القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كسر القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية كسر القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية كسر القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات


- ايه اللي عتقوله ده يا ولد الناس أنا اه جوزي طلقني بس ده ميدكش الحق تفكر فيا كده... 

نور باقناع: 

- انتي فهمتي ايه انا لسه منقول من القاهرة لهنا بس بسبب اهلي مش هقدر وهرجع تاني القاهرة ايه رايك تروحي معايا واشوفلك بيت على قدك او تقعدي مع امي واختي كمان يعني متقلقيش.. 

فرح فكرت في الموضوع ووافقت وفعلا خدها وركب العربية وهي ركبت جنبه وهو راجع القاهرة وكلم الرائد ماجد وهو بيقول: 

- اخبارك ايه يا ماجد بيه.. 

ماجد: 

- الحمد لله يا نور انت اخبارك ايه وعامل ايه في الصعيد دلوقتي.. 

نور  : 

- مانا بكلمك علشان الموضوع ده عاوزك تنقل ورقي تاني وترجعني القاهرة كام يوم كدا عبال ما اظبط الموضوع علشان عندي شغل ضروري.. 

ماجد: 

- انت عارف يا نور دي امر من القيادة العليا مليش ايد فيها بس هحاول اشوفلك حل في الموضوع ده... 

نور: 

- تمام ماشي وانا في انتظار حضرتك مع السلامة... 

وقفل مع الرائد ماجد وكمل سواقة في العربية وبعد اكتر من ٦ سعات وهو سايق كانت الساعة ٥ الفجر وارتفع الأذان في كل الجوامع فرح قامت وهي بتردد الأذان بصلها نور وهو بيقول بابتسامة: 

- شكلك متعلقة بربنا قوي من طريقتك كنتي نايمة وصحيتي على الأذان بااظبط رغم تعبك.. 

فرح بحزن: 

- ربنا ليه حق علينا في كل امورنا يا حضرت الظابط  لازم نديله حقه زي مهو ادانا حقنا واكتر كومان... 

نرو بابتسامة: 

- طب خليكي هنا في العربية عبال منزل اصلي وارجع تاني ومتخافيش مش هتأخر وهقفل عليكي العربية بالمفتاح... 

هزت فرح دماغها ونور قفل الباب بمفتاح العربية ودخل الجامع يصلي وهي غمضت عنيها.... 

.. في بيت باين عليه انه قديم في الصعيد كانت خارجة بنت في عمر ١٣ سنة وهي شايلة الصينية بتاعت الأكل... 

ست من اللي واقفين: 

- بت يا صابرين عاملة ايه عاد يابت.. 

صابرين بحب: 

- بخير يا خالة وانتي كيفك وكيف خال ممدوح.. 

الست: 

- بألف عافية يابتي امال خيتك فرح مشوفتهاش من يومين امال كنت رايده منيها طلب كانت وعداني بيه تجبهولي قبل اكده يا بتي.. 

صابرين باستغراب: 

- مخبراش والله يا خالة خيتي ليه اتأخرت اكده دي مكنتش بتتأحر علينا واصل.. 

الست بخوف: 

- جيب العواقب سليمة يارب ماشي يابتي انا هدخل وابقى ارن عليها تاني جايز ترد عليا... 

مشت صابرين ووصلت الأرض عند عمتها وصلت وحطت صينية الاكل سمعت حد بيقول وراها.. 

- حطي الوكل وهمي روحي نادي عمك يابت يا صابرين.. 

صابرين وهي بتهز دماغها: 

- حاضر يا عامة بس كنت رايدة اسألك حاجة.. 

مربوحة: 

- ايه يا بتي ايه اللي رايدة تقوليه.. 

صابرين باستغراب: 

- خيتي فرح مش باينة بقالها يومين قلبي متوغوش عليها قوي رايده اطمن عليها يا خالة... 

مربوحة بردح: 

- وه وه  رايده ايه يا وش الفقر انا مصدقت اخلصت منيها رايدانا ندور ونحوم لترجع حدانا تاني ايه فقدتي مخك امال... 

صابرين بحزن: 

- يا خالة دي كانت معتتأخرش عني واصل وبتيجي تشوفني يوميا يا خالة كيف تغيب عني مرة واحدة كده... 

مربوحة بزهق: 

- هتروح فين امال دي شبه القط بسبع ترواح مش خابرة كيف العمدة جوزها لأبنة زينة الشباب كلياته وبنتي قدامه كيف معيشوفهاش اتعمى اياك... 

صابرين بعصبية: 

- انتي معترحميش بقواك خايتي فيها حاجة تقوليلي جواز وما جواز ايه مخك ده كيف عيفكر.. 

مربوحة بعصبية مسكت صابرين من شعرها وهي بتهزها جامد بعصبية: 

- انا مالي ومال خيتك انا مشغول بالي على فلوس الشهر اللي عوقت ومجابتهمش واصل والله لسأل عليها واطين عيشتها ومعسبهاش واصل غير لم تديني الفلوس والا انا هقعدك اهنيه شفقة... 

وزقتها راجل من وراها: 

- في ايه عاد يا مربوحة ليه عتقسي على البت كده دي متستاهلش اللي عتعمليه ده البت لساتها صغيرة وكمان بت اخوكي المرحوم.. 

مربوحة بكره: 

- خوي اللي خد ارضي وحرمني منها عاد بس ربنا خدلي حقي منيه ومات هو ومرته وسابلي ارضي وارضه انا اللي افلحها وكمان سابلي بلوتين ممنهمش عازة.. 

صالح باستغراب: 

- مش خابر ايه اللي عتعمليه ده دي بت اخوكي والتانيه كومان ليه عتعملي كده وخليتي بتك كمان فيها حقد ناحيتهم... 

مربوحة بكره: 

- ملكش صالح عاد انا خابرة كيف اتعامل مع ولاد المرحوم زين اطلع منيها انت عاد... 

صالح سابها وقعد على الأرض ياكل وصابرين جرت على البيت تبكي ومربوحه فضلت تشتم في بنات اخوها ونفسها يخرجوا من حياتها بأي طريقة.. 

... في بيت الظابط نور فتح الباب ودخل وهو بيقول: 

- ماما انتي فين سهى.. 

سهى جت جري وهي حضن نور وتقوله: 

- نور انت جيت وحشتني قوي غبت عننا اسبوع كامل والله ليك وحشة.. 

نور بهزار:

- بطلي يا بكاشة قال وحشتك قال يابت دانتي استقبلتي الشنطة قبل متستقبليني علشان تعرفي جبتلك ايه.. 

ست من وراهم: 

- يابني بطل كلامك ده مع اختك تزعل منك ربنا يخليك ليها وتجبلها اللي نفسها فيه والا ايه يا حضرت الظابط... 

نور بحب راح باس ايد امه وهو بيقول: 

- كده واكتر يا ست الكل ربنا يخليكي ليا يا اجمل حاجة في حياتي كلها... 

امه خرجت من حضنه وهي بتبص وراه شافت بنت شكل هدومها تدل انها مش من القاهرة قربت عليها وهي بتقول: 

- مين دي يانور تعرفها يابني.. 

نور: 

- اه ياما دي فرح بنت يتيمة من الصعيد وجوزها طلقها وكان هيموتها.. 

سهى قربت عليها باستغراب وهي بتقول: 

- بس انت ايه داخلك يا نور مش فاهمة متسيبها في بلدها جايبها هنا ليه... 

نور باحراج وهو بيبص على فرح ورجع بص لأمه وهو بيقول: 

- ميصحش كدا يا سهى دي مهما كان ضيفتنا الكام يوم دول لغاية لم نلاقيلها مكان تقعد فيه.. 

سهى بغرور: 

- اه مكان تقعد فيه قول كدا بقى دي ست الحسن والجمال مراتك والا شا قطها اصل مستحيل ست محترمة تيجي في الوقت ده مع شاب ولوحدهم وتسافر من الصعيد لهنا ايه هبل والا ايه... 

نور بعصبية: 

- ايه اللي بتقوليه ده يا سهى بتشكي فيا أنا وفي الست المسكينة دي اول مره اعرف تفكيرك كدا... 

امه : 

- يابني مش شايف شكلها البنت جميلة وكانت متجوزة واطلقت وانت شاب عازم وهتقعد معاك في مكان واحد ميصحش القانون والشرع بيقول كدا والا انا هعلمك يا حضرت الظابط... 

نور بزهق: 

- يا ماما انا مش.. 

وقفته فرح وقربت على أم نور وهي بتبكي وبعدين بصت على سهى ونور وهي بتقول: 

- كتر خيرك يا حضرت الظابط بس انا مش هقعد اهنيه واصل ميصحش اقعد في مكان مش مرغوبة فيه عاد انا هخرج.... 

وبصت لأم نور وهي بتقول: 

- متخافيش يا خالة انا مكنتش هقعد حتى لو انتي وافقتي انا هنيه لهرب من الجبروت اللي عمله فيا جوزي لكن اكلف ناس فوق طاقتهم لع مهرضاش بكده واصل اشوفك بخير يا خالة أم نور... 

وبصت على نور وهي بتقول: 

- تسلم يا حضرت الظابط انك وقفت معاي لحد كده معطلكش... 

وكانت هتخرج سمعت حد بيقول:

#استوووب 

ياترى فرح هتعمل ايه وليه؟ وليه ام نور واخته كارهين فرح؟ اشوفكم بخير في الفصل الجاي.. 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع