القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صراع القاسم الفصل الرابع عشر 14بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية صراع القاسم الفصل الرابع عشر 14بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية صراع القاسم الفصل الرابع عشر 14بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




 #سلوي_عوض 

#صراع_القاسم

بارت 14

جاسم: له مش معجول اخواتي يفرحو في هما اكيد هياجو بكره يساءلو علي هما عارفين اني كت بعمل المصلحه عشان الكل


وهنا يفتح منصور باب الزنزانه


منصور: جيبتلك وكل يا كبير عشان تتجوت وهجيبلك شاي جوللي في حد هنا مزعلك

قاسم: له بس تعبت نفسك وكلفت نفسك

منصور: ميجيش من بعد خيرك ياكبير


ثم ينظر منصور الي المساجين ويتحدث إليهم


منصور: عارفين يا غجر اللي هيزعل الكبير الله ف سماه حسابه هيكون عسير معايا سامعين

المساجين: سامعين حضرتك

منصور: انا هروح اجيبلك الشاي معايزش اي حاجه مني

قاسم: هو محدش ساءل علي

منصور: الصراحه له تلجاهم مشغولين ف الواجب

قاسم: الله اعلم

منصور: انا هجيبلك بطانيه ومخده نضاف عشان تنام براحتك


اما عند عباس هاهو عباس يتحدث مع دهب


عباس: متجوليلي حلاوتك ديه منين


ليدخل عليهم مهران


مهران: البت ديه فاجت كيف

عباس: ما هو من خيبتك مهران وانا مالي ما البت التانيه اهي لساها غميانه

دهب: انا عايزه اعرف انتو خطفتونا ليه

مهران: أوامر عمتي حليمه

دهب: اه انا كده فهمت

عباس: فهمتي ايه

دهب: حليمه عايزه تخلص علي عشان عرفت اني بت محمد البكري

عباس بدهشة: بته كيف يعني

دهب: اه انا بته امي الله يرحمها شريفه

عباس: هو انتي بت المراه بتاعت الاسماعليه

دهب: اه هو انا

مهران: انته بتتساير معاها ليه

دهب: صدجوني لو هملتونا نمشو هتكسبو كتير انا ليا ورث ف اللي سابه ابوي

مهران: له طبعا انتي عايزه عمتي تخلص علينا وكمان متجوزنيش نواره

لتضحك دهب

دهب: نواره مين ديه مخطوبه للتاجر اللي اسميه عبد السميع وكمان جابلها الشبكه

مهران: انتي كدابه يا بت

دهب: له انا مش كدابه عايز تصدج فوج البت فاتن واساءلها وانته تتاءكد وكمان ممكن تتصل علي جاسم وتتاءكد

مهران: اتصل علي جاسم فين جاسم

دهب: محبوس ف جضيه كبيره جضيه مخدرات

بتجول ايه انته؟

مهران: بجول اللي البلد كلها عارفاه

دهب: طاب اجولك اتصل علي نواره واتاءكد من كلامي عشان تعرف ان حليمه ضحكت عليكم

عباس: اتصل بنواره

مهران: هتصل بس عارفه لو بتضحكي علينا دهب ابجو موتوني


ليتصل مهران بنواره


مهران: معلش عشان مجيتاش الواجب

نواره: خلاص ياواد خالي اللي راح راح وبعدين معلش متتصلش بيا تاني عشان انا مخطوبه وعيب اكلمك

مهران: مخطوبه ازاي ولمين

نواره: زي الناس ولمين للمعلم عبد السميع

مهران: ونسيتي حبنا

نواره: بجولك ايه بلاحب بلا زماره وكمان الراجل غني جوي ده جايبلي دهب كتير جوي

مهران: طاب وعمتي رءيها ايه

نواره: امي طايره من الفرحه وانا كمان فرحانه جوي خليني اطلع من المرار اللي انا عايشه فيه ده كمان هيجوم محامي كبير لجاسم اخوي

مهران: طيب يا بت الناس علي العموم مبروك


ليغلق مهران مع نواره ليتحدث الي والده


مهران: أبا اختك ضحكت علينا كل اللي جالته البت ديه صح

عباس: انته بتجول ايه

مهران: بجولك اختك جرطستنا

دهب: طاب متخليكم معاي تكسبو اكتر بكتير حليمه عمرها ماهتديكم جرش

عباس: انا هتصل بيها واجولها محتاج اي فلوس

دهب: ابجا جابلني لو ادتك حاجه


ليتصل عباس بحليمه


عباس: بجولك يا خيتي كت عاوز منيكي مبلغ كده

حليمه: بجولك ايه انا معاييش دلوك بعد متخلصو علي البنته اللي عنديكم هبجا أديك

عباس: تمام


ليغلق عباس الهاتف مع حليمه


عباس: بردك كلامك كله صح

دهب: يبجا نحطو يدنا ف يد بعض واول ما اخد ورثي هديكم اللي يكفيكم واكتر

عباس: موافج

مهران: وانا كمان موافج بس بشرط

دهب: شرط ايه

مهران: اتحوزك عشان اجهر نواره

دهب: وانا موافجه بس بعد ما اخد ورثي

عباس: خلاص انته تتجوز الجشطايه ديه وانا اتجوز البت فاتن

دهب: يبجا فكوني بجا عشان نخططو لحليمه

عباس: فكها وانا هفوج عروستي


اما عند ليلي


ليلي: يا تري البنته فيهم ايه بتصل عليهم تلفوناتهم مجفله استر يارب ويهديكي يا دهب يا بتي ويبعد عنك الشيطان انا السبب ياريتني ما عملت اللي عملته سامحني يارب


اما عبدالسميع كان يتحدث مع حافظ


عبدالسميع: بجولك يا حافظ عاوزك ف خلال يومين تجهزلي كام راجل علي ابوهم

حافظ: خير

عبدالسميع: هجولك ف وجتها

حافظ: كام راجل يعني

عبدالسميع: عشره بس يكونو شداد جوي

حافظ: موجودين

عبدالسميع: ايوه كده


ليغلق عبدالسميع الهاتف مع حافظ ليتحدث مع نفسه


عبدالسميع: انا بكره هجولهم اني جومت محامي لجاسم وخير وجاسم جاللي فضي البيت من اهلي ووديهم بيتك عشان علي ما يطلع اكون وضبت البيت واديهم جرشين واطعهم واجولك جاسم جاللي معايزش حد يزوني وهما مهيصدجو


اما حليمه


حليمه: بت ياعفاف جومي روجي البيت انتي وسلايفك وصبنو المعاوين

عفاف: واحنا مالنا

حليمه: كيف يعني مالكم

عفاف: زي الناس من دلوك ورايح مش هنحطو يدنا ف حاجه ووسعي كده خليني اجهز العشا

حليمه: ليه انتو مش طفحتو مع صابرين

عفاف: اصلي برضع وجوعت


لتنزل احلام


احلام: بجولك ياعفاف ابجي فوريلنا اللبنات وخلي هدي تساعدك عاوزين ناكلو جبن وسمن وجشطه ولبن

حليمه: تطفحو السم الهاري طاب خليها تجرب من التلاجه كده وانا اكسر رجلها

عفاف: تكسري رجل مين وسعي كده


لتمسك فيها حليمه لتدفعها عفاف لتسقط حليمه علي الارض مع دخول اشرف


اشرف: ايه موجعك علي الارض يا اما

حليمه: الست عفاف

عفاف: انا معملتش حاجه ديه هيا اللي مش عايزانا ناكلو

اشرف: ليه بجا يا اما

إنشاءالله حليمه: عاوزين يطفحو جشطه وسمن

اشرف: مياكلو اللي عايزينه مالك بيهم

حليمه: كده هيخربو بيتنا

اشرف: جهزي الوكل يا عفاف تصبيره بس وبعد كده ادبحو كام جوز حمام خلينا نتعشو

لتصرخ حليمه: بتجول ايه انته

اشرف: زي ما سمعتي يا اما


لتصرخ حليمه بصوت عالي


حليمه: فينك يا جاسم فينك يا كبير

اشرف: لما يبجا المحروس يطلع ابجي اعملي اللي انتي عايزاه

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع