القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لحظات الصمت الفصل الخامس عشر 15بقلم ميادة يوسف الذغندى حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية لحظات الصمت الفصل الخامس عشر 15بقلم ميادة يوسف الذغندى حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية لحظات الصمت الفصل الخامس عشر 15بقلم ميادة يوسف الذغندى حصريه في مدونة قصر الروايات



#_الحلقة_الخامسة_عشر

#_رواية_لحظات_الصمت 

#_بقلم_ميادة_يوسف_الذغندى 

تعالو ياحبايبى أكمل معكم الحكاية ، ونعرف الدنيا وصلت مع سماح فين ، وايه الجديد بس قبل الكلام صلواعلى خير الأنام شيفع الامه......


حمدى :: بتقولى ايه ، كل الفلوس اللى بعتها ، يعنى الكلام صح بقى ؟

جيهان :: بكل برود ، اه ومالو فيها ايه يعنى ، مااشترى حتتين دهب ، اومال غربه على الفاضى ....

حمدى :: بس الفلوس دى علشان نشطب البيت الجديد ، بدل بيت العيله وكل يوم مشكلة مع اخويا ولا مراته ، وخناق العيال مع بعض ، وانا تعبت من الغربه ، عايز انزل بقى ، ويكون لى بيت وعيله 

جيهان ::: بطل دراما ، وانشف شويه كدة ، احنا هنروح فين يعنى ، يالا سلام 

حمدى :: الو الو ....... وقفل الخط وحط إيده الاتنين فى وسطه ، وهز راسه كانت جوازه سودة انا عارف .....

جيهان : راحت على الدولاب ، وطلعت صندوق الدهب اللى جبته ، وبقت تبص على الدهب بكل فرحه ومبسوطه انها اشترت دهب......


♡♡♡♥︎♡♡♡♡ فى مبنى الشؤن الاجتماعيه 

ماهر :::: تمام ياست سماح ، انتى اتعلمتى بسرعه ، عندى ليكى مفاجأة........

سماح :: خير ، يااستاذ ماهر  قول

ماهر ::: عندكم فى البلد اللى جنبكم ، هنفتح مبنى للشئون هناك وحدة الشئون الاجتماعيه،  تخدم المنطقه هناك الكام بلد واهى تخف شويه الحمل عن المبنى هنا ، وانا رشحت اسمك تشتغلي هناك ، واهو بدل المصاريف اللى بتصرفيها فى المواصلات ، هتبقى قريبه لك ، قولت ايه ؟

سماح : والله فكرة ، انا موافقه 

ماهر ::: بس اعميلى حسابك انك هتيجى مرة فى الشهر تسلمى تقارير ومستندات هنا بنفسك 

سماح :: تمام ، تمام 


وبعد وقت راحت سماح المبنى الجديد فى البلد اللى جنبهم ، وتأقلمت فى الشغل وبقت محبوبه من الكل وبقى لها حياة جديدة ومستقلة وأقوى كتير عن الاول ، ورجع لها هدوئها النفسي،  وبقى العرسان عليها كتير أكتر كمان من الأول،  بس الرفض عندها كان عنوان حياتها ، رافضة فكرة الجواز ، من أساسه وفى يوم من الايام بعد عشر سنين 

#بقلم_ميادة_يوسف_الذغندى 

♤♤♤ بعد عشر سنين الشيخ سالم كان راجع من ليلة عزا ، كان المقرئ فيها ، وكالعادة الناس كانت قاعدة بتسمعه بكل خشوع وحب ، الشيخ سالم شعر بأزمه فى صدره ووجع ، شاور لمحمود ابنه

محمود ::: راح جرى ، على ابوه ، مالك يابابا فيه ايه ؟

الشيخ سالم:: على البيت ، على طول تعبان ، وحاسس بألم فى صدرى 

محمود :: لاء نروح للدكتور على طول 


… الدكتور ببص للشيخ سالم بجدية وقال:

الدكتور: يا شيخ سالم، حالتك محتاجة راحة تامة… لا زعل، ولا انفعال، ولا مجهود زيادة.

محمود (بقلق): حاضر يا دكتور، إحنا هنلتزم، بس طمنا…

الدكتور: لو التزم بالراحة، إن شاء الله هيكون بخير، لكن أي ضغوط ممكن تضر قلبه أكتر.


🚪 خرجوا من عند الدكتور، ومحمود شايل هم الكلمة الأخيرة في قلبه.

محمود: يابابا، من النهاردة مفيش حاجة تزعلّك…   إحنا مالناش غيرك يابابا 


الشيخ سالم (بابتسامة هادية): يا ابني… الزعل عمره ما كان بيجي من الغريب، الزعل دايمًا بيجي من القريب.

والزعل مش بينهى العمر ، الاجل ومكتوب ، خليها على الله 

في البيت .......


سعاد ::كانت مجهزة العشا، لكن عينيها وقعت على وش الشيخ سالم الشاحب.

سعاد: مالك يا حاج؟ وشك مش طبيعي.

محمود: الدكتور قال لازم يرتاح، وإحنا كلنا هنساعده على ده.

سعاد :: خبطت على صدرها ، يالهووووى،  ايه حصل ، دكتور ايه ، ايه اللى حصل طمنى .....

الشيخ سالم :: مسك ايدها ، ياست ملتعمليش دوشه ، حبه وبعدين احنا كبرنا ياام محمد ولا ايه ، ريحى بالك ، كل شئ تمام وحلو الحمد لله 

وبص لمحمود ...... محمود عجل بالجواز عايز أفرح بيك ياابنى قبل مااموت ، ونفسى سماح ربنا يكرمها هى كمان باابن الحلال .....

محمود :: هز راسه ، حاضر يابابا بس أنا مش عايز انشغل عنكم واسيب البيت هنا 

الشيخ سالم:: ياسيدى ، انا لوفتحت الشباك وناديت عليك هتيجى على طول عجل بس انت .....


💭 في نفس الليلة، الشيخ سالم قعد في غرفته، ماسك المصحف، وصوته هادي وهو بيقرأ… لكنه كان حاسس إن حياته داخلة على مرحلة جديدة، يمكن أخفّ، ويمكن أصعب، بس الأكيد إنها محتاجة صبر أكتر من الأول.


وفي الوقت ده… كانت سماح في اوضتها ، مشغولة بشغلها في الوحدة الجديدة، ما تعرفش إن القدر بيكتب فصل جديد من الحكاية… هيفضل يقرّبها أكتر وأكتر من حكايه جديدة ووجع تانى أو....... لحظات صمت جديدة هتسكن فيها ......

 سابت اللى فى ايدها وسمعت صوت أبوها بيقرأ القرآن قامت راحت له ..... وقفت على باب الاوضه وسندت راسها على الباب ، بس انتبهت إن صوت أبوها فيه حاجه....

دخلت عليه الاوضه ، كان قاعد على السرير ، قعدت على ركبها قدامه ومسكت إيده 

سماح :: بابا ، مالك ياحبيبى فيك ايه ، انت زعلان ؟

الشيخ سالم:: صدق ، وقلع النضارة وابتسم لها ، وشدها جنبه على السرير ، انا الحمد لله تمام وميه الميه ، انتى اخبارك ايه ، انا عرفت انك معك شغل بتخلصيه ماحبتش انادى عليكى الا لما تخلصي وتيجى انتى ، اخبار الشغل ايه ؟

سماح :: تمام ، بس انت فيك حاجه متغيرة مالك قول ؟

سعاد :: داخله من الباب ، تعب ومحمود اخده للدكتور ، ومش عايز يريح نفسه شويه ، قولى له بطل فكر حبه 

سماح :: تعب ، الف سلامه عليك،  قلبى بيقول فيك حاجه ، طب الدكتور قال طيب ، طمنى ، ونادت على محمود ، يامحمود يامحمود 

الشيخ سالم:: شدها من إيده،  تعالى وسيبك من محمود انا الحمد لله تمام ، ونفسى أفرح بيكى قبل مااموت ياسماح ، واطمن عليكى ، اللى حصل زمان من عشر سنين مش نهايه الكون ، وبردوا عيدى تفكير 

سماح :: يعنى ده وقته ، اطمن عليك اهم حاجه،  وكل شئ نصيب ...

♡♡♡♡♡ عند عزيز 

كان قاعد فوق السطح ومدد على الحصيرة 

سعد :: والله قولت اكيد نايم هنا مالك نايم كدة ليه قول 

عزيز :: ولا حاجه ، هربان من العيال وامهم ، دى عيشه تقصر العمر والله ، مش مبطلين زن وطلبات،  قولت اطفش حبه هنا فى الطل ، وبص لسعد خلصت ورق المعاش بتاع امك 

سعد :: مدد جنبه ، اه والله ، الله يسترها سماح ، هى اللى خلصته ، المعرفه فى المصالح الحكوميه حلوة بردوا 

عزيز :: سماح ، وهى عامله ايه ، أخبارها يعنى ....

سعد :: منك لله عقدت البنت فى العيشه والجواز ، اخدتها سلخ من أول يوم ، بس يالا حق ناس يخلصه ناس تانيه ، زمان كنت تهرب من سماح علشان تمشيها على مزاجك ، دلوقتى بتهرب من بيتك علشان تقعد على مزاجك ، اشرب بقى ......

عزيز :: ايه ، انا ممشى اللى تحت دى زى الساعه 

سعد :: اه ، بامارة القايمتين اللى واخدهم عليك ، يااخى اسكت بقى .....

◇◇◇◇◇◇ عند حمدى 

كان بيتكلم مع اخته فى التليفون 

حمدى :: بتقولى ايه ، يااميمه ، الهانم عملت ايه ، غضبانه من مين ؟

اميمه :: والله زى ما بقولك كدة ، كنت بزور اخوك ، لاقتها لمت هدومها وماشيه ، بقولها من ايه ، قالت تعبت وزهقت 

حمدى :: تعبت وزهقت من مين ، والعيال فين ؟

اميمه :: العيال ، عندى اهم جبتهم معى ، مراتك دى مش نافعه خالص 

حمدى :: لو مش اتعدلت والله لاتجوز واحدة تانيه ، واجيبها البيت الجديد ، ويبقى قهر ليها واسيبها متعلقه كدة 

وانا هتصرف........

وقفل التليفون مع اخته ، ودخل المطبخ يعمل فنجان قهوة ....وبيكلم نفسه 

انا هنزل مصر قريب وادور على عروسه واكسر لها مناخيرها اللى بتتعالى عليا بيها ، ماهى دى مش عيشه خالص ، يا دى النيله القهوة فارت يالا دلق القهوة خير .....يتبع 

ياترى ايه اللى هيحصل 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع