القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحلة عذاب الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية رحلة عذاب الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية رحلة عذاب الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 




رحلة عذاب 

33


"جلّ الَّذي سَمّاك أحمَد واصطَفاكَ

عَلىٰ البَريّة أن تَكون رَسُولا" ﷺ 


مروه ببهوت


:انا بولد 


ومن بعدها صوت صراخها ملي المكان 

عاصم بصلها بخضه ومعرفش يتصرف إزاي 


بص حواليه بتوهان ومعرفش يعمل ايه وحس إن تفكيره وقف 

وفكره واحده جات في باله


:جه الوقت ..اعملها يا عاصم و إوعي ترجع 


بس الوجع كان رهييييب علي إن مروه تسكت عليه وهو واقف مش مدي رد فعل وبقت تصرخ وتعيط من شده الوجع 


قربت من عاصم وهي بتمسك ايده تبوسها برجاء 


:ابوس ايدك اعمل حاجه ..مش قادره اتحمل ..حاسه إني همووووت .. مش قادرة..مش قادرة ..الوجع فظييييييييع 


عاصم بصلها وبلع ريقه بصعوبه بعدها اتكلم بتوتر


: تعالي البسي اي حاجه وانا هاخد المستشفى وهناك هتولدي ..يلا بسرعه 


مروه مشيت معاه وكانت اكتر من مره هتقع من طولها من شده الوجع..اول حاجه جات في وشها هي الملحفه بتاعتها لبستها بصعوبه بمساعدة عاصم ولفت الطرحه اي كلام وهي بتخرجي فيه 


:ابوس رجلك مش قادره ..وجع رهيييييييب والله ما قادره 


بقت تتكلم وهي بتنهج ووشها اتملي عرق 


عاصم سندها وخرج بيها بره البيت وركبوا الاسانسير..


سندها لحد ما وصلت للعربيه وساعتها تركب 

بعدها رجع للبيت جري وتو بيقولها 


:مش هتأخر..نسيت حاجه هجيبها واجي 


مروه مكنتش واخده بالها هو بيقول ايه ..

البواب ومراته ومعظم السكان اخدوا بالهم لأن صوتت صراخ مروه ملي المكان بعد ما مقدرتش تسيطر علي نفسها وصرخاتها عبت الدنيا 


البواب بص لمراته 


:الله..هو الجدع ده كل شويه بحال ..مره متجوز ومش قايل لحد..ومراته محدش بيلمح طرفها ..ودلوقتي بتولد ..هو خايف من الحسد ولا ايه 


مراته بصتله واتكلمت بسخريه 


:يعني قال انت مكنتش واخد بالك منهم وهم خارجين كل شويه ..ما الوليه بطنها قدامها مترين ..ايه كنت فاكرها متعشيه عشوه دسمه ولا ايه 


البواب بص لمراته واتكلم بضيق 


:لأ يختي بس كنت فاكرها اشتغاله ..حركه بيحفظ بيها كرامته عشان محدش يسأل مين دي ..ماهو اكيد لما حد هيلاقي بطنها قدامها كده هيقول انها اكيد مراته ومحدش يستجري يتكلم نص كلمه عليها 


:وهو انت فاكره يعني ماشي معاها ولا ايه ...اومال هتكون ايه لو مكنتش مراته..بنت خالته في الرضاعه 


جوزها بصلها بغضب وهو بيزقها 


:ماتروحي شوفي الست عاوزه ايه واطمني عليها بدل ما قاعده ترغي معايا في كلام فاضي 


الست مشيت وهي بتتكلم بصوت واطي 


:انا برضوا اللي بقول كلام فاضي ..ياخي ده انت والفضيان معمولين من طينه واحده 


الست قربت من مروه بس قلقت لما شافت حالتها 

كان وشها أحمر وعرقان وعمال تزوم من الوجع وتكلبش بأيدها في اي حاجه عشان تتحمل 


:سلامتك يا أستاذه..متخافيش خير إن شاء الله 

قوليلي بس هي دي أول ولاده ليكي 


مروه هزت راسها بصعوبه ليها وهي بتتنهد بوجع وبتنهج بصوت عالي 


الست ردت عليها بطمأنينه 


:متخافيش ..هي بس البكريه بيكون الطلق بتاعها صعب حبه ..بس إن شاء الله هتولدي وتقومي زي الحصان بعد يومين بالضبط 


مروه مردتش عليها وبقت تتلوي من الوجع مستنيه عاصم ينزل ومرات البواب بتحاول تهديها 


عصام كان نازل ومعاه اللي جابه من فوق بعد ما غير هدومه وجاب محفظته وتليفونه كان رايح ناحيه العربيه طوالي لكنه وقف علي صوت البواب اللي بيتكلم بنبره مستفزة

 

:ألف سلامة علي الست يا أستاذ عاصم 


عاصم وقف وبصله بتحذير وهو بيتكلم 


:الله يسلمك يا مخلوف .. ابقي استناني عشات عاوزك في موضوع بعد ما ارجع 


:وماله يابيه استناك ..هو انا ورايا حاجه 


عاصم بصله بصه مخلوق فهم معناها بعدها سابه ومشي 

لاقي مرات البواب واقفه علي شباك العربيه بتحاول تهدي مروه 

اول ما شافته قربت عليه وهي بتتكلم بلهفة 


:ألف سلامة علي الست يا عاصم بيه ..خير إن شاء الله 


عاصم بصلها وطلع عشرين جنيه من جيبه وهو بيديها ليها بضيق


:الله يسلمك يا رحاب 


ركب العربيه بسرعه وهو متجاهل كلام البواب ومراته ومفيش في دماغه غير صوت واحد بس 


إن الوقت جه خلاص واللعبه قربت تخلص 


..... 


عاصم اتحرك بالعربية بسرعه علي أقرب مستشفى 

وعيونه طول الوقت بتحكي أهوال هتحصل وبتحصل 


كان باين عليه التوتر الشديد والقلق وهو بيبص علي مروه من مرايه العربيه وهي بتتلوي من الوجع وخلاص مبقتش قارده 

صرخت اكتر وهي بتقول 


:انا حاسه بيييييه ..حاااااسه بيييه ..عاوز ينزل ..عاوز ينزل مش قادره ..اعمل حاجه ابوس ايدك مش عاوزه اخسر ابني 


عاصم بتوتر


:اهدي ..كلها دقيقه ولا اتنين وهتكون في المستشفى وهتبقي كويسه


مروه بصراخ:

الدكتوره..كلم الدكتوره هي قالت نكلمها لما اولد 


عاصم بتوتر


:انا كلمتها وهي قالت تروحي مستشفى وهتبقي كويسه 


مروه بنهجه 


:مش مهم انا..المهم ابني ..لو اتحطيتوا في اختيار بيني وبينه اختاروه هو عشان يعيش ..انا..انا مش مهم 


عاصم بصلها في المرايه واتكلم بعصبية 


:بس بقي بطلي الكلام ده..متخلينيش اشيل ذنبك اكتر ما أنا شايله ...كفااااايه 


مروه بصتله بتعب وبقت تحاول علي قدر ما تقدر تكتم صوت صراخها وتتحمل الوجع 


بقت بتتنفس بصعوبه لدرجه بقت تتنفس من بُقها


وكل اللي فب بالها دلوقتي توقف الوجع اللي هي فيه..حتي لو كان اللي هيوقف الوجع ده هو المووووت 


كانت موافقه عليه ..بس الاهم ابنها اللي في بطنها يعيش  ويشوف الدنيا بعنيه


..... 


عاصم دخل من بوابه المستشفى بسرعه وهو ساند مروه 

لاقي اتنين ممرضين جايبين كرسي متحرك خلو مروه تقعد عليه لانها مبقتش قادره تتحرك خالص 


الممرضين اتركوا بيها بسرعه علي اوضه العمليات لأن ولادتها مستعجله 


عاصم وقف قدام الباب زي ما يكون مش هنا 


كل الأصوات بعيده..الرؤيه مشوشه..حتي رجليه مش قادر يقف عليها 


قعد علي الكرسي اللي وراه وفكره واحده بيحاول يقنع بيها نفسه


: اللي هتعمله ده هو الصح ...إوعي ترجع هتندم ..متغلطش غلطه حامد وتقعد تبكي علي اللي ضاع ..اللي هعمله ده هو الصح ..هو الصح ..هو الصح 


صوت بقي يتردد جوه دماغه بأخر جمله 


بص بشرود للاوضه اللي دخلت منها مروه 

لسه قادر يسمع صراخها من عنده وبيتخيل كمية الوجع اللي بتحس بيه 


ممرضه جات عليه وهي بتتكلم بعمليه 


:ياريت يا استاذ تتفضل في الإستقبال عشات تملي الاستمارة وبعدها تعدي علي الخزينه عشان تحاسب 


بصلها بشرود والرؤيه مش واضحه بالنسبه ليه وهز رأسه ومشي للمكان اللي قالت عليه 


بعد فتره رجع كان عدي اكتر من ساعه علي دخول مروه للاوضه ومفيش حد طالع ولا داخل منها يطمنه 


لحد ما أخيرا اتسمع صوت بكاء عيل صغير نور الدنيا اخيرا 

عصان وقف مشتت اول ما سمع الصوت ومعرفش يعمل ايه لحد ما خرجت ممرضه من جوه وهي مبتسمة 


:ألف ألف ألف مبروك يا أستاذ جالك بنت زي القمر بعيون خضرا وشعر سايح ..اللهم بارك  تتربي في عزك يا رب


عاصم بتوهان 

:ومروه ..مروه عامله ايه


الممرضه ببسمه 


:المدام زي الفل هي التانيه . والبنوته الصغننه صحتها كويسه مع انها نزلت بدري شويه 

احنا هناخدها دلوقتي نحميها ونعملها كام حاجه ونجيبها عشان تشوفها..والمدام هتتنقل اوضه عاديه كمان شويه وتقدر ساعتها تطمن عليهم بنفسك


عاصم هزلها راسه من غير كلام 


حتي أنه نسي يديها حلاوه المولود زي ما العاده بتقول 

والبنت اتحرجت تطلب عشان كده مشيت 


دقايق وخرجت مروه علي سرير وهي مش واعيه 


وبعدها خرجت ممرضه شايله البنت الصغيرة وهي ملفوفه ومش ظاهر منها حاجه 


.....


اول ما دخل كان حسم أمره خلاص وقرر ينفذ 

استني الممرضه تخرج 


بص لمروه لاقاها نايمه من كتر التعب اللي هي فيه 

هزها عشان تصحي لحد ما فاقت 


اول ما شافته ابتسمت وهي بتسأل


:هي فين ..انا سمعت الممرضه بتقول انها بنت ...فين بنتي ..عاوزه اشوفها ..هاتها ليا 


عاصم قرب علي السرير اللي حاطين فيه البنت عشان عاصم يشوفها 


مقدرش يقرب منها ويلمسها لأن صوته ملي الاوضه وهو بيشاور عليها بغضب جحيمي 


:ايه ده ..البنت دي مش بنتي 


يتبع... 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع