القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحلة عذاب الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية رحلة عذاب الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية رحلة عذاب الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 



35


"جلّ الَّذي سَمّاك أحمَد واصطَفاكَ

عَلىٰ البَريّة أن تَكون رَسُولا" ﷺ


كان قاعد معاها في البيت وهو بيتكلم 


:خلاص كده ملكيش حجه ..نخلي الفرح بعد اسبوع من النهارده 


سلمي بعدم تصديق 


:اسبوع ايه يا عاصم ..هو انا الحق اعمل حاجه 


عاصم بلهفة 


:هنلحق صدقيني..بس خليها اسبوع..أنا اصلا مش قادر علي بعدك وعاوز اروح البيت الاقيكي فيه 


سلمي بدلع 


:وانا كمان يا حبيبي الفتره اللي اخدتها بعيد عنك خلتني ملهوفه علي قربك ..بس اسبوع اكيد مش هينفع 


عاصم بألحاح 


:يا حبيبتي ما احنا كنا مخطوبين قبل كده وعارفين كل حاجه عن بعض ..ليه بقي نعمل خطوبه تانيه ونقعد نضيع في وقت من غير لازمه 


سلمي بتصحيح


:يا حبيبي الوقت ده يادوب الحق اجهز فيهم نفسي والنواقص بتاعه الجهاز واحجز الفستان وانت تحجز القاعه وكل ده ..يعني يادوب ..ولو حسبناها الموضوع ياخدله حوالي شهر 


عاصم برفض 


:لا طبعا..شهر لا ..ده كتير اوي اوي ..انا ما صدقت رجعنا لبعض مش هينفع شهر لى كتييييير اوي 


سلمي بدلع 


:يا حبيبي ماهو يادوب يعني الحق اجهز نفسي واجهز كل اللازم للفرح ولبسي..انت فاهم بقي ..معلش بقي تعال علي نفسك اكيد شهر مش هيجي حاجه في الوقت اللي كنا بعاد فيه عن بعض 


عاصم بضيق 


:متفكرنيش..بس شهر ماشي ..استني عشان خاطرك مع إني مقدرش علي بعدك يا روحي 


قرب منها وبص علي شفايفها واتكلم بغمزه 


:طب ايه ..هو مفيش تصبيره لحد الشهر ده ما يخلص 


سلمي بدلع 


:بس بقي يا عاصم بتكسف الله..وبعدين يا سيدي لما يتقبل علينا باب واحد ساعتها ابقي اعمل اللي عاوزه محدش هيقولك حاجه 


عاصم بحب 


:أمتي بس يتقفل الباب ده ..آه ده الانتظار صعب بجد 


......


عاصم اول ما رجع البيت ..يادوب هيدخل من باب العمارة..لكنه افتكر البواب ...عشان كده قرب منه 


اول ما البواب شافه اتكلم ببسمه صفرا وهو بيقول 


:حمد الله علي سلامه الست يا أستاذ عاصم..طمنا عليها كويسه ان شاء الله..واخبار النونه ايه ..


عاصم شده علي جنب واتكلم بتحذير 


:اسمه يا مخلوف ..اللي شوفته وسمعته ده مش عاوز مخلوق يعرف عنه حاجه 


خرج من جيبه فلوس واداها للبواب وكمل 


:ودول عشان كل ما لسانك يجي يفلت تمسكه كويسه 


البواب اخد منه الفلوس بسرعه وبصله 


البواب بمكر 


:بس اكيد دول مش هيكفوا يا عاصم بيه ..يعني انا مثلا لو جه حد وسألني عن الست واي علاقتها بيك ..اقولهم ايه 


عاصم بضيق 


:قولهم معرفش ..قولهم أول مره اشوفها..قولهم اي حاجه ..مش لازم تطول في الكلام وتلت كتير 


خرج كمان فلوس واداها ليه 


:ودي عشان لو لسانك فلت تعرف تلجمه كويس ..وكل ما كنت كتوم وتحافظ علي السر ..احبك وادلعك..لكن تطلع السر بره ..يبقي اتفرج علي اللي هيحصل 


البواب ببرود


:متقلقش يا بيه ..طول ما الجيب مليان اللسان مربوط..انت وشطارتك بقي تخليه مليان علي طول 


عاصم بصله بقرف وسابه ومشي ركب الاسانسير عشان يرجع شقته 


أول ما باب الاسانسير اتفتح عاصم شاف اخر حد اتوقعه هنا 

علي اخو مروه 


علي اول ما شافه ابتسم بسخريه وعلق 


:أهلآ أهلآ بجوز العبيطة ..اه صحيح قصدي طليقها معلش ..إلا أنت كنت فين كده ..ايه خرجت تحتفل ..


هز راسه بأستحسان وكمل


:عندك حق ..فعلا المتوحده دي اللي يخلص منها لازم يحتفل ويوزع شربات ..كمان هتكون متوحده وخدامه وبنت ستين في سبعين زي أمها وفي الاخر تطلع خاينه ..لا كده كتير بجد ..


عاصم اتنهد بغضب وسأل بعصبية 


:بقولك ايه يا جدع انت شغل حلق حوش ده متعملهوش هنا ..تعمله قدام الناس اللي انت شبههم فا تلخص كده وتقول عاوز ايه خلي ليلتك دي تعدي 


علي ببسمه ساخره 


:طب حتي خلينا ندخل جوه ولا هننشر الغسيل هنا قدام الكل والرايح والجاي يتفرج علينا 


عاصم بصله بكره وعرف إن كلامه صح وهو في غني عن إن اي حد يعرف حاجه عنه هو أو مروه


قرب من الباب وفتحه بعدها شاور لعلي 


:ادخل 


علي دخل وبقي يتأمل المكان اللي ساكن فيه واتكلم بتريقه 


:بقي البت العبيطة كانت ساكنه هنا ..عجبت لك يا زمن ..الخدم بقو يسكنوا في شقق غاليه وينامون علي حرير 


عاصم بنفاذ صبر وغضب 


:بقولك ..لخص وجيب اللي في عبك مش ناقصه لت كتير..اختك وطلقتها وجبتهالك هي وبنتها اللي انا مش عارف ابوها مين وسكت ومعملتلهاش فضيحه عشات بس مش عاوز الناس تجيب سيرتي بسبب بنت ال


علي بمقاطعه 


:لاااااا ..عيب كده يا هندسة..ايه بابا وانت صغير مقالش إن الشتيمه عيب ولا ايه ..يعني افرد نفسك كده وتتعدل معايا في الكلام عشان منزعلش مع بعض 


عاصم بزعيق 


:هو انت مش عاوز تتنيل تقول جاي هنا ليه ..اخلص وقول 


علي قرب منه واتكلم ببرود


:بص بقي ..اللعبه اللي انت عملتها دي كلها متخيلش علينا ..واحنا عارفين ومتأكدين إن البت اللي مع مروه 

دي بنتك انت ..وعارفين إن مروه معندهاش الجرأه حتي تفكر في الغلط مش تعمله ..فا النمره اللي انت عملتها دي كلها مجابتش همها..


عاصم الد م هرب منه لما سمع كلام علي وحاول ينكر 


:بقولك ايه انت التاني بلا نمره بلا تشريفه..البت اللي مع اختك دي مش من صلبي..دي بت عيونها خضرا ..اختك بقي هتجيب بنت عيونها خضرا لمين وأنا عيلتي كلها مفهاش حد عيونه عسلي حتي مش خضرا..واختك زي ما انت شايف ملهاش وش من قفا..يبقي البت طالعه لأبوها الحقيقي..اللي هو مين انا معرفش 


علي بصله وعلي غفله ضحك بصوت عالي


فضل يضحك لفتره طويله لحد ما عيونه دمعت من كتر الضحك ومسك بطنه 


بعدها اتعدل وهو بيتكلم بأستفزاز وبرود 


:ياااااه هايل يا فنان ..لا بجد هايل ..انت المنتجين وبتوع السيما تايهين عنك فين..لا بجد ادائك تافه ومبالغ فيه ومفقوس اوي يعني 


بصله واتكلم ببسمة غاضبه


:اسمع يا ننوس عشان مطولش معاك في الكلام ..انت هتجيب المؤخر بتاع البت العبيطة والبت بتها هتتكتب بأسمك وانت بنفسك هتروح تعمل شهادة الميلاد..وكلام فاضي من اللي عمال تقوله ده محدش هيصدقه ولو كان عيل صغير 


عاصم بزعيق وتوتر


:انت بتقول ايه ياض انت ..بقولك الواطيه اختك خانتني ومخلفه بت من الحرام وو


علي بمقاطعه 


:بلاش بقي لوكلوك..قولتلك ادائك فاشل ومفقوس والعيل الصغير مش هيصدقك..يعني وفر علي نفسك المجهود واكتب البت بأسمك وهات الفلوس بتاعه المؤخر من غير كتر كلام


عاصم قرب منه واتكلم وهو بيزقه 


:بقولك مش بنتي ..مش بنتي ..واختك دي مش هتطول مني جنيه ..لما تلاقي ابوها الحقيقي ابقي خليه يكتبها بأسمه 


علي قرب من عاصم وهو بيزقه من كتفه وبيتكلم بسخرية وغضب


:بقولك ايه يالاااا مش حتت عيل ابن ذوات زيك هيأكلني البلوظة..ده انا كاسحها وماسحها يالااا و حركات العيال دي متخيلش عليا ..البت هتتكتب بأسمك والمؤخر هتدفعه علي داير المليم ..


عاصم بتهكم 


:ولو معملتش كده ايه هتعمل ..هتشتكيني لماما 


علي بتهكم اكبر 


:لا هخرج من هنا و أقف تحت العمارة في الحته الحلوه دي وافضحك قدام الرايح والجاي ..ومش بس كده هطلع علي مكان شغلك واعمل نفس الحركه ولما اعمل 

كده هروح ارفع قضيه وهناك بقي التحاليل هتثبت إذا كانت بنتك ولا مش بنتك ..هااا ايه رأيك..دماغ شغاله مش كده 


عاصم وشه اتخطف وداس علي أسنانه بغضب 

اتنفس بضيق وحاول يهدي وبعدها سأل 


:بقولك ايه ..متعملش إنك بتحبها وخايف علي مصلحتها ولا تكون افتكرت فجأه أنها اختك ..ده انت بعتها ليا بالفلوس ولا ناسي 


علي بمكر :

لا مش ناسي ..عاشت كده جيت..جيت اخد المؤخر بتاعها واكتب البت بأسمك لاني عارف انها بنتك فا مفيش داعي نلف وندور علي بعض ..هات الفلوس وبالذوق كده يلا معايا عشات تكتب البت علي اسمك من غير شوشرة كتير 


عاصم بص حواليه بغضب وغيظ بعدها بصله واتكلم 

بحقد

 

:وانا موافق ..بس مش النهارده 


علي بزعيق 


:وانا بقي مش متعتع من هنا غير والفلوس معايا 


عاصم بزعيق مماثل 


:يابني آدم افهم ..انا معييش الفلوس دلوقتي..بكره انا هسحبهم من البنك واديهم ليك لمانتقابل عشان اكتب البت بأسمي..فهمت 


علي هز رأسه بموافقة واتكلم بضيق

 

:ماشي ..استني عليك لغايه بكره..بس لو طلعت بحجه بكره مش هستني ولا اخد وادي معاك في الكلام..انا هنفذ علي طول ..بكره يكون كل حاجه جاهزه عشان محدش يزعل ..سلام يا ابو نسب 


قال كده وفتح الباب ومشي من غير كلمه زياده 


عاصم بصلها بأستحقار وتف مكان ما كان واقف 


:جاتك داهيه تاخدك ياخي 


......


في الوقت ده كانت مروه لسه مرميه في الارض وبنتها جنبها مبطلتش عياط 


منال كانت ليه عماله تتصل بكل الستات اللي معاها أرقامهم عشان تخلي مروه ترجع لشغل الخدمه بأسرع وقت 


أول ما خلصت خرجت لاقت مروه علي حالها 

بصتلها بضيق وبصت علي البنت اللي عماله تعيط 


شمت ريحه مش حلوه وافتكرت لما مروه عملت حمام علي نفسها من الخوف 


اتنهدت بضيق وهي بصالها 


:جاتك القرف ..مين هينضف الزفت ده دلوقتي وانتي حتي مش دريانه باللي حواليكي 


اتنهدت وحاولت تهدي وهي بتفكر نفسها 


:معلش يا منال استحملي ..استحملي..كله يهون عشان الخير اللي جاي في السكه 


بصت للبنت الصغيرة اللي بتعيط واتكلمت بسخط


:بطلي عياط انتي التانيه مش ناقصه وجع دماغ ..ده ايه القرف ده ..يعني يا ست مروه معرفتيش ترجعي بطولك زي ما مشيتي ..لا جيبالنا بنتك معاكي ..انا مش عارفه اصلا ازاي الواد ده خلف منك ..


اتنهدت بضيق ودخلت المطبخ جابت كوبايه مايه 

قربت من مروه ودلقتها عليها بمنتهي البرود 


مروه شهقت بخضه وفتحت عيونها واتعدلت بنصها الفوقاني تبص حواليها 


أول ما شافت منال افتكرت كل اللي حصل واللي عاصم عمله وقاله


بصت لمنال برعب وبقت تدور بعيونها في المكان تشوف علي موجود ولا لأ 


منال بسخرية 


:مش موجود يختي خرج ..


مروه بقت تعيط بصوت عالي وهي بتحلف 


:والله العظيم بنتي وبنته يا منال ..والله العظيم محدش قرب مني زي المتجوزين غيره..ده حتي لما كان بيخرج كان بيقفل الباب بالمفتاح وعمر ما راجل غيره لمسني ابدا 


منال قربت منها ومسكتها من طرحتها بغل وهي بتكذبها رفم انها عارفه إن كل كلامها حقيقي


:اخرصي يا ***بقي بتروحي تخلفي في الحرام يا رخيصه ..


بصت للبنت وكملت 


:قولي يارب علي ياخد البنت دي يرميها في أي دار أيتام ولا عند باب جامع ..انت ادعي ميخنقهاش يأبده عاشن يخلص من الفضيحه 


مروه اترعبت واخدت البنت حضنتها وهي بتترعش وبتهز راسها بهستيريه وبتتكلم برعب 


:لا لا لا لا لا ابعدوا عن بنتي ..ده أول يوم ليها في الدنيا...سيبوها حرام عليكم ..محدش يقرب منها لا ..لا محدش يجي جنبها ..دي بنتي ..بتاعتي انا لوحدي محدش يقدر ياخدها مني حتي الموووت ..دي بتاعتي انا لوحدي ..بتاعتي محدش هياخدها ابدا 


بصت للبنت واتكلمت بجنون


:انتي بتاعتي ومحدش هيقدر يأذيكي ..متخافيش..كل اللي هيفكر يجي جنبك بأذي انا همنعه ..مش هخليه حتي يقرب منك ..متخافيش أنا معاكي ..امك معاكي ياروحي 


بعدها حضنتها بحمايه فطريه اموميه 


منال كانت بتبصلها بزهول من طريقتها وطريقه كلامها 

كأنها اتجننت..او فاقت .. ؟!!


هنا منال أدركت إن مروه حالها اتبدل واتغير عن اخر مره شافتها فيها ..والسبب بنتها اللي شيلاها واللي من نظرات مروه باين انها مستعده تضحي بنفسها عشانها 


منال بهمس


:لا ده الموضوع فيه قعده طويله اوي مع علي ..البت دي شوكتها قويت ولازم نرجع نكسرها من تاني وانا هعرف ازاي اكسرها 


بصت لمروه واتكلمت بجحود


:بقولك ايه انتي هتعملي نفسك بني ادمه انتي وبنت الحرام اللي معاكي دي ..ده علي يد بحك ويشرب من 

د مك انتي وهي ..انتي رجعتي هنا تاني خلاص يعني قعادك هنا انتي واللي معاكي دي بشروطنا احنا ..ولو معملتيش اللي نقول عليه يبقي مكانك الشارع مع الكلاب اللي شبهك 


سكتت واتكلمت بحزم


:قومي يلا غوري اترزعي في الاوضه بتاعه بير السلم ومش عاوزين نشوف وشك لحد ما تقفي علي حيلك عشان ترجعي للشغل ولا تكوني مفكره هنخليكي عندنا شفقه ونقول يا حرااام دي بقي عندها عيله صغيرة 


سكتت وهي بتتكلم بقرف وتناكه 


:عيله من الحرام يا واطيه ..لا ياحلوه..انتي هترجعي تشتغلي زي الاول واكتر كمان عشان تقعدي معانا وإلا ساعتها انتي عارفه احنا هنعمل فيكي ايه ..ده انا بالعافيه حوشت علي عنك وخليته يمشي بعد ما كان خلاص هيخلص منك ومن عارك 


مروه حطت ايدها علي رقبتها برعب ومنال كملت بتمثل 


:طبعا انا معملتش كده عشان بموووووت في دباديبك..لا انا عملت كده عشان جوزي حبيبي ميروحش في حديد ..وانتي بقي دورك تحطي الجزمه في بوقك وتسكتي..ومن هنا لحد ما تقومي وترجعي تشتغلي مش عاوزين نشوف وش أمك العكر ده 


مروه وقفت أخيرا وحضنت بنتها وهزت رأسها بضعف 

علي حالها 


مروه بوجع 


:هيجي يوم وهتعرفوا إني معملتش كده أو ممكن تكونو عارفين بس بتنكروا..وهيجي يوم كمان وكل واحد هيدفع تمن ظلمه للغلابه اللي زي حالاتي ..ساعتها هتطلبوا مني السماح بس متخافوش انا هسامحكم عشان مبعرفش اعمل حاجه غير السماح ..


بصت للبنت وكملت 


:وبنتي دي اللي هو مش راضي يقول أنها بنته وقال عليها بنت حرام ورماها حتي من غير ما يفكر بكره يرجع ندمان وعاوزها..بس انا مش هخليه ياخدها ولا يقرب منها ..و أنا هاخد بالي منها وارعاها اكتر ما برعي بنفسي عشان هي نفسي ..بس اللي عرفته إن هيجي يوم وكله عيندم علي اللي عمله وبيعمله فيا وانا مظلومة معملتش حاجه 


منال بسخرية 


:طب يلا زقي عجلك من هنا ولنا يجي اليوم ده هبقي اقولك كلامك صح يا مروه ..يلا بقي غوري من هنا مش ناقصه صداع 


مروه بقت تجر في رجليها جر وكل حته في جسمها بتصرخ من الوجع سواء كان من وجع الولادة أو من كميه الضرب اللي ضربها ليها عاصم وعلي 


أخدت الكيس بتاع هدومها وراحت ناحيه إلاوضه اللي في بير السلم 


يادوب فتحت الباب وحست بأنقباضه شديدة في صدرها وهي طول عمرها بتكره الاوضه دي ومش بتطيق تقرب منها 

لاقتها مليانه كراكيب وتراب وغير صالحه للاستخدام الآدمي 

سندت البنت في الارض علي الكيس اللي فيه الهدوم 


ودخلت حركت الكراكيب اللي جوه وجابت الفرشه القديمه نفضتها من التراب كويسه وحطتها علي جنب 


وجابت مكنسه ملهاش ايد وبقت تكنس المكان بسرعه 

لحد ما بقي كويس شويه عن الأول بعدها بصت حواليها واتكلمت بتعب ووجع كفيل يهد جبل 


:ورجعنا لجهنم تاني ..أهلآ وسهلا بيا 


......


عاصم تاني يوم عدي علي سلمي في البيت عشان يروحوا الشركة مع بعض 


دخل هو الأول ووراه سلمي 

لكنه وقف لما قابل منة وبوسي في وشه


منة ببسمه 


:صباح الخير يا عاصم


عاصم بتوتر


:صباح الخير يا منة ..صباح الخير يا بوسي 


منة بحماس 


:بقولك ايه..مروه اكيد رجعت من عند أخوها وتليفونها اتصلح وكنت عاوزه اكلمها ..لأن انا والبنات عاوزين نزورها 


عاصم بلع ريقه وافتكر اخر مره منة اتصلت كان من حوالي شهر وقالها إن مروه راحت زياره عند أخوها وكل مره تتصل يقولها انها لسه مرجعتش

 

بص للي قدامه وكان لسه هيجاوب ..لكن سلمي سبقته لما جات من وراه واتكلمت بشماته 


:لا ماهو خلاص يا منة يا روحي ..معدش فيه حاجه اسمها مروه خلاص ..بح 


منة بقرف 


:وحضرتك بتتكلمي بصفتك ايه يا سلمي 


سلمي ضحكت بصوت عالي وهي بتتكلم بأستفزاز 


:بصفتي خطيبه عاصم اللي انتي بتكلميه دلوقتي ده 


منة بصت لعاصم بعدم فهم  كأنها بتسأله هي قصدها ايه 

سلمي كملت وهي بتضم دراع عاصم ليها وبتتكلم بسخرية 


:لاهو انتو معرفتوش..مش أنا و عصومي حبيبي رجعنا لبعض ..


قالت كلامها وعملت نفسها افتكرت حاجه 


:آه صحيح كنت هنسي ..واللي اسمها مروه دي خلاص مبقتش مراته ..طلقها ..بس فيه مراته المستقبلية سلمي ..ممكن تسأليه عنها 


:ما تبطلي عبط يابنتي ..هو انتي خلاص فيوزات مخك ضربت ..الراجل خلاص اتجوز غيرك اتقبليها بقي وفوقي 


سلمي بصت لبوسي واتكلمت ببسمه وغضب 


:يا حبيبتي انا فايقه ..الظاهر بس إن انتي اللي مش فايقه ولا واعيه ..


شاورت لعاصم وشبكت ايدها في ايده واتكلمت ببجاحه 


:عاصم ده بقي خطيبي ..واللي بتتكلمي عنها دي خلاص ملهاش وجود في حياته خلاص ..نفاها 

يعني لما تتكلمي عني تقولي سلمي مرات عاصم المستقبلية ولما تتكلمي عن البتاعه اللي إسمها مروه دي تقولي اللي ما تتسمي

 

بوسي بغضب 


:انتي انسانة قليله الأدب ومعندكيش إحترام لنفسك قبل مايكون عندك إحترام لغيرك وبجد بشفق عليكي  وعلي تفكيرك اللي مسوحك 


سلمي بغضب 


:انا قليله الأدب ومش محترمه يا زباله 


بوسي قريت منها بغضب عشان تمسكها وهي بترد عليها


:اه انتي قليله الأدب والاحترام كمان ايه مش عاجبك وبعدين مين فينا اللي زباله ..هو انا اللي عماله أعط كل شويه وابدل بين الرجاله زي ما ببدل الشربات..انتي عارفه اللي زيك بيتقال عنها ايه بيتقال عنها فا..


منة بغضب 


:بووووسي كفايه..


بصت لعاصم واتكلمت بجمود


:ممكن توضح لينا اللي أستاذة سلمي بتقوله بدل ما حضرتك واقف صنم كده بينا 


عاصم بص في الارض ومقدرش يتكلم 

لكنه رفع رأسه وحاول يبرر بمحاوله واهيه

 

:منة لو سمحتي تفهميني..أنا ومروه مكناش متفاهمين وفيه مشاكل بينا واحنا ...


منة قاطعته وهي بتتكلم بزهول وبتشاور علي سلمي


:يعني كلامها صح ..وانت طلقت مروه ورجعت للبتاعه اللي جنبك دي 


سكت شويه واتكلمت بنبره باين فيها خذلانها وقرفها 


:بجد أنت حلال فيك الوجع 


شاورت علي سلمي وكملت بعدم تصديق 


:هي مش دي اللي خانتك وباعتك بالفلوس..مش دي اللي كسرت قلبك وخلتك لعنت اليوم اللي شوفتها فيه 

..مش دي اللي كنت بتقول عليها اكبر غلطه في حياتك ...ايه كل ده بح ..قالتلك تعال نرجع يا حبيبي قومت طلقت البنت المسكينه ورجعت للحربايه دي 

بس بجد خسارة فيك ضفر واحده زي مروه وانت واللي جنبك شبه بعض..يعني ما جمع اللي اما وفق 


سلمي بغضب 


:هو فيه ايه ..ايه كلامك ده ما كل واحد حر في حياته انتي بتدخلي بصفتك ايه أصلا..هو احنا يعني كنا بنقولك بناخد رأيك مثلا...لا يا حبيبتي احنا بس بنقولك لأن عاصم حبيبي عارف إن بضايق من سيره البضاعه التانيه دي عشان كده قال يعرفكم عشان متقولوش اسمها قدامي واتضايق 


بوسي بسخرية 


:عندك د م اوي وبتحسي يعني ..ده انا مشفتش بجاحه زي ما انا شيفاها فيكي..بس هنقول ايه الطبع والأصل غلاب وانتي اكيد عارفه إن اصلك وا...


عاصم بغضب 


:بوسي لو سمحتي 


بص لمنة وكمل


:لو سمحتوا انتوا الاتنين..سلمي دلوقتي خطيبتي واللي يمسها يمسني ..وزي ماهي قالت دي حياتنا واحنا حرين فيها ..يعني مفيش داعي حد تاني يتدخل انحنا خدنا القرار خلاص ومروه طلعت من حياتي 


منة بصتله بأستحقار وهو رأسها واتكلمت بخذلان 


:هو فعلا مفيش داعي نتدخل..هنقول ايه يعني واحنا ملناش دعوه من أساسه بيكم ولا بعلاقتكم 


سكتت وكملت بجمود


:بس من اللحظه دي انت من سكه واحنا من سكه ..انا ميشرفنيش أعرف ناس بالشكل ده 


:وانا كمان ميشرفنيش..ورنا نفس الوضع..يلا يا منة


بوسي سحبت منة والاتنين سابوه ومشيوا 

عاصم بص لطيفهم بزعل كبير جدآ 


بعدها بص لسلمى واتكلم بغضب 


:كان لازم يعني تقوليلهم الموضوع بالشكل ده..انا خسرت صحابي بسبب تسرعك ده ..انتي عارفه إن صحابي ليهم عندي معزه خاصه 


سلمي مثلت الزعل واتكلمت ببراءة مش لايقه عليها


:معلش يا عاصم يا حبيبي..بس بجد مقدرتش اتحمل اسمها وانا عارفه انها كانت مراتك في يوم من الايام..محستش بنفسي غير وانا بقول كده

 

قربت منه واتكلمت بأغراء بعنيها الخضرا 


:مش بقدر اتحمل عليك اي كلمة من اي واحده ولا نظره حتي ..بغيير مووووت عليك لما اشوفك واقف مع صحابي دول ..مع إني عارفه إنك مش بتبصلهم أصلا..لكن غصب عني بغير عليك..حقي ولا مش حقي


عاصم بتوهان 


:حقك اكيد 


بلع ريقه وبص حواليه لاقي محدش موجود لأنهم لسه في المدخل 

قرب من سلمي واتكلم بهمس ومشاعر مختلطه 


:سلمي ...سلمي حبيبتي عاوز أقرب معاد الفرح ..بجد مش قادر وعاوزك تكوني ليا وفي بيتي في أقرب وقت ..انا بنام واصحي احلم بيكي وبقربك 


سلمي ضحكت بخجل مصطنع وهي بتحط ايدها علي بوقها واتكلمت بأغراء اكبر وهي بتلعب بأيدها في لياقه قميصه 


:خليك تقيل يا حبيبي شويه ..بعدين تقرب ايه ..الفرح فاضل عليه أقل من شهر..ساعتها بقي هكون معاك لحد ما تزهق مني 


عاصم بشجن

 

:عمري ..عمري ما ازهق منك ده انتي روحي اللي عايش بيها 


حاول يقرب منها علشان يبوسها لكنها بعدت بسرعه وخافت توافقه يكون بيعمل ليها اختبار عشات يتأكد من محافظتها علي نفسها 


اتكلمت بتوتر مزيف وهي بتمشي 


:يلا يا عاصم الشغل بدأ واحنا مينفعش نتأخر 


بص لضهرها ببسمه ومشي وراها زي المغيب 


......


كان عدي  يوم بليله كامله علي مروه وهي مرميه في الاوضه اللي تحت بير السلم لوحدها هي وبنتها 


كانت موجوده في الضلمه وممعهاش اي مصدر للنور غير باب الاوضه اللي سيباه مفتوح عشان يدخل اي نور من بره 

كانت كل شويه بطنها تطلع أصوات من الجوع وبنتها عماله تعيط من الجوع هي التانيه لأن مروه ما اكلتش حاجه عشان تجيب لبن ترضع بيه بنتها


كانت البنت من غير هدوم لأنه مفيش اي لبس للأطفال معاها 

حتي اللبس اللي اشترته لما كانت حامل عاصم مجبوش مع هدومها ..عشان كده كانت منومه البنت ولفاها في عبايه خفيفه من بتوعها وجابت عبايه تانيه قديمه لكن نضيفه وقطعتها لاكتر من حته وبالابره والفتله بقت تخيطهم من جد وعملتهم علي شكل حفاضه البنت لبساها 


بصت لبنتها بوجع كبيييير وحست بوجع صعب في قلبها من شكلها وهي حتي رضاعه مش قادره ترضعها


ودموعها نزلت غصب عنها بقهر علي حالها وحال المسكينه اللي عماله تعيط قدامها دي من غير حول ولا قوة 


مره واحده فيه ظل جه علي باب الاوضه حجب عنها النور 

حطت ايدها علي وشها عشان تحجب النور شويه 

عشان تشوف مين الي جه 


لكن الصوت كان كفيل يعرفها هو مين لما اتكلم 


:!!! 


يتبع... 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع