القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل الرابع وعشرون 24بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية صراع القاسم الفصل الرابع وعشرون 24بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية صراع القاسم الفصل الرابع وعشرون 24بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




#سلوي_عوض 

#صراع_القاسم 

بارت 24


نواره: ياله بجا البس انته وانا هلبس خواتك.


زياد: حالا اهه ياعمتي.


نواره: بس زي ما فهمتك.


زياد: متخافيش واد اخوكي راجل.


نواره: ربنا يحرسك انته وأخواتك.


زياد: هو انتي يا عمتي هتتجوزي الراجل العجوز ده؟ انا اول ما اشوف ابوي هجوله متجوزش عمتي للراجل ديتي. انتي زي الجمر وتستاهلي احسن واحد ف الدنيا.


نواره: حبيبي يا زيزو.


أما حمزه فكان يقود السيارة بأقصى سرعه وبكل عصبيه.


حمزه: قسما بالله لو حد اذاها ها اشيله من علي وش الدنيا.

ايه يا حمزه مالك انته؟ أمته حبيتها كل الحب ده؟ مش عارف، مش عارف. كل اللي انا عارفه اني بحبها وبحبها اوي كمان.


وبعد نصف ساعه من الحيره يقترب حمزه من منزل قاسم.


أما نواره فكانت قد أخذت الاطفال وتهم أن تنزل الي أسفل.


نواره: شوفت يا سي زياد اديني نسيت تلافوني. استني هخش اجيبه.


لتترك نواره الاطفال وتدخل غرفتها لتأخذ هاتفها وتنظر إليه.


نواره: يا مري، ده حمزه متصل فوج الالف مره. الحمدلله اني كت عاملاه علي الصامت.


لتخرج نواره من غرفتها.


نواره: ياله بينا يا ولاد.


لتأخذهم وتنزل الي الأسفل.


نواره: ايه ده هما غارو علي فين؟ ياله احسن بردك.


لتخرج نواره بالأولاد وتبتعد عن البيت ثم تتصل علي حمزه.


حمزه (بعصبيه): انتي كنتي فين كل ده؟


نواره: اصلي كت بلبس عيال اخوي وكت سايبه التلافون ف اوضتي. انته فين؟


حمزه: انا قريب من البيت.


نواره: طاب انا هلف من الشارع اللي ورانا.


حمزه: وانا جايلك. ومتقفليش الخط، خليكي معايا لغيت منتقابل.


نواره: حاضر.


لتتقابل نواره مع حمزه.


حمزه (بعبيصه): اركبو.


لتركب نواره السياره مع الاطفال.


حمزه: انا مش قايلك الزفت الموبايل يبقا ف ايدك دائما؟ يعني اتصل بيكي فوق الالف مره لما كنت هتجنن وادخل البيت اخلص علي كل اللي فيه.


زياد: انته بتكلم عمتي كده ليه؟


حمزه: انته زياد؟


زياد: هو انا.


حمزه: معلش، اصلي كنت قلقان عليها اوي. أصلها غاليه عليا اوي اوي.


زياد: بردك مهما كان متكلهماش كده.


حمزه: انا اسف يا سيدي زياد. خلاص، سوج وانته ساكت.


حمزه: حاضر يا سي زياد بيه.


ليضحك زياد.


زياد: هو انته صح بتعز عمتي؟


حمزه: اوي اوي.


زياد: طاب متتجوزها بدل الراجل العجوز اللي جرب يموت ده.


حمزه: ما انا هخطبها من قاسم بس بعد منخلص من المشاكل اللي احنا فيها.


زياد: بس اسمع، تعاملها احسن معامله واوعا تزعجلها تاني. عمتي نواره غاليه عندي جوي.


حمزه: شكلك انته اللي هتبقا حمايا.


زياد: هو انته شغال ايه؟


نواره: ده يبجا الظابط الجديد.


زياد: اه ظابط؟ انا كمان نفسي ابجا ظابط.


حمزه: ده انته هتبقا ظابط صعب اوي.


زياد: ف الصح، بس اي مجرم لازم ياخد جزاته.


حمزه: إنشاءالله هتبقا احسن ظابط ف الدنيا.


أما مهران فكان يتحدث مع والده.


مهران: الا جوللي يا أبا، حدش اتصل عليك؟


عباس: له.


مهران: طاب متجرب كده تكلم البت دهب.


عباس: هتصل عليها.


ليتصل عباس بنواره.


نواره: يا مري، عباس بيتصل علي. انا احسن حاجه اعرف جاسم وهو يجوللي اعمل ايه.


لتذهب دهب الي قاسم.


دهب: الحجني يا جاسم، عباس بيتصل علي.


قاسم: ردي عليه وافتحي السماعه.


دهب: حاضر.


نواره: اخبارك ايه ياعم عباس؟


عباس: زين، امال فينك انتي روحتي وجولتي عدولي؟


دهب: له، أصل معدتي كانت وجعاني.


مهران: هاتها اكلمها.

اخبارك ايه يا عروستي؟


دهب: بخير الحمدلله، كت تعبانه شويه بس روجت.


مهران: الف سلامه عليكي يا جلبي.


دهب: الله يسلمك يا غالي.


مهران: نفسي اشوفك عشان وحشتيني.


دهب: حاضر، يومين بس وهجابلك.


مهران: هستني علي نار يا حبيبتي.


ليأخذ منها قاسم الهاتف ويغلق الخط في وجه مهران.


قاسم (بعبيصه): ايه يا ست دهب، انا هدور احلج عليكي من المعجبين؟


دهب: وهو انا عملت حاجه؟ وبعدين ايه تحلج علي ديه؟


قاسم: معلش، بس اصل انا يعني بجيت بغير عليكي.


دهب: نعم، تغير عليا؟ اش عجب يعني؟


قاسم: افهمي بجا، بغير عليكي يعني جلبي... يعني بصي انا مبعرفش اجول كلام مذوج.


دهب: انا رايحه اجعد مع حازم.


قاسم: ايوه، طيري الباجي من نافوخي.


دهب: وهو انا عملت حاجه؟


قاسم: طاب اسمعي يا دهب، من دلوك ورايح مافيش جعاد مع الواد البارد اللي اسميه حازم ده، ولا تجعدي مع أي راجل. وانا مبجولش كلامي غير مره واحده عشان متزعليش مني.


دهب: يا سلام! الكلام ده كت تجوله لدهب اللي كانت خدامه عنديكم ف بيتكم. لكن انا دلوك مش خدامه، انا بت اللوا عصام علي سنجه عشره، وانته جاعد ف بيتنا. لا تكون مفكر نفسك يعني كبير علي.


قاسم (بحزن): كتر خيرك يا بت الأصول. انا ههملك بيتك وامشي يا بت سياده اللوا. واسف لو كت عديت حدودي معاكي.


دهب: انا مش جصدي.


قاسم: ولا جصدك ولا مجصدكيش. عن ازنك يا ست دهب هانم.


ليهم قاسم أن يترك الفيلا ويخرج ليجد نواره داخله عليه ومعها أطفاله.


زياد: ابوي حبيبي، اتوحشتك جوي يا أبا.


ليحتضنه قاسم هو وإخوته.


قاسم: وانتو كمان وحشتوني جوي. إنما ايه اللي جابكم؟


نواره: اصل حمزه باشا كلمني. ولما جولتله أن عبدالسميع كان عندينا وجالهم فضو البيت عشان هيوضبه، وامك ف الاول مكانتش موافجه، بس لما عبدالسميع خدها وخرجوا معرفش ايه اللي حصل خلاها وافجت.


قاسم: طاب ياله عشان هنمشو من هنا. بكفايانا تجلنا علي الناس.


ليدخل عليهم حمزه.


حمزه: انا سامعك بتقول تقلت علي الناس؟ ناس مين؟


قاسم: معلش يا باشا، انا ها اخد اخواتي البنات وعيالي وهروح اجعد ف الأرض. وانا الحمدلله باني اوضتين هناك.


حمزه: كلام ايه ده؟ لاء طبعا. انتو مش هتمشو من هنا الا لما كل حاجه تبقا تمام.


قاسم: معلش، انا كده هبجا مرتاح.


لينزل عصام.


عصام: ايه يا اولاد مالكم؟ ماشاء، مين الولاد الحلوين دول؟


حمزه: دول ولاد قاسم.


عصام: ايوه كده، خليهم يعملو حس ف البيت.


حمزه: قاسم عايز يمشي.


عصام: يمشي يروح فين؟


قاسم: معلش، خلوني براحتي.


عصام: لاء طبعا، مش هتمشو من هنا.


حمزه: سامحني يا باشا، انا مش هجعد هنا تاني.


عصام: فيه ايه؟ انته، في حد زعلك؟


دهب (ببكاء): انا اللي زعلته، بس والله ما كت اجصد. انا اسفه ياجاسم، سامحني اعمل معروف. ولما مشيت من هنا ها اجي معاك.


حمزه: بعد اذن يا خالي، ممكن دهب وقاسم يخرجو يتكلمو ف الجنينه؟


عصام: اه طبعا، روحي معاه يا دهب.


ليقرب حمزه من عصام.


حمزه: متخليك حلو كده وخلي الولاد معاك عشان عايز اتكلم مع نواره.


عصام: اه، قولتلي حمزه حبيبي يا خالو.

تعالو يا ولاد نروح عند تيته ليلي.


زياد: حاضر ياباشا.


عصام: قوللي ياجدو.


زياد: حاضر ياجدو.


حمزه: هيا امي فين؟ مش باينه.


عصام: قاعده هيا، وفاتن وليلي مع حازم اخوك.


حمزه: الله يكون ف عونهم. تعالي يا نواره، عايز اقولك حاجه.


نواره: حاجه ايه؟


حمزه: بطلي غياء بقا. ايه ده مافيش فهم عندك خالص؟


نواره: كده طيب. عمي عصام، استني انا طالعه معاكم.


حمزه: انتي يا بت استني هنا.


نواره: مش انا غبيه اجعد لحالك بجا؟ انا هجعد مع حازم، دمه خفيف وبيضحكني.


لتجري نواره وتتركه.


حمزه: طيب يا نواره، وحياه امي لا عرفك ازاي تسيبني وتجري. أن ما وريتك مبقاش انا حمزه الحسيني.


أما دهب فكانت تبكي.


قاسم: بتبكي ليه انتي دلوك؟


دهب: عشان انته زعلان مني وانا مكانش جصدي والله ما اجصد.


قاسم: طاب اجعدي علي المرجيحه امرجحك.


دهب: يعني مش زعلان مني؟


قاسم: له خلاص.


دهب: تعرف اني لما كت حداكم ف البيت وانته دخلت عليا وانا بحلب الجاموسه وجولتلي اشربي حليب كتير عشان تتجوتي، وكمان لما جولتلي متخليش حد يشوفك غيري، حسيتك بتغير عليا. وخصوصي لما جولتلي انك هتجعدني مع عمي محمد الله يرحمه ف جاعه كبيره وجتها حسيت انك بتغير علي. لكن جولت لحالي: انتي فين وهو فين؟ وجتها جلبي دجلك. اصل جلوبنا مش باءيدينا.


قاسم (بفرحه): افهم من كده انك يعني حاسه بحبي ليكي، وجلبك بيدج لما بتشوفيني زي ما جلبي بيدج لما بشوفك؟


دهب: حاجه زي كده.


قاسم (بحزن): بس شيلتي تجيله جوي وهمي تجيل هم يكسر الضهر.


دهب: ولا هم ولا حاجه، خليها على الله.


قاسم: انتي عارفه يعني ايه امي تجتل ابوي؟ يعني عار عليا طول العمر.


دهب: محدش ليه ف نفسه حاجه. وكل عيله فيها الزين وفيها الشين، وصوابعك مش زي بعضيها.


قاسم: ربنا يجملها بالستر. المهم عشان خاطري، معايزكيش تتكلمي مع أي راجل غيري، ومتوجعيش جلبي من الغيره عليكي.


دهب: حاضر يا سيدي قاسم.


قاسم: وانا كمان هكلم عصام باشا وأعرفه اني عايز اتحوزك.


دهب: ومستعجل ليه؟


قاسم: له، مش فاهم.


دهب: جضدي لما نخلصو من اللي احنا فيه.


قاسم: زي ما تحبي.


دهب: طاب انا هدخل جوه.


قاسم: ماشي، خشي.


لتدخل دهب لتجد حمزه جالس وحده.


دهب: ايه مالك وشك محمر كده ليه وبتنفخ؟


حمزه: الست نواره هانم بقولها تعالي نقعد نتكلم، تقولي لاء انا هطلع اقعد مع حازم والجماعه، اصلي حازم دمه خفيف وبيضحكني.


لتضحك دهب.


دهب: ديه عايزاك تغير عليها يا حضرة الظابط.


حمزه: ده انا مش طايقها.


دهب: واللي يخليها تغير عليك وتموت كمان من الغيره؟


حمزه: بعد الشر عليها.


دهب: خلاص، براحتك.


حمزه: انا قصدي بعد الشر عليها من الموت يعني. مقولتيش هتخليها تغير ازاي؟


دهب: انته اول متشوفها، تعمل نفسك بتكلم واحده علي الواتساب، وانا هجولها باين عليه مرتبط بواحده. إنما ايه جمر، تجوم تغير عليك. وكمان هجولها انك خليتني كلمتها.


حمزه: ده انتي طلعتي مش سهله.


دهب: اي خدمه نخدمكم وناكل من بيتنا.


حمزه: طاب يالمضه.


دهب: انا لمضه خلاص، ماليش صالح بيك. خليها كده محساش بيك، وانته هتتحرج من كتر النفخ.


حمزه: يا بنت الايه.


لتجري دهب وحمزه يركض وراءها.


لتخرج دهب علي الليفنج لتجدهم يضحكون.


دهب: طاب متضحكوني معاكم.


ليلي: والله حازم ده طلع دمه زي السكر.


حازم: ميرسي يا طنط.


فاتن (في سرها): عيل بارد، جال طنط جال.


عصام: تعالي يا دهب، عايز اتكلم معاكي.


دهب: حاضر.


عصام: وانته كمان يا حازم، تعالي معانا.


حازم: اوك.


ناديه: طاب خليكم انتو قاعدين هنا واحنا هنخرج نقعد ف الهول برا، وكمان عشان الولاد يشربو حاجه.


عصام: طيب تمام.


ليخرجو ويتركو عصام ودهب وحازم.


دهب: خير، حضرتك كت عايزني ف ايه؟


عصام: اسمعي يا دهب. طبعا انتي انك بنتي الوحيده، وياريتك اتربيتي معايا وف حضني، لكن الحمدلله على كل حال. المهم انا فكرت وقررت اني اجوزك لحازم ابن عمتك، عشان ابقا مطمن عليكي. وكمان ده قريبك يعني عمره ما هيقسي عليكي، وانا اللي مربيه.


دهب: اصل انا يعني...


عصام: ايه يا حازم، قولت ايه؟


حازم (بحزن، فقلبه معلق بفاتن، لكنه لا يستطيع رفض أي طلب لخاله عرفانا بجميله عليه هو وأخيه، فقد قام عصام بتربية حمزه وحازم بعد أن استشهد والدهم في معركه مع الخارجين علي القانون، فوالدهم صديق عصام الوحيد وأوصاه علي أولاده): اللي تشوفه حضرتك.


عصام: خلاص، الف مبروك يا اولاد.


ليخرج عصام ويتركهم في حيره.


ناديه: امال فين الولاد؟


عصام: الف مبروك يا اختي. حازم خطب دهب وانا وافقت.


تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع