رواية نقاء قلبي الفصل الثالث وعشرون 23بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية نقاء قلبي الفصل الثالث وعشرون 23بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
#نقاء_قلبي
في بيت جميلة.
كانت قاعدة وحاطة رجل علي رجل. وماسكة تلفونها بغر*ور.
فجاة دخل الحارس بتوتر.
جميلة:في ايه؟!
الحارس بخوف:عز بيه برا.
جميلة قامت وقفت بابتسامة: دخله.
خرج الحارس بسرعة، ودخل عز بهيبته وايده في جيبه.
اقتربت منه مبتثمة بغر*ور، تحرك اصبعها علي كتفه نزولا لصد*ره وتدور حوله:كنت عارفة انك هتيجي.
عز امسك ذراعها وبعدها عنه بحده:عايزة ايه؟!
جميلة ابتسمت ونظرت لهُ:عايزاك.
عز بجمود:وانا جاهز.
اقتربت منه وهمست في اذنه:عايزة ابقي مراتك، قدام الناس كلها.
عز بهدوء:وانا موافق.
جميلة استغربت استسلا*مه ونظرت له:وليل؟!
عز ببرود: مشيت.
جميلة باستغراب:قصدك ايه بمشيت.
عز نظر لها بعيون حمراء وبحده وهو يخطوا لها: هر*بت تاني وسافرت... وبسببك انا متكتف ومش قادر اروح الحقها، محتار الحق مين.... اختي ولا مراتي.
جميلة ابتسمت بحق*د: ششش، انا مراتك من دلوقتي.... انساها،وصدقني هسعدك وهنسيك اسمها، انا مش فليلة برضوا.... دا انا جميلة الجندي.
ابتسم بخفة ولكن بسخرية من ثقتها الزائدة في نفسها.
تحدثت بغر*ور: هنعمل فرحنا في احسن مكان.
واكملت بهمس وغل: هتعملي فرح، وانا ال هكون مميزة.... مش زي ليل اخدتها نذ*وة وبالسر.
امسك ذراعها بحده: خلي بالك من كلامك.
ابتسمت وسط ا*لمها من ذراعها:حاضر يابيبي.
عز بحده:فين ريتاج.
ابتسمت جميلة :تؤتؤتؤ، مش دلوقتي.... اخت جوزي معايا في الحفظ والصون لحد ما نتجوز.
عز سكت، وهي قربت وحضنته، وهو كان قر*فان منها.... بس سكت.
جميلة بعدت بسعادة: هنسي انك خلصت من بابا، بس نتجوز ونعيش مع بعض.
نظر لها باستغراب:انها مستعدة بأن تنسي والدها من اجله، بل ستتزوج قا*تل والدها.
عطته ضهرها ومسكت تلفونها:هحجز في احسن فندق، عشان نعمل الفرح هناك، ونقضي اول ليلة كمان هناك، وبعدين نروح شهر العسل.
لفت وبصتله:وانت يا بيبي، لازم تروح وتجهز نفسك وتعرف عيلتك.
لم يرد عليها، اكتفي بالخروج بضيق.
وهي فضلت تلف في الفيلا بسعادة، وتتصل بكل صحابها تقولهم.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
دخل عز واتجه لغرفة والدته، لاقاها قاعدة علي السرير خايفة ومتوترة.
اقترب منها جالسا علي حرف السرير: مالك؟!
نظرت له والدته بلهفة:عز، حبيبي.... ر ريتاج، ريتاج امبارح...
عز:اهدي،خدي نفس وبعدين احكي.
سلمي بدموع:ريتاج امبارح، عطتني حق*نة في رقب*تي، خلتني مش قادرة اقف.... ا انا مش عارفة هي عملت ليه كدا، م معقول تكون عايزة تخلص مني.
عز استغرب ش*ك في اخته، مسك ايد امه بهدوء:اهدي، اكيد بتتوهمي... ما انتي عارفة ريتاج، متعملش كدا.
سلمي بتوتر:ب بس...
عز:نامي انتي دلوقتي وارتاحي وانا هتكلم معاها، وهفهم ايه الحكاية.
استلقت علي السرير بحزن وتوتر وسكتت.
اما عز غطاها.
وقام واتحرك ناحية جناحه ودخل الاوضة.
بص حواليه واقترب من السرير بيدقق في كل تفصيلة.
لاحظ بقعة حمراء علي الارض وشاف نقطة حمراء تشبه الد*م.
لمسها ولكنها ناشفة ولاصقة في الارض، وعرف انها مجرد دهان.
قام واتحرك ناحية دولابه غير ملابسه وارتدي تيشرت اسود بنصف كم وفوقه جاكت.... وبنطلون لونه بيشي.
خرج من القصر متجه لمكان.
نزل للاسفل ولاحظ من بعيد عربية، وواضح انها بتراقبه.
نادرا رجالته،وركب عربيته وهما ركبه في عربيتين وراه نفس النوع واللون سوداء.
انطلق ورجالته وراه،وبالفعل العربية كانت ماشية وراهم.
التف من طريق وعربيته رجالته من طريق.
والعربية ال بتلحقه مكانتش عارفة تروح فين، فا مشيت ورا عربية احد رجاله.
وهو اكمل طريقه لمكان ما.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في عمارة فخمة في المجمع.
في شقة واسعة.
كان يجلس مروان وفي يده كأس ويتناول مشروبه.
كان ينظر في هاتفه علي صورتها ويبتسم.
دخل مساعده بسرعة:جميلة وعز هيتجوزا.
وقف مروان بسرعة وصدمة:ايه؟!
مساعده:ايوا، عرفت كدا من الراجل بتاعها.. وهو سمع الحديث كله.
مروان بصدمة:دي عملتها ازاي دي بنت الايه.... ط طب وليل،معقول مش هيدور عليها.
مساعده بتوتر:م ما هو سمع كمان، انها سافرت وقدرت تهر*ب.
مروان بصدمة وغضب:ايه؟!، والبها*يم ال علي باب المطار بيعملوا ايه؟!
مساعده:مشافوهاش، وغير كدا في ناس كتير.... يعني تلاقيها اتنكرت.
مروان بجنون:لا، لا، لااااا اكيد لا.... انت لازم ارجع القصر واشوف الحكاية دي.
مساعده:عز عرف انك اتصلت علي مراته، ايه ال يخليه يسيبك عايش بعد الكلام ال قولته.
مروان بغضب:ميهمنيييييش، انا مش هسكت غير لما الاقيها، دي بتاعتييييي.
ومسك تلفونه ومفاتيحه وخرج بغضب.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت خالة ليل.
كانت قاعدة متوترة.
وفجاة الباب اتفتح بالمفتاح، ولقت عز دخل بهدوء وقفل الباب وراه.
قامت وقفت وقربت منه بقلق:عملت ايه؟!
عز بهدوء:زي ما قولتي.
سكتت بضيق، وبعدين بصتله:ط طب هي قربت منك؟!
عز ابتسم بخفة:اكيد، دي با*ستني كمان.
نظرت له بصدمة وعصبية:نعمممم.
عز بضحكة خفبفة:اهدي، بهزر.
ضر*بته علي كتفه بغي*ظ:وانت من امتا بتعرف الهزار اصلا.
عز حا*وط خص*رها بخبث:من يوم ما جننتيني.
ابتسمت بخجل وسكتت.
اكمل كلامه بهدوء:وزي ما كنت متوقع، طلع كلامها كد*ب وضحكت عليكي وانا مقربتش منها.
ليل باستغراب:ازاي؟!
عز: الد*م ال انتي شوفتيه، كان مجرد دهان احمر.
ليل بصدمة:انت بتتكلم جد.
ضر*ب رأسها بخفة:ما انتي لو شغلتي دا شوية، كان زمان عيشتنا كويسة.
ليل حطت ايدها علي رأسها بحزن:ما انا بصراحة، قولت بقي كان مضايق مني، فا راح يقضي معاها ليلة واتجوزها.
عز بسخرية:كمان قالتلك اني اتجوزتها.
ليل بخجل:ما بصراحة من شوية وانا بفكر مع نفسي، افتكرت انها قالتلي انكوا اتجوزتوا.... وهي دلوقتي هتمو*ت عشان تتجوزها اصلا، يعني هي طلعت كدا*بة.
عز بسخرية:اخيرا فكراي ياعبقرية.... يارب اوعي تجيب ذكاءها في ابني.
ليل بز*عل:يعني انا غبية يا عز!!!
عز بحب:لا يا حبيبتي، دا انا ال غبي لو فكرت اقول عليكي كدا.
ليل ابتسمت بخجل وسكتت.
وهو اقترب منها ورفع رأسها للاعلي، وطبع قب*لة قوية علي شفا*يفها.
ابتعد عنها وهو يزيل الكارديجان للاسفل، وضعت ايدها علي صد*ره بتوتر:لا يا عز، مش هينفع.
عز: ليه بس.
ليل بدلع:متنساش اني حامل، وكدا عي*ب.
عز برفعة حاجب:هو ايه ال عي*ب.
ليل بخجل:ي يعني مينفعش بقي وخلاص.
عز سكت بتنهيدة:ماشي، اما التسع شهور يعدوا.... بس متضمنيش بقي انا ممكن اعمل ايه في الفترة دي.
ليل :طب يلا روح شوف شغلك.
عز:انتي كل شغلي.
ليل بابتسامة:لا يا حبيبي، وراك شغل.
عز :بقي كدا.... ماشي،انا خارج.
ولف عشان يمشي بس هي مسكت فيه بخوف:لا استني، خليك شوية..... انا خايفة اقعد لوحدي، اقعد بس وانت محترم.
عز بضحكة خفيفة:ماشي ياباشا.
ومسك ايدها واتجهوا يقعدوا علي الكنبة، وهي ابتسمت وحضنته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
دخل مروان بغضب وهو بينادي:عززززز، انت فيييين؟!
خرجت ريهام بصدمة:مروان، انت هنا مش امتا؟! وحشتني ياحبيبي.
واقتربت منه لتحضنه لكنه وققها بضيق:انا مش فاضي، فين عز.
ريهام سكتت باندهاش من ابنها.
نزل نبيل وبص لابنه بحده:بتكلم امك ليه كدا، دي جاية تسلم عليك يا بيه.... يعني دا انت نزلت من السفر ومقولتلناش حتي.
نزلت رنيم ووقفت جمبهم.
مروان بص لوالده بحده:ملكش فيه، انا اتكلم زي ما انا عايز.... مش كفاية انك وافقت عز اني اساااافر غص*ب.
رنيم وقفت قدامه بعصبية:وطي صوووتك، ازاي تعلي صوتك كدا علي بابا.
نبيل بصلها بذهول وحب.
مروان بعفوية وغضب: ابوكييي، اه هما لسة مقالوش ليكي انك مش بنتهم.
الصدمة وقعت علي الكل.
رنيم بصتله بصدمة وعصبية:انت اتجننت، ايه ال بتقوله دا.
ريهام وقفت قدام مروان بخوف:بس يا مروان، اسكت.
مروان بغضب:لا مش هسكت، كفاية انها عايشة علي فلوسنا وبتتكبر كمان.
رنيم بصتله بصدمة وسكتت.
ومحدش فيهم لاحظ انس ال واقف قدام الباب بعد ما الخادمة فتحت، وسمع الحديث.
نبيل وقف قدام مروان بغضب:بس اسكت، ملكش دعوة بالموضوع دا.
مروان بغضب:ما انت كمان مكنتش طايقها، ايه ال حصل دلوقتي!!!
رنيم بصت لريهام ودموعها بتتجمع في عينها: م ماما، ه هو بيقول ايه؟!
مروان بغل وغضب:مش امك، دي عمتك.... انتي تبقي بنت اخوهاااا، ال ابوها رماها وسافر ومش عايز يشوف وششششك.
اتصدمت ورجعت خطوة للخلف بدموع ورعشة في قلبها.
نبيل ضر*ب مروان بالقلم وبغضب:اخر*س، دي بنتي انا، مش بنت حد تاني... وتبقي اختك وبنتي وبنتهاااا.
وهو بيشاور علي ريهام، ال باصة لرنيم بدموع.
مروان بصله بحده:بتضر*بني عشان دي، عشان حتة بت اشفقت عليها وصرفت عليها من فلوسنا.... ال هي فلوسي.
نبيل بغضب:اخرج برا، مش عايز اشوف وشششك.
مروان بصله بغضب،وخرج وصر*ب في كتف انس وهو خارج.
خرج وركب عربيته وانطلق بغصب، بس واحد من رجالة عز لحقه.
في الداخل.
رنيم قعدت علي التربيزة بدموع وهي ضامة ايدها علي صد*رها بو*جع.
ريهام قربت منها بدموع:مترديش عليه يا حبيبتي، انتي بنتي انا..... اوعي تردي عليه.
رنيم بصتلها بدموع وبحة في صوتها:ه هو انتي مش ا امي، ي يعني ا انا ابقي مش....
ريهام بسرعة:لا، لا، لا انتي بنتي انا، وبنت نبيل..... متفكريش في حاجة، احنا بنحبك ولله.
نبيل بحزن: اوعي تصدقي كلامه، دا غير*ان منك بس.
رنيم رفعت رأسها وبصتله.
قرب منهم انس ونظر لها بهدوء:وحتي لو كلامه صح، انتي مش هتلاقي احسن من دول يحبوكي.
نظرت لهُ بدموع وسط شهقاتها، قامت بتلقاءية وحضنته، ورأسها علي صد*ره... وتبكي بقوة.
مسح علي شعرها بهدوء، وهي استوعبت نفسها، وبعدت عنه بسرعة.
ابتسم ونظر لنبيل:طب بما انك هنا، فا انا عايز اتكلم مع حضرتك.
نبيل باستغراب:اتفضل يابني.
انس بابتسامة وهو ينظر لرنيم:انا طالب ايد بنتك.
رنيم خد*ودها احمرت، ووقفت ورا ريهام ال فرحت.
نبيل ابتسم بشدة ونظر لرنيم:لما العروسة توافق.
انس نظر لرنيم:ما هي كدا كدا هتوافق.
ريهام بابتسامة:ياااه، دي ايه الثقة دي.
انس وهو ينظر لها بخبث:اتعلمتها منها.
ريهام ونبيل ضحكوا.
ونبيل قرب من رنيم وحط ايده علي كتفها بحب :اعرفي انك معندكيش اب غيري، وانا سندك في الحياة.... متعتمديش علي حد غريب.
انس بابتسامة:تقدر تعتمد عليا انا.
نبيل ابتسم وقرب منه:انا بالنسبالي موافق، وهاخد رأي عز كمان.... وعلي رنيم فا كسوفها دا موديها في دا*هية واتأكدنا انها موافقة.
رنيم بسرعة:بس انا مش موافقة.
انس قرب منها وهمس:اظبطي كدا، واتهدي عشان مهدكيش.
رنيم بخجل:بس هتاخدني فسحة في الجيش.
انس بسخرية:فسحة!!! ماشي يا اخرة صبري.
رنيم ابتسمت وبصت لنبيل بابتسامة:انا موافقة.
ريهام بضحك:دا هددك ولا ايه؟!
رنيم بخجل وهي بتبص هلي انس: لا بس قلبي حن عليه.
انس ابتسم، وبعدين قعد مع نبيل يتفقوا علي كل حاجة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت خالة ليل.
عز كان واقف قدام الشباك وماسك تلفونه، وليل في المطبخ.
عز:خليك وراه، عينك متبعدش عنه.
اتاه الرد ب:اوامرك ياباشا.
قفل معاه،وخرجت ليل من المطبخ. في ايدها كوباية قهوة.
عطتها لعز ال ابتسم ليها بخفة واخدها.
قربت منه وحطت رأسها علي صد*ره، وهو حا*وط كتفها.
ليل :هو انت بتشرب القهوة دي ازاي؟! دي سا"دة.
عز بابتسامة:اتعودت عليها.
ليل رفعت نفسها للاعلي:طب هات بوق.
عز بعدها عنها ونظر لها:متنسيش انك حامل يا هانم، ودي غلط عليكي.
ليل ابتسمت بدلع:كمان عارف الصحي وال مش صحي.
عز بابتسامة جانبية:مش مراتي، ولازم اهتم بيها هي وابني.
ليل نظرت امامها بحزن:ياريت تعدي الايام دي بس علي خير.
عز:هتعدي ان شاء الله.
فجاة تلفونه رن،وكانت جميلة..... اتنهد بضيق ورد.
عز:اممم.
جميلة:يلا يا حبيبي، فرحنا هيبقي بكرا.
عز نظر ل ليل، ال بصتله باندهلش وسخرية من كلامها.
عز:تمام،عايزة مني ايه بقي؟!
جميلة:عايزاك تيجي تشوف عليا الفستان، انا جايباه من زمان اوي.... جاي مخصوص ليا من ايطاليا.
عز:مشغول،مش فاضي.
جميلة:عشاني يابيبي.
ليل نظرت له وهي تعو*ج فمها....وهو حاول يخفي ابتسامته.
جميلة:هتيجي؟!
عز بتنهيدة:اسمعي يا جميلة، انا لسة مش متعود علي ال حصل.... فا استحمليني شوية.
جميلة سكتت شوية وبعدين اتكلمت:خلاص يابيبي، براحتك..... اهم حاجة تتعود عليا بسرعة.
قفل معاها،وبص ل ليل ال واقفة مضايقة.
ليل بضيق:مكنتش اعرف ان خطتتي هتأثر عليا كدا.
عز حط القهوة علي التربيزة، وحاوط خص*رها:انتي ال اختارتي كدا.
ليل بضيق:مانت حاول تلاقي ريتاج بسرعة بقي.
عز:لسة بيدورا عليها، بس متقلقيش بكرا اكيد هتكون موجودة معانا..... دا غير اني عايز اسألها علي حاجة.
ليل باستغراب:حاجة ايه؟!
عز وهو ينظر امامه بجمود: حاسس انها ليها يد في ال حصل.
ليل:ازاي؟!
عز حكالها ال حصل امبارح وانه راح بسبب والدته، ولما والدته صحيت قالتله علي ال ريتاج عملته.
ليل باندهاش:استني استني، دي كانت موجودة امبارح لما روحت القصر، وكان واضح انها عارفة وكانت بتحاول تمنعني اطلع الاوضة.
عز:يبقي شكي كان صح.
ليل بصتله بحزن:يعني معقول تكون ريتاج كانت متفقة مع جميلة.
عز بتلقاءية:دا شيء مؤكد، يمكن بسبب ال عملته في عمار.
ليل باستغراب:عمار مين؟!
عز استوعب، وبصلها وبعد عنها بتوتر:لا محدش.
ليل استغربت اكتر وبصتله بحزن:عز، ارجوك.
اتنهد بحزن وقعد علي الكرسي وهي قعدت جمبه.
اخد نفس،وبدأ يحكيلها علي كل حاجة، وانه ليه طلقها.
ليل اتصدمت،بس اخدت نفس واتكلمت بهدوء:كان لازم تقولي، وانا اساعدك.
سند دراعاته علي قدمه ونظر للارض:كنتي عايزاني اقولك ايه؟! اقولك اختي متصورة مع واحد غريب علي السرير، ولازم اطلقك عشان متتفضحش.
وضعت يديها علي كتفه:بس هي قالت انه جوزها، وغير كدا انت في النهاية رديتني تاني.
تكلم بصوت مبحوح:م مكنتش عارف اعمل ايه؟ سيبتك وخليتك تعيطي، وغير كدا عطوكي ادوية عشان تباني انك مجنو*نة..... سيبتهم يعذ*بوكي، وانا مكنتش فاهم.
ليل بحزن:مش ذ*نبك.
تحدث بحده:لا ذ*نبي، انا السبب في كل ال حصل في حياتك.... بو*ظتلك حياتك كلها، لما عملتي الحا*دثة وخسرتي خالتك وابني..... ال هو ابنك مقدرتش حالتك وكنت عمال اجر*ح فيكي، كنت عايز اعا*قبك ومقدرتش اهتم بحالتك..... سيبتك تنز*في من كتر الدموع والقهر، مهتمتش بيكي، وكنت انا*ني.
ليل غص*ب عنها دموعها نزلت، وهي ساكتة.
اتعدل في قعدته، واتصدمت لما لقت عينه حمراء وكأنه كان يبكي.... نظر لها بند*م:سامحيني لو تقدري، انا اخدت منك كل حاجة حلوة.... مبقتيش تعرفي تضحكي من يوم ما اتجوزنا، انا د*مرت حياتك عشان اعيش انا.
قربت منه وحضنته ولفت ايدها حوالين رقب*ته، وهو بالدلها الحضن، محا*وطا خص*رها بقوة ويدفن وجهه في رقب*تها.
شعرت بدفء انفاسه، ونقاط دموعه الذي تتساقط علي عنقها.
لاول مرة يظهر ضعفه امام احد، وكانت هي الاولي....وهذا يعني بأنها مميزة بالنسبة له....
ابتعد عنها قليلا ونزل جلس علي ركبته ومسك ايدها:اوعدك، ان حياتي هتبقي قصادحياتك انتي وابننا....مش هسمح لحد يمس شعرة منك. مش هسمح انك تتو*جعي مني تاني.
ليل ابتسمت وحطت ايدها علي شعره، وحركت عليه ببطء.
عز ابتسم وتحدث:هتبو*ظيلي شعري.
ضحكت،وقربت ايدها التانية وحركت علي شعره بسرعة.
كان يجلس ويبتسم لابتسامتها. وينظر لها بحب.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في شقة مروان.
كان يجلس بضيق وهو بيفكر يعمل ايه؟!
قام ومسك مسد*شه، ووقف وفي عينه ش*ر:هقت*لك يا عز..... وهي اكيد هترجع لما تعرف انك خلاص ودعت، وانا هبقي امسكها واخدها.
وقام واتحرك لباب شقته، لكن الجرس رن.
استغرب ورجع سلا*حه لخلف بنطاله..... واقترب وفتح الباب.
استغرب اكتر لما لقي البوليس قدامه.
تحدث الظابط بجمود:انت مروان الرفاعي.
مروان باستغراب:ايوا انا.
نظر الضابط للعساكر:هاتوه.
قربوا منه ومسكوا دراعاته.
مروان بغضب:ايدك انت وهو، عايزين مني ايه؟! انا معملتش حاجة اصلا.
الظابط، نظر لعسكري اخر ودخل لجويا يفتش.
الظابط بحده:انت مقبو*ض عليك بتهمة تجارة المخد*رات.
مروان بصدمة وغضب:ايه؟! انا مش بعمل كدا، واساسا انت متعرفش انا مين كويس..... دا انا هخر*ب بيتكم.
خرج العسكري ومعه بعض المواد البيضاء:اتفضل ياباشا.
اخذها الظابط ورفعها امام مروان، الذي ينظر لها بصدمة:امال ايه دا يا حلو!!!
مروان بغضب:مش بتاعي، صدقني مش بتاااااعي.
الظابط:ابقي قول كدا قدام القاضي بقي.....هاتوه.
ومشي والعساكر شدوا مروان ال بيصر*خ بقوة، وخرجوا وراه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووووووووب.
استعدوا بقي عشان النهاية قربت✌️
وشكرا لتعليقاتكم القمورة💗
تكملة الرواية من هناااااااا
جاري كتابة الفصل الجديد للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا