القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جريمة في قلب عاشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم منال كريم حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية جريمة في قلب عاشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم  منال كريم حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية جريمة في قلب عاشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم  منال كريم حصريه في مدونة قصر الروايات



#جريمة_في_قلب_عاشق

#الفصل_الخامس_عشر

بقلم منال كريم 

&&&&&&&&&&&&

في منزل سيف 

كان يتذكر الموقف الوحيد الذي حدث بينه و بين مليكة حديث، عندما كانوا في المول.


منذ أول نظرة وقع في غرامها، و كان مخطط يطلب أيدها من كريم، لما يرجع من السفر ،لكن عاد وجد كريم عالق في مشكلة كبيرة.

قرر يفعل شئ مجنون لم يفعله وقت المراهقة.


أخذ رقم مليكة من هاتف كريم دون علمه.


قرر يدق عليها.


كانت مليكة تجلس في شقة مالك حتي تبتعد عن ضجيج الدور الارضي و تسطيع التركيز في الدارسة.


جاءت امل و هي تحمل بعض الفواكه و العصائر 


قالت بابتسامة: اتفضلي يا مليكة ، علشان تعرفي تركزي.


نظرت لها بابتسامة و قالت: بجد شكرا يا أمل، لو كل مرات اخ تكون زيك كانت الدنيا عمرت.


قالت بحب: يا حبيبتي لازم أكون كده، لما تكون اختي جوزي قمر و سكر زيك 


تنهدت بتوتر و قالت: ملك مش مرتاحة لسها اخت كريم.


جلست امل  أمامها و قالت : ليه 


أومأت رأسها بعدم فهم و قالت: مش عارفه ، بس ملك بتحب كل الناس، يبقي لما تكون مش مرتاحة لحد ، يبقي في حاجة غلط.


قالت بهدوء: فعلا ، اللي زي ملك قلبها طيب و تحس بطبيعة الناس.


تنهدت مليكة و قالت: ربنا يسترها.


امل : يارب 


قاطع الحديث رن هاتف مليكة،فتحت و أجابت : الو.


لم يجيب أحد.


قالت مرة أخرى: الو ، الو.


قالت امل بخوف: اقفلي بسرعة، بيقولوا في ناس تطلب ارقام و مش تكلم و تاخد بصمة الشخص و يعملوا مصائب.


أطلقت مليكة ضحكة عالية و قالت: يادي المصيبة ، و كده مالك يغسل العار و يقتلني.


 مليكة بعصبية: أن شاء الله ما عنك ردت.


و أغلقت الهاتف.


كان سيف يبتسم بسعادة و حب أنه سمع صوت مليكة .


عند مليكة


سألت امل: بقولك يا لوكة، ايه رايك في العريس.


قالت مليكة: رفضت قولت لبابا لا.


سألت بحزن: ليه يا مليكة، ده ظابط و ما شاء الله حالتهم مرتاحة..


أخذت نفس عميق و قالت: يا امولة أنا مش بفكر في الارتباط دلوقتي ، لازم اكمل تعليمي الأول و بعدين افكر.


سألت بخبث: يعني بذمتك مفيش شاب كده و لا كده عجبك في الجامعة.


أجابت بهدوء: لا و الله العظيم مفيش حد، أنا كل تفكيري في الدارسة بس.


قالت بابتسامة: ربنا يوفقك يا حبيبتي.


في الاسفل 


مالك: كنتي اتكلمتي معها يا ماما، العريس كويس.


مني: أتكلم يا مالك و مصممة على الرفض و قالت مش بفكر في الجواز دلوقتي.


مصطفى: بلغه أن مفيش نصيب، و مش عايزين نعيد الماضي و نغلط مع مليكة زي ملك، الجواز قسمة ونصيب و وقت ما يجي النصيب ، الحمد لله ملك صبرت و ربنا عوضها خير.....


في حديقة فيلا كريم 


يجلس سامح مع ريهام.


ريهام بسعادة: بجد يا أستاذ سامح بتحبني ، مش اقدر اصدق حضرتك تحب واحدة زي 


قال بابتسامة: كلنا ولاد تسعة ايه الكلام ده، انتي مال و جمال و قلبك طيب مش مهم انك جاهلة و مش تعرفي تكتبي و تقري ، الاهم قلبك الطيب.


قالت بابتسامة مش اقدر اصدق، أنا بحبك من يوم ما اشتغلت هنا، بس قولت أنت فين و أنا فين.


أجاب بهدوء: حبيبتي يا ريري أنا كمان بحبك، أنا مستني مشكلة كريم و ملك تتحل و اطلب ايدك...


قالت بسعادة: مش قادرة اصدق ، بحبك اوي يا سامح.


أبتسم سامح من الخارج و هو من الداخل ينفجر و يندم أنه سمع كلام سيف 


قال بهدوء: يلا ادخلي المطبخ بدل ما حد يشوفك و يفهم غلط.


رحلت ريهام ، رن سامح على سيف ،مجرد أن فتح صرخ سامح: الله يسامحك يا شيخ.


أبتسم سيف و قال: ليه بس البت حلوة برضو.


قال بغضب: اخرس يا سيف، اسكت خالص أنا مش ضايق نفسي.


لم يجيب سيف و ابتسم بصوت عالي.


تنهد سامح و قال: خطتك سها الجديدة دمار.


سأل سيف بفضول: عملت أيه المصيبة.


قال بتوتر: خطة سها انك تهجمت عليها ، و كمان انك على علاقة بمدام ملك.


نهض بغضب و قال: يا نهار اسود ، ايه الدماغ الخبيثة دي، وصلت معها لكده.


قال بحزن: ربنا ينتقم منها، لازم نكشف الحقيقة في اقرب وقت.


أجاب سامح: ثق في انا اخلي ريهام تقول  الحقيقة كلها.


عند كريم 


مسك السكينة من سها و هي قالت: اغسل شرفك يا كريم.


نظر لها و الدموع تنهمر من عيونه، و تنهد بحزن ثم قال: بصي يا سها، أنا عندي فكرة احسن من دي.


سألت بابتسامة: ايه يا كريم.


قال بهدوء: اتجوز.


سألت بصدمة: ايه.


أجاب بهدوء: مش يكسر ملك إلا الجواز و كمان اتجوز واحدة هي تكرهه.


سألت بخوف أن يتجوز كريم فتاة أخرى غير علا: مين دي.


قال بابتسامة: اكتر واحدة حبتني و أنا مش كنت مقدر.


سألت بابتسامة: مين.


أجاب بهدوء: علا.


صرخت بسعادة غامرة و قالت : احسن قرار اخدته يا كريم ، علا هي الوحيدة اللي تستحقك.


أبتسم و قال: تصبحي على خير ، يلا اطلعي نامي الوقت اتاخر.


قالت بابتسامة: و أنت من أهله يا حبيبي، قولي تطلع تنام.


قال : لا أقابل علا و اتكلم معها.


وضعت قبلة على خده و ذهبت الى الاعلي بسعادة.


أما هو غادر المنزل.


تقف سها أمام غرفة ملك 


كانت ملك مازلت تصلي بنية تفريج همها و ظهور الحق.


سمعت طرقات الباب قالت: مين.


تدلف سها بدون استأذن و قالت : ازيك يا ملوكة.


نظرت لها و قالت: الحمد لله 


قالت بابتسامة: عندي ليكي خبر حلو.


سألت: خير


ابتسمت و قالت: كريم يتجوز 


نهضت بفزع و سالت بعصبية: بتقولي ايه.


قالت ببرود: كريم يتجوز علا لانه اكتشف خيانتك.


قالت بدموع: الكلام ده كدب، أنا مش خاينة و كريم  عمره ما يعمل كده.


قالت ببرود: كريم دلوقتي يتفق مع علا على معاد الفرح.


قالت بهدوء : كدب، كدب.


قررت سها الكشف عن حقيقتها أمام ملك، بعدما تأكدت أن كريم يصدق كل شيء تقوله.


وقفت أمامها و نظرت لها بتحدي و قالت: أنا عارفة انك مش خاينة لأن أنا اللي خططت لكل ده، كمان كنت متفق مع علا و البنات تعرفك قيمتك ، بس انتي عرفتي تردي.


و أكملت بحقد : كنت عمري ما أقبل أن كريم يتجوز واحدة و تجيب حد عيل تاخد ورث كريم، مش أنكر أن كريم مش مخلني عايزة حاجة و كل الفلوس تحت امري، بس مين يعرف أن ابن كريم يتعامل معي زي كريم، مش اقف اتفرج لما كريم يخلف عيل يكون هو الوريث، فانا عملت ايه يا ملوكة، اقتلك ابنك و هو في بطنك و كان نفسي تموتي انتي كمان و نخلص منك.


قالت ملك بذهول و عدم تصديق: لا استني افهم بس ، قصدك تقولي انك قتلتي أبني.


أومأت رأسها بنعم.


قلدتها ملك و هي تهز راسها بنعم و تبتسم و قالت بهدوء: فعلا قتلتي ابني، وافقة دلوقتي قدمي تعترفي ، تفكري اعمل فيكي.


قالت بثقة: انتي أجبن من انك تعملي حاجة.


قالت بهدوء: طبعا، لو ملك ضعيفة فالأم مش ضعيفة.


مجرد أن أنهت الحملة ، مسكت سها من شعرها بقوة و صرخت بصوت عالي: تقتلي ابني يا زبالة ، يا مريضة.


و دفعتها بقوة على الأرض.


و ظلت تصرخ ملك صرخات متتالية.


كانت سها تنظر لها بذهول و خوف.


انقضت ملك عليها و هي تعطيها صفعة تلو صفعة ، صفعات كتيرة ، تزامنا مع صرخاتها العالية.


قالت بصرخة: تقتلي ابني ليه.


ضربتها بالقلم.


أكملت: تتهمني في شرفي ليه 


و ضربتها بالقلم.


أكملت: عايزة تخربي بيتي ليه.


لفت أيدها حول رقبتها بقوة، كانت سها لا تستطيع أخذ نفسها و لا تستطيع مقاومة ملك.


قالت بغضب شديد: موتي ، موتي.


جاءت نادية و ربها على الصوت 

بصعوبة بالغة استطعت نادية و ريهام يبعدوا ملك عن سها التي كانت فاقدة الوعي.


حاولت ريهام تفوق سها لكن لا تستجيب.


قالت نادية بتوتر: في ايه يا مدام ملك 


صرخت بصوت عالي: ابعدوا الزبالة دي من هنا، أخرجوا من اوضتي.


أسندت نادية و ريهام سها و هما يخرجون من الغرفة 

التفت ريهام إلى ملك و نظرت لها نظرة احتقار...


ركضت ملك إليها و جذبتها من شعرها بعنف و صرخت بصوت عالي: ايه النظرة دي، اوعي تنسي نفسك أنا ملك هانم و انتي حتى خادمة 


تنظر نادية في ذهول ، لا تعلم ماذا تفعل ، هل تترك سها و تذهب حتي تنقذ ريهام من أيد ملك 


أو تترك ريهام فريسة في يد ملك.


و للحديث بقية 


#جريمة_في_قلب_عاشق

#روايات_بقلم_منال_كريم


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




 


تعليقات

التنقل السريع