رواية اسير عيوني الفصل الثاني عشر 12 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية اسير عيوني الفصل الثاني عشر 12 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
#اسيرــــعيوني
في الصباح، صحيت حور علي لمسات في شعرها،فتحت عينها ببطء....وشافت جاسر وهو بيمسح علي شعرها وبيبصلها وهو عا*ري الصد*ر..
خد*دودها احمرت بخجل ،بعد أن استوعبت وضعهم، وكانت لابسة قميصُه الابيض.
جاسر بابتسامة خفيفة:صباح الخير.
حور بصوت خفيف وخجل:ص صباح النور.
جاسر نظر لها وقرب وجهه منها وطبع قب*لة خفيفة علي خد*ها.
بعد وشه وبصلها بهدوء: عايزة تقولي حاجة؟!
حور رفعت عينها وبصتله بتوتر:ه ها ،لا.
جاسر ابتسم وقرب من أذنها وهمس: مكنتش متوقع انك بالحلاوة دي كلها....كنتي مخبية عني دا كله فين!!!
حور خد*ودها احمرت اكتر ،وسكتت.
جاسر ضمها بحضنه اكتر ،وهو بيستنشق رائحتها ال بتشده.
دفن وجهه في رقبـ.تها وهو شايف علا*مات ملكيـ.ته المطبوعة عليها.
همس بخبث :نفسي اجرب تاني.
حور حطت أيدها علي صد*ره بخوف :لا ،انا مش قادرة ولله... ا انا اصلا حاسة أن....
مكملتش كلامها لما حست بأ*لم في معدتها،حطت أيدها علي بطنها بو*جع.
جاسر بصلها بقلق: انتي كويسة؟!
حور با*لم:ا اه ،ب بس عايزة ادخل الحمام.
جاسر قام وشالها ،ودخل الحمام ،حطها علي حافة البانيو،وبصلها.
جاسر:اجيب الدكتورة.
حور بخجل:لا ،هبقي كويسة ،ب بس ممكن تطلع؟!
جاسر اومأ لها ،وخرج.
حور مسكت بطنها بأ*لم ،وقامت بصعو*بة....اتجهت للحوض وغسلت وشها وهي ساندة عليه.
بطنها وج*عتها اكتر ،ورجلها مش شايلاها.
نادت بصوت مبحوح: ج جاسر.
حست انها هتستفرغ ،فا قربت من الحوض بسرعة،وبدات تستفرغ.
جاسر سمع صوت انيـ.ن خفيف ،دخل بسرعة وشافها،كانت خلصت ورفعت رأسها عشان تغسل وشها....قرب منها بسرعة ،وبدا يبل أيده بالمياه ويمسح وشها بخفة ،وهو شايف ملامحها التعبا*نة....وهي كانت ماسكة في بتعـ.ب
خلص واخدها للخارج ،وقعدها علي السرير.
مسك تلفونه وهو يبحث عن رقم الطبيبة.
حور بتنهيدة:جاسر.
جاسر بحده:بس ،هتصل يعني هتصل ....ما انا مش هستني لحد ما تقعي مني.
حور نزلت رأسها وسكتت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت شروق
فارس : انا ممكن اكلم جاسر ،والفرح يبقي بكرا.
سماح: مش هتبقي حلوة يابني تكلمه ،بعد ال حصل في أخته.
شروق بضيق: ال حصل حصل ،يبقي مفيش داعي نأجل.
سماح بصتلها بحده:شروق كدا عيـ.ب ،مهما راحت ولا جت هي بنت عمك.
شروق سكتت بضيق ولفت رأسها.
فارس بصلها بحب :خلاص بقي يا خالتي ،متز*عليهاش....مش بحب اشوفها زعلا*نة.
شروق بصتله بكسوف ،وخد*ودها حمرا.
فارس تاه فيها وفي خد*ودها.
سماح:احم ،احم ....ركز معايا انا.
فارس اتحر*ج وبصلها،وشروق ضحكت وقامت دخلت اوضتها.
فارس:طب ايه ،انا عايز اخد بنتك عشان نختار الفستان.
سماح:ماشي يا اخويا ،ابقي تعالي خدها بليل.
فارس قام وقف بابتسامة:تمام،هروح اكلم جاسر بقي.
وسلم عليها وخرج.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
وتحديدا في اوضة جاسر كان واقف وملابس تيشرت اسود يبر*ز عضلا*ته،وبنطلون بيش....وحور متغطية، وكمان غير الملاية.
الدكتورة كانت قاعدة جنبها وبتفحصها.
الدكتورة بصت لحور بهدوء:دا حصل امتا؟!
حور:الصبح.
الدكتورة: طب حصل بينكم حاجة؟!
حور اتكسفت ولفت وشها الناحية التانية.
جاسر بهدوء: ايوا حصل ،ودي اول مرة.
الدكتورة اتنهدت وطلعت الورقة والقلم بابتسامة:تمام ،متقلقوش دي حاجة طبيعية ،هي بس عشان شكلها لسة صغيرة....ويمكن انت كنت عنـ.يف معاها شوية،كان لازم تراعي سنها.
جاسر عض شفتـ.يه السفـ.لية ،ويده خلف رقبـ.ته ،وهو ينظر لحور باحر*اج.
الدكتورة:انا هكتب لها الأدوية دي ،وان شاء الله هتبقي احسن.
ومدت الورقة لجاسر ،وهو أخدها منها.
قامت وبصت لحور بابتسامة:خلي بالك من نفسك،والف سلامة عليكي.
حور ابتسمت لها بخفة ،وخرجت الدكتورة.
وجاسر قعد جمب حور ومسك أيدها :مكنتش اقصد....سامحيني.
حور نزلت رأسها بخجل :خلاص ال حصل حصل.
جاسر ابتسم ،واقترب منها وطبع قبـ.لة علي جبينها،وقام وخرج عشان يجيب لها الدوا.
أما حور ابتسمت بخجل ،وهي بقت حاسة أنها مش وحيدة طول ما جاسر معاها....وفرحت بتطور علا*قتهم.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة.
نزل جاسر ولقي حمدية داخلة من باب القصر ،وماسكة كرسي متحرك وإيمان قاعدة عليه بتعـ.ب وملامحها با*هتة.
حمدية بصتله بسخرية:يعني مجيتش تكمن علي اختك يا جاسر.
جاسر مردش عليها واقترب من إيمان ونزل لمستواها ونظر ليها بحده:يا ريت تتعلمي من غلـ.طك ،ومتحطيش وشنا تاني في الطين.
ايمان رفعت عينها ونظرت ليه ودموعها بتتجمع في عينها.
جاسر قام وقف ،وشاف فارس أمام القصر ،خرج.
حمدية بحق*د :هو لسة ليه عين يتكلم يعد ال عمله.
اخدت بنتها وراحت اوضتها.
خارج القصر.
جاسر:في ايه؟!
فارس بتوتر: بصراحة كدا انا اتفقت مع خالتي سماح،واتفقنا نعمل الفرح بكرا.
جاسر بابتسامة:طيب ،كويس....قولها كل حاجة هتجهز هنا.
فارس:بس انا مش عايز اتقل عليكم.
جاسر ضر*به علي كتفه :بس ياض ،لما مش هتفرح مع أهلك وناسـ.ك هتفرح مع مين!!!
فارس ابتسم:طب وعمي ابراهيم.
جاسر بهدوء:متقلقيش ،هتكلم معاه....وغير كدا شروق تبقي بنت اخوه ،ولازم يشرفها.
فارس حضنه بفرحة ،وبعدين بعد:تسلم يا صاحبي.
جاسر ابتسم ،وحط أيده علي كتفه:يلا روح شوف عروستك.
فارس :حاضر.
ومشي من قدامها ،وجاسر دخل كلم ابوه ،وبعدين خرج عشان يجيب الدوا لحور.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حمدية وإبراهيم.
حمدية بعصبية:يعني ايه هتجوز فارس لشروق بكرا.
ابراهيم بحده:انا قولت ال عندي ،كتب كتاب شروق علي فارس بكرا.
حمدية بعصبية:وبنتي!!!
ابراهيم بغضب :مالها بنتك!!!عايزة ايه تاني بعد ما فضحتنا.
حمدية:بس هو كان خاطب إيمان.
ابراهيم :خاطبها غصـ.ب،احنا ال اجبـ.رناه.
حمدية بعصبية:بس انا مش موافقة بقي،لا وايه !عايز تعمل الفرح هنا كمان.
ابراهيم قام وقف بغضب:انا قولت ال عندي ،شروق بنت اخويا وتعمل ال هي عايزاه...دا بيت ابوها بردك.
حمدية :بس انا قولت مش موافقة يا ابراهيم.
ابراهيم وقف قدامها بصوت عالي:بصي بقي يا ولية انتي ،الفرح بكرا ....وانتي ال هتجهزي كل حاجة.وعليا الطلا*ج ،لو ما سمعتيش الكلام يبقي تروحي علي بيت أهلك.
حمدية سكتت بضيق،وابراهيم خرج.
وهي قعدت علي السرير بغـ.ل: بقي سماح الحر*باية دي تجوز بنتها وانا لا....دي ازاي وافقت بعد ما كان خاطب بنتي ال معندهاش كر*امة دي!!!....بس ماشي ،اصبروا عليا كلكم.
وبعدين قامت وخرجت من الاوضة وطلعت فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حور
خرجت من الحمام وهي لابسة عباية بيتي فضفا*ضة،لونها وردي.
لقت الباب بيخبط،لبست طرحتها وراحت فتحت....بقت حمدية في وشها.
حمدية بصت لها من فوق لتحت بسخرية :ايه يا عروسة ،مش ناوية تنزلي تساعدنا بقي!!!
حور بتوتر:ح حاضر ،بس ممكن تخليها يوم تاني ...انا تعبا*نة النهاردة.
حمدية بعو*ج:ما كلنا بنتعـ.ب ياختي ومش بنتكلم....يلا بلاش دلع.
حور :بس بقولك مش قادرة.
حمدية بعصبية: دقيقة والاقيكي عندي تحت ،يا انا هطلع عين ال جابوكي النهاردة.
ومشيت من قدامها ،وحور بصت لها بضيق....اتنهدت ونزلت وراها بضيق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت القصر
نزلت حور ودخلت المطبخ ،لقت كل الخد*م واقفين وبيحضروا حاجات كتير.
جت نغم من وراها:هي نزلتك انتي كمان،دا احنا هنشوف ايام زي العسل.
حور بصت لها بضيق:هي ال فضلت تهد*دني.
جت حمدية من وراهم:يلا يا حتي انتي وهي ،عندنا فرح بكرا ،جهزو كل الحلويات.
حور :طب دا لسة بكرا مش النهاردة.
حمدية : لازم نجهز كل حاجة النهاردة بكرا مش هتبقي فاضيين ،هنعمل وليمة.
حور بضيق:طب ما نشتري حلويات ،لي نعمل ونتعب نفسنا....دول كتير اوي.
حمدية بعصبية:هو اي دا ال نشتري من برا ،ليه واحنا أيدها فين ،جت من شوية الحلويات.
حور:ايوا فعلا كتير،انتي مش شايفة انتي جايبة كمية قد ايه!!!
دخلت فريدة بسخرية: ما صحيح،انتي فا*شلة ،ومش هتعرفي تعملي حاجة.
حور بعصبية:احترمي نفسك.
فريدة :بتعملي ايه يعني!!!
حمدية :يلا بلاش دلع ،وروحي اعملي البسبوسة دي.
حور بصت علي اكياس البسبوسة ،وكانت كتير اوي ،تكفي شعب بحاله.
بصت لها بتحدي:وانا قولتلك اني تعبا*نة،ومش هعمل حاجة.
ومسكت أيد نغم:واظن انك عندك خد*م يبقي ايه لأزمة انك تنزلينا.
حمدية بحق*د :الله ،الله دا لسانك علي علينا بقي ،وبقيتي بتعرفي تتكلمي.
حور:ما انا مش هفضل ساكتة طول عمري يعني.
حمدية بعصبية:وانا قولت هتعملي يعني هتعملي....وريني بقي هامشي كلامك عليا ازاي.
حور بصت لها بتحدي ،ومسك أيد نغم ال واقفة مصدومة وخرجت من المطبخ.
حمدية بصت لها بغضب ،وفريدة بصت لها:سيبيهالي يا خالتي.
وأجريت ورا حور ،ومسكتها من طرحتها بقوة،ورجعت ضهرها للخلف.
فريدة بعصبية:لما خالتي تكلمك ،تسمعي وانتي ساكتة.
فجأة لقت ال بيمسح أيدها بقوة ،وبيبعدها عن حور ،وهو نزل كف جامد علي وشها.
رفعت رأسها واتصدمت لما لقيت جاسر بيبصلها بعيون حمرا ،ومسك حور وموقفها وراه.
جاسر بغضب: دقيقة وتلمي هدومك ،لو لمحتك هنا هخلص عليكي.
حمدية قربت منه بخوف :استني ياجا.....
قاطعها جاسر بحده:مش هعيد كلامي.
حمدية سكتت وبصت الفريدة.
فريدة بعصبية:لا مش نطلع انا قاعدة في بيت خالتي.
جاسر يصلها بغضب ،ومسكها من أيدها وحرصها لخارج القصر،وبص الغفير بغضب : لو شوفتها قريبة من القصر أضر*بها بالنا*ر ومتترددش.
رماها علي الارض ،ودخل وقفل الباب....وفريدة لما شافت الغفر بيبصوا عليها بحده ،قامت ومشيت علي بيتها علي طول.
دخل ومسك أيد حور وبص لحمدية :في ايه بقي؟!
حمدية بتوتر:بقولها تيجي تساعدنا في عمل الحلويات للفرح.
جاسر بحده :متعملش حاجة ،انا وصيت محل مشهور ،هيبعت كل الانواع ال انتي عايزاه بكرا الصبح.
حمدية بضيق:بس.....
جاسر بحده:مفيش بس،طالما في خد*م هنا وبياخدا مرتبات ،يبقي ستات البيت تشتغل ليه!!!
حمدية سكتت بضيق وبصت لنغم.
جاسر بحده:والكلام علي نغم برضوا ،كفاية لحد كدا ....خليها تهتم ببنتها.
حمدية بضيق وهي باصة لحور:ماشي.
جاسر اخد حور وطلعوا اوضتهم....ونعم ابتسمت بفرحة ،وطلعت لاوضتها هي كمان براحة.
حمدية بحق*د:ابوك هو ال قواك علينا يابن فايزة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة جاسر
دخل وقعد حور علي الكنبة وقعد جنبها ،حط الكيس ال كان معاه علي التربيزة وبصلها.
حور بتوتر:هو هي لو كلمتني كويس ولله ،كنت ساعدتها.
جاسر ابتسم ووضع أيده علي خد*ها:مش مصدق انك رديتي عليها.
حور بغي*ظ: هي ال ضا*يقتني بكلامها.
جاسر :ال حصل حصل خلاص،وانتي متنزليش تاني تحت.
حور بابتسامة خجولة:بصراحة ،مبسوطة انك خرجت ال اسمها فريدة دي من هنا.
جاسر بابتسامة:يعني مبسوطة!!!
حور بعفوية :اويييي.
جاسر ابتسم ابتسامة جانبية عليها وسكت.
حور بصت للكيس:دا ايه؟!
جاسر :فيه الادوية،و حاجة كمان.
حور مسكته وفتحته ،ولقت في الأدوية ومجموعة شيكولاتات.
حور بصتله بفرحة:شكرا ،شكرا ،شكرا.
وقربت وقعدت علي ركبـ.تها وحضنته ،وحا*وطن أيدها حواليه رقبـ.ته.
جاسر ابتسم ونز*ع عنها الطرحة ،وشعرها انفرد.
حور بعدت ومسكت الشيكولاتة وبدأت تاكل فيها بسعادة لدرجة أنه جوانب فمها بقي عليهم بعض قطع الشيكولاتة.
جاسر كان قاعد وعينه علي شفا*فيها ،بلع ريقه ،وعض شفـ.تيه بر*غبة.
حور مدت ليه الشكولاتة ببرواء:اتفضل.
جاسر : لا مش عايز من دي .
حور باستغراب:خلاص خد التانية ال في الشنطة.
جاسر نظر لها بحب :ولا مرة كنت بحب الحلويات ،ولا كنت بدوقها....بس انتي دخلتي حياتي ،ومبقتش يشبع منها.
حور بخجل :قصدك بمين.
جاسر قرب منها ،ورجعت بضهرها للخلف حتي استلقت علي الكنبة وعيونه قصاد بعض ،لحد ما جاسر اعتـ.لا*ها ،ونظر لها ،وبعدين نزل أنظاره لتحت.
اقترب منها ،وطبع فبـ.لة خفيفة بجانب شفا*يفها.
بعد وجهه عنه وهي بصتله بتوتر:جاسر ،متنساش الدكتورة قالت ايه.
جاسر :لسة فاكر،بس اعمل فيكي ايه.مخلياني حاسس بضعف طول الوقت.
حور بدهشة:انا!!!
جاسر اقترب من أذنها وهمس:وفي حد غيرك قدر يعمل فيا كدا،ويجيبني لعنده بالطريقة دي.
حور ابتسمت وحطت اايدها علي شعرها من الخلف بدلع: استحملني بقي،مش مراتك.
جاسر بعد وشه عنها وبصلها: حلاوتك دي ال جيباكي لورا.
حور ابتسمت بخجل وسكتت،وجاسر قرب منها ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اليوم التالي
الكل كان فرحان والقصر مليان ناس،وحتي خارج القصر أهل البلد كلهم برا.
وجاسر وإبراهيم ،واقفين بيرحبوا بالناس....وجاسر لابس جلابية صعيدي فخمة لائقة علي هيبته ولونها اسود....تبر*ز عضلا*ته وقوته.
فجأة جاسر شاف حور وهي نازلة من على السلم ،قرب منها ومسك أيدها بحب.
كانت لابسة دريس واسع ولونه في بلو سماوي ،وشاش ازرق من عند الخصـ.ر للاسفل منفوش،وحز*ام ابيض و سماوي ....وأكما*م،واسعة منفو*شة، وطرح لونها بلو سماوي.
جاسر بهيام:ايه الحلاوة دي!!!
حور بخجل :طلبته من الانترنت،بس كان غالي حبتين.
جاسر بابتسامة:مفيش حاجة تغلي عليكي،هاتي كل ال نفسك فيه...وجاسر وأمامه تحت ايدك.
حور نظرت ليه بحب :انت بتقبيل حلو اوي ياجاسر لما بتحب.
جاسر بابتسامة جانبية:ما انتي ال جبتيني علي وشي.
حور ضحكت:يعني مش عاجبك!!!
جاسر بضحكة خفيفة: عاجبني يا باشا.
فارس نادت لجاسر ،وجاسر راح ليه....وحور راحت وقفت جمب نغم،ونغم أهداها ومعرفتها علي كل الستات ال انبهروا بجمالها ورقتها.
قربت ست كبيرة من حور بابتسامة: انتي مرت الكبير ،ولازم تحافظي عليه وعلي اسمه يا بنيتي....دي مسؤولية كبيرة.
حور اومأت لها بابتسامة.
الكل كان مبسوط ،وخرجوا الرجال للخارج وبدأوا ير*قصوا بالطريقة الصعيدية.
وجت شروق ،وجمبها امها ،شروق كانت لابسة طرحة بيضة ،وفستان ابيض منفووووش،وكانت عروسة بمعني الكلمة.
قرب منها ابراهيم ،وبا*س رأسها :تعالي يابني.
وقعدت علي الكنبة وجه المأذون وبدأ يكتب الكتاب....ووكيلها كان ابراهيم.
خلصوا والكل بدأ يطلق نا*ر في الهواء.
حور كانت واقفة جمب جاسر وابتسمت :ياريت لو كتبنا كتابنا بنفس الطريقة دي ،في وقت مليان فرحة.
جاسر يصلها ،وبعدين نادت علي المأذون:تعالييي يا شيخناااا.....لسة في جوازة كمان.
الكل استغرب ،والمأذون قعد تاني....وحور بصت لجاسر باستغراب.
جاسر مسك أيد حور وقعد جمب المأذون وحور جمبه.
جاسر:اكتب كتابي يا شيخنا.
المأذون بضحك:مش هي مراتك يابني.
جاسر:عايز اتجوز ها قدام كل اهل البلد،يلا.
ابراهيم بضحك:طب انا هبقي زي ابوها بقي،وانت هتتجوزها مني.
فارس بفرحة:ايواااا يابااااشاااا.
الكل بدأ يبارك بفرحة،والمأذون بدأ كتب الكتاب.
وحور ماسكة في دراعه ومنزلة وشها وبتبسم بكسوف.
المأذون خلص ،وبارك لهم وقام. ،والكل بدأ يضر*ب نا*ر تاني في الهوا.
جاسر قام وبا*س علي حبيت حور بحب وصلها:بحبك يا قلب الدمنهوري.
حور ابتسمت بخجل وبصتله:بحبك يا جاسر.
جاسر حضنها ورأسها علي صد*ره.
عدي اليوم بفرحة وسعادة ،وحمدية كانت واقفة بتا*كل في نفسها من ال بيحصل وساكنة خوفاً من ابراهيم.
وفارس اخد شروق في عربيته وانطلق لبيته في القاهرة،وشروق ودعت مامتها بدموع ،بس فارس قرر أنه هياخد سماح معاهم.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة جاسر وحور.
كان مستلقي علي السرير عا*ري الصد*ر ،وفي حضنه حور ال لابسة بيجامة وبتتفرج علي تلفونه.
جاسر مسك حرف ذقنها بيده وابتسم: مبروك يا عروسة.
حور بكسوف:الله يبارك فيك يا عريس.
جاسر بعد التلفون من أيدها وصلها بخبث:طب ايه ،مش هنعمل زي ال بيعملوا اي عريس وعروسة ولا عايزة تنيميني كدا.
حور فاتت من أيده بسرعة وقامت وقفت: لا يا استاذ كفاية عليك لحد كدا.
جاسر نظر لها بحده خفيفة وخبث:متأكدة!!!
حور بثقة:اه.
جاسر قام بسرعة ولف ليها ،وهي طلعت علي السرير وتحاول تهرب منه ،لكن هو مسكها ....وحضنها من ضهرها.
جاسر بضحك:فاكرة نفسك هتهر*بي مني....انا محدش يقدر عليا غير ربنا.
حور لفت وبصتله بدلع وهي يتحرك أيدها علي صد*ره والبراءة:بس انا تعبا*نة ،وانت بتحبني ومش هتز*علني.
جاسر بضحكته السا*حرة: حركاتك دي ال بتشدني اكتر اساسا.
حور اتوترت وحاولت تبعد عنه ،وهو بدأ يقر منها ....بس فجأة سمعوا صوت صر*اخ اوي.
جاسر استغرب ،وحور اتخضت ،جاسر لبس التيشيرت بتاعه ونزل تحت ،وحور لبست هي كمان، ونزل ت وراه واتصدمو وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استوووووووب
شكرا بتعليقاتكم الحلوة
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا