القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل السادس وعشرون 26بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية صراع القاسم الفصل السادس وعشرون 26بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية صراع القاسم الفصل السادس وعشرون 26بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات


#سلوي_عوض 


#صراع_القاسم 

بارت 26


نواره: مراضيش يا دهب.

دهب: اعملي معروف، أنا عايزه أكلمه ضروري.

نواره: بتجولك عايزه تكلمك ضروري.

قاسم: جولت اجفلي النور واطلعي برا وخدي الباب معاكي، وجوليلها متتصلش تاني.

نواره: ليه طيب؟

قاسم: عشان لو كلمتها ابجا خاين، وأنا راجل صعيدي مخونش أبدا.

نواره: طاب بس اسمعها.

قاسم بغضب: اطلعي برا يا نواره.

نواره بيأس: حاضر يا أخوي.


(لتخرج نواره وتقول لدهب)

نواره: معلش يا دهب متزعليش، ربنا يهديه عليكي.

دهب: خلاص يا نواره، مع السلامه.


(لتخرج دهب الغرفة)

ناديه: هاه كلمتيه؟

نواره: مراضيش، بيجول لو كلمني تبجا خيانه.

ناديه: ده قاسم ده طلع محترم أوي.

حازم: أنا هروحله وأفهمه كل حاجه، متقلقيش يا دهب.

دهب: أنا مش جلجانه ولا خايفه غير من أبوي.

ناديه: سيبي عصام عليا أنا وهحل كل حاجه إنشاءالله. ياله تعالي نامي. وانته يا حازم اتفضل بقا خلينا نرتاح شويه.

حازم: تصبحو علي خير.


(ليخرج حازم ويتركهم، ليجد فاتن أمامه)

حازم: ايه ده، انتي لسه صاحيه؟

فاتن: اه، مش جايلي نوم، جولت اجعد مع دهب نحكو.

حازم: دهب وماما نامو.

فاتن: طيب خلاص، عن إذنك.

حازم: استني، عايز أتكلم معاكي.

فاتن: دلوك ف الليل؟

حازم: تعالي ننزل الجنينه.

فاتن: ايوه، يعني انته عايز ايه مني؟

حازم: مش هنا، عشان محدش يسمعنا.

فاتن: ليه؟ هتجول كلام عيب؟

(ليضحك حازم)

حازم: كلام عيب لاء طبعا. اسمعي بقا، أنا معجب بيكي وعايز أخطبك.

فاتن: هو مش انته خطبت دهب؟

حازم: لاء طبعا، ده خالي اللي عايز كده، إنما لا أنا ولا دهب موافقين.

فاتن: طاب هتعملو ايه؟

حازم: لو يعني انتي…

فاتن: لو أنا ايه؟

حازم: يعني بتبادليني نفس الشعور؟

فاتن: الصراحه يعني أنا لا بكرهك ولا بحبك.

حازم: فالحه يا أختي.

فاتن: بس يعني معجبه بخفه دمك.

حازم: طاب الحمدلله فيه أمل.

فاتن: طاب وسع بجا خليني أخش، أحسن خالتي تتخض علي لما متلاجنيش جارها.

حازم: حاضر يا ستي، تصبحي علي خير.

فاتن: وانته كمان، خش نام عشان تريح جسمك، السهر عفش.

حازم: خايفه عليا صح؟

(لتبتسم فاتن)

فاتن: بس بجا.

حازم: أحلي بجا سمعتها ف حياتي.

فاتن: انته بتتمجلت علي لغوتي.

حازم: لاء والله أبدا، أنا بحب لغتكم أوي.

فاتن: لغوتنا بس؟

حازم: وبعدين بقا ف المعاكسه ديه؟

فاتن: كلمتك أنا.

حازم: له مكلمتنيش.

فاتن: وكمان بتتكلم صعيدي؟

حازم: لجل الحبايب.

فاتن: ربنا يكتر حبايبك.

حازم: وأنا مش عايز غيرك.

فاتن: روح نام يا حازم.


(أما عصام فكان يجلس وقد جفاه النوم، ليتحدث مع نفسه)

عصام: يا تري اللي عملته ده صح ولا غلط؟ لاء، صح، ما هو ينفعش بنتي بعد ما لاقيتها أضيعها مني تاني. بس حرام عليا، قاسم بيحبها وهيا كمان شكلها بتحبه برده. أنا عارف إنها مش علي بال حازم بالمره، بس هو اللي هيصونها. ايوه ايوه هو كده.


(أما عبدالسميع فذهب إلى منزل محمد البكري)

عبدالسميع: ايه يا جماعه، لميتو حاجتكم؟

اشرف: اه خلاص، بس مش عارف أمي راحت فين.

عفاف: هطلع أشوفها.


(لتصعد عفاف وتفتح الباب لتدخل علي حليمه)

عفاف: انتي يا وليه، جومي ياله، لساكي نايمه؟ نامت عليكي حيطه، جومي!


(لتقترب منها عفاف، لتجد عيناها مفتوحتان)

عفاف: يا مري… المره شكلها ماتت! يخربيت أبوكي، كده عيالك مش هيرضو يمشو. أحسن حاجه أجولهم ملجيتهاش.


(لتنزل عفاف)

عفاف: مش فوج، حماتي مش فوج، وكمان واخده كل حاجتها.

اشرف: تلجاها راحت عند خالي.

عبدالسميع: خلاص، ياله هاتو حاجتكم وجمع خواتك، العربيه واجفه برا.

احلام: بس هنمشو ف الليل كده؟ ديه الساعه واحده يعني الدنيا ضلمه كحل.

عبدالسميع: أحسن، عشان الصبح يصبح عليكم وانتو مرتاحين.

شرف: ادينا جايين اهو.

عبدالسميع: طاب، الرجاله يطلعو الحاجه، والحريم يجيبو العيال الصغيره ويحصلونا.

شريف: أمال البت نواره فين؟

عفاف: نواره كلمتني وجالتلي إن صابرين مسكت فيها تجعد حداها يومين، خليها توفر هدي أحسن بردك. وكده كده كلنا جاهزين، وأنا هطلع أجيب العيال.

شريف: ياله بسرعه.

عفاف: هدي حالا اهو.


(أما حمزه فها هو يتصل بنواره)

حمزه: اخباركم ايه؟

نواره: الحمدلله، بس عايزه أجولك علي حاجه.

حمزه: حاجه ايه؟

نواره: أصل دهب اتصلت علي جاسم، مردش عليها. جامت كلمتني علي تلافوني وكانت عايزه تكلمه، بس هو مرضيش، وجاللي ديه تبجا خيانه لعصام باشا.

حمزه: والله قاسم ده راجل محترم، أنا هتكلم مع خالي وهحل كل حاجه.

نواره: ياريت، هما التنين صعبانين عليا جوي.

حمزه: أنا هخلص كل حاجه، متشغليش بالك انتي.

نواره: مافيش اخبار من خواتي؟

حمزه: احنا مراقبين كل حاجه، وهما خلاص سابو البيت ومشيو، بس والدتك مش معاهم.

نواره: هتكون فين طيب؟

حمزه: المخبر اللي بيراقبهم قاللي إنه سمعهم بيقولوا إنها راحت عند أخوها.

نواره: ربنا يستر، أصل أمي وخالي مافيش بينهم عمار.

حمزه: لما أعرف حاجه هكلمك، المهم انتي متفكريش ف حاجه.

نواره: حاضر، بس ابجا طمني.

حمزه: حاضر، سلام، أنا بقا عشان أروح أشوف هعمل ايه.

نواره: خلي بالك من نفسك عشان خاطري.

حمزه: يسلملي خاطرك، وانتي كمان، سلام يا قلبي.

نواره: سلام يا غالي.


(ليغلق حمزه الخط مع نواره)

حمزه: أنا لازم أحل الحوار ده مع خالي… بس البت نواره ديه قمر.


(ليخرج حمزه من القسم في طريقه إلي منزله، أما اخوات قاسم وصلو الي منزل عبدالسميع)

اشرف: ايه الجمال ده، ده جصر مش بيت.

عفاف: أحسن من بيتكم، ياريت عبدالسميع يوافج أننا نجعدو هنا علي طول. أنا جعانه، هشوف التلاجه فيها وكل ايه.

(ليدخل الباقيين الي المنزل)

هدي: ايه الحلاوه ديه؟ هدي جنه يابت عفاف، تعالو كمان شوفو الناتجه معبايه من خيرات الله.

احلام: هاتي الوكل خلينا ناكلونا لحمه، ده احنا كنا عايشين ف مرار وشح.


(أما حمزه فقد وصل إلى منزله)

حمزه: دول شكلهم نامو، الأحسن أدخل أنام، والصباح رباح.

(ليدخل غرفته ويغط في نوم عميق)


(وفي الصباح كان عباس يجلس مع مهران)

عباس: مش أنا جابلت العمده ف صلاه الفجر.

مهران: له، وانتي تجي جوي يا أبا.

عباس: لازم كده جدام الناس. المهم، العمده جاللي إن جاسم وصابرين اطلجو.

مهران: ايه؟

عباس: رءيك أجوزهالك؟

مهران: نعم! عايزني أتجوز واحده مطلجه ومعاها تلت ولد؟

عباس: ياحمار، ديه وحيده أبوها، وهيا اللي هتورث كل حاجه. ومين عارف، مش يمكن لما العمده يموت تبجا عمده مطراحه.

مهران: بس ديه تخينه جوي، إنما البت دهب جمر وسمباتيك وعيونها ملونه.

عباس: الأول نخطبو صابرين، تكون دهب خدت ورثها وابجا أجوزهالك.

مهران: طاب لو العمده وافج، أكيد هيطلب شبكه، أجيب له منين؟

عباس: عمتك هتجيب مليون جنيه كمان يومين. أول ما يوافجو نجولولهم الشبكه السبوع الجاي. واحنا رايحين عنديهم هنجيبو فاكهه وحلويات كتير.

مهران: انته معاك فلوس؟

عباس: اه، معايا فلوس عبدالسميع، خمسين ألف زي ما هما.

مهران: إن كان كده ماشي، أصل صابرين ديه مبطونه جوي، وكل همها ف الوكل.

عباس: طاب خش البس جلابيه نضيفه وأجهز عشان نروح لهم.

مهران: الساعه كام دلوك؟

عباس: الساعه اتناشر الضهر، هييدن، خف نفسك ياله.


(أما دهب فكانت قد جفاها النوم)

ناديه: أنا حاسه بيكي يا حبيبتي، منمتيش خالص.

دهب: ومين ياجيله نوم يا عمتي بس.

ناديه: سيبيها علي الله، ربك عظيم.

دهب: ونعم بالله.


(لتسمع ناديه صوت طرق علي الباب)

ناديه: مين؟

حمزه: أنا يا أمي.

ناديه: ادخل يا حمزه، هو انته جيت أمته؟

حمزه: قبل الفجر بشويه، ونمت، محسيتش بحاجه.

دهب: شوفت جاسم؟

حمزه: اه، عرفت، نواره قالتلي، وأنا احترمته جدا. طاب وهنعمل ايه؟

حمزه: أنا هتصرف مع خالي.

دهب: مش هيرضي.

حمزه: يا ستي اصبري بس واتفاءلي خير.


(أما عباس ومهران فقد وصلو الي منزل العمده)

الغفير: خير، عايزين ايه؟

عباس: عايزين حضره العمده.

الغفير: طاب، خليكم واجفين لما أبلغ جنابه.


(ليدخل الغفير)

الغفير: يا حضرة العمده، الراجل عباس ومعاه ولده، وشايلين ومحملين، وعايزين يجابلو جنابك.

العمده: دخلهم.


(ليخرج الغفير ويبلغ عباس ومهران بموافقه العمده)

العمده: أهلا بيكم يا مراحب، وايه اللي جايبنه ده كله؟

عباس: مياجيش من بعد خيرك.

العمده: لو جايين عشان تتكلمو ف موضوع جاسم وبتي، احنا خلاص خلصنا منيه.

عباس: له يا عمده، احنا يعني لو جنابك تسمح نخطبو الست صابرين لولدي مهران.

العمده: ايه؟ مهران رايد يتجوز صابرين؟

مهران: ده بعد إذن حضرتك.

العمده: هشور عليها وأشوف.

عباس: طاب، خير البر عاجله، شيعلها تجعد معانا وناخدو رءيها.

العمده: طاب، لو وافجت، هتجدرو علي طلباتها؟

عباس: من جنيه لمليون.

العمده: أن كده ماشي، هشيعلها حد ينادم عليها.


(وبعد عشر دقائق تنزل صابرين)

صابرين: خير يا أبوي، كت عايزني ف حاجه؟

العمده: اه يا صابرين، مهران رايد يتجوزك.

صابرين: طاب، وهو أنا خلصت العده؟

عباس: يعني انتي موافجه علي ولدي؟

صابرين: مهران شكله حلو، وطول عمره عايج ونضيف، زي بعضه، موافجه.


(لتنظر الي الاشياء التي احضروها معهم)

صابرين: ايه الحاجات ديه كلها؟

مهران: الحاجه ديه كلها ليكي، ولو إنها مش جد المجام.

صابرين: وريني، جيبتو ايه؟


(لتفتح الشنط، لتجد فاكهه كثيره وحلويات)

صابرين: كلهم ليا وحدي؟

مهران: اه، يا ست الكل.

صابرين بفرحه: خلاص، أنا موافجه، أبا نجرو الفاتحه دلوك.

عباس: والسبوع الجاي نجيبو الشبكه اللي تنجيها علي عجب عينك.

صابرين بفرحه: زين جوي كده، بس بعد الجواز هنعيشو هنا مع أبوي، عشان ميجعدش وحديه.

مهران: أمرك، كل اللي تجوللي عليه هنفذه.

العمده: خلاص، ياله نجرو الفاتحه، وخلي الشغالين يزغرتو، ألف مبروك يا بتي.

صابرين: يبارك ف عمرك يا أبوي.

مهران: مبروك عليا ست الكل، ده أنا مش مصدج نفسي. مبروك يا حضره العمده.

صابرين: جوله ياعمي.

مهران: مبروك ياعمي.

العمده: الله يبارك فيك، عايزك تشيل صابرين ف عيونك.

مهران: وجوه جلبي كمان، ديه ستي وتاج راسي. بعد إذن حضرتك، أنا بس كت عايز أخد تلافون صابرين عشان ابجا اتحددت معاها.

صابرين: اه طبعا، هات تلافونك أسجلك نمرتي.

مهران: ده أنا تلافوني هيزغرت اهه.

صابرين: كده أنا برن علي نفسي من عنديك، ابجا كلمني هاه.

مهران: من عيني. بس انتي متهزجيش مني.

(لتضحك صابرين)

صابرين: له أزهج منك؟ ايه ده، المحروج جاسم مكانش بيعبرني.

مهران: عشان مغفل.

صابرين: ما أنا بجول كده بردك.


(أما حمزه فدخل غرفة عصام ليجده مستلقي علي سريره)

حمزه: حضرتك صاحي؟

عصام: اه، تعالي يا حمزه.

حمزه: عايز أتكلم مع حضرتك.

عصام: خير، انته كمان؟

حمزه: اسمعني حضرتك بس بهدوء.

عصام: اخلص يا حمزه.

حمزه: بالنسبة لموضوع دهب وحازم، مش هينفع باءي حال من الأحوال.

عصام: ليه إنشاءالله؟

حمزه: عشان دهب بتحب قاسم، ومش هتكون سعيده مع حازم. ليه عايز تكسر قلبها؟ واللي حضرتك متعرفهوش إن دهب اتصلت علي قاسم، وهو رفض يكلمها. تعرف ليه؟ عشان قال إنه لو كلمها يبقا بيخون حضرتك.

عصام: دهب عملت كده؟

حمزه: اه والله. وبعدين حضرتك رجل قانون، ليه بتاخد قاسم بذنب غيره؟ مش ذنبه إن والدته مجرمه. وبالنسبه لولاده، ايه يعني لما يتربو مع حضرتك ومع دهب؟ علي الاقل تشوفهم وهما بيكبرو قدام عينيك. مش كفايه انك اتحرمت تربي دهب متبقاش قاسي يا خالي متضيعش دهب ديه ممكن تعمل ف نفسها حاجه.

عصام: للدرجه ديه؟

حمزه: مش هتحرمها من حبيبها.

عصام: طاب نفترض اني وافقت، هعمل ايه مع حازم؟


حمزه: حازم معجب بفاتن، يعني دهب مش ف دماغه، هو وافق بس عشان يرضى حضرتك.



تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع