رواية نقاء قلبي الفصل الثاني وعشرون 22بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية نقاء قلبي الفصل الثاني وعشرون 22بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
#نقاء_قلبي
في الصباح.
صحي عز وهو ماسك رأسه بأ*لم، قام قعد علي السرير، ولقي نفسه كان عا*ري الصد*ر، استغرب وهو لسة بيحاول يفتح عينه.
بص حواليه ومكانش في حد.
قام وقف وكان لابس بنطلونه الاسود، دور علي تلفونه ولقاه علي السرير....مسكه وفتحه ولقي مكالمات كتيرة من ليل، قلق عليها واتصل هو.
لكن سمع صوت تلفونها في الاوضة، استغرب وقرب من مصدر الصوت ولقي تلفونها مرمي ورا الباب في الزاوية، مسكه واستغرب اكتر، وهل كانت هنا؟!
فتح التلفون بما انه عارف الباسورد، وشاف سجل المكالمات لقي رقم غريب اتصل بيها بليل.... ومدة المكالمة كانت وقت طويل.
اتصل بنفس الرقم من تلفونها، ووضعه علي ودنه.
جاءه رد من رجل يتحدث بعصبية: مش هتقدري تهربي مني، اناي فاكرة بعد ال حصل امبارح في المطار دا هيعدي بالساهل.... هق*تلك يا ليل، هقت*لك انتي وال في بطنك وعز.
عز اتصدم ولما ركز في الصوت، كان مروان تحدث بدمة وبحده:مروان؟!
فجاة سكت المتحدث، بل وقفل الخط بسرعة وكأنه اتصدم ان ال كان معاه يبقي عز مش ليل.
عز عينه احمرت بغضب وهو مش فاهم حاجة، ليه مروان يتصل بمراته.... ومطار، مطار ايه دا ال بيتكلم عنه.
اخذ قميصُه وارتداه بسرعة وخرج من القصر بسرعة، شاف كريم واقف مستنيه قدام العربية.
عز بسرعة:فين ليل؟!
كريم باستغراب:في الفيلا.
عز ركب عربيته بسرعة وانطلق بيها متجه للفيلا.
وكريم استغرب،وركب العربية وانطلق ورا عز والرجالة وراه.
خرجت ريتاج وهي تنظر للسيارت متأكدة انها مشيت، مسكت تلفونها واتصلت بجميلة:مشيوا.
جميلة: طب وبعدين، ما هي لسة مسافرتش.
ريتاج:هكلم مروان واقوله يدور عليها اسرع.
جميلة:تمام،وانا هبعت رجالتي يدورو عليها.
ريتاج:اوكي.
وقفلت معاها وهي تنظر للطريق، حست بغصة في قلبها وببعض الذ*نب.
وضعت يدها علي قلبها بحزن:ياترا ال بعمله دا صح؟!
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت خالة ليل.
كانت جالسة علي الكرسي وقافلة الباب وقافل كل الشبابيك.
كانت عينها تلمع بالدموع وتأخذ نفس وتخرجه محاولة انها تطمن نفسها.
وضعت يدها علي بطنها وسقتت دمعة من عينها، وابتسمت بهدوء.
تكلمت بحب وحزن في آن واحد:انا ازاي محسيتش بوجودك، ازاي الغريب يعرف وانا ال شايلاك معرفش.
وتذكرت ما حدث البارحة.
فلاااااااااااااش بااااااااااك.
دخلت المطار وعينها لسة عليها اثر التعب والدموع،لكنها قدرت تتماسك وتبطل عياط.
فجاة شافت مروان واقف ومعاه اتنين رجالة.
رجعت خطوتين للخلف بخوف، لكن هو لف وشافها وقرب منها بسرعة وهو بيبتسم.
نظرت حواليها،واقنعت نفسها انه مش هيقدر يعمل حاجة في وجود الناس.
نظرت له بتوتر وايدها علي قلبها.
اقترب منها بابتسامة:اخيرا وصلتي، مستنيكي بقالي كتير.
ليل بضيق:ا انت عايز مني ايه بالظبط.
قرب وجهه منه بابتسامة غريبة: عايزك انتي، عز اتخلي عنك، عشان كدا انتي هنا دلوقتي.... فا انا هكون احسن منه، وهعاملك احسن منه، وابنك هيبقي ابني.
ليل باستغراب:ابني؟!
مروان ابتعد عنها قليلا بتوتر:ا اقصد، ي يلا خلينا نسافر وهبقي اقولك كل حاجة في الطيارة.
ليل باستغراب وشك:استني، ا انت تقصد ايه بالظبط.... ه هو انا....
وضعت يدها علي معدتها ونظرت لها:حامل؟!
مروان عينه احمرت ومسك معصمها: يلا مفيش وقت، الطيارة هتتطلع.
ابعدت يده عنها بحده:اياك تمسكني كدا تاني، ولو فكرت تقرب مني هوريك النجوم في عز الضهر.
مروان بجنون وحده:اه بقي، رجعنا للقديم تاني.... طب ايه رأيك انك هتيجي معايا وغص*ب عنك كمان.
ليل عصبية:دا في احلامك، عز لو جابك مش هيرحمك.
مروان بغضب:عزززز، عز ال خا*نك مع جميلة.
ليل نظرت له وعينها تلمع بالدموع ولكن نظرت له بعصبية:و انت عرفت منين.... واصلا عرفت ازاي اني جاية هنا.
مروان نظر لها بغضب وسكت.
ليل نادت بصوت عالي:الحقوني، بيحاول يخط*فنيييي.
الناس سمعوها واتلموا حواليها، والامن وصل ووقف جمبها.
الامن:في حاجة يا هانم؟!
ليل بخوف:لو سمحت، الشخص دا بيحاول يتحر*ش بيا.
الامن نظر لمروان بحده، ومروان بص ل ليل بغضب.
وليل ابتسمت ليه ابتسامة جانبية خفيفة خل*سة من غير ما الناس تشوفها.
الامن بحده:مش مكسوف من نفسك وانتة بتعمل كدا.
مروان:طب اسمعني الاول حضرتك، انت متعرفش انا مين.
الامن بغضب:اه وكمان هتتكبر علينا.
ونادا اصحابه الامن التانين ووقفوا قدام مروان ورجالته.
وليل است*غلت الزحمة ورجعت للخلف، وجريت من المطار كله،ركبت تاكسي وانطلق بيها..... ومروان كان عمال يتخا*نق مع الامن بغضب ولاحظ انها هر*بت.
باااااااااااااااك.
مسكت اختبار الحمل ال جابته معاها امبارح، وفعلا طلعت حامل.
ابتسمت بحزن:هحافظ عليك المرة دي، ومش همشي ولا ههر*ب، غير لما عز يعرف بوجودك.... انا مش جبا*نة عشان افضل هر*بانة منه طول عمري وانا متأكدة انه هيدور عليا لحد ما يجيبني.
تنفست بقوة وقالت: يبقي ليه افضل خايفة، اواجهه افضل.... بس مش دلوقتي.
قامت ودخلت غرفتها وبدلت ملابسها لبنطلون واسع صيفي، وبلوزة بيضة وكارديجان بيشي.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الفيلا
دخل عز بسرعة وطلع فوق، دور عليها وملقهاش، دخل غرفة الملابس ولقي الدولاب مفتوح، لكن هدومها موجودة.... فتح الدرج بتاعها وملقاش جواز السفر.
مسك تلفونه بسرعة وغضب واتصل بكريم: تروح المطار وتعرف ليل ركبت اي طيارة من ال طلعوا امبارح.
وقبل ما يسمع الرد قفل، مسك علبة كريم من علي التسريحة ورماها علي المراية بغضب:لييييه، قولتلك متعمليش كدااااا....عملت ايه عشان تهر*بييييي تاااااني.
قبض علي يديه بقوة وغضب وعيون حمراء، فا اين يبحث عنها.
تحدث بغضب وحده:هتكرري الماضي تاني وتهر*بي وتحرميني منك ومن ابني.... بس مش هسمحلك،مش هسمح تكرري الحكاية مرتين.
وقف يفكر يدور عليها فين، افتكر بيت خالتها، قلبه نبض.... حس انها ممكن تكون فعلا هناك.
اتنفس بقوة ومسك تلفونه وخرج بسرعة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت جميلة
جميلة بعصبية: وعاملنا فيها العاشق الولاهان، وانت ولا ليك ايتها فايدة.
مروان بغضب:اتكلمي معايا كويس، انتي ال نسيتي تجيبي تلفونها معاكي، لنا رن عليا افتكرته ليل.
جميلة بعصبية:بتتكلم من غير ما تفكر.
دخلت ريتاج بضيق:في ايه تاني؟!
جميلة:تعالي شوفي ابن عمك الفا*شل، عاملنا فيها قادر وهو مش عارف يعمل حاجة اصلا.
مروان بغضب:ما تلمي لسانك بقي.
ريتاج بصت لمروان بضيق وحزن، لان هو السبب وبقت تكلم نفسها:لو مكنتش رف*ضت حبي زمان، مكنتش اتجوزت عامر عشان انساك.... لحظة،ه هو انا فعلا اتجوزت كامل عشان انسي حبي لمروان.
نظرت امامها بصدمة وهي لسة بتكلم نفسها:بد*مر حياة اخويا عشان شخص كنت بقضي معاه علا*قة وخلاص، مكنش في بينا حب اصلا.... بعدت حب اخويا عنه عشان انا*نيتي.
فاقت علي صوت جميلة وهي بتقول:ما تتكلمي، ساكتة ليه؟! عز ش*ك في مروان وقريب هيشك فينا اننا شممناه مخد*ر امبارح من تحت ايدك.
ريتاج بصتلها بشبه صدمة وبصت للارض وهي بترجع للخلف بتوتر.
مروان باستغرتب:رايحة فين؟!
ريتاج بتوتر:ه ها، لا ا اقصد ه هروح عشان اشوف ماما.
جميلة بصتلها بش*ك وسكتت.
مروان بحده:مش وقته، فكري معانا ممكن نلاقي ليل فين.
ريتاج بصتله بحده وخرجت بدون كلام.
جميلة نادت الحارس وقرب منها، وميل عليها وهي همست في ودنه:راقبها.
اومأ لها وخرج فورا.
ومروان قعد علي الكنبة بضيق، وجميلة عينها علي الباب بش*ك من ريتاج.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت خالة ليل.
الباب خبط،وهي اتر*عبت.... قامت واتحركت ناحية الباب بتوتر وفتحته حاجة بسيطة.
بصت وملقيتش حد استغربت، فجاة لقت ال بيدخلها لجوا وبيقفل الباب وبحا*صرها عند الحيطة.
ليل بصدمة:عز!!!
عز بحده:ايه ال جابك هنا؟! هر*بتي ليه؟!
ليل بضيق:اسأل نفسك.
عز بغضب ضر*ب علي الحيطة:اسأل نفسي علي ايه، انا حاسس اني متجوز عيلة صغير كل ما تزعل تهر*ب.
ليل ودموعها بتتجمع في عينها:بجد!!! يعني انت متعرفش عملت ايه امبارح.
عز اتنهد واخد نفس بحده، نظر لها ووضع جبينه علي جبينها وتكلم بهدوء وهو يضع يده علي معدتها:بحلفلك بحياة ابننا، اني مش عارف انا عملت ايه؟ انا اصلا صحيت من النوم مش فاكر حاجة... انا كنت عند امي في اوضتها امبارح.
ليل بدموع وصوت مبحوح:ب بس انا شوفتك امبارح مع جميلة، ف في نفس ا السرير.
عز بعد رأسه وبصلها بصدمة:ايه؟! وانتي صدقتي طبعا.
ليل بدموع:عايزين اعمل ايه يعني، وانا شايفة جوزي في حضن واحدة تانية.
عز مسك دراعها بحده: بس انتي عارفة اني معملش كدا، انتي عارفة ان حضني ملهوش حق لغيرك.
ليل نظرت له بحزن ودموع ومش عارفة تقول ايه، تصدق عينها ولا تصدقه هو.
قرب اصبعه الابهام من خدها ومسح دموعها بهدوء وهو ينظر في عيونها:انتي عارفة اني مش كدا.
ليل دمعت اكتر،وهو ميل وحضنها محا*وطا خص*رها، وهي لفت ايدها حوالين رقب*ته بانهيار.
ضمها اكثر لحضنه، وهي دف*نت وجهها في رقب*ته بدموع.... وكان يشعر بدفء دموعها علي رقب*ته ويضمها اكثر واكثر خبءها بين صد*ره، يضمها اكثر خوفا من ابتعادها عنه..... انه عز الرفاعي الذي لا يرمش رمشه لاحد، لكن امامها ضعيف، يشعر بانقباض قلبه اذا فكر بأنها ابتعدت عنه فما بالك لو ابتعدت فعلاً.
فجاة هاتفه رن وكانت اخته ريتاج.
ابتعدت عنه ليل بتوتر وهي تمسح دموعها وتنزل ملابسها.
اما هو مسك تلفونه ورد.
عز:ايوا يا ريتاج؟!
ريتاج بصوت عالي:الحقني يا عز، هتتق*تلني، الحقنييي.
كان صوتها مرتجفاً وتبكي.
عز بسرعة:انتي فين، ومين دي ال بتتكلمي عنها.
فجاة تغير الصوت:لو عايز اختك عايشة تجيلي، انا عارفة انك لقيتها وعندها دلوقتي.... بس لازم تسيبها وتيجي ليا انا.
كل دا وليل سامعة كل حاجة وبتبص لعز بصدمة.
جميلة بحده: انا مش ناسية انك قت*لت بابا، بس لو عايزين اسامحك تعالي...... وانا مستنياك.
وقفلت معاه.
وليل بصت لعز بصدمة اكبر:ا انت قت*لت ابوها؟!
عز بضيق:مش وقته الكلام دا.
ليل رجعت خطوتين للخلف بخوف:طول حياتي شا*كة انك بتشتغل شغل تاني، امال الاعدا*ء دول كلهم هييجوا منين....ل لما كانوا بيتكلموا عنك وانا معاهم، كان الر*عب واضح في وشوشهم، م معقول!! معقول تكون مش بتشتغل رجل اعمال بس.
نظرت لهُ بشدة،وهو ينظر لها وساكت بضيق.
وقفت امامه وودموعها في عينها : ط طب قولي الحقيقة، ا انا م مش هبعد، ب بس قولي الحقيقة.
امسك يدها وقعدها علي الكرسي، وقعد قدامها علي التربيزة، وهو يسند بذراعاته علي اقدامه وينظر للارض، وهي تنظر له.
تحدث بضيق:انا فعلا مكنتش بشتغل رجل اعمال بس، كنت بشتغل..... زعيم ما*فيا.
ظهرت الصدمة علي ملامحها.
وهو اكمل حديثه: بس لما عرفتك بعدت.... بعدت عشانك،عشان متخافيش مني وتبعدي اكتر، انا عارف ان بدايتي معاكي كانت غلط، بس انا مكنتش اعرف حاجة في الحب ولا الحاجات دي...... كنت فاكرك مجرد نز*وة، قدرتي تضعفيني، عملتي ال غيرك مقدرش يعملوا.... بس دلوقتي مبقتش عايز غيرك في حياتي، عايز اكمل عمري معاكي انتي.
نظر لها وهي كانت ساكتة وليس علي ملامحها اي حز*ن بل كانت هادئة.
ابتسمت له بخفة، وقامت واقترب منه وجلست علي رجله..... وهو حا*وط خص*رها حتي لا تقع.
لفت ايدها حوالين رقب*ته بهدوء ونظرت لهُ:كنت تعرفني من زمان، وفي النهاية انت اصلا اخدتني غص*ب كان هيفرق ايه لو عرفتني.
ابتسمت له بهدوء:بس فكرة انك بعدت عن الشغل دا عشاني، خلت حاجة تتحرك في قلبي.
وقالت مازحة قليلا:ويلا مش مشكلة، بقيت زي بتوع الرويات اتجوزت رجل ما*فيا.
عز ابتسم عليها وسكت.
اختفت ابتسامتها وتنفست بضيق:ب بس مش قادرة انسي الموقف ال شوفته امبارح، ممش عارفة دي كانت لعبة ولا ايه بالظبط.
وتحدثت بغصة ودموعها تتجمع في عينها: ووشوف في نقط د د*م علي المرتبة.
عز باستغراب: بس انا مشوفتش حاجة لما صحيت.
نظرت له ليل باستغراب وهل جميلة معرفتوش اصلا انه كان معاها بليل.
عز اتنهد بهدوء:هنتملم في الموضوع بليل، بس اتأكدي اني مقدرش اعمل كدا مع واحدة غيرك.
بصتله وسكتت.
واكمل كلامه بضيق:وهقوم عشان اشوف هعمل ايه في جميلة دي بقي.
ليل:وريتاج.
عز: هجيبها،متقلقيش.
قامت ليل وافتكرت مروان ولسة هتتكلم، قاطعها عز بهدوء:عرفت، عرفت هو عمل معاكي ايه؟!
نظرت له بأستغراب، وهو اكمل كلامه:شوفت كاميرات المر*اقبة في المطار..... وعرفت انك كنتي عايزة تهر*بي.
نظرت للارض بخجل، وهو قرب وطبع قب*لة علي جبينها بهدوء: ياريت متكرريش عملتك دي تاني.
اومأت له بهدوء.
وكان هيخرج لكن مسكت فيه:استني، انت هتروح بجد لل اسمها جميلة دي؟!
عز:معنديش حل غير دا.
ليل بسرعة:بس انا عندي.
عز نظر لها، وهي ابتسمت وووووو
تكملة الرواية من هناااااااا
جاري كتابة الفصل الجديد للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا