القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كسر القلب الفصل الأول1 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية كسر القلب الفصل الأول1 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية كسر القلب الفصل الأول1 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات





- اخر يوم ليكي يا وش الفقر هخلص منيكي النهاردة بأي طريقة.. 

وبعدين قرب عليها وهي بتغسل في الترعة ومش واخدع بالها منه وزقها في الماية وهي بتقول بصراخ.. 

- الحقني يا عابد بغرق هموت طلعني ابوس يدك... 

عابد بضحك وهو بيقول: 

- ريداني اطلعك ليه اتهبلت اياك انا مصدقت اخلص منيكي يابت الفلاحين يا وش الفقر.. 

فرح بصدمة وكانت بتغرق وتقول: 

- انا.. بغرق خرجني من اهنيه ابوس يدك يا عابد أنا مرتك كيف بتعمل معايا كده.. 

عابد بكره قرب على طرف الترعة ونزل على ركبته وهو بيقولها: 

- معلشان انتي مرتي بعمل كده فيكي والا مكنتش مطر اخلص منيكي واصل واقولك على حاجة كمان انتي طالق بالتلاته كومان ياوش النحس ... 

فرح ببكاء وهي بتقول: 

- خرجني وبعدين طلقني كيف مانت رايد يا عابد بس ابوس على يدك خرجني من اهنيه... 

عابد بصلها وقال بضحك: 

- فوقي انا مش رايدك انا هتجوز ومرتي الجديدة مش ريداكي في بيتي واصل حتى لو مطلقة مريداكيش تتكتبي على اسمي واصل... 

بص عليها وهو بيقول بخبث: 

- اشوف وشك بخير يا فرح زعلت عليكي قوي علشان جمالك ده خسارة فيه انك تروحي بالطريقة العفشة دي بس غصب عني أنا قصاد الفلوس اتخلى عن امي بذات نفسيها.... 

عابد سابها ومشى وفرح بتغرق وعماله تعوم وهي مش عارفه وبتطلع راسها على وش الماية وبتنزل.... 


في مكان تاني كان راكب العربية بتاعته وماشي في طريق اراضي وبيتكلم في التليفون وبقول: 

- يزن خالي بالك كويس من القضية دي لأنها مهمة جداً ولازم نعرف مين السبب في تهريب الكمية دي كلها... 

يزن: 

- انا من رأي اننا نزرع في وسطهم حد لأننا كدا مش عارفين ازاي نوصلهم.. 

نور كان لسه هيتكلم بس فجأة وقف لم شاف في حد بيغر ق قال لـ يزن بسرعة.. 

- اعمل اللي تعمله بس سلام دلوقتي... 

وقفل مع يزن ونزل من العربية وراح اتجاه الترعة وشاف بنت بتغرق... 

نور بزعيق: 

- انتي مين وايه اللي جابك هنا.. 

فرح بصعوبة في التنفس بسبب كمية الماية اللي استنشقتها وبتقول: 

- ابوس يدك خرجني من اهنيه بموت.... 

نور مستناش ونط في الترعة علشان يخرجها ووصلها بصعوبة وخرجها بس كان اغمى عليها... 

نور بخوف: 

- انتي ياست انتي قومي مش بتصحي ليه.. 

فرح كان مغمى عليها وشعرها الأصفر الطويل مغطي وشها واول مـ نور شال شعرها من على وشها قال بصدمة: 

- بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن جنية دي والا ايه اصل مفيش حد بالجمال ده دي شعرها ووشها لواحده يهبل ياترى لون عيونها ايه.... 

وفضل يعملها اسعافات اولية ومفاقتش بسبب خبطه في دماغها بتنزل قوي شالها وجرى بيها ركبها العربية وساق بأقصى سرعة على المستوصف اللي جنبهم.


... في مكان اول مرة نروحه كان قاعد على الكرسي وساند راسه وبيدخن وهو بيقول بفرحه: 

- خلصت من وش الفقر يا جليل خلصت منيها عاد معتش هشوف وشها ده تاني واصل وبالنسبة لأرض أبوها أنا اللي هورثها لأني زوج المرحومة... 

وضحك بصوت عالي جليل قال باستغراب: 

- كيف هتورثها وانت اللي خلصت عليها بيدك اتخبلت عاد ياولدي.. 

عابد بضحك: 

- محدش يعرف الحديت ده غيري انا وانت بس مين هيقول على سري عاد ولو خرج هيكون مني او منك بس.. 

جليل بخوف: 

- يعني معنتكشفش واصل يا ولدي.. 

عابد بكره: 

- لاع متقلقش معتتكشفش واصل هي دلوقيت زمان روحها طلعت لخالقها والصبح خبرها عيوصل ليا هنيه... 

جليل وهو بيقول بتوتر: 

- بس في ورث صابرة اختها كيف هتورث وهي موجوده.. 

-هديهم دي... وخرج ورقه مبصوم عليها ودي كانت ورقه نقل ملكية واداها لجليل... 

جليل اتصدم وقال: 

-  مخك ده يا ولدي كيف السم مش مخ راجل عيفكر عاد انا مش خابر كيف عايش معانا كده... 

عابد ضحك جامد فجأة سمع خبط على الباب خلى عبد الجليل خبى الورف في القفطان بتاعه وقال.. 

- ادخل ياللي عتخبط.. 

دخلت بنت لابسة عباية بلدي ولافه الترحة وداخله تتمايع وتقول.. 

- عابد بيه جيت ميتى كنت عدور عليك بقالي كتير قوي..

عابد بحب: 

- قلب عابد وكبده من جوه.. وبص على جليل وقاله.. 

-روح انت يا عمي جليل وانا هاجي عندك كمان عشر دقايق رايدك في موضوع مهم عاد.. 

- اوامرم يا ولدي... 

وخرج جليل وقربن نجمة عليه وهي بتتدلع وتقول: 

- اتوحشتك قوي يا ولد عمي ياترى خلصت من بنت الفلاحين دي والا لساتها عتسمم حياتنا عاد.. 

عابد بخبث: 

- متقلقيش خليتها تمشي منحياتنا نهائي يا حب القلب انتي يا قمر.. 

نجمة بخبث: 

- متكسفنيش عاد يا ولد عمي عتكسف من حديتك اللي عيدوخني دي.. 

عابد بغمزة: 

- حديتي اللي عيدوخك والا عابد يا بت عمي امال.. 

وكان لسه هيقرب عليها جريت نجمة ناحيت البا وهي بتقول: 

- بكفيالك كلام معسل ياولد عمي من اهنيه ورايح معدخلش اهنيه واصل غير بعد جوازنا قدام العالم كلياتها.. 

وخرجت وعابد كمل شرب سجاير وهو بيخرج دخان من بقه ويقول: 

- دورك التاني يابت عمي... 

وضحك.... 

.... في المستوصف وغيرولها هدومها علشان كانت مبلولة كانت فرح نايمة في الأوضه دخل نور وشافها نايمة وكانت ملاك... 

نور دخل وقعد جنبها وهو بيتأمل ملامحها ويقول: 

- دي شبه القمر في تمام بدرة سبحان من خلق وابدع بس اول مشافها فاقت سألها بخوف: 

-انتي بخير دلوقتي.. 

فرح بتعب: 

- اه الحمد لله متشكرة ليك قوي يا استاذ مش عارفه اقولك ايه جميلك دي فوق رقبتي للعمر كلياته وحنا الصعايدة اللي يقدم لينا يده في الشدة مننسهوش في الفرح واصل... 

نور كان في عالم تاني كان سرحان في لون عنيها اللي اول مفتحت كانت عبارة عن تحفة فنية مع شكل شعرها الأصفر المبلول وهدوم المستشفى ... 

فرح وهي بتتكلم بتعب: 

- فين عقلك يا استاذ انا بقولك شكرا لأنك خرجتني من الترعة.. 

نور فاق وهو بيبتسملها: 

- لا شكر على واجب بس ازاي انتي كنتي واقعة في الترعة في الوقت المتأخر ده وايه اللي جابك هنا في الوقت ده 

فرح بحزن: 

- زوجي اللي عمل فيا كده قلبه بقى حجر لدرجة رماني اهنيه في الوقت المتأخر علشان يتجوز واحده تانية وطلقني وكان رايد يخلص عليا .... 

نور بعصبية: 

- ايه اللي بتقوليه ده ازاي يعمل كدا فيكي وانتي ساكته معملتيش حاجه.. 

فرح بحزن: 

- مش هقدر اعمله حاجه عاد انا حقي ربنا هيجبه ليا .. 

نور بحزن: 

- طب هتروحي فين اوصلك بدل مسيبك هنا لواحدك في اامستوصف ده وهو أصلاًشكل الدكاترة بتوع الصعيد هيقفلوا بدري.... 

فرح بحزن: 

- بوي مات ومعنديش غير عمتي وجوزها وخيتي لصغيرة مريداش اشيلهم حملي واصل.. 

نور بتفكير: 

- طب انتي هتروحي فين.. 

فرح بحزن: 

- مخبرش انا رايده ابعد  من اهنيه بأي طريقة عاد مريداش اقعد في مكان فيه الراجل اللي معندوش ضمير عاد ده رمى مرته في نصاص اليالي في الترعه وكان رايد بخلص عليها رايدني ارجعله ليخلص عليا والا ايه عاد.. 

نور بتفكير: 

- ايه رايك تيجي معايا... 

قرح بصدمة: 

#استوووب.. 

.... ياترى ايه اللي هيحصل مع فرح؟ وهل فعلاً نور شاب كويس والا مش كويس؟ و عابد هيعمل ايه لم يعرف ان فرح مراته عايشة؟ 

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع