رواية الصقر المتمرد الفصل السابع وعشرون 27بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الصقر المتمرد الفصل السابع وعشرون 27بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
#الحلقة_27
#الصقر_المتمرد
#بقلم_إيمان_جمال
#لؤلؤة_الكتابة
آخر اليوم وقت العشاء، احمد وفريد وماجد ومنال وجميلة وليلى قاعدين في مطعم النادي بيتعشوا سوا
ماجد: عاوزين نلاقي حل نصلّح اللي حصل ما بين صقر وتقى
ليلى: على فكرة تقى جايا بكرة
منال بفرحة: بجد؟
ليلى: ايوا هي لسة قايلة ليا النهاردة بس هتكون في البيت القديم
جميلة: انا من رأيي سيبوها على راحتها عشان تكون مرتاحة لأن اللي حصل كان صعب
فريد: طب ماهو صقر سافر مش في الڤيلا خصوصاً في وجود عمي علي
ليلى بحزن: اللي عملوا بابا عمره ما يتنسي
جميلة: كله مع الوقت بيروح وعلي أخويا هيعرف غلطه ويلحق نفسه ويكسب صقر وهيعرف اننا ملناش غير بعض، وتقى احنا هنسيبها على راحتها في المكان اللي ترتاح فيه واللي هي عاوزاه هنعمله
احمد: بس اللي انا شايفه انها بتحبه وهو على فكرة حبها ومش هيعرف يبعد عنها بس بيكابر
جميلة: فعلاً ودلوقتي نشوف هيحصل ايه
فريد: طب ليه ما نحاولش نعمل ليهم حاجة؟
منال: صقر مش هيحب كدا
ماجد: اه صحيح هو ليه كلكم بتقولوا يعني صقر بإسمه من غير خالو او عمو
ليلى ضحكت: عشان هو صغير مش كبير ذي بابا وعمتو فريدة
احمد: وعشان قريب منكم كمان
منال: بالظبط ويلا ناكل عشان لو فضلنا نتكلم كدا الاكل هيبرد
مراد طبعاً عارف برجوع تقى وبكل اللي حصل وقرر انه مش هيروح دهب غير لما يتقابل في تقى الأول اما بالنسبة لصقر قاعد لوحده على البحر بالليل سرحان، حيران بيفكر في اللي حصل وفي اللي لسة هيحصل وسهر كانت بتتمشى وشافته قاعد وقربت منه
سهر: قاعد لوحدك ليه؟
صقر: عادي
سهر: مالك؟
صقر: ماليش، بقولك انا قولتلك ايه امبارح؟
سهر فكرت لثواني وردت: قولتلي انك بتحب مراتك
صقر: قصدك ناريمان صح؟
سهر: لا ياصقر اقصد تقى
صقر: انا مش بحب حد ولو حبيت مش هحبها
سهر: انت بتكدب على نفسك ياصقر، انت امبارح كنت سكران وقولت الحقيقة لأنك ماكنتش في وعيك واللحظة دي كل واحد بيقول اللي في قلبه، عاوزة اقولك نصيحة يا تسمعها يا انت حر، إلحق فوق لنفسك وطالما بتحبها حافظ عليها عشان مش سهل انك تلاقي الحب كل يوم يا تلحق نفسك يا كل حاجة هضيع من ايدك
سهر مشت وسابته قاعد مكانه وما اتحركش والليل عدا وهو لسة مكانه وكأنه صنم مش بيتحرك
تاني يوم الصبح، تقى خلاص جاهزة انها ترجع القاهرة خلاص ومراد بعتلها السواق والكل زعلان انها ماشية خصوصاً انها ماشية زعلانة
عتمان: مش كنتي استنيتي شوية؟
تقى: هروح احضر الامتحانات وهرجع تاني
سامح: هنستناكي
ثُريا: انا جهزت شوية قرص عشان تتسلي بيهم في الطريق
تقى ابتسمت: ربنا يخليكي
بدر: اول ماتوصلي عرفينا
حفصة: هنستناكي ترجعي تاني
عرفان: خلصي الامتحانات وارجعي على طول عندنا فرح عاوزين نجهزله
تقى ضحكت: حاضر هرجع على طول
عماد صحي من النوم وكان في الشاليه وشاف صقر قاعد ادام الشاليه على البحر فخرجله وقعد جمبه
عماد: صاحي بدري يعني
صقر: هو انا نمت عشان اصحى
عماد: ليه بتحب؟
صقر: هتهزر هقوم واسيبك
عماد: انت عرفت ان تقى راجعة النهاردة؟
صقر ببرود: وهعرف منين انت شايفني مهتم اوي
عماد: يمكن ربنا هداك ولا حاجة
صقر: بقولك ايه اقفل الموضوع دا خالص
عماد: براحتك بس حبيت اعرفك انها عرفت ان علي اخوك هو السبب في الحادثة
صقر بصله: مين اللي قالها؟
عماد: معنديش فكرة والله بس حبيت اعرفك عشان نشوف هتعمل ايه
صقر: وانا مالي
عماد: هو ايه اللي انت مالك هو مش انت اللي كنت المقصود وكل دا بسببك انت وبسبب عداوة اخوك معاك هي ذنبها ايه تتحاسب على حاجة ماتخصهاش ولا ليها دعوة بيها غير انها مراتك وللأسف بتحبك وكانت فاكراك هتحبها او على الاقل هتكون حنين عليها وطيب بس انت طلعت غبي
صقر بغضب: احترم نفسك
عماد قام وقف: خدها مني نصيحة ياصقر يا تحاول تصلّح علاقتك بيها يا تسيبها تكمل حياتها من غيرك
عماد سابه ودخل جوا وهو قاعد مكانه ودماغه فيها مليون فكرة
مراد قاعد مع أحفاده وجميلة وفريدة ونادية
نادية: هي باردو مصممة تكون لوحدها؟
مراد: اه…….بص لليلى: روحي اقعدي معاها يا ليلى: انا فعلاً ناوية اروح اقعد معاها ياجدو ومش هسيبها لوحدها
منال: انا ومنه وجميلة باردو هنروح مع ليلى وهنبقى معاها
مراد بص لفريدة اللي ماردتش على كلام بنتها ذي كل مرة: شايفك ساكتة يعني يافريدة
فريدة بصتله: هقول ايه؟
مراد: يعني مش شايفك بتتكلمي او بتعترضي على كلام حد من بناتك
فريدة بهدوء: كل واحد حر يعمل اللي هو عاوزه
جميله بصتلها باستغراب: غريبة، دي أول مرة تقولي كدا
نادية: عادي ياجميلة هي خلاص قررت تسيبهم يعملوا اللي هما عاوزينه
مراد: اتمنى دا يفضل على طول او مايكونش ورا الهدوء والتغيير اللي انا شايفهم دول عاصفة كبيرة هدمّر الكل
فريدة بصدق: لا يابابا انا خلاص مابقتش قادرة ادخل في عداوات مع أي حد وخصوصاً مع اخويا، حتى لو انا كنت معترضة على حاجة فدا مش مبرر إني افكر اقتل اخويا او اتسبب في موت حد
منال مبسوطة من كلام أمها: ايوا كدا يا ماما وصدقيني خالو صقر بيحبك جداً انتي وخالو علي وياريت خالو علي يفهم كدا ذيك
ليلى: بابا أكيد هيفهم كدا بس أنا خايفة يفهم كدا بعد فوات الآوان، نفسي العيلة كلها تعيش في سلام وحب ومايكونش فيه اي مشاكل
مراد: مش هيحصل مشاكل متخافوش كل اللي انا عاوزه منكم دلوقتي تركزوا في الامتحانات و متشغلوش بالكم بأي حاجة تانية
منه: حاضر ياجدو
تقى في طريقها للقاهرة وبتفتكر اللي حصل قبل ماتروح البلد ودمعة من عيونها نزلت غصب عنها ومسحتها بس في اللحظة دي وعدت نفسها انها هتبقى أقوى من الأول وهتواجه أي مشكلة تقابلها
السواق: حضرتك تحبي ننزل في الريسيبشن الجاي؟
تقى: لا لو انت حابب تنزل عادي
السواق بحرج: بعد اذنك هنزل بس للحمام
تقى: طبعاً براحتك
السواق وقّف العربية ونزل يدخل الحمام وتقى نزلت من العربية تشم هوا وتريّح رجلها من القاعدة وافتكرت لما كانت هنا مع صقر لما كانوا مسافرين وافتكرت كمان لما اتخانق عشانها لما واحد عاكسها وابتسمت وفي ثانية كشّرت تاني وزعلت من نفسها انها بعد كل دا لسة بتفكر فيه
السواق خرج وشافها واقفة بارة العربية وقرب عليها: في حاجة ولا إيه؟
تقى: لا أبداً انا بس حبيت اريّح رجلي شوية، ثواني هشتري حاجة
تقى دخلت السوبر ماركت واشترت تشوكلت وبيبسي ليها وللسواق وهو اسمه كرم، تقى اخدت الحاجات بعد ماحاسبت عليها وخرجت لكرم: اتفضل
كرم: لا شكراً بجد
تقى ابتسمت: انا خلاص اشتريت وطالما جبت يبقى خلاص
كرم اخد منها الحاجة وشكرها وركبوا سوا العربية وكملوا الطريق
نور صحيت وفطرت النهاردة هي و رحيم في الأوضة وبعدها خرجوا سوا وراحوا على حمام السباحة وتامر كان هناك بس هو زعلان منها لأنه رن عليها اول ماصحى من النوم وهي ماردتش عليه بس نور قربت على المكان اللي هو قاعد فيه
نور: صباح الخير
تامر بهدوء: صباح النور
نور بصت لرحيم: روح اشتري أيس كريم يارحيم
رحيم مشي ونور قعدت على كرسي (الكرسي المفرود اللي بيكون عند حمامات السباحة وعلى الشواطئ
نور: هو انت زعلان؟
تامر قام وقف: وهزعل ليه؟ انا ماشي
نور مسكت ايديه: ممكن تقعد
تامر قعد وما اتكلمش……نور: انا عارفة انك زعلان بس انا محتارة يا تامر، انا من حقي اخاف إني ادخل تجربة وتفشل تاني
تامر: بس صوابعك مش ذي بعضها وانا مش هقول على نفسي مافيش مني والكلام دا بس انا حقيقي بكون على أد كلامي وعمري ما احب اني اخيّب ظن حد فيا، انا جربت الفشل والخداع ومش هحب أبداً ان اتسبب في وجع حد او يعيش اللي انا عشته ولو انتي خايفة على رحيم فعاوزك تطمني عليه هيكون ذي ابني ولو على طليقك وانه ياخد حضانة الولد أنا مستعد أعمل اي حاجة عشان يكون معاكي وفي حضنك وانا عارف هحل الموضوع دا ازاي
نور: طب ممكن تسيبني آخد القرار دا من غير أي ضغط؟
تامر: حاضر وانا مستنيكي بس القرار دا مش هيتاخد من غير ما نعرف بعض
نور: أيوا انا عارفة فعشان كدا هنتعامل سوا ونتعرف على بعض وانا هبلغك بقراري
تامر: تمام وانا مش مستعجل وشوفي حابة تعرفي عني إيه او تعرفي ايه في العموم وانا جاهز
نور ضحكت: لا دي هتبقى اختبارات بقى
تامر بثقة: وانا متأكد اني هنجح فيها
صقر كان عاوز يرن على بدر وكان متردد بس في النهاية رن عليه وبدر طبعاً رد من اول مرة
بدر: ياااه ياصقر عاش من سمع صوتك
صقر: عامل ايه
بدر: الحمدلله انت عامل ايه طمني عليك
صقر: الحمدلله، و عمي و الباقيين عاملين إيه
بدر: كلهم كويسين الحمدلله
صقر: ها نويت على امتى؟
بدر: بعد شهر ونص ان شاء الله عشان البنات تكون خلصت الامتحانات
صقر: تمام
آدم اخد التليفون من بدر: اذيك ياعمو
صقر: اذيك ياحبيب عمو
آدم: انت فين؟
صقر: ليه؟
آدم: عاوز اجيلك
صقر: انا في دهب يا آدم
آدم: طب أنا هجيلك
صقر: وانا مستنيك وهبعتلك اللوكيشن (العنوان)
آدم: تمام
صقر: اعطي التليفون لبدر عشان عاوزه
آدم عطى التليفون لبدر……صقر: هي لسة عندك؟
بدر ابتسم: لا مشيت النهاردة
صقر: هترجع تاني؟
بدر: روح اسألها ياصقر
صقر بغضب: انا بسألك انت يا بدر
بدر بهدوء: اه يا صقر هترجع بعد الامتحانات
صقر: تمام سلام
صقر قفل وبدر بيضحك عليه وآدم بيبصله باستغراب: بتضحك على إيه؟
بدر: صقر بيسألني على تقى ودي بداية مبشّرة جداً
آدم: هو بيحبها بس بيكابر وفي نفس الوقت مش هيقبل انها تكون لحد غيره
بدر: بالظبط كدا ودلوقتي هنشوف ايه اللي هيحصل في ايام فرحي، هو انت فعلاً هتروح دهب؟
آدم: اه
بدر: تمام، انا وعرفان هنيجي معاك
آدم ضحك: ناوي على ايه
بدر بخبث: على كل خير ان شاء الله
بعد وقت وصلت تقى لحي السيدة زينب وطبعا مراد كان قاعد في محل العطارة اللي مختار صاحبه بقى هو المسئول عنه الفترة دي بسبب انشغال مراد في الشركة و مشاكل الولاد
تقى نزلت من العربية وبتبص حواليها ومراد قرب عليها وفاتح ليها دراعاته وهي اترمت في حضنه وكأنها كانت مستنية حضنه وبتعيط بصوت كله وجع وكسرة وقهر
مراد بحزن: عشان خاطري بلاش دموعك الغالية دي
تقى خرجت من حضنه وبصتله: ليه بيحصل معايا كل دا، هو انا عملت ايه وحش عشان كل دا انا عمري ما آذيت حد
مراد: ربنا عاوز يشوف صبرك
تقى بانهيار: ربنا مايرضيش باللي بيحصل دل أبداً، بابا عشان خاطري طلقني منه، انا محتاجة ابعد عن كل دا
مراد: هعملك كل اللي انتي عاوزاه، تعالي نطلع فوق البناتك مستنيّنك
تقى طلعت معاه والسواق طلّع شنطتها وفرحت جداً بالبنات
منال: وحشتينا اوي ياتقى
تقى بفرحة: انتو اكتر والله
منه: اوعي تبعدي تاني عننا
تقى: انا دايماً معاكم حتى لو مش في نفس البيت
ليلى: معنى كلامك دا انك هتبعدي؟
تقى: بعدين هفهمكم
مراد: كل حاجة هتحتاجوها موجودة ولو أي حاجة نقصاكم عرفوني والسواق هيكون تحت لو في اي وقت حابين تخرجوا
تقى: كرم تعب اوي معايا بسبب الطريق فقوله يروح يا بابا ولو احتاجناه هنكلمه
مراد: خلاص ماشي، انا مسافر يومين دهب
ليلى: ليه ياجدو؟
مراد بص لتقى: رايح لصقر
منه: هو هناك؟
مراد: اه وانا هروحله بكرة
تقى بهدوء: ماتنساش يا بابا تبلغه باللي انا عاوزاه
مراد: حاضر
مراد مشي وسابهم يقعدوا سوا براحتهم
ليلى: ايه اللي انتي عاوزاه ياتقى؟
تقى: انا خلاص مش عاوزة اكمل مع صقر وطلبت الطلاق من بابا وهو هيبلغه
منال: مش يمكن يرفض؟
تقى: وانا هخلعه
ليلى ضحكت: ياعيني عليك ياصقر هتبقى الصقر المخلوع
منال ضحكت: بصوا ركزوا الاول في الامتحانات وبعد كدا نشوف هيحصل ايه
منه: منال عندها حق المهم دلوقتي الامتحانات، جميلة هي كمان هتيجي تقعد معانا بس هتيجي بكرة
منال بحماس: وكدا بقى الشلة كملت
تقى بابتسامة جميلة: يارب يديم لمتنا يارب
اليوم عدا على الجميع ومافيش اي جديد، تاني يوم الصبح مراد خلاص بيجهز عشان هيروح لصقر بس لسة في اوضته وفريدة بنته خبطت على الباب ودخلت
فريدة: صباح الخير يا بابا
مراد بصلها: صباح الخير يافريدة
فريدة: انت رايح فعلاً لصقر؟
مراد: ايوا
فريدة: ممكن تقوله ان ماليش دعوة باللي حصل وانه لما يرجع هظبط اموري معاه
مراد: طب ماتيجي معايا
فريدة: مش هعرف اتقابل معاه دلوقتي كل اللي يهمني انه يعرف اني بعيدة عن كل اللي حصل وانا ليا كلام تاني معاه لما يرجع
مراد قرب منها واتكلم بحنان: عاوزك تكوني أمه مش بس اخته يافريدة، هو والله بيحبكم بس انتو اللي شفتوه بطريقة تانية
فريدة: كنا غلط يا بابا وانا فهمت اني لازم اغيّر من نفسي معاه ويارب علي يفهم كدا باردوا
مراد حضنها: اتمنى يابنتي يفهم قبل ماتحصل كارثة
آدم وعرفان وبدر تقريباً كدا اتحركوا من الفجر وخلاص وصلوا دهب وسألوا عن صقر بس عرفوا انه في الشاليه وراحوا لعنده بس كان لسة نايم وعماد هو اللي صاحي وفتحلهم الباب
عماد مايعرفش غير آدم: ايه دا آدم
آدم دخل وسلم عليه: عامل ايه
عماد: الحمدلله ياحبيبي انت عامل ايه
آدم: الحمدلله تمام
عماد بيبص لعرفان وبدر وهو مش عارفهم….آدم: اعرفك دا بدر ودا عرفان أحفاد جدي وهدان
عماد: اهلاً بيكم اتفضلو
بدر: اهلا بيك، هو صقر لسة نايم ولا ايه
عماد: اه
عرفان: طب عاوزين نصحيه
عماد: يعني انتو عاوزين تصحوا الصقر؟
بدر ضحك: أي نعم
عماد ضحك: انا مش مسئول
بدر: سيب الطالعة دي علينا لا تقلق
عماد سابهم وجري على بارة وهما دخلوا يصحوه، دخلوا مرة واحدة جوا الأوضة واتكلموا في صوت واحد: اصحى
صقر قام مفزوع وبص حواليه شافهم واتعصب اول ما شاف عرفان وقام مسكه من هدومه: انت ايه اللي جابك هنا
عرفان بهدوء: جاي اصيّف
صقر بغضب: اطلع بارة
عرفان باستفزاز: مالك متعصب كدا ليه هو انا أكلت أكلك
صقر بعصبية: لا بتحب مراتي
عرفان ضحك بسخرية: طب كويس انك لسة فاكر انها مراتك
بدر: ممكن تهدوا شوية ونقعد نتكلم
صقر بعد عن عرفان وبصلهم: اطلعوا بارة
آدم بخوف: حتى انا؟
صقر بصله بغضب: انت حسابك معايا بعدين
بدر بص لآدم ولعرفان: سيبوني معاه شوية
آدم وعرفان خرجوا وبدر قعد قصاد صقر: اقعد
صقر قعد: نعم؟
بدر: طالما بتحبها كدا، ليه سايبها وقاعد هنا
صقر: انا قولتلك اني مش بحبها يا بدر
بدر: يبقى ليه مضايق من عرفان، هو غرضه شريف على فكرة
صقر بعصبية: ما بلاش الكلام اللي يضايق دا بقى
بدر: انت عاوز ايه ياصقر
صقر اتكلم بحزن: انا مش عارف عاوز إيه انا مخنوق، محتار، مضايق حاسس إني مش لاقي نفسي
بدر: نفسك انت اللي مش عارف تلاقيها رغم انها موجودة
صقر: انا عاوز ابعد عن كل دا بس مش عارف ولا قادر ولا عارف اتقبل فكرة ان اسيبها لغيري دا حتى الطلاق المرة دي مفيهاش رجوع
بدر ابتسم: كل دا ومش بتحبها يا صقر
صقر: ايوا يا بدر مش بحبها
بدر بغضب: انت كداب واناني ومتكبر ومتمرد
صقر معرفش يرد عليه عشان عارف ان كل كلمة بدر قالها صح، بدر سابه وخرج واخد الشباب وراحوا حجزوا أوضة في فندق القرية اما بالنسبة لعماد فقرر إنه مش هيتكلم معاه في أي حاجة
تقى والبنات صحيوا وفطروا سوا وتقى مسكت الكتب وقعدت تذاكر بتركيز، منال دخلت عليها الأوضة وشافتها في التركيز دا وابتسمت: ايه التركيز دا كله
تقى بصتلها: مش عاوزة اضيع اي وقت كفايه اللي راح والاهم اللي جاي
منال: هتقدري تبعدي؟
تقى ردت عليها بثقة: هقدر عشان دي أول مرة احس ان فيه حاجة عاوزة اعملها ولازم اقدر عليها، هعتبر اللي حصل دا كابوس وخرجت منه وانا انسانة تانية، انسانة بتحاول تلاقي نفسها وتعيد حساباتها
منال: طب تفتكري هو هيوافق؟
تقى بعدم فهم: مش فارقة اصل كدا اول كدا لازم ابعد عنه عشان قلبي من حقه عليا ان احافظ عليه وابعده عن الوجع والكسرة اللي عاشها الفترة اللي فاتت
منال: ان شاء الله اللي جاي هيبقى احلى
ليلى دخلت شايلة صينية عليها كوبايتين شاي
منال: انا هروح الشغل بقى واسيبكم تذاكروا، هي منه فين؟
ليلى: بتكلم آدم في الاوضة التانية
منال: تمام يلا اشوفكم بالليل
ادم قاعد بيكلم منه وحكالها كل اللي حصل بس طبعا ما يعرفش الحوار اللي حصل بين بدر وصقر
منه: يعني ما فيش امل؟
آدم: لسه مش عارف احنا دلوقتي مستنيين نشوف هنعمل ايه او هو هيعمل ايه
منه: ربنا يسترها عليكم
آدم ضحك: ما تقلقيش حبيبك اسد
منه ضحكت اوي: اسد مع صقر انت متأكد؟
آدم ضحك اوي: والله أشك
منه: خلي بالك من نفسك
آدم: حاضر وانتي كمان ويلا سلام اما اقوم اشوف هيحصل ايه
ادم قفل معاها وقام يشوف بدر وعرفان فين وهما كانوا قاعدين في كافيه الفندق
آدم قعد قصادهم: ها هنعمل إيه؟
بدر: ولا حاجة اعتبروا نفسكم في اجازة يومين
عرفان: ومالو
صقر دخل الفندق وسأل عليهم وعرف انهم في الكافيه وراح قعد معاهم من غير ما يقول كلمة واحده
بدر عاوز يضحك بس ماسك نفسه…..عرفان: خير؟
صقر رد عليه بغضب: انت تسكت خالص
عرفان ببرود: ليه؟
صقر بغضب: عشان انت واحد خاين
عرفان رد عليه بنفس البرود: انا بحبها
صقر وقف وقرب عليه مسكه من هدومه: انت نسيت انك بتتكلم عن مراتي
عرفان باستفزاز: لا هي هتخلعك
صقر ضربه بالبوكس وقعه على الأرض وكل اللي في الكافيه اتجمعوا حواليهم: ورحمة امي مافيه مخلوق هيقدر ياخدها مني
بدر بغضب: انت مش بتحبها يبقى تسيبها
صقر بصله بعيون كلها غضب: بتنيل بحبها ارتحت
صقر سابهم ومشي وآدم بص للناس اللي واقفة تتفرج: معلش ياجماعة دا سوء تفاهم
الناس رجعت مكانها وعرفان قعد مكانه
بدر بصله بلوم وغضب: انت غلطان ياعرفان
عرفان ضحك: انا كدا وصلت للي انا عاوزه وقدرت اخليه يعترف
آدم: يعني انت عملت كل دا عشان هو يعترف بحبه ليها؟
عرفان: اه…..وقف وبصلهم: انا هقوم اشوفه راح فين
بدر: بلاش تتخانق معاه ياعرفان
عرفان ابتسم: ماتقلقش انا عارف هتصرف ازاي
الحلقة خلصت ياترى اللي جاي شكله ايه؟؟
صقر هيعمل ايه لما يعرف بإن تقى قررت على الطلاق والخُلع؟ ياترى هيعاند ويكابر وينفذ كلامها وتكون من نصيب عرفان او دياب؟ ولا هيعترف ليها وهيحاول يتصرف قبل فوات الآواااان؟
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا