القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل السابع والاربعون47 بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات

 



رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل السابع والاربعون47 بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل السابع والاربعون47 بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية ليله واحده لا تكفي 47 بقلم آيلا إبراهيم

كانت تجفف جسدها من الماء بغيظ

سراج بضحكه : طب انتي متعصبه كده ليه دلوقتي..

لبنى : انت بتهرج .. مش عايزني اتعصب.. وانت ضحكت عليا ونزلتني المايه عشان اساعدك في الاخر بتطلع بتمثل..

سراج : طب اعمل ايه طيب كنت حابب تنزلي نعوم سوى..

لبنى بغيظ : قلتلك مش عايزه

سراج بابتسامه وغمزه: طب بالذمه مش اتبسطتي..

متفكيها بقى. .. على فكره التكشيره والله مش لايقه عليكي ابدا ..

لبنى : سيبني فحالي ياسراج .

مهو حالك حالي.. تعالي هنشفلك شعرك..

مش عايزه 

سراج مسك أيدها وقعد مقابل ليها مكنتش اعرف انك بتخافي عليا كده رميتي نفسك ورايا من غير تفكير..

لبنى اتوترت .. وشدة أيدها

سراج على فكره بقى احنا عمنا في البحر واتبسطنا وانتي مخسرتيش حاجه حاجه يعني والا خسرتي بصي كده لا تكوني ناقصه حاجه من هنا ولا هنا

لبنى ضحكت

سراج اجمل ضحكه بالدنيا ...

لبنى امتى نرجع...

مش عارف مدام احنا مبسوطين خلينا..

لبنى بس انا مش مبسوطه..

حطي عينك فعيني كده.. وحياتي عندك مكنتيش مبسوطه وانتي جوى البحر.. 

لبنى .

سراج بعد خصلات شعرها وقال في حجات كتتيره معملنهاش يالبنى .. اوعدك انك الايام الجايه هتعيشي اجمل الايام..

لبنى بصت لهدومها المبلوله وبصت ليه كان قالع بس في البنطلون .. وقالت انا هفضل كده.. 

لاا طبعا في فستان.. جوى في الخزانه عندك... غيري وانا هاخد هدومي وأخرج استناكي بررا

لبنى هزت رأسها ...

سراج خد نفسه بعد  ما غير هدومه وفضل مستنيها لكنها مخرجتش .. نزل عشان يشوفها.. واتفاجأ انها نايمه .. اتضايق جدا.. قرب منها بغيظ وهو بيحرك كفه بيبعد شعرها عن وشها .وقال على فكره انتي مش بتعرفي تمثلي..

لبنى..

سراج لبنى بلاش تعملي كده.. انا مش عايز إلا أننا نفضل مع بعض.. فتحي عنيكي ياحبيبتي..

لبنى.. 

سراج بخبث شكلها بجد نايمه هبوسها قبل ما تصحى وتمنعني زي العاده  .. ولسا هيقرب منها فتحت عينيها بسرعه زقته وقالت انت بتعمل ايه

سراج بضحكه كنت متأكد انك مش نايمه..

لبنى اتغاضت..

سراج مخرجتيش ليه ..

لبنى انا كويسه كده

بس انا مش كويس وانت بالحاله دي ..

سراج ارجوك كفايه انت مزهقتش ...

في حد يزهق من روحه

سراج لافه نفسك في الملايه كده ليه

لبنى بتهرب عاوز ايه ياسراج

سراج  الفستان معجبكيش ..

فستان ايه ده اللي جايبه ده شفاف اوووي عاوزني البسه وأخرج بيه ازاي ..

هو في حد غيرنا هنا مفيش الا انا وانتي وانا جوزك ..

انت تعمدت تجيبه كده ..

ده لباس البحر عايزاني اعملك ايه يعني .

لبنى متعملش انت مش هتبطل قلة ادب..

سراج قرب منها وبسرعه بعد الملايه عنها وقال طب شيلي الملايه دي عاوز اشوف الفستان عليكي..

لبنى بغيظ سيب الملايه ...

سراج بأعجاب وحب تصدقي الفستان هياكل منك حته ... يلااا خلينا نطلع نتفرج عالبحر ...

مش عايزه 

شدها سراج من أيدها وهو بيقول ... يلاا بلاش تعملي كده....

لبنى وقفت ومشيت معاه هي جزاها عايزه تكون معاه وجمبه دائما لكن خايفه .  خايفه انه يتمادى اكتر ويحاول يقرب منها ...


********

عبدالله : انا مش همنعك تقابلي ابنك ..

الهام بتريقه  : كتر خيرك  والله .. ده حقي ياعبدالله.. وده المفروض يحصل انت هتمن عليا بحقي..

عبدالله فتح زراير قميصه وقال طول عمرك كده مش هتتغيري..

سراج فين عاوزه اشوفه.

مش عارف ايه اللي فكرك بيه بعد السنين دي كلها.. بس للأسف في الوقت ده مش هنعرف نوصله 

ليه بقى أن شاء الله انت ومراتك حرضتوه عليا..

مش محتاجين نحرضه واحب افكرك انتي اللي كنتي بترفضي تشوفيه حتى لما قلتلك انا مش همنعك تقابليه بس تعالي شوفيه عشان نفسيته كانت تعبانه لما كان طفل رفضتي لو حد يتلام عاللي حصل فهو انتي..

الهام : انا بعدت عنه عشان ميتعلقش فيا ويتعذب وكنت مظطره اسافر..

عبدالله انا مش جاي اسمع اعذارك بس ياريت متطلعيش فوشي كتتير .. سراج خد مراته وسافروا مش عارف فين ولما يرجع هديكي خبر ..ا

مراتك عليا هي اللي خلته يسافر في الوقت ده عشان..

وقبل ما تكمل كلامها رفع صباعه فوشها وقال بتحذير اوعي.. اوعي تجيبي سيرة عليا على لسانك القذر عشان عليا انظف من أن وحده زيك تجيب سيرتها وقبل ما ترد عليه مشي وهو حاسس انه مخنوق.. وسابعا يتوعد ليه..


********

انت بتعل ايه..

بمسك ايد مراتي وانا بتفرج عالبحر ..

لبنى سراج 

سراج باس أيدها واتكلم بجديه وهو بيحرك صباعه على كفها ويرسم دوائر تايهه .. عارف ظروف زواجنا كانت صعبه بالنسبه ليكي... وعارف انك عانيتي كتتير بسببي .. بس صدقيني مكنتش اعرف اني هحبك كده.. رفع وشه وبص فعنيها وهي كانت مركزه معاه وكمل كلامه كنت واخد على نفسي عهد اني محبش ابدا ومفيش ست تستاهل قلبي ده .. لكن لما دخلتي حياتي قلبتيها امتى وازاي مش عارف اللي اعرفه اني حبيتك.. حبيتك اووي... لبنى . زي مانا رميت الماضي بحلوه ومره ورى ظهري ارميه انتي كمان.. العمر مره وحده بس .. مش هنعيش تاني خلينا نكون مع بعض ايدي فأيدك .. ونوقف في وش الدنيا وكل حاجه صعبه ..هتعدي..

لبنى...

انا عارف اني اللي كسرتك في الاول بس وانا بسمع كلام دكتور احمد كنت بفكر  هعمل ايه وازاي هتصرف عشان تخفي بسرعه.  بس لا انتي مش مريضه .. مش محتاجه تتعالجي.. انتي كل اللي محتاجه انك تساعدي نفسك تقويها لبنى .. انا مقدر اللي عشتيه بس اللي متأكد منه انك لبنى حبيبتي القويه  ..

ضحكت غصب عنها وهي بتشدد أيدها وحاسه أنه بيتريق عليها  ..

سراج وقف وقعد القرفصاء مقابل ايه وقال بجديه وهو بيبص فعنيها بحب انتي قويه بجد .. عشان عرفتي تحركي ده وشاور على قلبه .

لبنى حست بمشاعر كتتتيره اتلغبطت فيها..

سراج مسك كفاها وقال المرحله دي هتعدي واحنا ماسكين بعض بنسند بعض .. مش هتعرفي تعديها لوحدك..

لبنى بتهرب احنا مش هنروح..

سراج...

*********

لا بقى يا هنا ده مش اسمه دلع انت بقالك يومين  بتنامي عالكنبه هنا وكل ما اقرببلك بتهربي ولما نخرج تفكي وتكوني لذيذه واول ما يتقفل علينا باب الأوضه تتحولي وكأنك متعرفنيش.

بتهرب انا تعبانه من اللف من الصبح وعايزه انام 

بصي اقسم بالله لو هتنامي عالكنبه لاجي انام جمبك..

ايه الكلام ده يا ايهم بطل هزارك ده  تصبح على خير 

ايهم من دون مقدمات قرب منها واعتلاها ولسا هتعترض باسها 

هنا حاولت تزقه وتبعده لكنها معرفتش بعد عنها وهو بياخد نفسه وهي وشها محمر ومكسوفه 

ايهم لما شافها كده ابتسم وشالها وهو بيقول مكان كده من الأول 

هنا مسك هدومه بقوه وقالت ايهم انا خايفه .

اششش متخافيش مني. ووووو...


*******

مر شهرين العلاقه بين سراج ولبنى بدأت ترجع زي الاول لكنها لسا مش متقبله أنه يقرب منها لكن سراج كان بيستغل اي موقف عشان يقرب منها اكتر ساعات يبوسها و يحضنها وكأنه عاوزها تتأكد أن ده الطبيعي والمفروض تنسى اللي حصل في الماضي وهي برضوا مع الوقت بدأت تتفاعل معاه لكن لسا في حاجه بتمنعها تقرب منه ..

سراج بضيق انتي مصره أننا نرجع يعني..

لبنى هنعوضها أن شاء الله   .. 

سراج وعد

لبنى بابتسامه وعد بس خلينا نمشي عشان ايهم وهنا وحشوني..

والله هما مش دارين عنك تلاقيهم غرقانين بالعسل ..

لبنى ضحكت وقالت ايهم اخويا اكيد وحشته..

سراج ماشي ياستي... هنشوف..

لبنى طب يلااا خلينا نمشي..

********

سراج وصل لبنى عند ايهم وهنا ونزل سلم عليهم وراح يوصل الشنط البيت.  اول ما دخل البيت قابل عليا اللي اول ما شفته جريت عليه وحضنته وكأنهها بقاله سنين غايب عنها كنت فين كل ده يابني..

انتي كويسه ياماما

وحشتني يا سراج. متبعدش عني يابني انت عارف انا بحبك قد ايه.  

ماما حبيبتي اهدي انتي كويسه .

مراتك فين خليها تجي هنا وانا هحطها فعينيا ..

لبنى راحت تشوف اخوها انتي وشك عامل كده ليه..

عشان انت وحشني

انتي مش بتاخدي الدوى بتاعك..

انا هخف خلاص مدام رجعت

سراج كان حاسس ان امه في حاجه مخوفاها رعباها

لكنه مكنش متوقع ايه.. لكن فجأه وقف الزمن بيه اول ما سمع صوتها . صوت والدته الهام. وهي بتقول سراج حبيبي وحشتني ولسا هتحضنه وقفت عليا ما بينهم وهي بتقول سراج ابني انا ... انتي عاوزه ايه .. جايه دلوقتي ليه..

سراج وقع موبايله ونظاراته  من أيده اول ماشاف والدته مش مصدق انها هنا .

يتبع...



تكملة الرواية بعد قليل 

جاري كتابة الفصل الجديد  للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع