القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الصقر المتمرد الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية الصقر المتمرد الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية الصقر المتمرد الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات


#الحلقة_34

#الصقر_المتمرد

#بقلم_إيمان_جمال

#لؤلؤة_الكتابة


دياب بيخبط على الباب بعنف وصقر اضايق من طريقة الخبط ولحق يلبس التي شيرت بتاعه على اللبس الداخلي وخرج 

دياب بيبصله من فوق لتحت وبيبص على تقى اللي واقفة وراه 

صقر بغضب: ايه طريقة الخبط دي

دياب بغضب: هي هنا بتعمل ايه في وقت ذي دا

صقر بعصبية: وانت مالك 

دياب بعصبية وصوت عالي: هو ايه اللي وانت مالك، انتو اكيد بتستعبطوا……وبص لتقى: وانت ياهانم انتي مش المفروض في حُكم خطيبتي

صقر ضربه بالقلم وقعه على الأرض: هي مش خطيبتك ولا عمرها هتكون دا حلم بعيد اوي عنك 

تقريباً الكل صحي واتجمعوا عندهم

عرفان: ايه اللي بيحصل هنا دا 

بدر قام واتكلم بعصبية: فيه مسخرة بتحصل وانتو نايمين 

صقر بيتهجم عليه يضربه وعرفان وبدر بيبعدوه عنه 

بدر: ماينفعش كدا يا دياب ممكن تقولنا ايه اللي حصل

دياب: اللي حصل ان تقى بتعمل ايه في وقت ذي دا في اوضة صقر اللي هو اصلا طالِقها 

وهدان واقف ساكت خالص ومستني هيشوف صقر هيعمل ايه

بدر بص لصقر وعاوزه يتكلم……عرفان بص لجده: حضرتك ساكت ليه

وهدان بص لصقر: هتتكلم انت ولا اتكلم انا؟ 

صقر مسك ايدين تقى وقربها منه وحاوطها بدراعه وعينه في عين دياب: انا مطلقتش تقى ولا عمري هعمل كدا 

دياب مش مستوعب اللي سمعه وبيبص لكل اللي واقفين وعرفان انصدم صدمة وبيبصلهم بعيون كلها استغراب 

ليلى: ازاي 

صقر: انا مطلقتهاش دي كانت خطة بيني وبين المحامي مش اكتر عشان زعلت من اللي حصل وحبيت ارد عليها وعملت المقلب دا 

تقى بصتله بعيون كلها دموع وسابتهم ودخلت اوضتها 

وهدان: كل واحد على اوضته اتفضلوا 

كله مشي وساب صقر مع وهدان……وهدان: روح نام وسيبها للصبح ياصقر بلاش كلام معاها دلوقتي

صقر: حاضر 

صقر دخل اوضته ووهدان رجع اوضته ومحدش راح لتقى لأن الكلام معاها دلوقتي صعب 


تاني يوم الصبح في القاهرة، البنات خلاص جاهزة وهتتحرك مع آدم بس بيفطروا الأول

مراد: خلي بالك منهم يا آدم

آدم: حاضر ياجدو

مراد بصلهم وعلي طبعاً كان قاعد معاهم: عاوز اقولكم حاجة عشان ماتروحوش هناك تتفاجئوا

منال: خير ياجدو

مراد: صقر مكانش طلق تقى 

نادية بفرحة: بجد ياعمي؟ 

مراد ضحك: اه والله وكل اللي حصل دا كان مقلب من صقر لتقى عشان اللي هي عملته يوم عيد الميلاد

جميلة: والله انا كنت حاسة خصوصاً بعد الهدية اللي كان جايبها ليها وعرفنا انه كان جاي يعترف بحبه ليها 

منه: كدا بقى اللعب هيحلو بينهم تاني

فريدة ضحكت: قط وفار

آدم: فعلاً، بس المهم يتهادوا لبعض عشان يعرفوا يكملوا 

مراد: دا لازم……بص للبنات: هي كانت اخدت الهدية بتاعته؟ 

منال: اه يا جدو معاها من يوم اللي حصل

مراد: تمام……بص لعلي: ساكت ليه ياعلي 

علي: هقول ايه يعني ما كل واحد حُر

مراد بصله وسكت 

احمد وماجد وصلوا سوا في جنينة الڤيلا وكانت المفاجأة بقى انهم اخدوا اجازة عشان يروحوا معاهم وحبوا يعملوها مفاجأة للبنات ودخلوا ليهم

مراد: دا ايه العرسان اللي حماتهم بتحبهم دي 

احمد: اه طبعاً امال ايه

فريد: صباح الخير

مراد: صباح الخير ياحبيبي، يلا اقعدوا افطروا 

احمد: لا احنا هنفطر في الطريق

منال: طريق ايه؟! 

فريد: ايه دا هو انتو ماتعرفوش

جميلة: لا والله مانعرف

احمد: اصل احنا اخدنا اجازة وخلاص هنروح معاكم ونقعد الايام كلها سوا 

منال بفرحة: دا ايه المفاجآت الحلوة دي

جميلة ابتسمت: كدا بقى اليوم احلو

مراد بصلهم وضحك: ايه البنات دي 

منه ضحكت: ماتكسفهمش بقى ياجدو

مراد: حاضر، بقولكم ايه خدوا العربية الكبيرة احسن 

آدم بصله: حضرتك تقصد عربية الصقر؟ 

مراد ضحك: ايون

آدم بحماس: ايوا بقى وأخيراً 

فريدة بتتكلم وهي بتبص لعلي: طب هي اتصلحت؟ 

مراد: وتتصلح ليه؟ انا غيرتها 

علي بص لأبوه وقام وساب الأكل 

مراد: يلا ياحبايبي عشان تبدأوا يومكم بدري وعربية حراسة هتطلع وراكم

آدم: ملهاش لازمة والله ياجدو

مراد: اللي اقول عليه يتقال عليه حاضر وبس 

آدم: حاضر 

البنات اخدت الشنط اللي فيهم حاجتهم والشباب طبعاً ساعدوهم على ماخرجوا للعربية وبعد دقايق كانوا خرجوا من الڤيلا 

وفي طريقهم للبلد


في البلد، الكل اتجمع على الفطار بس تقى كانت لسة فوق 

وهدان بيبص لصقر: هي فين؟ 

صقر: لسة في اوضتها، انا محبتش اتكلم معاها غير لما هي تسمح بدا عشان مايحصلش خناق 

بدر: طب قومي ياحفصة شوفيها

حفصة لسة هتقوم شافوا تقى نازلة رافعة شعرها (ديل حصان) اسود ذي لون الليل ولمعانه واضح ونازل على ضهرها ولابسة دريس باللون الأبيض كانت بجد جميلة على رغم وجع رجلها اللي مخليها مش عارفة تمشي كويس، قعدت جمب ليلى بهدوء: صباح الخير

وهدان: صباح الخير

الكل رد عليها طبعاً وبدأوا يفطروا 

وهدان بص لعتمان: جهزت الاوض للشباب ياعتمان؟ 

عتمان: ايوا يا بابا كل حاجة جاهزة احمد وفريد سوا وآدم هيبقى مع صقر

صقر رد: لا انا مش عاوز حد معايا في اوضتي بعد اذنك ياعتمان

(المعروف ان صقر صغير بس هو مش هيعرف يقول لعتمان ياعمي عشان هو يعتبر ابن عمه، وكمان عتمان وسامح مش عاوزينه يقول القاب) 

سامح حب يرخّم عليه: ليه بس ياصقر ما انت لوحدك

صقر بصله وغمزله: لا مش لوحدي وبلاش كدا معايا

وهدان: الاوضة الكبيرة فيها تلات سراير سوا تبقى لآدم واحمد وفريد 

صقر: طب واللي لسة هيجو

وهدان ضحك: ماتقلقش البيت كبير لسة في اوض فوق وكويس ان اللي جايين مش متجوزين يعني مش هيحتاجوا اوض لوحدهم كدا هيكون فيه مكان كافي 

حوريّة: لو حد حابب من البنات يتفضل معايا انا قاعدة لوحدي ومش بحب كدا 

ثُريّا: اقعدي مع حفصة في اوضتها ياحبيبتي والبنات يبقوا سوا عشان تكوني على راحتك مع حفصة

حوريّة: ماشي ياخالتو 

صقر خلص فطار وخرج البلكونة بيكلم تامر

تامر: يعني انت خلاص صرفت نظر عن الخطة؟ 

صقر: هي خلاص عرفت الحقيقة وانا مش هعرف اعمل دا فعادي بقى انت كنت عرفت نور ولا ايه؟ 

تامر: ايوا طبعاً عشان لما تيجي تبقى عارفة بس انت دلوقتي قولت بلاش يبقى احسن اصلا عشان الموضوع هيعمل ازمة للكل ونور كانت رافضة وانا اتحايلت عليها

صقر ضحك: انا ماكنتش متخيل ازاي أصلاً هقول ان عاوز اخطب نور وانت أصلاً قايل ادام باقي الشباب انكم هتتجوزا، دا كان قرار مجنون

تامر ضحك: طب الحمدلله انك عِقلت 

صقر: الحمدلله، بقولك انتو ناويين تيجوا امتى

تامر: كمان يومين كدا ان شاء الله هخلص بس الكشوفات اللي عندي واتأكد ان مافيش اي مواعيد ولادة قريب عشان محدش يكلمني في الفترة دي 

صقر: خلاص ماشي 


وهدان اخد عرفان وبدر معاه الأرض عشان رايح يمر شوية عليها والباقيين قاعدين في البيت، عاليّا قعدت مع البنات والأمهات وبيتكلموا سوا 

ابتسام: قررتي هتعملي ايه ياتقى؟ 

تقى: بخصوص ايه؟ 

ابتسام: بخصوص جوازك من صقر 

تقى بهدوء: انا مبقتش عارفه اعمل ايه بس كل اللي عاوزاه إن حياتي تمشي كويسة للآخر لأن تعبت ومعتش فيا حيل استحمل اي حاجة تاني 

ليلى: يعني مش هتطلبي الطلاق منه؟ 

تقى لسة هترد بس صقر كان داخل من الجنينة: فيه حد جوا في المطبخ؟ 

ثُريّا: لا ليه؟ 

صقر: اصل عاوز اعمل قهوة

ابتسام: طب هقوم اعملهالك

صقر بص على تقى اللي مش بتبصله وبص لابتسام تاني: لا انا متعود اعملها لنفسي

صقر سابهم ودخل المطبخ 

ليلى قربت من تقى واتكلمت بصوت واطي: من امتى وهو متعود يعملها لنفسه؟ 

تقى: يمكن مش حابب حد يعملها 

ليلى بتفكير: امممم ويمكن عاوز حد يدخله مثلاً

تقى بصتلها وما اتكلمتش وصقر جوا في المطبخ كان عنده أمل ان تقى تدخل وراه بس مادخلتش وحفصة هي اللي قامت 

حفصة بصتله وضحكت: طب طالما مش عارف تعملها دخلت ليه

صقر: كنت عاوزها هي تقوم تدخل معايا تعملها عشان هي عارفة ان أصلاً مش بعمل لنفسي خالص 

حفصة لسة هترد بس تقى دخلت المطبخ وشافتهم واقفين 

حفصة: محتاجة حاجة ياحبيبتي؟ 

تقى بتحاول ماتبصش على صقر: لا انا دخلت اشرب بس

حفصة: ماشي……حفصة سابتهم وخرجت وتقى وقفت ادام المُبردة ومن توترها فتحت الجهة السخنة وجات تشرب اتلسعت واتألمت، صقر جري عليها بقلق: في ايه مالك؟ 

تقى بألم: الماية سخنة لسعتني

صقر اخد منها الكوباية: اكيد فتحتي الماية السخنة بدل الماية الساقعة 

تقى: ما اخدتش بالي

صقر بيبص على شفايفها عشان لو حصل حاجة، قربها منه أوي: هتفضلي باردوا بعيدة عني كدا حتى بعد ماعرفتي انك لسة مراتي 

تقى بتوتر: كدا احسن عشان مش كل شوية نتخانق

صقر بيقرب أكتر لدرجة انها حاسة بنفسه: لا مش احسن ياتقى ولا انا عاوز كدا 

تقى معدتش عارفة ترد عليه وهو بيقرب أكتر وعاوز يبوسها دخل بدر المطبخ 

بدر: احم احم

تقى بعدت عنه بتوتو وجريت على بارة……صقر بصله بغضب: دا وقت تيجي فيه يعني

بدر ضحك: دا كويس ان انا جيت قبل ماتتهور 

صقر بيدور على اي حاجة يخبطه بيها: عاوز ايه يابدر عالصبح

بدر: تعالى عاوزينك بارة يلا 


علي خرج لشغله بس طبعاً لازم يكلم فتحي 

وحكاله ان صقر لسة متجوز تقى

فتحي: انا أصلاً معرفش انهم كانوا مطلقين

علي: طب كويس عشان هي دلوقتي نقطة ضعفه وانت انجز بقى وخلصني منه 

فتحي: عالهادي يا باشا الموضوع مش سهل وانا قولتلك قبل كدا ذي ما انت عاوز تخلص انا كمان عاوز اخد حقي بس أخد الحق حرفة والصبر حلو

علي بضيق: طيب اما نشوف أخرتها ايه 

علي قفل وفضل سرحان مع نفسه وكأنه بيراجع كبريائه وكرهه لأخوه وبيحاول يلاقي اي حاجة تمنعه عن اللي هيحصل دا بس مفيش فايدة خالص 


فتحي لما قفل حب انه يكلم صقر تاني ويخوفه شوية 

صقر رد عليه بغضب: عاوز ايه؟ 

فتحي: بصبح عليك يا باشا اصلك وحشتني

صقر بغضب: والله ماهرحمك بس الاقيك بس

فتحي: انا قريب منك اوي بس مهما عملت مش هتلاقيني اصل انا اللهو الخفي، المهم خلي مراتك قريبة منك عشان صدقني انا مستني لحظة بس تكون لوحدها او حتى لو معاك تبقى حلوة اوي عشان تموتوا سوا سلام ياباشا 


الحلقة خلصت 

ياترى هيحصل ايه؟! 

احتمال تكون الحلقة الأخيرة هي اللي جايا انتظروني مش هتأخر عليكم……❤


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع