القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس والاربعون والسادس والاربعون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات

رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس والاربعون والسادس والاربعون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس والاربعون والسادس والاربعون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية ليله واحده لا تكفي 45

سراج يثق بها.. يعلم بأنها لم ولن تخونه ..لكن كل مايحدث يثبت بأنها خائنه .. بحث كثيرا وعلم بأنها قطعت تعليمها في امريكا لأنها على علاقه بطبيب في مصر واتت لتكون قربه .. لكنه لا يثق بكلام أحد سواها فقط هي عندما تخبره بأنها فعلتها وخانة ثقته  وهي تنظر في عينيه  حينها سيصدقها .. لكنه رأها بعينه وهي تقابله أكثر من مره في احد المقاهي... كانت النيران تشتعل بداخله .. يكبت الغضب بداخله عل يكون لديها عذرا مقنع لكل مايحدث.. إصرارها على الطلاق ... بعدها عنه ... ذلك الرجل الذي ظهر فجأه .. كل مايحدث سيصيبه بالجنون .. لكنه لن يكرر الخطأ القديم .. سينتظر إلا أن يستمع لتبريرها..

لبنى لم تصدق كلامه عن ايه خيانه يتحدث..

لبنى كانت مصدومه وشايفه الحاله اللي هو فيها شكله مش نايم بقاله كتتير هدومه متبهدله وفاتح زراير قميصه وبيتكلم بخنقه وغصه وخيبه امل كبيره لكنها متحملتش الاتهام الكبير اللي وجهه ليه ردت عليه بغضب خيانة : اي الللي بتتكلم عنه 

مسح وشه وكأنه عاوز يطفئ النار اللي جواه وقال : دكتور احمد انت عاوزه تتطلقي عشان تتجوزيه

ردت بانفعال : انت بتخرف بتقول ايه 

أجاب بجنون وغضب : بتعملي مع الزفت احمد ايه في مطعم **** بتتسايروا مثلا كل صحابك في المستشفى بيقول في حاجه مابينكم 

ردت بانفعال : كفايه كفايه ايه التخريف ده.. ده كله وهم من تفكيرك المريض مالوش اي اساس 

إجابها بنفس الانفعال : اومال ايه الحقيقه .. ردي عليا قال كلامه وهو ماسك ذراعها بقوه وكمل كلامه من دون وعي قولي ايه حاجه وانا هصدقك .. قولي ايه عذر اي مبرر

لبنى بخوف من حاله : سيبني ياسراج انت اتجنن

سراج : ايوا اتجننت قالها بغضب.. اتجننت بسببك يالبنى اتجننت... اتكلمي بتعملي ايه مع الزفت احمد طول الوقت .

ردت عليه بانفعال وغضب ودموع مش عارفه توقفها  : بتعالج... انا بتعالج عنده .. سابها وكان مصدوم وهو مش مصدق بتتعالج من ايه.. وكملت كلامها انا اللي طلبت نعمل الجلسات في المطعم.عشان مش هتحمل اجواء العياده ..قالت كلامها واول ما ساب دراعها جريت على شقتها ولسا هتقفل الباب لكنه دخل  وراها بسرعه وهو بيبص ليها قالت بحرقه:  عاوز ايه تاني.. مش كفايه لحد كده .. عاوز ايه .

سراج وكأنه حس أن فيه امل وحياته هترجع طبيعيه مسح وشه وهو بيحاول يهدى عشان يستوعب كلامها  وهو بيقول : نتكلم عاوز نتكلم عاوز افهم ايه العلاج اللي هيقدمه ليكي دكتور نفسي.و انتي مش محتاجه

لبنى بدموع وقهر :لا انا محتاجه .. محتاجه اتعالج عشان انا مريضه ياسراج. 

سراج قرب منه وهو بياخد نفسه مسح دموعها بسرعه :  وقال حقك عليا ..حقك عليا يا لبنى بس متعيطيش ..

بعدت عنه بسرعه وقالت : ممكن تمشي دلوقتي

سراج : ماشي همشي بس عاوز افهم مرض ايه اللي بتتعالجي منه .عند طبيب نفسي..

لبنى سكتت شويه 

سراج: انتي بتقولي اي كلام مش كده.. بس عشان اهدا كان يقول كلامه ليتأكد ليطمئن 

لكنها إجابته بغصه : انت بتقول ايه 

سراج : عاوز افهم ايه اللي بيحصل معاكي يالبنى عاوز اكون جمبك.

لبنى : وجودك جمبي بيتعبني ياسراج.. ودلوقتي جاي تشك بيا .. تتهمني بشرفي ..

سراج بضياع  :مكنش قصدي  انا تهت من ساعت ما سمعت انك مع دكتور احمد في علاقه

لبنى قعدت مكانها وعيطت : انا بتعالج ياسراج. مسحت دموعها واتكلمت بحرقه : انا اتعرضت لمحاولة تح*رش في حد كان عاوز يغت*صبني

سراج بصدمه : ايه بتقولي ايه

لبنى كملت كلامها : كنت مضطره اسيب كل حاجه وارجع هنا..

سراج بغضب.وجنون : مين اللي عمل كده..

لبنى : ايهم اخويا وصل في اخر لحظه وعرف يوقفه .. كان جاي عشان ياخدنا نحضر لفرحه لكن للأسف اللي حصل معايا أجل كل حاجه .

سراج بانفعال: بقولك مين ال**** اللي عمل فيكي كده..

لبنى بتهرب : انا محتاجه اكون لوحدي. ياسراج.  محتاجه افضل لوحدي دائما وجودك جمبي بيتعبني .

سراج : ايه اللي بتقوليه ده وانا انا معرفش بكل ده ليه .

لبنى: انا اللي طلبت من ايهم متعرفش..

سراج : ازاي انا اللي جوزك انا اللي مفروض اجيبلك حقك...

لبنى : مش عايزه حقي. مش عايزه حد يجيب لي حقي ياسراج ارجوك انا مش عايزه حاجه الا انك تبعد عني.

سراج : ابعد عنك ازاي ده انا هجيبلك حقك من عنيه ال****  قرب منها وحاوط وشها وهي بتحاول تتهرب منه وتبعده لكنه مصر يكون بالقرب ده وهمس ليها : انا هكون معاكي .  هفضل معاكي انا قصرت .. انا اللي قصرت عشان سيبتك هناك لوحدك الحق عليا انا ..

مسكت أيده اللي محاوطه وشها وبعدته وقالت بتهرب: انا كويسه متشيلش همي

لبنى : سيبني جمبك. انا هسيب كل حاجه وهكون جمبك المره دي ...

لبنى : انا محتاجه اكون لوحدي ..

سراج : مش هعرف اسيبك بعد اللي عرفته..مش هعرف. 

لبنى بدموع وضعف : ارجوك ارجوك امشي.

سراج : لبنى انا

لبنى : ارجوك عاوزه اكون لوحدي .

سراج لما لاحظ حالتها الصعبه اتكلم بحنان وهو بيمسح وشها وقال : ماشي اللي يريحك ..بس هرجع الصبح 

لبنى ..

سراج باس جبينها وحس بارتعاشه جسمها ليغمض عينيه يؤنب نفسه كيف له أن يكون السبب بما حدث لها لو انه كان معها كما كان يخطط .. لكن جميع الظروف تحولت ضده. في لحظه لتعيق سفره معها..

لبنى بعدت عنه بارتباك وقالت وهي بتمسح دموعها بكمها : تصبح على خير ...

سراج مشي بسرعه ومن غير تفكير طلع على بيت الدكتور أحمد كان الوقت متأخر.  وش الصبح فاق الدكتور على خبط الباب اول ما فتح كان سراج قدامه وكان شكله متبهدل

الدكتور احمد : افندم..

سراج : ياريت تنزل نتكلم تحت في العربيه

احمد باستغراب : حضرتك بتهرج جاي في الوقت ده بتقولي نتكلم .  لو سمحت اتفضل امشي  ولسا هيقفل الباب 

سراج منعه وقال بجديه: لبنى العطار مراتي ودلوقتي عرفتي بحالتها فالو سمحت خليني نتكلم 

احمد ومازال في حالت نعاس : لا بقى حضرتك اكيد مجنون اتفضل امشي وبكرى الصبح نتكلم

سراج اتجنن من كلامه وخرج بطاقته وقاله : انا بأمرك بصفتي ضابط تنزل دلوقتي لو حابب نتكلم جوى معنديش مشكله وألا صدقني مش هيحصلك خير لا في شغلك ولا في مستقبلك 

احمد : انت بتهددني 

سراج : انا عاوز اطمن على مراتي بس

احمد تنهد بقله حيلة وقال : ماشي اتفضل نتكلم هي ليله مش معديه ..

سراج دخل والتاني كان هيتجنن من أسلوب سراج الوقح  وتهديده ليه


*********

الصبح فاقت لبنى من نومها وفضلت  تتقلب زي عوايدها لكنها اتخضت لما حست بحاجه صلبه نايمه جنبها فتحت عينيها واتصدمت بسراج .بيبتسم ليها ويقول صباح الخير ياروحي وهو ماسك أيدها اللي على صدره ..

لبنى : انت .ازاي وقبل ما تكمل كلامها بصت حوليها وقالت بصدمه : أنا فين 

سراج: هتكوني فين معايا وفحضني قال كلامها وهو بيشدها ليه حست بكتمة نفس وضيق ولسا هتبعده وهو بيقربها منه ولمساته كلها حنان وشوق ولهفه لكنه اتصدم لما ....

يتبع....



رواية ليله واحده لا تكفي 46

فلاش باك 

الدكتور احمد : انا المفروض متكلمش بحاجه تخص المرضى بتوعي .. لكن حاله المدام لبنى مش هتتحسن لوحدها المفروض انت كجوزها تساعدها عشان تخرج من اللي هي فيه .. بما أن حضرتك السبب الأول في الحاله اللي وصلتلها دلوقتي

سراج : سبب انا .. انا معملتش حاجه .. انا بخاف عليها من الهوى الطاير..

احمد اتكلم بعمليه : بص يا استاذ انا مش جاي احط اللوم عليك انا بقولك على الحاله عشان تفهمها كويس.. مرات حضرتك دي مش اول صدمه ليها. كان في صدمات قبل كده ومحاوله الاغت*صاب دي خرجت كل الوجع والقهر والضعف اللي جواها و ظهر كل الوجع اللي محافظ عليه عقلها الباطن مع المشكله الاخيره دي..

سراج بتيه : انا مش فاهم حاجه لو سمحت توضحلي الحكايه كلها واي حكايه انها مش اول مره تتعرض للت*حرش 

احمد بتردد وخوف : احم المدام اتكلمت معايا على ظروف جوازكم..

سراج مسح وشه بخنقه  .

احمد : دي اول صدمه اتعرضت ليه .. لكن في الوقت ده كانت بتقوي نفسها عشان اخوها والظروف اللي كانت بتحوطها

سراج: بس ازاي .. ازاي .. انا مغ*تصبت*هاش  كل حاجه كانت بتفاهم ما بينا

احمد : صح انت مستخدمتش العنف معاها لكنها  كانت مغصوبه و بتكره اللي بيحصل مابينك

سراج : بس احنا بعدها اتصالحنا.  بعدين بقت علاقتنا اقوى حبينا بعض.. انا عملتها فرح  حاولت اسعدها... كلامك ده مش حقيقه...

احمد حرك نظاراته و قال : كل ده مش هيمحي من عقلها الباطن ظروف جوازكم وأنها اتغصبت على كل حاجه حصلت مابينكم. 

سراج فتح زراير قميصه اكتر واتكلم: يعني انا السبب في كل ده 

احمد :انا مش بقولك انت السبب الوحيد  لكن انفجارها بالوقت ده بيثبت كلامي 

سراج : وانا اعمل ايه ازاي هساعدها وهي هتخف ولا ايه انا مش .عارف استتوعب اللي بتقوله

احمد : ممكن تهدى عشان اعرفك الحاله بشكل كامل

سراج: انا هادي لو سمحت قولي هعمل ايه عشان تخف بسرعه

احمد: احب اطمنك حالتها مش صعبه بالعكس العلاج هين  وكل ده هيبقى بمساعدتك.. بص مدام لبنى بالوقت ده مش حابه نفسها بالعكس بتكره نفسها جسمها اللي بيجذب الرجاله عليه زي حضرتك واسر ده شاب كلمتني عنه والدكتور بتاعها كلكم سيبتو عندها عقده انها بتكرهه جسمها .. وكرهت العلاقه بشكل عام. عشان كده دلوقتي طالبه الطلاق .. بص حضرتك المدام مش بتنكر انها عندها مشاعر ناحيتك بس المشاعر  دي مش اكبر من الانكسار اللي حساه.. 

سراج : طب اعمل ايه 

احمد : حاول تقرب منها لكن انا بحذرك حضرتك بالفتره دي بلاش تحاول أن يكون في مابينكم علاقه كامله .. لحد ما تهدى وتنسى اللي حصل.. وعلى كلن كلها كم جلسه ان شاء الله ونخلص من فتره العلاج يبقى الحل الاخير عند حضرتك تحاول ترجعها زي الاول وتنسيها اللي حصل ..  وانا متأكد حضرتك في حب كبير مابينكم وتعرفوا تعدوا اللي حصل ده ..

بااااااااك

سراج: مالك ياحبيبتي انتي كويسه 

لبنى بعدت عنه بغضب : انا ازاي وامتى جيت هنا 

سراج : انا اللي جبتك كنت واخد مفتاح الشقه من ايهم عشان لصالحك لكن حاولت افوفك كتتير لكن الادويه اللي بتاخديها شكلها بتخليك زي القتيل 

لبنى : وجايبني هنا ليه ممكن اعرف 

سراج : تغير جوى .. بدل محنا في النكد انا خدت اجازه طويله وانتي كده كده السنه راحت عليكي ايه المانع

لبنى بانفعال : المانع أننا بنتطلق انت نسيت ..

سراج :مين قال كده وامتى

لبنى : سراج

سراج : عيون

لبنى : انا مبهزش 

سراح: اومال انا اللي بهزر..

سراج قرب منها وقال : تعالي هنا..

لبنى بتحذير : متقربش مني

سراج : يابنتي هو انا هاكلك احنا هنتكلم بس.. تعالي.. وضع يده خلف كتفها وهي تشعر بالخوف ومشاعر متضاربة ...

سراج احنا جايين شرم عشان نكون لوحدنا وبراحتنا تصدقي احنا من ساعت ماتجوزنا ماشفناش ساعه عدله عشان كده جوزك اتصرف. خطفك بعيد عن كل العيون .. في انا وانت والسما والبحر وبس ..

لبنى :ابعدت يده عنها لتقول انا عاوزه اروح 

سراج : مهو احنا هنرووح بس هنتبسط شويه يلاا ادخلي خدي شور سريع لحد ما اغير انا كمان انا صاحي من الصبح مستنيكي تصحي... بس انتي في سابع نومه..

لبنى : بخوف وارتباك : مش عاوزه استحمى..

شعر بخوفها ليقول برحتك انا هنزل اطلب فطار واحجز مكان في المطعم ارجع تكوني جاهزه ماشي..

لبنى انت بتعمل كده ليه انا عايزه أطلق..

عشان بحبك .. وكلمة طلاق دي مش عايز اسمعها منك تاني انا وانت مش هيفرقنا الا الموت..

لبنى.

انا هنزل تجهزي لحد ما ارجع...

حاول جاهدا عدم النظر لمفاتنها كما أخبره الطبيب.. عندم اشعارها بأنها مجرد جسد بلا روح بلا مشاعر ..  

مر وقت ليس بالكثير.. عاد إلى الغرفه ليجدها تسرح شعرها أمام المرأه. فور رؤيتها له سقط المشط من يدها وارتبكت كانت ترتدي ملابس خفيفه لم تعتقد بأنه سيعود بسرعه هكذا..

اسرع ليلتقط المشط... قامت بلف شعرها الطويل بسرعه لتهرب من أمامه لكنه امسك ذراعها مرددا ياحبيبتي انتي  لسا مخلصتيش تعالي اساعدك

لبنى : لا انا كويسه كده

بقولك تعالي ياروحي اعادها أمام المرأه وقام بتسريح شعرها الحريري وهو ينظر إلى وجهه كم اشتاق ابتسامتها لعفويتها دلعها 

سراج انا طلبت الفطار اللي تحبي وحجزت مكان لينا وبعد كده هنطلع في اليخت .. انا مخطط لحجات كتتتيره نعملهاةمع بعض..

لبنى ...

سراج ربط شعرها ليقول وهو يسند ذقنه على كتفها أمام المرأه خلصت زي القمر وشك الملائكي ده.. ادخلي البسي عشان ننزل..

عايزه اكلم ايهم وهنا

يابنتي سيبيهم دول لسا عرسان جداد مش عايزين ننغص عليهم ..

لبنى..

طبع قبلة بريئه على وجنتيها مرددا بحب : يلاا اجهزي ...

نهضت دون التفوه بكلمه لتأخذ ملابسها من الخزانه وتدخل الحمام أما هو أخذ يقلب بهاتف إلى أن خرجت 

سراج جاهزه

لبنى ثواني بس.... اسرعت لتناول المهدأ الذي وصفه لها الطبيب وقبل أن تتناوله امسك يدها يمنعها ايه ده..

ده الدوى بتاعي ..

انتي مش محتاجه بعد النهارده 

انت بتقول ايه ده الدكتور وصفه ليا.

العلاج ده اضرار اكتر من منافعه  في حالتك 

انت بتقول ايه 

الدكتور احمد هو اللي قالي الكلام ده وقالي انك اصريتي يكتب لك على مهدأت ومنومات وانا مش شايف حالته مستاهله.

انت لحقت تشوف الدكتور أحمد امتى 

سراج سيبك منه دلوقتي وخلينا ننزل  ومن النهارده الدوى ده مش هتاخديه قال كلامه وألقى به في سلة المهملات...

رمقته بنظرها بضيق لكنه جذبها بابتسامه وقال بلاش البصه دي عشان بتخوفني يا دكتوره ...


*********

عليا بخنقه ورعب وخوف : انت بتقول ايه يا عبدالله الهام راجعه عاوزه تشوف سراج 

عبدالله انا مش هعرف امنعها ياعليا ده حقها سراج ابنها

عليا بانفعال : حقها ايه وابن مين سراج ابنى انا اللي ربيته هو كبر فحضني يا عبدالله ارجوك .. ارجوك متقولش الكلام ده ... دي سابته وهو لسه طفل مين اللي سهرت على تعبه الليالي مين.  مين اللي حبته اكتر من ابنها اللي من بطنها انا.  .انا يا عبدالله سراج مالوش الا أم وحده وهي انا.  الهام مين دي .  سيبها تغور ترجع مكان ماجت . ارجوك يا عبدالله ارجوك كانت تقول كلامها بتقطع وانهيار وخوف من خسارة سراج ابنها البار المحب لها.  


********

احنا في البحر لوحدنا مفيش اي حد ينغص علينا يالبنى ياريت نكون كده دايما...

انت بتعمل كده ليه

عشان بحبك

انت مكنتش كده ياسراج ايه اللي غيرك

حبك غيرني

انت بتحب ايه فيا ..

قلبك. بحب قلبك. عينيكي.  روحك ضحكتك..

بس انا فاكره يوم اتجوزتني قولتلي ايه .. قلت عاوزك ليله وحده

كنت عبيط . عشان انا عاوزك العمر كله .

وبعدها قلتلي ليله وحده مش كفايه .  هي كم ليله بالنسبه ليك وتكتفي مني..

انتي بتقولي ايه 

سراج انا عاوزه أطلق. 

مسح وشه ورسم ابتسامه خفيفه وقال ماشي هنطلق لما البحر ده ينشف من ميته والشمس دي معدتش تطلع علينا بعدها هقولك روحي يالبني هطلقك

انا مش بهزر

وانا مش بهزر انت روحي عمرك شفتي حد يتخلى عن روحه. .

لبنى .

سراج قلع قميصه وقال هنزل أعوام شويه ايه رأيك تنزلي . 

هزت رأسها بلأ..

سراج برحتك بس هتندمي. .

لبنى ..

سراج رمى نفسه في البحر وفضل يعوم وكل  وندهلها وقالها بصوت عالي لبنى.  ولما بصت عليه قال بحبك.. كلمته دي يتحرك مشاعر اي بنت وبرضو يتحرك مشاعر لبنى جدا وخاصه سراج اول حب ليها حب حياتها بس هي لسا مش جاهزه مش هتعرف تكون معاه دلوقتي.. لكن فجأه سراجزحاله شد عضلي في البحر وكان هيغرق ولبنى مش عارفه تعمل ايه  .من غير تفكير رمت نفسها عليه ووووووو

يتبع....


بقلم آيلا إبراهيم


 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع