القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس وخمسون والسادس وخمسون والسابع وخمسون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس وخمسون والسادس وخمسون والسابع وخمسون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الخامس وخمسون والسادس وخمسون والسابع وخمسون بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات



خرج ايهم من الحمام واتصدم في مراته بتفتش الفون بتاعه اتضايق جدا وخد الفون منها وهو بيقول : بتعملي ايه .

هنا بحرج : انا.. انا ...كنت..بقلم آيلا إبراهيم

ايهم بانفعال : هي حصلت تفتشي بالتليفون بتاعي..

هنا : لا انا بس كنت ..

ايهم : كنت ايه مكنتش متوقع منك كده.. قال كلامه وخرج من الأوضه وسأبها وهو متضايق جدا من أسلوبها هنا معدتش تثق بيه ابدا غيرتها محدش هيتحملها .. هو مخباش حاجه قالها كل اللي حصل معاه .. لكن هي لسا بتشك فيها وبتراقبه.. لحد. ما خنقته


********

لبنى وهي بحضنه وسنده ظهرها على صدره همست بخفوت : سراج...بقلم آيلا إبراهيم

سراج بيلعب في شعرها وسرحان : همممممم

لبنى : انت كويس ..

سراج : ايوا .. حبيبتي فحضني اكيد هبقى كويس..

لبنى اعتدلت وبصت ناحيته وهي بتقول:  انا حاسه في حاجه ..  من ساعت مارجعت من السفر وانت بتسرح كتتتير ومش مركز احكيلي انا مراتك وممكن اسمعك..

سراج اتربع على السرير وقال : عندك حق .. بصراحه صاحبي اللي يرحمه ... زعلان عليه اوووي

لبنى : ربنا يرحمه شكلك بتحبه اوووي 

سراج : طبعا هو ليه معزه خاصه فعز مشاكلي كان هو جمبي ومسبنيش ابدا .. في أوقات كنت فيها مقفول من الدنيا كلها.. وكان هو الوحيد اللي يسمعني ويفهني من غير ما اتكلم . تصدقي انا لما رجعت ماما الهام . هو اللي شجعني اديها فرصه واسمعها.. 

لبنى : ربنا يرحمه.  ياحبيبي 

سراج : يارب .. هو يالبنى  ليه فضل كبير باللي انا فيه دلوقتي.. كان نعم الصاحب والسند...

لبنى قربت منه وحاوطه وشه وقالت بابتسامه : من النهارده انا جمبك لو حبيت تفضفض انا هنا ..لو في حاجه مضيقاك هتلاقيني فظهرك  وهكون صحبك ايه رأيك انفع ابقى صحبك.. قالت كلامها بابتسامه بريئه.. وهي بتبتص فعنيه بحب..

سراج باس كفها اللي محاوطه وشه وقال: انت صحبتي وحبيبتي وكل حاجه في الدنيا دي .يالبنى انتي مش عارفه انتي ايه بالنسبة ليه.. قال كلامه وباس عيونها وباس جنب شفايفها وهي حاولت تجاريه وووبقلم آيلا إبراهيم


**********

فرح بغيظ : انت حظرتني ليه ..

ايهم اتصدم لما شافها في المحل بتاعه...

فرح قربت منه وقالت : على فكره دي قلت ذوق ومش معامله تعامل بيها لبنت..

ايهم كان مصدوم من جرئتها.. ولما دخلت عليه ولسا هتقفل الباب زعق فيها  : متقفليش الباب.

فرح بسخريه : ليه خايف على نفسك.. مني 

ايهم : عاوزه ايه... ياانسه

فرح : ممممم هكون عاوزه ايه ..نتكلم طبعا... 

ايهم بحزم : بصي يابنت الناس انا راجل متجوز وبحب مراتي. والافعال دي مش ليا ..

فرح ة وماله هو القلب مش ممكن يحب اتنين. اكيد طبعا .بقلم آيلا إبراهيم

ايهم : ايه التخريف اللي بتقوليه ده.

فرح : انا بقولك الحقيقه انا مش هعترض على وجود مراتك بس نكون سوى مع بعض انا وانت .

ايهم بسخريه : لا والله كتره خيرك والله وكمل كلامه بصي يافرح

فرح بعيون بتطلع قلوب : الله اسمي من بقوك زي العسل والله قول فرح تاني ..قولها تااني بالله عليك..

ايهم نفخ بخنقه هو اساسا متخانق مع هنا. وشادد معاها الصبح...

فرح : صدقني انا مش هكون عقبه قدامك ولا قدام حياتك..

ايهم اتنهد : فرح انت بنت جميله والف مين يتمناكي بس انا لأ .. غير كده أخوكي يبقى جوز اختى   مينفعش تتعاملي بالاستهتار ده..معايا..

فرح بجديه : على فكره انا بتكلم جد انت فكرني بهزر

ايهم : بتتكلمي جد

فرح : اه والله

ايهم بحديه : طيب يافرح وانا مش موافق اظن الجواب وصلك اتفضلي امشي من هنا ..

فرح كانت مصدومه ده المره التانيه يرفضها حست أنه بيهنها ويهين كرامتها.. قربت منه وقالت: يعني انت ترفضني دلوقتي بقلم آيلا إبراهيم


ايهم : لو سمحتي يافرح امشي من هنا..

فرح قربت عليه وهي بتقول : بس انا بحبك.

حبتك عقربه يابعيده ده كان صوت هنا اللي بتعيط وهي بتبص ناحية ايهم .

فرح..

ايهم..


********

عليا : كويس افتكرتي  أن ليك ابن بعد السنين دي كلهابقلم آيلا إبراهيم

الهام بانزعاج : انا عمري ما نسيت ابنى

عليا بخسريه : اه بأمره انك ولا مره سألتي عليه

الهام اتضايقت جدا...وقالت: انا كنت..

= معلش ياالهام هانم انت مكنتشي جمب ابنك وكنتي مضطره تبعدي عنه لكن اسأليها اللي ابنها فحضنها ومحسستهوش في يوم أنه ابنها.. ده كلام اسر...

عليا اتضايقت جدا من كلام اسر .. اللي رمى كلامه وخرج ..

ساق عربيته بخنقه وهو بيفتكر ضحك سراج ولبنى ا لما عدى من قدام اوضتهم حس انه مخنوق.. وقال : والله مش هخليكو تتهنو وهطربقها على نفوخكم..


يتبع.....

رواية ليله واحده لا تكفي 55 

بقلم آيلا إبراهيم


اسر كان مقرر يروح لايهم ويبلغه في أسباب زواج لبنى وسراج وازاي سراج استغله وسجنه عشان يتزوجها .. مش عايز يسيبهم يتهنو مع بعض قربهم يسمونه كل يوم.

وقف عربيته قدام محل ايهم ونزل و اتفاچأ لما شاف هنا ماسك فرح من شعرها وأيهم بيحاول يبعدهم عن بعض مش عارف..

 اللي فهمه اسر من انفعال هنا أن فرح بتحب ايهم وهنا بتتغير عليه..

اتدخل اسر وبصعوبه بعدهم عن بعض وأيهم طلب منه ياخد فرح ويمشي وفعلا عمل كده ..

اما ايهم شد هنا من أيدها وهو متعصب ومش شايفه قدامه وطلع بيها شقه أهلها ووقف عند الباب وقال بجديه حاولت احافظ عالجوازه دي كتتير لكن انتي مش راضيه تستوعب ده انتي احرجتيني في شغلي وقدام الناس كلها.. بقولك كفايه ولا كأني بتكلم  ولا كأني جوزك وبكلمك...قللتي من احترامي جدا عشان كده احنا مينفعش نكمل في الجوازه دي ..

هنا مسحت دموعها بكمها : يعني  ايه ..

ايهم بجديه وغضب : انتي طالق ياهنا..

ايهم قال كلامه ونزل بسرعه وهو تعصب اول مره حد يقلل منه. كده مراته ضغطت عليه جامد


عند اسر وفرح

كان سايق العربيه وفرح جمبه بتعيط ..

وايديها ووشها متخربش وشعرها منكوش .

وقف العربيه في مكان هادي..

اسر : ممكن اعرف ايه اللي بيحصل معاكم .. انتي بجد بتحبي ايهم

فرح بتعيط..

اسر : على فكره انتو الاتنين بعيدين عن بعض جدا ايه اللي يخليكي تحبيه كده وانت مش شبه بعض ابدا ... وسأل بتوجس : هو استغلك. او وعدك بحاجه .

فرح هزت رأسها بلأ.

اسر: اومال ايه اللي يخليك تعملي كده دي مراته كانت هتاكلك..

فرح بحرقه : ربنا ياخدها 

اسر صعبت عليه وهي بتعيط وقال : ليه كده انت بنت جميله وصغيره ولسا العمر قدامك ليه بتفكري في راجل متزوج وكمان بيحب مراته

فرح بوقاحه : متقول الكلام ده لنفسك مش انت اللي ماشي عشان تفركش جوازت اخوك ومرته

اسر بهدوء : انا مختلف عن وضعك انا بحب لبنى قبل ما سراج يعرفها اساسا..

 لكن سراج عشان متجوزهاش راح اتجوزها وكل ده تخطيط من امي إنما انتي ليه تعملي كده.في نفسك...

فرح بتعيط: عشان حبيته .. حبيت اهتمامه وحبه لامرأته. حبيت خوفه عليها. حبيت حبه ليها.  انا ولا مره حد خاف عليا كده حتى امي اهم حاجه عندما العيب وكلام الناس بابا الله يرحمه كان طول الليل سكران وفي النهار خناق وضرب في ماما. انا نفسي احب واتحب. نفسي ايهم يحبني زي ما بيحب مراته كده بالضبط.

اسر : بس انتي بكده مش بتحبيه انتي بتحبي حبه لامرأته بس... لكن فكري يافرح لو ايهم طاوعك وساب مراته عشانك هتفضلي تشوفيه زي ما انتي شيفاه دلوقتي


فرح بقهر :. مش عارفه مش عارفه .وغطت وشها بكفها وبدأت تعيط..

انما اسر اتنهد ونزل من العربيه جاب حاجه سقعه وهداها وفضل يلف بيها العربيه لحد ما هديت..


**********

لبنى راحت على هنا فورا اول ما اتصلت بيها وهي تعيط : ايه اللي بيحصل وأيهم طلقك ليه

هنا  بتعيط : كله من اخت جوزك هي السبب .

لبنى مصدومه ومش فاهمه ايه اللي حصل ..


*********

سراج شاف اسر راجع مع فرح اتجنن وكان خايف على اخته من اسر.. وقف قدامها وقال : كنتي فين

فرح بصت ناحيته وكانت مخنوقه وطلعت اوضتها بسرعه بتعيط..

سراج مسك اسر من هدومه وقال بتحذير: طلع جنانك عليا زي منتا عاوز إنما اختي مش هسامحك يااسر صدقني هقتلك..

اسر...

سراج...

يتبع...

56 رواية ليله واحده لاتكفي 


الحقني ياسراج الحق فرح وشها متخربش وكأنها جايه من خناقه..

سراج ساب اسر وطلع يشوف فرح بسرعه اسر بص في أثره وخرج من البيت...

دخل سراج أوضت فرح وكانت راميه نفسها على السرير وبتعيط.

حاول يتكلم معاه مش راضيه ترد على حد 

سراج : طيب ايه اللي عمل فيكي كده اسر ..السبب.

فرح بتعيط بس ..

سراج اتجنن وقال:  طيب انا اللي هربيك يا اسر ولسا هينزل يتخانق مع اسر مسكت فرح أيده ومنعت 

وقالت: اسر مالوش دعوه انا اتخانقت مع صحبتي واسر شافني بالصدفه وهو اللي ساعدني نفك الخناقه .

سراج بص لأخته بشك وقال: وانتي تتخانقي مع صاحبتك ليه.. وايه اللي يخليها تعمل في وشك كده

فرح بقهر : عشان هي سافله وقليله الادب ومش متربيه ... بالوقت ده دخلت لبنى وكانت فاهمه اللي حصل..كله..

--انتي كويسه اتكلمت لبني مع فرح ..

فرح بتهرب : اه.. ممكن تسيبوني لوحدي بقى..

سراج مسح وشها بحنان وقال: أنا مش مصدق اي كلمه قلتيها لكن في الوقت اللي تحبي تتكلمي فيه اعرفي اني فظهرك وسندك قال كلامه وباس جبينها وخرج وهو بيشاور للبنى عشان تحصله لكن لبنى قالت: انا هفضل مع فرح شويه..

فرح بتهرب:  انا هدخل الحمام.

لبنى استني يافرح 

فرح ...

لبنى :ايه اللي بيحصل معاكي.. وايه اللي بينك وبين ايهم اخويا

فرح اتوترت وقالت بكدب :مفيش حاجه انا رحت اصلح عربيتي ومراته هجمت عليا وعملت كده..

لبنى : هنا مش ممكن تعمل كده لو ماشافتش حاجه غلط.  وكمل كلامها بود : فرح حبيبتي انت لسا العمر قدامك وهنا وأيهم اتجوزوا وحياتهم مستقره بلاش تعملي كده صدقني هيجي اليوم اللي  هتقابلي فيه راجل يعرف قيمتك ويقدرها لكن ايهم وفرح سيبهم عشان والله اخويا اتعذب اوووي فحياته وانا مصدقت أن حياته تتضبط كده

فرح حست بغضه بصدره وسأبت لبنى ودخلت الحمام وقفلت على نفسها.وهس بتعيط....

اما سراج كان في أوضته رايح جاي مش عارف يعمل ايه او يحمي اخته ازاي... اول ما دخلت لبنى سألها : حكتلك  حاجه 

لبنى بتهرب: لا انت عارف فرح ..

سراج:  مش عارف اعمل ايه اكيد اسر بيحاول يستغل اختي. 

لبنى :متقولش كده ياسراج اسر مهما كان اخوك ومش هيأذيك باختك.

سراح : اسر شايل مني اوووي وبيكرهني وممكن يعمل اي حاجه عشان يضايقني...

لبنى حاوطه وشه بحب :  ياحبيبي اهدى انت متعصب كده ليه .

سراج : انا خايف على فرح هي لسا صغيره واي حد ممكن يستغلها ..

لبنى : اطمن فرح لسا صغيره وانت عارف طبعها صعب شويه تلاقيها اتخانقت مع وحده من صاحبتها.

سراج : انتي شايفه كده طب ايه اللي جمعها مع اسر.

لبنى : يا سراج بلاش تفكر بالحكايه دي كتتير ياحبيبي.. خلينا ننام دلوقتي الوقت اتأخر اووي . ولفت أيدها على ذراعها وحدته عالسرير عشان ينامو..


********

الصبح بدري 

اسر كان في الجنينه بيشرب القهوه بتاعته لما سمع صوت لبنى : صباح الخير

اسر بص ناحيتها باستغراب واعتدل في جلوسه وقال بابتسامه : صباح الخير. 

لبنى:  بتضحك  كده ليه 

اسر : من ساعت ما دخلتي البيت ده اول مره تصبحي عليا ..

لبنى : ممكن عشان الظروف اللي مرينا بيها كانت متلغبطه 

اسر وايه اللي اتغير دلوقتي

لبنى:  انا جايه اشكرك..

اسر : مش فاهم على ايه ..

لبنى:  عشان اهتميت  في فرح امبارح.. واتحملت اتهامات سراج ليك..

اسر اتنهد وقال : على فكره انا مش وحش يالبنى انتو ليه حابين تشوفني الشخص السيء دائما..

لبنى...

اسر: انا مش بكره سراج بالعكس سراج اخويا وكانت علاقتنا زمان قويه اووي لكن..

لبنى : لكن أنا اللي دخلت مابينكم مش كده

اسر: لبنى انا حبيتك بجد.. ومحدش هيحبك زي ما انا حبيتك.. لكن انتي اخترتي سراج وفضلتيه عليا.. مع أنه سراج عمره ما هيحبك ربع الحب اللي انا بحبهولك .. لو بس اديتيني فرصه وحده زي سراج كنتي حسيتي بالحب اللي جوايا ليكي ...

لبنى:. انا مش جايه اتكلم عننا..

اسر : لكن انا عاوزك تشوفي حبي ليكي. يالبنى عاوزك تحسي بيه..

قاطعهم صوت سراج : وتشوفه ليه ومحتاجه تشوف حبك ليها ليه يا اخويا ..  انت ناسي انها مراتي .. مرات اخوك..

اسر 

لبنى 

سراج 

***********

نزل ايهم من شقته وبالوقت ده نزلت هنا مع والدتها وكان وشها اصفر ايهم اتجاهل وجودها سلم على. مامتها ونزل بسرعه .. 

هنا اتخنقت اكتر وبدأت تعيط.. وقعدت على السلم... بتعب..

لكن امها قالت: اهدي يابنتي والله  لو اللي في بالي طلع بجد هيرجعك قريب اووي ..

هنا حضنت امها وعيطت ..

ايهم مكنش عارف يبص فوشها على قد ماهو متعصب منها على قد ماهي في اليوم اللي غابته عنه وحشته .. وحشته اوووي .. لكنها لازم تتتربى ده اللي كان بيفكر بيه امبارح خرج من البيت ومردش على اتصالات اخته لبنى ولا على مكالمات والد هنا هرب من الناس كلها عشان يفكر هيعمل ايه هو مش عايز يخسر هنا لكنه برضو متعصب منها جامد..

اول ما دخل المحل بتاعه كانت فرح مستنياه ...

اتضايق جدا اول ما شافها لكن...


#رواية_ليله_واحده_لاتكفي الفصل 57

الروايه دي بقلم #آيلا_إبراهيم




تكملة الرواية بعد قليل 

جاري كتابة الفصل الجديد  للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع