القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحلة عذاب الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية رحلة عذاب الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية رحلة عذاب الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 



34


"جلّ الَّذي سَمّاك أحمَد واصطَفاكَ

عَلىٰ البَريّة أن تَكون رَسُولا" ﷺ 


مروه ملحقتش تستوعب اللي قاله ولاقته نزل فيها ضرب علي وشها وهو بيشتم فيها بأفظع الألفاظ 


:  البنت دي مش بنتي ...انتي كنتي ماشيه مع حد تاني وجايه تلبسيني بلوتك يا فا****

خونتيني مع مين يا ****** يا ******


كل ده وهو نازل فيها ضرب علي وشها وهي كل همها تحمي البنت من بطشه وقسوته 


بعد ما قامت من علي السرير بصعوبه وراحت ناحيتها وغطت السرير اللي موجوده فيه بجسمها عشان عاصم ميوصلش ليها

وبسبب ألم الولاده  وكميه الضرب اللي اخدتها منه مستحملتش واغمي عليها 


وبسبب انها مبتصرخش أو بتعمل صوت وهي بتضرب محدش حس بيها من اللي شغالين في المستشفى

 

عاصم بسرعه البرق محسش بنفسه وهو بيطلب ان مروه تخرج من المستشفى بعد ما شدها من الأرض ورجعها السرير تاني

 

وبعد إلحاح كبير من الكل اللي هناك من دكاتره وممرضين وافقوا علي قراره لأن حالتها كويسه هي والبنت ومش محتاجه تدفع حضانه ..وبما انها مستشفى حكومي مكنش فيه اللي يسأل ولا يدور وراهم او حتي يفكر فيهم وهم ماصدقوا سرير يبقي فاضي 

في الوقت ده كانت مروه فاقت وهي حاضنه بنتها بخوف ورعب كبير عليها وعارفه إن عاصم اكيد مش هيجيبها لبر ...وانها بعد ما الدنيا اخيرا فكرت تبتسم ليها وعاصم عاملها كويس وبقي عندها بنوته صغننه تملي عليها حياتها يحصل ده كله وعاصم يرفض انه يعترف ببنته اللي من صلبه....


عاصم قرب منها وعيونه قدرت تشوف فيها الجحيم بحد ذاته ومعاه تلاته ممرضين بقو اتنين يسندوها وواحده شايله البنت الصغيره لحد ما وصلوها للعربيه بتاعه عاصم وركبت وسلموها البنت اللي حضنتها وهي حالفه في نفسها انها تحميها من العالم كله ولو اتكتب عليها الموووت هيكون وهي بتدافع عن بنتها قصاد العالم كله ..حتي لو كانت لوحدها 


العربيه فضلت ماشيه بسرعة  وعاصم كل شويه يتوعدها بنظراته في المرايه بينما مروه منكمشه علي نفسها وحاسه بوجع


 رهيييييييب جدآ في قلبها كأنه هيقف..ده غير وجع الولادة اللي مخليها مش حاسه بنصها التحتاني 


بس ده كلن ميجيش نقطة في بحر خوفها علي بنتها 

من الاذي اللي ممكن يصيبها 


العربيه فصلت ماشيه لحد ما دخلت في منطقه سكنيه هي عرفاها كويس ازاي متعرفهاش وهي المنطقه اللي ساكن فيها أخوها 


في اللحظه دي عرفت اللي عاصم ناوي عليه 

بصتله برجاء في المرايه وهي بتقول


:والله العظيم يا بيه دي بنتك زي ماهي بنتي ..انا عمري ما راجل.قرب مني ابدا زي المتجوزين غيرك ..انتي وعلي الوحيدين اللي لمستوني..بس علي كل لمساته كانت ضرب بس ..والله يا بيه بنتك ..حرام عليك تعمى فيها كده وهي لسه مفتحتش عنيها حتي

 

عاصم بعصبية 


:عنيها الخضرا مش كده ..جايبه بت بعيون خضرا وبيضه كده لمين يا سافله ..مين اللي عملتي معاه العمله دي ..ده انا هخليكي تندمي ندم عمرك ..اصبري بس واستني 


ثواني ووقف قصاد بيت علي 


نزل من العربيه زي الإعصار ومسك مروه بغل من هدومها وهو بيشدها..بس هي كل اللي كان هاممها تحمي بنتها 


عاصم خبط علي باب بيت علي بعنف لحد ما الباب اتفتح وطل منه علي ومنال 


عاصم مسك مروه ودخل بيها البيت ورماها علي الكنبه بقرف وهو بيبص لعلي 


:اختك عندك أهيه..انا استحملتها وهي في العبر..خدامه وعبيطه وشكلها يسد النفس ..وفوق ده كله خانتني وخلفت البنت اللي أيدها دي من اللي خانتني معاه


مروه بنواح 


:حرام عليك..والله اللي ما بحلف بيه كده محد قرب مني ابدا غيرك ..ده انت لما كنت بتخرج كنت بتقفل الباب بالمفتاح ومش بخرج غير معاك 


عاصم قرب عليها وهو بيحط صباعه علي شفايفه 


:اششششش مسمعش ليكي صوت ..اومال جيباها عيونها خضرا لمين لأبوها الحقيقي مش كده ..انا قولت اللي عندي 

عارفه لو شوفتك او شوفت البت دي بعد كده هدبحكم انتوا الاتنين بد م بارد ... فاهمه 


مروه اترعشت وهي حاضنه بينتها اللي عماله تعيط من اول ما دخلت 


عاصم بص لعلي ومنال وشاور علي مروه


:اختك عندك تعمل فيها اللي انت عاوزه ..لكنها خلاص مبقتش تلزمني 


رفع كيس الهدوم بتاعها ورماه في الارض وكمل


:وادي الهلاهيل اللي جات بيهم زي ماهم وقريب هبعت ليها ورقه طلاقها خلينا نخلص من جوازه الغم دي 


قال كلامه وساب الكل ومشي بعد ما رزع الباب وراه 

علي ومنال لحد دلوقتي مكنوش مستوعبين اللي حصل لحد ما عاصم سابهم ومشي 


علي بص لمروه بصه خلتها تعمل حمام علي نفسها من الخوف وجسمها بقي يتنفض بعنف وهي بتهز رأسها بمعني لأ انا معملتش كده 


لكن محاولتها كانت فاشله وهي شايفه علي بينقض عليها زي الغول اللي ما صدق لاقي فريسه


 

..... 


:يااا علي كفايه هتموووت في ايدك ابعد عنها 


علي بجنون


:ابعد ايه انتي مسمعتيش قال ايه ...قال ان البت دي مش بنته ...واحده زي دي علي اخر الزمن هتحط راسي انا في الارض...ده انا اقتل^ها هي وبنت الحرام دي 


بعدها هجم علي مروه تاني واللي في الوقت ده كانت مش دريانه بحاجه من كتر الضرب لحد ما جسمها 

اتخد ر 


ووجع الولادة مخليها في دنيا غير الدنيا .. كانت بين الوعي واللا وعي 


في الوقت ده كان علي هجم عليها وضر ب كل حته طالتها ايده بغل لو خرج علي الناس ممكن يغرقهم


حول عيونه للبنت الصغيرة اللي مبطلتش عياط 

وعيونه كانت بتقدح شرار حرفيا 


لكنه قبل ما يقرب منها لاقي منال بتشده بكل قوتها 


منال: يا علي تعال بس واسمعني الاول ...بلاش تتصرف من غير تفكير 


في الوقت ده الاتنين كانو وصلو اوضتهم ومنال قفلت الباب 


على بجنون: 

افهم ...افهم ايه يا منال انتي هتجنيني انتي كمان...

منال قعدت علي السرير واتكملت بدهاء وخبث


:وهو انت اي حاجه حد  هيقولها هتصدقها...علي احنا اكتر اتنين عارفين ان البت مروه هبله وعبيطه وبتخاف من خيالها ...مصدق انها تقدر تعمل كده...دي تربيتي وانا واثقه أن الواد ده عمل الفيلم ده كله عشان يخلص من الاتنين ويخرج منها هو زي الشعره من العجين


علي هدي شويه وبقي يسمع كلام مراته وهي كملت 


:اصل بالعقل كده واحد زي ده هياخد مروه الهبلة علي ايه ...ده واحد باينه هاي اوي وراكب عربيه محدش في المنطقه يحلم يتصور قدامها 


هيبص لاختك علي ايه..انا كنت عارفه من الأول أن ده اللي هيحصل ...كنت متوقعه انه متجوز اختك من باب التغيير ...لاقي كل الستات اللي في حياته عينه واحده...وحب يغير ...وخدها يتسلي بيها شويه من باب التجديد...وبعدها يرميها تاني 

بس اللي انا محسبتش حسابه أن البت مروه ترجع بعيل 

والظاهر انه هو كمان مكنش حاسب حساب حاجه زي كده ...عشان كده يادوب البت ولدت من هنا وجابها من هنا ...دي الكانيولا لسه متركبه في ايدها  والبت الصغيره لحمه حمرا لسه خارجه من بطن امها 


سكتت شويه وضحكت بتريقه وكملت


:ياخي ده كان مجهز حاجتها ولبسها وواخدهم معاه المستشفى عشان عارف انها مش هترجع ....حب يسبكها بزيادة بس زي ما تقول شاطت منه 


علي هدي وبصلها زي ما يكون استوعب اخيرا 

فعلا مين هيبص لمروه غير لو كان فيه العبر 


وازاي مدققش في كلامه ولا اخد باله من توتره الملحوظ او خوفه وهو بيسحبها عشان تنزل هي والبنت 


بص لمنال وسأل بحيرة 


:طب احنا دلوقتي هنعمل ايه 


هنا منال كملت كلامها وهي بتضحك بخبث


:هتروح للواد ده وتطالبه بالمؤخر بتاع مروه ..وتاخده وتروح تعمل شهادة ميلاد للبت عشان كل حاجه تبقي علي نور ...وتطلب منه انه يدفع مصروف كل شهر للبت وإلا هتيجي كل شويه وتعمله فضيحه انه رمي مراته وبنته في الشارع من غير ما يسأل فيهم ولا يصرف عليهم ...بس ده طبعا بعد ما تعمل الشهادة عشان البت رسمي تبقي علي اسمه...وتاخد نسخه من قسيمه الجواز 

وهو عشان ليه مركز وبيخاف علي سمعته هيدفع من سكات 


علي ابتسم ابتسامه واسعه وهو بيمدح في دماغ مراته


:ايه الحلاوة دي...انتي مكانك مش هنا في الحته اللوكل دي ...انتي مكانك في القصور والفلل...واحده بالدماغ دي لازم تنام علي حرير وتلبس الماظ عشان دماغك الماظ يا الماظيه انتي

 

سكت شويه بعدها سأل


:وطب وبنت الصرمه دي  والبت الصغيره هنعمل فيهم ايه دلوقتي

 

منال بلا مبالاه:

 هنعمل ايه يعني ...هنخليهم متلقحين 

يومين لحد ما البت مروه تقف علي حيلها وترجع الفرخه تبيض دهب زي الاول 


والبت بتها ...خليها ما بكره البت تكبر وتشتغل زي امها وبدل ما يكون عندنا فرخه واحده يبقوا اتنين

ومش مكلفينا حاجه ..ولا اكل ولا لبس ...كله ببلاش ...وقدام ده كله بيدخلنا اولوفات من وراهم


علي بتردد 


:بس انا ما صدقت خلصت منها يا منال ده الهم ده 


منال بتحذير 


:علي يا حبيبي اصحي شويه معايا ..احنا واخدين قرض والمصاريف مش مقضيه وانا لولا حتتين الصيغه اللي بعتهم كان زمانا بنام من غير عشا ..لكن لما مروه ترجع هيرجع العز كله معاها ..ده فيه لحد دلوقتي زبائن بيتصلوا عشان يسألو عنها وعاوزينها تشتغل..يعني احنا من ورا مروه ممكن ندفع قسط قرضين مش قرض واحد ..عشان كده اعصر علي نفسك ليمونة واستحمل ..وإذا كان عليها مش هخليك تلمحها غير وانت بتضربها وتطلع طاقتك السلبية كلها عليها..نستني بس تقوم بالسلامة الأول وشوف اللي هيحصل ..


علي سكت شويه وفكر في كلام منال ولاقي الحال عجبه عشان كده هز رأسه بموافقة 


لكنه أتكلم بجحود وتحذير


:ماشي كلامك ..بس بت ال****دي محدش يقرب منها ولا يديها بُق مايه حتي ..خليها مرميه كده زي الكلبه يومين تتربي ..حتي البت اللي معاها دي محدش يجبلها حاجه ولا يديها حتي غطا تنام عليه ..عاوزها تدوق المُر لحد ما تستكفي ..وتفضل مرميه في الاوضه اللي تحت بير السلم متطلعش هنا دلوقتي لحد ما ادي أمر بكده 


منال بلا مبالاه 


:انا أصلا كنت هعمل كده من غير ماتقول اهو ده الناقص أصلا ادي مروه أكل او فرشه..لا وايه اطلعها ببنتها عندنا عشان منعرفش ننام بالليل من عياطها  ..دي تبقي هزلت 


سكت واتكلمت بمكر الثعالب 


:اسمعني بس فيه حاجه خطرت علي بالي 


علي بأنتباه: 

حاجه ايه 


منال بضحكه خبيثه 


:لما مروه تقوم وتقف علي حيلها ..عاوزين كل شويه نكسرها بحتت إن البت اللي معاها دي بت حرام بشهاده جوزها نفسه وانت بقي عارف شغلك بعد الكلمه دي ..


علي بعدم فهم

 

:واحنا هنستفاد ايه من كده 

:الا هنستفاد.. انا خايفه قعدتها مع الواد ده تكون فتحت دماغها وخلتها بتفهم وتقويها علينا ..بس بكلامنا ده هنكسرها اكتر ماهي مكسوووره ونهددها كل شويه اننا هناخد بنتها بنت الحرام نرميها لو مسمعتش الكلام 


علي صفر بأعجاب علي تفكير مراته 


:لا لا انا منبهر ..انتي دماغك دي ايه ..هي الحكومه تايهه عنك فين ..ده انتي المفروض تشتغلي في المخابرات 


منال بغرور 


:طول عمري ذكيه واعرف المصلحه فين ..المهم دلوقتي اطلع علي الواد ده واطلب منه اللي قولتلك عليه وخليه يسجل البت بأسمه ..عشان دي برضوا هتكون ورقه لصالحنا هقولك عليها بعدين ..لازم نضرب الحديد وهو لسه سخن 


علي بضحكه

 

:انا ماشي دلوقتي..بس لما ارجع ومعايا الفلوس عاوزين نحتفل شويه مش كده 


منال بدلع 


:شور يا بيبي ..ده انت هتشوف دلع النهارده مش هقولك عليه ..بس انت ارجع بالفلوس والخبر الأكيد عشان الفرحه تكمل


علي هز راسه ومشي 


منال جريت علي تليفونها واتصلت علي رقم بلهفة 


:الووو..مدام سالي ..عندي ليكي خبر حلو ..مروه رجعت الشغل وهتقدر تيجي تنضف لحضرتك الشقه وتعمل اللي انتي عوزاه 


.....


عاصم بعد ما مشي من الحته اللي ساكن فيها علي  وودي فيها مروه 


طلع علي مكان بعينه وهو عارف هيعمل ايه ومفيش غير صوت في دماغه بيقوله أنه عمل الصح 


رغم أنه حاسس بوجع كبير في صدره 


لكن كل ده اختفي لما وقف قدام باب بيت ورن الجرس 

اول ما الباب اتفتح ظهرت من وراه سلمي 


عاصم ببسمة 


:طلقتها ورجعتلك يا حبيبتي 


يتبع... 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع