القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل الخامس وعشرون 25بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية صراع القاسم الفصل الخامس وعشرون 25بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية صراع القاسم الفصل الخامس وعشرون 25بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات





#سلوي_عوض

#صراع_القاسم 

بارت 25


قاسم: أنا سمعت صوت زغاريد، خير يا رب؟

ناديه: والله وشكم حلو علينا أوي. حازم ابني خطب دهب بنت خالك

(قاسم ينظر إلى دهب نظرة حزن)

قاسم: مبروك يا دهب… مبروك يا أستاذ حازم.

عصام: الله يبارك فيك، عقبال ولادك.

قاسم: في حياتك يا باشا. إن شاء الله. أنا بعد إذن حضرتك هاخد إخواتي وعيالي ونروح نقعد في الأوضتين اللي في الأرض.

عصام: اللي يريحك، بس خليك دايمًا على اتصال معايا.

قاسم: حاضر يا باشا… يلا يا نواره هاتي العيال وهاتي فاتن خيتك.

زياد: متخلينا قاعدين يا أبا، أنا حبيتهم قوي.

قاسم: معلش يا حبيبي، يا بخت من زار وخفف.

حمزه: ليه عايز تمشي يا قاسم؟ خروجك من هنا فيه خطر عليك.

عصام: سيبه يعمل اللي يريحه.

(قاسم يقول في نفسه: "عصام باشا كأنه ما صدق")

حمزه: لو هتمشوا بلاش تقعدوا في الأرض.

قاسم: أمال هنروح فين؟

حمزه: هتقعدوا في استراحة الضباط.

قاسم: كتر خيرك.

حمزه: إنت ناسي إن معاك أطفال وبنات؟ مينفعش تقعدوا في الأرض بأي شكل.

قاسم: ماشي حاضر.

حمزه: هجهز العربية على ما تخرجوا.

نواره (بحزن): السلام عليكم، هتوحشونا… ابجي ودينا يا دهب.

دهب (بحزن): حاضر.

ليلي: معلش يا جاسم، خلي فاتن قاعدة معايا. أنا عمري ما فارقتها من يوم ما اتولدت، واختي موصاني عليها.

قاسم: تقعدي يا فاتن.

فاتن: بعد إذنك يا أخوي.

قاسم: على راحتك… يلا يا نواره مكتوب علينا نفارق الحبايب.

(يخرج قاسم ومعه أطفاله الثلاثة ونواره أخته)

قاسم: أي حاجة تحتاجيها يا فاتن كلميني على طول.

فاتن: حاضر يا أخوي.


(حليمه تجلس حزينة)

حليمه: يا مرك يا حليمه، دلوقتي عبدالسميع عرف كل حاجة. لازم أتصل بالمحروج عباس، شكله كدب عليّ وما موتش دهب.

(تتصل مرارًا حتى يرد عباس)

حليمه: إنت ما بتردش ليه من أول مرة؟

عباس: أصلي كنت نايم.

حليمه: نامت عليك حيطة! إنت كدبت عليّ وما موتتش البت دهب.

عباس: أصل عبدالسميع كشف المستور وهددني. وبعدين إنتِ جتلتِ جوزك، وأنا عايز مليون جنيه وإلا أبلغ عنك وهيعدّ موعدك.

حليمه: مليون جنيه؟ هجيبلك منين؟ معاييش.

عباس: يبقى جهزي نفسك لحبل المشنقة. قدامك يومين بس.

حليمه: طيب أصبر عليّ، كان يوم أجهزهم.

عباس: خلاص، يومين بس. وغوري.

حليمه: كده بردك تقول كده لخيتك حبيبتك؟

عباس: حبيبة إيه؟ ده حبك مرض. وبعدين إنتِ كنتِ مخطوبة لعبدالسميع وتضحكي عليّ؟

حليمه: ما أنا هجوزهاله!

عباس: بطلي رط… وجعتِ راسي.

حليمه: ماشي يا أخوي.

عباس: إخوت يخوتك. (يغلق الخط)

حليمه: كده رقبتي بقت في إيد عبدالسميع وعباس… طيب ما أنا أموت نفسي قبل ما الحكومة تعدمني. (تشرب السم) يا بطني… السم صعب جوي…


(قاسم يركب السيارة مع حمزه ونواره وأطفاله)

حمزه: أنا مش فاهم حاجة. إزاي خالي وافق بسهولة إنكم تمشوا؟ وكمان موضوع خطوبة حازم ودهب، إمتى حصل؟

قاسم: عادي يا به، بيته وبنته وهو حر.

حمزه: لا، في حاجة مش مفهومة.

نواره: وأنا كمان حاسة كده.

قاسم: خلاص وصلنا يا باشا، خلينا نرتاح.

حمزه: قاسم، أنا بكرر طلبي لإيد نواره.

قاسم: دلوقتي مش وقته.

زياد: وافج يا أبا، حمزه صاحبي طيب قوي.

قاسم: اللي فيه الخير يقدمه ربنا.

حمزه: كده بردك يا قاسم؟ شايفني كده؟

قاسم: معلش يا باشا، حقك عليّ.

حمزه: باشا إيه؟ أنا أخوك.

قاسم: متحرمش منك.

حمزه: أنا هقعد مع خالي وأفهم دماغه فيها إيه… اتفضلوا هنا، فيه أوضتين متوضبين.


(قاسم يدخل الحمام ليستحم)

نواره: قوللي بقى، إيه حكاية خطوبة دهب وحازم؟

حمزه: معرفش، وأنا مستغرب إن خالي وافق تمشوا.

نواره: طيب خلي بالك من نفسك.

حمزه: وإنتِ كمان، أول ما أعرف حاجة هكلمك. (يخرج)


(قاسم بعد قليل)

قاسم: اجعدي يا نواره، عايز أتكلم معاكي.

نواره: حاضر يا أخوي.

قاسم: إنتِ موافقة على حمزه؟

نواره (بكسوف): اللي تشوفه يا أخوي.

زياد: هي يا أبا موافقة!

قاسم: استنى يا ولدي. عايز أسمعها منها.

نواره: الصراحة أنا موافقة.

قاسم: على خير الله، نخلص من اللي إحنا فيه ونعمل خطوبتكم.

نواره (بفرحة): ربنا يخليك لينا يا أخوي.


(في بيت عصام)

حمزه: السلام عليكم.

الجميع: وعليكم السلام.

حمزه: يا خالي، ممكن تفهمني إيه اللي حصل؟ إزاي توافق على خطوبة دهب وحازم؟

عصام: أنا عارف إن قاسم عينه من دهب، وهي كمان مشغولة بيه.

حمزه: أمال ليه الخطوبة دي؟

عصام: إنت عايزني أجوز بنتي لواحد أمه قاتلة ومجرمة؟ وبعدين عنده 3 أطفال؟! لا يا حضرة الظابط. بنتي لازم تتجوز واحد من مقامها.

حمزه: بس قاسم ملوش ذنب.

عصام: ذنبه إنها أمه. وبنتي مش هتربي عيال مش عيالها.

ليلي: أنا كمان شايفة كده.

عصام: إنتي تسكتي خالص! مكفاكيش إن بنتي اتربت بعيد عني طول عمرها؟

دهب: خلاص يا عمي، اللي حضرتك عايزه هنفذه، بس ما تضربش أمي تاني.

ناديه: يلا يا جماعة، استهدوا بالله.

عصام: يلا اطلعوا كلكم فوق.

(ليلي تأخذ فاتن وتخرج. دهب تذهب مع ناديه.)


(قاسم مع أطفاله)

عمرو: إنت بتحبنا صح يا أبا؟

قاسم: آه يا حبيبي، ومعنديش أغلى منكم. سامحوني على اللي فات. من دلوقتي هعيش عشانكم.

زياد: نسامحك على إيه؟ إنت أبونا.

قاسم: أنا كنت فاهم الدنيا غلط. الفلوس مش كل حاجة. تعالوا في حضني.

(يحتضنهم ويناموا جميعًا)


(ناديه مع دهب)

ناديه: مالك يا بنتي؟ مش عايزة تتجوزي حازم؟

(طرق على الباب)

حازم: ينفع أدخل يا ماما؟

ناديه: اتفضل.

حازم: أنا مش عايز أتجوز دهب. أنا معجب بفاتن. ودهب زي أختي.

ناديه: طيب، نعمل خطوبة شكلية ونفركش بعدين. أكون قدرت أقنع خالك.

(تلتفت لدهب) إنتِ بقى، معجبة بقاسم ولا حب من طرف واحد؟

دهب: بحبه وعايزة أطمن عليه.

ناديه: طيب كلميه من الفرانده.


(دهب تتصل على قاسم، لكنه لا يرد. فتتصل على نواره)

دهب: إزيك يا نواره؟ ممكن أكلم جاسم؟

نواره: هو نايم مع عياله.

دهب: أعملي معروف، صحيه.

نواره (تدخل): جاسم، قوم يا أخوي، دهب عايزة تكلمك.

قاسم: لا… مش عايز أكلم حد. اطلعي واقفلي النور.


تكملة الرواية بعد قليل 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع