رواية نقاء قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية نقاء قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
نقاء-قلبي
في القصر
دخل عز وهو شايل ليل ،ال مخبية وشها في رقـ.ـبته بخوف ....مبصش لحد واخدها وطلع علي فوق علي طول.
سلمي بضيق: وفي النهاية جابها ،يبقي كان ايه فايدة كل دا.
ريهام:مش مراته برضوا!!!
سلمي بصت لها بكر*ه :انا وجهتلك كلام يعني؟!
ريهام بصت لها بضيق ومشيت من قدامها واتصلت برنيم بس مردتش.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في جناح عز
دخل وحط ليل علي السرير بخفة وجه يبعد ،لكن هي لسة متشبثة في هدومه.
نظر ليها ، وهي بصتله ودموعها في عينها:مين الناس دي يا عز،وكانوا عايزين مننا ايه؟!
عز قعد جميعا وبهدوء:اهدي متقلقيش،انا معاكي ....دول شوية اعد*اء ليا في الشغل ،بس خلاص انا كلمت البوليس وهما هيهتموا بالموضوع.
ليل قربت منه وحضنته: خليك معايا شوية،متسبنيش .....ا انا كنت خائفة اوي،ا انا بقيت حاسة اني وحيدة....انا مليش غيرك ،خليك جمبي.
عز وضع يده علي ضهرها وهو بيمسح عليه بهدوء.
الباب خبط وكانت الخا*دمة ومعاها صينية الاكل.
عز :طب قومي غيري هدومك دلوقتي.
ليل :هقوم استحمي الاول.
وقامت وقفت وبصتله:عز ،اوعي تمشي ....انا خايفة ولله.
عز ابتسم بخفة:حاضر.
ليل ابتسمت واتجهت للحمام،والخا*دمة حطت الاكل ومشيت.
عز قام وغير قميصُه،ورماه بسبب لون القميـ.ص،وليل مقدرتش تشوف الد*م.
فجأة تلفونه رن ،وكان شريف.
عز ببرود:نعم؟!
شريف:عايز اقابلك.
عز:ليه؟!
شريف: حاجة تخصك ....وتهمك اوي.
عز عقد حواجبه بشك :زي ايه مثلا!!!
شريف : قولتلك حاجة تهمك ،وانت ممكن تند"م لو مجيتش.
عز اتنهد:فين؟!
شريف:هبعتلك العنوان في رسالة....سلام.
عز قفل معاه، وهو مستغرب من نبرة صوته معاه وكأنه بيستفزه.
.........بعد مدة
خرجت ليل ،وكانت لابسة بدي بحما*لات وردي وفوقيه قميـ.ص ابيض وشو*رت وردي حرير.
اتجهت وقعدت جمب عز ال قاعد علي الكنبة وصينية الاكل علي التربيزة ال قدامه،وقعدت جمبه.
عز :انا خارج.
ليل بصتله وفي عينها نظرة حزن وضيق.
ليل قربت منه وحضنته :طب والنبي ما تتأخر عليا.
عز نظر لها شوية ،وهو شايفها بقت ضعيفة قدامه .....بقت خايفة ليبعد عنها وتبقي وحيدة،مبقاش في حياتها غيره.
ليل اتحر*جت من نظراته وبعدت شوية،وعيونها في الأرض.
عز قرب أيده وحا*وط وشها وابتسم بخفة:حاضر...مش هتأخر.
ليل ابتسمت ،وهو قرب وطبع قب*لو علي خد*ها.
قام ومسك جاكته ونظارته الشمسية وهاتفه وخرج....وليل انظارها عليه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند رنيم
كانت قاعدة في مكتب انس بعد ما طلبها ،وكانت قاعدة مرتاحة أن مفيش حد بقي فا بعدت الباروكة.
فجأة الباب اتفتح ودخل احمد:انس انتي ف....
سكت لما شاف رنيم ،واستغرب.
احمد :انتي مين وبتعملي ايه هنا؟!
رنيم وقفت بصدمة وتوتر ،مكانتش عارفة تقول ايه!!!
احمد باستغراب:ما تتكلمي،ساكتة ليه؟!
دخل انس بهدوء:دي خطيبتي.
احمد بصله بصدمة :ايه!!!
رنيم بصدمة:ايه!!!
الاتنين بصوا لبعض بصدمة ،وانس بيبص عليهم بجمود.
احمد بص تاني علي انس بصدمة:انت خطبت؟! ومقولتليش!!!
انس :دي حاجة كدا علي السريع....وهي جت تزورني.
احمد :كنتي تقولي وانا افرحلك،هو انا هحسدك.
انس بهدوء:متزعلش،لسة هنعمل حفلة الخطوبة....وانت اول واحد تيجي بقي.
احمد بفرحة:دا انا هتنطط من صباحية ربنا عندك....هروح افرح الرجالة.
وخرج جري.
رنيم بصدمة:انت قولت ليه كدا؟!
انس بحده:يعني اعمل ايه؟ اسيبه يكشفِك.
رنيم نزلت راسها في الأرض بضيق:خلاص ،ما انا كدا كدا ماشية.
انس بضيق:دا هيكون احسن....بكرا الصبح بدري هتمشي ،وكل واحد يروح لحاله.
رنيم بضيق:يكون احسن برضوا.
انس بحده :ياريت متعمليش كدا تاني.
رنيم رفعت رأسها وبصتله وكان في لمعة دموع في عينها:عمري ما هغلط كدا تاني.
انس بصلها شوية وهو ساكت ،حاسس في حاجة في كلامها....مضايق أنه مش هيشوفها تاني.
حط أيده في جيبه ولف : البسي هدومك ،واستني هنا لحد ما اجي اخدك.
وخرج.
رنيم اتضايقت وقعدت علي الكنبة، حست بالاها*نة ،لاول مرة فعلا بتشوف أنها داست علي كرامتها ....بس كله بسبب عيلتها عمرها ما شافت حنية من ابوها ،او ال فاكراه ابوها.
رجعت رأسها للخلف بدموع وهي ساكتة خالص ومفيش صوت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في كافيه فخم.
يجلس عز علي ذالك الكرسي بهيبة ،وامامه شريف.
عز :اتفضل ،عايزني في ايه؟!
شريف بابتسامة :في موضوع مهم جدا ،وشرط كمان وانت لازم توافق عليه.
عز بسخرية:ياه،كمان شرط....قول.
شريف بخبث:عايزك تتجوز بنتي جميلة.
عز بهدوء:وايه الثقة ال عندك دي ....لا وجاي وعلي اساس اني هوافق،احنا اتكلمنا في الموضوع دا قبل كدا.
شريف بحده :طالما مش هتتجوزها بأرادك ،يبقي غص*ب عنك.
عز بحده:انا مبتهددش.
شريف بابتسامة خبيثة :طالما محدش بيقدر عليك ....يبقي انا هقدر.
عز رجع ضهره للخلف بهيبة وجمود:وريني.
شريف نزل رأسه بابتسامة سخرية ،وبعدين أخرج حاجة من جيبه:هوريك طبعا....اتفضل.
وأخرج مجموعة صور واعطاها لعز ال اتصدم لما شاف محتواها.
شريف بخبث:هتتجوز بنتي يا عز ،يا اما افضحها ،وسيرتها هتبقي علي كل لسان.
عز عرو*قه يده ظهرت بشكل مخيف وعيونه احمرت ،رفع رأسه ونظر لشريف بغضب وهو ساكت.
شريف :بس في علمك،بنتي مش هتبقي ضرة.
عز نظر ليه بشدة .
شريف:هسيبك تفكر ، بس اخرك معايا بكرا....بنتي هتيجي بكرا وتعرف عيلتك بخبر جوازكم.
عز نظر ليه بغضب ،وقام وقف وخرج من المكان.
شريف ابتسم ومسك تلفونه واتصل بجميلة:ايوا يا حبيبتي ،كل حاجة ماشية تمام....عز هيكون ليكي زي ما وعدتك ،بكرا تروحي تعرفي عيلته بقي.
وقفل معاها وابتسم بخبث :يلا بقي نصيبك انك متعيش للحظة دي يا عمار.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء في القصر
دخل عز ولقي سلمي في وشه.
سلمي:مساء الخير ياحبيبي.
عز يصلها بجمود وعلي ملامح وشه الضيق والحزن:في ريتاج؟!
سلمي باستغراب:نايمة في اوضتها.
عز اومأ لها ،وبعدين طلع واتجه لجناحه.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
ليل كانت قاعدة ومستنية عز بفا"رغ الصبر.
الباب اتفتح ،ودخل عز ....ليل شافته وقامت وقفت ،جريت عليه وحضنته بقوة ورأسها علي صد*ره.
ليل بقلق:اتأخرت ليه؟!انا كنت خايفة اقعد لوحدي....متبعدش عني تاني معلش.
عز بادلها الحضن لاكن بقوة ،وهو دا*فن وجهه في رقبـ.تها.
ليل استغرب من سكوته وقوة أنفاسه علي رقبـ.تها.
ليل : عز ،انت كويس؟!
عز بهمس:محتاجك.
ليل بابتسامة :وانا معاك يا حبيبي.
بعدت عنه ومسكت أيده ،واخدته وقعدته علي السرير ....قربت وقل*عته الجاكت ،وحطته علي جمب.
عز بدأ يفك ازرار قميصُه ،وهو عمال يفكر بضيق.
ليل بصتله باستغراب:في حاجة يا عز؟!
عز نظر لها شوية ،وبعدين مسك أيدها وقربها وقعدها علي رجله.
عز بعد خصلات شعرها للخلف ،وليل كانت مبتسمة ببراءة.
عز فضل باصص علي ابتسامتها،وهو بيفكر أنه بسببه هتختفي تاني.
عز قرب وشها ليه بايظه ،وطبع قب*لة خفيفة....بعدها قلبها ونيمها علي السرير وأصبح معت*ليها ،انزل وجهه وطبع قب*لة قوية وضحت مشاعره وحبه ليها.
عز بعد ونظر لها :عايزك.
ليل بابتسامة:وانا قدامك اهو.
عز:بأرادتك؟!
ليل ابتسمت وحا*وطت رقبـ.ته بأيديها :وانا كلي ليك.
عز نظر ليها وابتسم ابتسامة خفيفة جدا.
عز: بحبك.
ليل :وانا كمان.
عز:عايز اسمعها منك.
ليل نزلت عيونها بخجل: ب بحبك ،بحبك يا عز.
عز مقدرش يتما*لك نفسه وحا*وط خص*رها بأيده ،وشدها لعنده ....واقترب منها وهو ينزل ملابسها عنها ووووووووو
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الصباح
ليل فتحت عينها ببطء وهي متغطية بالغطا ،وبصت جمبها بقت عز قاعد علي حرف السرير وعاطيها ضهره العا*ري المعضل....وواضح انه بيد*خن.
ليل قامت بابتسامة وخجل ،وقربت منه وحطت رأسها علي صد*ره.
ليل بابتسامة :اممم صباح الخير.
عز طفي سيجا*رته بجمود وقال: عايز اتكلم معاكي شوية.
ليل بعدت ورجعت شعرها للخلف : عايز تقول ايه؟!
عز قام وقف واخد تيشرت الابيض بتاعه ولبسه ال ابرز عضلا*ته....ولف وبصلها.
ليل باستغراب:في ايه ياعز؟!قلقتني.
عز بجمود:انتي طالق.
لسانها وقف عن الحركة ،مقدرتش تنطق ....مش عارفة تقول ايه ،مش قادة تستوعب....أنفاسها بدأت تعلي ولكن في نفس الوقت تقل.
ليل ببحه: ع عز ،ا أن انت ق قولت ا ايه!!!
عز بعد نظره عنها بضيق وبرود:ال سمعتيه.
دموعها خا*نتها ،نزلت بدون وعي : ا انا بتقول ايه؟! انت مستوعب انت قولت ايه ....ا انت طلقتنييييي.
عز سكت ومقدرش يتكلم ولف واعطاها ضهره.
ليل بدموع :ط طب ا انا ز*علتك في حاجة ....ا انا عملت ايه لكل دااااا،ا انت بتعا*قبني علي ايييييه....رد عليااااااا.
عز لف وبصلها بغضب : بسبببببك ،اناي ال وصلتينا أكدت ،كل ما اقرب منك افتكر انك السبب في مو*ت ابنييييي.
ليل بانهيا*ر :قولتتتتتك مليش ذنننننب ،م مكنتش اعرف .....ا انت كد*اب ،ا انت بتعمل كدا عشان حاجة تاني ....ك كنت عملت كدا من زمان ،ليه تعمل كدا دلوقتي.
عز بحده :مبقتش عايزك.
لاحظ أن الغطا هينزل من عليها ،لف بسرعة وغضب وضيق ....شعور أنه خلاص مينفعش يبصلها تاني بعد ما طلقها بيق*تله.
ليل قربت اكتر بدموع ورعشه وبضعف : ع عز ،ا انت عارف اني مليش غيرك....م مش هقدر اعيش لوحدي،انا محتاجك جمبي....م مش هقدر ....متبعدش عني والنبي.
عز وهو بحاول يمثل الجمود،خلاص ،حكايتنا خلصت ....مش انتي كنتي عايزة كدا من زمان.
ليل بانفعا*ل ودموع:زمااااان ،مش دلوقتي ....ا انا بقيت بحبك ،ولله بقيت بحبك يا عز ،ا ارجوك متعملش فيا كدا....ا انا مش قادرة اخد نفسي ولله.
عز : مبقاش ينفع....انا خلاص ،هتجوز جميلة.
ليل من الصدمة مقدرتش تنطق ،حست بضيق في قلبها ونفسها ....مبقتش عارفة تتطلع نفسها ازاي بقت بتبصله ودموعها في عينها بتستنجد بيه ،انه يتكلم ويقول الكلام مش صح عشان تهدي ،عابزاه يقول إنه بيهزر ....لكن ماتكلمش .
محستش بنفسها غير وهي بتقعد علي السرير وعينها بتغمض لوحدها.
عز نظر ليها واتصدم ،قرب منها وحاول يفوقها ،لكن مفاقتش....مسك تلفونه واتصل بالدكتورة بسرعة.
عز بغضب: دقيقة والاقيكي عندي ،مراتي مش بتنططططق.
الدكتورة بخوف من صوته:حاضر .
قفل معاها وهو بيحاول يفوقها ،لكن مفيش صوت ....نظر لها وحس أن روحه بتطلع من مكانها ....ند*م أنه عمل كدا ،بس هو كان مجبو*ر.
تكملة الرواية من هنااااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا