رواية صراع القاسم الفصل الثالث وعشرون 23بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية صراع القاسم الفصل الثالث وعشرون 23بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
#سلوى_عوض
#صراع_القاسم
بارت 23
حافظ: كتر خيرك يا معلمي ياله بجا ابدء ف الحفر خلينا نعدو ونركبو طياره العز
عبدالسميع: ما انا الاول لازم اخلص من عيله جاسم
حافظ: ايه هتموتهم ولا ايه
عبدالسميع: مجنون انته اموت عيله بحالها له انا همشيهم من البيت
حافظ: كيف يعني
عبدالسميع: سهله هروح انا عشان اغورهم من البيت
حافظ: روح ربنا يسهلك الصعب
عبدالسميع: ايوه ادعيلي كده خليها تتسهل اجوم انا بجا عشان اخلص بدري بدري
حافظ: طاب هتوديهم فين
عبدالسميع: هوديهم بيتي الجديد
حافظ: عافيه عليك بس ربنا يهديهم ويوافجو
عبدالسميع: هيوافجو متنبرش فيها انته
حافظ: خلاص روح ولما تغورهم ابجا اديني تلافون عشان اشيعلك الرجاله
عبدالسميع: متناش رجاله شداد
حافظ: هبعتلك اسود
لينصرف عبدالسميع ف اتجاهه الي منزل قاسم وبعد ساعه يصل عبدالسميع ليج اشرف جالس أمام المنزل
اشرف: يا مرحب بيك يا معلم
عبدالسميع: عبدالسميع مرحب بيك يا غالي الا جوللي خواتك موجودين
اشرف: اه كلهم جوه خير في حاجه
عبدالسميع: كل خير تعالي عشان عايزكم ف موضوع مهم
اشرف: اتفضل تعالي
لتدخل اشرف ومعه عبدالسميع
اشرف: يا شريف يا شرف انزلو تعالو
عبدالسميع: وعايز والدتك كمان ف الجعده ديه
اشرف: من عيني اشرف اطلعي يا عفاف نادمي علي امي
عفاف: دجيجه
لتصعد عفاف الي غرفه حليمه
عفاف: تعالي كلمي عبدالسميع عايزك تحت
حليمه: بفرحه اكيد جايب خبر زين من عند جاسم
عفاف: طاب اخلصي ياله عفاف جايه وراكي اهو
لتنزل عفاف اهي جايه ورايا
اشرف: اعملي جهوه وهاتي فاكهه
تتنزل حليمه
حليمه: يا مرحب بالغالي عبدالسميع
عبدالسميع: مرحب بيكي يا ام جاسم اسمعوني عايز اجولكم حاجه مهمه
حليمه: خير
عبدالسميع: انا كت مع المحامي ف زياره لجاسم وهو كويس وبيسلم عليكم كلكم
حليمه: بذمتك ولدي زين
عبدالسميع: اه زين والمحامي كمان طمني وجاللي جريب جاسم هيطلع براءه
حليمه: من خشمك لباب السما
عبدالسميع: بس هو جاللي افضي البيت عشان اوضبه
حليمه: بيت مين
عبدالسميع: بيتكم ده
حليمه: واحنا هنروحو فين
عبدالسميع: عندي ف بيتي بيت زي الفل وموضبه مخليه زي المحكمه
اشرف: تمام يبجا نروحو نجعدو علي ما البيت هنا يخلص ايه رايكم
شريف: موافجين طبعا
شرف: موافجين
عبدالسميع: هناك البيت عندي واسع جوي وفيه خدم وجنينه وفيه كمان كذا تلاجه معبايين من خير ربنا
حليمه: له انا مش ههمل بيتي روحو انتو وانا هجعد هنا
عبدالسميع: يعني ياحجه هتجعدي هنا واحنا بنوضبو وهيبجا فيه خبط ورزع
حليمه: زي بعضه
عبدالسميع: طاب بعد اذنكم انا عايز الحجه وحديها
عفاف: متوافجي بجا ايه عايزه تحرمينا من الخير اللي عند المعلم
عبدالسميع: مرا بومه صحيح
حليمه: مش هطلع من بيتي غير علي جثتي
عبدالسميع: تعالي يا ام جاسم نتكلمو برا شويه
اما نواره فكانت تستمع إليهم دون أن يراها احد
نواره: (تتصل بحمزه) جاسم عندك
حمزه: طاب سلمي عليا الاول
نواره: مش وجته دلوك فيه نصيبه هتحصل
حمزه: ميبصه ايه انتي بخير
نواره: امال بكلمك ازاي
حمزه: خلاص بطمن عليكي
نواره: يا اخي اديني جاسم عايزاه ضروري
حمزه: طاب افهم بس فيه ايه
نواره: الزفت عبدالسميع جاه عندينا
حمزه: بغيره اوعي تكوني قعدتي معاه
نواره: له طبعا انا كت واجفه مداريه علي السلم بس الغريبه أنه مساءلش عليا
حمزه: بعصبيه وانتي عايزاه بساءل عليكي ليه
نواره: براحه فيه ايه المهم هو جالهم أنه هيوضب البيت هنا وأننا كلنا هنروحو نجعدو ف بيته
حمزه: هاتي ولاد قاسم وتعالي
نواره: طاب لما جاسم يجوللي وبعدين امي مرضياش بس هو جالها تعالي نطلعو برا نتحدتو
حمزه: اه عشان يهددها ويخليها توافق
نواره: اسمعي انتي هتاخدي ولاد قاسم وتنزلي وهتقوليلهم أن مامتهم عايزه تشوفهم
نواره: بس اسمعي بعد ما الزفت ده يمشي
نواره: بس اخاف جاسم يزعجلي
حمزه: اسمعي اللي بقولك عليه وأنا هتحرك دلوقتي وهبقا قريب منك
نواره: حاضر انا هروح بجا اسمعهم بيجولو ايه
حمزه: خليني معاكي علي الخط
اما في مدخل المنزل كان عبدالسميع يقف مع حليمه
عبدالسميع: ايه يا ام جاسم مش عايزاني اوضب البيت ليه
حليمه: وضبه واناجاعده فيه
عبدالسميع: اسمعي انا خلايجي ضيجه وانا مش ههمل بيتي
عبدالسميع: اه عشان خايفه جريمتك تتكشف
حليمه: بخوف جريمه ايه
عبدالسميع: جتل جوزك
حليمه: له هو مات وحديه انا مجتلتوش
عبدالسميع: اه باءماره الكوبايه والفوطه اللي معايا ما انا هجولك دهب جبل ما تموت محروجه جالتلي علي كل حاجه وكمان علي مكان الكوبايه والفوطه تعالي بجا نجولو لعيالك اللي عملتيه
حليمه: له خلاص همشي معاهم بس اعمل معروف متاءذييش ولا تعرف حد بحاجة
عبدالسميع: خشي جوليلهم انك موافجه
حليمه: حاضر حاضر
لتدخل حليمه علي اولادها
حليمه: خلاص انا موافجه
عفاف: اش عجب يعني عبدالسميع اصل انا خليت ام جاسم تكلم جاسم وهو ف الحجز وجالها أن ديه أوامره ياله جهزو حاجتكم وانا هروح مشوار ولما تجهزو كلموني عشان اجيب عربيه كبيره واخدكم علي البيت اللي هينور بيكم
لينصرف عبدالسميع
نواره (تتوجه لحمزه): لحمزه سمعت
حمزه: اه وانا ف الطريق ياله جهزي ولاد قاسم واجهزي
اما اشرف فكان يتحدث الي حليمه
اشرف: هو انتي يعني لازم تاخدي الأوامر من جاسم لتنزل نواره عليهم اما بجولك صابرين اتصلت وجالتلي عايزاني اوديلها العيال تشوفهم
اشرف: غوري وغوريهم ومتجيبهمش تاني خليني الشيله تخف علينا
نواره: حاضر هسيبهم مع امهم واجي وحدي
عفاف: بت يا نواره متتاءخريش عشان تلمي الحاجه معانا
نواره: حاجه ايه اشرف بعدين لما تاجي نبجو نعرفوكي
احلام: كل ديتي عشانك انتي يا مجشفه هدي حظوظ بجا بخت العور هد السور وحظ العداله مايل
شريف: ياله اطلعي ونزلي عيال اخوكي
نواره: عايزه حاجه يا اما
حليمه: بتوهان له بس متتاءخريش يا بتي نواره هوديهم واجي علي طول
عفاف: ابجي هاتلينا حاجه حلوه من عنديهم
نواره: حاضر
اشرف: متغوري بجا وبطلي رط اه ولما ياجي عبدالسميع ابجي اتجلعي عليه عشان يديكي جرشين
نواره: حاضر
اشرف: تاخديهم منيه وتديهموللي وله فالحه بس تدي كل حاجه لجاسم
نواره: له حاضر يا اخوي اي حاجه هااخدها منيه هديهالك علي طول
اشرف: طاب اخفي واوعي تاجي بالعيال تاني ها اكسر عضمك
نواره: له هسيبهم عند امهم هيا اولي بيهم
اشرف: جدعه انتي كده
نواره: اهم حاجه رضاكم عني
اما حمزه فكان يرتدي ملابسه علي عجل وهو نازل علي السلم يجري
ناديه: حمزه رايح فين وبتجري كده ليه
حمزه: بعدين يا امي بعدين
ناديه: طاب براحه علي نفسك شويه
ليخرج حمزه ليركب سيارته وأخذ يتصل علي نواره وهيا لا ترد
حمزه: ردي يا نواره طمنيني عليكي هحاول اشوفها يمكن فاتحه نت ايه ده يووه ديه قافله من بليل هرن عليها تاني برده مش بترد
ثم أخذ يجري بالسيارة بأقصي سرعه ممكنه
اما نواره فدخلت غرفه الاطفال
نواره: زياد عمتي نواره انتي جايه تجعدي معانا
نواره: اسمعني زين يا زياد انا هااخدك انت وخواتك وهنروحو عند ابوكم
زياد: بجد ياعمه نواره اه والله بس حسك عينك حد يعرف حاجه
نواره: انا جولتلهم اني هوديكم عند امكم
زياد: امي وهيا فين امي ياعمه ديه هملتنا ومشت ولا كأننا عيالها
نواره: خلاص بجا ياله تعالي البسك انت وخواتك عشان ابوك هيشيع حد ياخدنا بالعربيه
زياد: حاضر يا عمه بس تعرفي ابوي وحشني جوي بس نفسي يعاملنا انا واخواتي معامله زينه علي جد معاملته العفشه معانا بس والله بنحبه جوي
نواره: اجولك علي سر
زياد: سر ايه
نواره: ابوك بجي طيب جوي جوي وكمان مبجاش بخيل
زياد: جد يا عمه نواره: اه والله
تكملة الرواية بعد قليل
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا