رواية نقاء قلبي الفصل الرابع وعشرون 24بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية نقاء قلبي الفصل الرابع وعشرون 24بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
#نقاء_قلبي
في قسم الشرطة.
دخلو مراون ال واقف متعصب.... دخل ولقي انس قاعد علي المكتب.
وقفواه قدام المكتب، وهو نظر لانس بغضب:انا بعمل ايه هنا؟!
انس ببرود:للاسف يا مروان، تم القبض عليك بتهمة تجارة المخد*رات.... حاجة وحشة،صح!!!
مروان بغضب:انس، انت عارف اني مش كدا.... ومش بعمل كدا.
انس:بس للاسف بقي، قفشناك بيها في شقتك... ودا دليل واضح اوي بصراحة.
مروان بغضب:انا عايز تلفوني، هتصل بالمحامي بتاعي.
فجاة سمعوا صوت:وليه المحامي، كفاية لحد كدا.
نظر للخلف واتصدم لما لقي عز، ال واقف بهيبة وحاطط ايده في جيبه ويرتدي بدلته السوداء.
مروان بغضب:ايوااا، يبقي انت ال عملت كدا.... عايزتنت*قم منييي!!!
عز نزع نظارته الشمسية، واقترب وجلس علي الكرسي بجمود:وانا هعمل ليه كدا؟! دا انت ابن عمي يرضوا، ودمنا واحد.
مروان بجنون:لا مش واحد، انا بكر*هك...بكر*هك يا عز.... وعايز اخلص منك،انا عمري ما اعتبرتك ابن عميييي.
عز نظر لانس بهدوء، وانس بص لمروان:اوبا، دا اعتراف صريح قدام ظابط شرطة انك عايز تخلص من ابن عمك.... بقوا جر*يمتين دلوقتي.
مروان بصله بصدمة،وبعدين بص لعز وبلع ريقه بخوف.
عز بهدوء:اعمل معاه الازم، هو ابن عمي اه... بس عايز يتربي.
انس بخبث:ومش هيلاقي احسن مني عشان اربيه.
عز ابتسم ابتسامة جانبية خفيفة ونظر لمروان.
قام وقف وقرب منه مقترباً من اذنه يهمس بحده:عشان تاني مرة تفكر تبص علي حاجة تخصني.... املاك عز الرفاعي، لعز الرفاعي وبس... وانت حطيت عينك علي مراتي، فا لازم تدفع التمن.... احمد ربك اني مقت*لتكش مكانك وانا اقدر اعملها وميهمنيش حد.... بس هعمل اعتبار لصلة الدم ال بينا.
وابتعد ناظراً له بحده.
مروان بخوف نزل علي ركبته ومسك رجل از:ع عز، اخويا، والنبي ما تسيبني هنا.... انا خلاص عقلت، وهبقي اسافر امريكا، بس متسبنيش هنا مستقبلي هيضع.... مش هقدر اقضي حياتي في الس*جن.... س سامحني والنبي.
نزل عز لمستواه وضر*ب علي خده بخفة:ما دا عشان تتعلم الاد*ب شوية.... كفاية عليك دلع لحد كدا.... يمكن تعقل هنا، ولو معقلتش، انا هعقلك.
وقام وقف،وخرج.... ومران كان عايز يمشي وراه بس العساكر مسكوه.
مروان بصر*اخ:عززززز، استنييييي.... لا يا عز، خلاص سامحنيييي.
لم يلتفت له حتي واكمل طريقه.
وانس نظر للعساكر بخبث:خدوه.... بكرا معاه مقابلة مع القاضي.
اومأوا لها، واخدوه وهو ماذال يصر*خ.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
دخلت جميلة بسعادة.
والعيلة استغربت من وجودها، خصوصا رقية ال افتكرت انها جاية تصالحها.
سلمي باستغراب:جميلة، اهلا يا حبيبتي... في حاجة؟!
جميلة مسكت ايدها بسعادة:اقدر دلوقتي اقولك يا ماما.
سلمي باستغراب:ا اه، قولي ال انتي عايزاه.
جميلة بفرحة:انا وعز هنتجوز بكرا.
الكل اتصدم ونظر لها.
ريهام بعصبية:دا ايه الكلام دا، وليل؟!
جميلة بصتلها بضيق:سافرت، وغارت ومش هنشوف وشها تاني.... في ستين دا*هية.
قربت منها رقية بغضب ومسكتها من دراعها ولفتها، وهوب نزل كف علي وشها.
جميلة حطت ايدها علي خدها وبصتلها بعصبية:انتي اتجنننتي، ازاي تعملي كدا.
سلمي:انتي ال ازاي تكلمي امك كدا.... ايه قلة الاد*ب دي.
بصتلها جميلة بعصبية:وانتي مالك؟! هي مش امي اصلا.
الكل اتصدم وبص لرقية.
رقية بعصبية: دا احسن حاجة اصلا، انا كان ممكن امو*ت بقهرتي لو كان عندي بنت انا*نية زيك.
رنيم :يعني انتي طلعتي مش امها؟!
رقية وهي تنظر لجميلة:لا، انا ابقي ام ليل.... بنتي الحقيقة،مش الش*رانية دي.
جميلة بصتلها بصدمة وحق*د:ايه؟! يعني طلعت بنتك!!!
وفجاة ضحكت بجنون:ههههه، تصدقي كنت حاسة.... ما انتي مكنتيش بتعملها كا عد*وة اصلا.
رقية بحده:انا مربيتهاش، بس طلعت احسن منك.... خسا*رة الوقت ال قضيته معاكي.
نظرت لها جميلة بغل: ماشي، بما انك عايشة هنا بقي..... حابة اقولك اني هتجوز عز بكرا.... وانتي مش عايزة اشوفك في بيتي.
رقية بعصبية:اخر*سي، دا بيت بنتي ليل... مش بيتك انتي يا قليلة الاد*ب.
جميلة رفعت ايدها وكان هتمدها عليها، بس لقت سلمي مسكت دراعها.
سلمي بحده:وانا ال كنت همو*ت وتبقي مرات ابني، انا بحمد ربي دلوقتي ان عز مردش عليا، واتجوز واحدة زيك.... وايه رأيك بقي ان انتي ال هتطلعي من بيتييي واياكي اشوف وشك تاني.... والكلام ال بتقوليه دا، تبليه وتشربي ميتُه.
جميلة نظرت لها بعصبية وبعدت دراعها:هيتجوزي، وغص*ب عنكوا كلكم.... يا اما هق*تل بنتك ريتاج حبيبة القلب ال كانت متجوزة من وراكم.
الكل بصلها بصدمة،وريهام قربت منها بعصبية:اخر*سي قط*ع لسانك ولسان ال يجيب سيرة بنات العيلة في العا*طل.
سلمي بصتلها بحب وند*م.
ورنيم قربت من جميلة بعصبية ومسكت دراعها: ما لو كلامك صح، انتي هترجعيها يعني هترجعيها.... يا اما هتشوفي ال مش هيعجبك.
جميلة بعصبية:اوعي كدااااا، سيبي ايدي.
رنيم بعصبية:دا انا ال مش هسيبك من تحت ايدي النهاردة.
وهوب نزلت بكف علي وشها.... وجميلة اتصدمت ورفعت رأسها ولسة هتتكلم نزل قلم تاني من رنيم.
فجاة،دخل عز وشد جميلةمن ايد رنيم.
عز بغضب:خلاص يا رنيم.
رنيم بعصبية:انت مش عارف هي قالت ايه من شوية!!!
عز بضيق:عارف، عارف وريتاج تحت ايدها دلوقتي.... يعني مجبو*رين نسكت.
ونظر لوالدته وغم*ز، وهي فهمت وقربت من جميلة بحزن:ا احنا اسفين يا حبيبتي، متزعليش مننا.... ب بس دا من صدمتنا.... انا فعلا لسة عايزاكي مرات ابني.
جميلة حضنت عز من ضهره:اوعي كدا، مش عايزة منكم حاجة انا وعز هنتجوز ونسافرومحدش فيكم هيعرفلنا طريق.
عز اتنهد بضيق وبعدها عنه:خلاص يا جميلة، احنا هنتجوز بكرا وهنا في القصر.
جميلة بصتله بصدمة:والقاعة؟!
عز:القصر واسع، وكدا هيكون افضل عشان وسط عيلتنا.
جميلة بصت لرنيم بكر*ه:بس دي، مشوفهاش معانا.
رنيم بصتلها بعصبية:هي مين دي يا ختي، ومالك بتبصيلي ليه كدا.
ريهام مسكتها:خلاص يارنيم، اهدي.
عز بضيق:ال انتي عايزاه، هيحصل.
جميلة ابتسمت بخبث،وقربت وحضنته.... وهو بعد نظره بضيق وقر*ف.
سلمي بعدتها عنه بضيق:طب يلا يا حبيبتي، لازم تجهزي نفسك.
جميلة بعدت ايها عنها بغر*ور:اوكي، بس ابعدي ايدك كدا.
ومشيت جميلة.
وعز بص للعيلة.
رنيم بحزن:انت بجد هتتجوزها؟! طب وليل؟!
خرجت ليل من المطبخ عد ما اتكدت ان جميلة مشيت.
وقربت من عز وحضنته.
رقية بصدمة:انتي مسافرتيش!!!
ليل سكتت ومردش عليها ورفعت رأسها وبصت لعز ال طمنها بعنيه.
ليل بصت لرقية بتوتر:ااه، كنت... بس رجعت في قراري.
رقية ابتسمت وسكتت.
رنيم جريت علي ليل وحضنتها:الحمد لله.
ليل بضحكة خفيفة:انتي مش كنتي بتكر*هيني؟!
رنيم بعدت بخجل:ا لا ما انا بقيت طيبة بقي.
ليل بضحك: بقي كدا، تمام... ربنا يثبتك بقي.
رنيم ضحكت،وحضنتها تاني.
سلمي بقلق:ط طب وريتاج.
عز:متقلقيش،هرجعها.
سلمي:انا واثقة فيك.
عز:المهم دلوقتي، مش هتيجوا جمب جميلة لحد بكرا.... خليها عايشة في حلمها.
ريهام بضحك:يعني طلعت خطة؟!
ليل بابتسامة:اه.
سلمي قربت منها ومسكت ايدها بحزن:سامحيني يا بنتي، انا عاملتك وكلمتك بطريقة مش كويسة.
ليل سكتت بضيق ومردتش.
سلمي:انا هسيب الايام تصلح ما بينا.
ليل سكتت بس اكتفت انها ابتسمت ليها ابتسامة صغيرة.
عز بص لرنيم:انس كلمني علي موضوعكم:وانا وافقت، علي بركة الله.
رنيم بصت في الارض بخجل.
وليل بصتلها بصدمة:ايه، رنيم هتتجوز؟!
رنيم بخجل:احم، ايوا.
ليل ضحكت وقربت منها حضنتها، ورنيم بادلتها الحضن بقوة.
ليل بضحك:متشديش قوي، البيبي هيتفعص.
عز ابتسم.
ورنيم بعدت وبصتلها بصدمة وبعدين بصت علي بطنها، رنيم من الصدمة مقدرتش تتكلم وشاورت علي بطن ليل.... وليل اومأت ليها بابتسامة.
رنيم اتنطتطت من الفرحة، والعيلة قربوا من ليل بحب وسعادة.
سلمي بصت لعز:اخيرا هبقي جدة، بس انا لسة صغيرة علي الكلام دا.
الكل ضحك عليها.
ورقية قربت من ليل بابتسامة:الف مبروك.
ليل :ا الله يبارك فيكي.
ريهام:دا احنا للزم نحتفل بقي.
عز:مش دلوقتي، بعد ما نخلص من جميلة.
سلمي :ايوا صح، وتكون عمته كمان موجودة.
رنيم بسعادة:الف مبروك، يارب تبقي بنت، يارب تبقي بنت.
سلمي:بس ياختي، يارب يبقي ولد.
عز وليل بصوا لبعض وضحكوا بخفة.
ريهام بضحك:انت عايز ايه يا عز.
عز نظر ل ليل بحب:اي حاجة يجيبها ربنا هتبقي حلوة.... كفاية انه هيبقي حتة منها.
ليل ابتسمت بخجل....
ورنيم ضحكت:يا سلام علي الرومانسية يا جدع.
الكل ضحك،وبدأوا يجهز لل هيحصل بكرا بدقة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اليوم التالي.
ليل كانت قاعدة في جناح عز في القصر.
وتحت العمال كانوا بيجهزو الزينة، والميكب ارتست موجودة، والمصممة الفستان وكل حاجة تخص الفرح.
وليل كانت قاعدة علي الكنبة متوترة، فجاة بصت ناحية السرير، وافتكرت جميلة وهي في حضن عز، قلبها و*لع.
وقامت قربت من السرير ومسكت الملا بحق*د وشدتها بقوة ورمتها علي الارض....ورمت المخدات كمان.
دخل عز وقفل الباب وراه، واستغرب من شكل الاوضة:في ايه؟!
ليل نظرت له بضيق:ممكن نغير السرير دا، او يمكن كل حاجة في الاوضة لو سمحت.
عز فهم وابتسم وقرب منها وحا*وط خص*رها:حاضر نغير القصر كله كمان لو عايزة، انتي أُومري بس.
اتنهدت بتوتر وسكتت.
عز:عارف انك متوترة، بس كل حاجة هتعدي متقلقيش.
ليل بصتله وبعدين حضنته ورأسها علي صد*ره:خايفة.
عز بادلها الحضن:انا معاكي.
غمضت عينها بهدوء وابتسمت من كلامه.
اما هو حرك يديه علي شعرها يمسحه بهدوء، نزل وجهه قريبا من رقب*تها بهيام:وحشتيني.
ليل ابتعدت قليلا:طب اهدا علي نفسك كدا.
وبعدين بعدت عنه.... لكنه مسك ايدها وشدها لعنده وايده علي خص*رها:بقولك وحشتيني، وانتي تبعدي كدا.
ليل وهي حاطة ايدها علي صد*رة محاولة ابعاده:م ما انا بصراحة لو فضلت معاك شوية كمان، انت مش هتشوف حد قدامك.
عز بخبث:بس بشوفك انتي.
ليل:ما هي دي المصيبة.
عز ضحك بخفة، واقترب منها بهدوء:طب تصبيرة.
ليل نظرت له وسكتت، وهو نظر لشفا*يفها وابتلع ريقه، اقترب منها حتي الصقت شفا*ههم.... ظل يقب*لها بشغف ور*غبة وحبة، قب*لة تعبر عن مدى اشتياقه لها.
ليل ابتعدت قليلا:عز، كفاية.
دفن وجهه في رقب*تها، يطبع علا*مات ملكي*ته بر*غبة.
ليل بقلق:عز، يلا اطلع ممكن ال اسمها جميلة دي تيجي..... ابعد.
تحدث بهمس:مش قادر.
ليل بتوتر:عز.
:وحشتيني اوي....
سكتت واخدت نفس بهدوء وبعدها صر*خت بأ*لم.
عز ابتعد وبصلها بقلق:ايه، في ايه؟!
ليل حطت ايدها علي بطنها:مش عارفة، بطني وجعاني.
عز حط ايده علي بطنها بقلق:طب اجبلك الدكتور؟!
ليل ابتسمت:لا يا حبيبي.... يمكن ابنك غا*ر شوية من قربك مني.
عز برفعة حاجب:نعم، من اولها كدا؟!
ليل ضحكت، وهو ابتسم عليها.
ليل :طب يلا اطلع بقي.
اقترب منها بخبث:طب خليني معاكي شوية.
ليل :لا، يالا يا بيه.
عز:قلب البيه.
ابتسمت بخجل وسكتت،وهو قرب وطبع قب*لة خفيفة علي شفا*يفها وخرج.
وهي عينها عليها، وواضعة يدها علي بطنها بابتسامة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
كان يوجد الكثير من المعازيم، والصحافة وكانوا مستغربين ازاي عز هيتجوز، طب وزجته السابقة اين هي.
نزل عز وهو يرتدي بدلته السوداء، بقميص ابيض.
تحت نظرات الاعجاب والانبهار من النساء، ونظرات الاستغراب من الصحافة.
نزل ووقف ويده في جيبه، وكربم واقف وراه.
كريم بهمس:عرفنا مكان ريتاج.... وبعت الرجالة يجبوها.
عز:تمام.
كريم: هتعمل ايه في جميلة؟!
عز:كل حاجة جاهزة، متقلقش.
كريم اتنهد.
وبعد مدة الكل انظاره علي الباب، دخلت جميلة بابتسامة غر*ور، وهي ترتدي فستان ابيض ضيق علي قد جس*دها وطويل.... بحما*لات شفا*فة، وعاملة شعرها كعكة.... ووراها الحارس بتاعها.
اقتربت من عز وشبكت يديها بيديه وابتسمت له.
وجاء المأذون، وجلس علي الكنبة.
جميلة:يلا يا بيبي.
عز بابتسامة غامضة:يلا.
واتجهوا ناحية المأذون وجلسوا.
وجميلة قاعدة متحمسة،ومنتظرة اللحظة.
المأذون:فين وكيلك يا بنتي؟!
جميلة بصت لعز، وافتكرت ابوها.... لكن وقفت بغر*ور وبصت لنبيل :هعتبرك انت بابي، الفترة دي يا عموا يلا تعالا.
نبيل باستغراب:وابوكي فين اصلا، دا شريف بقاله مدة مش ظاهر.
جميلة ببرود:مش وقته الكلام دا، يلا تعالي.
عز قام وقف ونظر لجميلة بخبث:الا هو فين ابوكي صحيح.
جميلة بصتله بحده،واتوترت من نظرات الناس.
ففجاة سمعوا صوت من الخلف: جميلة الجندي.
نظرت ناحية الباب ولقت البوليس..... لكن صدمتها الاكبر لما لقت ليل نازلة علي السلم، ترتدي فستان وردي وطرحة وردي.... وجمبها رنيم.
جميلة بصت لعز بعصبية:هي مسافرتش؟!
عز بجمود:انتي عبي*طة، هتسافر ازاي وهي قدامك اهي.
اقترب منها البوليس:انتي متهمة في جر*يمتين قت*ل.
جميلة بعصبية:ايه؟! مين دول؟!
الظابط: اول شخص، عمار العوضي، وشريف الجندي.
وقعت الصدمة عليها،وبصت لعز ال بيبصلها بخبث.
نظرت للظابط بعصبية:انت شكلك اتجننت، انا هق*تل بابي ازاي.... هو اه اتق*تل من يومين، بس مش انا.
الكل اتصدم من كلامها وبصولها.
الظابط:وبما انك عارفة انه اتق*تل من يومين، عايشة عادي ازاي وكمان بتعملي فرحك
بلعت ريقها وسكتت بتوتر، وبعدين بصت لعز وليل بعصبية:اه دا انتوا ال لعبتوها معايا بقي.... وطلعت بتضحك عليا ومش هتتجوزني..... بس احب اقولك اني مش هسيبك تتهني بيها، وانت ليااااا وبس.
ولفت وخذت سلا*ح الحارس بتاعة، ووجهته ناحية ليل:هحر*ق قلبك عليهااااااا، زي ما حر*قت قلبي علي بابااااااا.
عز اتصدم وجري ناحية ليل، لكن جميلة اطلقت بالفعل وانطلقت رصا*صة وووووووووو.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
وشكرا لتعليقاتكم القمر✌️😘
تكملة الرواية من هناااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا