القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل الثامن وعشرون بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية صراع القاسم الفصل الثامن وعشرون  بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية صراع القاسم الفصل الثامن وعشرون بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات


#سلوي_عوض

#صراع_القاسم

بارت 28

عبدالسميع: انا جاييك علي طول اهو.

أحد الرجال: يا معلم عبدالسميع لجينا حاجه مكتوب عليها.

عبدالسميع (بفرحه): فين ديه؟

الرجل: هيا ديه.

عبدالسميع: الخير علي جدوم الواردين، هاتها اخدها اوريها للخواجه.


(ليأخذ عبدالسميع القطعه الحجريه ويذهب في طريقه الي حافظ، أما دهب فها هي تخرج من غرفة عمتها مرتديه فستان جميل).


دهب: ياله يا حمزه.

حمزه: يخربيتك، ايه الحلاوه ديه! ده انتي بقيتي سندريلا.

(ليخرج حازم)

حازم: اوبا! اوعا بقا عروستي القمر.

حمزه: اخرس وخش اوضتك.

حازم: بقولك ايه يا دهب، متسيبك من قاسم واتجوزيني انا، علي الاقل اضمن أن ولادي هيطلعو قمرات لمامتهم.

دهب: العب بعيد يا شاطر، بجا انته هتجيب نفسك لجاسم.

حازم (بتمثيل الزعل): كده برده؟ علي العموم انا هتكلم مع خالي واقوله لو مجوزتنيش دهب هنتحر.

دهب: احسن بردك عشان نرتاحو منك.

حازم: واهون عليكي؟

دهب: اه تهون. وسع بجا، ده انته بايخ جوي.

حازم: طاب اجي معاكم.

حمزه: وبعدين بقا ف الرخامه ديه؟

حازم: اسمع بس، ها اجي معاكم انا وفاتن وكل الاحبه اتنين اتنين.

(لتضحك دهب)

دهب: انته مجنون صح؟

حازم: بهزر معاكي يا عبيطه، القلب مشغول بفاتن. بس ياله بقا خشي هاتيها.

دهب: ماشي، عشان اخلص من زنك.

حمزه: اقسم بالله لو عملت أي حركه بايخه من حركاتك انته حر.

حازم: هو محدش طايقني ليه؟ مع اني انا اتحب.

حمزه: ربنا يصبرني عليك يا ابني، انته معندكش شغل؟

حازم: عندي بس هنا، ما هو اصل انا هروح معاكم عشان اتكلم مع قاسم ف موضوع الشغل. شفت انته ظالمني ازاي؟

حمزه: طاب فوت قدامي علي ما البنات ينزلو.

حازم: طيب ادينا نازلين.

حمزه: بطل لغه المتشردين بتاعتك ديه.

حازم: بقولك أيه، انته ف شغلك يا حبيبي مش عليا.

(وهنا تخرج دهب ومعها فاتن)

حازم: الاسمراني الجميل ابو غمازات، مش ناس تانيه حلاوتها ماسخه.

دهب: والله ما حد ماسخ غيرك.

فاتن: فيه ايه يا دهب، براحه عليه، ده بيضحك معاكي.

دهب: طيب خليه ينفعك. ياله يا حمزه وخليهم هنا وحديهم.

حازم: بهزر معاكي يا دودو.

حمزه: ياله يا اخويا.


(أما عبدالسميع فقد وصل الي حافظ).


عبدالسميع: فين الخواجه؟

حافظ: عشر دجايج ويوصل، مواعيده زي السيف. علي متشرب الجهوه يكون جاه.


(أما اخوات قاسم فنجد أشرف يتحدث).


شرف: امك اتصلت بيك؟

اشرف: له اشرف ولا انته يا شريف؟

شريف: له بردك اشرف؟ عجيبه ديه.

شرف: انا هتصل علي خالي اساءل عليها.

(ليتصل شرف بخاله عباس)

عباس: خير يا شرف، ياك عايز تباركلي علي جواز مهران من بت العمده؟

شرف: بت العمده مين؟

عباس: صابرين. وهو عنديه بنته غبرها.

شرف: كيف يعني؟ وهيا متجوزه جاسم اخوي!

اشرف: فيه ايه؟

شرف: خالك بيجول أن مهران هيتجوز صابرين.

اشرف: هات التلافون، متبجاش مهبل.

اشرف (في الهاتف): ايوه يا خال.

عباس: ايوه انته كمان اشرف، مين اللي هيتجوز؟

اشرف: هيا صوره ولدي مهران هيتجوز صابرين بت العمده. وجبل متساءل كيف، هيا خلاص اتطلجت من اخوك.

اشرف: طيب مش مشكلتي. اديني امي عشان تلافونها مجفول.

عباس: اديهالك كيف يعني؟

اشرف: هيا مش امي عنديك؟

عباس: ولا ريتها.

اشرف: ازاي يعني؟ امال هتكون راحت فين؟ اجولك يمكن راحت عند صابرين، اصل نواره هناك خدت العيال وراحتلها.

عباس: ولا نواره ولا العيال هناك، العيال عنديكم.

اشرف: انته بتجول ايه؟

عباس: يا مهران، تعالي.

مهران: بكلم عروستي يا أبا.

عباس: طاب اساءلها علي نواره وعمتك والعيال لو كانو عنديهم.

مهران: حاضر. … هيا نواره والعيال وعمتي عنديكم؟

صابرين: له محدش جاه.

مهران: بتجولك محدش عنديهم.

عباس: زي ما جولتلك محدش عنديهم، اجفل بجا.

(ليغلق عباس الهاتف مع اشرف)


عباس: تكون حليمه راحت فين؟ اه يا بت، تبجا هربت عشان متدنيش المليون جنيه. طاب واعمل ايه مع العمده؟

عباس (ينادي): مهران!

مهران: عايز ايه كل شويه تنادم عليا؟

عباس: فيه نصيبه كبيره، اجفل دلوك.

مهران: طاب هجفل دلوك وابجا اكلمك تاني.

صابرين (بدلال): متتاءخرش علي، عشان صوتك بيوحشني.

(ليغلق مهران الهاتف مع صابرين)

مهران: خير يا أبا؟ نصيبه ايه؟

عباس: عمتك محدش لاجيها، عيالها بيساءلو عليها. هيا كده هربت. هنعملو ايه مع العمده؟ ما اجولك، انا مش هرد علي صابرين واصل لما تتصل بي. وانته هتاخد التلافون بتاعي وتجولها اني حاولت انتحر عشان خسرنا فلوسنا ومش هجدر اجيبلها الشبكه.

مهران: عباس وبعدين؟

عباس: بعدين هيا اللي هتجيبلنا الفلوس والدهب، اصل ولدك وجعها ف غرامه علي الاخر.

مهران: ماشي، بس بردك مش ههمل حليمه وها اخد حجي منيها.


(صابرين بترن)


مهران: تلجاها مداريه هنا ولا هنا؟ اهي صابرين بترن. مش بجولك؟

عباس: ارد عليها دلوك.

مهران: له اصبر لما ترن كذا مره.

عباس: بترن تاني اهي.

مهران: سيبها.

عباس: وه ديتي ممدياش التلافون نفس.

مهران: ياله رد عليها وجولها زي ما اتفجنا.

عباس: تمام.

(ليرد عباس علي صابرين)

صابرين: أخص عليك يا مهران، كل الرن ديتي ومراضيش ترد.

عباس: انا أبوه يا بتي. (ليمثل البكاء)

صابرين: انته بتبكي ليه؟

عباس: اصلك انا كت مشارك واحد ف مصر ف مصنع والمصنع اتحرج وخسرت كل فلوسي. ومهران حزين وعما يخبط رأسه ف الحيطه، وانا خايف عليه. وهو هيتجن عشان مش هيجدر يجيبلك الدهبات بتوع الشبكه اللي جالك عليهم.

صابرين: طاب هاته أكلمه.

عباس: براحه يا ولدي، هتموت نفسك.

مهران: اموت احسن ما صابرين تضيع من يدي. انته عارف اني بحبها من زمان. ده انا كت هتجوز نواره عشان بس ابجا جارها.

عباس: طاب خد، اهي عايزه تكلمك.

مهران: مجادرش اتكلم، هجولها ايه بس؟


عباس: طاب خد بس كلمها.

مهران (بتمثيل): ايوه يا ست صابرين.

صابرين: ايه يا مهران، فداك الدنيا كلها ف جزمتك، اي حاجه.

مهران: ازاي بس؟ انتي كده هتضيعي مني.

صابرين: ولا تشغل بالك، انا هديلك اللي انته عايزه. وان كان علي الدهبات هديلك تجيبلي شبكه محترمه. بس جوللي، انته صح بتحبني من زمان؟

مهران: من زمان جوي. وجلبي كان بيتجطع كل ما اشوفك مع المحروج جاسم.

صابرين: وعشان كده كت هتتجوز البت العفشه اخت جاسم؟

مهران: متجوليش اسمه تاني، انا بغير عليكي يا حبه جلبي.

صابرين: تعيشلي يا مهران. بجولك ف الليل هجابلك وهديلك فلوس كتير عشان تمنجه نفسك وتجيب الشبكه.

مهران: له مستحيل اخد منك حاجه.

صابرين: مش احنا واحد؟ وانته هتبجا جوزي.

مهران: بس بردك…

صابرين: انته عايز تزعلني منيك؟

مهران: مجدرش علي زعلك يا جلب مهران من جوه.

صابرين: يا ابوي علي كلامك اللي بيدوخ. انا هجفل دلوك عشان ابوي بينادم علي. بس اول ما ارن عليك ترد علي طول، عشان هجابلك عند شجره التوت الكبيره.

مهران: مستني تلافونك يا جلب جلبي.


(وها هو هما يصل الي استراحه الظباط حيث يوجد قاسم).


حمزه: ادخلو انتو لغيت مركن العربية. حازم، تعالو يا بنات.

(اما قاسم فكان يجلس مع أطفاله ف الحديقه الصغيره الملحقه بالاستراحه. لينظر حوله ليجد دهب تقترب منه ومعها حازم وفاتن).

قاسم: ايه، جايين تعزمونا علي الفرح ولا ايه يا عرسان؟ بس معلش مش هنجدرو ناجو، اصلك احنا مش جد المجام.

حازم: ايه يا يوسف وهبي، انته فاكر نفسك علي المسرح؟ ايه الدراما ديه؟

دهب: لو سمحت يا حازم خد فاتن وسيبونا لوحدنا.

قاسم: لمؤاحذه يا فاتن، حجك عليا اختي.

حازم: انا هااخد فاتن وهندخل عند نواره، وحمزه بيركن العربيه وداخل. فاتن، اخوي انا ها اخد زياد وأخواته.

دهب: عايزاك ف موضوع مهم جوي.

قاسم: خير يا دهب.

حازم: بص بقا، انا ودهب مش هنتجوز، وخلاص خالي وافق انك تخطبها، وانا عايز أخطب فاتن منك. بس خلاص.

دهب (تنظر إلي حازم): والله انته بارد، مين جالك تتكلم؟ كان نفسي انا اللي اجوله عشان اشوف الفرحه ف عيونه.

حمزه: احنا لسه هنستني؟ خليها كده بس علي السخان.

(ليدخل عليهم حمزه)

حمزه: سامع الفاظك السوقيه؟

حازم: خلاص انا قولتله، بس مش عارف متنح كده ليه.

حمزه: خف ياظريف وتعالي معايا.

(ليتركو دهب وقاسم ويذهبو).


دهب: هو انته مبتردش ليه؟

قاسم: وهرد اجول ايه يعني؟ كلها بجت محصله بعضيها.

دهب: يعني انته مش فرحان اني خلاص مش هتجوز حازم؟

قاسم: افهمي يادهب، انا راجل عندي مشاكل كتير. وحتي لو اتحلت عندي تلت عيال، ذنبك ايه انتي تربي عيال مش عيالك؟ وانا مش هجدر اهمل عيالي ولا اروح ف اي مكان من غيرهم.

دهب: وايه اللي يخليك تجول كده؟ انا راضيه وموافجه وفرحانه، وعيالك هما عيالي.

قاسم: ارجوكي يا دهب، بلاش كلام ف الموضوع ده تاني. أنا بعد ما أحل مشاكلي ها اخد عيالي واهمل البلد كلها، ومحدش هيعرفلنا طريج.

دهب: هروح وراك منين متروح، اصلك انا بارده ومعنديش دم كمان.

قاسم: انا مش من مجامك يا بت الناس.

دهب: وهو فين مجامي؟ ده انا خدامتك، نسيت ولا ايه؟

قاسم: ده انتي ستي وتاج راسي.

دهب: يبجا خلاص وافج بجا؟ ولا عايزني اجري ف البلد زي المجانين واجول بوه بحب جاسم، والعيال يزجلوني بالطوب، وذنبي هيبجا ف رجبتك.

(ليضحك قاسم)

قاسم: والله متهوني علي.

دهب: ياسلام يا اخوي، ما انا هونت عليك وسيبتني وكنت هتجوز حازم. يا ابوي، يا اما ده عيل ثجيل جوي. بس خلاص، البت فاتن اتدبست فيه، ياله حلال عليه.

قاسم: اه منك انتي يا دهبي، وكل ماليا.

دهب: بس بجا بتكسف.

قاسم: بتتكسفي؟ ده انتي اللي خطبتيني.


(أما عبدالسميع فكان يجلس مع ميشو الخواجه).


الخواجه: خير حبيبي؟

عبدالسميع: خد كده، اجر ا المكتوب علي الحجره ديه.

الخواجه: اوه، ده مكان اثري كبير. فينه المكان ده؟

عبدالسميع: عندي، وكنت جاي اخد ديناميت عشان افجره.

الخواجه: لاء حبيبي، تفجر ايه؟ انته عايز تمحي معالم المكان؟ اتعامل مع الأثر بحرفية.

عبدالسميع: الأرض جاسيه علي الرجاله، والحجر فيها صعب.

الخواجه: بس المكسب كتير اوي. انا هبعتلك مهندسين يسهلو الحفر علي رجالتك.

عبدالسميع: طاب ياريت.

الخواجه: حالا حبيبي، وانا هتابع معاهم.

عبدالسميع: والمكان ده يعمل كد ايه علي كده؟

الخواجه: فوق ما تتخيل، حبيبي. وانا اشتريت وهديك عربون مليون دولار.

عبدالسميع (بفرحه): مليون دولار بحاله؟ عربون؟

الخواجه: امال ايه يا حبيبي، انا هعمل تليفون اجهزلك المهندسين.

عبدالسميع: ياله شهل يا خواجه، خلينا ندوسو علي الخلج.


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع