القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصقر المتمرد الفصل السادس وعشرون 26بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية الصقر المتمرد الفصل السادس وعشرون 26بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية الصقر المتمرد الفصل السادس وعشرون 26بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات




#الحلقة_26

#الصقر_المتمرد

#بقلم_إيمان_جمال

#لؤلؤة_الكتابة


تاني يوم الصبح، وهدان وكل العيلة وصلوا البلد بعد طريق طويل ومتعب، طبعاً تقى مش بتتكلم مع عرفان ذي ما احنا عارفين وهو هيحاول يصّلح اللي عمله ذي ماقال لجده

تقى قاعدة في الأوضة وبترن على ليلى اللي لسة نايمة بس صحيت على صوت رنة التليفون 

ليلى ردت بلهفة: كل دا من غير ما تكلميني 

تقى: حقك عليا بس انا مخنوقة اوي وعاوزة ارجع

ليلى بفرحة: ياريت انتي سايبة فراغ كبير 

تقى: حاضر بس هكون في السيدة زينب

ليلى: طب ليه ياتقى هو صقر أصلاً مش هنا وسافر

تقى: معلش ياليلى انا عاوزة كدا عشان اعرف اذاكر وبعدين انا كنت فاكرة ان هاجي هنا هرتاح وهقضي وقت حلو بس حصل العكس 

ليلى: ليه ايه اللي حصل؟

تقى: لما اجي هقولك، المهم انا هاجي بكرة وهكلم بابا مراد يبعتلي السواق

ليلى: تمام وانا مستنياكي اوي

تقى قفلت المكالمة وقعدت تفكر في كل اللي حصل الفترة اللي فاتت


بدر نزل الاسطبل وبيخرج الحصان بتاعه واتفاجئ بآدم نازل من عربيته 

بدر: معقول المهندس آدم هنا 

آدم ابتسم: اذيك يابدر

بدر سلم عليه: الحمدلله انت عامل ايه

آدم: مش احسن حاجة

بدر: شكلك كدا جواك حكايات كتير

آدم بتنهيدة: اووي وانا محتاج احكي حابب تسمع؟

بدر: اكيد حابب بس تعالى نقعد جوا عشان الحر

آدم دخل معاه جوا البيت بعد مابدر دخل الحصان وقعدوا سوا في المندرة بعد ما آدم سلم على العيلة و حكاله كل اللي حصل من اول الحادثة

(عشان نكون عارفين مافيش غير وهدان اللي عارف باللي حصل)

بدر انصدم من اللي سمعه طبعاً: انت بتقول ايه يا آدم، معقول علي يعمل كدا؟!

آدم بحزن: شوف انت انصدمت ازاي فما بالك انا بقى ابنه اكون عامل ازاي

بدر: طب والعداوة دي هتفضل كدا لحد امتى

  آدم: مش عارف يابدر انا حقيقي تايه مع مصدوم، مع موجوع، حاسس كدا اني ذي التور اللي مربوط في ساقية ومش عارف اقف لا الساقية راضية توقّف ولا انا عارف ارتاح

بدر: طب قوم ارتاح وان شاء الله كل دا هيتحل وكله هيكون كويس

آدم فعلاً طلع يرتاح ومحبش يقابل تقى عشان مش هيقدر يخبي عليها وطبعاً هي ماتعرفش بس كالعادة بدر باشا هيبوظ كل حاجة 


في دهب، صقر صحي وكان مصدع جداً وبيبص حواليه شاف انه في الفندق جوا القرية مش في الشاليه بتاعه وكمان اتفاجئ بعماد واقف في البلكونة بيشرب قهوة فخرجله وهو ماسك راسه من كتر الصداع

صقر: انا جيت هنا ازاي؟

عماد بصله: هو انت مش فاكر؟

صقر: لا انا دماغي مصدع مش عارف اركز 

عماد: ادخل خد دش وانا هطلبلك قهوة عشان تفوق

صقر دخل وعماد طلب القهوة وبعد دقايق صقر خرج والقهوة كانت جاهزة، صقر قعد وبدأ يشرب القهوة وعماد بيبصله ومركز معاها اوي

صقر رفع عينه وبصله: انت بتبصلي كدا ليه؟

عماد: عارف مين اللي كان معاك في الاوضة امبارح؟

صقر: مين؟

عماد: سهر

صقر بصدمة: سهر؟ وهنا في الاوضة معايا ازاي؟!

عماد: انا انصدمت باردوا كدا لما قالولي ان معاك واحدة في الاوضة 

صقر: هو حصل حاجة؟

عماد: لا

صقر براحة: طب الحمدلله

عماد: بس هي قالتلي حاجة غريبة 

صقر: حاجة ايه؟

عماد حكاله عن اللي سهر قالته وصقر اصلاً مش فارق معاه ولا كلمة 

صقر: دي اكيد بتخرف

عماد: يعني انت مش بتحب تقى؟

صقر: تاني ياعماد نفس السؤال

عماد: عشان مش مصدقك ياصقر

صقر بغضب: انت حر دي مشكلتك مش مشكلتي…..صقر وقف وبصله: انا نازل

عماد: تمام


وهدان قاعد يفكر مع نفسه ان ياترى آدم حكى لبدر ولا لأ وفي نفس الوقت مش هيعرف يسأل بدر عشان لو سأل وهو مكانش عارف فبكدا هيعرف بس بعد اللي هيحصل بعد شوية هيعرف ان بدر عرف

تقى نزلت وشافت بدر وحفصة قاعدين وقعدت معاهم

بدر: ليه مقولتيش ليه؟

تقى: مقولتش ايه؟

بدر: ان علي هو السبب في الحادثة اللي حصلتلك

تقى حاسه انها ماسمعتش كويس او سمعت غلط: علي؟ وحادثة؟ هو مش اللي حصل دا كان عطل في الفرامل

بدر هنا بقى اتأكد انه عمل مصيبة ومعرفش يرد عليها…..تقى بانهيار: رد عليا يا بدر انت تقصد ايه باللي انت قولته دا؟

بدر بتوتر: ممكن تهدي

تقى بعصبية: اهدى ايه وزفت ايه انت مش شايف نفسك قولت ايه

بدر: اصل دي الحقيقة وانا للأسف ماكنتش اعرف انك ماتعرفيش 

حفصة بتحاول تهديها وبصت لبدر: مكانش لازم تتكلم

وهدان خرج من اوضته واشف انهيار تقى وعرف ان اكيد هي عرفت وهي أول ما شافته انهارت اكتر….تقى: هو حضرتك كنت عارف؟

وهدان قرب منهم بهدوء: ايوا ياتقى…..بص لبدر: مش عارف تمسك لسانك شوية

بدر: ماكنتش اعرف انها ماتعرفش انا بس انصدمت اول ما آدم قالي لما وصل 

تقى: هو آدم هنا؟

بدر: ايوا وصل من شوية وطلع يرتاح

وهدان: تعالي معايا شوية ياتقى

وهدان اخدها الاسطبل عشان هي بتحب الخيل 

تقى: ليه جينا هنا؟

وهدان: مش كنتي عاوزة تركبي خيل؟

تقى: وهو دا وقته ياجدو

وهدان: ماكنتيش انتي المقصودة

تقى: اكيد كان صقر بس ليه ياجدو انا كنت بتمنى يكون عندي اخوات عشان يكونوا حواليا وسند ليا بس اللي انا بشوفه من علي في حق صقر ماكنتش اتمناه خالص 

وهدان: اللي جوا علي هيروح مع الوقت وانا متأكد انه هيفوق لنفسه لما يتأكد ان صقر بيحبه ومش شاغل نفسه بالفلوس 

تقى: انا خايفة يفوق بعد فوات الآوان بعد ماتحصل حاجة كبيرة بس ساعتها ياترى هيحصل ايه ولا هيكون شكله عامل ايه 

وهدان: سيبي بكرة على ربنا، هو دايماً بيختار لينا الصح والخير بس انا عاوز اسألك سؤال

تقى: اتفضل ياجدو

وهدان: لسة بتحبيه؟

تقى اتفاجأت بسؤاله: هو وجعني اوي

وهدان: مش دا ردك على سؤالي 

تقى: عشان انا مابقتش عارفة اذا كنت لسة بحبه ولا لأ، ماكنتش اعرف ان يوم ما احب هيكون الحب قاسي بالشكل دا 

وهدان: هقولك تاني سيبي كل اللي جاي على ربنا وهو اللي هيختارلك


نيجي شوية للقاهرة، منه قاعدة مع منال بس باين عليها قلقانة وسرحانة 

منال: مالك

منه: مافيش

منال: مافيش ازاي وانتي باين عليكي انك قلقانة من وقت ما آدم مشي 

منه: انا فعلاً قلقانة يامنال يمكن اكون مكبرة الموضوع شوية بس انا بحبه

منال: هو انتي قلقانة انه سافر البلد وتقى هناك؟

منه: اه

منال: يابنتي ارمي الكلام دا ورا ضهرك، آدم لو مش بيحبك مكانش اختارك وبعدين احنا عارفين ان تقى بتحب صقر وكمان هي مراته

منه: انا عارفة كل دا بس غصب عني 

منال: صدقيني كل دي وساوس عشان تفضلي قلقانة عيشي وقتك وافرحي ان بعد فترة هتكوني مرات آدم وفي حضنه

منه: ذي ما انتي هتبقي في حضن احمد

منال ضحكت وقامت: ايوا ياختي ويلا بقى عشان لو اتأخرت كمان شوية عليه هتحصل خناقة وانا اصلاً مواعيدي ذي الزفت معاه 

منه ضحكت اوي: ماشي


نادية راحت لبنتها الأوضة تقعد معاها شوية 

نادية: بتذاكري؟

ليلى: اه بس ناقصني تقى، بس خلاص هتيجي بكرة بس هتبقى في السيدة زينب مش هنا

 نادية معلش يالولو هي فترة بس وهتبقى معانا ، انا بس عاوزة اتكلم معاكي شوية 

ليلى: ماما لو كنتي هتتكلمي في موضوع بابا فبلاش لأن انا بحاول انسى عشان اقدر اكون كويسة واقدر اذاكر وانجح 

نادية: انا بس مش عاوزة اللي حصل يأثر عليكي في المذاكرة او في علاقتك مع تقى 

ليلى: علاقتي بقى عمرها ما هتتغير ولا تتهز ودراستي انا عمري ماههمل فيها حتى لو ايه حصل 

نادية: خليكي دايماً كدا متخليش اي حاجة تأثر فيكي مهما كانت 

ليلى: حاضر ياماما 


صقر عرف ان نور خرجت من الصبح هي وابنها ولسة ما رجعوش وأخد رقمها من الاستقبال ورن عليها بس تليفونها مقفول بس اللي طمنه انها لسة موجودة في القرية عشان حاجتهم لسة هنا والحجز مفتوح

نور بقى كانت مع تامر صاحب صقر، طلب انهم يخرجوا سوا وهي وافقت خصوصاً ان رحيم كان مع باباه

نور: هو ليه طلبت نتقابل؟

تامر: انتي مضايقة اننا اتقابلنا؟

نور: لا ابداً بس مستغربة شوية يعني احنا لسة عارفين بعض من كم ساعة بس 

تامر: بصي يا نور معلش انا بقولك نور من غير ألقاب بس انا محبتش ان ألف وادور ودا طبعاً مش من طبعي وعارف اننا لسة معرفة كم ساعة بس انا حابب نتعرف ومش عشان تفكير سيء وكدا بس والله مش عارف انا ليه عاوزنا نتعرف 

نور: انا مش فاهمة حاجة منك

تامر: بصي انا اسمي تامر دكتور نسا بحب شغلي جداً، كان فيه تجربة وفشلت كان جواز بس الحمدلله ربنا مش بيجيب حاجة وحشة 

نور: طب وايه المطلوب مني؟

تامر: انا ليه حاسس انك مش حابة تجربي تاني ولا فيه حد تاني في حياتك؟

نور: لا خالص انا مافيش اي حد في حياتي ومش حكاية مش حابة اجرب انا اللي بقى عندي عقدة من الجواز واحلى حاجة طلعت بيها من الجوازة دي هو رحيم

تامر: انا بقى احسن حاجة حصلت ان خرجت من التجربة دي من غير اطفال

نور: هي كانت تجربة وحشة للدرجة دي؟

تامر: اوي، بصي تعالي نغير الموضوع احسن

نور: يكون احسن


مراد في اوضة المكتب بيكلم وهدان

مراد: يعني بدر مكنش عارف يمسك نفسه شوية

وهدان: هي سواء كدا او كدا هي كانت هتعرف فكويس انها عرفت دلوقتي وكل ماكان بدري كان احسن

مراد: هو يعني خبر حلو اوي يا وهدان

وهدان ضحك غصب عنه: ياسيدي لا بس الحمدلله انها هديت، بقولك ايه انا عاوز اقولك على حاجة عملتها

مراد: خير يارب

وهدان بتوتر: انا اتجوزت

مراد: بطل هزار واتكلم جد

وهدان: انا بتكلم جد على فكرة

مراد بصدمة: نعم؟ ودا حصل ازاي وامتى وليه ماقولتش

وهدان: ماكنتش عارف اقول ازاي ولا عارف اصلاً ايه رد فعل الولاد، يعني الموضوع صعب اوي بعد العمر دا اتجوز طب شكلي هيكون ازاي ادام احفادي مش بس ادام ولادي

مراد: طب يا اخويا طالما عارف ان الموضوع صعب اوي كدا وشكلك عملت كدا ليه انا والله مش مصدق ان انت عملت كدا خصوصاً بعد وفاة مراتك يعني كانت حب عمرك 

وهدان: انا حسيت ان عاليّا هي الانسانة اللي محتاجة اكمل معاها الباقي من عمري وعاوز اعرّف الولاد بس بعد فرح بدر وحفصة

مراد: انا من رأيي تقول ليهم قبل الفرح عشان تيجي وتحضر في وسطك العيلة عشان الكل يعرف مش بس ولادك عشان لما حد يعرف بوجودها هنا محدش يتكلم بكلام مالوش لازمة ياعم المراهق يلا سلام 

مراد قفل مع وهدان ورن على عماد عشان يطمن على صقر 

عماد رد: ازيك ياعمو 

مراد: الحمدلله ايه الاخبار عندك؟

عماد: ماشي الحال بس لازم نلاقي حل عشان حال صقر مش عاجبني 

مراد: يمكن فرح بدر يكون هو الحل لما يتقابلوا سوا

عماد: مش لو حضره اصلاً

مراد: لازم يحضر ياعماد

عماد: هنحاول ويارب نقدر عليه

مراد: ان شاء الله، عماد تقى عرفت ان علي هو السبب في الحادثة وهترجع القاهرة بكرة 

عماد: هي مكانتش لسة عرفت؟

مراد: للأسف لا ومنهارة ولسة مش عارف هتتعامل معانا ازاي 

عماد: هي ليه كل شوية بتتعقد كدا

مراد: والله ما انا عارف المهم قول للباشا اللي عندك يكلمني 

عماد: والله ياعمي قولتله بس هو عامل فيها الموجوع

مراد: ابعتلي اللوكيشن وانا يومين وهكون عندكم

عماد: حاضر


عرفان طلب من بدر انه يعرّف تقى انه عاوز يتكلم معاها وهي كانت رافضة بس بدر اقنعها 

تقى خرجت لعرفان بارة في الجنينة: نعم؟

عرفان: ممكن تقعدي

تقى قعدت: عاوز ايه؟

عرفان: انا عارف اني غلطان وغلط كبير جداً بس غصب عني ،انا مش بقولك كدا عشان اصالحك بس انا بعمل كل دا عشان اعتذرلك و اترجاكِ انك تسامحيني على اللي حصل مني، كنت فاكر ان باللي عملته دا هقدر اكسبك ويكون فيه أمل انك تكوني ليا بعد ما يحصل الطلاق بس الظاهر كدا كنت غلطان  وغبي عشان كنت فاكر ان هقدر اوقع مابنكم

تقى بدموع: بس انت فعلاً قدرت توقع مابنا والدليل على كدا كلام صقر ليا بعد ما شاف كل الصور والكلام اللي انت كتبته

عرفان: انا عارف ازاي اصّلح كل دا بس الأهم انك تسامحيني ومن النهاردة احنا اخوات واولاد عم وبس 

تقى ابتسمت: شكراً يا عرفان 

عرفان مسك ايديها وباسها وهي سحبتها وهو بصلها: انا ببوس ايد اختي عشان انا غلطان في حقها جامد وبعتذر لها وبقولها اني هقدر ارجّع كرامتك اللي صقر هانها وكل دا بسببي بس اوعديني انك تغلّي نفسك في عينك قبل عينه 

تقى: انا دايماً غالية في عيني وفي عين اي حد…..سكتت لثواني واتكلمت:

بس مش في عينه هو

عرفان: تعرفي ليه؟

تقى: للأسف لأ

عرفان: انتي السبب عشان في كل مرة بتسامحي وترجعي ولا كأن في حاجة حصلت لكن لو كنتي اخدتي موقف كنتي حافظتي على كرامتك وبقيتي غالية في عينه

تقى عيطت و عرفان زعل من نفسه: انا آسف لو كلامي جرحك او زعلك بس ذي ما قولتلك انتي اختي وعاوز مصلحتك، انا هسيبك دلوقتي

عرفان قام وسابها قاعدة بتراجع نفسها وتشوف هتعمل ايه في اللي جاي


نور رجعت هي وتامر وصقر كان قاعد في مدخل القرية وشافهم راجعين سوا وقرب منهم 

صقر: ايه دا انتو كنتوا سوا بارة ولا ايه؟

تامر: اه قولنا نخرج شوية

 صقر: ماشي……صقر بص لنور اللي هي مضايقة منه بسبب آخر مرة: ممكن نتكلم شوية؟

نور: مفيش كلام ما بنا 

تامر باستغراب: هو فيه حاجة ولا ايه؟

صقر: انا بس اتعصبت عليها امبارح وكنت جاي اعتذر 

تامر بصله وهو مستغرب: معقول الصقر يعتذر؟

صقر اتكلم بتوهان بس الكلام طالع من قلبه: دي مش اول مرة يا تامر انا دايماً كنت بعتذر لناريمان الله يرحمها وبعدها كنت بعتذر لتقى اللي دايماً مكانش ليها مني غير القسوة والوجع، والمرة دي هعتذر لنور عشان ساعتها انا كنت في حال لا يحسد عليه

تامر: ليه ايه اللي حصل؟

صقر بص لنور: حابة تعرفي انتي كمان؟

نور بفضول: هو اي نعم انا زعلانة منك بس عندي فضول اعرف

صقر ضحك: طب تعالو نقعد

صقر اخدهم وقعدوا في الكافيه وحكى كل اللي حصل وهما بيسمعوه 

نور: بس انت ليه ما قولتش انك متجوز لما سألتك أول مرة؟

صقر: عشان انا شايف ان اللي انا فيه دا مش جواز

تامر بسخرية: امال ايه يا باشا لتكون نزوة

صقر بغضب: ما اسمحلكش تقول عليها كدا

تامر ببرود: ما انت اللي حسستنا بكدا ياصقر من ساعة ما قعدنا وانت كل اللي بتقوله انك تسوء صورتها ادامنا وتبقى هي الغلطانة الخاينة وانت اصلاً ما سألتش نفسك انت قدمت ليها ايه، انت ما قدمتش غير الكره والوجع ذي ما انت قولت

نور: تامر عنده حق ياصقر بس انا شايفة حاجة تانية

صقر: حاجة ايه؟

نور: انك بتحبها ياصقر 

صقر: لا 

بلال جه من وراه واتكلم هو: انت كداب 

صقر بغضب: انت عاوزين مني ايه سيبوني في حالي 

تامر: انت اللي بتكابر وبتكدب عشان بس مش عاوز تعترف بالحب دا 

صقر: انا مش بحبها ولا هحبها

عماد جه هو كمان: يبقى تسيبها لإبن عمك طالما بيحبها ومعجب بيها 

تامر: انا بقول كدا باردوا واهو تسيبها للإنسان اللي يستاهلها وتعيش حياة سعيدة معاه صقر: لو هي عاوزة كدا انا هطلقها 

بلال ضحك اوي: ياشيخ اتنيل واعترف بقى

صقر بصلهم بغضب وسابهم ومشي وهما قاعدين يضحكوا عليه 

نور: سيبوه يفوق لوحده

عماد: ياريت يفوق قبل فوات الآوان 


علي قاعد في الشركة بيتابع الشغل بس تفكيره مشغول باللي حصل واللي لسة هيحصل واللي فارق معاه بجد هو بُعد اولاده عنه وبيكلم نفسه من غير صوت: انا عملت كل دا عشانكم، عشان اضمن ليكم المستقبل واسيب ليكم اللي هيكفيكم من بعدي وماتكونوش محتاجين لحد ولا حد يتحكم فيكم

دخل المكتب موظف من موظفين الشركة

الموظف: مستر علي، خسرنا المناقصة للأسف

علي رد ببرود: اهي كملت، طب روح انت دلوقتي

طبعاً مراد عرف الخبر ووصل الشركة ودخل المكتب بغضب

مراد بعصبية: لو صقر كان موجود مكانش حصلت الخسارة دي

علي بغضب: باردوا صقر؟

مراد: ايوا باردوا عشان انت مش راجل اقدر اعتمد عليه

علي اخد مفاتيحه اللي على المكتب ادامه: وانا سايبهالك مشيها انت بقى 

علي مشي ومراد قعد بيتحسّر على ابنه البِكري واول فرحته وبيحاول يصلّح اللي حصل ويعوض الخسارة اللي حصلت 


آدم صحي تقريباً بعد العصر وأول ما خرج من الاوضة شاف تقى 

آدم: كدا تمشي وتسبينا 

تقى: ابوك هو السبب

آدم بحزن: انا اسف يا تقى

تقى بدموع: وليه انت تقول اسف؟

آدم: لأنه للأسف ابويا واللي حصل دا كان صدمة لينا كلنا 

تقى: صقر كان عارف؟

آدم: ايوا، مهندس الكاميرات هو اللي لاحظ اللي حصل في الفرامل لما راجع الكاميرات بعد الحادثة وعرت ان بابا هو اللي قطع سلك الفرامل 

تقى بانهيار: وباردوا سابني ومشي كان حتى يرجع يهون عليا 

آدم: هو كان زعلان على اللي حصل وان الحمل راح

تقى: دا مش مبرر يا آدم كان يدخل يطمن على اللي مرمية جوا دا ولا كأني مراته 

آدم: عيشي اللي جاي يا تقى باختيارك مش باختيار حد تاني انتي اللي في ايدك تحددي عاوزة ايه وكلنا هنكون معاكي وموافقين على قرارك مهما كان هو ايه 

تقى: انا ما بقتش عاوزة حاجة غير اني اعيش سعيدة واختار طريقي ومستقبلي ذي ما انا عاوزة ومش هقبل ان اكون مجبرة تاني على حاجة، انا هرجع بكرة عشان الامتحانات وبعدها ربنا يسهل 

آدم: ان شاء الله كل اللي جاي خير وسعادة ليكي


احمد خطيب منال قاعد في المستشفى بيكشف على المرضى ومنال دخلتله

منال: خلصت ولا لسة؟

احمد بتعب: انا  كل ما بقول خلصت الاقي زحمة تاني 

منال: الناس كلها بتحبك

احمد: ماهو دا اللي مصبرني

منال: طب اخليهم يأجلوا الخروجة؟

احمد: لا خلاص هانت ونمشي 

منال: يا حبيبي لو تعبان بلاش 

احمد: اهو بعد كلمة حبيبي دي انا بقيت كويس

منال ضحكت: طب يلا خلّص وانا هستناك

احمد: انتي خلصتي ولا ايه؟

منال: اه وهستناك بارة

احمد: ماشي 


فريدة قاعدة في الجنينة لوحدها ونادية جات تقعد معاها 

نادية: مالك يا فريدة؟

فريدة: مافيش

نادية: لا فيكي حاجة انتي بعد اللي حصل دا مش كويسة 

فريدة بصتلها واتكلمت بنبرة اول مرة تتكلم بيها: تصدقيني لو قولتلك ان كرهت علي بعد اللي حصل

نادية بهدوء: يعني مش فرحانة باللي حصل؟

فريدة: مستحيل اتمنى ان اخويا يحصله حاجة وحشة انا كنت فاكرة انه بس هيخوفه مش اكتر ما كنتش اعرف انه ممكن يقتله ولا حتى يفكر في القتل دا في الاول وفي الاخر اخونا 

نادية: ياريت علي يكون بيفكر ذيك كدا دلوقتي بس للأسف اللي انا حاساه ان علي بقى اسوء عن الاول ومش فارق معاه اللي حصل 

فريدة: لازم نلاقي حل يا نادية لأن صقر لو حصله حاجة بابا مش هيسامح علي 

نادية: ان شاء الله اللي جاي يكون احسن


الحلقة خلصت……

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع