القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل السابع وعشرون 27بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية صراع القاسم الفصل السابع وعشرون 27بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية صراع القاسم الفصل السابع وعشرون 27بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات



#سلوي_عوض

#صراع_القاسم 

بارت 27

عصام: تعرف يا حمزه انا فعلا ضميري بيأنبي، بس انا زي أي أب نفسه يفرح ببنته، كنت عايزلها جوازه تعوضها عن اللي شافته ف حياتها، وقلت حازم هيصونها.


حمزه: وبعدين يعني لو دهب اتجوزت قاسم وخلفت منه، مش ولادها برده جدتهم لئابوهم؟


عصام: قاتله ومجرمه وأكيد هتتعدم، يعني ولاد بنتي انا الراجل اللي عيشت عمري كله بدافع عن القانون وبحارب الجريمة، أرضي كده لبنتي وأحفادي.


حمزه: وقتها يا خالي نبقا نعيش كلنا ف مصر، بس متكسرش قلب بنتك ولا قلب أخويا. حازم وافق عشان يرد الجميل لحضرتك.


عصام: جميل إيه يا حمزه؟ ما حضرتك اللي ربيتنا بعد استشهاد والدي وكرست كل حياتك لينا.


حمزه: انتو واخوك بهايم مبتفهموش انكم ولادي، وانا ماليش جميل عليكم ده واجبي نحو صاحبي الله يرحمه ونحو اختي الوحيدة.


حمزه: بس كان ممكن حضرتك تعيش حياتك وتسيبنا ومحدش يقدر يلومك على كده.


عصام: لاء يا حمزه، انتو ولادي، ويعلم ربنا اني غلاوتكم في قلبي زي دهب ويمكن أكتر. انتو كنتو بتكبرو كل يوم قدامي وشرفتوني بأدبكم واخلاقكم اللي كل الناس بتحلف بيها، والحمدلله انت بقيت ظابط مشهود له بالكفاءة والنزاهة. هو انت فكرك اني مش عارف انك طلبت نقلك هنا عشان تبقا جنبي مع إنك كنت مالي مركزك اوي ف الإدارة ف القاهرة؟


حمزه: انا مقدرش ابعد عن حضرتك.


عصام: تبقا ابني ولا مش ابني؟


حمزه: ابنك طبعا وليا الشرف.


عصام: وكمان حازم على أد شقاوته وهزاره المستمر، إنما ف شغله معندوش ولا غلطه وعمل اسم لنفسه وسط كبار رجال الأعمال وبقى بينافسهم.


حمزه: كل ده بفضل ربنا علينا ثم حضرتك. ها اروح افرح قاسم.


عصام: قاسم ولا أخته؟


حمزه: يعني حضرتك موافق؟


عصام: ما اقدرش اكون سبب ف تعاسه حد من ولادي.


حمزه: ربنا يخليك لينا. طاب وبالنسبه لطنط ليلي، مش هتصالحها؟


عصام: بصراحه انا مكسوف من نفسي لأني افورت معاها اوي وكمان ضربتها قدامكم كلكم، مش عارف اعمل ايه، بس غصب عني كل ما بشوف دهب بقول ليه ليلي تحرمني منها وببقا عايز اخفيها من علي وش الدنيا.


حمزه: بس حاجه غريبه، هي ليه طنط ليلي زمان يعني مطلبتش الطلاق؟ ما اهي كان ممكن تطلق من حضرتك وتتجوز أي حد تاني.


عصام: انا وليلي كان بينا قصة حب كبيرة ولما عدّى على جوازنا سنه ومحصّلش حمل كانت هتتجنن. لدرجة انها قالتلي اتجوز بس خليني جنبك ومعاك إنشاءالله، حتي تخليني خدامه عند مراتك الجديدة.


عصام: وقتها حضنتها وهي بتبكي وقلت لها اسمعيني كويس يا ليلي، سواء خلفنا أو ربنا ما ارادش، عمري ما هجوز علىكي ولا حتي افكر، ومش عايز من الدنيا غيرك وتحرم عليا أي ست في الدنيا غيرك انتي. وبعدين انتي ناسيه ان ناديه ماشا عندها ولدين وانا وانتي بنعتبرهم ولادنا وكمان احنا متجوزين من سنه. لكن لقيتها سكتت وكانت بتبكي.


حمزه: ايه الجمال ده؟ هو في حب كده؟ طاب ياله بقا تعالي عشان اصالحك عليها واعتبرني ولي أمرك. ياله يا عصام.


حمزه: بقولك ياله.


(في مكان آخر)


عبدالسميع: احضر الرجال. حافظ، عرفكم هتعملوا ايه؟

الرجال: اه جالنا، هنحفرو هنا ف البيت عشان الكنز.

عبدالسميع: جدعان ياله ابتدوا، وليكم عندي كل واحد مبلغ كبير جوي.

الرجال: تحت امرك يا معلم، بس هنحفرو فين بالظبط؟

عبدالسميع: الشيخ قال الكنز في وسط البيت، ياله بجا، النهار رايح مش جايعد.


(يبدؤوا ف الحفر)


المخبر (يتصل بحمزه): يا افندم، عبدالسميع جاب الرجاله وشكلهم بيحفروا، عشان فيه صوت خبط جامد.

حمزه: طيب خليك عندك وأبقا بلغني بالأخبار على طول.

(يغلق حمزه الهاتف)


حمزه: فيه ايه؟ عبدالسميع بدأ ف الحفر وطبعًا منقدرش نقبض عليه دلوقتي عشان ده واحد بيحفر عادي.

عصام: خليه شغال ولما يوصل لحاجه نقبض عليه، بس خلي مخبرينك مفتحين عيونهم.

حمزه: حاضر، ياله بقا نصالح لولا.


عصام: ولد حمزه طنط ليلي هو انتي فين؟

(فتن تخرج من الغرفة)

فتن: خالتي بتبكي طول الليل ومنامتش.

حمزه: شوفت بقا، انت عملت ايه؟ تعالي ورايا.


(لاحقًا في المساء)


عصام: اما نشوف لولا مالها؟ اديني وراك اما اشوف اخرها.

(يدخل عصام الغرفة على ليلي ويدخل حمزه خلفه)


حمزه: لولا انا جايبلك ابني عشان يعتذر لك عن مد ايده عليكي، ولو كررها تاني انا هطلقك منه واجوزك سيد سيده.

ليلي: مين اللي ابنك يا حيوان ومين كمان سيد سيدي ده؟

(تضحك ليلي وتنظر)

ليلي: والله انتو عسل يا حمزه.

عصام: اطلع برا يا واد.

حمزه: انا هخرج بس بشرط عفا الله عما سلف ومتتكلموش في أي حاجه تاني واعتبرو انكم لسه متجوزين جديد.

ليلي: ده عصام ده طلع عاشق قديم ده حكالي عن قصة حبكم. خلاص مش زعلانة وهنسي اللي فات.

حمزه: طيب عن اذنك انا هروح افرح قاسم بس هعدي على دهب الاول.

ليلي: خير.

حمزه: عصام هيفهمك.

عصام: عارف لو محترمتش نفسك هعمل فيك ايه.

حمزه: تمام يا افندم.


(يخرج حمزه بكرامته)


حمزه: (يذهب لغرفة والدته ويطرق الباب) ناديه: مين؟

حمزه: انا يا نونه.

ناديه: ادخل يا حمزه.

حمزه: ايه عاملين ايه؟ دهب عايشين؟

ناديه: طاب بطلي عياط، خلاص يا ستي مشكلتك اتحلت وخالي وافق على جوازك من قاسم وهو عند طنط ليلي بيصالحها.

دهب: كتر خيرك ربنا يخليك لينا.

حمزه: البسي بقا عشان هنروح لنواره وقاسم وهنقضي طول اليوم معاهم كمان.

دهب: طاب. وحمزه: لاء متخافيش انا قولتله ووافق.


دهب: بفرحه، ده طاب ياله بينا يا حمزه.

حمزه: واحنا في طريقنا هجيبلك طقم شيك كده عشان تبقي قمر.

دهب: ربنا يخليك ما انا عندي حمزه بس يا بت انا اخوكي الكبير ومن هنا وجاي تسمعي كلامي.

ناديه (بفرحه): ربنا يخليلك لينا يا ميزو.

دهب: ايه ده كل ده ميزو؟

حمزه: عارفه لو قولتي لاي حد على ميزو ديه هخنقك، وانتي يا ماما مش قولنا بلاش ميزو ديه.


(في الصباح التالي)


ناديه: حاضر يا سيدي حمزه، انا هروح افرح الواد حازم.

ناديه: طيب يا حبيبي وتكون دهب جهزت.

حمزه: اوك.

(يتركهم حمزه ويدخل غرفة أخيه)

حمزه: الف مبروك، خالك قاللي أنه هيكتب كتابك على دهب كمان يومين.

حازم (بحزن): طيب.

حمزه: شكلك مش فرحان.

حازم: عادي بقا.

حمزه: طيب خالك خلاص صرف نظر عن جوازك من دهب.

حازم (بفرحه): بجد؟ اه والله! اعمل ايه اصلك صعبت عليا، فكلمته واقنعته كمان يجوز دهب لقاسم وعرفته انك معجب بفاتن.

حازم: بتهزر صح؟

حمزه: بقولك والله يا حتت حمار.


حازم (بفرحه): حبيبي يا حضرة الظابط، انا عندي مشوار كده.

حمزه: اكيد رايح عند نواره؟ اتلم ولا اروح اخلي خالك يغير كلامه.

حازم: لاء وعلي راحتك يا باشا.


(في موقع الحفر)


عبدالسميع: شدو حيلكم شوية، ايه مبتاكلوش احد؟ الارض جاسيه جوي علينا، ديه محتاجه حفار بالكهربا.

عبدالسميع: طاب اشتغلو وانا هشيع اجيبه بس اشتغلو بضمير.

(يتصل عبدالسميع بحافظ)

عبدالسميع: بجولك عايز حفار بالكهربا.

حافظ: ليه؟

عبدالسميع: الارض جاسيه جوي.

حافظ: اجولك الاحسن من الحفار الديناميت هيفرتك الأرض ف وجت جصير.

عبدالسميع: خلاص شيعلي ديناميت.

حافظ: علي طول، بس اسمع لازم تاجيني عشان الخواجة اللي هيشتري الاثارات جاي النهارده ولازم تجعد معاه.

عبدالسميع: ميتة يعني؟

حافظ: اسمع انا هشيع الديناميت مع واحد من رجالتي هيشغله وانت تعالي اجعد مع الراجل ده، هيديك عربون كبير.

عبدالسميع: هنجابلوه فين؟

حافظ: هنا عندي عشان جايبلي بضاعه بنفسه.


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع