رواية الصقر المتمرد الفصل الثالث والثلاثون بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الصقر المتمرد الفصل الثالث والثلاثون بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
#الحلقة_33
#الصقر_المتمرد
#بقلم_إيمان_جمال
#لؤلؤة_الكتابة
اليوم بقى في آخره، ووهدان اخيراً قدر يكون مع مراته بعيد عن لمة العيلة لأنها من وقت ماهي وصلت وهي أصلاً تحت مع البنات ونسياه خالص وقاعد مستنيها في الأوضة وهي بعد حوالي نص ساعة طلعتله
وهدان بصلها: ماهو قُعادك هنا هيخليكي تنسيني لا يبقى نرجع أحسن
عاليّا ضحكت: قعدتهم حلوة أوي
وهدان قام ومشي خطوتين وشدها عليه: يعني أحلى من القاعدة معايا
عاليّا بحب: مافيش في الدنيا حاجة ممكن تاخد مكانك ولا أي حد يكون أحسن منك انت حب عُمري اه انت حب عُمري اللي كنت بتمنى الاقيه من سنين بس الحمدلله ربنا عوضني بيك إن اكمل باقي حياتي معاك
وهدان ابتسم: دا ايه الكلام الحلو دا، بس انتي باردوا نسياني خالص…..قال كلامه وغمزلها
عاليّا فهمت هو يقصد إيه وابتسمت بخجل: مش ملاحظ انك بقيت جدو اكبر بقى
وهدان شدها عليه برفق: طول ما انا فيا نفس اعتبريني شاب في العشرينات
عاليّا ضحكت بصوتها كله
وهدان بتوهان: يابوووي عالضحكة دي اللي جننتني
ولسة بيقرل عشان يبوسها باب الاوضة خبط….وهدان بضيق: مين؟
ثُريا بحرج: متأسفة ياعمي بس كنت بشوفكم لو عاوزين حاجة قبل ما انام
وهدان: لا ياحبيبتي روحي ارتاحي
ثُريا: تصبحوا على خير
ثُريا سابتهم وراحت تنام وهما بقى نسيبهم كدا عيب مع جدو المراهق دا، اما صقر بقى فلسة قاعد في اسطبل الخيل وتقى كانت زهقانة وعاوزة تروح الاسطبل وفعلاً نزلت واتفاجأت بيه قاعد وكانت لسة هترجع بس حاولت تتشجع ومتخافش تتكلم معاه وتواجه
صقر بيبصلها بهدوء، تقى أصلاً لابسة تي شيرت هاي وسط وبنطلون بيتي قصير شوية وضيق ولبست حذاء بيتي خفيف ودي تقريباً اول مرة تلبس كدا خصوصاً هنا كانت بتلبس لبس صعيدي بس هي لبست لبسها عادي
تقى: عاوزة اركب الحصان
صقر: دلوقتي؟
تقى: اه زهقانة ومش جايلي نوم
صقر: طب اطلعلك انهي واحد؟
تقى: وانت اللي تطلعه ليه هو مافيش حد هنا؟
صقر: طبيعي يعني بالليل كدا الكل نايم
تقى: طب خرجلي واحد هادي
صقر ضحك: طب طالما بتخافي كدا عاوزة تركبي ليه
تقى لسة هترد بس عرفان جه ليهم…..تقى بصت لصقر: اكيد مش هخاف وعرفان هنا
صقر مسح على وشه بعصبية وسكت….عرفان بصلها: عاوزة تركبي حصان ولا ايه
صقر: عرفتها لوحدك دي ولا ايه
عرفان ضحك باستفزاز: لا حد غششني
تقى: بقولكم ايه هركب حصان ولا اطلع انام؟
عرفان: تعالي هجيبلك حصاني
تقى مشيت مع عرفان وصقر قاعد مضايق ومستني يشوف هيحصل ايه
عرفان خرّج الحصان وبيساعد تقى تركب وهي بتركب التي شيرت اللي هي لبساه بيترفع معاه وبطنها بانت…….صقر بيكلم نفسه بغضب: اصبري عليا وانا وربي هبطلك اللبس دا
وهنا بقى ظهرت حوريّة وشافت اللي بيحصل دا
حوريّة: قاعد ليه كدا
صقر بصلها: انا شوية وهفرقع
حوريّة ضحكت: كله في إيدك على فكرة
صقر: جاهزة؟
حوريّة بصت على عرفان: هو انا ممكن ارجع في كلامي؟
صقر: ليه؟
حوريّة: ما اتعودتش افرض نفسي على حد
صقر بص على تقى وافتكر كل اللي عملوا فيها ومعاها وبص لحوريّة: انتي مش بتفرضي نفسك عليه انت بتحاولي تديله آخر فرصة
حوريّة: ماشي ياصقر هكمل معاك للآخر
صقر مد إيده ليها وهي مسكته وقاموا سوا قربوا عندهم وتقى مستغربة اللي بيحصل
صقر: حابين نبلغكم بحاجة
عرفان ببرود: خير؟
صقر: انا وحوريّة هنتجوز
تقى انصدمت بس مافيش أي ردة فعل منها وعرفان مافيش أي منه أي ردة فعل: مبروك اعملوها عشان نعملها بعدكم
صقر حب يستفزه: ايه دا هو انت معرفتش
عرفان: معرفتش ايه؟
صقر: اصل تقى وبدر هيتجوزوا، اصل تقى وافقت
عرفان بصلها بإنه مش مصدق اللي سمعه
تقى جات تنزل وقعت من على الحصان بس وقعة صعبة على دراعها….تقى بألم: دراعي
صقر جري عليها بقلق: تقى انتي كويسة
تقى بدموع: دراعي بيوجعني اوي
صقر بيحاول يوقفها بس للأسف رجلها اتأثرت بالواقعة وهي مش قادرة تقف عليها
تقى: رجلي مش قادرة ادوس عليها
صقر بيقرب يشيلها عرفان منعه…..صقر: ابعد عن وشي السعادي يا عرفان
صقر شالها ودخل بيها جوا
عرفان بص لحوريّة اللي واقفة ساكتة
عرفان: واضح ان اللي بيحب بينسى بسرعة اول ما بيلاقي البديل
حوريّة اتفاجأت بكلامه وبصتله واتكلمت بثقة: الحب مش بيتنسي بس لما بنلاقي حد يستاهل الحب دا بنختاره في ثانية
عرفان بيكلم نفسه من غير صوت: يعني انا طلعت ما استاهلش؟
عرفان بصلها وسابها ومشي…..حوريّة لأول مرة تحس انها قوية ادامه رغم حبها له بس في كل مرة بتبقى فيها هنا بتتعامل معاه بأسلوب حلو، كان هو بيعتبره ضعف وتقليل منها بسبب انها بتحبه وهو أصلاً مش غبي عشان يبقى مش شايف حبها
صقر طلع بيها اوضتها ونيمها على السرير، تقى أصلاً مش فايقة انها تبعده عنها لأن الوجع كان صعب
صقر بيفرد رجلها بس هي بتتألم….تقى: حاسب رجلي مش قادرة
صقر بقلق: طب قومي نروح المستشفى
تقى بتعب: لا مش قادرة، لو الصبح فضلت كدا هروح
صقر: طب انا هشوف مع اي حد مرهم للكدامات واجيلك
صقر سابها مكانها وراح يشوف اي مرهم بس مكانش عارف يسأل مين خصوصاً ان معظم اللي في البيت ناموا بس وقف ادام باب اوضة ابتسام وعتمان وخبط وهو محروج انه بيخبط عليهم في الوقت دا
بس ابتسام قامت لبست حجابها وفتحت الباب….ابتسام بقلق: في حاجة ولا ايه؟
صقر بحرج: متأسف ان صحيت حضرتك دلوقتي بس عاوز مرهم للكدامات لو موجود عشان تقى وقعت من على الحصان
ابتسام بصتله باستغراب: اه عندي استنى
ابتسام دخلت تشوف المرهم وبعد ثواني خرجت لصقر: اهو ياصقر، بس استنى مش غريبة انك جاي تاخد المرهم لتقى وقلقان عليها بالشكل دا
صقر ابتسم: مش وقته ياطنط بعدين، بعتذر مرة تانية على الازعاج
صقر سابها ورجع لتقى
عرفان دخل اوضة بدر بعُنف وبدر كان لسة صاحي واتخض
بدر: خير يارب في ايه
عرفان بعصبية: الزفت اللي اسمه صقر دا عاوز مني ايه بالظبط
بدر بهدوء: عمل ايه تاني
عرفان: دا هيتجوز حوريّة
بدر: طب وانت مالك
عرفان بصله: هو انت كنت عارف؟
بدر: اه عارف وبعدين يعني هو حر، وانت تخليك في حالك بقى طالما هي مش فارقة معاك ولا انت ماشي بمبدأ ادامي ومطنشه مع غيري عاوزه
عرفان بعصبية: احنا فيه هنا اصول هو عداها اوي، وجدك ساكتله وعاملين نفسكم مش واخدين بالكم من تصرفاته مع تقى
بدر عاوز يقوله الحقيقة بس هو عارف ومتأكد انه هيروح يقولها ومش هيسكت: خليك في حالك ياعرفان وسيبك من صقر وماتركزش معاه عشان ماتتخانقوش تاني
عرفان بغضب: ياشيخ بلا أرف بقى الواحد زهق أصلاً
صقر رجع لتقى كانت بتتوجع لسة، وصقر خايف عليها بجد
صقر فتح المرهم عشان يدهنلها بس هي كانت بتمنعه لانه طبعاً على حسب عِلمها انه طلقها
صقر: سبيني ياتقى ادهنلك عشان رجلك ماتورمش
تقى سمعت كلامه وهو بدأ يدهنلها وهي بتتألم، صقر دهنلها خلاص وبصلها بحب وفي نفس الوقت حزن: اول مرة في حياتي احس شعور ذي دا، محستوش قبل كدا حتى معاها انا بقيت بخاف ياتقى ودا احساس وحش اوي
تقى: وايه اللي مخوفك ودا من امتى، الصقر يعني عمره مابيخاف ولا بيفرق معاه حاجة
صقر مشي خطوتين بعيد عنها ورجع بصلها: اصعب خوف هو انك تكوني خايفة على حد غالي عليكي وهو بعدك عنه
تقى: انت السبب مش انا، غرورك وكبريائك هو اللي عمل فينا كدا
صقر: واللي انتي عملتيه مكانش غلط انه يتعمل؟
تقى: لا ياصقر مش غلط عشان انا حبيت اردلك شوية من اللي عملته فيا ودا حقي
صقر بعصبية: بس انا ما استاهلش كدا ياتقى، انا في الأول وفي الآخر راجل وبخاف على كرامتي
تقى بحزن: وانا عادي انك تيجي على كرامتي ادام الكل؟ انا كمان ما استاهلش كل اللي حصلي دا ياصقر، انا كنت في حالي فجأة حياتي اتغيرت في يوم وليلة كنت فاكرة ان خلاص قدرت اقرب من حب عمري بس للأسف قربي منك كان جرح ليا ودا اللي ماكنتش اعرفه كان نفسي تسمعني او تحاول على الاقل تفهمني وتحبني
صقر: وهو انا ماحبتكيش؟ انا كنت جاي يومها وناوي افتح معاكي صفحة جديدة ياتقى، كنت جاي اقولك آسف ادام الكل، جاي اقولك بحبك والعالم كله يشهد على دا بس انا اللي اتفاجأت باللي عملتيه دا كان صدمة ليا
تقى: انت مش انصدمت انت بس ماتوقعتش ان تقى الغلبانة القطة المغمضة تعمل كدا او تفكر في الانتقام بالشكل دا
صقر قرب منها شوية: لا ياتقى انا ماكنتش شايفة غلبانة ولا حتى ضعيفة كنت شايفك مميزة، شايفك حاجة تانية غير كل حاجة، شايفك انسانة بسيطة بتحبي كل اللي حواليكي والكل بيحبك وقلبك ابيض ومش خبيثة بالعكس بيضحك عليكي بسرعة….صقر مع كلمة بيقرب منها بس قبل مايقرب اكتر، باب الاوضة خبط وكان عرفان
صقر: ادخل
عرفان دخل وبص لتقى: انتي كويسة دلوقتي؟
صقر هو اللي رد: طبعاً كويسة مش انا جمبها تبقى كويسة
عرفان بصله بغضب: انت مستفز
صقر ببرود: شكراً، ويلا بقى عشان نسيبها ترتاح
عرفان: ماهو انت قاعد من ساعتها جات عليا يعني دلوقتي
صقر: اخلص ياعرفان ويلا نطلع ونسيبها تنام
تقى اتكلمت: سيبه شوية معايا وابقى سيب الباب مفتوح
صقر زعل منها اوي وبصلها بزعل وهي لاحظت دا وبص لعرفان اللي بيبصله بانتصار وسابهم ومشي
تقى بصتله: ماتركزش معاه ياعرفان
عرفان: هو اللي مستفز
تقى بهدوء: انت اللي مركز معاه
عرفان بعصبية: عشان هو مش من حقه يقرب منك ويقعد معاكي لوحدكم ياتقى ودي مش اصول
تقى بتهز راسها بيأس: عرفان انا عاوزة انام
عرفان سابها وقفل الباب وخرج وهي هتنام بس تليفونها وصله رسالة وفتحتها
( نصيحة مني ماتكونيش لوحدك من دلوقتي حالاً)
تقى جسمها بدأ يرتعش وانهارت وقامت من مكانها بألم وخرجت من الاوضة بدور بعنيها على صقر اللي كان جوا حمام اوضته بياخد دش بيهدي عصبيته شوية بسبب عرفان وهي خبطت ودخلت وسمعت صوت الدش وعرفت انه جوا وقعدت على السرير
جميلة بتحاول تصالح فريد بس هو بيعاند
جميلة: انا قولتلك انا اسفه يافريد
فريد سكت شوية وهو أصلاً كان سايق لأنه لسة بارة: طب انزلي ياجميلة انا ادام بوابة الڤيلا وهدخل دلوقتي جوا
جميلة بسرعة كانت تحت ونست انها أصلاً لابسة بيچامة فيها دايرة مفتوحة من ضهرها
فريد نزل من العربية وماشي بهدوء وهي واقفة مستنياه وشايفاه ماشي بهدوء وضحكت: اعمل فيها تقيل بقى
فريد ابتسم: لو عملت على الدنيا كلها مش هعمل عليكي كدا
جميلة: حقك عليا يافريد انا كنت غيرانة عليك اعمل ايه بقى بحبك
فريد بحب: وانا بحبك وعاوزك تكوني متأكدة ان مافيش واحدة تانية تقدر تملى عيني غيرك ويلا اطلعي فوق بقى عشان المفروض ماشية الصبح صح ولا ايه
جميلة: ايوا صح
فريد: هتوحشيني الكام يوم دول بس ان شاء هاجي مع الشباب قبل الفرح بيومين
جميلة: ان شاء الله ياحبيبي
فريد: يلا اطلعي…..فريدة جات تطلع ولفت نفسها فريد اخد باله من ضهرها اللي باين من الدايرة اللي في البيچامة وغمض عنيه: جميلة
جميلة بصتله: ايه ياحبيبي
فريد بصلها وابتسم: بعد كدا ماتلبسيش حاجة مفتوحة كدا
جميلة هنا اخدت بالها وافتكرت ان البيچامة فيها فاتحة من ورا وبصت للأرض بخجل: نسيت والله انا نزلت بسرعة عشان اشوفك
فريد: ماشي يا حبيبتي يلا تصبحي على خير
جميلة: وانت من اهلي
نرجع لتقى وصقر، طبعاً هو كالعادة مش بيلبس هدومه كلها في الحمام وخرج اتفاجئ بيها قاعدة على كرسي جمب السرير وبتعيط
صقر بقلق: في ايه؟
تقى بصتله بانهيار: واحد كلمني وقالي بلاش تفضلي من دلوقتي لوحدك، صقر انا خايفة اوي
صقر مفكرش لحظة وقرب منها اخدها في حضنه: انا جمبك ياتقى ماتخافيش
بارة ادام الباب كان واقف دياب ومضايق اوي من وجود تقى عند صقر في وقت ذي دا وبيبص بعيون كلها غضب: والله واحلوت اوي كدا، اللي بيحصل دا عاوزله واقفة وانا بقى اللي هوّقفه…….قال كلامه واتحرك لباب اوضة صقر وبيخبط بغضب
وهنا بقى حلقتنا خلصت
ياترى صقر هيعترف ان تقى لسة مراته ولا ايه اللي هيحصل من بدر ليهم
انتظروني هرجع ليكم بسرعة……
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا