القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات

 



رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 




#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الواحد و الثلاثون....

كانت عطر نائمه في غفوه من الزمن لم تدرك ما تعيشه لتفتح عيونها اقترب منها ايوب يبتسم فعيونها يعرفها جيدا.. همس حَمدالله عالسلامه يا جمري.

لتتذكر اخر كلامه لها انها سيرميها ويطلقها ولم يعد يطيق العيشه معها  وكيف خنقها وضربها  واوجع قلبها لتسيل دموعها وتزيح وجهها بعيدا .

مسك يدها ملهوفا :::لاه لاه بالله عليكي ماتحرميني من نور عنيكي وجلبك الابيض ماتحرجنيش وتبعدي اني ما صدجت تظهريلي جلبي ماعاد متحمل واصل.

نظر اليه باستغراب ليتنهد... خابر اني جولت كلام عفش واني َوجعتك بس ماكتش بجولهولك..  مش عارف اجولك ايه يا عطر بس اني كل اللي رايده انك تتوكدي اني بحبك وبعشجك. لتتنهد وتهز راسها لا تفهم ما به.

دخل الطبيب مبتسما .. مدام عطر مش كده.. حمدالله عالسلامه  انت دلوقتي بخير وهنجعد مع بعض كده ونتكلم بهدوء ونشرح الحاله لازم تعرفي الحاله ايه ونشوف هتساعدينا ازاي. 


.. اني مش فاهمه حاجه.


 الطبيب... بهدوء انا هجولك كل حاجه بس  تفهمي ان الشفا بايد ربنا وبايدك قبل كل حاجه وانا اخر حاجه تعتمدي عليها وطبعا بعض الادويه اللي هتتوصف لكى اهم حاجه قوتك وايمانك ان ربنا معاكي. بدا يخبرها بطريقته ما حصل معها لتنذهل مما هيا فيه وتسيل دموعها 

::: يعني ايه اني ملبوسه.


ضحك الطبيب::.... لو ملبوسه نجبلك شيخ نطلعه.. لا يا عطر انت شخص طيب وسهل وما عندكيش خبث ولامراوغه اتربيتي بطريجه ان الحلال هو روحك وما حدش علمك انك ممكن تخشي تواجهي الحرام وتقفيله انت اترسخ في دماغك يا الحلال يا تموتي وكل اللي حواليكي رسخ ده في دماغك .. مامتك ماتت عشان دافعت عن الحلال وانت لما وجفتي دافعتي عن الحلال واتغصبتي علي الحرام كانت نفسك هتموت فظهرت شخصيه عطور اللي ماقدرتش تتحمل عذابك وانك ممكن تموتي وانت كتي موجوعه فكان لازم تدافعي عن نفسك وتخلجي حاجه تهون عليكي اللي انت فيه بدل ما تتجنني او تنهاري. 

عطور طلعت عشان تواجه مكانك. عطور طلعت عشان انت كتي ضعيفه وماعندكيش ليونه في تقبل الامر الواقع حتي لو كنتي عيشتي في الحرام انت بتحملي نفسك ليه الحرام .كان اللي هيتحاسب ايوب انت ماعلكيش ذنب لانك حاربتي بس انت حملتي نفسك ذنب مش قادره تتحمليه انك هتعيشي في الحرام كان ممكن تعيشي وتفوضي امرك لله بس انت ماتحملتيش َمافهمتيش انك ماهتتحاسبيش. ايوب اه السبب في ان عطور تطلع بس كان ممكن الامر يتحول لمأساه انك تصابي بلوثه وعدم تقبل الحياه . عطور طلعت تحميكي من اللي دخلتي فيه وتجف للدنيا اللي حواليكي اللي طلبوها َانت مش عارفه تديهالهم.. مشكلتك يا عطر انك ضعفتي شخصيتك وربطتيها بالحلال يالحلال يا تموتي مفيش اوبشن تاني. وعطور استغلت ده بس الكويس في الموضوع ان عطور ماسيطرتش علي دنيتها كانت فاكره انها هتعيش وتكمل بس انصدمت باكتر شخص كان السبب في وجودها. اللي هو ايوب .

عطور اتخلجت عشان ايوب بس اللي وجع عطور وهز شخصيتها وخلاها تنهار في الاخر ان ايوب رفضها وفضلك. ايوب رفض خلجتها والسبب اللي طلعت عشانه.. عطور اتخلجت عشان تعيش في الحرام وتجبل كل ما هو حرام.. يجوم يجي أيوب يجول لا انه مش عايزها ومش عايز الا عطر. ماتحملتش كانت هتكمل كده تخبيكي وماتعترف. وانت مش دريانه وممكن يتقال عليكي مجنونه. بس توصل لغرضها وغرضها ايوب بس ايوب بحالته اللي اتخلقت عشانه. عطور بتتغذي عالحرام وعلي عشق ايوب في الحرام.. 

بس انصدمت ودا حاجه في مصلحتنا. انصدمت لان ايوب خيب توقعتها لا والاكتر انه اتنازل عن التجاره خالص دي ضربه جننت عطور وخلتها تظهر وتحارب عشان تفضل. ايوب رمي كل تماثيله في النيل قدامها يا عطر لتنظر اليه بذهول ليبتسم لها بحنان ..

اكمل الطبيب :::تخيلي بقه لما ايوب يجولها كده تخيلي لما ماتشفش ايوب تاني تخيلي لما كل حاجه تروح من عطور وفي المقابل انت تظهري وتحاربي ليقول بكذب وخصوصا انك حامل.. لتبهت.. اني حامل. 

ليقول.... ايوه انت حامل يا عطر ودلوقتي رغبتك في الرجوع هيا الهدف رغبتك انك تصارعي عطور من جواكي. رغبتك انك تربي ابنك  بالحلال.. لازم تدركي ان عطور لو فقدت ايوب  هيبقي فاضل ابنها هتغرز فيه الحرام اللي انغرز فيها هيا ماتعرفش تعيش الا كده طول ما كانت موجوده ماحدش وجفلها الا دراج ودراج هيبقي له مكانه كبيره دراج هيا كانت بتخاف منه وتتوجع منه حافظ كتاب ربنا وبينغزها انها منجوعه بالحرام ماكنتش بتتحمله ولا تطيجه هو اللي كان  بيهبلها  ويخليها تعرف انها ما حدش هيعوزها..

دراج شخص كان موازي للحلال وربنا بيحبك انه كان موجود وانها ماستفردتش بيكي كان كل اما يفكرك بالحلال يخش يغذي روحك المفقوده.  انت بقه في ايدك تمسكي في دراج من ناحيه وايوب من ناحيه تانيه عشان عطر وعشان ابنك يا عطر  انا ماعرفش ان كانت اتحكمت فيكي وتقدر تعرف اللي بتفكري فيه والا لسه انتو مفصولين وده  هنفهمه لما عطور تظهر. لو جابت سيره الولد يبقي هتصارع عشانه لو ماجبتوش يبقي انتو في مرحله متقدمه ولسه مااندمجتوش في بعض وبكده تبقي فقدت ايوب ومالهاش حاجه تاني تحارب عشانها.. اهم حاجه دلوقتي يا ايوب وجود دراج وانت اول ما عطور تطلع  تفهمها ان حياتكو انتهت وانك لو  قعدت عمرك ماهتبقاش ليها وتجارتك دي تنهيها خالص قدامها  احنا هنحارب بفكره الحلال وده هيموت عطور تماما وندعي ربنا انها تستجيب. لينتهي الطبيب وينصرف .


ظل ايوب ينظر اليها لا يعلم ماذا يقول كانت تسيل دموعها وتملس علي بطنها وتفكر.

اقترب ايوب يحتضنها.. ايه يا جلبي حاسه بايه.


نظرت اليه بوجع.. حاسه اني كت ميته  . حاسه اني موجوعه جوي وخايفه جوي خايفه علي ولدي منها انتو بتجولو انها جادره وطايحه. 


 ايوب.... وانت تجدري عشانك وعشان ابنك هتتحملي هيا تغرز فيه السو كله.


قالت بسخريه.. ليه مانبسطش معاها مش مره واحده ولا اتنين.


احني راسه خجلا .. طب زعلانه ليه ماني ماكتش اعرف انكو اتنين. 


:::... عشان ماحبتنيش يا ايوب انت حبيت جتتي. 


:::... يمين بالله لاه والله حبيتك وعشجتك ولما كت معاكي كت ببقي طاير ومعاها بتخنج والله بتخنج انت تاخدي العجل بطيبتك وحنانك. 


:::... ليه مش جولتلي مش رايد روحك اسكت الله يرضي عنك مش بعد ماعرفت انها سو وماتحملتهاش جاي تجولي اكده. 


:::... طب اعمل ايه دلوك اني بحبك انت ورايدك انت.


:::... لاه يا ايوب لو كت رايدني كان من الاول يابن الناس وترضي بيا زي مانا مش تخش تجهرني ولما اطلعلك الواغش كله والاعبك بطريجتك تجول لاه مش لاعب وعايز نرجع من الاول. عشان اتوجعت بس وماتحملتش السو اللي طلعتهولك واللي انت طلبته ولما طلبته ونولته جاي تجول لاه.. رجعولي اللي رفستها برجلي جبل سابج.. ده مش حب يا ايوب اللي بيحب يعمل لاجل حبيبه كل حاجه. يجطع حاله لاجل حبيبه اني حبيتك وكت رايداك بس طلبت منك تبقالي بالحلال وانت ما رضيتش رفضت حبي ده ولما اتوجعت وانجهرت راجع تجول موافج. بس اني دلوك ماعتش عايزه حد يا ايوب لا احب ولا اتحب ماعتش عايزه في دنيتي الا اني اربي ابني بالحلال وازاي هجدر اجف للي جواتي ده كل اللي هاممني. 


::.... ماتجوليش اكده ماتموتنيش اني مجهور وهموت اني السبب في اللي حصلك وفوج ده مجهور عشان بعشجك وانت بتجولي اكده. 


:::.. كفايه اكده يابن الناس عيشه مرار وحياه تموت.. كمل حياتك ربنا يرزجك ببت الحلال بعيد عني فرحانه ليك انك قدرت علي شيطانك وهملت التجاره السو دي بس ده لنفسك ولولدك اللي جاي ماتوكلوش حرام دي كفايه  عندي بالدنيا .


قال بقهر.. ماهجدرش ابعد عنك دجيجه والله انت روحي..


:::... بطل الله يرضي عنك اني تعبانه ودماغي بتوجعني وعايزه انام. 


قلل بخوف.... لاه ماتناميش بالله عليكي ماتناميش.


ضحكت ساخره.. ايه خايف لهيا تاجي تجعد مكاني ما هي اكيد هتطلع يابن الناس مش بتدافع عن حالها. هيا غلبانه واني اغلب هيا موجوعه واني بموت.. ليتنهد بغلب لتغمض عينها اقترب منها يحتضنها لتتململ .

::: طب سيبيني طيب عشان تحس اننا مع بعض بالله عليكي. لتتنهد شدد عليها يدخلها باحضانه لتستكين ظل يتلمسها.. دانت الغاليه دانت النور اللي رايده.


لتهمس :::بطل بقه ماعايزاش اسمع منك حاجه كدب بطل.


ليريحها ويمسك وجهها :: طب بصيلي اكده بصي لعيوني بصي لعيون ايوب حبيبك. لتغمض عينها بوجع قبل عيونها لتفتحهم ... شايفه ايه شايفه كذب والا شايفه عشج السنين لتسيل دموعها بوجع وتهمس بطل انت كت معاها بطل.


اقترب وانفاسه تلفح وجهها .. ايوه ماهكدبش كت بس كت ازاي وكيف. لما طلعتلي انبسطت جولت حبيبي رجعلي وعايزني بس لما كت معاها حسيت بعصره في جلبي كت هتجنن جومت خايف فيه ايه ده مش حبيبي دا حبيبي ينحس وبس ولما وعيتلك بعدها كنت هنهبل كان كل اللي في بالي انك بتمثلي عليا عشان تهبليني وترجعيني. يا عطر اني جربك بيخلي جلبي يدج كيف الطبل وجتتي تنحر فيا ما بتحملش ابعد عنك بحس اني راجل عن حج انما يمين بالله كت معاها حزن اسود ولما ظهرتلي بطني جلبت ماني لو رايد كت خدتها بس دي ماتتاخدش دا حبيبي حنيته بتملس علي جلبي دا عيونك بس ابصلها اتوه فيهم لوجعدت اكده بس ما هجولش لاه. قبلها قبله حانيه لتغمض عينها بالم ليهمس والله بعشجك بطلي نظرتك دي اني من غيرك ماسواش بالله لتغمض عينها فلم تعد تتحمل.


دفعته وابتعدت ::: هتجبرني تاني اني خلاص يابن الناس ماعايزاكش انت كت لغيري حتي لو جتتي كت لغيري.


اقترب يحتضنها من الخلف... كت لمين اني ما كتش ولا عمري هكون لغيرك ليديرها ويمسك يديها يضعهم علي جسده ده بتاعك انت اني اتاخدت غدر ده لوحده جهر. مش انت بس اللي هتتعالجي ليحتضنها اني كمان عايز اتعالج وانت اللي هتعالجيني بروحك السمحه. اني شفت جهر وحزن السنين. عايز اتعالج وتتردلي رجولتي ان مرتي كشفت حالها علي راجل تاني. عايز اتعالج واحس اني مش حيوان لما اتاخدت غصب وتوهه. عايز اتعالج لما جالي سو خلص عليا.لما مرتي عرضت حالها علي اخوي وكت هتجتل التاني  .

رفع وجهها واقترب منها :::انت السبيل لده ايوب شاف جهر وبلعه حنضل ونزل بطنه مرار وربنا رباه صوح تجوليلي ماعايزاكش ليركنها عالحائط ويحاوطها.. ماعايزاش يبقي موتيني عشان ارتاح ليقترب ودموعها التي تسيل. ظل هكذا لمساته حانيه وهيا مغمضه لتبتعد بقهر وتجلس 

::: وهو انا ما متش يا ايوب. بطل الله يرضي عنك سيبني اتعالج واربي ولدي وروح شفلك بت زينه ما راحش فرحها تفرحك.


اقترب وجلس امامها عالارض وانحني لها.. اجبلي بت تفرحني. هو انت فاكره ان جلبي هيدخله فرحه من غيرك. دانت فرحتي اللي بستناها يا جلبي. راحت فرحتك واني كت السبب بس عهد عليا لارجعها واكبشلك فرح الدنيا .


 لتحس بوجع...  اهي بتوجعني اهيه سيبني بقه عشان انام اني تعبت. 

اقترب ونام جنبها ::: بتعمل ايه.


::: هنام جنب مرتي جولت ماهملكيش دجيجه.


قالت ساخطه :::ايوب بطل اني تعبانه بلا تنام بلا تتهبب.


شدها اليه:: بطلي انت عشان اني ماهسيبكيش ليها عشان تعرف ان حضني ده ليكي وبس والجهره تكلبش جلبها.


::: واني ما رايداش الحضن ده ..

ليميلها مسرعا  واني جتيل الحضن ده لينحني بقوه يقربها  ليبتعد ويشدها عليه ويهمس نامي نامي عشان ايوب مراعى حالتك نامي عشان ايوب والع. منها لله علي جهرتني لتتنهد اخذ يدها علي صدره ونامت بتعب.شدها اكثر كانها روحه يحتضنها 


مر الوقت واتي دراج يجلس مع الطبيب ويتشاور معه كيف سيساعد عطر دخل الطبيب مره اخري ينتظر ان تفوق عطر وينتظر من منهم ستظهر وكما هو متوقع ظهرت عطور لهم.. جلس الطبيب هادئا لتنظر هيا بغضب الي دراج.. ده بيعمل ايه اهنه.

ابتسم دراج.... هعمل ايه يا عطور جاي لخيتي عطر اتوحشتها. 


قالت بغضب.. انت مالك بيها ماتغور من اهنه عطر ماهياش عايزه حد خلاص اني اللي هبقي ليها خلاص.


 ايوب.. مين جال يا عطور  ان مالهاش حد.. عطر ليها راجل وبيت وعيله مستنياها تنور الدنيا عطر ليها حبيب هيجطع حاله عليها. 


قالت بغل.. خلاص خلاص بقت حلوه دلوك خلاص اتجلبت بعد ماكت مش عايز هتعملها ازاي وانت بتحب تجارتك فاكرني هبله.. شهر اتنين وهتعاود. 

قام ايوب ينظر اليها في عيونها لفتره لتحس بقوته ليستدير ويحضر احد المصاحف رجف قلبها.. ليقول.

:: كلمه اخيره هجولهالك وماهتشوفيش وشي تاني لاني ماعرفكيش يا بت الناس واصطفلي مع حالك. وضع يده علي كتاب الله لتنتفض  


:::.. عهد عليا لا ارجع ليها تاني ولا اتاجر فيها جدام ربنا وعهد عليا كل جرش يدخل عليا يكون بالحلال وعهد عليا استني مرتي لو العمر كله.نظر الي عيونها بقوه.. اني بجولهالك اني مش رايدك ولا حد حدانا رايدك وعطر هترجع وهتجدر عليكي اني رايدها بالجوي وهجطع حالي عليها واجبلها َمن السما حته.. يبقي تحطيهم في دماغك انك لحالك يا بت الناس اهه ومالكيش حد واصل  تروحيله. ولا يحبك وتحبيه ليقوم ويتركها. 

صرخت.... ارجع رايح فين ومهملني لتثور وتقف لاه ارجع رايح فين ومهملني لدول. 


::.. اهملك.. انت مين اصلا عشان اهملك اني ماعرفكيش. 


صرخت.... تاني تاني عايز تجنني صوح.. ارجع واني هعملك اللي رايده هبقالك زي ما تحب. 


::.. عارفه لو حطو السيف علي رجبتي ما هعوزكيش لو فاضل نفس في صدري ما هعوزكيش لو جابلولي مال الدنيا لاجل اخدك ماهعوزكيش. 


صرخت.. انت ليه جاحد اكده اني عملت كل اللي عوزته وطلبته.


::... عشان كان ربنا عماني  وماحسيتش بالنعمه مرتي نعمه ربنا اللي رزجني بيها بس الشيطان خلاني ماجدرش النعمه يجوم رب العباد بعدله يحدف عليا الجرف كله ليقترب وينظر في عيونها بقوه انت جرف الدنيا انت شر الدنيا ومنجوع نجاسه .انت يتبعد عنك بالمشوار انت اخرتك تدخليني جهنم او انجتل بالرخيص سكتك سكه سو وكلها عفاشه كت عايزاني انسي الخير اللي حسيته دا هيا اللي مالهاش زي دا هيا النسمه اللي دخلت حياتي تنضفها. ومستنيها تعاود لاجل انضف واعيش بالحلال وخليكي بقه انت للحرام عندك الداكتور ودراج اصطفلي معاهم حتي لو جدرتي علي عطر خلاص عليا اكده دنيا وهبعد واستني اخرتي انول حبيبي عيشي لوحدك غلك ينهشك واني هعيش راهب الدنيا واصبر لحد ما ربنا يسترد امانته واخد مرتي في اخرتي. اني ليا مره واحده وهموت ليا مره واحده وما اتمناش الا هيا عطر. العشج اللي بيموت جلبي من بعدها لينظر لعيونها وتلين عيونه .. سامعاني يا عطر جلبك مستنيكي وهيعش دنيته مستنيكي يا عمري لتنزل دمعته ويستدير وتركها ورحل.


لتثور وتصرخ بقهر.. لاه ارجع لاه بتجول ايه رجعوه وهاجت بشده اقترب منها احد الممرضين يعطيها حقنه مهدئه لم تنم ولكنها استرخت.. 

 الطبيب.... اهدي يا عطور وبلاش ثورتك دي مافيش حاجه بتيجي غصب كان دراج ينظر اليها مبتسما.

لتهتف منفعله... انت بتبصلي اكده ليه ماتجوم من اهنه تغور جاعد ليه جاعد تجهرني. 


ضحك دراج.... لاه جاعد اتفرج علي خلجه ربنا وازاي الشيطان لما يتمكن من حد بينجلب عفريت بس عارفه يا عطور هيمر الزمن ويروح وياجي غيره والارض هتفضل متعمره بالخير هتروحي وياجي غيرك يطلع خيره.. طب ما اهه ايوب طلعك ولاجاكي كيف مانت عارفه. رضي بيكي يا بت الناس لاه دي فطره هتحاربي ربنا اياك. ربنا غرز الخير انت دلوك بتحاربي عطر ونفسها السمحه. انت هابيل وقابيل جواتك يا عطور ونازله دعك وفاكره ايه هتكسبي. نسل هابيل مانقرضش يا بت الناس. لو كان قابيل فاكر انه قضي عالخير لاه هيفضل هابيل موجود بيناتنا هتموتيه ازي هتروح عطور وهتروح عطر وهيفضل عدل ربنا في الارض.. اهه العدل جه انت جيتي تمشي الحرام وتكبشي منه قام الحرام راح َجه مكانه الف حلال ومش بس اكده دا رافض الحرام حتي لو جاله علي طبج من دهب. انت ماعتش ليكي الا نفسك وبس هتحاربي عشان مين فاضلك مين. 


لتدمع عينها وتظل صامته ليهتف الطبيب.. حاسه بايه يا عطور. 


::.... حاسه بجهر ان اللي طلعت عشانه اتخلي عني. 


::.... طب وده معناه ايه يا عطور.


::.... معناه اني اني اذيت ايوب وانه مش رايد عطور في حالتها دي. 

لتنفعل... هو رايد عطر ليه عشان الحلال. صوح هتفضله بالحلال وياخدها ويتهني بيها ماهسيبهالوش وهجفش فيها. 


 الطبيب.. طب لو قولتلك ان عطر ماعادتش عايزه ايوب تسيبيها تخرج. 

بهتت عطور... بتجول ايه انت.. عطر بتحب ايوب هتهمله ازاي. 


 الطبيب.. هتهمله عشانك عشان كان السبب في طلعتك.. هتهمله عشان ما رضيش بيها كده وهيا جالتله كده مش عايزاك

لتبهت عطور... يعني ايه ايوب هيسيبنا احنا التنين.. ايوب هيبعد عن حياتنا طب هعيش ازاي وهعيش ليه. 

ليهتف الطبيب.. والله دي حاجه ترجعلك هتعيشي من غير االي اتخلجتي عشانه وهتكملي كده لوحدك بس هتكملي مع عطر مش هتبقي لوحدك لانك طول ما ايوب اللي اتخلجتي عشانه مش معاكي مش هتجدري علي عطر لانك محتاجه ايوب في حياتك ده اللي بيغذي روحك يا عطر هتعيشي ازاي من غير روح. 


ظلت ساهمه قال دراج بقوه.. بس خدي بالك عطر لو اطلجت اني ما هسيبهاش. 


نظرت اليه بغل.... يعني ايه ماهتسيبهاش مالك بيها اياك بتبص لمرت اخوك منك لله. 


ضحك.... ومالك زعلانه اكده مش جولتي اديها لدراج ياخدها تفرج معاكي ايه اذا كتي انت عايزاني اخد مرت اخوي ماخدهاش ليه. 


صرخت... وايوب هيسيبك.


قال ببرود... ايوب خلاص خرج من الجصه انت ليه مش جادره تفهمي ان خلاص جصتك بقت علي تلاته انت وعطر واني. 


قالت بقهر.... وانت انت انت مالك بيها حتي لو هعيش مع عطر مالك انت. 


::::... لاه مالي ازاي.. عطر نسمه جميله خير ربنا في الارض واني واحد حافظ كتاب ربنا اهملها ازاي. 


::.... تهملها  انت يا جدع انت اتخبلت انت جاي تحرجلي دمي وتجهرني لتصرخ فجاه .


 الطبيب.... مالك يا عطور. 


صرخت..... خرج المحروج ده من اهنه خرجه .


 الطبيب....... ليه يا عطور. 


:::.... دماغي بيوجعني خرجه بجولك.


 دراج... اني مش هخرج يا عطور اني مستني عطر. واعملي حسابك اني رايد عطر تبقي مرتي. 


صرخت..... يا مري مرتك مالجيتش الا انت تبقي مرتك  تمرغها في الحلال عايز تجهرني منك لله لاه استحاله تبقي مرتك.


ضحك دراج..... ليه  راجل رايد ست بالحلال واني حافظ كتاب ربنا وهراعيها..


صرخت.... بطل بطل بلا كتاب ربنا بلا جهر اسود بطل خرجه يا داكتور. 


 الطبيب... ليه اخرجه يا عطور ليه. 


:::.... مش متحملاه مش جادره راسي بتوجعني لتخبط علي راسها وتهتف لاه لاه لاه ما هتطعلش لاه..خرج المحروج ده عايز ايه انت ما هيحصلش خرجه. 


ليقوم دراج وينظر في عيونها  بابتسامه صافيه.. دراج ماهيروحش في حته دراج مستني النعمه اللي هتنور حياته مستني حلاله يتحط علي الحلال اللي جواته. دراج عايز الحلال وحابه مالك بينا وانت اهه موجوعه يبقي اخدها اتهني بيها وابقي اتحملك لما تخرجي. 


قال بقوه اخافتها وارتعشت بقوه  وعيونه لا تحيد عنها... بس اعملي حسابك مرتي تمشي تحت طوعي وتعرف ربنا ما هتبقيش طايحه اكده.الاجيكي مش ماشيه بحلالي هعرفك مين هو دراج وهتلاجي نفسك ممروطه ومدعوك وشك تحت رجلي ما هتنطجيش الا اللي دراج يعوزه. لحظه ماكتب عليكي هتمشي بطوع دراج وسنن دراج. دراج ماهواش ايوب هيهملك ويسيبك ويزهج. لاه دراج بيعرف ربنا وبيجف يحارب ويعافر لاجل الحلال واني حلالي جواكي هاخده وهجويه وانت هبقي ألجحك في اي موطرح لما تطلعي بس تتلجحي بادب وتجطمي النفس ماسمعوش. مرت دراج تبقي عارفه ربنا. الحلال هغمسك فيه وابلعهولك عافيه. 


صرخت بجنون.. يا مري عايز تمشيني بالحلال كيف ماتريد عايز تجهرني. 


::.... والله اصطفلي مع حالك اني رايد الحلال وهعيش فيه وايوب خلاص عطر مش رايداه وهو مش رايدك واني رايد عطر ليضحك شوفتي اللفه صعبه مش اكده بس واني بلف وهلف برضا ربنا هتسجطي مننا في اللف يا بت الناس. الحرام سهل بس لفه الحلال مشنجه للنفس المعيوبه. 


صرخت.... لاه لاه ما هيحصلش لاه انتو بتجولو ايه عطر ودراج. وايوب خلاص راح  يا مري عطر هتعيش في الحلال لاه لاه ما هتجوهاش عليا لتخبط راسها لاه لاه ما هتجويش لاه دماغي لاه  لتزوغ عيونها لتعاود يا مري يا مري يا خرابك يا عطور لاه لاه  لتزوغ عينها مره اخري لتهز راسها بعنف  لاه لاه خليكي جويه ماتروحيش لاه انت بكيفك انت اللي جادره لاه يا خرابي فيه ايه جرالي بطلي منك لله بطلي.


اقترب دراج  بحنان.. مستنيكي يا مرتي لتجحظ عيناها وتصرخ لتزوغ فجاه لتغمض عينها بوجع و فجاه تفتحهم و...



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثاني و الثلاثون...

كان الطبيب جالسا ينظر الي عطر ليجدها تصرخ من وجع راسها لتغمض عينها فجاه ويظل الوضع هكذا ظلت عطور مغمضه لا تنطق وجسدها يرتخي ولا تفعل شيئا والطبيب صامت ليهتف اخيرا عطور انت معايا.. لم يجد ردا ليهتف عطور انت فين..

لتفتح عينها ليسمعها تهمس.... اني مش عطور يا دكتور.

ليبتسم لها ليهتف... دي اول مره تحصل يا عطر انك تظهري من غير ماتنامي وتروح هيا بمزاجها انت طلعتي لان عطور ماتحملتش وهربت من وجعها

لتهتف.. اني حاسه بوجعها يا دكتور جلبها بينعصر. 

ليبتسم.... طب كويس انك اخيرا حسيتي انها موجوده ده معناه ان عطور بتفقد السيطره. بس مش معني كده انها هتروح لا. عطور بتهرب من الوجع عطور محاربه. وانت بقه عليكي تقوي َوجعها ده. عطور بقت لوحدها والحمد لله ماعرفتش انك حامل كت هتحارب عشانه يبقي انتو لسه ماندمجتوش وانك تطلعي وهيا موجوده دي في حد ذاتها انجاز مالوش زي..

ليهتف دراج.... احنا كلنا معاكي يا عطر وايوب معاكي مش هيسيبك ايوب غلط بس بيحبك يا عطر. 

لتتنهد... جفل عالجصه دي يا دراج الله يرضي عنك.

ليهتف الطبيب... عموما ده جدل جانبي مش هياثر بس لازم تعرفي ان ايوب موجود وهيفضل موجود مهما بعدتيه ودا هيساعد انك مهما حصل هتلاقي سند وقت الزنقه ماهتبقيش لوحدك. 

ليهتف دراج.. واني اهه موجود جارك يا عطر. ليمر الوقت وينصرف الطبيب ويجلس دراج فقد قرر الطبيب ان لا يبتعد دراج فهو مصدر وجع لعطور وتهرب منه لقوته ليدخل ايوب. ليهتف دراج... طب هخرج واجي تاني.

ليقترب ايوب لتخفض راسها.. الجمر عامل ايه مش بخير برضك الدكتور فرحني جوي   ليتنهد برضك ماهتبصليش وحارماني من نور عيوني.. بالله عليكي اني عارف اني وجعتك ما توجعنيش بالمثل. 

لتهتف.... اني ما بوجعكش يا ايوب اني ماليش صالح بيك يابن الناس وان كان علي ابني اللي ربطني بيك كام حد اتربي في وسط اب وام مش رايدين بعض. 

ليهتف بقهر... بس اني رايدك شوفي ايه يراضيكي يا جلبي هعمله والله هعمله. 

لتهتف... رايده البعد رايده اعيش حياتي لحالي اربي ولدي. روح يا ايوب واتجوز بعيد عني اني خلاص دنيتي اتجفلت. تطلجني تجعدني ماتفرجش. انما ابجالك مره تاني خلاص انت السبب في مرطه نفسي وذلي كنت عايزالك الخير وانت ما ادتنيش الا كل الشر واني ماعملتلكش حاجه واخرتها اتلبست بالشر وماعرفاش هخرح سليمه والا هعيش عمري ملبوسه والا منجوع الشر هيطغي عليا. 

ليهتف.. لاه ماتجوليش ابعد ماهجدرش روحي وخليكي براحتك واني تحت يدك اراعيكي بالله عليكي جلبي محروج.

لتتنهد... من ايه جرالك ايه عشان تنحرج.. عايش بروحين  مثلا دانت عشت واتهننت ونمت  وانبسط  يا راجل عيب.. معلهش استحمل الوجع شويه بكره ربك يعدلهالك. لتشيح بوجهها ليجلس مقهورا ليس في يده شيئا الا ان يصبر ويحايلها.

******

دخل يحي علي ساره ليجدها منزويه جالسه ساهمه في حالها ليتنهد طب لميته يا رب مجهور وحشتني جوي.. ليقترب ويجلس بجوارها وظل ينظر اليها يتأملها َكيف تبدلت واصبحت حزينه.

ليهمس... وحشتيني جوي. 

لتغمض عينها بوجع ليهمس حبيبك موجوع هتهمليه اكده طب بصيلي اتوحشتك والله اتوحشتك.. ليهتف.. اهون عليكي تهملي مجعدنا اهون عليكي ماتناميش في حضني. عارف اني غلطت بس اعمل ايه عاد دماغي جابتني علي كد اكده وما عرفتش اصبر. بالله عليكي يا جلبي ماتبعديني ماجدرش والله بموت. طب اجولك اني لاغيت  كل حاجه ايوه بس لارضيكي. 

لتهتف.. ماتفرجش تلغي ماتلغيش انت بجيت لحالك ودنيتك فضت يابن الناس. ذنبها ايه البت تجهرها ماكفايه جهره واحده.  انت خلاص بالنسبالي. 

ليهتف بقوه.. عمرها ماهتحصل عارفه ليه لاني روحك وانت روحي. 

لتهتف.. ماهي ماتت اعملك ايه انت موتها بيدك كنت عايزه اعيش تحت رجلك العمر كله بس انت ما رضيتش عارف لو مش مخلف  كت جولت اهه له عذره. بس انت دوجت طعم الخلفه ليه ليه مارضيتش بجسمه ربنا ليه حرام عليك اني اتمزعت من حوا عارف انت مت التفس وسحبته بيدك ماعاش عارفه ابكي دموعي نشفت من الجهر عملتلك ايه جول الا الحلو كله ده جزاتي دانا نايمه تحت رجلك اتمنالك الخير كله تجهرني اكده يا رتني مت بجد. 

ليهتف.... طب خلاص حجك عليا نبتدو صفحه جديده عاد وعهد عليا ماعايزش حاجه الا انت. 

لتهتف.. والله ماعادت تفرج انا ماعرفكش. مش انت راجلي. مش حاساك اكده يمين بالله ماحساك اني جلبي انهري واندعك برجلك ودست عليه موته يبقي سيبني بقه اعرف اكمل اتنفس من سكات.. اسمع يابن الناس اني خلاص عليا اكدهاني لا رايداك ولا رايده دنيتك ولا عت شيفاها من اصله يبقي تشوف حالك. 

ليصرخ.... اشوف حالي بعيد عنك اعملها كيف دي

لتضحك بسخريه.. زي مانت شايفها وحطيت دبلتك في يد السنيوره اللي اختارتها ووجفت تحضن فيها.. عيش وافرح وهات عيال ولو عايز تجبها هاتها وجعدها في المجعد ده. 

ليبهت.. بتجولي ايه عايزاني اعيش مع واحده تانيه في مجعدك. 

لتهتف.... ايوه لاني خلاص ماعتش هجعد فيه عشان كل اما اتلفت اشوفنا واشوف ازاي كت عايشه في كذبه كبيره.. اني بجيت لحالي يابن الناس هربي ولدي ولو مش عايزني شفلي اي موطرح بره ماتفرجش. 

ليهتف بقهر... عايزه تهملي دارك. 

لتهتف... .. كت داري. داري راحت لما جوزي راح ولما جالي مالكيش حته تروحيها.. جوزي موت جوايا الدنيا. بعد الله لا يسيئك وكفايه جهر لاكده وافتكرلي حاحه حلوه وهملني في حالي. لتستدير لتخرج ليهجم عليها يحتضنها... وانت فاكره اني هبعد لاه ماهتحصلش دانت روحي دانت النفس بتاعي تبعديني لاه يا جلب يحي ما هملكيش لو بطلوع روحك.

لتبعد يده وتهتف.. والله براحتك انا ماليش صالح وتركته ورحلت وهو يقف محصورا.

*******

مرت الايام والاسابيع مابين سعاده وحزن فمرات تستطيع عطر التغلب علي جموح عطور ومرات اخري تحارب عطور من اجل البقاء ولكن عطر مع الايام كانت تقوي و َتقوي. تقوي بقرب ايوب الذي لا يفارقها ابدا رغم انها تظن انها  اخرجته من حياتها الا انه يكافح علي ان يبقي.. كانت تقوي بوجود طفلها المزعوم  الذي كانت تخاف عليه بشده من ان تربيه عطور. كانت تقوي بوجود دراج الذي كان حصنا حصينا وفارق كبير في تحول علاقه عطر وعطور فكانت تستمد من دراج نور الحلال ويخبو شخص وعنفوان عطور الذي كانت تحترق في وجود دراج الذي لم يكن يبارح المشفي اطلاقا. خاصتا حينما تظهر عطور وهذا كان عامل اساسي لضعف شخصيه عطور وما زاد ضعفها عدم رؤيتها لايوب علي مدار اكثر من ثلاثه اشهر كانت تكافح عطور ولكنها فقدت مصدر قوتها. َما خرجت عشانه خرجت من اجل ايوب ليلفظها ايوب ويتبقي دراج الذي تمقته لما يمثله من المعني الانساني السليم وكان يغذي بداخلها ان عطر ستصبح له لتنزوي اكثر. كان دراج لعطور كالسم الذي يدخل ويسري ليقتلها بصبره ورويته وتدينه كان الاطباء قد فعلو ما فعلو وجاءها اكبر الاطباء ليقفو معها ولكن كان دراج العامل الاساسي في تطور حالتها كانت عطر عندما تريد ان تحضر اصبحت تحضر برغبتها. كانت عندما تريد ان تخرج عطور تحس بها عطر وتكبتها لتجد عطور ان متنفسها راح وانها لا محاله ميته لتحاول ذات مره ان تنتحر ولكن ربك اراد ان تظل عطر نسمه جميله قائمه. ايستمر الحال هكذا فتره لياتي الايام كسمين ينحر عطور وينهي عليها وتضعف وتضعف كان صراعا من اجل البقاء ولكن فطره الله دائما تنتصر..

*******

اما تلك البائسه الاخري فقد انزوت تماما وتركت لزوجها دنياه ليصاب بالجنون فهي بجواره جثه هامده نسمه رقيقه لا تهب علي قلبه ليحس بوجع وانه سيجن فهو يحبها ويرغبها ووجودها هكذا بجواره يهري كبده. ليدرك ان زوجته احبته وعشقته واعطته روحها ليرتوي بسخاء  ليغرز غرزته ليتوقف النبع وينقطع ليجف الروح وتصبح بورا ليحس يحي ان روحه شققت واصابها من الجدب ما اصابها وان روحه لم تعد تتنفس فهيا المتنفس وهيا المأوي.

************

كانت ايام عطر تمر عليها بتقلبات مختلفه لياتي يوم لتهتف.. للطبيب.. كتت عايزه اشوف البيبي يا دكتور. 

ليرتبك ايوب ليهتف الطبيب  طب حاضر هبقي اخدلك ميعاد مع دكتور النسا وتكشفي.

ليهتف ايوب.. ماتسيبينا يا عطر نبقي نشوف بعدين. 

لتهتف.. انت حر مش عايز انا عايزه ايه مشكلتك. كانت عطر في خلال الثلاث اشهر قد اصبح تعاملها مع ايوب رسمي وهو لا يفعل لها الا ماتريده ويصبر من اجل حالتها.. لتهتف.. طب يا دكتو. معلش انا عايزه دلوك محتاجه اشوف ابني.

ليرتبك الطبيب ويهتف طب خلاص هجوم اتفج مع الدكتور.

ليخرج ايوب.. هنعملو ايه يا دكتور ماهو مفيش حمل هتنجهر وخايف عليها. 

ليهتف..... بص انا هتفج مع الطبيب يجول ان فيه ونشوف ونصبر عطر حالتها فوج الممتازه واحنا في اي وجت منتظرين عطور تمشي ودي لوحدها بالدنيا.

ليتنهد ويذهبا للطبيب ويتفقا معه لتحضر عطر الي العياده لتجلس وقلب ايوب يدق بعنف لتصعد الي الجهاز لتكشف بطنها ويجلس الطبيب ليظل  يكشف ليبتسم ويهتف.. مبروك يا مدام عطر شوفي منور ازاي لتنظر الي حيث يشير الطبيب لتبتسم بحالميه وتمد يدها تتلمس الصوره لتهمس ولدي

ليهب ايوب وينظر الي الطبيب ليهتف.. ايوه  مرتك هتجيب عيل  بحج وحجيجي. 

ليهتف ايوب بلهفه.. صوح يا دكتور. 

ليهتف الطبيب.... اه والله اهه عالجهاز

ليندفع ويمسك يدها بفرحه.. مبروك يا جلب ايوب. 

لتنظر اليه ببلاهه ولا تفهم شئ ليظل واقفا يحس انه ملك الدنيا فهو كان خائفا ما ان تعلم لتتركه ولكنه حمد ربه ان هناك ما يربطهم للابد وعزم علي ان يعيدها اليه حتي لو كان اخر شئ في حياته ليعود بها الي حجرته وهيا تنظر اليه ببلاهه وتري فرحته العارمه.

لتهتف غاضبه.... هو فيه ايه اتلبست مالك فرحان اكده عمال تلف زي الدبور مش ده اللي ماكتش عايز تشوفه.

ليقترب منها ويمسك يدها ويقبلها اني فرحان جوي. 

لتنظر اليه بغضب..... انت اتخبلت فيه ايه. 

ليهتف..... انت حامل يا عطر. 

لتهتف.. لا والله طب يا سيدي شكرا كتر خيرك علي المعلومه دي. 

ليبتسم ويهتف.... عطر انت ماكتيش حامل اصلا احنا جولنا اكده عشان تحاربي عشانه  عشان ماتسيبيش نفسك ليها تجهرك. 

لتبهت.. انت كت بتكدبو عليا.. طب افرض ماكتش حامل هتكملو كدب. 

ليهتف.... طب نعملو ايه طيب مانت رايده تبعديني هتحاربي عشان مين  انت عايزه تبجي لوحدك معاها. 

لتهتف.... اه عشان ضعيفه صوح فاكرني ضعيفه وبتاخد واتجاب. 

ليهتف..... طب زعلانه ليه دلوك مانت حامل اهه

لتصرخ..... يعني تكدب عليا وتجول ليه.

ليهتف.... الدكتور والله هو اللي جال عشان تتمسكي بحاجه تبقي جويه. 

لتهتف..... اه صوح عشان اني كت ضعيف. انت مفكرني لسه ضعيفه لاه اني اتغيرت. الجهر والوجع غيروني احارب عشاني. عشان الخير اللي جوايا ما يموتش. احارب عشان اني اجدر عشان عطر ليها جيمه تحارب لاحل نفسها مش تكدبو عشان غلبانه ما هرعرفش اجفلها زي ما كت غلبانه طول عمري. لاه يا ايوب بيه اني جويه وجويه بالجوي واوعدك انها ماهتجدرش عليا ولا حد تاني هيجدر عليا. الغلبانه انهرت غلب ماهو ما ينفعش بقه  اتلبس كل شويه بمسخوطه شكل.. 

ليتنهد.... طب خلاص حجك عليا والله خلاص

لتنظر اليه غاضبه ليهتف.... طب اني مالي بتبصيلي ليه اكده. 

لتصرخ..... عشان كت هطلج منك وانت مادتنيش فرصه. 

ليقطب جبينه.... تطلجي و َاني كت هسيبك اياك.

لتهتف.. ايوه.. بينا ايه عشان افضل علي زمتك لا عيل ولا يحزنون وماتسيبنيش ليه. انت خلاص انت مين عشان تجول انت ماعتش راجلي َماعتش بينا حاجه. 

ليهتف.. بينا حب يا عطر بينا جلوب مشتاجه. 

لتهتف... بس بس بلا مشتاجه بلا متهببه ومن اهنه ورايح مالكش صالح بيا فاهم. 

ليهتف.. طب َولدي ماليش صالح برضك. 

لتهتف اما يبقي ينزل يبقي انطج انما غير اكده خليك في حالك

ليقترب.... طب اني هخليني في حالي بس  اربع شهور بعد تعبت لازمن جلبي يهدي شويه  ليقترب منها.

لتقطب.... ايه انت بتجرب ليه انت عايز ايه

ليجلس بجوارها ويشدها اليه ويهتف اصل جلبي وحشني شفايفه ونفسي فيه ليشدها اليه وهيا تضربه بشده اوعي والله هسخمط عيشتك الا انه لم يتركها كان مرتكن عليها لتصرخ بعد بجولك انت ايه جله ادبك دي. دراج هيدخل اتلم بقه

ليضحك لاه اتلم ايه داني نفسي اتبعتر عالاخر وهموت واتبعتر يا بت وحشتيني يخربيت اكده جلبي انهري بعاد لينهال عليها يقبلها وهيا تقاومه  لتدفعه وتقوم وتهرب الي الداخل ليقوم مسرعا ويحجزها عند باب الحمام ليهمس سيباني وراحه فين

لتهتف بعد دماغي بتوجعني.

ليديرها ويعلم ان عطور تحارب لتخرج ليرفع عيونها ويهمس.. عارفه يا عطر روحك دي النور اللي مستنيها تنور حياتي روحك دي رزج ربنا بعتهولي عشان ينضفني من الجرف الي كت فيه روحك دي لو هعيش عمري كله استنها واراضيها ما هتاخرش رَوح حبيبي الحنين الطيب اللي مايعرفش الا الخير ليضع يده علي قلبها لتتوه وتنظر اليه ليهمس جلبك ده اتحط فيه الخير كله ورايده بحلوه وحلوه لان مفيش مره.. اعمل ايه عشان تحسي بجلبي اللي انهري ليقترب ويتلمس شفتيها

لتهمس بعد مش طيجاك.

ليقبلها قبلات رقيقه.. مش طايجه حبيبك والله حبيبك جمر يا جلب ايوب هريتي جلبه ورايدك كلك اخدك واعشجك واهريكي عشج.. لتنظر اليه وتدمع وتنظر اليه بحب ليحس بلين من جانبها ليشدها اليه ويقبلها بعشق ليروي قلبه المشتاق وهيا تاهت واحست به وبعشقه لتحس بكويه داخلها لتتوه اكتر ليرفعها اليه ويظل يلتهم شفتيها كانت تائهه جميله معطاءه ليذهب بها الي الفراش ويريحها ليهيم بها فتره ليبتعد جلبي انهري والله انهري هموت عليك يا جلبي.. لتدفعه وتقوم هاربه من ضعفها ليتنهد.. اجول ايه بس وحشتيني اعمل ايه. 

ليجدها تخرج غاضبه كالنار لتهتف.. انت ايه مابتحسش هيا مش عايزاك ايه جبله.نازل تحضين وبوس ايه ما بتحسش مش عايزاك ايه انت

ليدرك انها ليست عطر..

ليجلس ببرود.. وانت مالك عايزاني والا مش عايزاني انت مالك. 

لتهتف بغضب.... ايه هتركعلها هتنذل ليها. 

ليضحك..... مَاركعش ليه ومانذلش ليه مش مرتي اللي بعشجها.

لتدمع عينها لتهتف بقهر..... واني خلاص. 

ليضحك.. انت.... نت ماكتيش اصلا عشان يبقي خلاص. انت مين اصلا. 

لتنظر اليه بقهر.... اني اللي رايداك هيا هتهملك. 

ليهتف.... تهملني حتي لو هملتني هعيش عمري ليها خلاص. 

لتهتف..... هتعيش ليها.. ودراج اخوك  يتجوزها هتتحمل اكده. 

ليهتف.. مش هتبقي سعيده يبقي وماله تعيش سعيده. 

لتبهت ويرجف قلبها.. انت هتضحي بكل حاجه عشانها. 

ليهتف.. عارفه لو جطعتني اكده هعيش عشانها بس تسعد. بعيد جريب تسعد

لتجلس هيا وتسيل دموعها.. يعني هيا في الاخر هتتحب وهتعيش سعيده.. يعني هيا في الاخر اللي كسبت يعني خلاص عطور هتتنسي من الكل. عطور ماحدش عايزها. 

ليهتف هو.. انت اللي تجولي ده وتحسيه اني ماليش صالح بيكي. 

لتنظر اليه وتسيل دموعها.. مالكش صالح.. مالكش صالح لتنهار بالبكاء وتظل تشهق.. مالكش صالح بعطور اللي انت خلقتها عايز تسيبها لوحدها تنجتل ما هيهمكش اني اروح جول عشان احارب عشانك. 

ليهتف.. انا ما طلبتش انك تنخلجي انا ماطلبتكيش لو كت اعرف ماكت فكرت اعمل اللي عملته انا ماليش صالح بيكي ولا اعرفك من اساسه انت اللي جررتي تخرجي وتعيشي نفسك في وهم. واني بجولك انت مش جوا دنيتي من اساسه ولو عطر حبت تخرج بس تنسعد هعملها الحلو كله. انت بقه تخرجي تدخلي انت مش في عيني اصلا. 

لتحس بروحها تخنقها لتمسك صدرها.. دي اخره حبي ليك. 

ليهتف.. انت ماحبتنيش انت حبيتي الحرام بيتاعي واخرتها متي هتموتيني. هتخربيها وتجعدي علي تلها. تل الخراب وتتحكمي  مفيش ايوب في دماغك بس ايوب راح حرامه فاضلك ايه وعطر هتتجوز دراج لو حابه اجعدي  مع دراج هتتحملي دراج في حياتك.. براحتك يا بت الناس انت حره انا ماليش صالح واستدار وجلس بعيدا لا ينظر اليها  لتجلس ودموعها تسيل.. لتقترب منه وتركع امامه وتمسك يده لتهتف طب اطلعلك عطر علي طول وترضي بيا اكون بس موجوده جارك وهتعدل بس ماتهملنيش وماتهملش تجارتك.

ليشد يده.. انت ليه مش راضيه تفهمي ولا تحسي اني مش رايدك انت ورايدها هيا.

لتهتف.. طب نشوف حل والله ماهرمح تاني وهبجي تحت طوعك بس ماتهملنيش اني طلعت عشانك من غيرك هموت ترضي ليا الموته وانت سبب خلجتي. 

ليهتف.. اني مش سبب خلجتك ولا طلبتها ولا هتحملها وبعدي عشان حبيبتي بتنجهر لما تجربي واني كلي ليها ما هتحمل ازعلها ولا امس طرفها. 

لتسيل دموعها. بس تزعلني اني صوح ماني ماعتش ليا جيمه مش اكده. 

ليهتف....انت عمرك ما كان ليكي جيمه عندي. يا ريت تحسي وتريحيني بقه اني يا بت الناس الحمد لله ربنا رضي عليا وشال الغشاوه افهمي انت ماينفعش تخشي الا دنيا الشر واني قضيت علي شري وطالب رضا ربنا.. هبعد عنك لو بالمشوار. 

لتهمس...... اكده خلاص خلاص يا عطور. لتهمس ايوب بالله جرب مني الا انه لم يقربها لتهتف اني بروح يا ايوب جرب ماتخلنيش اروح. ليشيح بوجهه لتهتف خلاص عيش اني ماهعرفش اكمل من غيرك انت سبب خلجتي اني راحه هفوتك ليها هيا بتجوي جوايا اني حاسه بيها بتخنجني ايوب اني روحي بتروح خلاص لتبدا في التوهان لتظل دموعها تسيل  لتظل تراقبه وجلست علي السرير ونامت علي جنبها وظلت تراقب ايوب لا تحيد عنه ودموعها تنهال عليها ظلت تراقب ايوب ودنياها تتوه وتتوه لتتوه علي وجه ايوب الذي خلقت من اجله لتغمض عينها اخيرا وتتوه وتتوه. َهنا راحت عطور اخيرا راحت بعد ان ادركت انها ليس لها مكان في دنيا ايوب. اخيرا راحت عطور بعد ان انسحب مصل الحياه الذي تتغذي عليه. انسحب ايوب رافضا الحرام ليتوقف نبع الخياه عندها فالحرام هو غذاء روحها ليسحبه ايوب ليتوقف شريان الحياه ويتوقف نبض الحرام بداخلها لتموت عطور بيد من خلقت له. ليستدير لينظر اليها ليجدها نائمه ليقترب بهدوء لتفتح عينها ليهتف عطور.

لتهمس بحشرجه وتوهه... اني عطر يا ايوب.

ليندفع ويشدها لاحضانه كانت مرتخيه... ليهمس جلبي انت كويسه بتجول انها راحت.

لتهمس بتعب... ماخبراش حاسه جواتي رايج وهادي ماحساش بيها بس حسيت بعصره جلبها كت بتتجطع. ووعيت بكلامها وهيا بتروح اني حسيت بيها جوي لتنظر اليه دامعه ليهمس طب بتبكي ليه طيب دلوك

لتهمس راحت وهيا بتتجطع عليك حبتك جوي يا ايوب.

ليهتف... واني ماحبيتش الا انت وماعايزش الا انت.

لتهمس... ددي غلبانه جوي اني موجوعه عليها.

ليبتسم علي قلبها الطيب... لاه يا غاليه ماتتوجعيش نحمد ربنا انها تروح عن حج دي المرار كله. انت بس جلبك طيب وحنينه. هو اني حبيتك بعجل.

لتتململ وتهمس.... بطل اهو خلاص خلصت وبعد بقه اني تعبانه ماجدراش انطج عايزه انام.

ليندس بجوارها ويرفعها علي صدره.. نامي يا جلبي. بعاد ايه وسخماط ايه داني حاسس اني دخلت جهنم ولسه خارج بتغسل من ناري تجومي تجولي ابعد. ليريحها ويرفع وجهها لتهمس.... بعد ما جدراش ابعدك اني تايهه الدوا مهمدني.

ليبتسم... لاه دا احلي حاجه ان حبيبي همدان وجط  صغير ماعارفش يحوشني هو اني كده كده ماهروحش اني جراضه وجافشه في جلبي يا جمالو وهو تايه اكده.

لتهمس.. هجبهالك تاني بطل تجبرني.

ليقبل شفتيها ويهمس لاه هيا جالت انها غارت واني حاسس انها صادجه عطور كبرها انكسر. واجبرك كيف تاني ولا عمري اجدر بس اني خابر ان عجلك رمح بعيد بس جلبك معايا ومتوكد ان جلبك معايا.

لتهمس... لاه خلاص كل حاجه راحت معايزكش خلاص وهصمم علي اكده .

ليمسك وجهها.. وانت هتصممي واني هجفش فيكي ماهتعرفيش تسيبيني دا جلبي معاكي. والله معاكي ماعايزاش جلبي خلاص ليمسك يدها ويضعها علي قلبه.. اهنه عشج طاح وطرشج عالاخر. اهنه عطر متملكه ايوب ولا يوم اجدر اهملها جولي جولي سامعاه بيدج كيف الطبل ازاي عايزه تخلعي جلبي وتموتيني عايزه تحصري ايوب وتموتيه لتدمع عيونها ليهمس طب ليه طيب عيونك بتغرغر موجوعه مني عارف والله. بس عهد عليا لاداويكي لتهز راسها ليمسكها لاه هداويكي والله هداويكي ليشدها اليه حسي بجلبي عايز حبيبه ونفسه فيه. نفسي فيكي يا عطر اتوحشتك مش مصدج انك هتبقي زينه.

لتهمس.. عطر خلاص هملت دنيتك مع عطور وبكيفك تعمل مابدالك بعيد عني بعد بقه عايزه انام تعبانه ماجدراش جربك ده.

ليشدها اكثر... عطور لو راحت عطر ماتروحش ابدا من دنيتي.

لتتوه وتهتف... اني حاسه اني طايره وجتتي منسابه لاول مره ماحساش بغليان ايوب هيا باينها راحت صوح لتدمع عينها خوفا.

ليهتف طالما جالت يبقي راحت يا جلبي.وحبيبي وشه نور عالاخر. ليتلمسها بحنان بعشجك يمين بالله انت حالي ومحتالي ما عايز غيرك. ليظل يقبلها قبلات حانيه لا يتركها. 

لتبدا عطر في التوهان وجسدها ينساب بين احضان ايوب حبيبها  لاول مره لتنام بدون الم بدون وجع بدون عطور. فعطور كانت تنحر بداخلها وتغلي كانت تؤلمها وتمزع اوصالها. ولكن اخيرا راحت عطور وراح مرار عطر لتحس بجسدها يعلو بعيدا ويكون حالما من جواه بعيد عن اي غل وغليان. فالحرام كان ينخر داخلها لعشق عطور له ولكن اخيرا راحت عطور عندما انسحب الحرام الذي خرجت من اجله وتغذت عليه انسحب ضعف عطر وقويت ودخل حياتها طفل تعيش من اجله تعيش تصبو ان تزرع فيه الخير ولن تسمح لها ان تغذيه بالسوء. خلقت عطور من السوء وعاشت له ولكن لتعاستها ولخير اراده الله لتلك الاخر ان يتوقف السوء الذي تصبو اليه.. وفوق ذلك دخل حياه عطر فرد لن تتحمله الا وهو دراج الحافظ لكتاب الله كيف ستواجه سوءها بخيره كيف ستتصدي لذلك الذي لم يترك عطر لحظه واحده.. علت عطر فوق الرؤس لتصبح عطرا نفاذا قويا في ذاته. عادت عطر ولم يكن لها الا ان تكون عطر فريد ليست كاي العطور.. فالعطور منها ما يعبر ولا ياخذ منه احد اما عطر فقد تفردت بالخير ليحبها ويرغبها الجميع.. فالخير باق في امتنا الي يوم الدين حتي لو علا السوء.. توقف نزيف قلب عطر وبدات ترمم نفسها وتقوي وتقوي لتفجر عطرها ليعم عطرا واحدا يطغي علي اي عطور لتعود عطور متحسره علي حالها لتضعف رويدا رويدا وتخبو انفاسها ولا يكون لها رائحه فتلاشت وذابت  واستنشقتها الانفس فلا تحس بها لتدوب كلمحه  عابره مرت علي الصدور لا يشعر بها احد. راحت عطور اخيرا وبقيت عطر راح شر النفس وبقي الخير ومع ذلك تبقي النفس نفسا فليختار الانسان اي وجهه يريده. فمهما قضينا علي الشر يقف الانسان امام نفسه هل ستتبع فطرتك الجميله ام ستختار ما حرم الله ولكن لفرحه القلوب اختارت عطر خير الدنيا وفطرتها الجميله.لتصبح عطرا واحده يدخل القلب يلهب الانفاث بجماله وطيبته وحبه للحلال. انه الحلال يا ساده مهما علي فساد النفس ستعود الفطره الي ما خلقت.

🌿 الحمد لله 🌿

رايكو بقه عشان احنا اتمرمطنا كتير لحد ما راحت... قولولي تم بقه عشان اقوم مرجعاها تفطس الواد الحزين 😂 😂 😂


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثالث والثلاثون...

مرت الايام والاسابيع والاهتمام بعطر علي اوجه  والكل يتفاني في رعايتها والطبيب بدا يلاحظ استقرار حاله عطر وعدم ظهور عطور ليقرر ان تبقي عطر مده حملها في المشفي تحت المتابعه فالمراه تكون ضعيفه ونفسيتها هشه اثناء الحمل وتحتاج الي رعايه.

**********

كان يحيى يجلس مع خالد صديقه وقد اسودت الحياه من بعد حبيبته ليهتف خالد.... ما خلاص بقى يا عم هو انا كل ما اجي الاجيك جاعد اكده زي البومه. 

ليهتف يحيى... عايز ايه انت ما تسيبني في حالي منك لله كانت شوره هباب. 

ليهتف خالد.... انت بتدعي علي وانا اللي كنت السبب ما انت اللي كنت بتحرب زي البارومه عايز ايه انت.

ليهتف بقهر... عايزه اصالح مرتي تعبت اني ما عدتش جادر. 

ليتنهد خالد ويهتف.... طيب ما تراضيها النسوان بيحبوا النحنحه. 

ليهتف يحيى.... غلبت اتنحنح و اتسهوك واراضي ناجص ابوس رجلها لو راضيه اني ابوس رجلها هابوسها بس هي مرضياش. موجوعه مني يا جلبي بس ما جادر اعيش من غيرها عيونها مليانه حنيه وحب وخابر انها بتتعذب بس ما جدراش على حالها. عشيه عملت اني تعبان عشان تجرب مني اترميت في حضنها كنت هاموت بس هي جفشتني وسخمطت عيشتي. 

ليهتف خالد.... طب بسيطه اجوم دلوك اخبطك بحاجه تجع فيها تخاف عليك وتجرب منك. 

لينظر اليه يحيى ويهتف.... وتاجي تخبطني روحي تطلع مانا استاهل مني لله. 

ليهتف خالد... ليه بس تعال انا هاضربك ضربه  اكده اعورك تخش عليها سايح في دمك تخاف وترشج في حضنك. 

لينظر اليه يحيى ليتنهد بغلب... اني راجل مهزئ واستاهل كل اللي يجرالي ولا خلي يدك حنينه. ليجلس بغلب .

ليقترب خالد ويرزعه بوكس ليصرخ يحي.. يدك يا طور منك لله.

ليهتف خالد ضاحكا.. عشان تزرج ونسبكها هتجفشك يا حزين.

ليقترب خالد ويهتف غمض عنيك.

ليهتف يحي.... فيه ايه يا حلوف هتعمل ايه.

ليهتف خالد غمض بس  هتدعيلي.

ليغمض يحي ليمسك خالد راسه ويرزعها في الحائط ليصرخ يحي وتنفتح راسه وتسيل منها الدماء ليفتح عينه بغضب.... والله لاجتلك يا طور منك لله راسي.

ليهتف خالد ضاحكا.. شكلك يخبل جوم بقه روحلها كنك دهسك جطر هتصعب عليها بس ادعيلي.

ليهتف يحي منك لله اشوف فيك يوم دماغي ماعاش شايف.

ليهتف خالد... هبقي اتصل اطمن نولت المراد والا لاه وليا الحلاوه.

قام يحي واتجه الي بيته وانتظر حتي نام الكل حتي لا يقترب منه احد ليصعد الي حجرته كانت ساره تستعجب فهو  تاخر لتشعر بالقلق عليه ليدخل ليهوي قلبها فمنظره خلع قلبها فعينه زرقاء ومتورمه وراسه تسيل منها الدماء لتندفع.. يا مري فيك ايه مين عمل اكده.

ليذهب ويجلس ولا ينطق ويتصنع التعب لتندفع وتمسك راسه فيك ايه مين اللي عمل فيك اكده. 

ليهتف.... ما فيش ما فيش حاجه. 

لتصرخ.......  يحي ما تجننيش مين اللي شلفطك اكده.

ليتنهد... ما فيش بس كنت اتخانجت مع ناس اكده. 

لتستعجب..... وتتخانق مع مين.. مين دول ليه عملت ايه هما يعملو فيك اكده ليه. 

ليتنهد ويهتف... عشان اهل العروسه عايزين يعملوا لي مشاكل وكانوا هيكروا علي ناس بس انا جولت لهم لو هتجتلوني ما هاجعدش ثاني ولا هروحلها.

لترتعب هي وتهتف.... يا مري هيأذوك هيعملوا فيك حاجه طب وبعدين لاه لاه اني لازمن اجول لعمي واجول لايوب. 

ليهتف...  لاه ما انا خلصت كل حاجه وبعت لهم جرشنات وخلصت الجصه وشديت مع خالد شويه وخلاص واترضينا. 

لتصرخ.... يجوم يعملو فيك اكده منهم لله.

ليهتف البت موحيه اهلها وعايزاني وماراضياش بالجرشنات.

لتهب ساره... عايزاك.. عازها كفن عايزه ايه جي العجربه خرابه البيوت والله اروحلها اسخمط عيشيتها ماتسيبك في حالك.

ليشعر هو بالسعاده فهيا تغار عليه 

ليتأوه ويضع يده على راسه لتقترب لتهتف بحنان...... بتوجعك. 

لينظر اليها بوجع ويهتف... بتوجع جوي يا جلبي كل حاجه فيا بتوجعني. 

لتقوم هي وتحضر بعد المراهم و المطهرات وتقترب منه وتبدا في تطهير جرحه وتنظيفه ووضع بعد المطهرات والمراهم وكل ذلك وهو ينظر اليها بحب وعشق ليشعر ان قلبه ينبض بحنانها وقربها. كانت تصب عليه حنانا وقلقها يبدو في عينيها ولمساتها حانيه بشكل هلك فيه كان يقترب من وجهها بشده ليهمس  ساره لتنظر اليه لتجد وجع في عينيه. 

لتهمس... انت موجوع ليه كده فيه ايه نروح للحكيم بتوجعك جوي. 

ليمسك يدها ويضعها على عيونه ويهتف حطيها بس اكده واني هابقى زين.

لتتنهد وتتلمس جرحه بحنان ليقبل يدها ويغمض عينيه ويضع يدها على راسه لتقترب منه هي بشده ليميل على صدرها لترفع يدها وتضم راسه الى صدرها ليحاوط وسطها بيديه وينام على صدرها ويظل هكذا لا ينطق كل ما يفعله انه يمسد على جسدها وهي تتلمس راسه بحنان و كل منهم يشبع من حنان الاخر. 

لتهتف.....  جوم جوم ريح على السرير جوم ريح على فرشتك. 

ليهتف....  اني مرتاح اكده وهانام اكده بالله عليك سيبيني انا تعبان. 

لتتنهد هي وتظل في احضانه. لتقوم وتسنده للفراش وهو يتصنع التعب لتضعه  لينظر اليها برجاء بالله عليكي ماعارف انا ليا يامه مانمتش. ساره اني اني... 

كانت تعلم انه يريدها ان تنام في احضانه فهو لا ينام الا هكذا لتتنهد بغلب وتقترب وتندس من سكات في احضانه ليتنهد ويهتف.. ياااه جلبي حاسس اني روحي اتردتلي. 

لتهتف.. نام اني بعمل بس اكده عشان عيان انما بعد اكده مافيش حاجه يللا نام من سكات. 

ليشدد عليها ويتلمسها بحنان ليرفع وجهه وينظر اليها يملي عينه منها ومن قربها ليرفع وجهها لتنظر اليه ليهمس.... بحبك... يحي عاشج تراب رجلك عاشجك من راسك لطرف رجلك. عاشج وجلبه انهري واتربي جلب حبيبك تعب ليمسك يدها ويملس علي قلبه ده بيصرخ من وجعه رايد حبيبه. 

لتهمس..... بطل احنا خلاص. 

ليهتف.. خلاص ايه.. خلاص دي لما روحي تطلع بخت انهارده كت روحي تطل... 

لتضع يدها بسرعه لتهتف..... بطل بقه ماتجولش. 

ليبتسم علي لهفتها ليهمس.. خايفه علي يحي والا خلاص. 

لتهتف.... عندك عيل. 

ليهتف.. يعني ماخيفاش. يبقي خلاص بخت ربنا ياخد. 

لتضع يدها وتهتف بوجع بطل بقه.

ليهتف لاه اني رايد ربنا ياخدني يا رب بطلبها منك لو مرتي مش رايداني. 

لتكلبش فيه وتصرخ بطل بطل بتعمل ليه اكده بطل ليحتضنها ويشدد عليها. لتنتحب بقهر ليظل محتضنها ليبعدها  ويمسح دموعها بشفايفه ويهمس..... اني دلوك ملكت الدنيا حبيتي رايدني مش اكده يا جمري مش رايد يحي اهوه عيونه بتجول انه رايد وعايز جلبي اللي هموت عليه وعيونه ساحت وهرت جلبي ليقترب بهدوء وينزل عليها ليتوه معها لتستسلم له فورا من خوفها لتفقده ليحس بجمال وقلبة يشتعل وكله يطلب حنانها لاول مره تعطيه بهذا الجمال ليظل هكذا وكان التحامهما عاشق لمعشوقه ولكن يحي لم يكتب له ان يهنا بعد ليصدح تليفونه ويظل يرن وهو مندمج لا يرد ولا يريد ان يخرج مما هو فيه لتنتفض هيا وتظل تدفعه وهو لا يتركها لتصرخ. ليكلبش فيها مره واحده ليهتف اهدي اهدي مافيش حاجه. ليستدير ليجد خالد صديقه يتصل ليتذكر انه قال له انه سيتصل ليقفل التليفون ويرزعه بعيدا من غيظه لتحاول هيا ان تبتعد ليشدد عليها ويهتف .. نامي نامي يا ساره عشان والله مامتحمل الولعه الي طايحه جوايا نامي واهمدي اني علي اخري. لتنام وتنكمش ليشدد عليها لتنام فورا ليظل هو يتلمسها بحسره منك لله يا خالد اشوفك والع ولعتي. اني عيل بومه وفجر كت خلاص هتبقي ليا اني مني لله اروح فين يا عالم هو كل يومين حرج اكده هتتراضي ميته ماعتش جادر  هخلص وربنا. 

*********

كانت عطر قد احست انها بدات تكون شخصيه الي حد ما قويه كانت ايضا تتصنع القوه امام ايوب وتعامله بطريقه لا مباليه كانه ليس موجودا كما انها احست انها اصبحت  بلا اضطراب وزال الصداع تماما وايوب َو دراج لا يفارقانها رغم ابتعادها عن ايوب الا انه يتفاني في رعايتها لتمر الايام ويكبر الطفل َلتصبح علي مشارف الولاده والكل قد بدا يشعر بالراحه فعطور لم تظهر علي مدار سته اشهر ولم يصدر من عطر اي  خلل  عليها ليبدا الاطباء بتخفيف جلوس دراج معها ليرو هل ستستفاد عطور من رحيل دراج وتظهر لايوب َتستعيده خاصتا بعد ان كبر بطن عطر ومن الواضح لو خرجت عطور ستدرك ان بداخلها طفل ولكن الله كان رحيما بتلك النسمه العطره ليدرك الاطباء ان عطور راحت بلا رجعه ليستبشر الجميع وتبدا عطر في التنفس واستنشاق عبير الحريه من تلك الرائحه السيئه التي تسلطت عليها.

لتمر الشهور ويصبح الثقل علي جسد عطر من حملها كبيرا لياتي يوم كانت  جالسه كانت في الشهر الثامن  وكان دراج يجلس معها كانت قد اصبحت مرحه وتلقائيه ولكن بوجود ايوب تكون متحفظه لياتي لها دراج ذات يوم بمحمد وساره  لتحتضنه كثيرا فهيا قد مر عليها زمن لم تراهم  لتجلس معه وتحادثه وهو سعيد بمقابلتها فكانت حنونه عليه ليهتف عطر هو انت هتجيبي نونو صوح. 

لتقول.. ايوه يا جلبي ايه مبسوط. 

ليهتف.. ايوه عشان العب معاه. 

لتهتف.... هتلعب معاه وتروحو المسجد سوا وتحفظو قران. 

ليبتسم لها...... بجد يا عطر هرجع احفظ قران انت كت بتجوليلي بلا قران بلا وجع دماغ وكتي بتزعجيلي كنت بخاف اكلمك. 

لتبتسم وتحتضنه وتهتف..... كت عيانه يا محمد  بس ربنا رحيم بيا.

ليهتف...... يعني انت خلاص بقيتي كريسه. 

لتهتف...... بدعي يا محمد اني ابقي كويسه ادعيلي اكمل علي خير 

ليحتضنها...... هدعيلك عشان انت دلوك طيبه ومش عايزك ترجعي عيانه. ليحتضنها لتتنهد وتشدد عليه لتنظر الي دراج.. دراج انا عايزه اشتغل. 

ليهرف.. شغل ليه يا عطر  انت ناجصك حاجه. 

لتهتف.. انا هسيب الدار يا دراج انا هسيب ايوب كفايه اكده 

ليهتف دراج.. اديله فرصه تانيه يا عطر هو غلط اه بس بيحبك. 

لتهتف .. انا اتوجعت منه اوي وفكره انه كان مع ست غيري وما حسش بيا وجعتني ودبحتني لو كان بجد بيحبني كان حس انه مش انا واستحاله اكون معاه بالشكل البشع ده. ايوب ماححسش كل الفتره دي وفاكرني بمثل حتي لو مثلت هبان بشكل بشع اكده هجلع وابين جتني عشان التمثيل هكونله ست من غير حيا.. فين الحب فين المشاعر الراجل بيحس بالست اللي بيحبها. 

ليتنهد..... ما هو مظلوم برضه هيا كت كياده اوي وصعبه. 

لتهتف.. حتي لو كانت صعبه دي مشاعر  كل اللي همه ساعتها اني معاه وخلاص انا حاسه انه غرز سكينه في جلبي خيانه لمشاعري 

ليهتف دراج.. طب هتشتغلي ازاي  بس وابنك اللي في بطنك هتوديه فين. 

لتتنهد وتشعر بالقهر.... هبقي اجيبه لمرت عمي  كل يوم وارجع اخده 

ليهتف.. ايوب مش هيوافج يا عطر  ايوب له يامه بيحايلك ويراضيكي بس فيه حاجات خط احمر. 

لتهتف بغضب.... ماله بيا احمر والا اخضر اني جولتله هطلج 

لتسمع صوته.. انت لسه بترطي في الكلام ده  اعمل في عجلك ايه 

ليقوم دراج.. طب هتبتدو تتخانجو اخرج بقه عشان تغفلجوها زين وأخد محمد وخرج. ليقترب ايوب.. ايه بتبصيلي اكده ليه هتاكليني خلاص ماعتش فيه نظره حنينه تريح جلبي مره. 

لتنظر اليه ساخره.. لاه الحنينه راحت للي كت رايداك. 

لينظر اليها ليبتسم.. ويهتف بخبث.. طب كتي اتعلمي منها حاجه جبل ماتمشي كت بتعرف تكيف الراجل صوح. 

لتشتعل هيا وتقوم وتخبطه..... انت تحترم حالك انت جليل الادب اه ما الهانم كت بتعرف في جله الادب وانت فاتحلها بقك من الاعاقه ما بتصدجو اي سحليه تبصلكو. 

ليهتف.... لا سحليه ايه دا كت نار.. ليقترب ويغمز لها وينظر لجسدها برغبه مش نار برضك. 

لتصرخ وتندفع تضربه بشده ....... ماتحترم نفسك ايه ده وانساها بقه بقله ادبك دي. 

ليهتف ويحاوطها ويضحك .. اني يا جلبي مابفكرش الا في اللي واخد عجلي َخشبه يا بت حني علي امي شهور عذاب. 

لتهتف.... ابعد عني وجولتلك خلاص جصتنا خلصت .وطلجني بقه الله.

ليشدد عليها ويهمس عايزه تطلجي يا جلب ايوب. ليرجف قلبها وتبتلع ريقاها وتهز راسها ليركنها ويقترب من وجهها يتلمسها بحنان.. جولي رايده دلوك اطلجك يا جلبي.

لتهمس... هاه دلوك. لاه.. هاه... اه

لينزل بشفتيه يتلمسها بحنان... ايوب هتتحملي يجولها ايوب العاشج عايزاه ينطجها جولي واني انطجها لتنظر اليه بهيام ليهمس اهوه اني تحت يدك مستني تجولي.

ليقترب من شفتيها ليهمس اطلجك دلوم لا حبر ولا غصبانيه جولي لتدمع عيناها ليهمس طب يا عطر عايزاني اجولك اني.. طا... لتشهق لينزل عليها يقبلها بلعوعه لتستجيب فورا من رعبها كانت تتشنج من الخوف ظنا انه سيطلقها لتتوه نعه بلوعه وهو احس بمشاعرها الهائجه  ليبتعد ليهمس كت هجول طالع روخي يا واخده عجلي  ليظل ينظر اليها بهيام تاهت في نظراته فهيا اصبحت في اخر حملها وتشعر باحتياج عاطفي شديد لتنظر اليه بحب ليبتسم  لم يحتمل نظراتها وينزل عليها مره اخري  ويتوه معها ليبتعد وقلبه قد فاض شوقا. ليمر وقت يتاملان بعضهما. لتنتفض 

لتشعر بالغضب من استسلامها لتدفعه وتهب بعد انت بتضحك عليا. طب هتطلجني ولو ما طلجتنيش هخلعك. 

لينظر اليها غاضبا ويمسك يدها يعتصرها ليهتف.. لمي بقه لسانك اكده مش عشان بجالي شهور صابر علي غباوتك تطيحي اكده هاه ايوب ماهيسكتش فاعجلي. 

لتهتف.. انت اللي تبعد عني ورجوع مش هرجع. 

ليهتف.... والله رطي براحتك رجوع هترجعي ومحبه لان جلبك اني جواه. 

لتصرخ..... انت ايه ماعندكش كرامه.

ليستدير غاضبا ويقترب منها لتنكمش وتضع يدها علي راسها ليمسكها من ذراعها لتصرخ والله لو عملت حاجه لاسخمط عيشتك اياك تلمسني كان يمسكها بغضب.

لتهمس ايوب بطل بقه بتوجعني ليدفعها لتقع غاضبه لتشعر بالوجع مره واحده لتصرخ وتضع يدها علي بطنها وتصرخ.

لينفعل ويقترب.. مالك يا جلب ايوب. 

لتهتف بوجع....بعد مالكش صالح... لتصرخ

ليهتف فيكي ايه.

لتهتف.... فيا مالكش دعوه انت وحش وهرست يدي اااااه.

ليهتف بغلب.... طب حجك عليا اني اسف... جولي فيكي ايه.

لتنظر اليه ساخطه لتصرخ. ليهتف يا مراري ماتنطجي.

لتهتف.... لاه ماهنطجش انت وحش.

ليصرخ.. اني زفت وطين هاه مبسوطه

لتهتف بوجع.... ووحش كمان.

ليتنهد بغلب ووحش وجطران. هاه مالك جلبي انخلع.

لتصرخ... وجع جامد إلحجني ليجلسها ويذهب مسرعا يحضر الطبيب ليسمع صراخها ليكشف عليها ليهتف دي ولاده مبكره بسرعه جهزوها.. ليحتضنها ايوب ويمسك يدها.

لتمسك يده خوفا.... ايوب اني خايفه البيبي هيجراله حاجه. 

ليقبل يدها.... لا يا عمري هتبقي كويسه.. 

لياخذها الممرضات ليجهزوها لتمسك يده ماتسيبنيش اني خايفه اني خايفه. 

ليحتضنها اهدي يا جلبي اهدي اني اهه.

لتكلبش فيه ايوب موجوعه جوي.

ليقبل يدها.. معلهش يا جلبي اتحملي وظل هو معها حتي دخلت غرفه العمليات وهيا تصرخ ان لا يتركها كانت خائفه ليلبس هو  ويدخل معها ليمسك يدها كانت تصرخ من الالم والطبيب يحاول ان يخرج الطفل.. وهيا متمسكه بيد ايوب وتبكي وهو يقبل راسها ويمسح عليها ويهمس لها بحنان.

لتصرخ.... ايوب اني هموت ايوب اني خايفه اني هموت يا ايوب 

ليهتف.... لا يا عمري والله هتبقي كويسه. 

ليهتف الطبيب ساعديتي يا مدام نفسك معايا يلا.. 

لتكتم صرختها وتبدا في التنفس والطبيب يلقي عليها التعليمات وايوب محتضنا راسها ويسمعها كلمات التطمين ليعطيها الطبيب مخدر   وتغيب عن الوعي.

هنا سمعنا صوت يصرخ وينبض بالحياه فاخيرا خرج من حاربت  من اجله عطر لتزرع فيه خيرها ليتلقفه الطبيب المعالج وياخذه ويذهب به الي الحضانه ويكمل الاطبه تجهيز عطر لتنتهي الولاده وتعود عطر الي حجرتها ليمرالوقت  ليقترب ايوب وتفتح عيونها وتتاوه كان المخدر مازال موجودا.. ليقترب ويحتضنها ليهمس.... عطر جلبي فوجي جبنا واد زيى الجمر.

لتتأوه.. ايوب..

ليهمس..... نعم يا جلب ايوب وعمره..

لتهمس.... اني بحبك جوي.

ليشدد عليها..... واني بعشجك يا جلب ايوب.

لتهمس.. ماتهملنيش اني كدابه اصحك تسيبني. 

ليبتسم.. و اني مخبول يا جلبي داني اموت. 

لتهمس.. حبيتها يا ايوب.. حبيت عطور يا ايوب. 

ليقبلها.. احب ايه. احب حزن اسود دانت اللي خلعتي جلبي والله خلعتي جلبي.

ايوب اني عاشجاك بس هعمل مخاصماك واسود عيشتك اوعي تبعد عني.

ليضحك... عارف يا جلبي واديني جاطم اهه بتدعكي وشي واني صابر لاجل حبيبي يتراضي.

لتهمس.. اني حلوه عنها بتحبني اني.

ليقبل وجهها حلوه بس دانت الفرح كلو ويحبك لما هفطس.

لتهمس طب حبني كتير غرجني حب اني حاسه اني لوحدي خايفه.

ليتنهد.. اني معاكي يا جلبي خابر انك خايفه. وهغرجك حب لما تشبعي والله هغرجك. 

لتظل تتمت له بكلمات الحب وهو سعيد ان داخلها يريده لتستيقظ لتجد ايوب بجوارها محتضنا اياها لتتاوه ليهتف .. حمدالله بالسلامة يا عمري. 

لتبتلع ريقها لتهتف... عايزه ميه.. 

ليقوم  ويهتف معلهش اصبري  يا جلبي واحضر بعض القطن المبلل وغمسه في الماء ورطب شفايفها يخفف من ظمئها لتنظر اليه.. انا جبت ايه 

ليهتف .. جبتي واد بس ايه جمر زيك اكده.. 

لتبتسم.... طب هو كويس حالته ايه اني خايفه. 

ليهتف.. حالته زينه  هو في الحضانه انت جومي بالسلامه وهتفرحي بيه. 

لتدمع عينها وتهمس.. ايوب 

ليقبل يدها... جلب ايوب من جوه 

لتهمس.... عايزه اشوفه. 

ليهتف عيوني انت بس تشدي اكده واشيلك علي جلبي وتشوفيه.

لتنظر اليه كانت تحتاج حنانه فالمراه بعد الحمل والوضع تكون في اضعف حالاتها ليقترب ويحتضنها لتستكين كانت اول مره منذ شهور تكون في احضانه ليمر الوقت لتتململ ليهمس نامي بالله عليكي نامي يا جلب ايوب مره من نفسي لتتنهد وتنام وتندس في احضانه ليشدد عليها  ليظل يملس علي جسدها بحنان ويهمس لها بكلمات الحب  متمنيا ان تنسي ماعانته وتسامحه وتعود اليه لتستيقظ في احضانه لتظل تراقبه ليرجف قلبها فهيا تعشقه لتتململ ليهتف.. مالك يا جلبي اجبلك حاجه.

لتهتف قاطبه.. لاه ماعايزاش منك حاجه وجوم بعد ايه اللزجه دي.

ليضحك.. و الله انت مجنونه. 

لتصرخ.... احترم حالك وبعد ماطيجاش اني جربك. 

ليحتضنها.. صوح والنبي امال مين اللي كان جافش فيا في البنج. 

لترتبك.. جافش جافش.. بتجول ايه انت.

ليقترب من وجهها..... بجول اللي حبيبي جاله.. مش حبيبي جالي بحبك جوي.. لتشتعل من كسوفها ليهمس وجالي ماتهملنيش وان حبيبي كداب ماصدجوش وانه رايدني. وعايزني اغرجه حب . يا لهوي دا حبيبي جال جواله يا ناس.

لتشتعل.... بطل ايه ده دي تخاريف اني مش طيجاك يا بتاع عطور يا جليل الادب

ليضحك.. طب ماتيجي اجل ادبي معاكي ونفرحو. 

لتصرخ.... بعد بجله ادبك اني مش زيها ولا بعرف اعمل زيها بعد روح شفلك سحليه تاكلك وتشبعك جله ادب. 

ليهتف.. طب ما أعلمك يا جمر ونجل ادبنا سوا.ليشدها ويملس علي جسدها دانا هعلمك علام نار. وكل ليله غير التانيه بس تسيبيلي نفسك.. ماتسيب نفسك يا واخد عجلي الا انا بعض في الحيط.

لتخبطه اسيب ايه بطل جله ادب انت ايه كلو اكده مفيش حاجه تانيه.

لينحني يمسك وجهها ليهمس والله فيه كلو بس سيبيني مشاعري بدات تطفح علي جتتي هتخلص عليا جلبي انهري كفايه.

لتهمس مالي بيك اني بعد.

ليهتف.. مالي وحالي ودنيتي اللي هموت عليها ليقترب يقبلها لتشيح بوجهها كانت تريده بشده ليهمس يا بت بطلي ماهسيبكيش وهترجعي تزعلي اني خلاص ماعتش مستحمل وههجم عليكي اخد اللي رايده من خلعه جلبي 

لتدفعه وتصرخ.... بعد في ليلتك السوده.

لتدخل فتاه وتبهت من صراخها لتهتف الممرضه ايه يا مدام براحه انت نفسه.

لتقطب عطر جبينها فتلك الفتاه تحوم حول ايوب لتقترب وتعطيها الدواء وتهتف خدي خدي ونامي وارتاحي لتحس عطر انها تراخت لتقف الفتاه وتقارب من ايوب وعطر تراقبهم وبداخلها ياكلها لتبدا في النوم واخر ما راته تلك الفتاه وهيا تضع يدها علي يد ايوب.وتخرج رقمها وتضعه في جيب ايوب  لتشعر عطر بقهر وانها تتوه ولم تستطع ان تفعل شئ. 

استيقظت عطر بعد فتره لتفوق لنفسها وتقوم  ليقترب ايوب.. صحيتي يا جلبي.

لتنظر اليه غاضبه ونظراتها تحرقه ليهتف.. مالك بتبصي اكده اني جيت جنبك.

لتهب لتصرخ من وجعها ليهتف مالك براحه فيه ايه لتشده وتمد يدها في جلبابه لتخرج الورقه ليبهت لتصرخ عن اخرها و..


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الرابع والثلاثون...

ما ان اخرجت الورقه من جيبه لتصرخ ايه ده.

ليهتف.. دي دي ورجه الممرضه عشان تبقي تاجي تراعيكي في البيت. 

لتصرخ.. وحد جالك اني مشلوله جايبلي مره تراعيني حد جالك اني عايزه حاجه والا حد. 

ليهتف.. طب مالك غضبانه اكده.

لتصرخ البت دي بتدلع عليك ليه. ايه خلتني نايمه وحطت يدها عليك يا جليل الحيا.

ليبتسم فحبيبته عادت تغير عليه وتظهر مشاعرها بعد ان كانت تتحاشاه لشهور.

ليقترب ويحتضنها.. والله ما  فيه جله ادب ولا طين ناشفه عالاخر.

لتصرخ... ناشفه ناشفه ليلتك طين انت بتجول ايه.

ليحتضنها يا بت بطلي بطلي تبقي خشبه اكده..

لتخبطه.. خشبه في عينك مين دي اللي خشبه.

ليضحك.. حبيبي اهوه جافش في رجبتي ينفع تهملي ايوب اكده مش بتجولي اي سحليه هتاخدني يرضيكي يا جلبي.

لتصرخ.. اه مانت واجع وكت بتتغندر انت والمحروجه ومبسوط ونفسك تتغندر جوي. 

ليشدها ويملس عليها.. هموت واتغندر بالجوي دا حبيبي غندرته غير حنين وطيب وجلبه دهب.

لتهتف... بعد بلا دهب بلا طين اوعي اكده.  ... استغفروااااا 🌿

ليحاوطها ويقترب منها لترتجف ليهتف.. اوعي اروح فين بقي حبيبي جدامي بعجله وجلبه ياخد العجل تجوليلي اوعي شهور اتربيت يا جلب ايوب وهملت كل حاجه عشانك وعهد عليا لكون ليكي كيف ماتريدي بس ترضي عني. ..... الحمدلله.....

لتهتف.. لاه ماهرضاش انت واحد خاين وجليل الادب واصحك تجبرني عشان اني ماعتش هنجبر وهطلج وهشتغل واخرج واعيش حياتي. 

ليهتف.. طب اجبلك شغل في السفاره والا الوزاره يا جلب ايوب. 

لتصرخ.... انت بتتريج عليا. 

ليهتف.... ايوه بتريج يا جلبي لاني لا هطلجك وانت ماهتشتغليش َتعجلي بقه عشان ما هسبكيش لدماغك. . صلوا على الحبيب 🌿

لتهتف.... والله وهتحبسني والا هتعمل ايه كلبه اياك مالهاش راي لتكون فاكر اني لسه عطر الهبله الضعيفه لاه  والله لاعملك عطور واسود عيشتك.

ليقترب ويشدها لتقع في حضنه ويحملها ويدور بها.. كن حبيبي هيعملي عطور يا جلبه بس هتعمليها ازاي وانت بتتكسفي من خيالك يا جلبي. 

لتقطب... اتكسف لاه ماهتكسفش وهسود عيشتك. 

ليضحك.. طب وانت بتسوديها يا جلب ايوب هتلبسيلي الاحمر الي بيبرج.

لتبهت.... احمر احمر ايه انت مخبول. 

ليضحك... مش انت اللي جايله هتعمليلي عطور فيه بدله رجص هناك كت مخبياها حمرا انما ايه تخبل هتبجي عالجمر تفور الجته.

لتشتعل وتهجم عليه وهو يضحك.. اه يا سافل يا جليل الحيا عايز جله ادبها مابتنسهاش انت والله اموتك واخلع عينك..

ليحاوطها ويحتضنها بقوه لتصرخ اوعي اوعي هموتك.

ليهتف ضاحكا.. ماعاش جادر يابت الايه هموت عليكي لينهال عليها لتصرخ ليكتمها ويخرسها ليظل هكذا لتتوه معه ليحملها ويضعها عالفراش ليهيم بها ليبتعد ليقبلها قبلات.. اجول ايه مافيش غيرك والله مافيه غيرك يا واخده عجلي اعجلي بقه

لتخجل من استسلامها وتعطيه ضهرها وتغمض عينها.. ليتنهد ويحتضنها.. طب بالراحه اكده انت بتحبيني واني بعشجك ليه نتعب حالنا اني غلطت اه وندمت وخدت جزاتي واتعذبت. 

لتهمس لاه ماخدتش جزاتك وبعد خلصنا وماهكلمكش بقه بعد.

ليتلمسها بحنان.. حبيبي ماهيكلمنيش حبيبي ابعد عنيه مش جادر يا جلبي تعبت اتوحشتك اتوحشت عيونك اتوحشت حضنك. 

لتهمس.. لاه كداب انت كت مبسوط بحضنها.. لتشتعل حضنك جطر لتدفعه عن الفراش ابعد ابعد وروح بقه فكر في الامجاد وجله الادب كانت محروقه من داخلها .. لتاخذ الغطاء وتضعه علي راسها ليقف ينظر اليها بغلب.. ليهتف... طب هتنامي اكده هتفطسي

لتصرخ من تحت الغطا.. مالك بيا شالله افطس خليك في حالك..

لتسمع طرقا لتدخل الممرضه لتسمع صوتها وضحكاتها لايوب وهيا تشتعل وتحس انها ستموت. ليمر وقتا وهيا تتحمل دلال تلك الفتاه لتخرج الفتاه بهدوء ليقترب ايوب بمكر بجوار الفراش.

ليهتف. انت حلوه جوي وتاخدي العجل تعالي نخرج بره ناخد راحتنا بعيد عن مرتي .

هنا لم تحتمل عطر لتهب لتجد ايوب امامها لتهجم عليه وتقوم تضربه وهو يضحك.. هتاخدها بره فين يابو ديل والله لاطين عيشتك يا سافل انا هموتك لتستدير هيا فين العجربه خطافه الرجاله كان يضحك ولا يقدر علي الكلام وهيا تضربه لياخذها ويكتفها وينام بها لتظل مشتعله.

ليضحك ويهتف.. حبيبي غيران قلبه يا ناس يا بت هموت اكده. 

لتصرخ.... اوعي هروح اموتها. 

ليضحك.. طب هيا مالها دا مشت من ساعه اني كت بناغش حبيبي.

لتبهت.. ايه بتناغش لتقطب جبينها لتفهم ما يقصد لتدفعه وتغطي نفسها خجلا ليضحك ويلتصق بها ليهتف.. طب ايه هتفضلي متغطيه اكده طب ماتبصيلي يا جلبي هموت عليكي وانت كت عسليه اكده. ليمد يده يداعبها لتصرخ بعد لاسود عيشتك.

ليهتف.... ماهي سوده سوده ابعد ليه... استغفرالله العظيم 🌿

لتهتف... اوعي بقه عيب اكده اني بكرهك. 

ليضحك.. ليشد الغطا ويميل عليها طب جوليها تاني اكده.

لتبتلع ريقها وتهتف.. ماهجولش وانت عارف

ليهتف بهيام... لاه اني عارف ان حبيبي بيحبني واني بعشجه وما هملوش لحظه لينهال عليها وياخذها في احضانه ليشدها ويهمس اهدي شويه وبطلي حرج انت تعبانه ليشدد عليها ويحتضنها وينام بجوارها. لتتنهد وتهتف بجولك البت دي ماتكلمهاش.

ليمسح علي وجهها بحنان... اكلم ايه حبيبي غيران عليا.

لتهتف.. لاه ماغيراناش بس ماتكلمهاش عندك عيل عيب اكده.

ليقبل يدها عيوني اللي تامري بيه.

لتتنهد ليشدها اكثر لتظل ساهمه لتهمس ايوب.

ليهتف.. حبيبه وروحه عيوني.

هنسمي الواد ايه ماسمناش.

ليهتف اللي رايداه يا جلبي.

لتتنهد.. ايوه اللي رايداه امال انت كن جه من بطنك.

ليضحك.. مافيش فايده ربنا يهديكي.

لتخبطه.. مالي مجنونه اياك.

ليداعبها.. لاه دا حبيبي جمر وبحبه.

لتتنهد اني رايده اسميه كرم. كرم ايوب.. عارف عشان ربنا حط كرمه علينا.

ليبتسم.. واي كرم يا جلبي نحمدو ونشكر فضله.

لتهمس.... بجد يا ايوب ما زعلانش علي تجارتك.

ليهتف.. يمين بالله مابفكر فيها وبحمد ربنا كل دجيجه علي روحتها من دنيتي بجرفها وحزنها الاسود. ليشدد عليها ربنا يخليكو ليا اني راضي بدنيتي دي احلي دنيا ليقبل راسها لتحس بسعاده وتنام اخيرا قريره العين.

******* سبحان الله وبحمده 🌿

كانت ساره تقف تفكر في دنياهم كيف فقدت حبيبها في لحظه من الزمن لم تعلم  كيف ستستمر تلك العيشه فهي تحترق في بعده تعشقه ووجوده بجوارها يكوي قلبها ولكنها تشعر بغضب شديد داخلها.

ليدخل عليها يحيى ليجدها هكذا ليقترب ومعه علبه الذهب ليعطيها لها.

لتنظر اليه وتقطب جبينها وتهتف...  ايه ده. ليقول... دهبك يا جلبي حجك عليا والله العظيم ما جصدي حاجه عفشه اهو وجبت لك فوجه جده كمان مره.

لتفتح  العلبه لتجدها قد امتلات عن اخرها لتبتسم بسخريه... بتشتريني يا يحيى عايز تسكتني بالدهبات.

ليقترب.. لا والله عايز اراضيك عايز اجيب لك من السماء عايز اعمل اي حاجه لاجل ترضى عني.

لتقترب وتمسك العلبه وتظل تفتش فيها بابتسامه ساخره على وجهها لتمسك العلبه وتقترب منه وتقلبها عن اخرها لتقع تحت قدمه ليبهت وينظر اليها.

لتهتف... ده دهبك واديه اللي كنت هتتجوزها  ما عايزاش منك دهب. دهبك كت باخذه من حبيبي. كت باخده واتزين به لحبيبي. جايب لي دهب ليه يا يحيى هاعمل بيه ايه  هالبسه مثلا وافرح بيه. انا ما عادش عندي فرح يا يحيى انت اخذت فرحي كله. انا اديتك فرحي انت دعسته برجلك انت موت فرحي يا يحيى جايب لي دهب ليه هالبسه واتزوج واتغندر. اتغندر لمين.

ليصرخ.. ليه ليه والله انت حبيبي بتاعتي رايدك يا جلبي.

لتهتف ساخره... لك انت مين اصلا انت مين يا يحيى عارف لما تبقى بتحب حد لدرجه انك روحه وجلبه بيتعلج في جلبك ما بتبقاش عارف تعمل ايه بتحبه بس مش عارف تجرب.   حبك بيمزعني يا يحيى بصلي وبادعي ربنا ان يحوش حبك من جلبي.

ليصرخ ويهتف... اياك تدعي اكده اياك ما هاسمعش حاجه زي اكده تحصل انت عايزه تحرجي لي جلبي. انت عايزه تموتيني.

لتهتف... اني ما عايزاش حاجه اني عايزه ده يبطل وجع انا عايزه ده حسرته تروح. اني عايزه ابص لك ابطل جهر. الجهره في جلبي هتخلص عليا. لما بتجرب مني ما باعرفش اسيطر على حالي بس لما ببعد  بحس بالجرف والرخص. اه والله بحس اني قد ايه انا رخيصه كنت هتكمل ازاي يا يحيى جولي لو ما كنتش عرفت كنت هتتجوزها وتجيب عيال  وابقى اني ليه بس عشان ايه. عشان تنام معاي وبس يعني بتاعة النوم وهي بتاعه العيشه تبقى هيا مرتك. انا رخيصه عندك اكده انا عمري  ما كت رخيصه بس انت حسستني اني مش رخيصه وبس لاه. ده انا رخيصه وما ليش حد في الدنيا انا بطولي دلوك عايشه لوحدي اربي ولدي. كان نفسي يبقى لي حد ياخذني كان نفسي يبقى لي اب يجف لك ويجولك يا ظالم عملت فيها ليه اكده موتها ليه اكده وياخذني واروح اتعافى بعيد عنك. بس اني ما ليش حد وما هاروحش بعيد عنك في حته وعشان انت هتفضل جدامي عمري هتمزع جلبي وتفكرني قد ايه حبك رخيص.

لتستدير وتخرج ليحتضنها بشده ده انت حبك دنيتي. ده انت حبك روحي اني باحبك وهاموت عليك والله العظيم كان الكبر معاي والعزوه  والطبع الصعيدي. يا جلبي سامحيني شوفي ما بدك اعمله والله هاعمل ليحتضنها بشده وتظل هي في احضانه لا تفعل شيء ودموعها تسيل ليرفع وجهها ويقترب منها ويهمس والله العظيم بحبك.

لتهمس... بطل تقرب مني يا يحيى عشان ما هاجدرش احوشك بس احساسي بعد ما بتجرب مني واستسلم لك والاجي نفسي غلبانه وما بعرفش اعمل حاجه ولا اصدك. الاحساس ده بيموت يا يحيى احساس الرخص و الغربه يموت. يحيى الله يرضى عنك سيبني اعرف اتعافي منك لتستدير وتخرج من الحجره.

ليقف هو والقهر ينهش قلبه ليهتف.. هتتعافي يا جلبي عهد عليا لاخليك تتعافي. يحيى هيفضل تحت رجلك لحد ما يجيء يوم ما تحسي انك مش بس غاليه لا ده انت روح يحيى من جوه جلبي و حياتي اللي بينبض عشانه ليتنهد ويجلس يدعو ربه ان تعود اليه. 

🌿اللي وصل في القرايه لهنا يدعي لميفو بتيسير الحال و راحة البال 🌿

مرت الايام وبدات عطر تستعيد عافيتها وقرر الاطباء انه من الممكن ان تخرج من المشفي بعد مرور اكثر من سبع اشهر وكان ابنها قد تعافي لتأتيها ساره لتجلس معها وتلاحظ عطر ان ساره حزينه لتسالها مالك يا ساره.

لتنزل دموعها وتقول... مجهوره يا عطر ماجدراش هموت

لتهتف..... طب جوليلي لتحكي لها  كل شئ وتنهار من البكاء.

لتهتف عطر..... طب اهدي اكده ماهو هملها اهوه ورجعلك. 

لتهتف ساره موجوعه جوي هموت ماجدراش بحبه وبعشجه بس بموت انت اكيد حاسه بيا مانت موجوعه زيي. 

لتهتف.. بس حالتي مختلفه يا ساره اني كت ملبوسه وماجدراش عليها انما انت جدرتي انت بس زعلتي هو ماتحملش يبقي ايه. اهو عرف غلطه.

لتهتف ساره.. لاه وجعي منه بزياده

لتهتف عطر.. طب هو بيعمل ايه.

لتتنهد ساره.... ماشي ورايا كيف الدبور لما اتخنجت ماسيبليش دجيجه اتنفس واني تعبت اتوحشته ومش طيجاه. 

لتهتف عطر.... طب ما هو وراكي اهه وشال الفكره دي من جلبه عشانك الصعايده واعرين في حته العزوه يا خيتي.. اهدي اكده وربنا كبير يجرب الجلوب.

لتهتف ساره... وانت يا عطر برضك ايوب عمل كتير وساب تجارته عشانك ورمي ملايين في الترعه عشانك وكان كيف المجنون ما شفناهوش بينطج من الجهر. حني عليه يا عطر ايوب بيحبك. 

لتهتف عطر... وجعي منه بزياده وجعي منه مغروز جواتي. دا كان مع غيري. 

لتهتف ساره..... وحبك بزياده ومغروز جواتك.. الحب هو اللي خلي ايوب يتخلي عن كل حاجه الحب هو اللي خلي ايوب يراضيكي ورايدك ورفض دنيا انغمس فيها عشانك. ايوب بيعشجك يا عطر ماتهملهوش.

لتتنهد عطر بغلب فهيا تحبه ليدخل ايوب.. لتقوم ساره وتقبل عطر وتنصرف لتقف عطر وتهتف اسمع يا ايوب انا عايزه اروح بيتي. 

ليهتف.. طب يا جلبي ماحنا راحين بيتنا. 

لتهتف.. لاه ياايوب اني هرجع بيتي بتاع عمتي. 

ليبهت.. نعم ياختي بتجولي ايه اتجنيتي بطلي حديت فاضي وهمي يلا. 

لتهتف بقوه.. لاه ما هو يا تجف تسمعني يا تروح لحالك. 

ليهتف غاضبا.... ماتخرجيش صوتي عشان الناس ماتتلمش ويلا من سكات 

لتهتف وتقول.... لاه مش همشي الا اما نتكلم ايه جولك. 

ليقول عطر..... بلاش تستفزيني  

لتقول.. انا ما بستفزكش يا ايوب وانت مافيش في يدك الا تسمعني يا تهملني من غير ما تسمعني براحتك. 

ليهتف .. اتفضلي اشجيني.. 

لتقول.... اني هروح داري بتاعه امي واخد ولدي.. 

ليهتف.. والله  وايه تاني كملي كملي دانت ايامك ماهتعديش. 

لتنظر اليه غاضبه لتكمل... وهشتغل واصرف علي حالي. 

ليضحك.. والله دي بجت مسخره. 

لتصرخ..... ماتبطل بقه 

ليقول.. انت اللي نازله رط كيف المخبوله اسمعي هنروح من سكات واعملي ما بدالك في الدار ان شالله تغفلجيها علي وشي انما بعد ما هيوحصلش. 

لتهتف.... ايه هتجبرني عاد تاني 

ليهتف .. لاه بس هاخد ولدي وانت براحتك. 

لتنفعل.... والله اطلع روحك ايه اللي تاخد ولدك اني عايزه اطلج. 

ليهتف.. ماعندناش نسوان بتطلج ومعاها عيال واعجلي بقه. 

لتقول.... وانت فاكرني هسكت. 

ليهتف.. انت جرالك ايه اتبدلتي. 

لتهتف.. لاه ماتبدلتش بس مش عايزه ارجع عطر الهبله اللي بتتاخد وتتجاب عطر اللي مرط نفسها وذلتها وخلتها ملبوسه عطر اللي خت جتتها وماهمكش حاجه عطر اللي خبتك وانت رميت الحب ده واتفرعنت وطلعتلك واحده مليانه شر ماحسيتش انها مش اني. عايز ايه اجعدلك ليه. 

ليصرخ..... عشان بحبك ورايدك. 

لتهتف..... واني اللي كان مع واحده تانيه مش عايزاه انت ماحسيتش الا برغبتك. نسيت حبي بطل بقه عشان اني ما طيجاش روحي. 

ليتنهد.... برضك هترجعي للسيره العفشه دي 

لتهتف اني مابعدتش عنها عشان ارجع وهملني بقه ماهياش عافيه.

ليهتف.. عطر احنا هنروح دارنا َادلعي براحتك وهسيبك براحتك انما غير اكده ما هسيبكيش. 

لتهتف غاضبه.. ماشي ياسي ايوب هاجي الدار واعمل حسابك انك خلاص ابو ولدي وبس ومارايداش اجعدلك مره لتستدير وتاخذ ولدها وتنظر اليه غاضبه..

ليتنهد ويخرج بها ليذهب بها الي بيتها ليرجف قلبها ايه هو جايبني هنا ليه هو سمع كلامي ليعطيها الطفل ويتركها ويخرج لتجلس في بيتها.. هو اتجنن مش جال هنروح الدار جايبني هنا ليه.. لتحس بوجع.. ايه خلاص صوح مانت جولتيله ماهتساملكش مره زهج منك. لتنزل دموعها لتنتحب قهرا لتهمس ايه خلاص اكده خلصت وراح وسابني. لتهتف. مانت جولتي و بجالك شهور مغفلجاها عليه افرحي بقه مش ده اللي عايزاه يا حزينه لتظل جالسه لتدخل ابنها ترضعه وينام لتخرج الي الخارج وتجلس علي الزراعيه لتسيل دموعها.. ادي اخرتها بقيتي لوحدك يا عطر بقيتي مالكيش حد اهوه ايوب اللي جالك ماهيهملكيش سابك.. يلا يسيب ماعايزاهوش اني مش عايزه حد اجمدي واكبري بقه انت ايه هتفضلي ضعيفه ليه اكده لتسمع صوتا خلف الدار لتهب وتخاف لتهتف مين مين بيعدي.. لتسمع صوتا لترتجف مين انطج فيه ايه لتجد ظلا يتحرك لتصرخ وتجري الي البيت خوفا لتحس باحد يمسك ذراعها لتصرخ وتشد نفسها وتصرخ وتقاومه لتسمع ايوب.. مالك يا جلبي بطلي.. فيه ايه

لتنظر اليه بقهر لتندفع و تحاوطه وتبكي بشده وتنتفض.

ليهتف..... بطلي يا عمري بطلي بتنتفضي ليه اكده ليحاول ان يبعدها لتصرخ وتكلبش فيه ليحملها ويدخل بها البيت ويذهب ويجلسها علي قدمه ويحاوطها ليهمس اهدي اكده فيه ايه دي كلها ساعه كت بجيب وكل..

ليرجف قلبها.. بيجيب وكل يعني ماهملنيش.. لتنتفض وتنتحب.

ليشدد عليها طب مالك طيب بتعيطي ليه سايبك زينه مالك اهدي يا جلب ايوب اهدي اني جبتك اهنه عشان تريحي اعصابك ماحبيتش اجبرك علي حاجه يا جلبي.

لتظل جالسه فتره لتقوم وتبتعد لتهتف.. انا ماحدش يجبرني علي حاجه.

ليتنهد ويجلس صامتا فهيا عادت الي ما كانت عليه ليهتف.. طب يلا عشان ناكل طيب  وابقي اعملي ما بدالك وماحدش هيجبرك طيب. 

لتنظر اليه.... انت بتاخدني علي جد عجلي

ليهتف.. يا بنتي بقه بطلي حرج اني تعبت.. اعمل ايه طيب اني غلطان اني جبتك اهنه. 

لتصرخ بغباء.... لاه مش غلطان ويلا من اهنه اني هربي ولدي لوحدي.

ليغمض عينه يتحكم في نفسه ليقترب.. طب انت تتراضي ازاي طيب اعمل ايه جولي. 

لتهتف بعناد..... مش عايزه اتراضي بطل خلاص ومابحبكش ومش طيجاك. 

ليجلس ويتنهد.... طب ماتجوليش كلام ما هصدجهوش انت بتحبيني وعيونك بتجول وعشجاني واني ما هسيبكيش. 

لتقترب وتخبطه.... مالك مغرور اكده مين اللي بتحبك وعشجاك مين دي انت يتعشج فيك ايه اني لا عشجاك ولا طيجاك. 

ليشدها لتقع علي قدمه لتصرخ ليهتف.. يمين بالله لو اتحركتي لاكون واخدك جوا ومعرفك يعني ايه مانتش عشجاني واخليكي في يدي كيف العجينه تجولي اسمي من حرجتك. لترتجف فهيا لن تقدر تقف له ليشدد عليها ويحاوطها ويقبل راسها بطلي اني تعبت وبحبك.

لترتجف كانت تحبه وموجوعه وفكره انه كان مع عطور حرقت قلبها لا تعلم كيف تعود لنفسها كانت تظن انها بعودتها اليه ستصبح ضعيفه ليظل يتلمسها ليهمس.. ليني يا جلبي ليني لحبيبك مش حبيبك برضك وحياه ابننا ليني اني عايزك ورايدك وجلبي انهري ليرفع وجهها بصيلي طيب وحسي بحرجه جلبي اني رايدك وهموت عليكي وعايز تكوني ليه بروحك والله بروحك دي اللي تاخد العجل حبيبي حنيته بالدنيا حبيبي ولا يوم اللا ماعوزته كت ببقي مجهور وانت مش معايا كت بعرفك من نظره عيونك. لتنظر اليه بحنان ليبتسم ويعلم انها لانت لتستسلم له بحنان وتلين بين يديه ليحملها ويذهب بها الي الفراش ويضعها برويه ويظل يتمتم بكلمات الحب ليهمس انت بتاعتي بتاعه ايوب حبيبه ايوب وبس كل حاجه فيكي بتاعه ايوب   ليهمس جسمك ده بتاعي هموت عليه دلوك..

لتدخل الكلمه لعقلها لتتوهم انه يريد جسدها فقط لتنتفض وتصرخ وتبتعد بعد بعد اني مش رايداك..

ليغضب من تحولها ليهتف بطلي بقه اني ماعتش جادر وانت بتحبيني واني رايدك وماهملكيش يا عطر ايوب ماهيهملش عطر لو بطلوع روحها اني كفايه عليا شهور جهر اكده. 

لتهتف بغضب واندفاع وتهور.. عشان مش راجل. ولا تعرف في المرجله اللي يغصب واحده ما يتسماش راجل. خليك راجل مره وهملني بقه اني مش طيجاك هعوز منك  ايه مابتحسش واحده ماعايزاكش هتاخدها غصب برضك.. لو الرجاله ماتت في البلد ماهكونش ليك عشان مش شيفاك راجل من اساسه انت ماتتسماش في صنف الرجاله راجل. 

ليظل واقفا ينظر اليها لتدخل كلماتها عليه تحرق روحه فهو رجل صعيدي مهما كان حبه لها َهيا اهانته رغم مكوثه تحت قدمها اشهر كامله ليقترب منها غاضبا لتتراجع خوفا منه فكان منظره مرعبا. 

ليهتف... اني هاخد ولدي وامشي عايزه تاجي اهلا وسهلا مش عايزه روحي لحالك اللي مش راجل هيهملك براحتك بس بجولك اهه ابني في حضني وعايزه تطلجي هطلجك. انا مايتجليش اكده وابقي عليكي يا بت الناس ايوب راجل ولو روحه في يدك هيمزعها.. خلصت اكده يا تاجي تربي ابنك يانت حره في حالك واني حر في ابني.

لتهتف وقد احست انها اخطئت لتقول.. ولما انت ممكن تطلجني هتاخد ابني ليه ماتسيبهولي طالما خلاص واخداك الكرامه اوي اكده. 

ليهتف.. ماتخلنيش اتصرف تصرف يوجعك يا عطر انت جولتي كفايه وهينتي كفايه ولما كت عايز اراضيكي شهور تحت رجلك براضيكي والاخر طلعت مش راجل وماتسماش في صنف الرجاله. ايوب السوالمي لو كان حد جاله اكده كان جتله وخلص عليه. عموما خلاص اكده يا بت الناس انت من اهنه ورايح ام ولدي وانسي اي رط جولته ولا تجهري حالك ولا نهين بعضنا اني صعيدي يا بت الناس وفوج ده كله اني ايوب السوالمي اللي ماحد يجدر يجفله. اخرتها مرته تجول عليه مش راجل ولا يتسماش في صنف الرجاله. احمدي ربك اني مراعي حالتك واني كتمت غضبي بس اني فعلا غلطان العيشه مش عافيه انت من اهنه ورايح ام ولدي ماهتعديش علي عيني حتي واستدار وتركها لتقف َمقهوره وتسيل دموعها فلم تدرك صعوبه كلماتها فعدم احساسه بانها ليست عطر َو نومته مع عطور قد حرق قلبها لتتنهد عملتي ايه يا نصيبه منك لله غفلجتيها يا مرك يا عطر ده كلام يتجال. لتنتحب  وتاخذ اشياؤها لتذهب ورائه من سكات.

ركبت عطر العربه ليعطيها الطفل لتاخذه ليدير العربه في صمت احست ببعد نفسي رهيب وحاجز بينهم قد اصبح جدارا احست بمدي الخطا الذي قالته من الممكن ان تعترض علي طريقه انسان ولاكن لا تهينه او تجرح رجولته وكلامها من زوجه صعيديه لرجل صعيدي ذو عنفوان قد كسر شيئا بينهم لتعلم انها اخطات وانها عالجت الموضوع بتهور وغضب وان غيرتها من عطور كان ينهش قلبها لتستدير وتنهش حبيبها بعنف. لتحتضن ابنها وترحل مع زوجها كغريبين لا يعلم ماذا سيعالج ذلك البعد النفسي الذي قام من جراء تهورها. دعواتكم حبيباتي براحه البال ولكم بالمثل ❤️ ميفو السلطان ❤️



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الخامس والثلاثون..

وصلت عطر القصر ليرحب بها الجميع لتهتف نبويه يادي الهنا ويادي الفرح  ولد ولدي الغالي ومرت ولدي نورتي يا غاليه الحمدالله علي سلامتك. 

لتقترب عطر وتحتضنها َتهتف.. كيفك يا اماي. 

لتهتف... بخير يا بتي طول مانت بخير. 

ليقترب دراج.... الحمد الله عالسلامه يا عطر. 

لتبتسم له.. بخير يا واد عمي ماعارفاش اودي جميلك فين. 

ليهتف.... بتجولي ايه داني الفرحه ماسايعنيش ان الخير دخل بيتنا علي يدك واخوي رجع لعجله. 

لترتبك ولا تنظر لزوجها..

لياتي طاهر ويهتف.... مرحب بالغاليه اللي رجعت الخير للدار مراحب والله يا بتي كتي خالعه جلوبنا. 

لتهتف وتقبل يده.. كتر خيرك يا ابوي  ربنا يبارك في عمرك لتجد من يحتضنها من الاسفل كان محمد ابن يحي ليهتف وحشتيني جوي يا مرت عمي. 

لتحتضنه وتهتف.... وانت جوي يا محمد. 

ليقول خلاث اكده هتجعدي معاي َتعلميني مش اكده والا هتثيبيني عشان ولدك. 

لتبتسم بحنان... مانت برضك ولدي ايه جولك  هعلمك َلما تكبر ويكبر ولدي تعلمه الحلو كله.. 

لتهتف ساره.. ربنا يبارك فيكي يا خيتي نورتي الدار.  لتهتف خلاص اكده يا ايوب هتتهنن ومرتك هتحطك بعيونها بدل المرمطه اللي كانت. 

لتتنهد عطر فايوب لم ينطق ليقول طب اني هروح اشوف اشغالي يلا يا يحي اما نشوف حالنا وتركهم ورحل دون ان ينظر الي زوجته لتدمع عينها لتلاحظ امه ذلك وساره ايضا لتقترب زينه وتهتف.... حمدالله عالسلامه يا عطر نورتي مال ايوب مش اكده بسرعه انت زهجتيه والا ايه وضحكت. كانها تداعبها 

لتهتف عطر.. عنده اشغال يا زينه ايه يهملهم. 

لتهتف وتلوي بقها.. اه اشغال.. يلا يا خساره اللي فات بس هجول ايه الله يسامح اللي كان السبب 

لتهتف نبويه... فيه ايه يا زينه ولدي رجع لعجله  ونسي التجاره السو دي والحمد لله. شاف تجاره ابوه بالحلال نخش تاني في الواغش ليه. 

لتقترب ساره.... خلاص بقه بطلو الحديت ده ويالا عشان  عطر ترتاح. 

لتهتف نبويه... طب خديها فوج واجعدي معاها اياك تسيبيها يا ساره واني هاخد اكرم واد ولدي انت توعي لنفسك يا عطر ولجوزك واني هخلي بالي من ولد ابني. 

لتهتف عطر.. لاه يا اماي مش عايزه اتعبك. 

لتهتف.. بس يا خايبه بطلي جوزك بقاله كتير لحاله تجومي ترجعي وتجعدي بالعيل عايزاه يطفش اياك والا واحده تاخده. 

لتهتف زينه.... ماتسيبيها براحتها يا مرت عمي تراعي ابنها هنشيلها عيلها اياك 

لتهتف نبويه الله وانت مالك يا بتي كت جولتلك شيليه.. ربنا يهديكي. 

لتهتف... ساره تعالي يلا يا عطر وشدتها وصعدت لتقترب منها وتحتضنها نورتي الدار بجد فرحانه انك كتي السبب ان ايوب ويحي سابو التجاره دي كت خايفه لينجتلو في الاخر انت يا عطر عَملتي خير كبير للبيت ده. 

لتهتف..عطر..  الحمد لله  يا ساره. 

لتهتف ساره... عطر عايزاكي تعتبريني خيتك ومن اهنه ورايح ماتخبيش حاجه عليا. 

لتهتف عطر.... واني حبيتك جوي يا ساره اللي تجيب محمد تنحب بالجوي. 

لتضحك ساره... دا كان مررار. عيشتي هتاجي ميته هتاجي ميته. 

لتتنهد عطر بحزن وتصمت 

لتقترب ساره.... مالك يا عطر حزنانه من ساعه ماجيتي وايوب برضك المفروض تكونو فرحانين لتتنهد عطر.

لتهتف ساره..... طب جوليلي اجدر اساعدك اني متجوزه من سنين واعرف عنك وخابره في الرجاله اكتر وعارفه العيله وتفكيرها مالكو حصل ايه 

لتتنهد عطر وتقرر ان تتخذها صديقه لتهتف اني.. اني كت موجوعه وماكتش اجصد اجل ادبي او اغفلجها. 

لتهتف ساره.. غفلجتي ايه جولي لتحكي اليها عطر.

لتبهت ساره وتهتف... يا مري جولتي لايوب مانتش راجل.. يادي الحزن الاسود جولتي لراجلك ماتساويش في سوج الرجاله لتحني عطر راسها والله ماجصدتش هو اللي كل حاجه عنده غصب ونومته مع المحروجه اللي كت لابساني هري جلبي كت عايزه اوجعه. 

لتهتف ساره.... يا مري وماضربكيش ولا هبدك في الحيطه كيف ده.. ده ايوب سكت وجالك ده بس ولا عملش حاجه دا ايوب الي يدوسله علي  طرف بيجلب عفريت. 

لتهتف عطر..... اعمل ايه جلبي محروج من جبروته وعمايله فيا وجهرتي لما خدني غصب ونومته مع المحروجه دي بياكل جتتي. 

لتهتف ساره.... طب بالعجل اكده يعرف هو منين هتجولي هيحس عاد. هيا كت كياده وصعبه يا عطر وده راجل لما يلاجي مرته اللي هيموت عليها جالعه وبتسبسب َتدلع عجله هيطير بس لاه هو جه في الاخر َماطجهاش وكان فاكرك بتمثلي لانه واعي انك مش اكده وهيا حاولت كتير ترجعه بس هو كان جرفان تجوليلي ايه يعني كان غصب يا بت الناس. 

لتتنهد.. طب ماني كت غضبانه ما يراعي ده مش يغفلجها ويجول خلاص ماهشوفكيش بعيني وبجيتي ام ولدي. 

لتهتف ساره.. طب هو جصر معاكي دا همل حاله ومحتاله َساب تجارته عشانك ماجصرش يا بت الناس شهور لازج فيكي يطبطب ويدلع وانت تزعي فيه زي ما بتجولي َبرضك ماسابكيش.. يبقي ماجصرش. 

لتجلس عطر مقهوره.. طب اني زعلانه منه. 

لتهتف ساره... يا مري انت برضك اللي زعلانه مانختشي بقه الواد انهري سبسبه ورجعتي غفلجتيها اعجلي الا العجربه اللي تحت ترجع تلوف عليه وتلهفه. 

لتنظر اليها عطر بقهر... يا مري طب اعمل ايه دلوك. 

لتهتف... بصي هو ايوب صعب ودلوك زعلان وماهيعبركيش اني خابره ايوب واعر يحي واخد منه كتير مش زي دراج بس ايوب اوعر منه وصعب. يحي لما بيجلب بيبقي طور واجعد اصالح لما جلبي ينهري وانت ايوب دلوك لازمن تعتذريله يا خيتي دي اللي هتخليه شويه يلين بس ما تطمنيش جوي ايوب مش بس طويب دا لكن بيجلب العفريت بيركبه وراسه بتبقي كيف الحجر الصوان. 

لتهتف عطر.. اعتذرله لاه ماهعتذرش اني 

لتهتف ساره.. ليه يا بت الناس مش غلطتي في راجلك.. طب ايه مش رايداه خلاص يروح جولي الحج. 

لتهتف.. لاه والله رايداه بس جلبي واجعني منه. 

لتهتف.... واحد بقاله سنه بيحايل ايه لساتك موجوعه مالك جلبك اسود اكده. لاه اصحك تطولي الرجاله بتزهج اه و َالله يجعد يصالح يلاجيكي اكده يزهد فيكي َالراجل مابيعرف يجعد من غير مره  اوعي لحالك ما تبجيش هبله وطيبه. ايوب السوالمي مش اي حد والعين عليه كتير انك تبقي مرته دي حاجه كبيره وخافي عليه من زينه ماهتسكتش وهتحرب ولو عرفت انه جالك مش رايدك هيبقي مرار اسود ومش بعيد تروح تعرض حالها عليه زينه جادره وواعره ومابتخجلش تعمل حاجه نفسها ومصلحتها.. دلوك مرت عمي هتخلي بالها من اكرم والبت سنيه هنخليها تبات معاه انت بس ترضعيه وتراعيه طول ما ايوب مش اهنه واول ما ياجي تحاولي تجربي شويه وتعتذري بالله عليكي عشان يبتدي يرجع يفكر في حالكم لاني خابره انه جفل عجله خلاص وممكن يجتل حاله ولا يبصلكيش خلي بالك. 

لتنظر اليها عطر بتعجب من كلامها لتهتف.. مانت برضك يحي بيحايل فيكي بجاله شهور ايه الفرج

لتهتف ساره.. لاه يحي خلع جلبي بجصد. ايوب ما كنش يجصد واصل ايوب ماكنش حاسس. يحي راح َنجي وجاب ولبس دبل الله يسهله. 

لتهتف عطر هتتحملي تفضلي اكده داني محروجه

لتتنهد ساره.. بتمزع والله بس مفيش حاجه في يدي لتهتف.... اسيبك تريحي بقه 

جلست عطر وحيده تفكر كيف جرحت زوجها ليس معني ان تكون غاضبا موجوعا ان يعطيك الحق ان تجرح وتهين  كانت تعلم انها اذته بكلامها واهانت رجولته لتجلس مع نفسها.. طب ايه اعمل ايه اه جليت ادبي صوح بس مجهوره البيه ناملي وخاني مع واحده زباله وماحسش ال بيحبني ال كان حس دي مايحسهاس دي كانت سافله وجليله الادب ايه ماصدج يلاجيني جليله الادب يهيص اعمل ايه يا رب بقه.. دا كلام يا عطر تجوليه  مانتش راجل  منك لله  ايه جله ادبك دي طب ايه اكده هيغفلجها صوح.. اني بحبه جوي بس موجوعه اعمل ايه دلوك اعتذر بس كرامتي اعمل ايه لتنتهد عطر انت غلطتي يبقي تعتذري مش معني انك تعتذري انك بتتمحكي فيه. 

لاه انت غلطتي َجامد كمان.. لتتنهد وتنزل لتبقي مع والده ايوب وساره ولم يكن ينغص القعده الا زينه التي كانت تراقب عطر. حركاتها ليمر الوقت ويدخل يحي وايوب ليدخل ويقبل امه وابنه ولم ينظر الي عطرالتي احست بالحرج الشديد.

لتهتف والدته ايه انت نسيت عطر والا ايه دي الغاليه.. ليتنهد وياتي يقبل راسها ببرود ويعود ويجلس بعيدا لتذهب زينه مسرعه َتجلس بجواره فقد شعرت ان هناك شيئا لتغمز لها ساره ان تأخذ بالها و َحذرها ليمر الوقت و َالجميع يجلسون في ألفه وزينه لا تنفك تتقرب من ايوب  وعطر قد اشتعلت تماما ليبدا الجميع في الانصراف  لتاخذ عطر. ابنها وتصعد به لتهتف نبويه شويه اكده يا بتي وهبعت سناء تاخده تنيمه.

لتهتف.... ماشي يا مرت عمي.

******

دخلت ساره علي يحي لتجده  يقف يلبس بنطالا ويضع الفوطه علي رقبته وشعره يسقط منه المياه ويقف بالقرب من التراث  يتكلم لتستدير لتسمعه يقول.. يا نجلاء خلاص كل شئ جسمه ونصيب يا بت الناس اني غلطت وبحب مرتي. ليتنهد يا بنت الناس بتحبيني بكره ربنا يعوضك. طب اهدي بطلي عياط بكره ربنا يراضيكي يا ستي اني اصلا وغلطت وبحب مرتي. نعم يعني ايه راضيه تتجوزيني ماني مش راضي وعايز مرتي طيب. يا نجلاء الله يهديكي بطلي نح. ايه اجابلك اجابلك ليه طيب. اراضيكي ماني سيبت الدهبات والفلوس ومانطجتش يا بت الناس وكل شئ جسمه ونصيب. ليهتف يعني ايه عملتيني راجلك اعمل ايه اني دلوكك ليتفاجا بساره تخطف السماعه كانت قد اشتعلت وتلك الفتاه تحايله لتهتف صارخه.. انت يا بت انت عايزه ايه من جوزي مش خلاص فضيناها  بتنحي ليه وتجري وراه هو مش رايدك. لتصرخ مالنا احنا رايداه والا طين ماتحترمي حالك راجل متجوز وعنده عيل تخطفيه منهم ليه. يعني ايه هتنك وراه والله اجتلك لو جربتي منه وافضحك بت ماتختشيش ايه مش لاجيه رجاله.. وانا مالي بتحبيه حبك برص بت انت ابعدي عن راجلي لاسخمط عيشتك بجولك اهو والله افضحك في الناحيه واغفلجها عليكي. يحي بيحب مرته وبيته ورجع لعجله اتلمي بجولك اهوه لتستدير وتقفل الخط وتنظر اليه مشتعله لتجده مبتسما لتصرخ انت مبسوط صح مش اكده ان الحريم بيلفلفو عليك  لتقترب وتخبطه انت كداب ليه مش جولتلي خلاص خلصت الجصه وانت بتتكلمو يا كداب ايه مابتشبعش كدب.

ليشدها ويهتف بسعاده.... والله يا جلبي ما اتسخمط دا هيا اللي اتهبلت.

لتدفعه وترد.... ليه وواجف تجولها اهدي ماتغيظنيش بتسبسبلها ليه انت هو ايه ده انت تحترم حالك بقه والله ماهسكتلك ويانا يا هيا انت فاكرني هبله.

ليقترب ويشدها.. لاه هبله ايه دا حبيبي واخد جلبي. لاه هيا ايه دانت وانت يا جمر يا واخد عجلي ومافيش غيرك.

لتهتف.. بعد انت كداب خلاص انت مابتشبعش كدب.

ليهتف انطس بنضري لو كدبت والله هيا جراضه اعمل ايه

لتهتف... وترد ليه انت دا مرار ايه ده.

ليشدها لتضع يدها علي صدره العاري ليهتف... طب والله ماعت هرد ده رقم غريب والله اعمل ايه. 

لتهتف ساخطه... تغير تلافونك بجولك اهوه.

ليشدد عليها ليهمس... اللي تجولي عليه هعمله هغيره لو روحي هغيرها. لتتنهد بغلب فيدها علي جسده تكوي قلبها ليشدد عليها ويهمس انا ليا غيرك يا جلبي ليقترب من وجهها ويهمس دانا هموت علي حبيبي يتردلي ومابطلبش الا اكده من ربنا ليرفع وجهها ويهمس اتوحشتك جوي لتخفض راسها ليمسك يدها يحركها علي صدره ليهمس يحي مكوي من جوا لتحس باعصابها تنساب لتسرح في يده ونظراتها علي صدره ليقربها بهدوء لتتلمس صدره بنعومه وهو لا ينطق فزوجته حالمه فيه تتلمسه بحنان ليضمها اكثر لتنام علي صدره وتظل هكذا تملس علي صدره وتتنهد  وهو محاوطها وهو يتجلد حتي لا يفقد تلك اللحظه الهائمه ليهمس بعشجك والله بعشجك لتهمس باسمه ليحس بقلبه ينبض ويغلي ليهمس اعمل ايه دلوك حبيبي هيمان فيا وبيملس عليا بيجطع فيا خايف اجرب تعبت يا جلبي واتربيت. قلبي سهمان فيا يا ناس ليهمس ساره جلبي ماعتش جادر يا عمري.

لترفع وجهها بهيام ليهمس يدك نار علي صدري لتظل تنظر اليه ببلاهه وتنظر الي صدره وهو يشع حبا لها لتنتفض وتهم ان تبتعد ليشدها ويهتف اني بتاعك وبتاعك انتي وبس والله بتاعك انت وبس ولا هكون لغيرك يا جلبي.ىيقترب ويتلمس وجهها لترتعد  ليلمس شفتيها بهدوء لترتعش وتنتفض 

لتدفعه وتهرب من امامه فلم تعد تحتمل ان تكون بجواره ولا تقربه  ليقف مقهورا والغلب يقطع وجهه ليهمس يا رب علي حرجه جلبي. اتوحشتك يا جلبي

*******

صعدت عطر وجلست مع طفلها وظلت تنتظر ايوب فلم يحضر لتحس بالاشتعال.. هو فين بقاله ساعه تحت يا مري لتكَون المزغوده جاعده جاره طب اعمل ايه دلوك انت بهيمه لازمن تجلي ادبك. لتسمع خبطا لتقوم لتجدها سناء اتت لتاخذ الولد لتهتف.. هو ايوب فين يا سناء

لتهتف.. جاعد في الجنينه. 

لتهتف.... عطر معاه حد. 

لتهتف.... اه كت سيباه والست زينه معاه كانو بيتحددتو.

لتهتف عطر... طب يا سناء خدي اكرم  واعطتها طفلها وذهبت وغيرت ملابسها لقميص بيتي قصير وعليه رسوم كرتونيه  ليمر الوقت لتحس انها ستنهار لتجده يدخل الحجره في هدوء ليلقي السلام ويذهب ويغير ملابسه ويتجه الي الفراش لم ينظر حتي اليها لتتنهد و َتقوم لتهتف... ايوب كنت عايزاك. 

ليهتف... خير كان لا ينظر اليها كان يخلع ساعته ويضع مفاتيحه وينتظرها ان تتكلم لتقترب منه وتقف امامه كانت جميله عن حق لتهتف كنت حابه اجولك يعني اني.. اني..

ليهتف فيه... ايه يا عطر عايز انام اني عندي شغل اخلصي.

لتبهت من طريقته فلا يريد ان يتكلم معها من اساسه لتتنهد وتهتف... ايوب اني اسفه.

ليقطب جبينه وينظر اليها لتهتف.... مندفعه والله اسفه اني كت غضبانه َمعلهش جولت كلام عفش والله ماجصد اني غلطلانه في حجك يابن الناس وجايالك اهوه وبجولك حجك عليا ماجصدتش والله.

ليتنهد ويطرق قليلا.. ليهتف.. وببساطه اكده

لتمسك يده.. والله ماجصد حاجه اه الكلام عفش بس كت غضبانه سامحني طيب. 

ليهتف... ايه عايزانا نرجع لبعض يعني بعد كلامك ده. 

لترتبك هاه نرجع لبعض.. لاه مش جصدي اني اني اجصد اعتذر عالكلام العفش. 

ليهتف ببرود... اممم يعني  زي مانتي مفيش مشكله يا عطر اني مش زعلان خلاص ليستدير لتمسك يديه وتهمس... لاه لساتك زعلان اني خابره

ليتنهد.. جولتلك خلاص يا بت الناس  احلفلك عاد. 

لتشعر بالخجل فهيا تريده ان يعود كما كان لتسمعه يهتف.. تصبحي علي خير ليتركها ويذهب الي الفراش وهيا تقف تنظر اليه بقهر..لتذهب اليه وتجلس بجواره.. عارفه انك موجوع من جوه يا ايوب يمين بالله ماجصد ويعني اني كمان جدر ظروفي بالله عليك ما عايزاكش تفتكر اني جصدي اهينك عارفه الكلام اللي جولته عفش واني استحج تجطم رجبتي عليه بس اني اتظلمت كتير وكان عليا حَمل تجيل..

ليتنهد ويستدير ليجدها مائله عليه كانت حانيه بشكل رهيب ولكن كلامها مزع رجولته ليتنهد من قربها فهو يعشقها ليهتف بحنان وتجلد.. خلاص يا عطر جولت كن مفيش حاجه ارتاحي وعيشي خلاص ما هزعلكيش تاني

لتتنهد كانت تريد ان ترتمي في احضانه تراضيه ولكنها شعرت بالخجل لتهتف يعني بالله ما زعلان لتمسك يده وحياه َولدك اكرم جول. 

ليبتسم لها ولكن الابتسامه لم تصل لعينيه لتعلم ان بداخله حاجز كبير لتهتف عيونك مش فرحانه يا ايوب ولا راضيه

ليهتف.. جولتلك خلاص يا عطر عايزه ايه تاني.

لتهتف.. اشوف عيونك رايجه لتقترب وتهتف ماوصلش الفرح ليهم

ليتنهد فلم يعد قادرا.. ليهتف ببرود وعايزاهم يوصلو ليه يا عطر هتفرحي بيهم عاد والا  انت هتفضلي زي مانتي يبقي سيبيني بقه في حالي زي ماسيبتك في حالك واهه مش زعلان رايده ايه تاني تفرج معاكي رايج مش رايج

لتهتف مندفعه ايوه تفرج مش ابو ولدي. 

ليتنهد... ابو ولدك... طب يا عطر ابو ولدك بيجولك ريحي حالك وعيشي لولدك ومشي العيشه خلاص مازعلانش يا بت الناس وماهتبجاش فيه لا مرار ولا حزن ولا غصب.. ليهتف... تصبحي علي خير واستدار وتركها تنظر الي ضهره بقهر.. يعني ايه اكده هو ماله انجلب كني مش جدامه اه ماهو جلي ماهتجيش في عيني طب اعمل ايه دلوك احنا اكده نعمل العمله َنرجع نعض في حالنا واهه مابجتش في عينه ولا حتي بيبصلي وربي ولدك بقه والسحليه الي تحت لو وعت لحالنا هتحرب وتاخده جلبي هيجف  لتذهب وتندس بجواره وتظل تفرك وهو نائما  مغمض العينين  لتمر ساعه وهيا تتقلب علي الجمر لتحس انها ستموت.. لتفتح عيونها لتجده نائما لتهيم به حبا وعشقا فهيا قد اشتاقت له اتوحشتك جوي َجلبي هيموت عليك بس ماجدراش انطج هجول ايه يا رب خزيانه من عملتي السوده وكلامي العفش وهو ماسابش حاجه الا وعملها  لتفكر طب ايه هنام محصوره كده.. لتغمض عينها لتهتف لا والله ما هسيبه للسحليه اللي تحت لتنتظر فتره حتي انتظمت انفاسه لتقترب بهدوء وتندس في احضانه وتلتصق به لتحس براحه وبخدر يسري في جسدها لتنام باريحيه علي صدره وتحاوطه بجسدها وذراعيها ليتململ هووياخذها في احضانه لتتنهد وتشعر بان روحها عادت اليها لتنام اخيرا بين يديه تلتمس من جسده الشعور بالراحه والامان بعد عناء شهور اضنت قلبها نامت عطر اخيرا وعلمت ان ذلك الحضن هو ملازها من اي وجع حاميها الذي لم يتواني عن ان يقف لها ويحاوطها محبا وهيا قابلت ذلك بالصد وحين احست انه بعد وشرد ادركت قيمته فنحن لا نعي قيمه الشئ حتي يذهب خاصتا المشاعر فنحن معشر النساء احيانا نصاب بالكبر وان من امامنا سيستمر ويعطي ويعطي ولكن لا ندرك ان للعطاء حدود وان كل من اعطي اراد المقابل ولو بالقليل.. فنحن نتمنع كثيرا ونحن راغبات ولا يفهم الجنس الاخر تلك المفاهيم الملتويه في ذهن المراه فعقل الرجل لا يستوعب ذلك ولا يفهمه والمراه لا تكف عن هذه الصفات. البعد ليس السبيل ابدا للصلاح.. ولكننا ندرك اننا مخطئين بعد ان نفقد ذلك ويزهد الاخر في المشاعر والعطاء فنعود ونبكي عاللبن المسكوب الذي سكبناه بايدينا.. فعطر انوجعت كثيرا ولكن في المقابل راضاها ايوب كثيرا وكان ايوبا عن حق ولكن عنفوانها زاد وصل الي الجرح فاثر ايوب البعد النفسي حتي تتقبل العيش معه لعلها تهدا لتشتعل اكثر فهيا ادركت انها تريد ذلك العاشق المطارد لا ذلك الاب الذي قرر ان تكون له ام ولده لتصاب هيا بقهر ولا تتحمل لحظه زوال ذلك العشق من عينيه لتركن الي حالها وتفكر كيف ستعيد ذلك العاشق الذي اهانته واذته ورمح بعيدا. بقلمي ميفو السلطان ❤️

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع