رواية صراع القاسم الفصل الخامس عشر 15بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية صراع القاسم الفصل الخامس عشر 15بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
بارت15
فاتن: ايه ده انا مال راسي بجيت تجيله جوي كده ليه؟ وايه اللي مربطني كده؟
لتنظر حولها فتجد دهب تتحدث مع عباس ومهران.
فاتن: في ايه يا دهب احنا ايه اللي جابنا هنيه؟
مهران: احنا اللي جيبناكم يا عروستي.
فاتن: هو انته خطفتنا يا مهران؟
دهب: اه يا اختي، حليمه العجربه هيا اللي وزتهم علينا.
فاتن: ليه؟ احنا عملناها ايه؟
دهب: عجربه بعيد عنك، وكمان كانت واعدة مهران تجوزه نواره.
فاتن: ازاي؟ نواره مخطوبه لعبدالسميع صاحب الكبير! طاب ده مغرجهم ف العز وكل يوم يجيبلهم اشي وشويات، ده غير الدهب.
عباس: والله عال يا حليمه. طاب انا اعمل ايه دلوك وانا محتاج فلوس، ده مسلف فلوس من طوب الارض.
وهنا تتصل حليمه بعباس.
عباس: خير يا خيتي؟
حليمه: اجتل البنته اللي عنديك دوله، خلص عليهم وهديك الفين جنيه.
عباس (بصوت عالي): انتي عايزاني اجتل حد؟ جالك انا اجتل؟ جتله انا خطفتهم عشان جوازه العيال وكمان عشان محتاج فلوس.
حليمه: اسمع اللي بجولك عليه.
عباس: طاب اجفلي دلوك وانا هفكر واكلمك.
فاتن (بخوف): هيا عايزاك تموتنا؟
عباس: اه، وبتجول هتديني الفين جنيه.
دهب: انا بجا هكسبك اكتر.
عباس: يا تري مين يعيش فين لما تاخدي الورث؟
فاتن: ورث ايه؟
دهب: له مافيش، تلاجيه بيهزر. (ثم تتحدث بصوت منخفض) خلي مهران ياخد فاتن بعيد عنينا وانا اجولك علي اللي يخلي حليمه تديك اللي انته عايزه وزياده.
عباس: باين عليكي مخك مفتح.
عباس: مهران، فك البت ديه واطلع بيها برا شويه.
مهران: ليه؟ فيه ايه؟
عباس: اسمع انته بس الكلام.
مهران: حاضر هسمع.
أما صابرين، ها هيا تصل منزل والدها العمده.
العمده: خبر ايه؟ امال معجوله جاسم يطلع بيتاجر ف السموم ديه؟
صابرين: ومش معجوله ليه؟ انا عاوزاك تخلصني منيه.
العمده: طبعا هخلصك منيه، انا بتي تبجا متجوزه تاجر مخدرات وانا عمده بلد!
أما دهب فكانت تتحدث مع عباس بعد أن خرج مهران ومعه فاتن.
دهب: اسمعني زين، انته هتتصل علي حليمه وتجولها اني جعدت اصرخ اول ما فوجت، فانته جعدت تضرب فيا وتجوللي انتي مضايجه ستك حليمه ليه. جومت انا جولتلك هيا عايزه تخلص مني عشان انا الوحيدة اللي عارفه انها هيا اللي موتت جوزها، سممته بالاعشاب. وانته بجا هتهددها: يا تديك اللي انته عايزه كله، أو انته هتبلغ عنها وتخليهم يطلعو جتته الراجل ويشرحوها، ووجتها هيعرفو أنه اتجتل مماتش موته طبيعيه.
عباس: ايه يابت التمثيليه اللي بتحكيها ديه؟ لحجتي الفتي وخططتي!
دهب: انا لا باءلف ولا بخطط، هيا فعلا جتلته. مش مصدجني؟ اتصل عليها واعمل حالك بتضربني. واسمعني بجا انا هجولها ايه عشان تتاءكد. بس عارف ايه الاحسن من كده؟ تجيب خط جديد وتخلي حد، بس تكون واثج فيه، يكلمها وبعد كده يسجلها المكالمه ويهددها ويخليها تشيع فلوس عشان هتبجا خايفه علي نفسها، ديه فيها حبل المشنجه.
عباس: يا ابوي، لو كلامك صح ده انا هعيش ف مايه البطيخ.
دهب: يعني هكدب عليك وانا تحت يدك؟ خلاص، خليني هنا لغيت متعمل اللي جولتلك عليه.
عباس: بس هخلي مين يكلمها؟ هيا عارفه صوتي وصوت ولدي. اجولك: في واحد صاحبي بستجضي الكيف من عنده، هخليه هو اللي يكلمها. انا هتصل بيه.
وبالفعل يتصل عباس بـ حافظ.
عباس: ايوه يا معلمي، اخبارك ايه؟
حافظ: تمام، ايه؟ جهزت الفلوس؟
عباس: هتفجرج يا معلمي، بس انا عايزك ف موضوع مهم، وهتمسك منه فلوس كتير جوي.
حافظ: اشجيني.
عباس: انته عارف ان جوز خيتي اتوفي؟
حافظ: اه، عارف. انا دخلي ايه ف كده؟
عباس: اصبر بس، اصل هو اتجتل مش مات.
حافظ: ميولع! انا مالي؟
عباس: اصل اللي سممته حليمه اختي.
حافظ: بتجول ايه؟ انته انته شارب ولا ايه؟
عباس: له والله، حتي خد دهب تجولك علي كل حاجه.
حافظ: دهب مين؟
عباس: خد بس كلمها وهيا هتجولك علي كل حاجه.
حافظ: هاتها.
وبالفعل تتحدث دهب مع حافظ وتقص عليه كل ما تعرفه.
حافظ: طاب اجفلي دلوك وهكلمكم تاني.
ليغلق حافظ الهاتف مع دهب ويتصل علي عبدالسميع.
حافظ: عندي ليك خبر بمليون جنيه.
عبدالسميع: خير يا ابو الاخبار الزينه.
ليقص عليه حافظ كل ما قالته له دهب.
عبدالسميع: براوه عليك، بس انا عايز الكوبايه والفوطه. وجول لعباس اني هشيعله مبلغ محترم.
حافظ: وهتنسي اخوك؟
عبدالسميع: له، انته كمان ليك عندي هديه كبيره جوي. ياله اجفل وكلم البت ديه.
حافظ: البت بتجول انها بت محمد البكري من المرا التانيه.
عبدالسميع: يا ابوي عليك، دائما مفرحني.
حافظ: له، وايه؟ عايزه تنتجم لنفسها ولامها.
عبدالسميع: بجولك ايه، انا عاوز اجابل البت ديه واجعد معاها، هتنفعني جوي.
حافظ: وجت متحب، انته تؤمرني أمر.
عبدالسميع: دلوك علي جول، خليها علي السخان كده.
حافظ: خلاص، هتصل علي عباس واجوله.
عبدالسميع: انا هتكلم معاها، بس مش عايز عباس يكون جاعد معانا.
حافظ: خلاص، انا هخليه يجعد بعيد عنيكم.
عبدالسميع: كلمه وهات منه العنوان عشان اروح، بس نبه عليه يجعد بعيد.
حافظ: أوامر.
أما عند ليلي، كانت تتحدث مع نفسها:
"ياتري بس البنته راحو فين؟ عجلي هيشت ياربي. طاب اروح اساءل عليهم؟ بس انا محدش يعرفني هناك، وهجولهم بساءل عليهم ليه. طمني عليهم يارب، ياتري فيهم أيه ولا جرالهم ايه".
أما ف القسم نجد الظابط حمزه.
حمزه: منصور، يا شاويش منصور.
منصور: تمام يا افندم.
حمزه: روح هاتلي المتهم قاسم، خليني امضيه علي المحضر عشان بكره هيروح النيابه.
منصور: صدجني يا افندم الكبير لا يمكن يعمل كده، هو اه بخيل جوي جوي لكن جدع، بيوجف جار أي حد بس شرط الموضوع ميكونش فيه فلوس.
حمزه: كبير مين وصغير مين؟ ده متهم! اخلص روح هاته.
منصور: تمام يا افندم.
ليذهب منصور ليحضر قاسم.
منصور: انا اسف يا كبير، بس حضره الظابط عايزك، بيجول بكره هتروح النيابه.
قاسم: ربي شاهد ووكيل اني مظلوم.
منصور: ربنا يظهر الحج يا كبير.
ليذهب منصور بقاسم الي مكتب الظابط حمزه.
حمزه: ايه يا قاسم، مش عايز تعترف؟
قاسم: اعترف علي ايه؟
حمزه: علي البلاوي اللى لقيناها عندك.
قاسم: معرفش عنها حاجه، صدجني انا مظلوم.
حمزه: براحتك بقا، امضي علي المحضر، هما ف النيابه هيعرفو يقرروك.
قاسم: لله الامر من جبل ومن بعد. يكون ف علمك انا مش خايف عشان انا مظلوم وربنا هيوجف معاي
حمزه: طاب امضي بقا واخلص
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا