رواية جميلة بنت علياء الفصل الثانى 2 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية جميلة بنت علياء الفصل الثانى 2 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة قصر الروايات
آنا موافقة أتجوز أبنك بس عندي شروط.
حسناء بسخرية: كمان هتتشرطي بدل ما تحمدي ربنا؟
جميلة ببرود: اولا ابنك ملهوش دعوة بشغلي انا هكون زي مانا وتاني حاجه انا عاوزة 50 جرام دهب شبكتي يا مرات عمي دا غير اللي هيتكتب في القايمه طبعا.
حسناء بصدمة: نعمممم كاااام ؟ لي ان شاءلله فاكره نفسك مين؟
جميله ببرود: ده اللي عندي ودول طلباتي وضيفي عليهم القايمه كمان عشان اضمن حقي والمؤخر عشان لو ابنك لعب ب ديله.
عيسي بغيظ: الحاجات دي كتير عليا وانا مش هعرف اجيبها انتي تحمدي ربنا لو اتجوزتك ب دبلة فضة.
طاهر بهدؤء: بس دا مش هيحصل دي بنت عمك من لحمك ودمك و هتكون ام عيالك جرا اي يا حسناء مش انت محاسب و كسيب وعندك حساب في البنك يلا يا حبيبي اتجوز وافتح بيت.
حسناء بغيظ: بس دي طلبات كتير اشحال هتبور بقا وا..
طاهر بغضب: اخرسي امشي اطلعي علي فوق.
حسناء بصت ل جميله بغل وهي بصت ليها ب انتصار..
بليل..
حسناء بغيظ: بقا بتتشرط وعايزه 50 جرام دهب بنت علياء
عيسي بجمود: انا قولت لك مش عاوز البت دي قال وهجوزهالك ب جرام دهب اتفرجي ياختي.
حسناء بغيظ: معرفش انها هتقول كدا بقولك اي هات الدهب و اسمع كلامهم.
عيسي بغضب: نعمممم ؟ انا كدا هخسر نص الفلوس اللي معايا.
حسناء بمكر: اسمع مني هرجعهم لك اضعاف.
عيسي بجمود: ماشي يا ماما اما اشوف اخرتها معاكي اي.
حسناء بخبث: اخرتها عز نستحمل بس وهتتفرج بنفسك.
تليفونه رن..
عيسي بابتسامة: طب عن اذنك بقا عشان صابرين بتتصل.
خرجت و هو رد.
صابرين بغضب: كل دا مش بترد عليا لي ؟ اسمع انت اخرك معايا اسبوعين لو مجتش تتقدم انا هوافق علي العريس اللي بابا جايبوا انت مش هتخللني جنبك.
عيسي بتوتر: طب اهدي يا صابرين انا والله هاجيلك بس..
صابرين مقاطعه: بس اييي انا صبرت عليك كتير وزهقت من كل بسبب التأخير ده كل مره تخترعلي ظروف مره تقولي اصل مش دلوقتي اصل بجهز اصل عندي مشاكل مالي انا بكل دا.
عيسي بهدؤء: خلاص يا صابرين انا هاجي لك في اقرب وقت ارتاحتي.
صابرين ببرود: اما اشوف ياعيسي وياريت متطلعش بتاع كلام زي كل مرة لاني جبت اخري مع السلامه.
قفلت في وشه السكه وهو اتنهد بغيظ: اومال لو تعرفي انه انا هتجوز هتعملي اي.
.. يوم الفرح..
دخلت جميله بفستانها و وراها عيسي..
عيسي ببرود: بقولك ايه انا متجوزك عشان الفضيحه اللي حصلت وانتي اصلا متلزمنيش ف هتعيشي خدامه تحت رجلي.
جميله بسخرية: وامك محافظك اي كمان وبعدين فضيحه اي دا واحد نصاب وبيتبلي عليا و راح لحاله عملتوا منها فيلم اجنبي.
عيسي بغيظ: لمي لسانك معايا.
جميله ببرود: لما تلم نفسك انت الاول واه انا هنام في اوضة الاطفال وانت نام في التانية و مش عاوزة احس ب وجودك.
عيسي بصدمة: انتي عبيطة يابت انتي.
جميله تجاهلته ودخلت اوضتها تنام من تعب الفرح ..
الباب خبط.
حسناء دخلت بخبث: معلش لو هزعكم انا عاوزة اكل من العشاء اللي عندكم اصل خالاتك تحت و اخوالك وتعابين من الفرح ولازم نعمل معاهم الواجب.
عيسي بابتسامة: خشي خدي اللي انتي عاوزاه.
... حسناء دخلت لمت صواني الاكل كلها و بقت تنزل تديهم وتطلع تاخد....
تاني يوم..
جميله صحيت ودخلت المطبخ ملاقتش الاكل..
جميله باستغراب: اومال فين صواني الاكل اللي ماما عاملاها.
دخلت بغضب عند عيسي: انت اصحا لي كدا الاكل بتاع امي اللي عاملاه لينا فين.
عيسي بنوم: ماما خدته تعشي قرايبها بليل عشان كانوا جعانين.
جميله بصدمة: امك فضت لي كل اللي في التلاجه وكل حاجه خدتها تحت انت تنزل تتصرف وترجع لي الاكل دا امي تعبت عشان تعمله اكل انا اي.
عيسي ببرود: انزلي اشتري علبة جنبه وكلي.
جميله بغضب: نعم عروسة وانزل اشتري جبنه تتصرف و التلاجه تتملي ب الاكل اللي كان فيها.
عيسي ببرود: اعملك اي يعني مش معاكى فلوس شغلك يلا انزلي هات لك تاكلي و اعملي حسابي.
جميله ببرود: تمم يا عيسي بس انا مش هجيب لك مفيش ست بتصرف علي راجل وانت اللي المفروض تصرف.
سابته ونزلت عند حسناء..
طاهر فتح باستغراب: اي دا ازاي تنزلي دلوقتي هو زعلك يا حبيبتي.
جميله دخلت ببرود: حماتي فين يا عمي.
طاهر بهدؤء: نايمه يا حبيبتي في حاجه طيب.
جميله بهدؤء: يرضيك انه اكل العروسة اللي ماما تعبت فيه وندرت انه محدش يعمله غيرها وسهرت فيه ب التلت ليالي عشان تعمل حاجه تشرف اصحا الصبح القي التلاجه كلها فضيه حتي المجمدات مش موجوده لا لقيت حاجه اكلها ولا اعملها يرضي مين دا تدخل وتاخد من غير ما تقول.
طاهر بصدمة: هو الاكل بتاع امبارح دا كان بتاعك انتي.
جميله بهدؤء: اه يا عمي و بقول ل ابنك يقولي انزلي هاتي لك علبة جبنه و هاتي لي اكل معاكي من فلوسك.
طاهر بغضب: حقك انا اللي هجيبه حسناااء يا حسنااااء.
حسناء جت بتوتر: ن نعم يا طاهر اي دا عروسة ابني عاملة اي.
طاهر بغضب: لما سالتك اكل امبارح دا كله جبتيه منين قولتي لي.
حسناء بلعت ريقها: قولت انا اللي عملته مانا و علياء واحد مش كدا يا جميله.
جميله ببرود: انا مش هتكلم احتراما ل عمي و انتي وامي مش واحد.
حسناء بصت ليها بغيظ..
طاهر بغضب: بتضحكي عليا يعني طب عقابا ليكي الاكل اللي اتعمل امبارح ووزعتيه علي قرايبك هتدفعي تمنه من فلوسك.
حسناء بصدمة: ايي تمن اي اللي ادفعه انا مش هدفع حاجه دا اكل ابني حبيبي.
طاهر ببرود: ماشي جميله انتي نفسك تاكلي اي ولا اقولك اطلعي شقتك و في خلال نص ساعة التلاجة والفريز هيتملوا بفلوس حماتك عقابا ليها.
جميله بابتسامة نصر: ماشي يا عمي هستنا بس يا حماتي متنسيش الفراخ والمندي باي.
طلعت و حسناء بصتلها بتوعد.
طاهر مسكها من دراعها: شغل الحموات دا مش هنا فاهمه ولا لا.
حسناء بالم: فاهمه فاهمه اوعا ايدي هتتخلغ.
طاهر زقها ببرود: انا هطلب اوردرات دلوقتي من الفكاهني و المشويات و الحلويات والسوبر ماركت و غيرو كتير و انتي اللي هتحسبي من فلوسك عشان تبقي توزعي تاني.
قعد يطلب وهي هتعيط من الغضب...
.. بعد شويه..
عيسي خرج باستغراب لاقي ناس بتدخل اكل كتير وجميلة واقفه.
عيسي باستغراب: اي الاكل دا كله.
جميله ببرود: بعوض اللي امك خدته الحمدلله رجعوا وازيد بكتير.
عيسي بخبث: دا انتي فلوسك كتير بقا يا حبيبتي.
جميله بقرف: حبك برص وبعدين دول فلوس امك اصل عمي حبيبي خالاها تجيب كل دا علي حسابها هي عشان تتعلم تحترم انه البيت له اصوله.
عيسي في نفسه: دا زمان امي جالها جلطه ولا حاجه كل دا اكل.
نزل يطمن علي امه..
لاقها قاعدة قدام الدولاب بتعيط..
عيسي بخوف: في اي يا ماما حصل اي.
حسناء بغل: ابوك خالاني اديته نص مصروفي اللي كنت محوشاه عشان السنيورة مراتك عاجبك كدا.
عيسي بغيظ: سيبك منها انا هعوضك يا حبيبتي.
حسناء بغل: لازم اوريها الويل والله لتشوفي يا جميله يانا يا انتي.
عيسي بهدؤء: اهدي وتعالي برا وادي راسك ابوسها اهي.
حسناء بحقد: اطلع كلها علقة بص عاوزك تكسر نفسها زي ما كسرت نفسي كدا.
جميله من وراهم: بمناسبة كسرت النفس يا عيسي في واحدة باعت ل
ك الف مبروك الجوازة وجوزاتنا امتي مين دي يا ترا ؟ .
#يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا