رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثانى وخمسون والثالث وخمسون والرابع وخمسون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثانى وخمسون والثالث وخمسون والرابع وخمسون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات
زقها ايهم بقرف وهو بيقول : ايه القرف ده..
مكنش واخد باله من الموقف انه مسح بقه بكم قميصه ونظفه من الروج وخرج من غير مايبص ناحيتها..
اول ما خرج كان باين عليه أنه متوتر سألت هنا : في حاجه يا ايهم .
ايهم : انا لازم نمشي ..
لبنى : تمشي فين ياحبيبي لسا بدري..
ايهم بارتباك : معلش جالي فون شغل مستعججل بعد اذنكم يلاا ياهنا..
ولسا هيمشي وقفت فرح قدامه بتبصله باستفزاز لف وشه عنها.و مشي...
فرح جواها نار قايده ازاي ازاي بقول عنها قرف ازاي يقول كده اتوعدت ليه بسرها وهي بتبص. ناحيته وهو متجاهلها ..
********
بالليل سراج كان نايم على رجلها وهي بتلعب في شعره
لبنى : بتفكر بأيه...
سراج : ماما عليا
لبنى :مالها
سراج سند على رجلها بدقنه وقال : مستغربها هاديه وطلبت من ماما الهام وفرح يجي يعيشو هنا
لبنى بضحكه: بصراحه انا برضو مستغربه وخايفه على امك الهام منها
سراج بضيق : متقولش كده والله انتي بتظلميها هي طيبه بس انتو مش شايفين ده.
لبنى بسخرية : ايوا ايوا انا اكتر وحده عارفه طيبتها دي.
سراج : بلاش يبقى قلبك اسود ياحبيبتي هي ندمت
لبنى يزعل : أخص عليك ياسراج بقى انا قلبي اسود ماشي ياسراج ولسا هتمشي مسك أيدها وشدها بضحكه : على فين ياقموصه تعالي هنا
لبنى بدلال: سبني انا خلاص زعلانه منك
سراج وهو بيدفن وشه برقبتها طب اراضيكي طيب.
لبنى بتوتر وتهرب : لااه مش عايزه
سراج بتيه : مينفعش انا لازم ارضيكي ولسا هتتكلم باسها وووو
********
كان بيغير هدومه لما دخلت عليه هنا وياسين انها على اخرها : مش عايز تقول حاجه
ايهم بتهرب : مش فاهم حاجه ايه
هنا بتحذير : ايهم قول اللي عندك
ايهم : مهو انا معنديش حاجه اتكلم بيها.. ياحبيبتي
هنا مسكت أيده ورفعتها وكان الروج معلم على كم قميصه نزلت دموعها وقالت: ايه ده.
ايهم اتوتر وارتباك وقال: اشعرفني اكيد ده من بتاعك..
هنا بحرقه :انت كداب..
ايهم بغضب : انت قولتي ايه
هنا بحرقه : انت كداب يا ايهم وزقته وخرجت من البيت وهو لحقها بسرعه طلعت بيت اهلها وقبل ما تخبط وقفها عالباب وحاوط خصرها وسند جبينه. على جبينها وقال : عاوزه تمشي.
هنا بدموع وقهر : سيبني
ايهم باس جمب شفايفها. وقال: ننزل وافهمك .
هنا بعناد : مش عايزه افهم مفيش اي عذر للي عملته
ايهم بهمس وخفوت : اسمعيني الاول وبعد كده هتمشي.
هنا لفت وشها بعيد عنه لكنه حضنها ووضم رأسها على صدره ونزل بيها شقتهم...
********
الهام : بقولك ايه بصات لأخو لبنى مش طبيعيه انت كنتي بتاكلي الراجل فعنيكي.. في ايه
فرح ببرود : دي تهياأت فدماغك
الهام : افهمي يابنت بطني الراجل متجوز وباين أنه بيحب مراته بلاش تتعلقي.بحبال دايبه ..
فرح : بقولك دي تهياأت من عندك انا مش. ممكن ابص لواحد زي ده .. انت شفتي شكله وطريقه لبسه من زمان معدش حد يلبس كده ولا يتكلم كده.. تصبحي على خير ياماما
*********
في وقت متأخر من الليل. فاق سراج على رنين فونه رد بخضه اول ماشاف نمرت نهى هو منعها تتصل بيها اكيد. في حاجه مهمه تخليها تتصل بيه بالوقت ده..
سراج : ايوا
مجهول : حضرتك ده فون مدام نهى نبيل .. ومفيش الا كم نمره عندها وحضرتك الاكثر اتصال بيها ..
ايهم : ايوا انت مين وفونها معاك ليه..
المجهول : الست نهى عملت حادثه وهي في اوضت العمليات دلوقتي..
سراج بصدمه وخضه : انت. بتقول ايه..
وقف سراج وكان مصدوم متلغبطط خايف عليه غير هدومه بسرعه في الوقت ده خرجت لبنى من الحمام بتنشف شعرها وشافت وشه كان مخطوف وسألت في : ايه يا سراج مين اللىي اتصل
سراج من غير مايبصلها : شغل. مستعجل..
لبنى: شغل ايه في الوقت ده..
سراج بتجاهل : انا لازم امشي..
لبنى بقلق عليه : طيب سوق على مهلك..
شاور لها برأسه وهو بياخد مفتاح عربيته وفونه ونزل وهو. مش شايف قدامه ...
يتبع
..
روايه ليله واحده لا تكفي 53
الدكتور : مدام حالتها مستقره الحمدلله .. لكن المفروض ترتاح وتفضل في المستشفى لفتره ..
سراج بقلق : المهم تكون بخير ولو يلزم ممكن انقلها براا البلد..
الطبيب : مفيش داعى لكل ده دي حادثه بسيطه لكن هي طلبت تشوف حضرتك اول ما هندخلها اوضه عاديه تقدر تشوفها..بقلم نوره عبدالرحمن
سراج اطمن عليها كان خايفه بجد ان يحصل لها حاجه نهى دي مكنتش اي وحده يعرفها وخلاص دي وقفت معاه في أصعب ظروف حياته وكانت في ظهره اه هو مش بيحبها زي لبنى بس هيا ليها مكانه خاصه ..مكانه مفيش اي حد ممكن يوصلها هي كانت معاه في أضعف حالاته قبل حتى ما يقابل لبنى ويتعرف عليها.ويحبها .. .بقلم نوره عبدالرحمن
**********
بعد مده دخل سراج عند نهى ..
قرب منها وكان متعصب جدا ولسا هيخانقها عشان خرجت من غير أذنه قابلته هي بابتسامه وحزن : دايما عملالك قلق انا مش كده ..
سراج بعتاب : ازاي تخرجي من غير متقوليلي .. ازاي تعملي كده انا بجد متعصب منك جامد..
نهى : سراج... انت شايف أن علاقتنا هتفضلي مستمره .
سراج بصدمه : انتي بتقولي ايه .بقلم نوره عبدالرحمن
نهى بوجع : انا عارفه انك عمرك ماحبتني ياسراج..
سراج بارتباك : نهى انا..
نهى بحزن : انت لقيت نفسك مع مرتك عشان كده من ساعت متجوزتها مش بتفتكرني الا كل فين وفين...
سراج بكدب : ايه الكلام ده بعدين مش وقت الكلام دلوقتي هتقومي بالسلامه ونتكلم بعدين.
نهى مسحت دموعها وقالت : لما قابلتك كنت في أضعف حالاتي ست جوزها طلقها وخد عيالها منها ...عشان كان خاين... ورفضت تتقبل خيانته.. وكملت بخنقه : وشوفني دلوقتي مع راجل متجوز بيخون مراته معايا.
سراج بيحاول يهون عليها عشان حاسس بيها وبالوجع اللي جواها : نهى انت مراتي من قبل لبنى.
نهى : انت اتجوزتني عشان كنت محتاج حضن يضمك.. يعوضك عن الوجع اللي عشته بطفولتك مرات ابوك عمرها ماعرفت تعوضك وتملي المكان ده عشان كده اتجوزتني... انا عارفه اني اكبر منك وفي حجات كتتتيره تمنع جوزنا بس معرفتش ارفض لما انت عرضت عليا الجوز معرفتش اقول لأ عشان كنت وقتها حبيتك. ومحتجالك.. انت الوحيد اللي عوضتني عن وجود ولادي..
سراج مسح دموعها وقال بحنان : اششش اهدي ارتاحي دلوقتي ..ياحبيبتي ونتكلم في كل حاجه بعدين .. انت تعبانه ..
نهى : انا بحررك من العلاقه دي ياسراج من النهارده انا مش عايزه اكون معاك..
سراج بصدمه ونزعاج : انتي بتقولي ايه . شكل الضربه أثرت على دماغك..
نهى : كنت دائما في ظهرك في كل حاجه انت بتحبها .مش هيجي اليوم اللي اكون فيه عقبه في وش سعادتك..
سراج بتهرب : لا طبعا انا مستحيل اتخلى عنك.. يانهى..انتي مش عقبه بالعكس انتي كنتي السند اللي بتسند عليه في عز مشاكلي..
نهى : انا انانيه عشان قبلت اتجوزك وانت اصغر مني ياسراج بس معرفتش امنع نفسي لقيت روحي غصب عني حبيتك واتعلقت بيك.. وانت..انت عرفت تعوضني عن كل النقص اللي في حياتي
سراج بحنان مسح خدها : اششش ..اششش احنا هنرجع بيتنا واوعدك هنرجع زي الاول وهكون جمبك دائما..
نهى : لا انا عاوزه ارجع لولادي.. ولادي محتاجين لي كفايه عليا العمر اللي عشته معاك.. وكنت فيه من أسعد الناس...حاوطة وشه وباسته جمب شفايفه وهي بتقول انا حجزت وهسافر لولادي طيلقي توفى ومش هسيب ولادي في الحياة دي لوحدهم.
سراج بزعل : انتي هتمشي وتسيبني..
نهى : هسيبك تعيش شبابك مع البنت اللي حبيتها بجد ..مراتك انا معرفتهاش لكن اللي متأكده منه اني اول مره اشوفك عاشق بجد وعينيك بيضكو لما تتكلم عنها...
سراج مكنش عاوز يتخلى عنها عشان فاكر أنه بكده هيبقى اناني لكن نهى كانت مصره تسافر ويطلقها...
خدها بحضن وتمدد جنبها عالسرير وهو بيقول نتكلم بعدين ارتاحي ده دلوقتي ...فضل يمسح شعرها لحد. مانامت وفضل يراقبها بصمت مش عارف يعمل ايه.....
بعد مرور أسبوع... كان سراج غايب فيه عن البيت يتصل للبنى يطمنها عليه ويطمن عليها ..
كان بيقولها انه مسافر ..
لكن في يوم بالليل كانت لبنى في المطبخ حست بحد حضنها من ورى لفت بفرحه وهي بتقول سراج..
لكنها اتصدمت بأسر وهو بيقول مينفعش اسر..
زقته ولسا هتضربه مسك أيدها وشدها ليه وهو حاضنها من خصرها وبيقول عاوزه تضربني يالبنى مش كفايه كسرتي قلبي. اتجوزتي اخويا
سيبني يااسر انت اتجننت
احب اعرفك سراج اللي فضلتيه عليا مش مسافر مع عشيقته في شقته وتقدري تتأكدي بنفسك.
زقته وهي بتقول انت كداب مريض
اسر قولتلك اتأكدي بنفسك العنوان في ******* تصبحي على خير ياحبيبتي. قال كده وهو بيغمزها...ومشي..بقلم نوره عبدالرحمن
وهي مكنتش مستوعبه اللي سمعته..
بصت الساعه وكان الوقت متأخر...
فضلت للصبح سهرانه لما طلع الصبح طلعت بسرعه العنوان مكنتش مصدقه كلامه حاولت تتصل بسراج لكن مش بيرد عليها اتجننت اكتر..
وقفت قدام الشقه اللي أداها عنوانها خطبت وهي خايفه يطلع كلام اسر بجد ووووو
يتبع
رجعت لبنى بعد ما خبطت عالباب كتتير ومحدش فتحلها وبلغوها الجيران أن أصحاب البيت سافروا رجعت وكان دماغها تودي وتجيب هو بجد سراج بيخونها طب ازاي وليه والحب اللي حست بيه وهي معاه كل ده ايه وهم أو خداع ... طلعت الدرج وهي سرحانه مش شايفه قدامه دخلت اوضته اول ما قفلت الباب شهقت لما حضنها ودفن وشه برقبتها وهو بيقول وحشتيني اووووووي
ابتسمت غصب عنها ..وهو بيلف بيها
لبنى بالراحه: ياسراج هقع..
سراج : بالراحه ايه انتي وحشاني اوووي ..
حركت يدها على ازار قميصه تتسائل بدلال: كنت فين كل ده بقالك اسبوع غايب..
سراج بزعل : معلش ياحبيبتي صاحبي اتوفى واضطريت اسافر احضر العزا بتاعه واكون. مع أهله ..
لبنى : صحبك مين .. ومقولتش ليه .
سراج قطب جبينه : صاحبي عادل انتي متعرفيهوش بقاله اربع سنين مسافر مع عائلته.. مستحملتش الخبر وكنت مخنوق على فراقه مش هاين عليا عادل عشرت سنين عارفه يالبنى انا بعرفه اكتر من سبع سنين كان فظهري دائما واقفلي فراقه صعب جدا..
سراج كان بيتكلم بتأثر عشان كان يقصد نهى.. نهى بجد كانت معاه في أصعب أوقاته لكنه بعد مقابل لبنى وقبله عشقها معدش يشوف اي ست بالدنيا دي غيرها. .
لبنى حست بزعله وندمت انها شكت بيه.. حركت كفها على ذقنه وقالت : ربنا يرحمه ياحبيبي ادعيله ..
سراج حضنها وهو بيقول لبنى انتي وحشاني ..اوووي
لبنى : وانت اكتر..
سراج : بس انتي كنتي فين.
لبنى بتهرب : هااا انا كنت في السوق
سراج : امممم طب وجبتي ايه
لينى بكدب : لا مهو مفيش حاجه عجبتني..
سراج باس جمب شفايفها وقال: طيب ياروحي هنزل اشوف فرح وارجعلك.. عشان انتي وحشاني اوووي
لبنى بارتباك : ماشي ياحبيبي متتأخرش
نزل سراج عشان يشوف فرح ولبنى فضلت تلوم نفسها عشان سمعت كلام اسر وشكت في سراج
اما سراج دخل أوضت فرح بعد ماخبط وسمحت ليه يدخل .
فرح اول ما شفته ضحكت وقالت : اديني مفتاح العربيه وبطاقه البنك انا انقذتك من الطلاق ..
سراج : اهدي هديكي اللي انتي عايزاه بس عاوزك تعرفي أن عيني عليكي والعربيه مش هتسوقيها انتي هيكون معاكي سواق
فرح بتذمر : مش عايزه سواق انل متعوده اسوق وحدي
سراج بحزم : والله ..هو ده اللي عندي
فرح : ايه بقى ياسراج متنساش لو متصلتش بيك امبارح وبلغتك أن مراتك هتقفشك كنت دلوقتي بتطلقي
سراج بابتسامه : وانت عملتي كده ليه..
فرح : ممم مش عارفه بس انا مابحبش حد ينتصر على حد يخصني..
سراج : واخيرا اعترفتي اني اخوكي الكبير والمفروض تحرميني.
فرح بضيق : على فكره انا مش بكرهك ياسراج بس انت متحكم اوووي. وبعدين تعال هنا انت بتخون مراتك بجد وليه تعمل كده
سراج : لا طبعا. اخوتها ايه
فرح بتريقه : عليا برضو الكلام ده
سراج بتأنيب : بنت ايه الأسلوب ده ..
فرح بتذمر :بلاش تزعق انا لو مكنتش سمعت اسر بيكلمها وبيملي ودانها عليك كنت دلوقتي الله اعلم بتطلق
سراج : ايه بقى هتذليني يعني
فرح مدت كفها وقالت : يلااا اديني مفتاح العربيه
سراج يجديه : اديته للسواق تحت هياخد بالله منه وهيوديكي اي مكان
فرح بغيظ : طب اديني بطاقه البنك
سراج : لا طبعا هديكي مصروف يكفيكي
فرح بغيظ : اوووف منك اوووف..
سراج بضحكه على أسلوبها : بنت اتعلمي ازاي تتكلمي مع اخوكي الكبير .
فرح زقته بغيظ : طيب يا خويا الكبير روح شوف مراتك وخليك جنبها ..
سراج بيضحك عليها : بنت انتي بتزقيني كده ليه ..
فرح : مش انت مش راضي تديني اللي انا عاوزه .
سراج :طب استني يابنتي
فرح : مش عايزاه سيبني لوحدي بقى .
خرج سراج وهو بيضحك لسا طفله وقلبها ابيض بس محتاجه احتواء محتاجه اهتمام أكبر ..
*********
فرح بحماس : الووو
ا يهم : ايوا مين
فرح : ايهم
ايهم : ايوا افندم
فرح بابتسامه : اخص عليك انت معرفتش صوتي
ايهم : افندم وانا اعرفك منين
فرح : ايهم انت لحقت تنساني بجد
ايهم : بقول لحضرتلك ايه انا مشغول هتقولي انتي مين أو اقفل
فرح بسرعه : انا فرح
ايهم بص الفون بصدمه وقفل في وشها وهو بيكلم نفسه : انتي عايزه ايه ..
اما فرح اتضايقت أنه قفل في وشها وفضلت تتصل بيه هو متجاهل اتصالاتها .. بعتت رساله ليه : انت مش بترد ليه طب ممكن تسمعني نتكلم. بس.
ايهم قرأ الرساله وحظرها ونفخ بضيق وراح يكمل شغله..
فرح حاولت تتصل بيه وتبعله رسايل لكن هو كان حظرها اتضايقت اكتر وخرجت برراا تمشي في الجنينه .. وسمعت صوت اسر :بقى انت اخت سراج..
فرح بصت ليه بقرف وقالت : ايوا انا اخته وانت بقى اخوه اللي بتحب مراته وبتلاحقها ومعندكش شرف ولا ذرة كرامه ومهزء ومختل ومتخلف قالت كلامها بكل بجاحهوجؤأة وهي وهي بتبص اعنيه ومبتسمه باستفزاز .
اسر: اه.. بقى اكيد هو اللي قالك الكلام ده
فرح : لا طبعا انا شفتك بعيني وبصراحه قرفت اوووي من منظرك وانت بتتح*رش بمرات اخوك يامتحرش .
طفله وقحه بجحه مبتخافش من حد ومعندهاش كبير ..
اسر اتضايق جدا..لكن....
يتبع
تكملة الرواية بعد قليل
جاري كتابة الفصل الجديد للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا