القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثانى والستون والثالث والستون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثانى والستون والثالث والستون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثانى والستون والثالث والستون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات


""احلامنا هتكون واقع لما بنحارب عشأنها .. وانتي هتكوني واقعي عشان انا مش هتخلى عنك ابدا قلتهالك قبل كده ليله وحده فحضنك مش كفايه.. وصدقيني هتكوني جمبي لاخر نفس ليا عشان انا هفضل احارب عشانك لاخر لحظه."".

دي كانت رسالة سراج للبنى بعد ما حاول يرجعها وهي رافضه عشان اخوها .. بعد ماعدا عشر ايام على مروحاها عند اخوها..

سراج كان ماسك فونه بيبص مستني ردها عليه في الوقت اللي جاله اسر وقعد جنبه:  قاعد لوحدك ليه

سراج : مفيش .

اسر :  ايهم لسة مصر  تتطلقوا انت ولبنى 

سراج : انا اللي واجعني لبنى مش بتحاول ابدا عشاني وكأني صفحه في حياتها وطوتها.. مش بترد على مكالماتي ولا رسايلي وحتى لما بروح عشان اشوفها ترفض تقابلني... 

اسر : انت بتحبها ياسراج 

سراج بص لأسر واتكلم : انا لو مكنتش بحبها مكنتش وقفت فوش الكل عشانها واولهم اخويا وامي ..

اسر : يبقى خلاص لبنى هترجعلك وده وعد مني انا اخوك.

سراج باستغراب  : انت بتقول الكلام ده

اسر : انا مش هنكر اني كنت مبهور بشخصية لبنى وحبيتها اوووي .. لكن إصراري على الزواج منها مكنش عشان بحبها بس ... لكن عشان ماما رفضتها كنت عاوز اوريها انها مش هتتحكم بحياتي زيك.. بس اقول ايه حضرتك دخلت وبوظت كل حاجه..

سراج : اسر انا

اسر : انت  استنى وهتجيلك لبنى جري .. وهتشوف ولو مرجعتش مش هكون انا اسر.

سراج : هتعمل ايه

اسر : اصبر وهتشوف بس بشرط

سراج باستغراب : شرط

اسر : اممم مش هساعدك الا لو وافقت عليه

سراج : شرط ايه ده..

اسر يجديه : انا عاوز اتجوز فرح

سراج بصدمه :اي ..

اسر : مش سامع

سراج : اي الكلام ده فرح زي اختك الصغيره

اسر : بس هي مش اختي ..وانا بصراحه مرتاح لها وحابب اتجوزهت كلمت مامتك معندهاش مانع وفاضل انت وفرح

سراج...

اسر: اي مش شايفيني زوج مناسب ليها

سراج بضيق :  الحكايه دي مش بسهوله يتاخد فيها قرار 

اسر : طيب فكر براحتك وانا هستنى مش انت اخو العروس هنعمل ايه يعني ..

سراج كان شايف بعيون اخوه حاجه غريبه لما يتكلم عن فرح الاكيد انها مش حب ولا عشق .. حاجه هو مش عارف يفهمها... وبرضو خايف اسر يعمل في فرح زي ماعمل في ايناس


*************

هنا بدموع : اعمل ايه يعني هو ماددلي بوزه من ساعت مارجعت حاولت اتكلم معاه كتتير هو مطنشني واول ما يشوفني يقلب وشه فيا..

لبنى : عشان انتي عبيطه اتدلعي عليه.. انتي حامل .. اعملي زي الستت اللي بتحمل اليومين دول ... تصدقي بالله انا مشفتكيش في يوم قولتي يأايهم هاتلي الاكله دي ابنك عاوزه..

هنا بضحكه : ايه الكلام ده يالبنى انتي عارفه انا معنديش كهن الستات ده..

لبنى : عشان كده اخويا خد وش عليكي وبقى يسوق فيها

هنا : على فكره انا هزعل انتي بتتكلمي على ايهم حبيبي 

لبنى : اتفلقي ياختي .. بصي هو برررا بيشوف الماتش دلوقتي هخرج عليه وانتي صرخي وامسكي بطنك والباقي سيبه عليا وحيات عينيكي هيراضيكي ويبوس دماغك عشان تسامحيه..

هنا بارتباك : بس انا مش بعرف اعمل.كده

لبنى : يابنتي امسكي بطنك بس وصرخي 

خرجت لبنى لايهم اللي كان مادد رجليه قدام التلفزيون بيوشف الماتش وبأيده كوبايه شاي وهي بتصرخ الحق هنا ياايهم الحقها قام بخضه وجري عليها ووو


***************

سراج : فرح 

فرح : ايوا ياسراج 

سراج:  ماما بتقول انك عاوزه ترجعي تسافري تاني

فرح بحرج :  كفايه عليك كده اتحملت بسببي احراجات كتتير.

سراج مسك كفها وقال بحنان : انتي اختي الصغيره .. عارفه مكنش في مجال نتكلم في حجات كتتتير لكن لسة الايام قدامنا .. هتسافري وتبعدي عني ليه .. انا مصدقت وطلع عندي اخت صغيره وجميله زيك..

فرح دموعها نزلوا غصب عنها ..

سراج مسح دموعها وقال: كلنا بنغلط يافرح ومحدش مننا معصوم احنا مش أنبياء انا غلطت كتتير بس موقفتش عند الغلط وكملت حياتي بعد مخدت الدرس كويس وعرفت غلطت فين وبأيه.. وانت هتتعملي كل يوم حاجه جديده وهتغلطي تاني وتقعي وترجعي تقفي على رجليك من تاني لحد ماتبقى بنت قويه تعرف تواجه كل صعب تمر بيه

فرح بدموع: بس انا محرجه .. محرجه من اللي عملته جدا..

سراج : احراج  ايه ده غلط وعدا خلاص والحمدلله مخسرناش حاجه بس اتعلمنا أننا منديش ثقتنا لأي حد والا ايه

فرح مسحت دموعها وهزت رأسها بايجاب

سراج: ويكون فعلمك مفيش سفر وهتفضلي هنا وانا كده كده سجلتك بمدرسه خاصه عشان نشوف اللي فاتنا ونذاكر وبرضو في حد متكلم عليكي

فرح : مش فاهمه .

سراج : اسر ياستي طالب ايدك للجواز اي رأيك .. سراج سألها عاوز يعرف هو في حاجه مابينهم أو لا..

فرح باستعجال : لا طبعا انا مش هتجوز لا اسر ولا غيره 

سراج اطمن وارتاح من رد اخته عشان اتأكد أن مفيش حاجه مابينهم .. لكنه بنفس الوقت بيفكر هيقول لأسر ايه..


*********

الدكتوره: للأسف لو فضلت المدام تتعرض التوتر والعصبية دي هنخسر الجنين..

ايهم بصدمه: اي نخسر الجنين ..

لسة هنا هتتكلم لبنى منعتها وقالت :المطلوب مننا ايه يا دكتوره ..

الدكتوره : اهم حاجه الراحه النفسيه والمفروض تأمنو ليها جوى متوازن عشان نفسيتها انتوا عارفين الست في المرحله دي هيكون في لغبطه هرمونات وكده.. احيانا هتتعصب واحيانا هتعيط. هتكون بتقلبات مزاجيه كتيره المفروض نهتم بتفاصيلها

ايهم حس أنه صدع من كلام الدكتوره وقال: بالمختصر يا دكتوره ..

الدكتوره : المختصر أن المدام تبعد عن التوتر والقلق والعصبية واي حاجه تزعلها مش عشانها بس عشان الجنين برضو

لبنى وهنا بصو لبعض بصدمه مكنوش متوقعين كل التحذيرات دي وإن الدكتوره تطلب منه حجات زي دي لبنى كانت عاوزه الدكتوره تقول لايهم يهتم بيها بس لكن كلام الدكتوره فرحهم اوووي.. وكان من صالحهم...

ايهم بص لهنا اللي بدأت ترمش بعنيها زي القطط ومدت أيدها وقالت ساعدني عشان اقوم..



سراج بارتياح : للأسف فرح رفضت عرض الجواز منك

اسر ببرود :  مفيش مشكله هقنعها

سراج : اسر عشان خاطري سيبها فحالها انت هتلاقي احسن من فرح هي لسة صغيره ومش جاهزه للجواز وانا مش عايز اخسرك ولا عايز اخسرها 

اسر : ومين قالك انك هتحسرنا على فكره انا وفرح هنكون ثنائي هايل... وهتشوف ..

سراج بص ناحيته بضيق وأما اسر ابتسم وكمل سواقته العربيه لكن فجأه خبط في عربيه تانيه وعمل حادثه ..


***********

ايهم بقلق : انتي كويسه 

هنا كانت مبسوطه باهتمام ايهم بيها من ساعت ما رجعت من الدكتوره وردت عليه بتعب مصطنع: ايوا بس لسا تعبانه شويه .. 

ايهم : معلش ياحبيبتي هتبقي احسن

هنا بغضب مصطنع : مش هتحسن .  كله منك انت اللي وصلتني لده يا ايهم من ساعت متجوزتك وانت معكنن عليا

بص ناحيتها بصدمه ولسا هيتعصب عليها عيطت ..

ايهم  معرفش يتكلم أو يتعصب لما شافها بتعيط بالوقت ده دخلت لبنى وغمزتها وقالت : بتعيطي ليه يا هنا مش الدكتوره قالت بلاش نكد عشان البيبي

هنا بتمثيل : وانا اعمل ايه قولي لاخوكي

ايهم كان بيبص عليهم وهو مش بيستوعي كلامهم هو عمل ايه ... معلش حاجه

لبنى بعتاب:  اي يأايهم أنت مش هترتاح الا لما تخسر ابنك

ايهم:  معملتش حاجه بس هنا هي اللي...

هنا بمقاطعه: يعني ايه ان اللي نكديه قول كده كانت بتقول كلامها وهي بتعيط..

لبنى اتصدمت من هنا وتمثيلها قربت وشوشتها:  مش كده حرام عليكي ايهم على آخره

هنا بغيظ :يستاهل خليه يدوق اللي دوقته منه

ايهم قرب منها وباس رأسها وقال : حقك عليا معرفش عملت ايه بس انا اسف.. 

هنا انبسطت اوووي . وقالت : مش هتزعلني تاني. 

ايهم باستسلام : ياحبيبتي مش هزعلك المهم تكوني بخير انتي والبيبي..

لبنى انسحبت وسابتهم لوحدهم واتحرجت من جرائت اخوها ..

هنا بدلع : طبعا انت خايف على ابنك وانا اولع

ايهم بحب : وانا قلت كده برضو انتي الأصل

هنا : ده كلام بس

ايهم باس خدها وقال : والله ماكلام والا مكناش مع بعض دلوقتي

هنا بخنقه ودموع حقيقه :انت رجعتني عشان ابنك بس ..

ايهم بصدق: مين اللي قالك كده انا رجعتك عشان بحبك ومش عارف اعيش من غيرك

هنا بقهر : انت طلقتني بسهوله ومن غير ما تفكر هيحصللي ايه بعد كده

 ايهم اتنهد وقال: انا طلقتك عشان انتي عصبتيني انا لما اتجوزتك كنتي عارفه طبعي كويس مبحبش الستات اللي مسترجله تعمل مشاكل ومش بس كده في الشارع قدام الناس .. وانا جوزك بقولك اسكتي اسكتي وكأني مش موجود ..

هنا بدموع وندم : عشان اتعميت لما شفت **** بتقرب منك انا بحبك يا ايهم ومش هتحمل اشوف حد حوليك 

ايهم : وانا بحبك لكن برضو مش هتحمل مراتي متسمعش كلامي وكأني مش موجود..

هنا بارتباك : انا كنت

ايهم قرب منها ومسح دموعها : اشششش خلاص اللي فات فات احنا ولاد اليوم 

هنا بصت ليه بعيون بتلمع : يعني انت معدتش زعلان مني

ايهم :وانا اقدر ازعل منك بردو قال كلامه وهو بيقرب منها وباسها ووو.


**********

اتحسنت العلاقه بين ايهم وهنا وأيهم بدأ يهتم فيها اكتر وبالوقت ده لبنى كانت بتعيط الصراع بين مشاعرها ناحية سراج وإصرار اخوها على طلاقها هي كل ده بتهاود اخوها ومش عايزه تزعله يمكن يغير رأيه ويسبها ترجع لسراج وفي يوم كانوا بيفطروا ايهم وهنا ولبنى... كان ايهم بيهتم بهنا افتكرت لبنى سراج واهتمامه وحبه ليها حست بغضه جواها ولسا هتروح اوضتها سمعت خبط عالباب. فتح ايهم الباب وكان اسر وشه مصفر ..

‏ايهم : عايزين ايه مش خلاص خلصنا

‏اسر بجديه : مش خلاص سراج عمل حادثه وحالته حرجه وطالب يشوف لبنى

‏ايهم : واحنا مالنا مايتفلق..

‏لبنى مكنتش مستوعبه اللي تسمعه خرجت لأسر وعيونها مليانه دموع وقالت: سراج ماله

ايهم :‏انتي بتسالي عليه ليه. مايولع.

‏اسر كان هيتجتن من ردود ايهم لكنه اتجاهل كلامه وقال السواق تحت مستنيكي خلينا نروح عشان نلحقه

ايهم بعناد : ‏تروح فين

لبنى : ‏انا هجي معاك

‏ايهم مسك أيدها يمنعها : استني عندك هتروحي على ال***

‏لبنى بصت لاخوها بدموع وقالت مش دلوقتي يا ايهم مش هسيبه مش هتخلى عنه بالوقت ده ...  بعدت أيده عنها . ولسا هيحصلها يمنعها مسك اسر أيده وقال انزلي يا لبنى انا هتكلم مع ايهم والأسواق هيوديكي المستشفى.  ...

‏لبنى نزلت وهي مش شايفه قدامها ولسا ايهم هيحصلها وقف في وشه اسر وقال سيبها تروح لجوزها

ايهم : ‏وانت مالك

‏اسر : اختك تبقى مرات سراج ومن حقهم يدوا لنفسهم فرصه بعيد عن تدخلك .. بعد اذنك .. ولسة هيتخانق معاه مسكت أيده هنا وقالت ارجوك يا ايهم سيب لبنى تختار طريقها  ..ارجوك عشان خاطري ...

‏ايهم لسا هيتعصب عليها لكنه افتكر كلام الدكتوره زق أيدها ونزل عشان يحصل لبنى وهنا بتبص بأثره .....  🩵


يتبع...


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع