رواية الوجه الأخر للحلال الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون والواحد والاربعون الأخير بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الوجه الأخر للحلال الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون والواحد والاربعون الأخير بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت السادس الثلاثون..
قام ايوب وبدات الشمس تداعب عينيه ليستيقظ ليحس بثقل علي صدره وذراعه ليفتح عينيه ليجد عطر نائمه علي صدره وذراعه وشعرها يفترش بقيه الوساده ليرجف قلبه بشده وتنساب مشاعره.. ليضمها لا اراديا بيده ويده الاخري تداعب شعرها ليشعر بقلبه يدق بعنف فهيا قريبه منه بشكل الهب فؤاده ليظل يتلمسها ونزل علي راسها يقبلها ويدفس وجه في شعرها ليحس بها تتململ علي صدره لينام مسرعا كانت سعيده لم تنم هكذا ولم تشعر براحه هكذا كان يكتم انفاسه وهيا تتحرك بجسدها علي صدره ويسمع تأوهاتها... ليحس انه سينفجر من كتمته.. ليهمس.. فوجي بقه اني كاتم روحي بالعافيه دا ايه الغلب ده.. يا رب جمر نايم في حضني. اكتم بقه انت ايه ماعندكش كرامه ليهمس مش جادر اني حاسس بولعه اعمل ايه ماتصحي بقه ههجم عليها اصرعها..
لتفتح عينها لتجد زوجها نائم لتحس براحه وسعاده لتظل ساهمه فيه لترفع يدها تتلمس وجهه بهيام ليحس ان جسده يتشنج فانفاسها تلفح وجهه ليتحرك لتبعد يدها بسرعه ليظل نائما لتعود مره اخري وتنام علي صدره لم تكن تريد ان تقوم لتظل فتره وهو يتصنع النوم و هيا لا تريد ان تبتعد عنه ليسمعها تتنهد وتمد يدها تلمس صدره بحنان ليشعر ان كتمته ستهلك قلبه ليحس انه سيموت ويصرعها بعنفوانه عندما قبلت صدره ليتشنج جسده ليحرك جسده لتشد يدها وترفع راسها بسرعه ليفتح عينه لتتلاقي عيونهم لتشعر بالخجل لتهتف.. ايه فيه ايه
ليهتف مبتسما.... ماعرفش انا كت نايم لاجيتك اكده.
لتشعر بالحرج انه وجدها هكذا لتهب مبتعده وتفرك من الحرج لتهتف كاذبه.. ايه ماختش بالي ايه خلاص مفيش حاجه.
لينظر اليها نظره اخجلتها لتهرب من امامه مسرعه وتذهب الي الحمام لتحس انها ستموت خجلا لتشتم نفسها.. ايه يا زفته الطين هتنفضحي نايمه تملسي عليه وهو مش طايجك.. لتتنهد بوجع طب هو ماعتش طايقني خالص مانا اعتذرت اعمل ايه ااني. كرامتي مش سامحه ماهو اللي وحش وكان عايز يغصبني تاني عشان اتلبس بعفريت مره تانيه لاه اعجلي اكده انت مالك هتجري وراه طيب.. لتتنهد اعمل ايه دلوك طب انكشه واحرج دمه جايز يبطل بروده ده.. ايوه انكشه.. لتيجي تنكشيه تتغفلج اكتر والمسخوطه زينه تاخده طب ايه طب اعتذرله تاني.. لتتنهد اتلمي بقه ايه واجعه اوي هيا اتنيلت اني عارفه..... لتخرج لتجده يغير ملابسه لتقترب مسرعه وتهمس استني اجبلك. لتذهب لتاخذ جلبابا ووشاحا وتفرد الجلباب وتملس علي صدره لتهمس بحنان.. ده بيبقي عليك حلو جوي لتنظر اليه بحب.. بياخد العجل.
ليتنهد بغلب وياخذها منها ويلبسها لتقترب وتضع الوشاح حول عنقه وتملس عليه ترتبه ليتنهد ويبتعد فلم يعد قادرا ان يبتعد اكثر ليحس بنفسه سيلين ليهرب من امامها ليهتف عايزه حاجه..
لتقترب منه وتهمس بلين عايزاك طيب..
ليتنهد ويتجلد ويتركها ويرحل.. لتحس بقهر لتنزل ورائه لتجد زينه تقف له لكي تتحدث معه لتشتعل لتذهب اليه مسرعه وتشده من يده ليهتف فيه ايه..
لتهتف.. ايه مش هتصبح علي َولدك.
لينظر الينا ليستغرب ليهتف طب بالراحه طيب زينه تجول ايه.
لتنظر اليه غاضبه ومالك بيها عاد تجول والا تنحرج هاه والا فيه ايه بالضبط.
ليهتف.. انت صاحيه تجولي خناج عالصبح اني جيت جارك. ليتركها تغلي.
لتاتي اليها زينه.. ايه يا عطر براحه علي ايوب. ايوب مابيجيش اكده اساليني اني وضحكت وتركتها.
لتحس بالقهر لتصعد الي ساره لتدخل عليها.. تعالي شفيلي حل في الحربايه اللي تحت دي اني خلاص دمي انحرج البت مراجبه الواد هموت واعتذرت له واتهببت ودا تلاجه ماعندوش دم دانا رشجت في حضنه والبعيد مابيحسش.
لتهتف ساره.. معلهش ايوب صعب وانت غلطي جامد.
لتهتف.... ماني اتهببت
لتهتف ساره..... كلامك َوجعه دا صعيدي وحطي فوجيهم انه ايوب.
لتهتف.. طب جوليلي اعمل ايه.
لنهتف ساره و مجدامكيش الا انك تشغلي كيد النسا.
لتهتف اشغله ازاي
لتهتف ساره.. يعني تدلعي اكده تلبسي اكده يعني حركات نسوان واكده.
لتهتف..... يا مري اغريه جصدك.
لتضحم ساره لا سيبيه لحد اما العجربه تاخده والا اخرتها هتبقي ضرتك بطريجتك دي.
لتخبطها عطر... ماتتلمي اني ناجصه حرجه دم.. طب يا ايوب والله لاوريك..
لتتنهد ساره وتسرح لتحتضنها عطر.. انت يا خيتي كفايه اكده يحي بيحبك.
لتنسال دموعها.. واني بعشجه اني بحبه جوي ووحشني جوي داني بسهر ابصي عليه بس مش جادره داني شفته بيحضنها كان هيتجوز لواا اني شفته تجوليلي بيحبني.. اه بيحبني بس بيحب روحه اكتر.
لتهتف عطر... طب ماهو فضلك اهوه علي روحه. انت بتحبيه كفايه اكده.
لتهتف ساره.. بحبه بس دا بس جربه بيدوخني لما بيجلي بحبك بدوب هموت واترمي في حضنه وحشني جوي وما عارفاش اسامحه اعمل ايه جلبي بينشج نصين وهموت عليه. ابص بس لعيونه انسي حالي.
لتهتف.... تعالي علي حالك وسامحي خلاص اهه خلينا نعيش بقه. لتتنهد وتنزل وتتركها لتظل ساره جالسه حزينه يقتلها الشوق لحبيبها لتجلس تتطلع الي السماء ولا تفعل شيئا لتتذكر ايامها مع حبيبها احست ان صدرها يمزقها فشوقها لحضنه اصبح يلسع جسدها ليمر وقتا وهيا تائه لتحس بالارهاق من كثره التفكير لتقوم ساره وتاخذ حماما وتخرح لتلبس ملابسها كانت تلف الفوطه حول جسدها لتذهب وتجد بيجامه يحي مرميه علي الكرسي لتقترب بهدود وتمسكها وتشمها وتتوه في رائحتها لتقبلها وتحتضنها وتسيل دموعهاوتتوه مع ملامستها لتهمس اتوحشتك جوي عايشه في نار ماجدراش ابعد اكتر من اكده وانت وجعتني جوي انت جسمت جلبي نصين تحط يدك علي واحده غيري كت هتبقي ليها كت هتلمس واحده غيري جلبي بيحرجني كت هموت ساعتها يا رب تعبانه لتمسك ملابسه و تتوه فيا
عاد يحي فهو اصبح بائسا من رفضها له ويعيش جحيم بعدها فهو لم يقربها منذ شهور ولم ينظر اليها منذ مده ويشبع بعيونها فهيا تعامله كانه ليس موجود ليحس انه سيجن فهو اشتاقلها ليعود الي الحجر لينشل مكانه فحبيبته جالسه تحتضن بيجامته وتقبلهاودموعها تسيل وجسدنا يظهر بسخاء ليهمس.. بتعملي ايه يا جلبي طب ماني اهه خديني كلي والله ما هنطج جلبي يا ناس بيبوس حاجتي منك لله يا يحي عملت في مرتك ايه بس. اه ياجلبي شكلك ياخد العجل كانت مغمضه تتوه في دنياها مع رائحته لياتي ويحاوطهاويقبل جانب وجهها لتحس بدنيا اخري لتسمعه يهمس بعشجك لتبتسم وتحس انها تتخيل ليديرها بهدوء ويرفع وجهها ويلتصق بهاليهمس جلبي دايب فيا ليتلمسها لتبتسم اكتر ليرتجف قلبه ليمسك َوجهها ويهيم بها لتفتح عينها بتوهان ليحس بقلبه سينخلع فزوجته منذ شهور تنظر اليه بعشق اضني قلبه فزوجته بين يديه تشع عشقا ليتلمسها بحنان ويهمس لها بكلمات الحب ليحس انها ستقع منه ليشدد عليها ويرفعها ليعود اليها الوعي رويدا رويدا ليدرك انها سترجع لنفسها كانت تفتح عينها وتغلقهم لتفيق من حاله التوهان التي دخلت فيها معه ليندفع ويهيم بها ومعها ويهمس بحبه وعشقه لها لتذوب مره اخري من فرط اشتياقها له ليظل مشدد عليها ليحملها بهدوء لا يتركها حتي لا تعود الي رشدها لتتعلق به دون وعي منها ليريحها ليرتوي من عشقها وقد اضني البعد قلبه لتدخل في دنيا العشق التي كانت بينهم. اصبحت حالمه بين يديه طائعه تعطيه وتاخذ منه وتروي قلبها الذي شقه البعاد لتتوه وتتوه وتذوب لتتصاعد رغبتهما ويتوها معا في وصله من العشق الذي تاه منهم منذ شهور بسبب تهور ذلك العاشق وعدم رضاه ليجتاحها برغبته التي كبتها لشهور وتستقبل رغبته بحب وتعطيه من حبها ليستكين جسده ويرتاح بعد ان اخذ جرعه جعلت الخدر ينتشر في جسده كانها اكسير الحياه لياخذها في احضانه كانها رَوحه ليهمس جلبي هيجف من جمالك َوحشتيني جوي و َالله وحشتيني ما مصدج َجتتي شايطه ورايدك هموت والله.. ليقبلها بحنان ويقبل راسها لتعود هيا الي نفسها بعد ان تاهت في ذلك العشق الذي نامت تحلم به.. لكنها لم تحس بما دخلت فيه لتبتعد وانزوت بعيدا واجهشت بالبكاء لينحصر علي حاله ليقترب ويلتصق بها لاه بالله عليكي لاه ماتبكيش والنبي بالله عليكي ماتضيعيش حلاوه اللي كنا فيه جلبي هيخرج من مطرحه.. اني مش مصدج من شهور جتتي بتحرجني َحبيبي في حضني ساره اني اتربيت والله كفايه بعاد جلبي انهري والله انت خابره اني ما بعرفش ابعد عنك وبعدك َجتلني اعمل ايه كفايه بالله عليكي موجوع.. ليمسك يدها ويملسها علي صدره العاري والله اهنه نار وموجوع عالاخر لتسيل دموعا ليقبل وجنتها ويلتقط دموعها بشفتيه ليهمس حبيبك اهه جارك ما رايدش الا انت ولا عايزش في الدنيا الا انت كفايه بالله عليكي
لتنظر اليه من بين دموعها لتقوم ليحتضنها لاه ماهتروحيش في حته هتفضلي في حضني بالله عليكي شويه بس ماستاهلش شويه اروي جتتي اللي شججت دي ليشدها لترتمي في احضانه ليهتف.. بالله عليكي اهدي وحسي بيا زي ماني حاسس بيكي انت رايداني وانا رايد ووالع وشايط لتستكين علي صدره ليتنهد ويهتف سامعه دجه جلبي تحت راسك سامعه صدري هينفجر ازاي والله هينفجر مارايدش الا اني افضل اكده ليرفع وجهها ليهتف والله بحبك وبعشجك والله وحشتيني وربتيني وطلعتي روحي.. كانت لا تنطق ليهتف.. طب ماهتنطجيش اياك هتفضلي ساكته تجهريني بدموعك دي اعمل ايه بس ليتنهد ويظل يمسد علي جسدها ويضمها اليه وجسده يشتعل لتتململ ليشدد عليها نامي بالله عليكي ماهعملش حاجه اني حايش نفسي نامي واني حاسس بيكي وجتتي لامسه جتتك نامي في حضني حسي بيا وحاسس بيكي وبس.
لتستكين وتنام في احضانه لتهرب من وجعها واشتياقها له ليظل يمسد عليها حتي تاهت في احضانه ليظل هكذا حتي نام هو ايضا فهو لم يري النوم من اساسه وكل ايامه يظل بجوارها يتقلب علي الجمر لينام هنيئا معها لفقده انس الليل ليستريح كل منهم في حضن الاخر.
*****
كانت عطر تجلس مع نبويه صامته لتهتف نبويه.. ايه لساتكو زعلانين برضك ربنا يهديكو البيت بجي غم.
لتهتف.. اعمل ايه يا مرت عمي بس هو صعب جوي.
لتهتف نبويه.. يا بتي ماهو بحاله شهور بيصالحك ايه اللي جرا بينكم.
لترتبك عطر وتخجل ان تقول لها لتهتف نبويه.. ايه خجلانه تجولي ايه اللي حوصل.. طب يبقي غلطانه.
لتهتف مسرعه.... ماني اعتذرت اعمل ايه تاني.
لتهتف نبويه.... ايوب واعر وكرامته فوج اي حاجه انت غفلجتيها وجيتي علي طرفه صوح. لتحني عطر راسها لتهتف نبويه خلاص يا بتي خليكي وراه واتنحنحي الراجل بيحب السبسبه خليكي كيف المحروجه اللي كت لابساكي كت فاجره لتضحك نبويه بس بالعجل تكيدي بالعجل.
لتتنهد عطر وتهتف... طب يا مرت عمي هعمل اللي جولتي عليه ولا ههملوش واصل.
ليمر الوقت ويدخل ايوب ليجلس وياخذ ابنه يداعبه ليظلا فتره لتدخل زينه بصينيه الاكل لتهتف.... الوكل يا واد عمي عملهولك بيدي. لتقترب وعطر تخرج نار من عينيها ليبتسم لها.. تسلمي واخذ الصينيه وجلس ياكل بهدوء وزينه تقف بجواره َكل حين واخر تعدل له الاكل وتقربه منه وعطر احست انها ستهجم عليها تقتلها لتهب هيا وتهتف ايه يا زينه واجفه ليه اكده رجلك يا حبيبتي ايوب بيجعد ياكل براحه هتتعبي اكده
لتهتف زينه.. يوه.. اتعب ايه بس.. بس هو ياكل ويتهني
لتذهب اليه عطر وتذغده في كتفه كل واتهني الوكل عجبك.
لينظر اليها ويتنهد من غضبها فهو يعلم انها تغار عليه ليبتسم ويهتف ايوه عجبني تسلم يدها. لتقف هيا تاكل روحها لتستدير وتهتف مرت عمي اني هاخد ولدي و َاطلع
لتنظر اليها نبويه وتغمز لها.. لاه سيبيلي اكرم مانت عارفه مابعرفش انام من غيره.
لتصعد هيا الي الاعلي.. ايه هموت انزل اجتلها العجربه خرابه البيوت دي والا اجلب الصينيه عليه ينحرج ويتلسوع اشوفك متسلخ يا ايوب ال ايه عاجبنبي وتسلم يدك.. اخص عليك بابو ديل.. اه مانتو الرجاله اي برص معدي تريلو عليه طب ايه هتفصلي مجهوره اكده المحروجه عطور كانت حلياه التدب اني مابعرفش اعمل اكده يادي المرار.. طب ايه لاه لازمن اجل ادبي ماهم بيحبو جله الادب اعمل ابه اغريه ازاي ده يادي الروبه انت هتنهبلي جوزك هيتاخد اتلحلحي يا مصيبه لتستدير وتبحث في دولابها لتخرج بيجاما قصيره تظهر فخديها بسخاء وعليها بادي بحمالات رفيعه وترسل شعرها وتجلس تمسك تليفونها تنتطر رد فعله.. اجمدي عسان لو مجاش يصالحك تجومي تجتليه اه هيتجتل انهارده واجولهم دا عطور مش اني. كانت تهز قدميها وسارحه تاكل اظافرها.. اه هو يجي يلاجيكي جمر اكده يهجم عليكي ترشجي في حضنه اه هما بيعملو اكده في الافلام اما اشوف انهارده يا اتصالح يا يبقي نهاره طين بتاع السحليه ابو بطن.
كانت تغلي ووجهها احمر ليدخل عليها ايوب ليجدها بهذه الطله المهلكه.. ليهمس يخربيت جمال امك البت بتنور يا مري اعمل ايه اطفش فين دلوك.. ليتنهد جمر يابنت الايه تتاكلي اكل. ليتنهد ماتحترم حالك مش جالتلك منتش راجل تبقي مش راجل لو انهبلت عليها تاني هم واتنيل غور شوف هتعرف تنام بولعتك دي ازاي ليدخل ويغير ملابسه ويتجه الي السرير لتنظر لتهتف نهار ابوك اللي تحت اسود وطين علي دماغك دا هينام امال هغريه امتي يا مري دا ما بيتغراش ليه بقي سوسن والا ايه.. ايه مفيش هوا لابسه َجعداله جمر جالعه وجعداله عشان يتنحرر يروح ينام هو شارب مهدءات يا مري دا مانطجش ايه الجهره دي لاه والله ماهسيبه لتقوم وتظل تفكر اعمل ايه منك لله لازمن تجلي ادبك فكري لتنظر الي السجاده لتذهب اليها وتضع قدمها تحتها وتمشي للتتعثر لتتاوه ليسمع صوتها ليستدير ليجدها تقع علي الارض وتمسك رقبتها ليهب مسرعا ايه فيه ايه
لتنظر اليه بوجع وعشق.. موجوعه جوي.
ليقترب ويحملها لتحاوطه بذراعها وتقترب من وجهه ليتحامل علي نفسه ويريحها عالفراش لتان بوجع ليبتعد قليلا ليهتف ايه بيوجعك لتقترب منه وتريه رقبتها وتهمس بص اهنه بيوجع.
ليرتبك من قربها فجسدها ينير امام عينه ليهتف بحشرجه.. طب اجبلك حاجه.
لتهتف.. هاتلي مرهم وادهنلي الوجع ليقوم مسرعا ليعود لتقترب منه وتركن علي صدره ورقبتها ظاهره امامه وباقي جسدها بسخاء وكان هو قد اشتعل عندما وضعت يدها علي صدره.. ليفتح المرهم ليبدا في تدليكها وهيا تان بهدود وهو ينشل من غليانه والنار تتاجج في جسده وما ذاد اشتعاله اصبعها التي تداعب صدره ليحس انه سيهجم عليها ليشعلها ويشتعل معها ليظلا هكذا كل سارح مع الاخر ويحس بجسد الاخر ليتوقف اخيرا لترفع نطَرها ليحس ان شفتها ستلامس شفتيه لينهج بشده لتهتف ايه خلصت.. ليهز راسه لتقترب اكثر وتهمس ربنا يخليك ليا يا راجلي هنا لم يقدر ان يتحمل ليقترب بشفتيه لتعود هيا للوراء وتهمس تسلملي.. راحت خلاص تصبح علي خير واستدارت وهو قد اشتعل عن اخره ليقومَ مبتعدا ويدخل الحمام ويرزعه لتقفز هيا بفرح ولسه يا جلب عطر اشتغلي يا بت اشتغلي هاتي العسليه بتاعك يحب ويرشج فيكي
اما ايوب فخلع ملابسه ووقف تحت الماء البارد ببرد جسده المشتعل ليظل فتره ليخبط عالحائط.. اني والع دلوك اخرج افرتكها دلوك ايه الولعه دي البت نار اتجننت هتجفلها ازاي يا حزين البت نار خلتك نارين ما جادرش رايدها الجزمه ام لسانين طب اخرج ارزعها علجه افش غلي واخدها افرح بيها دا تاخد العجل ليظل هكذا حتي هدا جسده ليخرج ليجدها نائمه ليذهب الي السرير بغلب وينظر اليها ويتامل جمالها كانت تتصنع النوم وتنتظر حركاته ليتنهد ويندس بجوارها اراد ان ياخذها في احضانه ولكنه تجلد ونام يفكر بها وبقربها..
لتهمس لنفسها.. يا واد اتلحلح عبوشكلك قمر نايم جمبك اهه وانت ايه بومه مابتحسش. لتظل فتره حتي ملت لتفتح عينها لتجده مغمض العينين.. لتتصنع انها تتقلب وتضع نفسها في احضانه لتحس بجسده يتشنح لتسعد هيا بناره الني تحرقه.. اما اشوف هتكمل لميته يا جلب عطر وكلبشت فيه ونامت تنعم بجسده وقربه اما هو فكانت النار قد وصلت مزداها ليحس بجسده يشتعل من رغبته ليشدها بين يديه يعتصرها لتندس اكتر في احضانه وتضع يدها عليدصده العاري وتنام ليغمض عينيه ليتنهد ويغتحهم وينظر بحسره الي جسدها ليقبل راسها وينام من غلبه.
الواد ده علي اخر الروايه هيقلب حسحس 😂😂😂😂
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت السابع والثلاثون...
استيقظ ايوب ليجد حبيبته في احضانه ليتنهد بغلب.. ويتلمسها بحنان ويداعب شعرها ليهمس طب اعمل ايه لحد ميته هتحرجيلي جتتي اكده انت اتخبلتي مش جولتيلي مش راجل ايه اللي رجعك حنينه اكده تكونش اتلبست تاني يا مري هفضل كاتم اكده ازاي اعملها ايه جربت وجعدت احايل هانتني واتمسخرت عليا بعدت عنها رشجت جوا حضني ما مستحملش طيب جربها نار وبعدها نارين.. كلامها جطع جلبي ليه تهيني اكده اه غلطت بس اعتذرت وكت تحت رجلها تجول مش راجل اني. اكده يا عطر واني اللي اتمنالك الرضا.. بس ايوب مش اكده مايعرفش يتحمل اكده ويتهبب يبقي كويس جوم جوم وابعد بلا جله جيمه هيا هتوديك وتجيبك والا ايه ليقبل راسها ويقوم ويتركها.
ليمر الوقت لتستيقظ لتجد نفسها بمفردها لتحس بغيظ الدنيا لتجلس بائسه.. طب اعمله ايه عاد دلع وادلعت جلع َو جلعت اعمل ايه اسبسبله اكتر من اكده فين ماعتش عارفه افكر ايه جبله طب اعتذرت وسبسبت هو ايه واعر ليه اكده .. طب ايه ماعتش في يدي حيله اسيبله البيت واغضب جايز يحس.. لتنهر نفسها اجعدي يا محروجه تسيبي ايه وتاجي العجربه تاخده اكتمي وإلبدي فيه اما نشوف اخرتها لتنزل لتجد زينه جالسه بالقرب منه لتسمعها تقول.. ايه يا ود عمي مالك متغير اكده وساكت لو فيه حاجه مش علي هواك غيرها وخد اللي علي هواك واللي يرضيك بعيونه.
لتشتعل وتقترب منها لتهتف... هو ايه يا ست زينه اللي هيراضيه بعيونه.
ليستدير ايوب َليجدها مشتعله لتهتف زينه ببرود.. ايه يا عطر انت اتجلبتي تاني والا ايه.
لتصرخ..... وانت مالك انجلب والا انهبب مالك بيا هاه ومالك براجلي وهواه وطين. ﷼
ليهتف ايوب.. عطر صوتك ما يعلاشد.
لتنظر اليه..... وكمان بتدافع عنها هو فيه ايه مبسوط للهانم وهيا واجفه تتنحنح.
لتهتف زينه.... اتنحنح.. بطلي رط وعلي العموم ماشيفش هو نحنحه من حد تاني يبقي انت زعلانه ليه.
لتنظر اليها.... يا نهار ابوكي اسود انت عايزه تتنحنحي علي راجلي يا محروجه والله ما هسكتلك لتهجم عليها لتصرخ زينه ليقترب ايوب ويشدها لتدفعه بعنف.. بعد بعد والله لاجيبها من شعرها الحربايه خرابه البيوت فاكراني لسه هبله والله ما هسكتلها بعد بجولك
ليحملها ايوب وهيا تصرخ وتقاومه بعنف ليصعد بها الي حجرتهم ليدفعها لتنظر اليه بغضب ليهتف.... اتخبلتي انت اتجنيتي مالك طايحه اكده حد جه جارك.
لتقترب منه وتصرخ.. ايه مبسوط بالهانم اللي هواها جه علي هواك ايه مبسوط جوي وجاعدلها تنمسخر وتسبسب.
ليهتف.... عطر اتلمي اني علي اخري.
لتهتف.... وان ماتلمتش هاه عايز ايه انت عايز الحربايه دي تاخدك هاه والله اجتلك.
لينظر اليها ببرود.... ليه مش اني مدشد راجل مالك بيا تاخدني والا ماتاخدنيش اروح والا اولع بجاز مش انت مش عايزاني راجلك ولا شيفاني راجلك هيا بقه هتموت علي ده مالك انت.
لتحس بحرقه قلبها.. مالي بيك مالي بيك انت بتجول ايه انت بتبص للعجربه دي يا ايوب.
ليهتف.... انت صالحك ايه مش خلاص اللي بينا ولدك.
لتقترب منه.... بس اكده لتنظر اليه بغضب... لاه انت بتاعي اني. بتاع عطر والله اطلع روحك لو رحتلها.
ليهتف.... لا والله هو ايه لعبه اياك بتاخد واتجاب بمزاجك شويه مش راجل ولما واحده تبصلي وابصلها احلي في عينك لاه هيا سهله اكده.
لتقترب.... ايوه سهله انت بتحبني اني مش هيا وتحترم حالك عندك عيل.
ليهتف..... مش بالحب بالجيمه والتقدير وزينه معلياني فوج راسها.
لتقترب منه وتهتف.... وانت بتاعي يا ايوب ايه جولك ولو فكرت تجرب منها هجتلك واجتلها ايه جولك بقه.
ليهتف.... كيف ما جولتيلي اني مش شايفاك اصلا واستدار ليخرج لتهجم عليه وتقف له عالباب لاه واني ما هسيبكش لتهجم عليه وتلف يدها حوله وتتعلق به.
ليتنهد ويهتف..... عطر بعدي اني مش طايج حالي وكفايه مسخره اكده ايوب ما بيتاخدش ويتجاب..
لتكلبش فيه وتهتف.. لاه ايوب بتاع عطر ما هيهملهاش للعجربه تاخده حط يدك حواليا حس بيا ايه مش رايد عطر خلاص ما جولتلك حجك عليا ايه جلبتك دي بطل والله اجتلهالك.
ليهتف.... وهو ده اللي حارجك هيا وبس انما جبل سابج كت مش راجل لترفع وجهها وتتعلق برقبته ليمسكها من وسطها لتهمس بدلع.. لاه دانت راجل وسيد الرجاله وما هسيبكش ليها لو هموتك اكده واندفعت تقبله قبله حانيه ليغمض عينه يتحمل علي نفسه ويده تقبض علي جسدها ويشدد عليها لتتنهد فهو لا يجاريها لتتلمس شفتيه ايه نسيت عطر ما هامكش خالص ايوب بطل خلاص اني غلطانه.
ليتجلد ويبتعد.. .. بطلي وعيشي لولدك وما تتعبيش حالك
لتحتضنه وتهتف.. لاه ما هعيش لولدي هعيش لراجلي وخلاص انت حر لو مش رايد اني رايداك وابقي شوف هتبعد ازاي يا جلب عطرلتتلمس صدره وتقبله لتهمس اتوحشتك جوي..
ليبعد يدها.. بطلي عاد..
ليهتف.. ولو انا مبطلتش ايه هتبعدني لتهمس طب ابعد اني اهه مستنياك لتحاوط رقبته وتقبل صدره كان سينفجر.
ليهتف انت حره في نفسك خليكي اكده ماورناش حاجه احرجي روحَك بقه..
لتبتعد عنه وتذهب الي الباب وتقفله ليستعجب انت بتجفلي الباب ليه.. اتخبلتي بعدي وافتحي
لتنظر اليه بخبث وتهتف... لاه ماليش مزاج لتضع المفتاح في صدرها ليبهت من فعلتها لتهتف.. بص لو ما صالحتنيش هجلبلك كيف عطور وما هسيبكش ومش هخجل اني راجلي مايبعدش عني اني غلط وخلاص عرفت وماهسيبكش لحالك تاني.
ليهتف. لا والله دا بمزاحك اياك لتقترب منه بدلع.. لاه بجلبي اللي هيموت علي حبيبي
ليهتف... طب هاتي المفتاح عشان اتهبب اغور من اهنه.
لتهتف.. خلاص مد يدك خده.
ليتراجع.. انت اتخبلتي ماتتلمي بقه.
لتضحك وتقترب وتحاوطه.. طب هديهولك بس بشرط تراضيني.
ليقطب جبينه لتلمس شفتيه ليغمض عينه ليهمس يا رب ايه المرار ده انت اتخبلتي.
لتحاوطه.. لاه اتوحشتك بالجوي والله اتوحشتك يا جلبي لتنظر اليه بهيام ليحس بتصاعد ناره ليقترب بغلب ليلمس شفتيها لتحاوطه وتشده اليها هنا لم يستطيع ان يصمد اكتر لينهال عليها ويتوه معها كان يشدها اليه بقوه وهيا تستجيب وتحسسه بها ليحس انه سينفجر معها كانت تعلم انه اصبح لها لتبتعد هيا وهو يقف مشتعلا وينهج بشده تقبل شفتيه وتهتف انت مش ادي يا جلب عطر وتستدير وتفتح الباب وتنزل تجلس مع ابنها..
ليقف هو محصورا ودي هعمل معاها ايه يا غلبك يا طين البت نار والعه وهتجيبك علي بوزك اه كيفها جابها اكده وانت حزين هتطرشج من كتمتك بس ايه اعمل ايه والا هو حليت في عنيها عشان المحروجه اللي تحت بتسبسب ليا طب لو كت فضلت اجري وراها كانت هتجلي العفش كله اعمل ايه دلوك اصالحها وخلاص واجي علي كرامتي والا اعمل ايه طيب.. ماعتش جادر اجمد اكتر من اكده البت نار هموت عليها طب اغضب هبابه وارجع اخدها اه اغضب شويه عشان كرامتي والا اهبب ايه. ليتنهد وينزل يهرب منها ليري اشغاله.
********
عند ساره ويحي كانت تنام في أحضانه باريحيه ليفتح عيونه ليحس بحلاوه الدنيا اخيرا ان زوجته نائمه يتلمسها بحنان ليقبل جبهتها ليهمس جلبي الجمر ده وجعته حجك عليا يا جمري اني كت اهبل وعبيط دا حبيبي نسمه ماتتسابش بس اعمل ايه.. ليجدها تتملم بين يديه بارتياح ليهمس يا جمالو جلبي يا ناس يا رب اهديها ليا اتوحشتك يا جلبي.. لتفتح عينها بهدوء لتجده ينظر اليها نظره عاشقه لتبتسم له بهيام ليهمس جلبي هيجف لينهال عليها يقبلها ويذيبها من فرط عشقه الذي اكل قلبه لتفوق هيا وتبعده الا انه كلبش فيها.
لتهتف.... بعد بعد بعد عني.
ليهتف.... يمين بالله ماهبعد دجيجه اني جتتي انحرجت بجالي شهور باكل حالي يجوم لما حبيبي يلين اكده ابعد والله لو روحك وروحي طلعو اني ما صدجت ألمس الجمر.
لتحاول ان تبعده بعد بجو لك بلاش مسخره وجله ادب..
ليتلمسها بهيام يا لهوي نفسي اتمرغ فيها وحشتني..
لتصرخ.... احترم حالك بقه واختشي وبعد عيب اللي حوصل ده.
ليركن عليها لتغمض عينها تحس انها ستنفجر لينزل بشفتيه يتلمسها ليهمس ايه اللي حوصل دا احلي حاجه كنت هنهبل يا جلبي والله. يحي خلاص نسيتيه مش عايزاه يحي اللي جواتك يحي اللي بيعشجك ساره اني رايد جربك ومحجوج ليكي بالله عليكي بطلي تحرجي فيا
لتنزل دموعها وتهمس... بطل ابعد انت ايه ما كفكش وجع فيا ابعد
ليهمس لاه والله ماجدر ابعد دجيجه ومن اهنه ورايح اني هبقي معاكي بكيفك غصب عنك اني كفايه مرار لاكده وتعجلي بقه عشان والله اموت حالي.
لتهمس بطل تجول اكده
ليقول.. خايفه عليا خايفه يا جلب يحي.. والله بحبك يا بت ارحميني بقه اعمل ايه شهور ورمت.
لتدفعه بعد بقه انت ايه مش طيجاك اني
ليضحك.. كدابه دانت هتموتي عليا زي ما هموت عليكي وامبارح كنا في نار ما هطتجنيش ازاي.
لتنظر اليه ساخطه فهو يعرفها ويحس بها لتهتف وماله بس برضك ده غصب عني ومش رايده اكده اه بضعف بس مش رايده..
ليهتف... لاه رايده وهخليكي تجولي اكده داني يحي ماتجفيش ليا ماهسبكيش.
لتصرخ.... عندك الحيطان اخبط راسك فيهم.
ليضحك لينظر اليها بخبث... بقي اكده لاه ماهخبطش راسي ليقترب.
لتصرخ بعد والله الم عليك الخلج
ليضحك عشان يعرفو اننا جالبينها مردغه ليشد الملايه لتصرخ احترم حالك بقه عيب اكده.
ليهتف مش جبل ما تراضيني وتبردي جلبي اني خلاص ماعتش هسكت
لتهتف... انت ايه جبله ما بتحسش بعد احسنلك
ليشد الملايه اكتر لينكشف مقدمه صدرها لتصرخ وتكلبش فيها بطل بقه انت ما بتختشيش ليضحك
لاه مابختشيش ها لسه هترطي
لتهتف.... ساخطه عايز ايه انت..
ليهتف .. عايز حبيبي ياجي اكده ويجرب مني ويهبدني بوسه اسورج فيها.
لتهتف ساخطه.. تصدج انك جليل الحيا واني ماهعملش اكده ليبتسم بخبث ويقترب بخبث..
لتصرخ... بطل بقه ايه جراضه جافشه فيا طب بطل استني ولم يدك دي واتسخمط بقه اجعد اما الم حالي. ليبتسم ويركن علي السرير لتظل تنظر اليه غاضبه لتلم الملايه حولها بغضب وتلفها جيدا لتقترب منه وتهتف يدك جنبك بدل ما اطين عيشتك انت حر ليهز راسه لتقترب بهدوء لتضع يدها علي صدره ليتنهد وتقترب هيا من شفتيه لتقبله قبله خاطفه ليشدها من وسطها لتقع عليه ليهمس لاه عايزها رايجه من الجلب بصي في عيوني واصحك تجفليهم.
لتبتلع ريقها لتنظر الي عيونه لتحس انها ستنهار لينظر اليها بهيام لتقترب بهدوء وقد بدا الخدر يجتاحها وعيونهما متعلقه ببعضهما لترتعش بين يديه ليظلا هكذا كل يشعر بالاخر ليشدها يحي بقوه ويدخلها أحضانه وينهال عليها لتستجيب له ليتوها معا ولا يبتعد عنها حتي هلكا معا ليبتعد اخيرا ليهمس بطلي تحرجينا وتبعدي عشان اني ماعتش هسيبك لعجلك..
لتدفعه بقوه وتندفع تهرب منه ومن مشاعره لتدخل الحمام وتقفل علي روحها.. يا مري ماعش جادره وهو جليل الادب اوي يا رب موجوعه وعايزه اسامحه بس صورته وهو حاضن المحروجه دي بياكلني.. لتسمع خبط ليقول ماتفتح يا جمري مش محتاج مساعده
لتصرخ اتلم بقه بجله ادبك دي.
لتسمعه يضحك.. لاه من اهنه ورايح مافيش الا جله الادب هطلع عليكي الشهور اللي فاتت افتحي طيب وهخلي جمري يحب جله ادبي نسيت يا عسليه والا ايه افتح وانا فكرك كنا بنعمل ايه.
لتحس بنار داخلها اعمل ايه اهرب فين اني دلوك..
ليضحك عارفه لو مافتحتيش هتصرف وادخل
لتهتف.. احترم حالك بقه وبطل.. لتاخذ حمامها لتخرج لتجده يقف عالباب يعترضها ليهتف اكده خلصتي طب ماتاجي بقه تساعديني اني مهجولش لاه
لتهتف بغضب.. انت اتخبلت ما تسكت بقه الله
ليضحك ويقترب طب تعالي واخذها للدولاب هتلبسي ايه من دول ليخرج لها عبايه.. دي بتبقي حلوه عليكي.. ليداعب برنسها لتصرخ ليضحك هلبسك ايه مش راضيه كمان يبقي لا حموم ولا تلبيس يا بت اهمدي
لتنظر اليه حانقه.... الهبل عالي اني عارفه بعد بلا تلبسني بلا تهببني بعد بلا ش مسخره عاد
ليحجزها علي الدولاب اعمل ايه في عجلك ليقبلها ويهتف.. عموما ما هزهجش اني واحده واحده واللي نفسه طويل هيكسب واني هموت عالجمر يبقي خلاص دماغو ده هنلينوها ليقبل قلبها بهدوء وينظر اليها ليهمس بحبك يا واخد عجلي ليتركها مشتعله ورحل يدندن لتقف هيا بلا حيله لتلبس مسرعه وتهرب منه للاسفل.
******
مرت الايام وعطر تتقرب من ايوب بكافه السبل وهو علي نغمه واحده يطلب منها ان تجلس لولده وتعتبره ليس موجودا
لتدخل يوما لتجده جالس سارحا مغمض عينيه كان يفكر فيها وافعالها لتقترب بهدوء وتحاوطه من الخلف وتقبل جانب خده ليتنهد بغلب لتهمس اجبلك وكل. ليهز راسه لتستدير وتجلس علي قدمه ليتنهد لتهتف طب اجبلك اي حاجه لتداعب صدره .
ليهتف... بطلي بقه الله.
لتضحه وتلتصق به وتهمس.. لاه ماهبطلش لتهمس رايداك بالجوي. لتتعلق به ليهب ويدفعها يريد ان يهرب لتندفع وتكلبش فيه ليهتف انت عجلك خف خلاص. بعدي.
لتهتف لاه ماهبعدش لو روحك طلعت. لتهمس ايوب رايداك وهموت عليك.
ليشعر بالنار تتصاعد منه ليهتف.. اني مش راجل يا بت الناس.
لتحسس علي صدره كان يتجطع لساني والله لتكلبش في رقبته وتهمس حط يدك حواليا اني اهوه هموت عليك.
ليهتف بغلب بعدي بقه ايه جراضه.
لتهتف طب شيلني نفسي حبيبي يشيلني.
ليتنهد وتبعدي. لتهز راسها ليحملها لتلتصق بقه وتدفس راسها في رقبته وهو سيموت من حسرته يا مري تعبت اني تعبت.. لتظل تتلمسه بشفتيها لينهار ويسرع ليذهب الي الفراش ليضعها لتشده عليها لتهمس انت بتاعي اني.ليشد نفسه بعيدا و يقوم مسرعا يهرب بره الحجره من غليانه لتجلس غاضبه لتقوم وتنزل تجلس غاضبه لتنزل ساره لتجد عطر جالسه مع ابنها لتقترب منها لتهتف صباح الخير كيفك.
لتهتف عطر.... زي الطين والحزن الاسود.
لتقول ساره... ليه اكده لتحكي لها لتضحك الواد تجلان عليكي يعمل ايه مانت اللي كلامك حزن اسود.
لتهتف عطر.... خلاص كت غضبانه هو ماصدج هو والعجربه دي
لتهتف ساره.. هيا الصح عجربه اه ولو ادالها الفرصه هتنبسط وعجلها يخف.
لتهتف عطر.... لاه ماهجدرش اني هنهبل عليه اعمل ايه دلوك عملت كل حاجه.
لتهتف ساره.. لسه جواته زعلان يبقي تراضيه بالحنيه تراضيه بحبك َكلامك ما تسيبهوش اكده
لتهتف اعمل ايه يعني..
لتهتف الواحد لما يكون مطعون مايجبوش الا الكلام الحنين خديه في حضنك وطلعيله جلبك هيلين ويحس وطبطبي علي جلبه زي ما طبطب عليكي.
لتتنهد وتهتف.. طب هعملها ازاي دي...لتظل تفكر لتاتيها فكره.
لتقوم وتذهب الي نبويه والنبي يا اما كت عايزه اروح دارنا اجيب حاجه.
لتهتف نبويه حاجه ايه دي..
لتتنهد بخجل اعمل ايه ولدك مش راضي يتصالح جولت اروح واعمله حاجه حلوه اهناك واصالحه.
لتبتسم نبويه وماله يا بتي ربنا هيراضيكي طالما بتدوري علي راجلك روحي هبعت معاكي الغفر لتستعد وتخرج وتشتري بعض الاشياء وتذهب الي بيت امها وتجهز المكان ظلت فتره طويله تجهز المكان لاستعاده زوجها لتبعث له رساله انها تنتظره في البيت ليمر الوقت لتذهب وتفتح باب البيت وتجهز كل شئ وتذهب َتختفي عن الانظار. اما ايوب فقد وصلته رسالتها ليستعجب ماذا تريد ليذهب الي البيت ليجد الباب مفتوحا ليستغرب ليفتح الباب ليندهش مما موجود فامامه شموع في كل مكان واوراق الورد علي الارض متنثره ليدخل بهدوء لتصله رساله.. ليقراها لتنساب مشاعره ليهمس.. حبيبتي مستنياني ليبحث عنها بعيونه.. ليذهب ويفتح الحجره فلم يجدها لتصله رساله.. ليبتسم.. ليهمس.. وحشتني بالجوي.. ليضع يده علي قلبه ليفتح الحجره الاخري فلم يجدها..لتصله رساله خليك ورا جلبك هيدلك علي حبيبك.. ليدور ليجد الورد ملقي بطريقه ليتبع الورد ليتجه الي السطح بهدوء ليجد زوجته تقف في وسط السطوح تلبس ملسا يغطيها باكملها ليقترب منها وينظر الي عيونها لتحاوطه بيديها لتهمس.. ما جعله يتوه في جمالها... لتقول...
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الثامن والثلاثون...
كان ايوب يتبع الورود والشموع ليصعد الي سقف البيت ليجد زوجته تلبس فستانا ابيض قصير عليه ورود وذو حَماله رفيعه وفوقه ملسا كانت كالملاك ليبتلع ريقه ويتسمر مكانه.. لتهمس هيا.. ايه مش عايز تجرب... لتتنهد وتقترب منه.. اجرب اني يا جلب عطر. ايه ساكت ليه.. لتضع يدها حول رقبته لتهمس انهارده هجول لحبيبي حجك عليا انهارده هجوله انت سيد الناس راجلي وتاج راسي والله راجلي ودنيتي لتهمس عايزه اكون ليك وبس عايزه اغمض وافتح عليك وبس.
ليتنهد ويهمس..... عطر..
لتشدد عليه عيون َجلب عطر..
ليتلفت حوله ويهمس...... بلاش اهنه حد يوعالك اكده.
لتتنهد ليقترب ويحملها وينزل بها ويذهب وينزلها بهدوء لتاخذ يده لتمسك يده تتلمسها بحنان وتهتف عارفه انك زعلان واني جرحتك عارفه ان جلبك ماتحملش الجوله اللي جولتها بس اني بجولك والله لو جابولي رجاله الدنيا ما فيه غيرك ولا هشوف غيرك دانت جلبي اللي هموت عليه.. حبيتك بالجوي والله ولما جولت مش رايد روحي انجهرت بس فضلت احبك َماحسيتش اني بحبك جوي غير لما جولتلي ان فيه حد تاني ساعتها جتتي حرجتني انك كت مع حد غيري ساعتها جلبي انهري من حبي ليك والله بعشجك يا ايوب عشج وبالله عليك ماتبعد شوف ايه يرضيك وانا هكون كيف مانت عايز بس ماتبعدش لتمسك وجهه اني عشجانه وما ليش حيل فيا غير اني اعشجك والله عشجاك يا جلبي ونفسي تسامحني علي الكلمتين اللي جولتهم لتنظر اليه وتسيل دموعها ما جدراش غير اني اكون ليك وبس وتكون ليا اصحك تبعد عني اموت وانحصر. والله انحصر دانت اللي انخلجت عشانه كفايه اكده بالله عليك لتحتضنه وظلت هكذا كان يضع يده حولها وهيا خائفه من ان يصدها لتهمس ماهجدرش ابعد ماهجدرش. ما هجدرش تصدني ايوب بصلي.. لينظر اليها لتهمس اني بعشجك ورايداك راجلي وحبيبي.
ليظل واقفا متخبطا ما بين عشقه وعنفوانه الصعيدي ليبعدها ويستدير كان يريد ان يتحكم في حاله ولكنه لم يستطع فهيا قد نطقت بعشقه ورغم انه يعشقها الا ان عنفوانه الصعيدي يتحكم فيه كان يسيطر علي حاله بصعوبه.. ظل يفكر.. لا يجد ما ينطق به فكل ذلك كثير عليه اراد ان يستدير ويهجم عليها وياخذها في احضانه.. اراد ان يهدا
كانت تلك اللحظات قاتله لها ما ان اعترفت له بعشقها لتجده يقوم ويستدير ويتركها.
لتحس بخنجر يطعنها لتسيل دموعها بقوه لتحاول ان لا تنهار لتهتف.. خلاص يا ايوب ما تجهرش نفسك عشاني خلاص ما هفرضش نفسي عليك واصل خلاص يابن الناس لتنهار بالبكاء لتستدير وتدخل الحجره وتنهار ليقف هو ليستدير مره واحده وهم ان يجري يعيدها اليه ليلهبها عشقا ليسمع رزع علي الباب ليذهب ويفتح الباب ليجد احد الضباط ومعه بعض العساكر ليبهت ويهتف خير يا حضره الضابط.
ليهتف...... مش ده بيت عطر عادل اني رحتلها الدار عند السوالمه جالو اهنه.
ليهتف ايوب ......... مرتي خير.
ليهتف....... طب هاتها عايزنها.
ليهتف.. وعايز مرتي في ايه
ليهتف الضابط...... هاتها وفي الجسم هتعرف..
ليدخل ايوب علي عطر ليجدها تنتحب.. ليبتلع ريقه. ليهتف جومي يا عطر جومي اما نشوف فيه ايه.
لتستدير وتنظر اليه بقهر.
ليهتف البسي وحصليني بره.
لتقوم وتمسح دموعها َلتلبس وتذهب اليه لتجد الضابط والعساكر لتبهت ليتقدم الضابط ويمسكها.
ليقترب ايوب.. يدك.. اني هجبها معاي.
ليهتف الضابط.. ماشي ليخبر العساكر ان ياتو معه لياخذها ويذهب بها.
لتهمس فيه ايه يا ايوب اني ماعملتش حاجه. اني خايفه.
ليهتف.. اطمني هنشوف فيه ايه ليصلا الي القسم.. ليهتف احد الضباط.. انت عطر
لتهتف..... ايوه يا بيه.
ليقول.. طب انت متبلغ فيكي من ابوكي وعامل فيكي بلاغ.
لتشهق.. عامل فيا بلاغ ليه.
ليهتف.. وصل امانه بنص مليون جنيه كتي خدتيه منه ومارجعتهوش.
لترتبك.. اني ما خدتش حاجه ماعرفش حاجه.
ليتذكر ايوب ذلك الشيك ليتنهد ويقترب.. اهدي يا عطر اني هحل كل حاجه.
ليهتف الضابط ..... عموما بكره الصبح هتتعرض عالنيابه وتصطفلو مع بعض.
لتصرخ عطر..... اني هنحبس اني ماعملتش حاجه ايوب اني خايفه.
ليهتف...... اهدي مفيش حاجه بس اهدي.
ليتصل باحد الضباط الذي يعرفهم لياتي علي الفور وياخذ عطر ويقول.. طب يا ايوب اني هاخدها مكتب الضابط المسئول تبات فيه للصبح وفي النيابه تدفع الوصل ونخلصو.
ليهتف.... لاه ماجدرش اسبها اتصرف.
ليهتف.. اعجل اكده مافيش حاجه اكتر من اكده
ليهتف.. طب اجعد معاها طيب ماهنطجش.
ليهتف. يا ابني ما هينفعش هملها والصبح بدري لياخذها العسكري ويضعها في المكتب ليمر الليل بوجعه علي قلوب الحبيبن لياتي الصباح لتتحول للنيابه لياتي والدها ويعرض ايوب عليه ان يعطيه تمن الوصل ويتنازل وبالفعل تم كتابه شيك لابي عطر ويتم التنازل.. ليتم الافراج عن عطر.
ولكن ايوب من غضبه بعد ان انهي المعاملات جعل احد الضباط يبلغون عن عادل في قضيه ضرب عادل لزوجته هدي ليتم القبض عليه قبل ان يخرج من النيابه. لياخذ جزاءه لما فعله بتلك العائله.
خرجت عطر وقد احست ان دنيتها انتهت فحبيبها رفضها وابيها لم يعتبر كونها ابنته من الاساس لتحس انها اصبحت بمفردها في الدنيا لتحس بقهر اكتر لياتي ايوب لياخذها ويرجعها لتنزوي علي نفسها وتحس بخواء في دنيتها وانها فقدت الرغبه في الحياه من اساسه. دخلت عطر البيت وتجمع الجميع ليرحبو بها ويطمئنو عليها لتظل جالسه صامته لا تتكلم وسارحه في دنيتها.
لتهتف والده ايوب.. مالك يا حبيبتي الحمد لله ربنا عداها علي خير ورجعتي بيتك
لتهتف زينه.. الحمد لله ان عندها ايوب يدفعلها كت هتجيب فلوس منين هو فيه اب اكده.
لتهتف نبويه... مالك انت يا زينه بطلي رط.
لتهتف عطر.. ماتسيبيها تجول يا مرت عمي ما هو دي الحجيجه.. الله يسامحه علي جهرتي ومرطه نفسي.
لتهتف نبويه.... بتجولي ايه ولا جهر ولا يحزنون انت اهه في دارك وزينه وولدك مستنيكي.
لتهتف.. ولدي... اه يا مرت عمي حقيقي ولدي مالوش غيري واني ماليش غيره لتقوم وتهتف.. معلهش استاذنكو ممكن اطلع وطلعت من سكات دون ان تنطق لتدخل الحجره وتدخل الحمام لتاخذ حمامها وتخرج َتلبس ملابسها وتذهب الي السرير ليدخل ايوب ليجدها منحنيه ليقترب ويهتف انت منيحه..
لتهمس.... بخير يا واد عمي كتر خيرك لتندس في الفراش وتنكمش وتغطي نفسها..
ليظل واقفا قلبه يؤلمه عليها ليهمس طب اجيبلك وكل.
لتهتف.. لاه كتر خيرك اني هنام واغمضت عينها ونامت بهدوء كان قلبها يأن وجعا فحبيبها رفضها حتي بعد ان عرضت نفسها عليه وابيها نهي علي البقيه الباقيه من داخلها ليقترب ايوب ليجدها قد غطت في نوم عميق ليجلس بجوارها ويتلمسها بحنان كان يريد ان يدخلها بين ضلوعه ويشعر بانها كسرت ليظل يتلمسها ليتنهد ويقوم ويتركها ترتاح.
كانت ساره جالسه مع والده يحي ليقترب يحي ويقبل امه ويقبل زوجته لتنظر اليه شذرا ليقترب ويجلس بجوارها ويلتصق بها.
لتهتف.... ماتبعد ايه ده
لينظر الي امه.. ماتجوليلها يا امه تحن عليا بقه الا انا تعبت.
لتاتي زينه.. ما خبراش رجاله البيت دول تعبانين من مرتتاتهم وبيجرو عليهم وبيتدلعو.
لتهتف نبويه.... ما يتدلعو يا زينه مالك بيهم.
لتهتف زينه بخبث.... لاه.. لو مش رايدين يجولو ويسيبو الرجاله تفرح بغيرهم.
لتنظر اليها ساره بغضب لتهتف.... بتجولي ايه انت هو مين اللي يفرح.
لتضحك زينه.... ايه يا ساره زعلانه ليه مش انت مش رايده يحي والمعدوله اللي فوج مش رايده ايوب.. يبقي خلاص كل راجل يشوف حاله.
لتهب ساره انت ايه ماعندكيش ذوج واجفه جدامي وتجولي اكده عايزه راجلي يروح لحد تاني انت ازاي اكده.
لتنظر الي حماتها لتهتف.... يرضيكي اكده يا مرت عمي لتنظر الي يحي وطبعا انت مبسوط مش اكده يا ابو ديل يا بتاع الستات.
ليبهت ويهتف.. اني نطجت يا جلبي.
لتهتف.... لاه وناجص تنطج كمان اهوه سيبهالك جومي ياختي نجيله عروسه وفرحيه بلا غم لتهب وتصعد الي حجرتها ليقوم يحي ويهتف.. انت ما بتصدجي تحربي علي حد يا شيخه ايه ده حريجه وابور جاز وتركها وصعد ليجد زوجته تدور وتدور ليدخل عليها ليقترب منها لتصرخ جاي ليه هاه اتفجت عالجوازه عشان تجيب عيال وتفرح.
ليتنهد هوا ايه انت اتخبلتي اني نطجت فيه ايه.
لتصرخ.... فيه الهانم العجربه دايره تحرب مالها بيكو عاد انت وايوب مالكو بتسكتولها اكده مبسوطين جوي لتقترب وتخبطه مبسوط انت صوح.
ليقترب ويشدها لتصرخ... بعد عني لتحس فجاه بدوار رهيب لتضع يدها علي راسها ليقترب هو مسرعا.... مالك يا جلبي مالك اكده لتهمس الحجني وتسقط مغشيا عليها ليهب هو ويحملها ويذهب بها الي الفراش ويستدعي الطبيبه لتاتي وتقوم بالكشف عليها وتطلب منها ان تتم اختبارا لتكتشف ما جعلها تحس ان قلبها سيقف فساره كانت حامل بعد سنوات وسنوات من انقطاع الخلف والعديد من العمليات لينزل الله لطفه علي العاشقين لتخبره ساره لتسيل دموعها وتحس بالفرحه الشديده.. لتهتف اني حامل اني حامل مش مصدجه ليقترب يحي وينظر اليها بحب.. ليحتضنها بقوه لتستكين في احضانه وهيا تشعر بسعاده طاغيه واحست ان دنيتها عادت اليها ليقبل راسها ويديها ليهمس.. جلبي هيجف حبيبي هيجبلي عيل حبيبي جواته حته مني.
لتنظر اليه وتسيل دموعها.. انت ماتستاهلش بعد اوعي ده بتاعي اني وبس.
ليضمها ويعتصرها.. لاه اعجلي بقه بلا ابعد بلا اتهبب اني انجهرت كد اكده. دا حبيبي جابلي الفرح كله.
لتنظر اليه بتبرم اه وحياه البت اللي حضنتها ودلوك جاي تجفش فيا عشان هجبلك عيل.
ليضمها ويرفع وجهها.. لاه مش عشان العيل عشان دا حته من حبيبي واني عاشج حبيبي والله عاشجه.
لتتنهد وتهمس.... كداب انت وحش ووجعتني
ليهتف.... كنت راجل سو وعجلت اهوه جدامك اعملي ما بدالك يا جلب يحي دا يوم الهنا انهارده والله جلبي هيجف.
لتتنهد وتصمت ليهمس... طب ايه ما هتفرحيش طيب وتريحي جلبي.
لتهمس.... اني فرحانه بيه والله.
ليهمس.... وزعلانه مني اياك لسه.. طب اراضيكي كيف والله اتعلمت اهه يا بت والله كت اهبل وماكتش هجدر اكمل والله اني واعي لحالي دانت العين والنني دانت جلبي اللي موت عليه.
لتهمس بحنان.. صوح يا يحي والا عشان العيل. لساتي جلبك.
ليهتف...... يعني اجطع حالي دلوك عشان تصدجي يا جلبك يا يحي اللي انهري واندعك.. عيل ايه بس دا حضن حبيبي بالدنيا والله بالدنيا.
لتتنهد وتصمت ليهتف.... طب ايه مش هتبصيلي طيب وعيونك تنور كيف زمان بالله فرحيني وخلي الفرحه تاجي .. لتتنهد وتنظر اليه بحب ليهتف..... يا جلبي اللي هيطج من مكانه اخيرا جلبي بيبصلي اكده عيونه رجعت زي زمان
لتهمس.. بس انت ماتستاهلش.
ليقترب ويتلمس شفتيها.. ايوه والله بس حبيبي طيب وحنين وجمر وشيط جتتي وهموت عليه دلوك.
لتهتف.. بس بس بطل اكده بلا تموت وشيل يدك دي اني ماهتجربليش دلوك.
ليهتف..... عايزاني محصور اياك دا حبيبي رجعلي والهنا دخل جلبي وحبيبي وحشني.
ليقترب ويداعب جسدها.
لتهمس...... بطل اكده الواد اخاف عليه بطل وبعد.
ليهتف..... ماني مش هتشاجي بالجامد والدكتور جالت انك منيحه يبقي سيبيني بقه احب عالهادي دا حبيبي رايج وجمر وعيونه صفت اخيرا..
لتهمس يحي.. ليقول يحي فرفر من جولتك دي
لتهمس.... اني اتوحشتك جوي اني جلبي بيدج. لحبيبي بالجوي.
لينظر اليها بهيام ليهمس..... طب اني اكده جلبي هيخرج من مكانه ليشدها اليه ويهمس وعشجك بيجولك انك جوات جلبه ومتربعه وهتفضلي اكده العمر كله ليشدها ويذوب معها في عشقهما الخاص لتبتسم لهما الحياه ليراضيهم رب العباد باحلي نعمه بعد ان ارتضي هو بامر الله وادرك ان الله يعطي من يشاء ويهب من يشاء ويمنع من يشاء.
******* 🌿 الحمدلله 🌿
استيقظت عطر واحست بالتعب يحل عليها فجاه لتقوم وتنزل الي الاسفل وتحمل ابنها وتظل تداعبه لتظل هكذا طول اليوم لا تنطق ولا تكلم احدا وَوالده ايوب تحاول معها ولكنها صامته لياتي الليل وتتجمع العائله ويعلنون خبر حَمل ساره ليعم الفرح والسرور البيت ليدخل ايوب وعيونه تبحث عن جميلته ليجدها جالسه هادئه محنيه الراس تداعب ابنها بحنان ليقترب لتقوم زينه وتهتف حمدالله عالسلامه يا ود عمي اجبلك تاكل.
ليتنهد ويهتف.. لاه مش دلوك كان ينظر الي عطر الذي لم ترفع راسها ولم تبدي اي بادره كانها لم تسمع شيئا ليحس بالغيظ فهيا كانت تطارده الفتره الماضيه ليذهب ويجلس بجوارها ليمد يدها ويداعب طفله ويلمس يديها لتسحب يدها بهدوء ولا تنطق ولا تنظر اليه كانت هادئه بزياده.
لتهتف نبويه.. ماعادش فاضل الا دراج نشوفلك عروسه جمر اكده يا ولدي زينه.
لتهتف زينه.. بس تجوبوها المره دي بت ناس لا بيخشو اجسام ولا يحزنون.
لتغمض عطر عينها ولا ترفع راسها لتهتف نبويه. وانت مالك نجيبها والا مانجيبهاش انت اللي هتجولي زينه بطلي رط.
لتهتف..... اني جولت حاجه بجول يحرس الحج عليا بدل ما تبجي جوازه جهر وماحدش طايجها.. كانت تلمح علي عطر..
ليهتف دراج.. خليكي في حالك يا زينه ربنا يهديكي.
لتمر الوقت ولم تعد تحتمل عطر اكثر من ذلك لتقوم وتاخذ ابنها لتستاذن.
لتهتف نبويه راحه فين مش هتتعشي يا بتي انت كلتي انهارده وكل بسيط.
لتهتف عطر.... معلهش يا مرت عمي تعبانه شويه ودايخه لتقوم.
لتهتف نبويه طب ادي اكرم لسميه انت وشك اصفر..
لتهتف.. شويه اكده لحد اما انام عن اذنكو وصعدت بهدوء ولم تنظر او تكلم ايوب الذي اصابه بعض الغضب انها لم تخاطبه امام الجميع ليظل جالسا يمنع نفسه من الصعود خلفها.
صعدت عطر ودموعها تسيل لتذهب سميه لتاخذ طفلها لتعود وتغير ملابسها لتصرخ فجاه وتمسك راسها و...
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت التاسع والثلاثون..
كانت عطر تجلس حزينه لتصاب بالصداع مره اخري لتمسك راسها وتضغط عليها لتحاول ان تقوم فلم تستطع لتتحامل علي نفسها وتذهب وتحضر بعض المهدئات التي كتبها لها الطبيب في حاله انتابها اي تعب لتاخذها وتسند نفسها وتذهب الي السرير لتنام عليه وتركن بهدوء وتغمض عينها لتسمع الباب يفتح فلم تفتح عينها ليدخل ايوب ليجدها هكذا ليتنهد ويقترب ليهتف.. عطر انت كويسه وشك اصفر ليه اكده..
لتهمس له..... تعبانه بس شويه وهنام..
ليهتف.... طب انت ماكلتيش.
لتهمس..... ماليش نفس كتر خيرك يا واد عمي
لتنزل الكلمه عليه توجعه فهيا لم تعد تناديه باسمه ولم تعد تنظر اليه من الأساس كانها اصبحت شخصا اخر ليبتلع ريقه ويقترب منها ليهمس.... عطر انت فيكي ايه.
لتفتح عيونها.. هيكون ايه مفيش هو اني عملت حاجه.
ليهتف..... مالك اكده بجيتي ساكته لو عشان ابوكي هو راجل منه لله بس ماتنجهريش.
لتبتسم له.. انجهر.. لتتنهد.. لاه اطمن انجهر علي ايه ماحساش انه ابوي عادي ادي عيشتي طول عمري َما مستنياش حاجه من حد... لتهمس تصبح علي خير وتستدير لتنام وتغمض عينها ليظل يتفرسها بوجع ليقوم ويغير ملابسه وياتي لينام بجوارها وظل يراقبها ويستغرب تغيرها فقد كانت شعله تطارده لتنزوي مره واحده .. ليمر الوقت ويغمض عينيه ليسمعها تتاوه كانت عطر تحلم حلما غريبا تحلم بزوجها يبتعد عنها وهيا تقف بعيدا لتجد الضلمه تجتاحها لتخاف بشده وتبدا في الصراخ وتنادي عليه ولكن الضلمه احاطتها لتطبق علي جسدها لتبدا هيا في التشنج ليهب ايوب ويحس بها ليجدها تان بوجع.. وتهمس.. لاه الضلمه لاه لاه.. مش تاني لاه الضلمه لاه كانت تتشنج وتصرخ ليهزها.. عطر جلبي مالك اصحي يا جلبي ليظل يهزها لتستفيق مره واحده علي وجه حبيبها لتندفع اليه وتحتضنه كانت خائفه ترتعش من فقده ليهمس فيه ايه مالك بتترعشي ليه اكده انت جرالك ايه عطر ماتخوفنيش مالك بالله عليكي كانت ترتعش وتحاوطه بشده.. وهو يحتضنها ويمسد عليها ويطمئنها بكلمات حانيه لتتنهد وتعود الي حالتها الطبيعيه لتبتعد بهدوء وتنكمش بعيدا وتغمض عينها وتنام
ظل هو ينظر اليها ليتنهد ويقترب منها ليحاول ان يشدها اليه لتبتعد وتنزوي وتهمس.. تصبح علي خير ليظل ينظر اليها ويحس بوجع داخله.. ليهمس مالك يا جلبي ايه اللي جرالك بس يا ربي ايه ده دي كت نار ايه االي جلبها اكده.. ايه ماعادتش عيزاني خلاص ماجدرش اكده اعمل ايه ماتتطين تصالحها انت مالك كيف الطور اكده.. صحيح قالت وجرحتك بس انت بطل طايحتك دي انت واعر ليه اكده.. ليتنهد ماعرفش انطج والكلام صعب واني ايوب ما يتجاليش اكده يا رب اعمل ايه نايمه تنتفض ومبعده ازاي جلبي وجعني عليها هموت واخدها في حضني.. ليتنهد وينتظر حتي استكانت ليشدها الي حضنه ويظل طول الليل يشعر بالقلق عليها..
قامت عطر في الصباح لتجد نفسها في احضان حبيبها لتسيل دموعها لتبتعد فورا حتي لا يظن انها تقترب منه لتقوم وتغتسل وتترك المكان ونزلت واخذت ابنها وجلست بهدوء تداعبه كانت لم تعد تري الا هو كانت قد قصت دنيتها وافكارها رغم المها ولا تصبو الا ان تعيش له فكرت ان تترك البيت ولكن صرفت الفكره فالطفل احق ان يعيش بجوار ابيه وياخذ سنده منه لتقرر ان تزهد العيشه وتسلم امرها لله كانت لا تتطلع الي ايوب ولا تنظر اليه من الاساس حتي لا تتعذب وكان هذا يحرقه كانت هادئه بزياده وتلبستها حاله من الشحوب كانت جالسه مع نبويه وساره لتدخل زينه عليهم كانت تعلم ان ايوب رفض عطر والكل يعلم ذلك لتدخل.. لتجلس وتسال هو ايوب فين يا مرت عمي
لتهتف.. فوج يا بتي لسه ما صحاش.
لتهتف.. يوه وتسيبوه اكده والا هو عشان مالوهش حد بقي يصحيه خلاص عموما اني هطلع اصحيه وتركتهم وصعدت لتنظر ساره اليها بغضب وتهتف بت تابوت هيا مالها يا مرت عمي ماتحترم حالها.
لتهتف نبويه... الله يهديها يا بتي ويهدي ولدي. لتنظر الي عطر التي لم ترفع عينها... ماتزعليش يا بتي بكره هتتعدل.
لتهتف عطر بوجع.. مفيش حاجه يا مرت عمي الله يريح جلوب الكل..
ليمر الوقت وتنزل زينه اني صحيته وهعمله الوكل دلوك واتجهت مسرعه تجهز الاكل لتزغد ساره عطر انت ساكته ليه اكده ماتجومي تسخمطي عيشتها البت بتخطف راجلك يا حزينه.
لتبتسم عطر.. ماعادتش تفرج الله يهنيه..
لينزل ايوب ويصبح عالكل وعيونه علي زوجته التي لم ترفع عيونها ليتافف ويقترب من ابنه ويقبله كان يداعبه ولكنه كان يتمني ان يري عيونها الا انها كانت كالجثه لا تنطق ليتنهد ويبتعد لتدخل زينه بصنيه الاكل وتجلس بجواره وتتكلم معه تمني ان ترفع عيونها.. ايه هيا ما بتنطجش ليه البت راشجه جنبي زي الجراضه ودي مابتبصش حتي خلاص مش رايداني ما بتحسش اياك ايه ماعتش فارج معاها بعد ما كت بتجري ورايا.. ليشعر بالغضب ليسمع زينه تقول.. ربنا هيراضيك يا ود عمي وتفرح جريب
ليهتف.. وهو ينظر الي عطر.. يا رب يا زينه الا خلاص الواحد اتخنج.
لتهتف.... ماعاش اللي يخنجك هو حدر معلش وخلاص بقه كل واحد يدور اللي علي هواه.
ليهتف.... اه واضح ان كل واحد هيدور اللي علي هواه.
هنا لم تعد عطر تحتمل لتشعر بصداع رهيب يجتاحها لتغمض عينها حتي لا تنطق وتكبت نفسها والالم يشع منها لتضع يدها علي راسها وتركن علي المقعد ليلاحظها ايوب لينهشه قلبه ليهب ويذهب اليها ليمسكها ويهتف فيكي ايه مالك اكده.
لترفع عيونها كانت لا تنطق لياخذ الطفل خوفا عليها ليحسها تراخت عالكرسي ليحملها مسرعا ويعدو بها الي الخارج ليذهب بها الي الطبيب ودموعها تسيل كان مرعوبا خائفا عليها ليتدخل الي الطبيب ويجلس معها ويبقي لفتره من الوقت..
ليخرج الطبيب.. ليهتف.. بص يا ايوب انا بنصح اننا نسيبها هنا بس يومين نراقبها وتبقي تحت عنينا هيا بتمر بضغط رهيب واحنا مالحقناش والخوف لترجع زي الاول.. حالتها حاله ياس غير عاديه وزهد في الدنيا ودي كفيله انها تدمر اي شخصيه عندها بلاده وبرود يخوف والواضح انها فقدت حاجه كبيره بتركن عليها
ليبهت ايوب.. يا مري يعني ممكن تتلبس تاني
ليهتف الطبيب.. لاه بعيد بس ممكن نفسيتها تتعب باي طريقه الله اعلم التعب النفسي اشكاله كتير وعطر شخصيتها مش محاربه بتستسلم بسرعه ودي خلقه ربنا
ليهتف ايوب.... طب ممكن أدخلها .
ليهتف.... والله اني اديتها مهدي هيا مش هتبقي معاك بس هتكون سمعاك بس من فضلك لا متضغطش عليها..
ليدخل ايوب ويقترب منها ليحس بوجع عليها ليجلس بجوارها ليمسك يدها ويهمس.. عطر جلبي انت كويسه.
لتفتح عيونها وتنظر اليه بتوهان ليبتسم لها ويقبل يديها ليهمس حجك عليا يا عمري ماتزعليش ولا تنجهري اكده.. لتظل تنظر اليه بتوهان لتغمض عينها مره واحده ليغمض عينه بوجع. اني اسف يا جلب ايوب اني وجعتك يا عمري حجك عليا والله كنت موجوع والكلام بتاعك واعر بس اني راجل غبي كان لازمن اسامح زي ما جلبي سامح وجرب مني اني اعمل اكده امرط نفسك اكده وادبل عيونك اكده اني حاسس اني ماعنديش جلب ليه اكده.. كبري ورجولتي واعرين اكده ليه دا حبيبي حنين وطيب واتعمل فيه كتير اجوم اعمل فيه اكده كت هضيع جلبي عشان كبري حجك عليا يا واخده عجلي جهرتك اياك انت مجنون تعملك زينه وورد وانت البعيد جبله مابتحسش وكت هتمرضها تاني دا حبيبي رجيج واحنين وجلبه ابيض مابيتحَملش انت ايه واغش ماعندك دم اياك تلبسلك وتدلعك وتهنن ايه هتنهب مانت عملت فيها برضك وجهرتها ايه عشان كلمتين تتجلب اكده ماعندكش جطر الحنيه اياك.. يا جلبي والمحروجه التانيه تجهرها بالكلام وجاعده كيف الجطه حاطه وشها في الارض تكبت حالها لما انجهرت انت راجل سو عايزها تطلع العفريت اللي كان بياخد حجه بالشر عشان هيا غلبانه.. ارحم وماتتجبرش عالضعيف ليقترب ويقبل شفتيها ويهمس عهد عليا لاهننك واعيشك الحلو كله دا جلبي يتاخد وينحط جوا الجلب ويتجفل عليه ويتهنن ويدلع عهد عليا لاراعيكي واعليكي ولا يجي يوم أئذيكي يا جلبي ليظل يقبل يدها ليبتعد ويعود الي بيته فالطبيب اخبره انها ستنام للصباح ليدخل لتقف له امه ايه..
لتهتف... جهرت البت اتمرضت تاني هتجبلنا السو تاني بسببك.
ليهتف.. اما الله يرضي عنك اني تعبان
لتهتف.. من ايه جول تعملك ايه البت اكتر من اكده هاه ايه كسره النفس دي تعملك ايه تحب علي يدك عشان جالتلك كلمتين عفشين من جهرها ايه الكبر ده هتخش جنه ربنا بكبرك ده ازاي.
ليهتف.... خلاص يا اما اني تعبان
لتهتف.. ولما انت متهبب ما بتلينش للبت اللي غلبت تصالحك ليه تذلها ليها عايزها تتلبس تاني يا مري انت دماغك دي ليه اكده.
ليهتف.... اني غلطت وهصلح غلطي بالله عليكي همليني في غلبي.
ليسمع زينه... ماتسيبه يا مرت عمي هو فيه ايه
لتنظر اليها نبويه.. لتصرخ.. لحد اهنه وكفايه اسمعي يا بت جَمال تجعدي اهنه بادبك من غير حرابه نشيلك علي راسنا انما تخربي بيت ولدي نبعت لابوكي ياجي ياخدك اني سكت كتير ولحد اكده ماهسكتش انت ايه مابتزهجيش نخر وخراب.
لتهتف زينه.... اكده يا مرت عمي عشان رايده مصلحه ايوب.
ليصرخ ايوب.. وانت مالك بيا دا ايه الجرف ده ماشيه ورايا زي الجراضه ومفيش فايده ايه ماعندكيش كرامه مفيش دم خالص اجولهالك ازاي عشان تحسي انت ازاي ماعندكيش دم اكده اني بحب مرتي ولا هحبش غيرها منك لله بعدي عن حياتي وسيبني اعرف اعيش بقه هو ايه اني ناجص جهر اسمعي يا بت انت يمين بالله لو جربتي مني او من مرتي تاني لاكون حادفك لابوكي اللي بلالنا بيكي اتلمي احسنلك واسمعك بس تنطجي جوا الدار دي يمين اتحاسب عليه اكون فاتح دماغك وطاردك بره الدار كلياتها.
لتهتف بقهر هتطرد زينه ليه عشان رايدالك الخير وبتحبك.
ليصرخ.. واني مابحبهاش ايه جولك هو عافيه ايه الحزن الاسود ده ورايده الخير لحالك اسمعي اني جبت اخري تسمعي مرتي كلمه عفشه تاني او تفكري تجربي منيها الله في سماه ما هتباتي فيها فاهمه يا بت عمي اني باجي عالدم وانت اوعي لحالك ايوب لا هو رايدك ولا هيجي في يوم يريدك ودفعها وصعد الي الاعلي وتركها تنتحب علي حالها فالحب ليس جبرا فالقلب بين يدي الرحمن يقلبه كيف حيث يشاء...
صعد ايوب ليجلس ليحس بهم الدنيا ظل ايامه تدور امامه وما فعله بزوحته وما مرت بها ليشعر بوجع الدنيا وانها اكتفت من ذلك الوجع..
ايه يا ايوب تاني هنعيده تاني مابتهمدش غلايه بتدور جالت كلمتين تجهرها تطلعلك الجرف تاني هتتحمل بعدها هتتحمل تاني دا حبيبيك كان نار ياخد العجل بيلف عليك وانت جاسي ايه الحزن ده ماتحترم حالك بقه بلاش جرف انت مالك راجل سو اكده.. مانت عاشج والعاشج بيجطع حاله علي حبيبه ليبتسم ويهمس حبيبي انت والله يا عطر..ليركن ويسهم لفتره ليحس بيد حواليه ليلتفت لتبتسم.. عطر انت جيتي ازاي..
لتجلس علي قدمه.. اتوحشتك جيت يا جلبي..
ليحتضنها.. عطر جلبي انت سامحيني يا واخده عجلي جلبي و روحي
لتبتسم.... بجد يا ايوب يعني ماهتهملنيش وتروح للبت زينه.
ليحتضنها.... اهمل ايه واطين ايه داني جلبي هيجف ليتلمسها بحنان ليهتف اتوحشتك جوي حاسس اني كت في نار وبجري في نار ودلوك حاسس برحفه الجلب.
لتحاوطه وتهمس وعطر هتصب عليك الحب كله بس ترضي عني.
ليداعبها لتخجل بشده ليهمس يا جمالو وهو جمر اكده مش مصدج حبيبي بين يدي جمر اكده يا جلبك يا ايوب..
لتضع يدها علي قلبه ماله جلبك يا جلبي
ليهتف..... جلبي طاير من فرحته.
لتهمس..... واني كلي ليك يا جلبي بس ترضي عني اني عايشه عشان ترضي عني وبس.
ليهتف..... راضي يا جلبي ليحملها ويذهب بها للفراش ليتوه معها ليعيشا معا حلم جميل ناعم بكل معني الكلمه... لياخذها في حضنه وينام هانئا ليهمس حاسس اني دخلت الجنه لتحتضن وتهمس.. جنه واي جنه يا جلبي جنه عطر غير لتضيق عينها وتتوحش وتبتسم بخبث و تنام في احضانه هانئه تنعم اخيرا بما ارادته.
اللي هيشتم هزعل 😂😂😂😂اروح استخبي يومين كده 😂 😂 😂 😂 😂
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الاربعون...
نامت عطر في احضان ايوب لتحتضنه وتعود تلك الماجنه لتحتضن ايوب وتهتف خلاص بجيت بتاعي اطوعك كيف كيفي هتبقي تحت طوعي
ليا مش انت مش عايزها خلاص اني بقه هتصرف وهتاويها لتحتضنه وتكلبش فيه ليحس بضلوعه تضيق علي صدره لتحاوطه عطور وتعصره لينظر اليها ليرتعب ليجد عيناها توحشت وتحولت الي نار لتضحك عن اخرها لتهتف.. كت فاكر انك هتروح مني لتصدح ضحكتها لترج في اذنه ليصرخ ويهب مذعورا ليدور حوله كالمجنون ايه فين لاه لاه مش تاني لاه.. ليدرك انه كان يحلم كابوسا مرعبا ليشعر بجسده سينفلق.. ليجلس يهدئ من روعه ليهب مسرعا ليهتف لاه لاه ماهجدرش يا جلبي داني هموت عليكي مش رايد ايه بس اتلم واحترم حالك منك لله دانت جلبك كان هينخلع ليهب ويعود الي المشفي ليجد زوجته جميله نائمه ليقترب ويتلمسها ليهمس عطر جلبي اصحي بصيلي وريني عيونك خايف يا جلبي هموت دانت النور اللي عايش عشانه حجك عليا يا جمري... ليندس في احضانها وينام بجوارها ليحس براحه غير عاديه وهيا في احضانه ولينام اخيرا هانئا شاعرا بسلام وتلك الجميله في احضانه...
استيقظت عطر في الصباح لتستعجب فايوب محتضنا اياها لتتنهد وتنظر اليه بحب.. لتحس بوجع.. بحبك وبعشجك والله بعشجك. ليه تبعد عني ليه كانو كلمتين غصب عني والله دانت سيد الرجاله دانت جلبي..
لتتململ ليهب ويهتف ايه فيه ايه راحه فين ومهملاني..
لتتنهد وتطرق براسها لتهمس انت جيت ميته.
ليشدها الي احضانه جيت عشيه ماجدرتش انام لحالي جلبي مكوي..
لتطرق ليتنهد مش هتبصيلي عاد
لتهمس بالله عليك بطل اني تعبانه..
ليبتسم ويحتضنها لتحاول ان تقوم ليهتف بطلي ماهتجوميش من حضني فاهمه..
لتغضب منه وتقوم..... هو ايه ده اللي ماهتجوميش وماهببش انت فيه ايه انت اوعي اكده لاسخمط عيشتك انت فاكرني ايه دا ايه المرار ده عبده اياك جاي ليه ماتروح للسحليه اللي بتوكلك بعد اوعي بلا جله جيمه.
ليبتسم ويقترب.. ايه ده ايه ده دا الجمر بيعرف يتكلم اهه ويزعج كنا بنتلبخ في شبر ميه يا جمري ليتلمسها لتصرخ.. احترم حالك والله ماهسكتلك.
ليضحك ومالك بتترعشي اكده مش عامله سبع رجاله جلبي يا ناس.. جمر فاير.
لتضع يدها في وسطها.. من هنا ورايح بجولك اهه تحترم حالك وتحترمني و شغل النحنحه ده جدامي ماهسمحش بيه ياما اخد دار لحالي اربي ولدي بلا حزن اكده.
ليقترب ويشدها.. غيران يا جط انت من اللي بتوكلني.
لتدفعه وتشعر بالغضب فهيا حايلته كثير وهو صدها ووجع كرامتها لتهتف بسخريه... غيرانه لاه ماغيراناش احنا خلاص وواضح اوي خلاص بس ولدي مايشفش ابوه بيعمل اكده خلاص اتنحنح بعيد عننا.
ليضحك ويحتضنها.. لاه اني عايز اتنحنح جريب.
لتدفعه.... والله اسود عيشتك اني خلاص كفايه عليا ضعف لاكده ايه فاكرني همرض تاني واتلبس لاه اني اتعلمت وهبطل الهبل ده اني هعملك عطور واسود عيشتك.
ليضحك ويشدها طب ماتيجي تعملي عطور اكده دا هتبقي ليله نار..
لتشتعل.. نهارك اسود انت بتجول ايه لتندفع تضربه يا سافل يا جوز الست والله اموتك عايزها تاني عشان هيا بتجل ادبها مانتو رجاله سو بتحبو جله الادب.
ليضحك ويحاوطها طب ما اجل ادبي معاك يا مز يا طري انت.
لتدفعه.... اوعي اوعي بعد بدل مافلجك نصين لينطلق ضاحكا ليهتف.... والله عسل ومزه عالاخر لتدفعه و تبتعد ليتنهد طب زعلانه ليه طيب مش هتعمليلي عطور و تسخمطي عيشتي.. اني عيشتي متسخمطه من ساعه مادخليتها يا جلبي.
لتنظر اليه غاضبه.. طب يا اخويا هملني في حالي لا تسخمطني ولا اسخمطك وروح افرح ببت عمتك بلا حزن اهي بت ممحونه افرح بيها
ليقترب بخبث.. يعني عايزاني اروحلها مش جلبي بجاله مده بيدور ورايا.
لتشتعل.. ادور وراك.. بس بس بلاش هبل دا كان عشان الواد بس خلاص انت هتجبلي المرض روح لحالك مش عايزاك.
ليشدها ليهتف... بجد خلاص اكده وهنخلص يعني..
لتدفعه وتدمع عيونها.. نخلص نخلص.. لتبتلع ريقها بقهر.. نخلص ومانخلصش ليه عادي اهو كان غلط ونصلحه يابن الناس.
ليحتضنها ويهتف.. اني اللي غلطت ولازمن اصلح غلطتي
لياتي ميعاد خروجها من المشفي لياخذها ايوب ويذهب بها الي بيت والدتها ليهوي قلبها ليقترب منها ويحملها.. لتهتف نزلني اني همشي الا انه لم يسمع لها ليدخل بها الي البيت لينزلها بهدوء لتبتعد مسرعه.. كانت تتحكم في نفسها الا تبكي. فهيا ظنت انه احضرها هنا كي يتخلي عنها.
لتهمس.... فين ولدي ماجبتوش ليه.
ليتنهد ويقترب ليهمس... طب هتفضلي باصه في الارض اكتير اكده ماتبصيلي طيب.
الا انها لم تحتمل لانها لو نظرت اليه ستنفجر في البكاء لتهتف بقهر.. هتفرج ايه.. ما جبتش ولدي ليه والا هتاخده مني.
ليقطب جبينه.. اخده منك.. ليه اخده منك.
لتهتف.... بطل الله يرضي عنك اني تعبانه وروح لحالك واستدارت ليمسكها لتدفعه بجولك ايه بعد يدك دي وروح هات ولدي من سكات ونخلصو به.
ليتنهد ويهمس.... عايزه تخلصي من ايوب.
لتحس انها ستنهار.. مش جايبني عشان اكده خلاص عادي ايه اللي هيجرا يعني.
ليقترب لتبتعد خوفا ليهمس... هتعيشي من غير ايوب.
لتهتف منفعله.. ايه اعيش من غيرك دي ايوه هعيش اربي ولدي ماعايزاش منك حاجه ولا هدور عليك من اساسه.
ليتنهد.... ليه العشره هانت عليكي يا جلبي.
لتتفعل.. اني برضك طب يلا بقه عشان ماعتش طيجه يابو عشره وشوخليله روح اتمسخر مع الهانم وصلح غلطك مش جوازتك مني غلط روح الله يسهلك زينه حلوه ورايداك.
ليتنهد..... وانت علي اكده خلاص ماعتيش رايداني.
لدتبتلع ريقها ليشدها.. بصيلي لتهز راسها ليرفع وجهها لتزيح عيونها.... بصيلي يا جلب ايوب. لترفع عيونها ليبتسم ليهتف....... مش عايزه ايوب خلاص.. بطلتي تحبي راجلك اللي عشجتيه لينزل بالقرب من قلبها... ليهتف لقلبها جولها اكده انك ماعتش بتحب ايوب اني ماعتش هنا في جلبه ليرفع وجهه.
ليجد دموعها تنزل ليتنهد..... طب ليه البكي ده ليه دموعك دي لتنفجر في البكاء لم تعد قادره ان تتحمل ليحملها ويجلس بها ليقبلها ويهتف مالك بس بتبكي اني عملتلك حاجه كانت محنيه لا تنطق.. ليتنهد ويهتف. طب هتفضلي ساكته توجعيني اكده.
لتنظر اليه بغلب.. اوجعك كانت دموعها تسيل ليهمس ايوه موجوع علي وجعك بتبكي ليه بس ليقبل خدها.
لتهمس خلاص هنخلصو مش اكده جايبني هنا عشان اكده..
ليتنهد...... مين جال..
لتهتف بنحيب و تشهق.. انت جولت هتصلح غلطك وماعتش عايزني.
ليهتف.... اطفحها ان جولت اكده اني ماعتش عايز الجمر ده لتنظر اليه.. بتبصيلي ليه اكده اني طلعت من بقي..
لتهمس..... ايوه جايبني اهنه اربي عيلي لوحدي لتنهار من البكاء.
ليحتضنها..... انت هبله ليه اكده يا جلبي اني جولت اكده اعدم روحي لو جولت اكده. دا حبيبي خلع جلبي والله كت هموت محصور امبارح وصحيت مفزوع عشان اني عيل سو عندي كبر ومابحرمش..
لتهمس.... بطل بقه كلامك ده اني مش عايزه اسمعه.
ليقبلها قبلات حانيه.. بقي مش عايزه تسمعي ايوب حبيبك مش حبيبك برضك.. لتهز راسها ليبتسم.. اكن ايوب خلاص طلع من جلبك تجدري
لتهمس اه خلاص طلعت.
ليرفع وجهها ويتلمسها بحب طلعت فين يا جلب ايوب..
لتهمس هاه.. طلعت.. مش عارفه..
ليبتسم ويجول علي وجهها ليتوه فيها لتنساب مشاعرها ليهمس ايوب راح من جلبك يا جلب ايوب.
لتهز راسها بهيام ليهمس.... ورايده ايوب مش اكده لتهز راسها وتقترب لا اراديا من شفتيه ليبتعد فقد اصبح متحكما فيها ليهمس لساتك عاشجه ايوب صوح.. لتهز راسها بهيام ليهمس لاه جلبي هيجف من جمالك اكده وربنا لينهال عليها يتوه معها في حنانها ليظلا معا لفتره ليبتعد ويحس بقلبه يصرخ لتخجل وتطرق خجلا ليقوم ويحملها ليدخل بها الي الحجره لتبهت مما تري.
كان المكان مزين كله بالشموع والورو والفراش مغطي بالكامل بالورود الحمراء والقلوب تعلو الفراش وتطير هنا وهناك لتظل واقفه مشلوله وعلي السرير فستان ابيض نفس الفستان الذي قد لبسته له لتصالحه لتظل متسمره لا تصدق وقلبها يرجف ليحاوطها من الخلف ويقبل رقبتها.. ايه راي حبيبي عجبك والا ما عرفش اعمل زي الجمر ما عمل.. كانت تبتلع ريقها ليديرها ليرفع وجهها ليهمس طب ليه الدموع دي والله انجهر علي حالي وادعي علي روحي اني زعلتك.
لتهمس..... اني ده ليا اني.
ليهمس.. ايوه يا جلب ايوب ليكي يا عمري..
لترفع عيونها..... ليا صوح لتنظر اليه طب هتطلجني ليه طيب.
ليتنهد بغلب.. مين جال يا جلبي والله ماحوصل
لتنظر اليه وتهتف..... امال جايبني ليه مش عشان اربي عيلي اهنه.
ليضحك.. انت دماغك دي في حته لوحدها عيل ايه اللي هتربيه لوحدك دا هيتربي بيني وبين جلبي.
لتهمس.... جلبك اني جلبك
ليشدها ويحتضنها جلبي بس دانت الجنه اللي دخلت حياتي دانت نعمه ربنا ليا يا واخده عجلي من ساعه مافتحت عنيا ولجيتك وشعرك علي وشي خدتي عجلي وجلبي تهت فيكي حبيتك وعشجتك وحسيت بجمال جلبك دخلتي دنيتي تنضفيها يا جلب ايوب بس علي ماحوصل ده تعبتك جوي ووجعتك وعشت جهنم معاكي عشان اجدر النعمه واصونها لا يوم اتجبر ولا اتكبر اصون حلال ربنا في الارض واجدره افضل حاطط جميلك ليوم الدين انك عرفتي ايوب طعم الحلال ودخلتيه دنيا الحلال طلعتيلي وش ينهش الجلب ويكويه وش ابن حرام ماحدش يطيجه ماني مارضيتش بالحلال فربنا بعتلي وشه التاني اشبع واتراضي لجيته حزن اسود ومرار طاف وش يجهر ويكتم النفس من سواده طلبت العفش جالي بالكوم كت حنينه وطيبه وروحك سامحه جولت مارايدش روحك دي جالي روح الشيطان ونفسه. جالي جهر الدنيا واغش ينهش جتتي جولتلك رايد جتني موتي روحي اتجالي واتردلي في وشي رايده جتتك ماني جته جرف من غير الحلال لما جولتلك اكده جتتك اتحللت وطلعتلي جرف. كت بخاف منها ساعات عيونها كنها شيطان بتمص دمي وعايشه علي حرامي. اني اتجبرت ابوي غلب واخوي غلب يجولي الحلال بس اني انعاصت في الحرام وربنا حط عليا حطيت. كت هتجيب عيال صعرانه واغش ينهش جلبي خلفه كت ممكن تجتلني والا تسمني بس تكبش وتكنز مفيش الا اكده. من ستر ربنا دراج اخوي موجود كان بيعافر عشانك عشان الخير يفضل موجود ليوم الدين تخيلي ايوب السوالمي مرته كت هتتحكم فيه تشربه حبوب وتنام معاه ماينطجش ويجعدها تبين حالها للرجاله هركب جرون وابقي ديوث ولو ماترضيتش هنجلب في اي مصرف. كت هتهبلني. لما ابقي معاكي كت بحس اني دخلت الجنه معاها بحس بنارها بتغلي جتتي زباله وجرف ونسوان معيوبه كت حاسس اني متجوز بت ليل فاجره كل ده جالي من طلبي من عملي بس لما وعيت ان حبيبي هيروح مني لميت المساخيط كلهم فلوس عشر سنين تجاره رميتهم ويمين اتحاسب عليه مافكرت اتراجع لحظه ولا زعلت لاه كت زي المخبول واني برميهم كت عايز اتخلص من حرامي بسرعه وجعدت اعيط اطلبك من ربنا لما ربنا رجعك ليا حمدت ربنا كت هنهبل بس كلامك وجعني ومافهمتش انك من وجعك وجعتيني وكان لازم اصبر لكن كت طور. اني عندي كبر. ازاي ايوب السوالمي يتجاله اكده ويشاء ربك يربيني تاني مالنفس مهتخشش جنه ربها بالكبر جابلي الجهر يحضني ماحلمت بيها كت هموت الرعب دخل جلبي ان ارفس النعمه لتزول من وشه حلمت بجراضه بتتلزح فيا العمر كله حسيت بالرعب علي دنيتي وعلي حبيبي حسيت اني هموت واهكمل مجهور جمت مفزوع عشان ربنا يرجعلي بصيرتي واجي احب علي يدك الف مره واطلبك بالحلال ترضي براجلك حبيبك اللي بيعشجك ولا يوم هيزعلك هيربي ولده بالحلال ولا يدخل عليه الحرام لو علي رجبته..
لتنظر اليه غير مصدقه لترتمي في احضانه ليهمس بحبك لاه احب ايه داني عشجي زايد وطافح.
لتهتف.... يعني ماهتهملنيش.
ليشدد عليها..... اهمل ايه مخبول اياك.
لتبتسم.... وعامل كل ده عشاني.
ليقبل راسها..... والله لو طلت اجبلك من السما حته كت جبتها دا حبيبي طيب وحنين وجلبه ابيض..
لتظل تنظر غير مصدقه لتهمس ايوب انت عامل ده ليا..
ليتنهد...... يا غلبك يا ايوب ايوه يا جلب ايوب ليكي ولا فيش الا انت اعمله واجيبله الدنيا.. ليقرب ويحاوطها وينزل علي عيونها.. حجك عليا يا جلب ايوب تعبتك بالجوي ووجعتك وكت السبب في مرضك اني اسف ومحجوج وبحب علي يدك تسامحيني
لتهتف.. اسامحك انت بتطلب اكده دانت بجالك كتير بتبعد اني ايوب بطل لو بتضحك عليا بطل لتبتعد.
ليشدها اليه..... ابطل ايه واسخمط ايه راحه فين وسيباني يا بت بجولك هموت علي طرفك اسيبك كيف بس..
لتهمس.... امال بعدت ايه هونت عليك اكده تهملني.
ليهتف.. كت طور اعمل ايه عاد.
لتهمس.... انت وحعتني وكت رايداك انت وحش جوي.
ليهمس.. كن حبيبي كان رايدني... كبر ايوب منه لله حجك عليا.
لتضع يدها علي قلبها ليهمس.... بيوجعك يا جلب ايوب.
لتهز راسها لينزل ويقبل قلبها.
لتهتف.. ليه بعدت اكده اني حايلتك كتير.
ليهتف.. بهيمه اعمل ايه عايز اتربي وجالي حلم انبارح خلص عليا حصرني.
لتقطب حبينها وتقوم مبتعده ليهتف..... طب بتبعدي ليه طيب اني بصالحك اهه.
لتهتف بطفوليه.. يعني البسلك واجلعك واعملك ورد وانت تتمنع عليا وترحع عايزني لاه اني زعلانه.
ليهب ليقترب ويشدها لحضنه ويجلسها علي قدمه.. طب ماني بصالح اهه وعايز وهموت عليك يا جلبي.
لتهتف.. لاه ماعايزاش اتصالح اني دلوك.
ليبتسم.. ماعايزاش تتصالحي خالص.
لتهتف مندفعه.. لاه دلوك بس.
ليبتسم ليهتف... طب اهون علي جلبي.
لتهتف.... ايوه تهون زي ماهونت ووجعتني والسحليه زينه توكلك لتخبطه بتسيبها توكلك ليه.
ليهتف.. والله بخت كت طفحتها دا لجمه ناشفه مابتتبلع دا حبيبي لجمته نار وطريه تاخد العجل ليملس عليها طب بصيلي طيب.
لتهتف.. لاه اني ما هكلنمش ولا هبصلك وهجعد زعلانه منك شويه وانت تحعد ساكت وتسيبني ازعل منك.
ليضحك.... انت عبيطه يا جلبي اسيبك ازاي داني واجع عالاخر ليملس عليها طب خلاص بقه حجك عليا والله كلامك كان صعب هري جلبي وانت خابره ايوب عنده حته اكده بس اتربيت اهه ولا يوم هزعلك
لتهمس.. لاه انت جهرتني وكت هتجلبني عطور.. لتنظر اليه بغضب انت رايد عطور مش اكده جول عشان هيا جليله الادب وانتو الرجاله بتحبو جله الادب. لتقوم وتبتعد.
ليتنهد.. يا حزنك يا ايوب رايد عطور..
ليقوم ويقترب ويحتضنها.. مين ده اللي رايد عطور دي حد يريدها.
لتهتف.... اه عشان جليله الحيا
ليتنهد.. اه كت نار والعه بس حاجه تجهر وتكرش النفس احنا الرجاله بنحب صوح جله الادب بس بنحبها حنيه بحب حبيبي اخده بالراحه اتوه فيه مش يبقي جضا اسود يخلص عليا.
ليهتف.. حجك عليا والله كت طور.
لتهتف يعني اعملك ورد والبسلك واجلعك وتجهرني عايزني اسامحك ليه هبله. لاه هزعل منك شويه ماهكلمكش واصل وانت تجعد لحد اما اخلص زعل اياك تروح في حته.
ليتنهد.... يعني ماعايزاش تصالحي ايوب.
ليرجف قلبها لتهتف.. لاه هصالحه بس مش دلوك وهخاصمك هبابه وتجعد اكده زعلان اني مخصماك عشان تبقي تعملي جيمه اني مش هبله.
ليقف متنهدا.. اعمل ايه هيا جلبت هبله.. ليتنهد ويحتضنها طب اهون علي جلبي.
لتهتف... اه زي ماهونت عليك ويلا روح تجعد بعيد اني هغضب في بيت امي. لتقوم تدفعه وتدحل الحجره وتقفل علي نفسها.
ليجلس ليتنهد.... اه مانت مهزا وتستاهل جله الجيمه عندها حج. تعملك ورد وتلبسلك وانت طور ليقوم طب يا جلبي افتحي اني راجل اهبل اني ماصالحتش الجمر حجك عليا طيب. هو اني لحجت اصالح افتحي طيب جلبي بيوجعني اني بحبك.
لتهتف.... بتحبني ماباينش
ليهمس.. يا مري داني عاشج لحبيبي.
لتهتف... لاه روح نام بقه اني هزعل شويه ماشي.
ليتنهد البت هبله.. ليقف يفكر.. طب يا جلبي اني رايح الدار. ليركن بجانب الباب ليجدها تفتح الباب وتندفع لباب البيت وتبحث عنه لتصرخ ايوب.. لتشهق عندما حملها.. عيونه وجلبه لتكلبش فيه وتحتضنه ليحملها ويحاوطها لتهمس... كت مهملني صوح
ليشدد عليها.. يا جلبي انت عبيطه اهمل ايه داني مدعوك تحت رجلك اهه عشان تتراضي
لتهمس يعني عايزني اتراضي صوح.
ليهتف..... هموت والله.
لتهمس... يعني ماعتش هتبقي وحش.
ليهتف .. وحش ازاي بس دانت الجمر اللي واخد جلبي .
لتتنهد وتداعب صدره وتهمس.... طيب خلاص.
ليحتضنها.... هو ايه اللي خلاص حبيبي صالحني خلاص.
لتهز راسها بخجل ليهمس طب ماتبصيلي طيب لتهز راسها بخجل ليهمس طب ليه طيب مش حبيبي سامحني.
لتهمس.... بطل اني خجلانه.
ليبتسم.. حد يخجل من حبييه روحه ليرفع وجهها لتنظر اليه بحب.. ليهمس لاه جلبي عيونه عيون البنفسج تاخد العجل ليشدها وينهال عليها ليهمس حاسس اني دخلت الجنه يا جلبي وربنا.. لتخجل منه ليهتف طب اسيبك تلبسي بقه الا انا عيل فجر ورفست النعمه بس معلهش كت طور كبير ليتركها وتظل واقفه سعيده بما حولها لتلبس الفستان وتفرد شعرها كانت كالحوريه لتخرج خجوله ليطلق صفيرا.. جلبي يا بنت الايه ليندفع ويحتضنها ويرفعها ويدور بها يا جلبك يا ايوب الجمر ابو عيون بنفسج راضي ورايج وعيونه جمر..
ليحتضنها لتهمس.... بتحبني صوح.
ليهتف.. فوج الحب الوفان ماينعدش.
لتهمس.... ولا عت هتزعلني واصل
ليهتف . يا مري ازعلك دانا اتربيت وخلصت وكت هنجهر فيها.
لتحاوطه وتهمس.... ايوب ممكن طلب..
ليهتف .. جولي يا جلب ايوب...
خدني في حضنك ولف بيه.. ليندفع ويحتضنها ويفتح تليفونه لتصدح الموسيقي ليظل يهيم بها لتغمض عينها وتحاوطه وهو يهمس بكلمات الحب ليحملها و يدور بها ويظل هائما ليهمس اني حاسس اني دخلت الجنه صبرتي يا جلبي عليا صبر ايوب انت اللي ايوب صبرتي عليا لاجل اعاود للحلال. جه الحلال بالكفه شايف الدنيا حلوه. ربنا حلالي دنيتي بحبيبي بعيونه العاشجه بعيونه اللي بتشع خير انت خير الدنيا يا عطر ماخابرش ليه كت اكده كان عجلي فين ارفس النعمه ارفس نعمه ربنا اكده بس الانسان ضعيف شيطانه بيتملكه رفست النعمه كلبش فيا الجهر والسواد عارفه يا عطر كل حاجه عملتها فيمي اتردتلي لتدمع عينه ليهتف.. اتحوزتك غصب يا جلبي وجلتلك مش عايز روحك جه سواد الدنيا وجالي نفس الكلام زي مايكون عين بعين ايوب اتجاله مشي عيشتك ايوب اتجاله مارايداش روحك ولا حبك ايوب اتجاله عايز جتتك اتمتع بيها ايوب اتجاله رايده الحرام اكل واشرب واجيب عيال لحمهم حرام. عارفه ماحسيتش بجرف في حياتي كله اد ماحسيت ساعتها. الواحد بيجول ويعمل عمايل مايحسش انه بيمزع حبيبه واني حسيت بيكي لما خدتك غصب ومزعتك حسيت اد ايه اني موجرف ووجعتك حسيت ازاي اني راجل سو وماشي بدماغي. عارفه كت بجول ماليش في السكك العوجه هيا كت هتخليني امشي في اوسخ سكك كت هتجتل واني وراها ومش بعيد تجتلني وتاخد حالي وتجيب عيال تطلعهم عيال صعرانه كلاب الدنيا همهم الدنيا حلمت بيها بتكلبش فيا صحيت مفزوع بس ساعتها صليت لربنا وعاهدت نفسي ولا يوم اجرب الا من الحلال ورايد الحلال ورايد يا عطر تسامحي ايوب وغصبانيته ووجعه ليكي يا جلبي واني فعلا ماكتش راجل زين ليك.رايد اركع واجولك راضيه بايوب حبيب راضيه يكون جارك تتراضي بيه.
لتنظر اليه وتنزل دموعها لتهمس.. ربنا بيراضيني اهه يا جلبي عشت عمري طالبه رضاه وصبرت واتوجعت وعشجت بس العشج كان وجع يشاء ربك يشيل الوجع ويفضل العشج عشج ايوب بالحلال. انت حبتني وعشجتني بس ماكتش جادر علي روحك ونفسك. طلبت حاجه بعيد عن الحلال جالك الجهر ووش الحلال التاني جالك الحرام فارد وطايح عارف كت اتمني لو فضلت اكده تموتني بيدك وتدفن حرامك يا ايوب بس ربنا حنين وشال الغمام الاسود من جواتي يا جلبي واني عن طيب خاطر راضيه لو لجمه ناشفه هرضي والله يا جلب عطر. ليشدها ويحتضنها اني رايد ولدي يتعلم كل حاجه منك رايد ولدي يكون زين يعرف كلام ربنا يبقي راجل عالي بدينه وجواته خير رايد ولدي يكون زي عمه دراج مش ابوه رايد ولدي يجعد وسط الناس يجولو يسلم المره اللي ربتك.
لتهمس. هيكون زي دراج واحسن وهياخد خير ايوب. ايوب اللي ربنا ابتلاه بالحزن ربنا ابتلاه في نفسه ربنا ابتلاه في دنيته كان تايه ولما وعي لابتلاءه صبر لاجل تعود له عطر النفس اللي ماترضاش الا بالحلال.
ليهمس اني بعشجك يا جلب ايوب انت كتير عليا جوي
لتنظر اليه بحب ودلع.. خلاص بقه ماتزعلنيش واياك اهه تبجي وحش تاني هخاصمك.
ليهتف يا حلبه حبيبي يخاصمني داني اموت فيها يا عمر ايوب ليدور بها لتهمس ايه مش هنروح بقه.
ليهتف .. نروح فين انت هبله دا جلبي هيوريني الحلو كله ليحملها ايوب لتهمس ايوب اختشي
ليهتف لاه اختشي ايه دا ايوب اتوحشه الجمر الناعم الحنين اللي بيدلدج حنيه.
لتهمس صوح والنبي يعني راضي بيه مش عايز اللي كت بتعمله.
ليهتف... يا مري اسكتي ماتفكرنيش داني كت بخاف يمين بالله بتصرع حاجه كده زي حنش ينهش جتتي دا حبيبي غير وقربه غير و حضنه غير. حنين ورجيج ولا بحس اني راجل الا معاه
لتهمس..... والنبي يا ايوب صوح رايدني اد اكده.
ليهتف... يا بت انت هبله بدلعك ده داني حاسس اني بطلع دخان من كل حته وانت ناعم وجمر وتاخد العجل ليتلمسها لتذوب ليهتف لاه بالله ماتروحي عايز احس بحنيتك دي عايز اشبع حنيه اني جلبي انهري من بعدها ايوب مارايدش دلوك الا حنيه حبيبه.
لتهمس.... اني كلي ليك يا جلب عطر.
ليظل ينظر اليها لتدمع عيناه ليهمس... وانت كلك خير الدنيا يا جلب ايوب وهيفرح فرحه جلبه بخبيبه اللي ياخد العجل والله تاخدي العجل اني كتير عليا والله هنهبل من فرحتي.
لتحاوطه بيدها.. طب ماني معاك اهه ماهروحش في حته.
ليهتف.. تروحي هو اني من اساسه هسيبك تفلتي دحيجه داني هاخدك دلوك واطير وهنرشج اهنه لحد ما تسورجي.
ليتهمس بطل ماتخوفنيش
ليهتف. اخوفك طب بطلي عشان اني خايف عليا وعليكي من اللي هعمله دلوك لينزل عليها ويهيم معها ايوب الحاني لينهل من جمالها وحنانها لتعطيه حنان الدنيا ليشبع ويلتئم جراحه التي صرعته تلك النفس السوداء التي دخلت دنياه ليسعد هو اخيرا بحلال ربه ويسري بداخل شرايينه.
ليهدا ايوب ويزول ابتلاءه وتشع دنياه سعاده.ليحس بحلاوه مابعدها حلاوه. حلاوه الحلال حلاوه الحنيه والرضا حلاوه الحب الطاهر والخلقه النقيه فكل منا بداخله ابيض واسود. لكل منا جرحاته فاسود ايوب كان كالطوفان لتاتيه تلك الحالمه لتتلقف ذلك الطوفان وتهديه وينقلب الاسود رويدا رويدا الي ابيض. ابيض ازال كل سوء النفس. فايوب نهشه الحرام نهشته تلك العطور بكل سواد الجنيا الجشع والرغبه الفاسده والنفس الاماره بالسوء صفات الشر في الارض حاربت كما يحترب الشيطان خير الدنيا حاربت لتقوي ظهرت من حرام ايوب وعلت وفردت قلاعها علي ذلك الايوب الذي جفل واصابه الخلل من عنفوان وسقوط تلك الفاسده لينزل علي قلبه يصرعه ليدرك مدي بشاعه ماطلبه ليفتقد الخير ليفتقد النضافه وحلم رب العالمين ليطلبها مره اخري بعد ان رفص الحلال. طلبه وطلبه من سواد ما حل عليه. ايوب داق الحرام لقاه علقم في بقه. افتكر انه هيعيش ريش النعام لقاه خناجر تنهش جتته. خاف ورحع لفطره الانسان. فطره هابيل الخير فكل منا بداخله الاسود والابيض ولكن ايهما نختار وايهما نطلب من رب العباد اللهم اجعل نفوسنا وايامنا من البياض ما يرضي رب العباد
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الواحد و الاربعين...والاخير
في الصباح استيقظ ايوب وظل يتاملها كانت جميله حالمه شعرها يتوسد الفراش ليمد يده ويتلمس شعرها ويضعه علي انفه كان العشق بداخله صارخ لتلك الحالمه ليهمس نومتك في حضني وانت اكده بالدنيا اني كت مخبول يا جلبي اني عملت فيكي اكده دا حبيبي حنيته تاخد العجل ليقبلها قبلات حانيه لتتململ بين يديه ليهمس.. يا جمالو وهو جمر اكده ال رايد عطور ال دا حبيبي ياخد العجل لتفتح عيونها ليبتسم لها ويهمس بالقرب من وجهها. يا صباح الجمال يا صباح الهنا هو انا صباحي هيبقي جمر اكده ياخد العجل.
لتتنهد وتهمس.. صباح النور يا جلبي.
ليداعب صدرها لتشهق.. ايه ده اختشي.
ليضحك.. الله مش بتوكد
لتهتف.. تتوكد من ايه.
ليقترب وعيونه تشع عشقا.. بتوكد اني جلبك صوح و النبي.
لتبتسم وتهمس.... انت شايف ايه.
ليهتف.. اني شايف حاجه تاخد العجل وتخبله اني شايف اني دخلت جنه ماستهلهاش.
لتتنهد..... لاه يا ايوب تستاهل. فاكر لما جولتلك ماعايزاش حاجه عايزاك طيب مش عايزه حته من السما عايزاك تبص لرب السما اهو دلوك انت في حته تانيه ايوب الصالح مش الطالح. كت بنوجع وكل خوفي علي خلفي هيبقي شكلهم ايه عارف يا ايوب فيه ناس بتجول تجاره الاثار حلال بس حتي لو اكده سكتها عفشه المال السهل والنفوذ الطايحه بتجيب الطالح كلو كنا هنتاجر ونتاجر ويجي عيل يفلت ويجفلنا زي ما وجفت لابوك ويجولك مالكش صالح اني راضي. ذنبه كان هيبقي في رجبينا ونعدي ويكبش من الحرام ونعدي ويروح يجتل ونعدي هنفضل نعدي لحد مالدود يعشش في وولدي ويبقي ده الطرح الطالح ربنا هيحاسبنا. الفلوس لازملها جوه وجلب ميت يجيب رجبه اللي جدامك من غير مايحس. احساس ربنا نعمه والخوف منه خير الدنيا وانت اهه بجيت ايوب العابد اللي بيخاف من ربنا ما مصدجاش انك رميت بضاعه بالملاين في الترعه.
ليندفع.. عشانك اقسم بالله عشان ربنا يرضي عليا ويردك ليا. عارفه لو كت فضلت اكده عمرك ماكتي هترجعيلي وتفضلي تنهشي فيا ومش بعيد تجتليني دي كت اخرتها يا عطر كت هتجتل واروح لربنا واني كابش في الحرام بس دخلتك عليا نضفتني نضفت ايوب السوالمي.
لتحاوط وجهه وتهمس اني حاسه بجلبي بيهفهف والخير جاي حاسه بجواتي غليانه راح وجوايا نعومه وحنان
ليشدها ويهمس.. طب طلاما اكده ماتوريني شويه نعومه الا الواحد بجاله يامه جرجش خشب الطربيزه. ليدغدغدها لتضحك ويشدها اليه لينعم بنعومتها في الخير والحلال.
*****
دخل ايوب وعطر الدار لتقترب من والد ايوب وتقبل يده لتهتف ازيك يا ابوي.
ليهتف الاب.. زيي مالوش زي يا بتي. الفرح دخل دارنا بدخولك مش جولتك دخلتك خير اهه ولدي ربنا فرحنا بيه علي يدك.
لتقترب امه.. تعالي في حضني يا غاليه والله كات غيبه والدار اسودت عيشته بس اهه فرحنا جه يا ولاد لتنظر الي زوجها وصي يا حج علي عجل لله ندي الدبايح لله ماهو ربنا مخرجنا من خيره.
ليهتف... الرجل مالك بخيله اكده لا عجلين لاجل الخير يعم. ليعم السرو المكان.
لتقترب زينه وتهتف... بلويه حمدالله عالسلامه يا عطر.
ليهتف ايوب.. اعدلي وشك يا زينه هاه عشان اني يا بت الناس ماهعديش ليكي هفوه عطر ست دار السوالمه فاهمه. تجعدي بادبك يا تروحي لابوكي
لتحني زينه راسها بقهر لتمسكه عطر ليهتف.. لاه ماتمسكنيش مش صنف زينه اللي يتسكتله لاه هتاجي جنب مرتي يمين بالله اتحاسب عليه تخرجي من جارنا. لتنفجر زينه بالبكاء وتترك المكان بعد ان خسرت من تريده فكانت تريد ايوب وقوته وما كان فيه.
لتنظر اليه عطر.. حد يعمل اكده انت ليه صعب اكده حرام.
لينظر اليها.... بطلي خبل وطيبه البت دي واعره لازمن تنكسر.
لتنظر اليه غاضبه..... بقي اني مخبوله . طب ماهكلمكش. ليتنهد ويشدها اكلمك اني يا واخد عجلي.
ليدخل دراج.. منوره الدنيا يا عطر ايه ده الدار طاجه نور واتفتحت يا بت عمي.
لتتنهد وتهتف..... ده نورك وخير جلبك يا ولد عمي والله ما عارفه ارد جمايلك كيف هفضل طول عمري شايله لك وجوفك جنبي ورمحتي اللي كت هتخرب حياتي انت اللي وجفت بصلاحك وحلالك ما عرفاش اوفي لك حجك.
ليقول دراج..... ايه اللي هتجوليه ده يا عطر اني لو جعدت عمري كله احارب شر الدنيا ما هازهجش. عارفه لو كان فيها موتي وكانت هتخلص عليا ما كنتش هاسيبك لها. انت كان جواك خير بس اللي حواليك ما جدروش الخير ده. وانت يا عطر ما عرفتيش تحاربي عشان الخير انت استسلمتي للشر. شر النفس النفس الاماره بالسوج خليتيها تتملك منك وما عرفتيش ان ربنا كريم وحنين ما هيحكمكيش واصل على حاجه ما لكيش ذنب فيها يا بنت الناس. لازمن الناس تعرف لكل واحد طاجه وان ربنا ما بيحاسبش واحد على ذنب غيره انت ما تحملتيش يا بنت الناس ذنب ايوب. وخلتيه ذنبك وربنا جال حساب كل واحد لحاله كان ربنا هيحاسب ايوب ويا ويله من حسابه كان هيحاسبه على حاله وعلى حالك. بس انت جيتي ودخلتي بخيرك على ايوب. كان ابتلاء يا بت الناس هو اهو ما شاء الله الخير عم انا كنت بس سبب من اسباب ربنا انك تبقي جويه وجادره على الشر اللي انزرع جواتك من غيرك انت عمرك ما كان جواك شر انت دائما كان جواتك خير. بس اللي زرع شر اهو حصد شر. بس باحمد ربنا ان ربنا جدرنا وترجعي وتجدري على حالك وحال الشر جواتك هي كانت غلبانه بردك عشان نفسها. ايوب وابوك هم اللي طلعوها هم اللي مرطو نفسك بس انت لازم تبقي جويه ما تسمحيش بعد اكده لحد واصل يمرط نفسك حتى لو كان ايوب وانا باجولها لك اهو النفس غاليه وعزيزه اصحك تمرضي نفسك عشان حد اصحك تكوني ضعيفه عشان الضعف يجيب مرض. الانسان جوي بنفسه ودين ربنا لو في جلبك صح هتعرفي تعيشي جويه صح. تعرفي ان ربنا هيحاسبك على افعالك وبس افعال غيرك ما لكش صالح بيها هو هيتحاسب عليك وعلى غيرك ادعي يا بنت الناس دائما ان ربنا يحل لك عيشتك بالحلال ويحلي لك راجل بالحلال انا والله ما مصدق نفسي ان ايوب اخوي رجع عن الطريج اللي كان فيه عن طريج واعر وشر وكله شر. اللي يجولوا ان الاثار مش شر لاه هي شر عشان احنا ما بنطلعش الاثار ما بنفتحش المجبره الا بعصيان ربنا ما فيش حد بيفتح مجبره الا لازمن يرتكب ذنب وذنب من الكبائر اذا ما كنتوش عارفين المجابر بتتفتح ازاي انا هاجول لكم المجابر بتتفتح بحرام ربنا بيبقى عليها حارس الحارس ده بيبقى شيطان والشيطان ده لازمن شيطان زيه يرتكب كبيره عشان يفتح. هتجول ازاي انه خير وانت بادئ حياتك بالشيطان فتح لك خير هو الشيطان بيجي منه خير. الحمد لله يا ايوب ان ربنا خرجك منها على خير واتمنى يا جلب اخوك انك تكمل اكده.
ليتنهد ايوب ويهتف... عهد عليا دايما ربنا جدام عيني ودايما حلال ربنا جدام عيني رفضت الحلال زمان وجالي الشر بالكوم. حرام نهش جلبي وخرب دنيتي اجول لك ايه اجول لكم اني كنت عايش في مرار اجول لكم انها عيشتني في حزن حاسس اني رخيص وجتته رخيصه ولحمه رخيص. كانت عايزه جرف في جرف انا عشت الحرام و انغمست فيه. وكانت في اخرتها يا اما انهبل يا اما اجتلها يا اما اجتل حالي او هي تجتلني الشر كان طايح من يدي وصنعت يدي حبيت صبيه بالخير ملفوفه حبيت صبيه حلالها زايد وطافح طلبت مني اني ابص لرب السماء رفضت ليه. وانا ربنا مغرجني في نعمه معي اللي معي وربنا مديني نعمه الحلال ونعمه الذوجه الصالحه ارفضها ليه وعشان اكده ربنا لما رفضتها جال لي خد واشبع واملي بطنك يا ايوب اشبع حرام واملي بطنك بالحرام. خد مره تنهش جلبك خذ مره تفضحك اخرتها كانت هتجلبني في اي مصرف او تعرض نفسها على اخوي حاجه تجرف. الشين والعار كان هيبقى اخره ايوب الشين والعار كان هيبقى عيشته والله اعلم كان ممكن الشيطان يخليني ارضي باكده واخلي مرتي تمشي مع ده وتمشي مع ده النفس اماره بالسوج بس الحمد لله انا وعيت لدنيتي بس بعد ما خربت وعشت مرار ما حدش عاشوا كنت حاسس اني هانهبل. كانت مرتي تبقى حنينه في حضني وتنجلب كيف العجرب وتنهش جلبي. عارف يا دراج لما تكون نائم في امان الله وجلبك راضي ورايج تنجلب عليك عجارب وحدادي ومطلوب منك انك تاخذ العجارب في حضنك. بس ربنا زي ما ابتلاني خلاني اصبر و اعرف ان اخره صبري فيها الخير.
ليقترب دراج و يحتضن اخيه... فرحان بك يا اخوي الحمد لله رب العالمين على الخير اللي صبه على البيت صب وان ايوب صبره خير وبركه وده درس يا اخوي النفس غاليه وعاليه نفس ربنا في الارض وما يمرضها احد هو ربنا خلج الانسان عزيز. نجوم احنا نمرط نفسه ونزله. احنا مين عشان نعمل اكده. احنا عباد الله في الارض.
ليقترب يحيى ويحتضن اخيه.... بركه انك رجعت بالسلامه يا اخويا.
لينظر اليه دراج ويبتسم الحمد لله على سلامه مرتك و انها حامل شوف ربنا اداك ازاي جولت لك اصبر ربنا اداك من الخير.
ليسعد الجميع وتسود حاله من السعاده لتقترب ساره وتجلس بجوار زوجها ليهتف هو احنا يا جلبي هنروح للدكتور ميته.
لتهتف... اليوم يا غالي هنروح ليمر الوقت لياخذها ويذهب بها الى الطبيب ليكشفو عليها ويطمئن على الطفل لياتيه الخير من حيث لا يحتسب فقد بشره الطبيب ان ساره تحمل طفلين طفل ذكر واخرى انثى لتدمع عيناه ليظل ينظر الى زوجته ليجهش بالبكاء ليبتعد ويسقط على الارض ويسجد لله رب العالمين ويحمد ربه ليقوم ويمسك زوجته ويقبل يدها اني ما استاهلش كل ده اني هفضل طول عمري اكفر على اللي عملته بس انت يا غاليه طيبه ومسامحه انا جواتي حب وعشج ليكي. ربنا اداني من وسع وهافضل طول عمري اكفر عن ذنبي اللي عملته فيكي يا جلبي حجك عليا ما اعرفش اجول ايه ولا اعمل ايه حاسس اني صغير جوي جنبك لتنزل دمعه من عينيه لتقترب منه وتمسك يده وتهتف... رغم وجعي منك يا يحيى بس انا جلبي مسامحك لاني ما اعرفش غير اني سامحك لانك روح روحي عشان اكده ربنا اداني من وسع ورزجني. رزجني عيل ورزجني رجوع حبيبي ليا ما كنتش اعرف اكمل يا يحيى ولا كنت هاعرف اعيش. دانا ميته من غيرك. ربنا نزل مسامحتك في جلبي لاني باحبك ما اعرف اعمل حاجه غير اني احبك.
ليقترب منها ويحتضنها ليقول... عارفه لو طلبتي الدنيا هاجيب لك الدنيا لحدك.
ليحاوطها ويهتف.... حبيبك عايز حبيبه يرويه اني حاسس اني كنت في نار بجري مصعور وعايزه ارتاح.
لتبتسم وتحتضنه بشده وانا اهو بين يدك يا جلبي ولا عمري هاتكلم في اللي فات عشان اللي فات ده مات خلاص ما عدش عايزه افتكره.
ليقبل يدها ويهتف..... احبك اكثر من اكده فين اعمل ايه باللي جواتي ده.
لتبتسم.... بس اكده اني عايزاك تحبني وبس ما عايزاش حاجه ثانيه.
ليشدها اليه يحاوطها ويهمس واني هموت عليك دلوك.
لتهتف... بطل اوع اكده اني حامل.
ليهتف.... لاه باجول لك ايه انا سائل وعارف وما فيش فيها حاجه وتسكتي بقى عشان اني حبيبي وحشني دلوك ليقترب منها يذيب اعتراضها ويظل معها حتى نامت امنه بين يديه بعد ان صبرك وصبرت على ذلك اليحيى الذي طلب قراريط الخير من ربه ولم ينتظر ان ياتيه الاجابه ولكن عندما حرم من كل شيء عرف ووعي ان الله عادل يهب لمن يشاء ويعطي لمن يشاء.
صعدت عطر. ليقترب منها ايوب ويحتضنها.... جلبي حبيبي منور الدنيا.
لتدفعه وتنظر اليه غاضبا ليهتف... يا مري ليه ده عيون حبيبي غضبانه ليه.
لتهتف غاضبه... اكني مخبوله هو انت هتطلع علي اني ابقى عطر المهبوله ويجولوا عليا اني مهبوله وكت ملبوسه
ليضحك هو بشده... بتجولي ايه يا جلبي.
لتقول... ايوه مش انت جولت تحت اني مخبوله وعبيطه ايوه وبعد اكده اني مش هاسكت لك وانا باجول لك اهو اني لاني مخبوله ولا عبيطه انا بجيت واعره ودراج جال لي ما هاسكتش بعد اكده.
ليضحك هو على غضبها ويهتف... طب يا جلبي انا كنت بهزر ما باجولش حاجه.
لتهتف غاضبه.... ما تجولش مخبوله دي تاني وتاجي زينه بعد اكده تتمجلت عليا وتجول عليا مخبوله والله ماهسكتلك انا هاعمل لك عطور والله بعد اكده.
ليضحك عن اخره ويهتف.... ثاني عايزه طب يا جلبي حجك عليا وهتعملي لي العطور كيف بس جولي.
لتنظر اليه..... اه هاعمل لك عطور وهاجفلك و ما هاسكتلكش بعد اكده.
ليقترب منها ويحاوطها طب ما تجولي لي هتعمليها ازاي هيبقى حبيبي نار بين يدي.
لتنظر اليه غاضبه.... ايوه جول بقى انك عايز جله ادب ما هي كانت بتجل ادبها.
ليضحك ويهتف..... اني اه ما هانكرش ان عايز جله ادب بس عايزها حنيه ومحبه عايزها بعيون رايجه وجلب ابيض وحبيب منساب عليا ياخذ جلبي.
لتتنهد... طيب بعد اكده ما تجولش علي مخبوله والله ما اسكت لك.
ليضحك ويضع يده حولها ويقول..... طب ما تعرفيني كده ما هتسكتي ازاي.. حبيب جلبي جط صغير ملبوخ مش عارف يجول كلمتين على بعض.
لتنظر اليه قاطبه.... ما تجولش جطه دي انا بجيت واعره وباجول لك اهو وهبهدلك.
ليضحك وينفجر في الضحك لتنظر اليه ساخطه لتبعده وتبتعد... انت عمال تضحك على ايه والله ما هسكتلك.
ليحملها و يدور بها يا جلبي الله هموت عليه الواعر الجمر. ويا جلبه وعلى جماله ورجته. داحبيبي ما يعرفش يعمل الهوا. هموت عليك دلوك يا عمري وانت جمر اكده.
لتتنهد وتهمس.... بطل جله ادب يعني ما هاكلمك.
ليقبل وجهها ويهمس..... واهون عليك يا جلبي ما تكلمنيش والله ما اجدر ده حبيبي ياخذ العجل ده حبيبي عيونه بالدنيا ده حبيبي جلبه لجلبي دنيا. يا عطر انت الدنيا اللي اتمناها وما ليش غير اني اعيش فيها ولا اجدر ابعد فيها.
لتهمس... صوح والنبي يا ايوب يعني معلش الثانيه كانت بتعرف تعمل حاجات وانا عبيطه زي ما بتجول.
ليبتسم ويهتف..... حبيبي حنين هو الطيبه تبقى عبط لاه. كانت بتعرف اه بس حبيبي هاعلمك كل حاجه يعملها بحنيه يعملها بمراضيه يطلع لي الخير اللي جواه افرح بيه ااخذك في حضني واحس بجلبي في حضني واعيش معك احلى فرحه.
لتنظر اليه وعيونها تشع حبا لتهمس ايوب انت صح بتحبني بعد ده كله.
ليهتف... يا مري ما حساش بالنار اللي جوا دي ما حسهاش اني كنت هاموت من غيرك ده انت لما كنت بتطلعيني كنت باحس اني لجيت السماء بيدي وان حبيبي في حضني بالدنيا بحالها. حبيبي الرايج الهادي اللي جلبه مليان خير. كنت باحس اني راجل عن حج. لان احنا انخلحنا اكده لبعض وهنفضل اكده ايوب راجلك وانت جلبي. انت الطيبه اللي اتخلجتي تبقى روح ايوب. حياه انت الحياه يا جلبي وجودك في حضني بيرويني. كان جلبي مشجج كان جلبي كيف الصخر انما بس تجربي عليا باحس ان جلبي انساب و الصخر بيتفتت وداب. اجول لك ايه اجول لك باحبك وباعشجك احول لك عايزك الف مره زي ما انت بحنانك ده بعيونك دي اللي لوحدها تاخذ العجل. عيونك لوحدها اتمنى اعيش فيهم الدنيا بحالها عيونك لوحدها لو هاعيش ابص فيهم بس ابص فيهم الحنان ماعيزش حاجه من الدنيا واصل.
لتحتضنه بشده وتهمس... كلامك حلو جوي دخل على جلبي.
ليحتضنها ويرفع وجهها وينهال عليها بحنان وعشق جارف... لتبتعد بخجل.. ليهتف.. اظن بقى ما تيجي شويه تعملي لي عطور الا انا خلاص ما عدتش جادر.
لتهمس.... بطل انت عايز تجل ادبك وخلاص لاه انت تجعد تحب فيا اكده وتجول كلام حلو عايزه اكده.
ليهتف... لاه باجول لك ايه انا شربت جهر ما حدش شربه كل جتتي وخلص عليا انا عايز حبيبي.
لتكلبش فيه وتهمس لاه... انت جولت عايز حنيه واني اهوه رايده ابقي جربك بحنيه بطل بقه عايزه اسمع كلام حلو.
ليشدد عليها.. هجولك الحلو كله بس اديني تصبيره اكده.
لتهمس.. لاه انت هتضحك عليا جول الاول.
ليضحك هو والله اني متجوز مجنونه.
لتهب وتبتعد تاني تاني. ماهكلمكش يلا هه.
ليشدها اليه ويهمس بحبك وبعشجك ورايد اكون لحبيبي. ليمسك عيونها.. لو ماكلمتنيش الدنيا تضلم وعيشتي تخرب بس راضي عيونك تبصلي بروجه وبس ماعايزش حاجه الا جلبي.
ليريحها عالفراش لتهمس بلين... بتحبني جوي اكده. ليهمس.. زايد وطافح وماعتش جادر يا جلب ايوب.
لتهمس بهيام.. ماعتش جادر ايه.
ليهتف بوله.. حبيبي جدامي بين يدي دايب اكده ولا اخدوش.لينزل علي عيونها يقبلها لتنساب بين يديه واسكتي بقى عشان انا اتوحشتك جوي و ما عرفش ابعد عنك وعارف اني تعبتك اني لازم انسى الجهر اللي شفته.
لتهمس طب جولي بحبك يا عطر.
ليقبلها قبلات متفرقه... ماهواش حب.. ده عشج. دانت آلدنيآ حبيبي عايز منه الخير بالكفه وعايز منه يفضل يحن عليا العمر كله مع اني ما استحجش بس اني عاشج اني ايوب العاشج اني ايوب اللي ربنا ابتلاه وصبر على الابتلاء وربنا اداله على كد صبره ومعافرته وكنت هاعافر وعافر لحد ما اخذ حبيبي تاني ما فيش الا حبيبي عطر اللي دخلت الدنيا دي نشرت فيها الحلو كله نشرت فيها خير الدنيا ده انت حبيبي اللي هاموت عليه ده كن ايوب ملك الدنيا.
لتمسك وجهه وتهمس وانا باجول لك اهو انا عطر اللي شفت كد ما شفت هاديك من جلبي حته.
ليهتف انت هتفضلي طول عمرك جدامي تفتحي لي الخير كله. ده انت دخلتك علي دخله خير انت دخلتك على جلبي مشوا منه سواد الغير كان في سواد بيكوي جلبي وانجلب الجلب ابيض بسببك يا ام جلب ابيض ليشدها ويظل معها هكذا محب عاشقا ليحملها بين يديك ويدور بها ويحتف يا رب انا عملت ايه في دنيتي استاهل الحلو ده استاهل الحمر ده انا هعيش ازاي وانت جمر جاري اكده كثير عليا والله يا جلبي.
لتهتف بدلع... بطل تجولي اكده انا اكده هنغر يا حلبي
ليضحك ويهتف..... حبيبي ينغر حجه ده حبيبي نار والعه شعوط جلبي اني دلوك رايدك الف مره رايد اشبع منك ومن حنانك رايد عيونك رايد كلك على بعضك ليحملها ويريحها على الفراش ويظل ينظر اليها لا ينطق ولا يتكلم كانت عيونه فقط تنظر الى عيونها لتهم ان تتكلم ليضع بيده على شفتيها ليهمس.... عيوني سيبيني ابص لعيونك واشبع منها سيبيني اتوه جواهم نظره عيونك بتدخل تمس جلبي نظره عيونك بتخلي جتتي تنساب على بعضها لتبتسم له بحب لتشع عينيها عشقا ليقبل عيونها ايه اللي انا شايفه ده كتير عليا لينهال عليها ويتوها معها في عشق جارف ولحظات حالمه تاهت فيها العطر وانسابت على جسد ايوب لتنشر رائحتها عليه ليصبح رائحته كالمسك تسطح في الافاق غلف جسد ايوب ليصد اي شر يقترب منه فهي له كحمايه من اي سوء واي نفوس اماره بالسوء وتصبح العطر هي مناره ايوب للخير دائما يرفع وجهه اليها عاليا وما ان ينظر الى تلك المناره تشير اليه لينظر الى اعلى المناره ومنها لينظر الى السماء لينظر الى رب المناره يدعو ربه ان يحفظ له تلك المناره التي بوجودها اصبح ايوب دائما وجهه للسماء ورب السماء ليعلم ان الحلال لا غنى عنه وان الوجه الاخر للحلال ما هو الا شرور النفس التي تقبض على النفس وتقتلها ليعلم ان الوجه الاخر للحلال ما هو الا وجه بشع وجه قابيل في الارض وجه اذا تركته سينساب عليك ويدخل الى جسدك لتصاب انت بالتعفن ويصبح الجسد جثه بلا روح لياتي الحلال بوجهه ليتصدى للوجه الاخر لينزي قابيل ويبتعد لينزوي نفس السوء وتظهر هابيل النفس. هابيل الخير هابيل المحبه ليعلم ان الجنه ما هي الا وجه للحلال وان الجنه ما هي الا وجه لهابيل الخير الذي نتمنى كلنا ان يكون بداخلنا ذلك الخير وان لا تكون في نفوسنا وجها اخر للحلال ينهش بداخلنا فدائما مانقول يا رب السماء صب علينا الخير صبا وارزقنا الحلال من حيث لا نحتسب وابعد عنا الوجه الاخر للحلال فنحن نملك من الضعف ما يمكن ان نغمس فيه ونتوه ولكن بدعوه انسان صالح بدعوه انسان يعرف ربنا ودخول انسان صالح الى حياتنا سينزوي ذلك الوجه الاخر للحلال ويصبح وجه الحلال وجها يشع لما حوله نورا لتسوج الدنيا خيرا من رب العباد فادعو دائما ان يكون وجهنا هو وجه الحلال وليس الوجه الاخر للحلال....
دمتم سعداء ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
ميفو السلطان ❤️ ❤️ ❤️
كلمتين حلوين بقه عشان احنا اتبهدلنا جامد 😊😊😊😊😊
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا