القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اسير عيوني الفصل الثالث عشر 13 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية اسير عيوني الفصل الثالث عشر 13 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية اسير عيوني الفصل الثالث عشر 13 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 





#اسير_عيوني

جاسر نزل بسرعة ،والعيلة صحيت وجريت ،لاوضة ابراهيم ،لان الصوت طالع من هناك.

جاسر دخل بسرعة ،ولقي حمدية واقفة وبتصو*ت...وأبوه نايم علي السرير.

جاسر بص لحمدية بغضب: في ايييه؟!

حمدية سكتت بدموع وهي يتساوى علي ابراهيم.

جاسر  قرب من ابوه بسرعة وبدأ يحاول يصحيه.

جاسر بص لحمدية بصدمة:هو مش عايز يصحي ليه؟!

حمدية قعدت علي الارض وايدها علي رأسها بدموع: حاولت اصحيه بس مفاقش.

حمزة قرب من والده وحاول يصحيه ،لكن مفيش رد.

جاسر مسك أيده  الباردة ورفعها للأعلي، وقعت فورا، قـاس نبضه لكن مفيش.

اتصدم ورجع خطوتين للخلف ،وعلي ملامحه عدم الاستيعاب.

حمزة نظر لجاسر بصدمة ،ودموعه بدأت تتجمع في عينه،نظر لابوه وحضنه بقوة.

حمدية صر*خت بأعلي صوتها.

والكل واقف مصدوم وحزين.

حور قربت من جاسر بتوتر،وحطت أيدها علي كتفه.

جاسر عينه كانت علي ابوه ،مش مصدق أنه مشي ،دا كان لسة معاه وبيكلمه من شوية،قلبه وجـ.عه ،وحس بغصة فيه.

أسامة كان واقف مصدوم وبص علي جاسر.

٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪

في الصباح

القصر كله اتحول لحزن ،وجميع النساء بالداخل يرتدون الأسود....وحور معاهم.

اما في الخارج يجلس الرجال،بس جاسر مكانش موجود معاهم،حمزة واوسامة ال موجدين.

في الداخل.

نغم:امال فين جاسر يا حور،الناس برا بيسألوا عليه.

حور بحزن :قاعد في مكتب عمي ابراهيم.

نغم راحت لحمزة وكلمته،وهو راح علي مكتب ابوه.

دخل المكتب ولقي جاسر قاعد علي الكرسي بتاع ابوه وماسك صورته ومرجع رأسه للخلف.

حمزة:جاسر.

جاسر نظر له بدون تعابير وجه ،وحمزة شاف عيونه الحمرا وملامحه البا*هتة وكان قاعد بجمود.

حمزة :جاسر ،الناس عايزين يشوفوك.

جاسر:مش قادر اشوف حد.

حمزة :لا يا جاسر ،هتشوفهم متنساش انك بقيت الكبير دلوقتي....ولازم تطلع وتقول كلمتين للناس.

جاسر اتنهد بحده:قولتلك مش عايز اشوف حد دلوقتي،اطلع.

حمزة اتنهد بضيق:ماشي يا جاسر ،براحتك.

وخرج ،وجاسر رجع رأسه للخلف تاني،اتنهد وقام بضيق.وخرج من المكتب والكل نظر ليه وهو طالع وواضح عليه الغضب والحزن.وطلع علي جناحه....حور شافته وطلعت وراه علي طول.

حمدية كانت قاعدة ورا*بطة رأسها ،وعمالة تند*ب حظها:اهههه يا ابراهيم ،سيبتي لوحدي ليه....هتسيب عيالك لمييين.

الكل بدأ يواسيها ويطـ.بطب عليها.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

فوق في غرفة جاسر ،دخل وقعد علي حرف السرير وحط أيده علي رأسه بغضب وحزن علي والده.

قام ورمي المزهرية علي الارض بغضب:لييييه ،ليه سبتني دلوقتي .....لسة بدريييي ،لازم ترجع ،انت الكبير ولازم تررررجع.

دخلت حور عليه واتصدمت من حالته،قربت منه بحزن وتوتر:جاسر.

جاسر بصلها شوية وبعدين قعد تاني علي السرير بحزن.

حور قربت ووقفت قدامه:اهدي مش كدا ،استغفر ربنا.

جاسر حضنها بقوة وحا*وط خصـ.رها،ورأسه أسفل صد*رها.

جاسر دموعه نزلت،لاول مرة يظهر ضعـ.فه قدام حد،خصوصا حور....لأول مرة تشوف جانبه الضعـ.يف.

جاسر بدموع: كان نفسي احضنه قبل ما يمشي،كان نفسي يفضل قاعد معايا شوية.

حور حطت أيدها علي كتفه بحزن:اهدي يا جاسر،اهدي ياحبيبي.

جاسر بدموع:استغفر الله العظيم يارب،انا راضي بقسمتك ونصيبك....ب بس دا ابويا.

حور حضنته ومقدرتش تمـ.نع دموعها من النزول.

حور بحزن وغصة: متز*علش ا اكيد هو في مكان احسن دلوقتي ،الله اعلم.

جاسر شد اكتر علي خصـ.رها وهو بيبكي.

حور بعدت وقعدت جمبه علي السرير ،وهو استلقي ورأسه علي رجلها،حور بدأت تمسح علي شعره بحنان....لحد ما بدا يهدي ،ويغمض عينه.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في مكان مجهو*ل 

تجلس بكل برود وامامها رجل.

هي ببرود:انتقـ.مت وخلصت عليه.

الرجل بغضب ،انتي اتجننتي ،لو جاسر عرف مش هيرحمك.

هي بضيق:اهو ال حصل بقي ،طلعت غ*لي فيه.

الرجل بعصبية:ادعي ربنا ميعرفوش حاجة يا فا*لحة....دول اخدوه للمستشفي عشان يعرفوا سبب الو*فاء.

هي بصدمة:ايه؟!

الرجل بغضب:امال انتي كنتي فاكرة ايه ياختي....جاسر دماغه سـ.م بيحسب اي حاجة بتحصل.

هي بخوف:طب وهنعمل ايه؟!

الرجل بعصبية:هنعمل ايه يعني،يعتبر المستشفي بتاعتهم اصلا ...مش هنقدر نعمل حاجة،ادعي ربنا بقي ميعرفوش انتي مين.

قعدت بخوف من أن يكشفها جاسر،عشان لو عرف مش هيسمي عليها.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في القصر ،دخل الممرض ومعاه التفاصيل.

حمدية بضيق:يعني كان لازم تبهد*لو جتتة الراجل قبل ما يتد*فن.

حمزة:جاسر ال طلب كدا.

واخد التقارير من الممرض،والممرض مشي.

حمزة: اوسامة،اطلع نادي جاسر.

أسامة اومأ ليه وطلع.

فجأة دخل فارس ومعاه سماح وشروق ال علي ملامحهم الحزن.

فارس قرب من حمزة وحط أيده علي كتفه:البقاء لله.

حمزة اومأ ليه بحزن وسكت.

سماح قربت من حمدية بحزن:البقاء لله يا حبيبتي ،ربنا يصبر قلبك علي فرا*قه.

حمدية بصت لها بضيق وحزن وسكتت.

شروق قربت من إيمان ال قاعدة وباصة علي صورة ابوها ال علي الحيطة بدموع وصوت مكتوم.

قعدت جنبها وحطت أيدها علي أيد ايمان.

ايمان بصت لها بدموع وهي ساكتة، شروق حضنتها بحزن  وإيمان عيطت اكتر.

جاسر نزل ووراه حور، وفارس قرب منه بحزن :البقاء لله يا صاحبي.

جاسر سكت ،ومسك الورق ال في ايد حمزة ،فتحه وبدأ يقرأه....ظهرت ملامح الصدمة علي وشه.

حمزة باستغراب:في ايه؟!

جاسر نظر أمامه بصدمة:م مسمو*م.

العيلة كلها اتصدمت وبصوا عليه.

فارس بصدمة:يعني ايه؟!يعني في حد سـ.ممه!!!

حمزة بصدمة:ط طب ومين ال هيعمل كدا!!!

حمدية بدموع: انا كنت معاه اصلا،ازاي هيحصل كدا....ا ايوا افتكرت ا انا سبته عشان اروح اشوف البت إيمان....ولما رجعت لقيته نايم ومش راضي يصحي.

ايمان:ايوا صح،ماما جت بصت عليا بليل....واتكلمت معايا شوية.

الكل سكت،لانهم عارفين أن إيمان بتحب ابوها ومش هتكد*ب في حاجة زي دي.

جاسر بحده وعيون حمرا:ورب العزة ،للعمل كدا...رأسه هتبقي تحت رجلي.

وخرج بسرعة من القصر....واوسامة وفارس وحمزة لحقوه.

حمدية بدموع:يعني جوزي ما*ت مقـ.تو*ل.

سماح بحزن:اهدي يا حمدية لحد ما نشوف مين ال عمل كدا.

حور قعدت جمب شروق ونعم وإيمان ،وهي باصة علي الباب....مستنية جاسر يرجع.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

امام منزل عثمان.

قاعد علي الكنبة و قدامه الاب توب.

قربت منه ريم بحزن:ممكن اخرج؟!

عثمان بحده:قولت لا.

ريم بضيق:بس انا هفضل قاعدة هنا كتير يعني!!!

عثمان قام وقف وكان هيرد عليها ،بس دخل فجأة الحارس بخوف.

الحارث: جاسر بيه برا،ومعاه رجاله وأخواته....وشه مبيبشرش علي خيييير.

عثمان التوتر بس مبينش...ولسة هيرد علي الحارس.

دخل جاسر بغضب ،وفي أيده سلا*جه....ووراه حمزة واوسامة وفارس،ورجالته.

اسامه عينه راحت علي ريم ال بصله بصدمة ولهفة ظهرت في عينها.

عثمان شاف نظراتهم لبعض وبص لأخته بغضب:اطلعي فووووق.

ريم بصله بضيق ،وبعدين نظرت لاوسامة بحزن.

وطلعت فوق.

جاسر وقف قدام عثمان بهيبة والغضب واضح في عنيه.

عثمان بضيق:عايز ايه يا جاسر؟!

جاسر قرب منه بحده وهمس:تؤ،انا مش عايز....انت ال عايز.

عثمان التوتر ورجع خطوة للخلف....بص الحارس وشاورله عشان يجيب رجالته....لكن رجالة جاسر منـ.عوه.

عثمان بغضب: في ايه يا جاسر؟!

جاسر بنظرة مخيفة :زي ما انت عارف،ابويا اتو*في النهاردة....واكتشفت أنه ما*ت مقتـ.ول.

عثمان بلع ريقه بتوتر وخوف: وانا ايه علاقتي بالموضوع؟!

جاسر بحده:اتكلم احسن يا عثمان ،عشان مأخلكش تتكلم بطريقتي....وانا اكتر واحد عارف طريقتي.

عثمان بتوتر:معرفش حاجة.

جاسر اخد نفس بغضب ،وهوب نزل ببوكس اوي علي وش عثمان ،وقعه علي الارض.

نزل لمستواه بغضب ومسكه من ياقة قميصُه:ما انت هتتكلم،يعني هتتكلم.

عثمان بتوتر:قولتلك معرفش.

جاسر اتعصب اكتر وبص لواحد من رجالته: اطلع هات أخته من فوق.

أسامة بتوتر:ليه ياجاسر؟!

جاسر مردش عليه وبص لعثمان،وعثمان شاف الراجل هيتجه لفوق فا اتكلم:لاااا،ه هقول بس سيب اختي.

جاسر بحده:انطق.

عثمان بخوف: في واحدة كانت عاشة عندكم،وهي ال عملت كدا.

جاسر بحده:وهي برضوا ال قالتلك تخطـ.ف مراتي لما كنا في المستشفي.

عثمان اتصدم أنه عارف وسكت.

جاسر:انطق،اسمها ايه؟!

عثمان بتوتر: م مش فاكر...ب بس اسمها هو....ف،فريدة.

جاسر عينه اسودت وبص قدامه بشـ.ر.

ساب عثمان واتحرك للخارج،ووراه رجالته وأخواته وفارس.

عثمان بلع ريقه بخوف ،وقام وقف.

@@@@@@@@@@@@@@@@

في بيت فريدة.

كانت قاعدة علي الكنبة بضيق،بتفكر في ال عملته امبارح.

فلاااااااش بااااااااااك.

بعد ما الفرح خلص ،والكل دخل القصر....هي كانت دخلت المطبخ واستـ.خبت....وبعد ما الخد*م مشيوا،خرجت و قفت بعيد، وكانت مخططة تخلص من حور وكان في أيدها حق*نة.

استـ.خبت ورا السلم ،لما شافت حمدية خرجت من اوضتها وطلعت علي فوق.

كانت هتطلع بس سمعت صوت جاي من المطبخ،اتوترت وجريت ودخلت اوضة حمدية وقفلت الباب بخوف.

ابراهيم باستغراب:انتي بتعملي ايه هنيه؟!

فريدة بصتله بتوتر وخوف.

وإبراهيم قام من علي الكرسي وقرب منها بغضب:وايه ال في ايدك ديه؟!انتي مش جاسر طر*دك.

فريدة بصت حواليها بخوف بتفكر في حاجة تقولها.

ابراهيم:يا جااااسر.

فريدة بصت له بصدمة وخوف،وجريت عليه وحطت الابـ.رة علي رقبـ.ته بقوة.

ابراهيم اتصدم وحس بشـ.كة الابـ.رة.

فريدة بشـ.ر:ما انا مش هسمحلك تفـ.ضحني....خططتي هتنجح حتي لو علي حساب روحك.

ابراهيم حس بد*خة، وبدأ يرجع للخلف....وفريدة رمته علي السرير، وخرجت من الاوضة بسرعة وهر*بت من الباب الخلفي.

باااااااك.

كانت قاعدة بتاكل في نفسها بخوف.

قربت منها امها وهي بتلبس الطرحة:في ايه يابت ،قاعدة كدا من امبارح؟!

فريدة بضيق:ها،لا مفيش....تعبا*نة بس شوية.

امها:طب انا خارجة دلوقتي اجيب شوية طلبات للبيت،هلي بالك من البيت بقي.

اومأت لها فريدة وبعدين خرجت امها.

........بعد مدة 

شمت ريحة حر*يق،استغربت وقامت تبص من الشباك فتحته واتصدمت.....بيتها بيتحر*ق من الخارج.

جريت علي الباب بس لقيت النا*ر قدامها وبتقرب.

فضلت تصر*خ بخوف وتنادي علي حد يساعدها.

بصت من الشباك واتصدمت اكتر،لقت جاسر واقف وعينه عليها بشـ.ر.

صر*خت بقوة ودموع:طلعني يا جااااسر،ا انا معملتش حااااجة.

فضل واقف مكانه بجمود،وهي بصت علي الناس لقيتهم واقفين بعيد وخايفين يقربوا....خو*فاً من جاسر.

جت امها وشافت المنظر وفضلت تصر*خ أن حد يلحق بنتها.

سمعوا صر*يخ فريدة من جوا،وواضح أنها خلاص بتودع.

وجاسر لف وركب عربيته وانطلق....ووراه رجالته.

@@@@@@@@@@@@@@@@

في القصر 

رجع جاسر ودخل القصر بجمود،قربت منه حمدية:مين ال عمل كدا.

جاسر بحده:بنت اختك.

حمدية رجعت للخلف بصدمة:فريدة!!!

جاسر بس لحور وبعدين طلع علي جناحه،وهي طلعت وراه.

حمدية بدموع:بنت اختي....فريدة!!!!،ط طب ليه ع عملها ايه؟!

حمزة بغضب:وكنتي فرحانة بيها،ومقعداها وسطينا.

نغم:خلاص يا حمزة ،مش وقته الكلام دا.

فارس:يلا يا شروق،خلينا نرجع بيتنا.

حمدية بدموع:لا يا فارس يابني ،خليكم هنا شوية....ابراهيم كان نفسه كدا علي طول.

فارس اتنهد:حاضر يا مرت عمي.

حمدية قربت وحطت أيدها علي كتفه: سامحني يابني،سامحني علي كل حاجة.

فارس بابتسامة: انا مقدرش أ*عل منك.

سماح قامت:طب هرجع انا بيتي بقي.

حمدية بسرعة:لا يا سماح ياختي....دا بيتك،ومينفعش تطلعي منه....سامحيني علي كل ال حصل زمان.

سماح: سامحتك من زمان اصلا.

حمدية حضنتها وقعدت معاها.

@@@@@@@@@@@@@@@@

بعد مرور شهر.

العيلة اتجمعت مع بعض،وجاسر مبقاش يتكلم كتير....ويا اما في المكتب يا اما في الشركة....بيحاول ينسي بأي طريقة.

في المساء

رجع بليل في وقت متأخر،وطلع علي أوضته.

دخل بهدوء وقل*ع جاكت بدلته.

لقي حور خارجة من الحمام ولابسة بيجامة بشو*رت.

قعد علي الكرسي ومسك سيجا*رته،وبدأ ينفث الد*خان.

قربت و قفت قدامه:احضرلك العشا؟!

رفع عينه ليها بهدوء ونظر لها،مسك أيدها وقربها منه وقعدها علي رجله.

رجع خصـ.لات شعرها للخلف وهو ينظر لها.

حور بتوتر:مبقتش بتقعد في البيت كتير....أو بالأصح يعني مبقتش بتهتم اصلا.

جاسر بهدوء:حقك عليا، بس انا بحاول انسي بكل الطرق....لسة مش قادر اتخـ.طي.

حور حطت أيدها علي كتفه:انا معاك،ومش هسيبك تتخـ.طي لوحدك.

جاسر ابتسم ابتسامة خفيفة جدا....وقرب منها ودفن وجهه في رقبـ.تها،وحا*وط خصـ.رها.

حور اخدت منها السيجا*رة وطفتها.

جاسر نظر لها،وهي بصتله: كفاية بقي،انت كدا ممكن تتعـ.ب نفسك.

جاسر اتنهد تنهيدة طويلة وسكت.

حور حضنته وهو بادلها الحضن.

حور: دا انا حتي تعبا*نة اليومين دول.

جاسر بعد وجهه وبصلها:ليه؟!فيكي حاجة؟!

حور بطفولية: مش عارفة بقيت بستفر*غ كتير،وحاسة اني مليش نفس للاكل.

جاسر :اتصل بالدكتورة؟!

حور:لا،انا بقيت كويسة اصلا دلوقتي....بس انت اهتم بيا شوية ياجاسر.

جاسر ابتسم بخفة: حاضر يا قلب جاسر.

واقترب منها وشدها لعنده وطبع قبـ.لة خفيفة علي شفا*يفها.

حور بعدت وابتسمت بهدوء.

@@@@@@@@@@@@@@@

في الصباح،بعد ايام....

العيلة كلها مجتمعة

وجاسر قاعد علي الكنبة ومعاه الاب توب،وحمزة وفارس جمبه.

قربت حور بكوباية القهوة وعطتها لجاسر.

جاسر اخدها منها وبصلها وغمز....وهي اتكسفت وبعدت علي طول.

حمزة: انا مش عارف انت ازاي مظبط الشغل برا وهنا يا جدع.

جاسر بهدوء:كله بالخبرة.

حمزة:طب احنا لازم نعمل جلسة هنا قريب،اهل البلد عايزين يتكلموا معاك.

جاسر:ماشي،بس خليها بكرا....انا مش فاضي النهاردة.

حمزة:ماشي ياعم.

فارس كان قاعد وبيلعب مع يارا.

حمزة:سيبك من البت دي بقي وركز معانا شوية.

يارا بغي*ظ:هي مين دي ال بت يا راجل انت.

حمزة بذهول:راجل!!!

يارا ببراءة: ايه؟!انا قولت كدا....دا انا مظلو*مة.

 فارس ضحك عليها بقوة وحضنها:قولي ال انتي عايزاه ،ومحدش هيقدر يكلمك.

يارا:ولله انا بحبك يا عمو فارس.

جاسر:مش كنت انا ال بتحبيني؟!

يارا:بحبكم انتوا الاتنين.

حمزة :وانا؟!

يارا بزهق: يوووه،مبحبش حد فيكم ها.

الكل ضحك عليها من كلامها وسكت.

فجأة دخل اوسامة بضيق.

حمدية :كنت فين يا اوسامة ؟!

اوسامة بدون تردد:انا عايز اتجوز.

حمدية بابتسامة: حالا كدا....طب اهدا يومين بس ونشوف الموضوع دا.

اوسامة:بس انا عايز اتجوز دلوقتي.

حمزة: جوزيه خلينا نخلص من زنه.

جاسر بهدوء: ومين العروسة؟!

اوسامة بتوتر: ر ريم،اخت عثمان.

جاسر بصله بغضب وقام وقف ووووووو

@@@@@@@@@@@@@@@@

استووووووب....

ال لحقت اكتبه دلوقتي ولله.

وشكرا لتعليقاتكم يا حلوين�

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع