القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نقاء قلبي الفصل الحادي وعشرون 21 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات

رواية نقاء قلبي الفصل الحادي وعشرون 21 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية نقاء قلبي الفصل الحادي وعشرون 21 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 


#نقاء_قلبي


جميلة نظرت لها بش*ر:وايه ال يخليني اثق فيكي؟! دا اخوكي برضوا. 


ريتاج ببرود:زي ما قولتلك، انتي عشان ابوكي.... وانا عشان جوزي، لان عز اعترف ليا ان هو ال ق*تل عمار.


جميلة بصت لها وسكتت، قلبها وا*جعها علي ابوها، وفي نفس الوقت عايزة تنت*قم.

ريتاج: ها،قولتي ايه؟!


جميلة نظرت لها بجمود:موافقة، ايه الخطة.

ريتاج قعدت علي الكرسي بجمود: عز الفترة دي بقي مُغرم بمراته كتير زي ما انتي عارفة.


جميلة قبضت علي ايدها بضيق وعصبية.

ريتاج : فا لو عايزة تنت*قمي منه، اخلصي من حبه.


جميلة :ودا ال انا عايزاه اصلا.

ريتاج:تمام، بس هتعملي ايه بقي.

جميلة بابتسامة خبيثة:كان نفسي اعمل الخطة دي من زمان.... وبما انك اخته يبقي كل حاجة هتعدي.


ريتاج بابتسامة:عايزة ايه؟!

جميلة بخبث:عايزاه في حضني.


ريتاج ابتسمت وقامت:تمام...جهزي نفسك بقي.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند ليل في الفيلا.


كانت واقفة في المطبخ وبتغسل الاطباق.

عز قرب منها وحضنها من الخلف.

ليل بابتسامة:مش وراك شغل ولا ايه؟!

عز بهدوء: ورايا، بس انتي اهم.

ليل سكتت، وبعدين لفت بضيق ورفعت رأسها وبصتله:عز.


عز حا*وط خص*رها، ودفن وجهه في رقب*تها:اممم.


ليل بضيق:انا عارفة انه مر وقت طويل.... بس انا عايزة اعرف، ا انت طلقتني ليه؟!

عز سكت واتجمد مكانه، ابعد وجهه قليلاً ونظر لها بجمود.

ليل بحزن:ليه؟!


عز ابتعد عنها بحده وعطاها ضهره: قولتلك مش هقدر.

ليل:طب ليه يعني مش هتقدر، ايه السبب ال يخليك تعمل فيا كدا.

عز بحده: اقفلي علي الموضوع، ال حصل حصل.

ليل بعصبية: لا مفيش حاجة اسمها ال حصل حصل، انا كل شوية بفتكر وبضايق.... علي الاقل عرفني السبب.


عز لف لها بغضب:قولت خلااااص.

اتخضت منه ورجعت خطوة للخلف.... رأي خوفها فا اتنهد وبعد عنها بضيق، وخرج من الفيلا.


وهي قعدت علي الكرسي بضيق وبتفكر.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الشركة


رنيم كانت قاعدة في مكتبها، وفجاة دخلت السكرتيرة.


السكريترة: حضرتك قولتيلي لما عز بيه يوصل اقولك....وهو وصل.

رنيم قامت بهدوء:ماشي.

السكرتيرة:بس واضح عليه انه مضايق شوية، ومتعصب ومش طايق حد.

رنيم باستغراب:بجد!!! خلاص،روحي انتي.

خرجت السكرتيرة.

ورنيم مسكت تلفونها بتردد، واتصلت ب أنس.... واتاها الرد. 


انس: ايوا.

رنيم بتوتر:ع عز وصل.

انس: تمام،انا جاي.

قفلت معاه، وقلبها بينبض.... اتنفست بقوة،وبعدين مسكت شنطتها :ما انا اكيد مش هقعد لحد ما ييجي.... كفاية عليا شغل النهاردة.

وخرجت من المكتب.


في مكتب عز، قل*ع جاكت بدلته بضيق ورماه علي الكنبة، وقعد علي الكرسي ورجع رأسه للخلف واضعا يده علي رأسه. 


الباب خبط ودخل كريم.

عز:عملت ايه؟!

كريم:كلمت هشام، وعرفت انه خلاص خلصنا من شريف.... والدكتورة لسة في المخزن.... وكمان عرفنا حاجة.


عز بهدوء:ايه هي؟!

كريم نظر لها، وبعدين ابتسم: مبروك، هتبقي اب قريب.

عز نظر له بأستغراب.

اكمل كريم:الدكتورة قالت ان مدام ليل حامل.

عز اتعدل في قعدته ونظر له بصدمة:انت بتتكلم جد!!!


كريم بابتسامة:مقدرش اكد*ب عليك ياباشا.

عز قام وكان هياخد الجاكت عشان يخرج. 

فجاة الباب خبط،ودخلت السكرتيرة: انس بيه عايز يقابل حضرتك يابيه.

عز استغرب:دخليه.

خرحت،ودخل انس وعلي ملامحه الضيق.


عز:في ايه يا انس؟!

انس بضيق:عايز اتكلم معاك شوية.

عز قعد علي الكنبة بهدوء:اتفضل.

انس قعد علي الكنبة، ومعاهم كريم.


انس: شريف الجندي مختفي من امبارح.

عز ببرود:ايوا، وانا مالي؟!

انس: في حد بيقول انك انت ال خط*فته.

عز بجمود:وياترا مين دا؟!

انس:واحد من رجالته، بيقول انك واحد بتاع عصا*بات.

عز ابتسم بسخرية:وانت تعرف عني كدا.

انس:انا عارف انك معملتش كدا، لان اصلا انت ملكش عد*اوة مع شريف.... بس في واحد اسمه عمار، اتق*تل من فترة بطريقة تخوف،انت تعرفه؟!


عز نظر لكريم بجمود، وبعدين نظر ل انس: ايوا اعرفه.

انس: تمام،احنا لقينا رقمك علي تلفونه.

عز بجمود:فعلا، اتصل عليا.... قبل ما يمو*ت بساعات... بس دا عشان كان عشان يقولي انه عايو يتقدم لاختي، وانا رفضت.


انس اتنهد:تمام، يبقي الحكاية كلها سوء تفاهم.... وانت عشان صاحبي، انا هقدم الكلام دا لفرقة التحقيق، وانت مش هيكون ليك علاقة بالموضوع.

عز بجمود:تمام.

ابتسم انس،وخرج. 

وكريم قعد مكانه:كان غلط عليك صحبة انس.

عز بهدوء:بالعكس، دي احسن حاجة.


خبطت السكرتيرة ودخلت: حضرتك في خمس اجتماعات النهاردة.

عز اتنهد ونظر لكريم:انا هشوف الشغل النهاردة، وانت بقي عايزك تشوف مكان كدا علي البحر يكون فخم، بأختصار افخم حاجة.

كريم بابتسامة:حاضر ياباشا.


وقام عز، واتجه لغرفة الاجتماعات.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في القصر


دخلت ريتاج وشافت مامتها وريهام ورقية قاعدين، نادت مامتها واخدتها لفوق.


في الاوضة.

سلمي بأستغراب:في ايه ياريتاج؟!

ريتاج كانت مدياها ضهرها وبتعمل حاجة.

سلمي قربت منها بأستغراب:في ايه يابنتي؟!


فجاة لفت ريتاج، وحطت حق*نة علي رقبة امها.

سلمي اتصدمت وبرقت وهي مش قادرة تتحرك من ش*كة الاب*رة.

ريتاج بعدت عنها، وسلمي حست انها مش قادرة تنطق حتي او تتحرج، رجعت للخلف بتعب ووقعت علي الارض.


ريتاج اتنهدت بخوف،ومسكت تلفونها وهي خايفة ومتوترة: اهدي ياريتاج، م مش هيحصل حاجة.... ب بس لازم تاخدي حق جوزك.


واتصلت بعز وهي بتمثل الذ*عر:عز، الحق، ماما وقعت من طولها.... و ومش راضية تصحي.

عز بقلق:ايه؟! انا جاي حالا....اتصلي بالدكتورة.

وقفل معاها..... وهي اتوترت وخرجت من الاوضة تنادي العيلة.


بعد نصف ساعة.


وصل عز القصر، وطلع علي اوضته والدته ولقي العيلة موجدين والدكتورة وامه نايمة علي السرير.


عز قرب منها بسرعة: مالها؟!

الدكتورة:دي شبه جل*طة.

الكل اتصدم،وعز نظر ل ريتاج باستغراب:ايه ال حصل؟!


ريتاج بتوتر: كانت عايزة تشوفك، و وفجاة وقعت من طولها ومعرفتش ايه السبب.


الدكتورة قامت وقفت:يستحسن تفضل معاها لو دا السبب، واستني لحد ما تصحي واتكلم معاها..... وابعدو عنها التوتر.


عز اومأ لها.

والدكتورة خرجت.

ريهام:روح ارتاح انت يا عز، وانا هقعد معاها.


عز بهدوء:لا، انا هقعد معاها، ارتاحي انتي.

ريهام:براحتك يابني.

عز قعد علي السرير بضيق:ريتاج، هاتيلي الابتوب من اوضتي.... والتلفون شكلي نسيته في العربية.

ريتاج:حاضر.

وخرجت ومعاها ريهام.

وفضل هو ووالدته.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المساء، في الفيلا عند ليل. وتحديدا في الغرففة. 


كانت رايحة جاية متوترة، مسكت تلفونها واتصلت بعز، بس مردش.

تكلمت بضيق:ما هو الموضوع ميستاهلش انك تتأخر كل دا.


اتصلت بيه تاني والتلفون بيرن، بس مبيردش..... فجاة بقي مغلق.

ليل بضيق:للدرجادي مش قادر تسمع مكالماتي ليك، ماشي ياعز.


فجاة تلفونها رن،وكان رقم غريب.... استغربت وردت.

اتاها صوت: وحشتيني.

ليل باستغراب:انت مين؟!

:معرفتيش حتي صوتي.... حاولت انساكي لكن مقدرتش.

ليل قلقت وسكتت بأستغراب.

: احب اقولك،اني جاي قريب.... وانا وانتي هنبقي مع بعض، كفاية فرا*ق لحد كدا.


ليل بعصبية:بقولك ايه، لو مش هتقول انت مين هت.....


قاطعها صوته:مروان.

اتصدمت ونظرت للرقم تاني:م مروان.

مروان:ايوا انا، رجعت وهاجي اخدك قريب.

ليل بعصبية:انت اكيد اتجننت، دا انا مرات اخوك.

مروان بغضب:متقوليش اخويا، عمره ما كان اخويا.... دا ابن عمي بس غير كدا مفيش حاجة تاني.


ليل بعصبية:طب ايه رأيك بقي اني هقول لعز علي ال انت بتقوله دا، وهو يبقي يتصرف معاك.


سمعت ضحكاته، خافت وقفلت بسرعة، اتصلت بعزبس مردش برضوا.....


فجاة رد،اتنهدت براحة واتكلمت بعتا*ب:عز، ا انت فين؟! وسايبني لوحدي ليه، انا محتاجة اتكلم معاك في حاجة ضرورية.


سكتت بصدمة واستغراب عندما سمعت صوت امرأة يأتيها: هو مشغول دلوقتي، مش فاضيلك.


ليل بعصبية:انتي مين، وتلفون جوزي بيعمل معاكي ايه؟! فين عزززز؟!


المرأة:في حضني، اصل احنا اتجوزنا.

الصدمة وقعت عليها كالعا*صفة، نبضات قلبها بدأت تقل، انفاسها بقت بتاخدها بقوة وضيق، تحدثت بغصة في قلبها وصوت مبحوح:ا انتي بتقولي ايه؟! ا اكيد ا ا انتي ك كد*ابة.


:لو مش مصدقة، تعالي القصر، اتجوزني واخدني بيت العيلة.... ونايمة انا وهو علي سريره اهو، وفي حضنه. 


ليل بعصبية:انتي كد*ابة، اكيد انتي سر*قتي تلفونه.

:قولتلك لو مش مصدقة، تعالي بيت العيلة، وفي اوضته..... كنت اقدر اخليه يكلمك بس هو نايم، وتعبا*ن فا مش هينفع اصحيه.

وقفلت معاها.

ليل رمت التلفون علي الارض بعصبية، وبدات تاخد نفسها برعشة، ودموعها بتتجمع في عينها.

بصت علي ايدها ال بتترعش، اتحركت ومسكت تلفونها ودموعها بدأت تتساقط، خرجت من الاوضة وكانت بتنزل علي السلم وهي بتتسند، رجليها مش شايلاها..... مش قادرة تصدق او تتحرك،بس تشجعت واقنعت نفسها ان كل دا كد*ب..... وعز ميعملش فيها كدا.


خرجت وركبت العربية من الخلف وهي بتبكي برعشة وصوت مكتوم.

تحدث معها السائق باحترام :اوصلك فين يا هانم.

ليل بصوت مبحوح وصد*رها يقبض علي قلبها بضيق:ا ال.... ا القصر.

اومأ لها وتحرك بالسيارة وانطلق.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في مطعم راقي امام البحر. 


كانت تجلس رنيم ومعاها اصدقاءها..... وكانت لابسة قستان ضيق لونه نبيتي، واصل لبعد الر*كبة بقليل. 


رنيم:المكان حلو اوي.

نور:مش قولتلك، انا باكل هنا كل اسبوع علي الاقل.

روان: طب ايه يا رنيم، مفيش حاجة كدا ولا كدا.


رنيم بضيق:لا مفيش.

نور:يابنتي انتي مش روحتي الجيش عشان الواد.

رنيم بغي*ظ:الواد فلسع ياختي.

روان بضحك: مقدرتيش عليه، انا مش عارفة اي دا.... دا لو جه قدامي هوقعه في حبي من اول نظرة.


رنيم بضيق:هو مش من النوع دا.

روان وهي تشرب العصير بغرو*ر:كل الرجالة زي بعضها ونفس النوع.

رنيم سكتت بضيق وحزن، ونزلت عينها.


فجاة لقت حد بينادي :مرات اخويااااا.

بصت لمصدر الصوت واتصدمت لما لقت احمد بيجري عليها بفرحة وانس وراه وهو يضع يده في جيبه وصحابه وراه.

احمد قرب منها بابتسامة:ازيك يا مرات اخويا.

نور وروان في نفس واحد:مرات اخويا؟!!!


وقف امامها انس وهو يرتدي تيشرت اسود بير*ز عضلا*ته وبنطلون اسود.

انس مسك احمد من كتفه بقوة:اسفين علي الازعاج، صاحبنا مهنج بس.

روان بصتله بأعجاب منه ومن بنيته:لا عادي ولا يهمك.... بس هو بيقول لرنيم ليه مرات اخويا؟!


كل دا ورنيم منزلة رأسها وتنظر للارض وخد*ودها حمراء من الصدمة والخجل.

احمد بصله :مش دي يابني خطيبتك برضوا.

حسام قرب منهم:اي دا يعني دي ال كنت بتتكلم عليها..... اهلا.

عمر بغم*زة: يابوييي، ايه الحلاوة دي.

انس ضر*به علي كتفه بحده:لم نفسك.


روان:مش تقولي انك تعرفيهم يارنيم..... ساكتة ليه كدا.


رنيم اتضايقت وحست بالاحر*اج اكتر وقامت وقفت ومشيت من المكان.

انس كان ينظر اليها، ومشي وراها فورا.


احمد قعد علي التربيزة وبص لنور بغم*زة:قوليلي بقي، انتي اسمك ايه؟!

نور ابتسمت بخجل وسكتت. 


عمر قعد جمبه وبص لروان:وانتي ياقمر، اسمك ايهيا فولة.

روان بصتله من تحت لفوق وهي ساكتة.


حسام بحده:يلا يالاا منك ليه من هنا.


في الخارج.


خرجت وقربت من عربيتها ولسة بتمسك مقبض الباب، لقت ال حط ايده علي ايدها ولكن ايده اقوي واكبر.


رفعت راسها وبصتله وهو كان وراها عينها جت في عينه، وهو تاه في عيونها ذات اللون العسلي.


رنيم بعدت ايدها ونزلت رأسها، وهي تعيد خصلة شعرها للخلف بتوتر وضهرها لباب السيارة :ايه ال جابك؟!


انس: كنت مع مع صحابي وقولنا ندخل ناكل، بس احمد شافك.

رنيم وهي تنظر للارض وبصوت خفيف:انت مش قولت هتشوف الموضوع دا؟!

انس:شوفته،بس احمد صاحبي لسانه فالت.

رنيم ابتسمت بخفة وهدوء.

انس:انتي عايزة تمشي؟!..... عشان شوفتيني.

رنيم:ل لا، ب بس الوقت اتأخر.... ولازم اروح.

انس:لوحدك؟!

رنيم:اه.

انس:عشان يحصلمعاكي نفس ال حصل اول مرة اتقابلنا.

رنيم رفعت رأسها وبصتله باستغراب:هو انت كنت هناك ليه صحيح؟!

انس حط ايده علي رقب*ته ونظر للاعلي: يعني، كنت معدي من نفس الشارع.

رنيم:ليه؟!

انس نظر لها ووضع يديه علي السيارة وهي في النص وحا*صرها:انتي بتسألي كتير ليه كدا.

رنيم بخجل وتوتر:ه ها، ا لا ب بس يعني فضول.


انس بابتسامة خفيفة:فضولك دا هو ال جابك المعسكر، صح؟!

سكتت بتوتر واحر*اج.

انس بهدوء: ايه ال انتي جاية بيه دا؟!

رنيم نظرت له باستغراب:ايه؟!

انس:مش شايفة لبسك!!!

رنيم بصتله بتحدي:دا لبسي وانا حرة فيه.

انس اتنهد بحده وبعد عنها:اممم، تمام..... بس احب اقولك بقي انه مش لايق عليكي.

رنيم باستغراب:ما انا حلوة اهو.

انس بحده:اه حلوة لما كل الرجالة تحط عينها عليكي.

رنيم سكتت،وهو نظر لها بضيق:حاولي توسعيه شوية، الحاجات دي متلبيسهاش الا لجوزك.


رنيم باستغراب:جوزي؟!

انس نظر لها بخبث:ايوا جوزك...... ولا انا مش مالي عينك ولا ايه؟!


رنيم اتصدمت وهل يقصد نفسه.

انس ابتم ابتسامة جانبية خفيفة ووضع يده في جيبه واقترب منها ووجه قرب شعرها وفوق اذنيها بقليل وهمس:محبش اشوف مراتي المستقبلية تلبس كدا.


فتحت فمها بصدمة...... وهو ابتعد واغلق فمها بأيده وهو ينظر في عيونها.

انس: شوفيلي معاد مع بابا بقي.

ابتسم وابتعد عنها وهو يرى صدمتها واستيعابها البطيء.

تحرك ومشي ودخل المطعم وهي تنظر له بصدمة حتي ابتعد عن ناظريها..... تفكر مع نفسها وهل يقصد والدها بكلمة بابا.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في القصر


دخلت ليل القصر وميل الحراس رأسهم قليلا احتراما لها.


دخلت وملقتش حد غير ريتاج ال واقفة في الصالة.


ريتاج قامت وقفت بصدمة:ليل، انتي هنا.

وظلت تنظر للاعلي مكان جناح عز وتنظر ل ليل بتوتر.


ليل بحده:فين عز؟!

ريتاج بتوتر :ع عز، ا اصل هو..... يعني....


ليل شافت ارتباكها، وهي تنظر للاعلي...... اخدت نفس وقلبها يصر*خ.

وطلعت علي فوق،ريتاج جريت وراها:ليل، لا استني مينفعش تطلعي دلوقتي.


ليل ز*قتها وطلعت لفوق بسرعة، في الواقع ريتاج هي من ابعدت نفسها عن ليل.


ليل طلعت لفوق وهي بتحاول تكد*ب احساسها، وبتقول لنفسها انها مش هتلاقي حد.

لكن كلامها وامالها اختفوا لما فتحت بابا الاوضة، ولقت عز نايم عا*ري الصد*ر، وعلي صد*ره بعض علا*مات روج نسائي باللون الاحمر..... والسرير غير مرتب. 


اتصدمت، وصدمتها ذادت لما شافت ال جمبه، كانت جميلة عا*رية ومتغطية بالغطاء.

جميلة كانت عاملة نفسها نايمة، وهي عارفة ان ليل دخلت.


ليل دموعها تساقطط بغزارة بدون صوت، وهي تري بعض نقاط الد*م علي السرير.


قلبها قبض ولم تعد تعرف كيف تتنفث، المنظر لوحده كفيل انه يك*سرها.

تراجعت خطوة للخلف واضعة يدها علي قلبها الذي ينبض ببطء، وكأن روحها اوشكت علي الخروج.

التلفون وقع من ايدها وهي لا تسمع ولا تري غير عز وجميلة ال علي فراش واحد.


دموعها تتساقط ولا تعرف ماذا تفعل، تروح تصحيه وتواجه بعملته، ولا تسكت وكأن شيئا لم يحدث..... ولا تبعد خالص عن حياته.

عادت للخلف ولم تشعر حتي بريتاج ال واقفة جمبها تمثل التوتر.

خرجت من الاوضة بسرعة وهي بتجري حتي كادت ان تقع عدة مرات.


خرجت من القصر ووقفت قدامه وهي تنظر حولها ولا تري شيئا بسبب دموعها.

اقترب منها السائق بقلق:مدام ليل، انتي كويسة....تحبي اوصلك لمكان.


لم ترد عليه التفت ونظرت للاعلي مكان جناح عز بدموع.

اتحركت وركبت العربية،وتحدثت مع السائق اخيرا بصوت خفيف ودموع وهي ماذالت واضعة يدها علي قلبها:ا الفيلا.


اومأ لها وانطلق للفيلا.


........ بعد وقت. 


في الفيلا.


نزلت بسرعة وهي تركض بدموع، دلفت الي غرفتها واحضرت شنطتها. 

قامت بوضع جواز السفر وبعض النقود، ال كان سايبها ليها عز في الدولاب حتي اذا قررت ان تشتري شيئا، اخذته وكان مبلغ كبير. وضعته واخدت كل الاوراق الذي ستحتاجها.

مسكت شنطتها وتنفست بقوة وسط دموعها.


جلست علي الارض، ووضعت يدها علي فمها تكتم صوت شهقاتها ودموعها، قامت وقفت..... واتحركت شافت شيء يلمع في دولابها وكانت السلسلة جابها ليها مخصوص، مصممة خصيصاً لها. نظرت لها ثم نظرت للخاتم الذي اعطاها اياه في الحفلة.

خلعته ووضعته علي التسريحة بدموع وق*هر.

نظرت للسلسة بتردد ولم تأخذها.

اكتفت بالاسورة وكانت رقيقة مصنوعة من الالماس الخالص مكتوب اسم عز في الخلف.


نظرت لدولابه تحركت ناحيته وهي تشم رائحته لاخر مرة في ملابسه...... انها*رت بدموعها، وابتعدت عن الدولاب.


امسكت شنطتها ولم تجد هاتفها اخذت هاتفها الاحتياطي الصغير وخرجت من الفيلا، خارجة من الباب الخلفي حتي لا يراها الحراس.


خرجت واتصلت باوبر، وعندما وصل ركبت وهي تبكي بأ*لم ....وقالت له:المطار.


انطلق بها وهي تنظر من شباك النافذة بدموع، قلبها يؤ*لمها اكثر عندما تتذكر وضع عز وجميلة، وتتذكر جميع ذكرياتها معه.

تحدثت وسط دموعها بصوت خفيف:خلصت، خلصت حكايتنا...... ومش هيبقا في حاجة ترجعنا تاني.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


استووووووب.


هسيبكوا تقرروا المصير😶


وشكرا لتعليقاتكم الحلوه🤍

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع