رواية جريمة في قلب عاشق الفصل الأول1 بقلم منال كريم حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية جريمة في قلب عاشق الفصل الأول1 بقلم منال كريم حصريه في مدونة قصر الروايات
__________________
فى الريف المصري
حيث الطبيعة الخلابة و الناس الطيبين، ندلف إلى منزل بسيط لنتعرف معنا على حكاية هذه الفتاة.
منزل يشبه بيوتنا البسيطة
مكون من طابق واحد يصلح إلى لأجل المعيشية أما الدور العلوي سطوح فقط بلا سقف أو أعمدة.
يوجد به ثلاث غرف وحمام ومطبخ
تصرخ مني وهى فى المطبخ بصوت عالى جدا: ملك ، يا ملك.
لم يأتي إجابة
تحركت خطوتين وقفت أمام باب المطبخ و رفعت صوتها أعلى : قومي يلا علشان تروحي عند ابوكي و اخوكي بالاكل.
فى غرفة ملك
هذه الفتاة البائسة الحزينة التي تتعاقب عن جريمة لم تفعلها.
يوجد سريرين واحد لملك و الاخر يخص مليكه أخت ملك الأصغر.
اعتدلت في جلستها و قالت بضيق: استغفر الله العظيم يارب على الصبح كل يوم نفس المول ده هو مفيش غيري.
و كأنها تنظر هذه الجملة حتي تأتي و تقول حديث الصباح والمساء ، جاءت مني من المطبخ
مسحت على وجهها و انتظرت سماع الحديث و قالت بهدوء: يلا قولى يا ماما.
قالت بصوت عالى و هي تنظر لها باحتقار : يعني اقول ايه انتي عارفه نفسك، عايزه أقول لمين غيرك مليكه مثلا اللى عندها ثانويه عامه السنه دي.
مش أنتي اللى خدتي دبلوم بالعافيه، وياريت على قد كده لا كمان قاعده لحد دلوقتي من غير جوز ، وكل اللى قدك اتجوز ومعه عيال وانتي حتي مفيش حد فكر يجي يطلب ايدك.
ملك بدموع: قدي اللى هو ايه أنا عندي ٢٠ سنه بس لسه بدرى أوى
مني بصوت عالى: انتي عارفه هنا البنت تجوز وهى ١٨ سنه قومي يا اختي، عوض عليا يارب و يجي اي حد يدق الباب أن شاء الله يكون عاطل و احنا نقبل بيه بدل قاعدتك دي.
ابتسمت بسخرية و قالت لنفسها: عاطل يعني عادي أعيش معها عيشة ذل ،بس المهم اتجوز.
نهضت ملك ذهبت إلى الحمام و أدت الصلاة.
تقف أمام المرآة و ترى انعكاسها أنه أشبع وجهه في العالم، ترى نفسها قبيحة، رغم أنها جميلة.
لكن حديث الناس و بالاخص عائلتها جعلها تفقد الثقة في نفسها.
نزعت الحجاب و مررت يديها على خصلات شعرها المموج السوداء باشمزاء، ثم مررت يديها على وجهه ذو. البشرة القمحي مع العيون التي تشبه كوبي القهوة.
و نظرت إلى نفسها من الاعلى الى الاسفل
هي صاحبة قامة متوسطة و قوام زيادة بعض الشئ. تريد فقط خاسرة ثلاث كيلو ليصبح وزنها مثالي.
كا مجمل هي فتاة جميلة ، من يراها و يري نور وجهها يشعر بالراحة النفسية ، لكن هي ترى نفسها ليست جميلة.
ارتدت الحجاب و غادرت المنزل لكي تذهب الى الحقل ، حتي تأخذ الطعام ل أبيها و اخوها
تسير في الطريق و جميع من تمر عليهما يسألها سؤال واحد: هو انتي لسه محدش طلب أيدك للجواز.
و رغم إهانة الجميع لها ، لا تستطيع الرد فهي شخصية ضعيفة و فاقدة الثقة في نفسها.
كانت مجتهدة في الدارسة ، لكن ارد الله أنها لم تتمكن التحاق بالثانوية العامة ، و منذ هذا الوقت أصبح عائلتها و جميع القرية يتنمرون عليها بسب ذلك، و اكتملت أن لا يأتي أحد لأجل خطبتها.
وصلت ملك الحقل وقابلت طول الطريق أشخاص كثيرة تتعمد الاهانه لها.
ملك : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مصطفى : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته هاتي الاكل أنا هموت من الجوع تاخرتي ليا كده.
ملك: معلش يا بابا فين مالك
مصطفى: جاي اهو اقعدي اعملى الشاى
ملك : حاضر
جاء مالك و قال ازيك يا ملك
ملك : الحمد لله
جلس مصطفي ومالك يتناولون الطعام
وحضرت ملك الشاى
ثم عادت إلى المنزل
لترتيب المنزل وتحضير الطعام
هل من تقوم بكل أعمال المنزل و أيضا تساعد أبيها و أخيها في الحقل ، و يوميا تأخذ الطعام لهم في الصباح.
جاء المساء
تجلس عائلة ملك على الأرض حول الطاولة يتناولون الطعام
مني: المحصول أخباره ايه
مصطفى: الحمد لله
مالك: سمعت أن كريم بيه جاي البلد
مصطفى: ياريت هو لما يحضر البيع بيكرم الفلاحين عكس الريس جابر اللى مسك كل حاجه
مليكه: عندك حق يابابا ده رجل كلب فلوس
مني: ساكتة ليه يا ملك
ملك : اقول ايه يعني
لا اله الا الله
مالك: محمد رسول الله
بابا أنا عايز اتقدم ل أمل بنت عمي محمود جارنا
( ملك لنفسه) يلا ابتدأت الاسطوانة.
صرخ مصطفى بصوت عالى جدا: قولت ميه مره مفيش جواز قبل أختك ملك
صرخ مالك بعصبية، و قال حديث دون الاهتمام بيها:
يعني أعمل ايه أنا
هى مفيش حد رضي يتقدم ليها أنا عارف هما عارفين ايه عنها علشان قاعده لحد دلوقتي من غير جواز.
ملك كل كلمه تسمعها كان قلبها الذي يبكي ، ليست عيونها لأن نفذ رصيد الدموع لديها، لانها منذ لا تستطيع دخول الثانويه العامه وهى تسمع كلام جارح بشده وكانت تبكي بشده لكن وصلت أن عيونها ترفض تبكي
كانت تاكل بلا مبالاة.
تحدثت الشخص الوحيد التي تدعم ملك، مليكه بصوت عالى: أنت مجنون ايه الكلام ده أنت نسي أنها اختك ،وكل شي نصيب.
ثم نظرت إلى أبيها و قالت بهدوء: وبعدين يا بابا كلام أنا لازم البنت تجوز قبل الولد ده كلام قديم، خلي مالك باشا يتجوز لحد ملك ما يجي نصيبها.
مني : كلام مليكه صح احنا نجوز مالك وربنا يقدم اللى فيا الخير لملك
مصطفى: خلاص حدد معاد معهم يا خوي
مالك بسعادة: أنا رايح حالا
أشارت مليكه له أنه يعتذر من ملك
مالك : آسف يا ملك
ملك بل مبالاه: مفيش حاجه
غادر مالك مسرعاً
مني : قومي يا مليكه نامي علشان المدرسه وانتي يا ملك قومي شطبي المطبخ ده
قامت مني ومصطفى
كانت ملك تحمل الاطباق
مسكت مليكه أيدها
مليكه بابتسامه: والله العظيم ابدا انا اللى اشطب المطبخ
وانتي قومي علشان ترتاحي وكمان معايا فلوس ،اشوف عيل بره اخليه يجيب لينا اكل من برة ، احنا مش عارفنا ناكل كويس ، وكمان معايا نت نشغل فيلم كوميدي و نسهر سوه وسيبك من الكلام الفارغ ده.
ألقت نفسها في حضنه مليكه و هي تبكي.
رغم أن ملك تعبر أجمل من مليكة
هي بشرة سمراء و عيون سمراء
اطول من ملك بعض الشئ و نفس قوام ملك و نفس الشعر
لكن مليكة شخصية قوية ، لديها ثقة عالية في نفسها ، لا تتهون في حقها أو حق ملك.
خلصت مليكه المطبخ وجاء الطعام وشغلت فيلم كوميدي وسهرات هى ملك حتي الصباح.
تاني يوم فى المساء
ذهب مصطفى ومني ومالك لأجل خطوبة أمل وتحدد معاد الخطوبة
بعد يومين
وصل اغني شخص في البلد
معظم أراضي البلد تخصه
فى منزل أشبه بقصر
يوجد خادم كتير
دخل بكل هيبه
كريم عبدالله السيوفي
يبلغ من العمر ٣١ عام من كبار رجال الاعمال فى مصر
يعيش في القاهره لكن ياتي الى الريف من وقت لآخر حرصاً على تنفيذ وصيه أبيه ،أنه يظل مرتبط بالريف.
كريم :شباب وسيم
طويل جدا وجسم رياضي لانه يعشق الرياضيه ويمتلك اكبر جيم فى القاهره
عيونه زرقاء
شعره بني
بشرته قمحيه
بيحب يساعد الناس
كريم : الأرض عامل ايه يا ريس جابر
جابر: كل تمام يا بيه
كريم: تشتري المحاصيل من الفلاحين امت
جابر : بكره أن شاء الله
دلوقتى الفلاحين فرحانين أنك تحضر البيع علشان عارفين أنك تعلي سعر البيع
كريم بهدوء : الناس غلابه يا جابر خليك حنينه معهم شويه.
جابر: حاضر يا بيه يلا الاكل جاهز
جلس كريم لكي يتناول الطعام ثم صعد إلى الاعلي أخذ حمام
وجلس يتذكر ذكريات أبيه و أمه.
عبدالله بهدوء : بص يا كريم أنا صحيح سبت البلد وعايش فى القاهره، بس البلد تجري في دمي، مهما ابعد عنها احن ليها تاني ،علشان كده اشتريت هنا أرض كتير علشان يكون ليك جذور فى البلد مش بعد ما موت تنسي البلد وتعيش في مصر ،لا ديما تجي هنا وتشوف الفلاحين لأنهم أطيب قلب فاهم يا كريم
كريم كان عنده ١٥ سنة : حاضر يا بابا طيب ليه اتجوزت من القاهره كنت اتجوزت من البلد طالما بتحبها أوى كده.
عبدالله بابتسامة : القلب وما يريد يا ابني
جاءت هناء و قالت بعتاب: ايه يا أستاذ كريم مش عجبك أنه اتجوز امك ولا ايه
كريم بابتسامه: أنا اقدر يا قمر انتي كفايه العيون الجميله دى اللى اخذتها منك
هناء بحب: بص يا كريم اسمعني كويس الحب مش يهتم بالشكل ،عند القلب ما يحب مش يفرق معه اى حاجه تانيه خالص
لم تحب امسك فى الحب ده بكل قوتك ، اعمل المستحيل علشان تحصل عليه.
كريم بدموع: الله يرحمكم
بس يا ماما لحد دلوقتي مفيش البنت اللى قلبي دق ليها
ساعات بقول اجوز بنت اى رجل أعمال تكون مظهر عام كويس وخلاص وبعدين مقدرش اكمل الموضوع، يارب ابعت البنت اللى اشوفها قلبي مش يدق يعمل طبول.
فى الصباح
يخرج كريم ليحضر شراء المحاصيل
يسير ومعه جابر ومجموعة من الحراس
جابر: يا بيه كنت ركبت العربيه أحسن
كريم: هو في احلى من المشي فى الجو الجميل ده وبعدين أنا زهقت من العربيات
بدأ كريم يشتري المحاصيل وكان يعطي الفلاحين اكتر من حقهم أضعاف
أما عند ملك بعد حوار كل يوم
ذهبت الى الحقل
وهى تسير
كانت واحده صحبتها تقف امام منزلها
ريم بصوت عالى: ملك ملك
وقفت أمامها و قالت بهدوء: خير يا ريم
ريم ببرود: مش تقولى مبروك
ملك بهدوء مصتنع: مبروك على ايه
ريم بغرور: اتخطبت أنا ودكتور زميلي فى كليه الطب وأن شاء الله بعد التخرج نجوز و نشتغل مع بعض دكتور و دكتورة.
ملك بهدوء مصتنع: مبروك يا دكتوره ريم عايزه حاجه تاني
ريم ببرود: استني بس هو مفيش حد أتقدم لكي برضو اوعى يكون فيكي حاجه مش كويسه أنا أختك برضو وفى كليه طب ممكن أساعدك.
ذهبت ملك بدون إجابة.
وبينها وبين نفسها تندب حظها على ضعفها أنها لا تستطيع أخد حقها
كانت تسير وتحاول تمنع دموعها من النزول
كان يسير كريم وكل البنات تنظر إليه و يريدون نظرة من كريم
كانت ملك تسير فى إتجاه
وكريم فى اتجاه
والاثنين يسيرون نفس الاتجاه
🧍🧍🏻♀️
كريم وهو يسير ينظر بجواره وقعت عيونه على ملك
ملك تسير وتحاول تفكر في اى شئ آخر لكي تمنع دموعها
وهى تسير انصدمت فى حجر
لم تنجرح ولا تتالم بسب الحجر
لكن هذا كان سبب دموعها أن تتحرر.
جلست على الرصيف و انهارت من البكاء.
ذهب كريم إليها و جلس أمامه و سأل بخوف: مالك يا آنسة انتي كويسه
جابر بصوت عالي: قوم يا باشا ده دلع بنات
كريم بعصبية: اسكت أنت مالك يا انسه
جابر بصوت عالى: بت يا ملك ردي مالك فى ايه
نظر له ثم عاد نظره إليها ، و سأل بهدوء: اسمها ملك
جابر بعصبية: ايوه مالك يا زفته انتي
كريم بعصبية: أكلم كويس يا جابر
جابر بغضب مكتوم: حاضر مالك يا ملك
ملك تسمح دموعه بشكل طفولي : مفيش رجلي تخبطت فى الحجر
جابر بعصبية: بس كده قومي بلاش دلع
ملك بعصبية: وأنت مالك ومالى أنا كلمتك
كريم بعصبية: اخرس يا جابر
واكمل بهدوء: انتي كويسه يا انسه
كانت تنظر طول الوقت إلى الاسفل ، أجابت دون النظر إليه: اه
وذهبت
كريم كان ينظر إلي طيفها
جابر : يلا يا بيه
كريم بعصبية: بطل طريقتك دى مع الناس فاهم
جابر بغيظ: فاهم
وصلت ملك الي الحقل
مالك با استهزاء:: لسه بدري البرنسيسه كان وراءه ايه
يكفي صمت، سوف تنفجر من الغضب ، صرخت بدموع: كفايه بقا حرام عليكم، كفاية.
مصطفى بصوت عالى: مالك اسكت و انتي اهدي تفرجي علينا الناس.
جلس مصطفي ومالك يفطرون
وملك تعمل الشاى
وهى حزينة على نفسها
ملك لنفسها: يعني أنا ذنبي ايه كنت بذكر أكتر واحده فى اصحابي ،وهما يدخلوا اللى نفسهم فيا وأنا لا
وكل أصحابي يا متزوجين يا مخطوبين ،طيب أنا مالى بكده
يارب والله تعبت من اهانه الناس ليا حتي أقرب الناس ليا
وصل كريم إلى أرض مصطفى
ورأى ملك كانت تجلس فى مكان بعيد تحضر الشاي
أبتسم عندما رآها.
نهض مصطفى و مالك
مصطفى: منور يا كريم بيه
كريم بابتسامه: بنورك
مالك : اتفضل أفطر معنا حاجه على القد يعني
كريم : شرف ليا
جلس كريم مع مالك ومصطفى يتناول الطعام معهما
و يحاول سرق نظرة على ملك دون أن أحد ينتبه
أما ملك هى شارده الذهن لم تري كريم ومن معه
مصطفى بصوت عالى: ملك يا ملك
ملك بعدم تركيز: ايه يا بابا
مالك : احنا بقالنا ساعه ندهه عليكي اللي وخد عقلك
ملك بهدوء: عايز ايه يا مالك اخلص
مالك : اعملي حساب كريم بيه والرجال اللى معه فى الشاى
ملك : كريم بيه مين
مصطفى بصوت عالى بسيط: كريم بيه اللى يشتري المحاصيل مننا
ملك بزهق: طيب
همس مالك لمصطفي : مش قولتلك مش مظبوطة عقلها مش فيها
نظر مصطفى له بغضب و قال: مش وقته.
حضرت ملك شاي ولم تنظر إلى أحد
نهضت ملك و قالت : بابا انا ماشيه
كريم بسرعه: لو تسمحي يا انسه ممكن كوبيه شاى كمان
مالك: طبعا يلا يا ملك
ذهبت ملك بضيق
كريم: طيب على ما شاي يخلص نكلم فى الشغل
اشتري كريم من مصطفى اغلى سعر فى البلد
كان مصطفى ومالك وجابر والرجال يحملون المحاصيل
ذهبت ملك إلى كريم
ملك بهدوء : اتفضل حضرتك
كريم بهدوء: شكرا يا انسه رجلك عامله ايه
ملك بهدوء: الحمد لله شكرا على السؤال
كريم بهدوء: العفو المهم أنك كويسه
ملك بهدوء: الحمد لله كويسه جدا
ذهبت ملك حتي من غير ما تخبر أحد
في المساء
يجلس كريم فى الحديقة
ويفكر في ملك
يحدث نفسه بذهول : معقول اكون حبتها ولا مجرد اعجاب بس أنا قلبي دق أو ما عيني جت عليها وكمان قلبي دق لما شفت دموعها، وكمان اشتريت من أبوها المحصول اكتر من الناس كله علشان خاطرها يكون ايه ده وبعدين قلبي مش دق انا قلبي يطبل ويرقص لما اقول اسمها ملك، بجد مش مصدق أن في حب من اول نظرة، بس فى حزن فى عينها كبير ايه سببه ، مين زعلك يا ملاكي.
في منزل ملك
مني بسعادة: الحمد لله ربنا كرمنا فى بيع المحصول
مصطفي بسعادة: كريم بيه ده رجل طيب أوى
مالك : كده اجيب الشبك بقلب جامد
ملكيه: مستعجل اوى يا خوي
مالك: وانتي مالك يا بت، عقبالك يا ملك
لم تجيب ملك و دخلت غرفتها وهى حزينة كالعاده
مر اسبوع اشتري مالك الذهب
أما ملك مازل الجميع مستمر في جرحها
أما كريم كان المفروض عاد إلى القاهره لكن جلس فى البلد لأجل ملك
وكل يوم فى الموعد التي تذهب ملك الى الحقل يذهب كريم و يفطر معهما
في الحقل
مصطفى: والله يا بيه أنا مش مصدق أنك تقعد معنا عادي كده
كريم بابتسامه: ليه يعني أحنا بشر زى بعض
مالك: بس تاكل من أكلنا عادي
كريم بابتسامه: يعم خلي البساط احمدي
جاءت ملك با الفطار
ملك : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وضعت ملك الفطار وجلست تحضر الشاى ومثل العاده كريم ينظر إليها دون أن ينتبه أحد
كريم: سمعت أن خطوبتك بكره ان شاء الله مش عايزه تعزمني
مالك: والله أنت تشرف بس دى حاجة على القد مش قد المقام
كريم : بطل الكلام ده أنت اخوي وكمان أن بقول اجي معك بالعربية في الزفة
مالك: والله العظيم ده كتير
كريم : أنت اخوي
مصطفى بحب: الله يرحم ابوك كان زيك بضبط عمره ما تكبر على الناس
أنته من الفطار وشرب الشاى
ملك تذهب وكريم أيضا كان يذهب
كريم بهدوء: انسه ملك
ملك بهدوء: نعم
كريم بحزن: ليه كل الحزن ده
ملك بهدوء: عادي
كريم بحزن: عادي ازاى انتي عينيك حزينه مالك يا ملك
ملك بعصبية: أنت مالك اصلا
وذهبت وتركته
أما كريم عاد إلى المنزل
في منزل ملك
في غرفة مصطفى
مصطفى باستغراب: والله العظيم أنا مستغربا وجود كريم كل يوم فى الغيط
مني باستغراب: أنا كمان لو كان شاف مليكه كنت قولت عايز يتزوجها
مصطفى: يكون عايز ملك
مني : معقول هو في حد من البلد رضي بيها علشان كريم بيه يرضي بيها
مصطفى: يمكن تصرفاته تكون عاديه
في غرفة ملك
مليكه بصوت عالى: ملك كريم بيحبك
ملك بعدم فهم: كريم مين
مليكه: كريم السيوفي
ملك بضحكه استهزاء: والله ازاى طيب انتي عبيطه
مليكه بحزن: انتي للاسف كلام أهلك والناس اثر فيكي سلبي والله العظيم انتي جميله , ومش كل اللى متعلم تعليم عالى يكون كويس افهمي يا ملك ده نصيب.
قالت و هي تستعد الى النوم : عايزه أنام اسكتي بقا
فى الصباح
ذهبت مليكه وملك مع أمل إلى مركز التجميل ، بعد إصرار كبير من مليكه أن ملك تذهب معهم
مر الوقت وجاء المساء وتجلس ملك أمام البنت لتفعل له ميكب خفيف
ملك بعصبية: خلصي بقا أنا زهقت
مليكه : اسكتي بقا خليه تخلص
ملك : أنا مش عارفه سمعت كلامك انتي وامل ليه
امل: احنا فى فرح انتي قمر من غير حاجة، بس لازم نزيد هذا الجمال
و انتهت الفتاة وجميع من فى المكان ، منبهر من جمال ملك
لانها حقا جميلة
وزاد جمالها بعض الميك اب الخفيف جد.ا
الا ملك كانت تري نفسها ابشع انسانه فى الكون
بسبب كلام الجميع لها وخصوصا عائلتها، اقرب الناس ليها فقدت ثقتها بنفسها فى كل شئ
جاء مالك وكريم مع بعض السيارات
دخل مالك لجلب أمل و اخواته
مالك بإعجاب: لا تلاته قمرات مره واحده
و نظر إلى ملك و قال باعجاب: ملوكه ايه الحلوه دي
ملك بدموع: من زمان مش قولت كده يا مالك
حضنها مالك و قال بدموع: والله العظيم أنا ما بكون أقصد جرحك أنا اسف.
ابتعدت ملك عنه بلا مبالاه
فهى أصبحت إذا أحد مدحها تقول إن هذا كذب
مليكه بهدوء: مش وقته كلام وبعدين ايه رايك فيا انا كمان
أنهت جملتها و هي تدور حول نفسها.
مالك بابتسامة : قمر
أمل بمزح: عيني عليا العريس يعاكس اخواته بدل خطيبته
نظر لها و قال بحب: والله انتي قمر
خرج مالك وامل والبنات
كريم كان ينتظر ظهور ملك
عندما ظهر أمامه هذا الجمال
انبهر بها وأحبها أكثر
مالك: دي خطيبتي أمل ودى أختي المجنونه مليكه عكس ملك خالص
مليكه بسرعه : يعني ملك طيبه وقمر وعسل وهادئه و تحط على الجرح يطيب ، أما أنا مجنونه و اتحط على الجرح يولع بعيد عنك ،مش معي كريم بيه برضو
كريم بابتسامه: كريم بس يلا اركبوا
ركبت أمل الاول ودخلت مليكه جنبها
مالك باستغراب: على فين يا بنت انتي
مليكة بأمر: ممنوع اللمس دى خطيبتك، مش مراتك وأنا لازم اكون عازل بينكم
وأخيرا ابتسمت ملك ابتسامة بسيطه
كريم لنفسه: اخيرا يا ملك شوفت ابتسامتك يا شيخه حرام عليكي تحرمي البشر من الابتسامه الجميله دى
جلس مالك جنب مليكه
فتح كريم باب السيارة لملك حتي تجلس فى الكرسي الامامي بجواره
كريم بهدوء: اتفضلي يا انسه ملك
جلست ملك وتحرك كريم
وشغل أغنيه اضحكي
مالك بصوت عالى: الله يكرمك، اصلا احنا نفسنا واحده كده تضحك
مليكه : اه والله دى ضحكتها تفرج الهم من القلب
امل : والله أنا وافقت عليك يا مالك بسبب اختك القمر اللى قاعده ومش رضي تضحك دى
وملك كأنها لا تسمع شئ
تاكد كريم أنه يوجد سبب قوى حتي تكون ملك حزينة.
ظل يختلس منها النظر ، حتي أنه لا ينتبه على الطريق
و فجأة صرخ مالك: خلي بالك يا كريم.
نظر أمامه بذهول ، راي شاحنة كبيرة أمامه
الجميع كان خائف إلا ملك التي كانت تعانق الموت بسعادة
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا