رواية الوجه الأخر للحلال الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الوجه الأخر للحلال الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت السادس والعشرون...
كانت عطر تصرخ فيه بجنون::: انت ايه مفيش في دماغك الا عطر سحرالك عطر عطر عطر .ايه ملبوس بيها عطر كل شويه عطر.طب يا ايوب يا سوالمي اني بقه مش عطر ..اني مش عطر انت ايه مابتحسش . اني اللي رايدها اني اللي انت خرجتها و عملتها.
بهت من كلامها :::... انت اتخبلتي دي جصه جديده اياك .
ضحكت بجنون كانت تبدو كشيطان امامه::.... لاه دي جصه جديمه ومن سنين اني مش عطر يابن الناس اني عطور.
ابتلع ريقه بذهول.. عطور ... انت بتجولي ايه انت اتخبلتي .
:::.. لاه ماتخبلتش.. اني عطور ايوه اني عطور اللي انت وابوي خرجتوها. اني عطور اللي موتت عطر جواها. اني عطور اللي خرجت عشان انت رايد الحرام. اني عطور اللي حبتك ورايداك وراضيه بحرامك. عطور اللي كان مانعني امها وحلال امها وهيا طول عمرها عايزه الحلال لحد ماجيت انت وخدتها غصب وجولتلها مش رايد روحك موتيها . ساعتها اني بقيت جويه وجدرت اطلع لما جهرتها .
::::عطر ايه دي اللي انت رايدها وهتموت عليها جول.. عطر اللي اتعذبت سنين من ابوها وعايزها تخدم عالرجاله وهيا ماتعرفش تجف لحد. تجعد تنح وخلاص. والا عطر اللي انت جهرتها وخدتها غصب. عطر اللي ماتحملتش تعيش معاك في الحرام واترجتك تهمله وانت ولا اهنه كنها كلبه تتاخد وتتجاب ويتمرط نفسها جبر وتتباع من ابوها وانت تدفع التمن وتروح تجول دافع فيها.. دي عطر يابن الناس. عطر الذل والهوان ..
الحزينه اللي خطبت عليها بت عمك صبحيه دخولها لاجل تجهرها اللي خدتها غصب وجولتلها اكتمي حالك اني رايدك جته ومارايدش روح. اني بقه ماتحملتش اعيش جواها اكده . خلاص تروح بقه وتاجي مكانها ست الناس عطور. ايوه عطور اني اللي جيت مكان عطر اني اللي موت عطر وهموتها العمر كله اني اللي هبقي مرتك وصاحبه التجاره والمال اني اللي هبقي الكل في الكل ولا حد يمس طرفي اني اللي عاليه وجويه وجادره . جاي تجولي عطر. ايه الجرف ده انت طايجها ازاي بت ممحونه وضعيفه وتجيب جلطه. دا كت هتجلطني يا اخي لما بخرجهالك وجلبتلي بطني من حزنها ..انت فاكر ايه.. بس كت بخرجها غصب لما الاجيك هترمح بعيد ورايد نحنحه وسبسبه دا حزن ومرار.
كان مشلولا َو هو ينظر اليها.
::... ايه بتبصلي ليه اكده فاكرني مخبوله. مش عجباك اياك.لتتلمس جسمها بفخر. داني هننتك ودلعتك وعملتلك الف ليله وليله رايد ايه هاه.فورت جتتك وخليتك تنهبل ماتسيطر علي حالك.بص ليا اني مره بميه. انى الحلو كله جته نار وعجل دمار ماحد يوعاله ولا يجدر عليه. جاي تجول عطر. عملالك ايه عطر سحرالك انطج. تفرج ايه عني عشان تموت عليها انطج. كت بتبقي معاها رايدها وشايفاك وانت هتتجنن عليها وجتتك بتغلي معاها وفاير في جلبك وتيجي معاي احس بجلبك واجف رغبتك وبس انما هيا روحك هتنهبل عليها انطج احسن مني في ايه اني اللي عايزاك هيا مش عايزاك.
ابتلع ريقه قال بقهر... يعني انت وعطر في جته واحده.
ضحَكت.. ايوه بس الغلبانه مابتطلعش الا اما انا يجيلي كيفي اريح واه ماتعرفش عني حاجه مش بجولك حاجه تجرف.
اقترب منها وصفعها علي وجهها لتضحك.. ايه مَحروج اوي.
مسكها بقهر .... انا عايز عطر طلعيلي عطر.
قالت بغل .... لاه ماهطلعهاش وجريب جوي هموتها جوايا.
صرخ..... ما هيحصلش اني عاشجها وهيا عشجاني ماهيحصلش روحها وروحي متعلجين ببعض.
َ
صرخت عطور.... اسكت انت ايه مابتحسش حس بيا بقه.
اقترب بغل..... انت جرف انت ماتنحسيش انت جربك حزن وهم. مفيش فيكي خلجه عدله شيطان اتلبس ملاك.
صرخت.... اني تجولي اكده اني عطور اللي وجفت وكبرتك وعديتلك تجارتك.. فاكرني اتجاب واتاخد يا ابن السوالميه فاكرني الهبله اللي مرط نفسها وتاخدها وهيا ماتنطجش ايه الجرف ده. بتحب ايه انت. دا حاجه تجرف دا مابتعرفش تجول كلمتين وتاخد حجها.. محن وحزن اسود.. ال ايه حرام يا ايوب ..وكلني حلال يا ايوب عيالنا يا ايوب بت تجيب كرشه نفس واخرتها تجولي اكده بعد مانت الي طلعتني.
صرخ.... كان يوم اغبر يوم سوادي ومجايبي الطين.
:::..... مش انت اللي جولتلها مش عايز روحك موتيها. اهه موتهالك عايز ايه انت.
صرخ...... عايز حبيبتي عايز مرتي عايز عطر عشجي عايزها هجم عليها بغل مسكها..... طلعهالي عايز جلبي طلعهالي بدل ماخنجك اموتك .
اقترب من رقبتها::: طلعيلي عطر والا هموتك اني ماهسيبهاش لمره شيطان زيك.
صرخت.... حتي لو طلعتها هتسيبك برضك هتسيبك ماهتعيش معاك في الحرام اني اللي هعيش اني اللي رايداك. رايده مالك ورايده عيشتك رايداك ايوب زي مانت. لا عايزه اغيرك ولا عايزه الا انت اني شكلك وانت شكلي . واعيش واكبر ونكبر وتجارتنا تعلي واللي يجرب انهش جلبه اخلف عيال جواي واعرين يرمحو وينهشو الخلج.
نظر اليها بذهول ..... يا ايامي الطين عايزه تجيبي عيال صعرانه واغش زيك.
صرخت.. اخرس مين دي اللي واغش اني عطور مرت ايوب السوالمي ست الناس وست الدار اعجل اكده وفكر يابن الناس ومشي دنيتك والبت دي لو رايدها بشروط.
هجم عليها وصرخ.... طلعيلي مرتي طلعيها هموتك كان يصرخ فيها اني بكرهك بكرهك .
وجدها تتوه وتتحول نظراتها للين ووجهها يشع حالميه ليبتلع ريقه برعب .. سمعها تهمس بحالميه وقهر ووجهها عاد اليه النقاء .عادت تلك النسمه الرقيقه لتهمس وعيونها تغرغر بالدموع .. ليه يا ايوب بتكرهني عايز تموتني ليه طلجني وسيبني في حالي خلاص جلبي موجوع ليه بتكرهني اكده اني غلبانه.
ليفجع ويهوي قلبه فقد ظهرت حبيبته اندفع يضمها الي صدره مسرعا صرخ بقهر....... لاه لاه مش انتي يا جلبي مش انت يا واخده عجلي دانت حبيبي دانت نور عيني.لينفجر في البكاء.
تشنج مره واحده .. حين سمعها تضحك كانها عفريت كانها مس من الشيطان. دفعها .
وجدها تقول بغل .. ايه رايك.. اطلعهالك كمان اهبالهالك اخليها تحس انك بتكرهها.
انفجر يصفعها بقوه.... انت ايه مره سو بتعملي فيها ليه اكده. منك لله بتجهريها ليه.
قالت بغل.. عشان مش رايدني ورايدها عشان ماهخليهاش تطلع انت ماتستاهلش الا اني احنا شكل بعض بجولك. وتعجل الا اني ممكن ما اطلعاش العمر كله ونتفج نعيش ولما تريد اطلعهالك بس كلو بحسابو.
تراجع بقهر فهذا كثير عليه فهو ايوب السوالمي.. يا سوادك يا ايوب .. ايه خلجه الشيطان دي.
:::.. انت اللي طلعتها يبقي بتنح ليه كيف النسوان يا راجلي. اسمع من اهنه ورايح لو عايز البت دي نتفج هتديني فلوس واتاجر معاك ونكبر ولما تعوذ البت هطلعهالك بس ماهستحملش كتير وتعاملني كيف مابتعاملها يعني العشج والنحنحه زيها تديني هديك البت. ماتدنيش الله في سماه لاجهرهالك واعيشها السواد وهطلعهالك في اوجات تنجهر فيها وتكرهك عايزها مجهوره انت حر..
بهت.. انت ازاي اكده هو فيه حد اكده.
:::. طلبك يا غالي.. مش جولتلها موتي روحك. الحلال جواها كان مانعني اطلع. لما جولتلها اكده انجهرت وماعرفتش تجدر عليا وجهرت الحلال جواها عشان اعرف اطلع. انت اللي جوتني انت اللي طلبتها ونولتها وهيا غلبانه لا بتهش ولا بتنش. جهرت روحها عشان تعرف تعيش بس هيا ضعيفه بت موجرفه وممحونه ال ايه ماحبش الا الحلال اهه جوزك كان هيروح منك ياختي.
صرخ.... ودلوك ما راحش.
:::.. لاه ما راحش هيروح كيف واللي طلبه جاله علي كفه ترفصه ..واحد ماشي في دنيا وهو رفض دنيتها وعايز يكمل دنيته علي كيفه جيت اني اكمل معاك زعلان ليه. اسمع اني رايداك بتجارتك بحالك اكده وهبقالك مرتك واهننك واعيشك الحلو كله . رايد اعملك كيف ماتريد امرغك في النعيم اني جتتي ماحد يجدر يرفضها. النومه معايا بالف مره.
صرخ بقرف.. النومه معاكي جرف النومه معاكي توجع الجته تاكل الروح. انام مع ايه مع السو كله انام مع مره طايحه مابتعرفش الخجل.
ببرود.. خلاص اني يوم وهيا يوم.
صرخ.. ليه شايفاني زباله اوي اكده. منك لله يا شيخه.
صرخت.... بتدعي علياو اني صنعه يدك ما تبطل بقه وتمشي الدنيا ونشوف حالنا وتجارتنا.
صرخ.... اني مش طايجك اني جرفان طلعيلي البت منك لله هموت عليها.
:::..... اطلعهالك لما نتفجو هنعيش ازاي ونمشي تجارتنا ازاي.
صرخ....... طلعهالي بدل ماطلع روحك.
لتتهادي امامه وتجلس وتضع قدما علي قدم ... نتفج اطلعهالك.
صرخ.. اتفج مع ابليس ولا اتفجش معاكي..
ضحكت وتقوم.. يبقي خلاص نموتها واحده واحده ومش بعيد حد تاني يموت برضك.. لازم الكل يخاف علي حاله.
نظر اليها مذهولا:::.. بتهدديني يا عطر.
صرخت.. .. جولتلك مش طين اني.. عطر ماتعرفش تهدد جطه بس مش تهديد لاه اني بحبك ورايداك وبعجلك يابن الناس.لتتركه وتخرج.
ليهوي علي الكرسي مذهولا... يا سوادي ايه دي. ايه الجرف ده. ايه منجوع النجاسه ده بتهددني. اني ايوب السوالمي اتهدد اني ايوب اللي ماحد يجدر عليه تجدر عليه مره. دي اخرتها دي مرتي..ايه دي شيطانه داني خوفت منها دي تخوف بلد. ليتهالك.. عطر حبيبي..... وحشني جلبي اني عملت اكده في حبيبي اني اني السبب اني خلجتها عايشه عمرها تحاربها بالحلال ولما دخلت دنيتها يحصلها اكده.
مجايبك يا ايوب افرح مجايب ابليس يا سواد ايامك ادي اخرتها ولادك هيبقو كلاب صعرانه ينهشو الخلج بدل ايوب اللي اتكتب اسمه ايوب الصالح ايوب بتاع ربنا. جه ايوب تاني هيجيب خلجه شيطان وذريه شياطين . الحرام اوله جطره واخرته مرار ونار واهه كبشتها بيدي كابش حنضل ومرار .منك لله يا ايوب منك لله ليجهش بالبكاء علي قهر حبيبته.. طب هعمل ايه دلوك ملبوسه . اهدي يا ايوب وفكر هتعمل ايه دي جادره وطايحه.اكلم مين اعمل ايه اوديها فين ولمين اعالجها اعمل ايه ارجع حبيبي ازاي ليظل جالسا متخبطا والقهر ينهش قلبه علي حبيبته.
**********
نزلت عطر الي الاسفل تجلس مع ساره التي كانت تبدو عليها البؤس ::: هتفضلي حزينه اكده وتسكتيله.
نظرت اليها ساره.... اعمل ايه يعني يا عطر اني ماعرفش اتحول زيك اكده
عطر... مالي اكده.. كت خيبه وويبه وجرف لما ركب ودلدل. والرجاله اكده تجهريهم ينعدلو اجفيله والا اطفشي من خلجته الحزين ده بتاع النسوان ال عايز خلف.. خلفه هم البعيد ماعنده عيل ايه الجرف ده.
ساره.... ماتتكلميش عن يحي اكده يا عطر دا راجلي..
قالت بغل.. اتسخمطي ياختي بلا اتكلم بلا اتهبب. اللي زي يحي ده مابيطمرش فيه لازم تجهريه.
لتسمع صوته... بتعصي مرتي عليا يا عطر مالك انت
ضحكت عطر بسخريه.. اهلا جوز الاتنين ولك عين.
قال غاضبا... مالك انت ليا والا ماليش بتعصي مرتي عليا ليه.
لتقف له وتهتف.. ماعصهياش ليه انتو رجاله عايزين المره ضعيفه وتطاطي صوح عايزنها تنجهر وتجول حاضر صوح. واحد يتجوز غصب ويجولها عيشي زي ماعايز بهيمه تجول حاضر وطيب وتنام من سكات. والتاني جاي يتبجح ويجول اكده مانتش خجلان من حالك .عندك عيل ومره كيف الجمر تتمنالك الرضا بس ازاي يسكت لاه الطمع عالي والنفس مابترضي ولازمن اللي يبقي معاكو يبقي زيكو.ايه الرجاله دي المره عندكو ممسحه ليه ليه مالناش راي مالناش جيمه ..اسكتي نسكت اكتمي نكتم .. لتنظر لساره ...هتفضلي هبله لحد ميته وتجعديله يجهرك.
صرخ... ماتكتمي بقه منك لله.
::.. ليه عشان تكمل جهر عليها بجول ايه غلط يابن الناس.
صرخ.... اني غلطت وبارضيها وبستسمحها اني بحبها مالك بينا.
.. حب.. حب ايه ده اللي تجهرها بيه جعدالك هيا اياك تودي وتجيب فيها والا عشان مالهاش حد..
بهت وصرخ... اخرسي اني اللي ليها.
ضحكت.... انت مصدج حالك.. لتنظر اليها حاسه بيكي بالجوي كيف مالكيش حد ونفسك ممروطه وماجدراش تنطجي وياجي ده وغيره ينام من سكات وتجعدي تحبي وتموتي حالك واخرتها جابلك مره تجيب عيال اصله شايف انك ارض بور كان ربنا البعيد. بس الشر لازمله شر والرد عليه بشر لتستدير وتنظر اليها::: همليه يا ساره ده يتهمل مايتجدعلوش هيفضل اكده سنه اتنين ويرجع تاني عايز خلف ويلفلف علي نسوان البلد همليه وسيبي الدار.
صرخ بحرقه .... منك لله عايزه تخلي مرتي تسيبني تروح فين.
ضحكت.. ايوه ايوه تروح فين مانت واجف ومتصدر ومالي يدك. بس اني بقه بجولك يا بت الناس عندك داري روحي فيها ربي ولدك وعالفلوس معايا منها بالكفه هديلك تصرفي براحتك ولا ان حد يتجبر علي مره. المره تبقي طايحه وجويه.
اقترب يحيا وشعر بالجنون مسكها يلوي يدها ... لمي نفسك اني عامل حساب ايوب.
ضحكت... لا والله بجد خوفتني لتدفعه لم يدك يا شاطر بدل ما اغفلجها عليك واخلي عيشتك طين مش اني اللي يتجالي اكده لم نفسك وخليك في خيبتك لتنظر لساره وانت بطلي محن وجرف وضعف واجفيله هتكسبي لتتركهم وترحل.
وقف هو مبهوتا :::ايه دي دي اتجنت اياك اتجنت صوح. ليندفع لزوجته ويشدها ويصعد بها :::حجك عليا والله يا جلبي غلطان ولا اجدر ماتسمعيلهاش دي انجنت.
::.. لاه يا يحي كلامها كلو صح.
:::.... يا جهري عايزه تسيبيني وتمشي وتروحي دارها جلبي هيجف لاه ماجدرش.
.. ليه ماجدرش انت فاكر عشان ماليش حد ماروحش لتنظر ليه بقهر خدت دهبي ليه يا يحي.
ارتبك::: هاه خدته.. عشان عشان شغل.
نظرت اليه بسخريه.. شغل برضك بتكدب هو خلاص بقي في دمك.. انت خدت الدهب عشان ماسيبش البيت واصرف علي حالي ويبقي ليا دنيا. عشان لما اعمل لحالي كرامه مالجاش حاجه اصرف منها بتمرط نفسي وتخطط ازاي هجعدلك اني استاهل منك اكده انت ازاي اكده اني مش مصدجه.
صرخ... عشان بحبك ومجنون بيكي.
:::... تصدج دي حاجه تحسر.. بتحب هو ده كده حب امال الجتل ايه مرطه النفس ايه الحزن الاسود ايه نفسي ابقي زيها بس ماعارفاش بجد نفسي ابقي زيها.
قال بقهر.... وتهمليني.
قالت بوجع. ...... نفسي بس اني ماعرفش اعمل زيها.. ماعرفش ابعد ولدي عن بيت اهله ماعرفش اخلي مره تصرف علي ولدي وابوه عايش ويبقي تربيه مره ويتمجلتو عليه.. اطمن يا يحي بيه ساره ماهياش عطر وهتجعد. بس تجعد لابنها لتستدير .
اندفع يحتضنها::: تجعدي لابني وتهملي حبيبك. انت عايزه تحرجي جلبي صوح. ساره بالله ماعت جادر لا بتبصيلي ولا بتجربي مني جتتي بتحرجني ماعارفش انام حاسس اني هنهبل. طب اطلبي ما بدك هجبلك الدهب هجبلك دار هجبلك فلوس تعملي مابدالك ولا تنجهريش بس دخليني دنيتك تاني. طب بصيلي بس تاني اتوحشت عيونك وبس ساره حني علي حبيبك مسك يدها وضعها علي قلبه ليهتف موجوع والله موجوع.
نزلت دمعه من عينها لتهمس بغلب.. بطل بقه وابعد.
شدها.. اعملها ازاي ادعي علي حالي ربنا ياخدني ساعتها. لتحس بوجع داخلها قال بقهر يا رب يا رب لو ما سامحتني ساعتها خدني.
شهقت بوجع ليصرخ يا رب خد.... لتضع يدها علي فمه من قهرتها ووجعها فهيا تعشقه.
ابتسم بحب مسك يدها يقبلها يتلمسها بشفتيه ويشدها.... اني راضي اكده وهستني حبيبي يرجعلي حبيبي اللي خايف عليا و ماخالنيش ادعي علي حالي.
:::.. بعد بتجول ايه انت ولا تهمني من اساسه تعيش تموت.. هو بس عشان ولدك جصتنا خلصت يابن الناس. ساره خرجت من دنيتك بيدك مش بيد حد تاتي لتدفعه . وتتركه ليتهالك ويشعر بالقهر.
**********
كان ايوب جالسا يضع يده علي راسه لا يعلم ماذا يفعل في تلك النصيبه..
صعدت عطور الي الحجره لتجد ايوب جالسا ضحكت... ايه لسه بتنح هيبقي نح تحت ونح فوج دا ايه العيله الحزينه دي.. لاه اني اعصابي تعبت اما اخش اخد دش واريح شويه ايه ده.. لتدخل وتغيب في الحمام.. وهو مشلول لا يتحرك وجدها تخرج بعيون حمراء باكيه رجف قلبه وهب يقترب منها همس خوفا::: عطر جلبي انت عطر مش اكده..
لتشيح بوجهها وتبتعد شدها اليه بقوه يحتضنها كانها روحه همس راحه فين وسيباني يا واخده عجلي حاسس اني هنجلط كتير عليا اكده.
لتبتعد بقوه.. من فضلك بقه هملني هو ايه عبده عندك اياك..
اندفع ومسكها.. عبده.. دانت ست الناس كلاتها دانت الجلب اللي هموت عليه.
نظرت اليه بذهول.. انت بعجلك حاجه مش جولت بتكرهني.
هوي قلبه خاف عليها ليحتضنها.. جطع لساني يا جلبي داني داني كت مخنوح وفيا كتير.
قالت بقهر.... تجوم تجول بكرهك . وسع اوعي روح للي هتحبها.
كلبش فيها يحتضنها.. اروح لمين اني ماهحبش غيرك وما رايدش غيرك حاسس بجهر هيخلص عليا والله هيخلص عليه.. اني عملت ايه في روحي.
لتبعده... تعمل والا ماتعملش اصطفل مع حالك اني ههمل الدار واطلج ولا تنجبر يابن الناس.
اندفع وحملها وكلبش فيها لتبهت من عنفه ومدي ضغطه عليها
:::: تهمليني داني اموت فيها والله اموت فيها لتنزل دمعه من عينه.
رق قلبها لتنظر اليه بعشق ولكنها كانت موجوعه لتشيح بوجهها
قال بقهر::: بصيلي بالله عليكي بصيلي.
:::.. لاه ماهبصش بعد ماعايزاش.
.. ماعايزاش توريني النور اللي بتمناه . ماعايزاش تبصي لحبيبك.
لتدفعه.. ايوه ماعايزاش انت ماعتش حبيبي سيبني بقه بتعذب فيا ليه.
قال بقهر.. ماعتيش حبيبي ازاي داني ماليش حبيب غيرك ولا رايد غيرك يا جلبي بصيلي ابوس يدك بصيلي هموت لتنظر اليه وما ان راي صفاء عيونها حتي سالت دموعه انهارا.
انخلج قلبها فايوب شديد وقوي ودموعه عزيزه.... لتهتف بخوف... فيك ايه. مالك.
جلس واجلسها علي قدمه. رفع وجهها.. مالي.. حزن اسود ومرار طافح مالي كتير وحبيبي خلع جلبي.
لتهمس اني اني..
احتضنها:::. انت دانت النسمه دانت الفرح كله دانت الجلب اللي هموت عليه والله يا غاليه هموت عليكي حجك عليا والله ماكتش اعرف
:::.. حجك عليا كيف مالك بيك ايه. اجهش بالبكاء لتحتضنه بالله عليك ماتخوفنيش فيه ايه.
شدها يحتضنها.... بس بالله عليكي شبعيني منك اني خايف حاسس اني في كابوس.
لتحتضنه::: طب يا جلبي اني اهه حبيبتك في حضنك.
شعر بالقهر.... حبيبتي في حضني يا رب تفضل في حضني هموت والله منك لله يا ايوب.
:::... بطل بتدعي علي حالك والله اموت.
تنهد.... ماني السبب في الخراب.
مسكت وجهه...... لاه يا جلبي ربنا رحيم وبينزل رحمته علي عباده.. يا ايها الذين امنو لا تقنطو من رحمه الله.. اطلب الرحمه هيجيلك الفرج.
سالت دموعه.... انت ملاك انت مش من دنيتنا دي وماتستحجيش واحد واغش زيي.
لتقترب وتقبل يده.. دانت حبيبي وروحي. وجلبي ده بيدج عشانك عشانك انت.
قبل يدها.... ماكتش اعرف اني عاشجك اكده ماكتش اعرف ان وجودك في حياتي جنه. ماحسيتش الا اما دخلت النار برجلي وبكيفي. عطر حجك عليا يا جلبي حجك عليا عملت فيكي كتير جبرتك وجيت عليكي اني حاسس بجهر هيموتني. ليمسك وجهها وريني عيونك دي وريهملي ماتشيلهمش من عيوني وريني خير ربنا اللي بيزول من وشي من صنعه يدي وريني ضمير الخير اللي رفسته برجلي وريني روح الحلال اللي جهرتها ومرط نفسها.
لتظل ساهمه وتقترب منه وتهمس بحبك جوي ونفسي اخبيك من دنيا الهم اللي شيفاها في عنيك..
قترب يتلمسها بحنان ويهمس.. هم ...اني منجوع في الحزن مش الهم اني طلبت شر وجالي الشر كله اني رفست النعمه اتحط عليا الحزن والمرار اني خايف خايف هموت نفسي طابجه عليا مني لله مني لله منك لله يا ايوب. مش انت جادر اهو جالك اللي يجفلك ويطيح في دنيتك الخراب.
همست.. اني مش فاهمه حاجه.. مالك بس بطل تدعي علي حالك ما جدراش اتحمل روحي بتوجعني.
:::.. روحك دي بلسم ليا ونور ماستحجهاش اني عاشجك يمين بالله عاشجك عطر بصيلي جولي انك عشجاني وماهتهمليني صوح واني هعملك اي حاجه رايداها عطر انت جويه بخيرك وحلالك وحبي ليكي عطر انت ماحدش يجدر ينهش جواتك انت فيكي الدين والحلال.جولي انك هتفضلي لايوب روحه وروح طاهره نضيفه تشديني لدنيا مش لنار. مسك وجهها يتلمسها.. جولي جولي شبعيني منك اني خايف.
لتهمس.. اني اهه يا جلبي ليك عطر حبيبتك اللي بتموت في تراب رجليك راجلي وحبيبي وسندي .ظل ينظر اليها شعر بداخلها النقي ومشاعرها تتوغل داخله تداوي ما صرعه من الاخري . شدها اليه وينهال عليها ويصب عليها لوعه واساه لتغوص معه وتعطيه من حنانها الذي خلع قلبه ليعلم انه سيفقد جوهره لا يعرف كيف يعيدها مره اخري لياخذها بين يديه حالمه ليرتعب عندما.....
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت السابع والعشرون..
كان ايوب ينام بحالميه ويتلمس زوجته بعد ان تاهت بين احضانه تتاوه بحب وعشق رتعب عندما كلبشت فيه وقفزت فوقه غاضبه
:::كل المحن ده ليها لوحدها.. تشبعها وتبسطها وتاجي عندي تجلبها حزن لتلتصق به.. دلوك تديني زيها لتندفع تقبله وتتلمسه بوقاحه.. هاخد زيها اني احسن منيها وهديك نار تشبط في جلبك كانت عنيفه
شعر بالقرف والغثيان دفعها بعيدا لتنظر اليه بغل.
::: بعدي ايه الجرف ده انت جرف.
تظل تقف مشتعله ::: اكن اكده اني جرف انت تطولني اصلا.
صرخ..... ولا عايزك من اساسه..
لتشعر بنار في جوفها نظرت اليه بخبث لتستدير وتقف صامته سمعها تبكي.. اندفع يحتضنها ويهمس .
:::جلبي مالك والله ماجصد والله ماعارف اني هتجنن جلبي ماتعيطيش.
همست باستكانه...... بطلت تحبني بطلت داحنا كنا لسه مع بعض يا جلبي.
شدها يعتصرها لتحاوطه وتدفس راسها في صدره العاري وتتلمسه بحنان ليحس انه في جهنم :: خلاص عطر بقت وحشه زعلانه منك..
شدد عليها .... لاه والله لاه لينهال عليها لتستجيب وتشده اليها ليتوه معها ظنا انها عطر لتتحول فجاه ولم تعد قادره ان تكبت مشاعرها الهائجه فعطور شخص ماجن لا يعرف الحياء والخجل .
بهت فهيا مثلت عليه لتاخذ حنانه وهيا ليست هكذا شعر بها تجتاحه بعنف تريد ان تكمل رغبتها فيه.خاف منها ودفعها لتسقط بعيدا وهب سريعا يبتعد ويقف وقلبه يرجف .
ظلت نائمه يراها مغمضه عينها بعنف والغل يبدو عليها لتظل فتره كانت تهدئ نفسها لتفتح عينها وتقف
:::.. جدامك دجيجه واحده تاجي تنام معايا من سكات وتديني اللي ادتهولها ياما يمين بالله لاجلبها نار عليك وما هتعرف تجدر عليا.
بهت.. انام من سكات نهارك اسود ليه طور مابيحسش.
:::.... مايهمنيش المهم اني احس.. اسمع يا ايوب اني رايداك ورايده جتتك دلوك مشي امورك عشان عطور لدعتها والجبر انت راجل ماهتفرجش نومه من غيرها.
بهت وشعر بالغثيان.. .. نعم ياختي رايده جتتي ماتفرجش نومه من غيرها منك لله . يا يادي السواد اللي اتنجعت فيه بطني جلبت منك لله. حسبي الله في دي خلجه سوده.
قالت بغل.. مالها الخلجه خلجه ربنا.
صرخ.... لاه لاه دي خلجه الشيطان خلجه الواغش اللي عشت فيه خلجه الجهر والهم.
:::... انت ايه مابتهمدش ايه الجرف ده لتهجم عليه رايداك ماتجهرنيش بقه اشمعني هيا لتدفعه علي الفراش بقوه وتنهال عليه
انصرع من قوتها ووقاحتها وتلمسها القذر له احس بالنار التي دخل فيها دفعها وصرخ .
:::يدك لو لمستني هجطعهالك.
ظلت تنظر اليه بغليان لتغمض عينها وتهدا .. طب والحل انت رايد حاجه جواتي واني رايداك هتعملها ازاي بقه اديني حالك واديني كيف ما رايده وهديك الجرف اللي رايده وجت اما تحب ها ايه جولك.
قال بقرف... اديكي حالي ياحزني الاسود.
ضحكت... يابني بقه حس بيها فاكر لما جولتلها اديني حالك اهي بتتردلك اني عايزاك عايزه راجل. رايده جتتك اشبع بيها ومايهمنيش خلاص حب وجطران المهم انبسط وخلاص نعيش ونتاجر ووجت اما تريد نطلعلك الحزينه بس مش بعد اما تكون شبعتني وقضيت معايا ليله تاخد العجل غير اكده ماهتشفهاش.. اني عايزه جسمك يا ايوب عاجبني وتجارتك فوجيهم.
شعر بالغثيان.. ايه الجرف ده حاسس بجرف وحزن اسود. حاسس بجهر ماحدش حاسه. جولت يا طين قبل سابج دلوك بتترمي في وشك زي المعايب. عايزه جتتي يا حزني. يا تري احساسك كان زيي اكده بطني جلبت منك لله عايزه جتتي ليه طور مابيحسش زباله تنام من سكات ايه الجرف ده مني لله مني لله جلبي علي حبيبي اللي مرط نفسه اهو نفسي اتمرطت من شيطان.
:::.... انت اللي طلبته بتنح ليه.
::.. انح اه صحيح انح داني همسك صاجات وادور ارجص من فرحتي.. دا حزن ومرار. داني عايز معدده تعدد علي بختي الاسود ومجايب يدي وعملي الاسود .. نام يا ايوم كيف الطور رغبه وجرف وتاجر وعيش كمل جرف في جرف.نام مع مره مابتعرفش الخشا ولا حيا ربنا. نام زي ال المعايب نام جته تتاخد وتتجاب نام ومشي عيشتك الروبه.. ادي عيشتك طلبك يا ايوب. يا حسره جلبي وجهري يا سوادك يا ايوب . . شعر بالغضب الشديد .
::بس لاه ايوب ماهيكملش اكده ايوب ما هيسبكيش تكسبي علي حساب الغلبانه اللي مرط نفسها. وزي ما مرط جلبي وجلبت حبيبي شيطان هدعك وشك في الارض هعرفك ان الشر يجفله شر.
هجم عليها وانهال عليها ضربا صرخ :::طلعيلي مرتي لاجتلك هجتلك.
قالت بغل وعيونها تطق شرار. .... ماهطلعهاش نام معايا الاول وشبعني.
ضغط علي رقبتها لتحس بانفاسها ستزهق.. لتغمض عينها وتفتحهم.
وتهمس..... هتموتني يا جلبي ليه ليه لتسيل دموعها ابتعد مذعورا مطعونا وعطر تنظر اليه بقهر وعيونها تصرخ وجعا.
هجم عليها يحتضنها ويجهش بالبكاء::: هموت هموت كتير عليا والله كتير يا جلبي جلبي هينفلج..اااااه اااااه هموت يا عالم.
ضحكت عن اخرها لينتفض كان سكاكين غرزت فيه ليسمعها ... ...
يبقي تتعدل وتمشي امورك وتسمع الكلام الا هتلاجي الحزينه ميته من الجهر بتنحر جوايا من وجعها. حاسه بيها بتغلي جوايا بتتمزع و جتتي بتشوكني ماني بحس بيها.
دفعها... انت ايه منجوع شر منك لله بس لاه لاه وعشان اجهرك اني من اهنه ورايح هبطل تجاره في الاثار وفلوس المسخوط الاخير هطلعها لله لاجل اراضي عطر وترجعلي وترضي بيا.
صرخت::: انت مخبول تجاره بملاين تهملها عشان دي. انت كداب انت اشتريت بضاعه جديده اني عارفه ومراجباك هنضحك علي بعض. المساخيط الجداد في المخزن ومخمر عليهم وماجولتش لمخلوج بس اني عرفت اني مش سهله تبطل ايه دا في دمك.
ضغط علي رقبتها ....اكن اكده يبقي طالما عرفتي وجادره اكده فخدي بقه جديد ايوب ومجايبه . ايوه ..عهد عليا جدام ربنا ما هرجعلها تاني لاجل حبيبتي ترجعلي ولاجل رضا ربنا. الحرام اهه كله جدامي انغرزت فيه وانت منجوع حرام. الحرام اهه كله حاجه تجرف شيطان واتلبست بيه الغلبانه. الحرام اهه بينهش جتتي. يا جهره جلبي علي حبيبي اللي بيبصلي كيف الشيطان. بس لاه عطر هتعيش وتتهني بالحلال ولا هتدوجش حاجه حرام وده يمين اتحاسب عليه جدام ربنا. يمين بالله لاحرج جلبك واتخلص من كل حاجه مش اني حطيت تجارتي كلها يمين بالله لاتخلص منها كلها. انت واني دلوك واجفين لبعض شرى وشرك جدام بعض انت عايزه تنهشيني واني عايز انهشك. بجولك دلوك ايوب السوالمي بشره وجبروته دلوك هيجفلك ويوريكي دنيا الشر عشان لما تروحي تاخدي شري معاكي ويترمي ويرجعلي الخير والنضافه. ايوب خلاص هيعلم عليكي ويعرفك ان الشر لازمنه خير واني خير عطر انزرع في جلبي. عطر راحت دلوك وجه مكانها ايوب وجلبه اللي طالب خير وهيجفلك ويجهرك ليقترب.. يمين اتحاسب عليه لاحسرك علي طلعتك واحسرك علي جهرتك لحبيبتي.
صرخت عطور تمسك راسها بوجع .... لاه لاه انت بتجول ايه لاه عايزها تبقي جويه عليا عايزها تتراضي وتطلع لاه ماهتطلعش انت ماهتجدرش علي حالك انت هتفضل ايوب لتخبط راسها اااه لاه ماهيحصلش ..صرخ.. لاه ماهتطلعش عطر ماهتطلعش. ماهتطلعيش ياعطر ماهتطلعيش وتجوي عليا هو مش عايزك.
صرخ ومسكها ونظر الي عيونها... لاه عايزها وعايزها بالجوي وهموت علي طرفها طلعهالي لاطلع روح.
صرخت عطور..... لاه ماهتطلعش اني بكرهها بكرها وبكره اي حد يجول الحلال. بكره اخوك دراج اللي مرر عيشتي بكرهه وكت هجتله هو وعطر شكل بعض ادهاله يتجوزها وخليك معايا دراج بتاع ربنا وكلام جرف وانت تبقي راجلي.
صرخ...... دانا اموت حالي لما يحصل اكده ولو حصل ما هتخرجيش من اهنه وهحبسك واجهرك وهعيشك مع دراج العمر كله اللي بتكرهيه ده. بتكرهي دراج عشان بيجول قال الله بتكرهي دراج عشان بيرجعك عن الواغش والجرف وحباني عشان منجوع في الحرام. واديها لدراج ازاي اعملها ازاي دي. امشي مرتي في الحرام مع اخوي منك لله انت سو وشيطان اتلبس ملاك. انت الحرام بعينه انتي حرامي اللي زرعته في الدنيا واهه رشج في وشي ليصرخ بس لاه ماهسيبش مرتي ليكي ويعلم ربنا اني هستناها العمر كله ولا هتشفيش وشي تاني.
صرخت... لاه لاه انت حبيبي اني لتخبط علي راسها لاه عطر ما هتطلعش عطر ماهتجواش هتبعد عني لاه هتعيش في الحلال يا جهري هتجبلي دراج يجهرني ويجولي كلام ربنا اخرتها دراج اللي بكره كره السنين .
صرخ ...ايَوه اخرتها دراج وانت هتبقي لحالك عيشي بحرامك واني عطر هتخرجلي َهفرح بيها هجم عليها خرجيلي حبيبتي رايد حبيبتي هيا اللي هموت عليها
صرخت..... . لاه لاه ماتجولش بطل هموت اكده بطل ماتجويهاش عليا ماهضعفش لتخبط راسها لا ما هتطلعيش لاه ما هتطلعيش لاه موتي موتي لتصرخ وتصرخ وتغمض عينها و تصرخ اااه لاه لاه لتنهار وهيا تهز راسها بعنف لتقع مغشيا عليها في احضانه لعدم احتمالها جنوح ايوب للحلال الذي يكويها ويقضي عليها. .
هب مسرعا يحتضنها ويبكي ويكلبش فيها قال بنحيب..... حجك عليا يا غاليه حجك عليا عيشتك الحزن كله. ايوب عيشك هم وجرف وربنا اداله في وشه. جالك مش رايد روحك واتردتله. جالك عايز جسمك واتردتله. جالك خليلك الحلال وطلعله الحرام. كل و اشبع يا ايوب باللي طلبته اشبع واتوحل وعيش موحول تنام كيف البهايم كيف ماعملت في مرتك روحك ربنا ردلك كلو ماسابش حاجه.. كت طايح ليه اكده البت ماعايزاش الا انت جالتلك بص للسما وخاف من رب السما. بس انت مشيت مع شيطانك لما اتلبست بانجس الشياطين..
ظل يتلمسما بحنان :::حجك عليا يا واخده عجلي حجك عليا يا جلبي.. ليجدها تتاوه بين يديه كلبش فيها ودموعه تنساب بقوه لتفتح عيونها تلمسها بحنان.. حبيبي فوج يا جمري. نظرت اليه وتري حاله فيدق قلبها ولكنها قد سمعت منه كرهه لها لتبتعد وتنكمش.. هب ... لاه ابوس يدك ماتبعديش.
:::.. انت عجلك خف يا ايوب انت عايز تهبلني يابن الناس شويه بكرهك وشويه ماتبعديش..
شعر بالقهر لم يعرف ماذا يقول فهيا فعلا اصابها الكثير منه.
::.. بطل يا ايوب هيا خلصت علي اكده ماتنحرش في نفسك انت مش جادر علي شيطانك ومكمل تجاره كان نفسي اعرف ابعدك عن السكه دي كان مني عيني تعيش بالحلال وتتمتع برضا ربنا بس اني تعبت والله تعبت مامتحملاش كرهك ليا وماعرفاش انت بيك ايه من اساسه حاساك بتجلب وماعرفش السبب.
همس بقهر...... . اني اللي بجلب يا رب كتير عليا.
:::.. ماتجبرش نفسك يا ايوب ليجرالك حاجه بدعيلك ربنا يراضيك بالحلال بدعيلك جلبك يملاه الحب للخير والحلال.. الحلال والله مالوش زي يملا الدنيا خير بس جضا ربنا. طلجني يا ايوب اني بعذبك وانت بتوجعني طلجني وعيش حياتك وهاتلك مره تفرحك وترضي بتجارتك وتجيبو عيال وتكبرو اني مانفعكش.
قال بقهر.. اه.. مره ترضي بعيبي وشيطاني مره تجيب واغش وتنهش جلبي. نظر اليها ...عطر اني اني عايزك مرتي العمر كله.
:::.. ماعادش ينفع احنا سكتين مايمشوش مع بعض الحرام والحلال مايتلاجوش يابن الناس. عارف اني عشجتك لدرجه اتمنيت احب حرامك ده بس حسيت ان موتي احسن العيشه واحده والكفن مابيخبيش معاه الا الحلال.. هتلاجي يابن الناس اللي تعوزك كيف ماتحب.
نزل دموعه.... اني ما رايدش الا انت وعايز ابقي ليكي انت عايز جلبي الحنين اللي عيونه كيف الملاك عايز حبيبي بحلوه ومره عايز حبيبي بالحلال االي جواه يخش دنيتي ينضفها
:::.. مانت رفضتها يا ايوب.
صرخ:::.... كت بهيم مش عارف اللي هخش فيه طلبت حاجه جالي الجهر كله جالي حزن يتعبي بالكفه.
لتتنهد.. خلاص يا ايوب بجد تعبت انا حاسه بجواتي بيغلي اني تعبانه ماعرفش مالي حاسه جوايا نار بتاكلني وانت من بره بتاكلني حاسه اني في جهر حبيت واحد وعشجته طلبته من ربنا بالحلال مااترضاش وجهرني وبرضك لسه بعشجك بس انت بتمرط نفسي وحاسه اني ماعتش انفع لحاجه.. اني تعبت وعايزه اموت والله عايزه اموت.
قال بقهر.... تموتي واموت وراكي يا جلبي.
صرخت... بطل بقه انت ملبوس شويه جلبك وشويه بكرهك بطل اني تعبت بتعمل فيا ليه اكده اني ماعملتلكش حاجه توجعني عيشتي بقت مرار لتنظر اليه باالله عليك يا ايوب هملني اني موجوعه.
اقترب ودموعه تترقرق .. موجوعه اني السبب اني اللي وجعتك وجهرتك اني اللي عملت فيكي اكده يا جلبي حاسس بجهر السنين انا حاسس اني دخلت النار
نظرت اليه بوجع فهيا تعشقه.. لتتنهد.. انت بتعمل ليه اكده ولا تنجهر ولا تنوجع خلاص عيش وافرح.
شدها.. افرح من غيرك دانت الفرح كله والله الفرح كله دانت النور اللي ماشي عليه لو سيبتيني الدنيا تسود واعيش جهنم في الدنيا ويبقي دنيا واخره. ليتلمسها بحنان بعشجك وبحبك جلبي هيجف ليجهش بالبكاء .
احست بوجع عليه لتقترب وتحتضنه.. بطل بتبكي ليه بس.
نظر اليها.. ببكي علي الجهر اللي وعيتله ورشج في وشي ماعارفش انطج حاسس اني هموت.
لتتلمس يده.. طب مالك طيب انت فيك ايه انت متغير. لتتنهد.. نفسي اسعدك بس مافيش في يدي حاجه.
همس.... واني هعيش عشان اسعدك وعشان اكده عايز اعملك اللي عايزاه يا جلبي والله اعملك اللي عايزاه.
لتحس بوجع في راسها لتمسك راسها شعر بالخوف احتضمها... لاه بالله عليكي والنبي خليكي معايا.
همست.. ايوب اني تعبانه عايزه انام في حضنك حاسه بروحي بتتسحب.
صرخ وكلبش فيها..... لاه بالله عليكي لاه. خليكي بصيلي بصي لعيوني وريني عيونك ماتشيلهاش من عيوني يا جهرك يا ايوب لتظل تنظر اليه ودموعه تنهال لتندس في احضانه همس بحنان...اسمعيني يا جلبي ايوب خلاص هيعملك اللي رايداه يمين بالله هعمل اللي رايداه نامي واعرفي ان ايوب خلاص هيخلي حلالك حلاله ويحافظ عليه بعنيه لتنظر اليه بحالميه ليهتف حبيبي والله ايوب هيهمل الدنيا ويبص لرب الدنيا بصيلي ماتناميش خلي كلامي ينغرز جواتك خليها تسمع اني ههمل كل حاجه يمين بالله لاهمل كل حاجه لتغمض عينها ليجهش بالبكاء ولا يعرف ماذا يفعل ظل يتلمسها بحنان طب ايه خايف تفتحي انجهر خايف يا رب اعمل ايه خايف هموت وضعها في الفراش ليتصل بصديقه وحيد ومحمود ليخبرهم بحاله زوجته ليقرر معهم ماذا سيفعل معها لينهي معهم وينزل مسرعا لاخيه دراج. .
*****************
كان يحي يجلس منزويا علي احد الكراسي في حجرته فحبيبته لا تنظر اليه ليمر يومان وهو لا يخرج ولا يأكل ولا يتحرك من مكانه ودموعه تنزل ولا تتوقف لتدخل ساره تجده هكذا احست بقهر فهو له يومين هكذا لتبتعد ولا تنظر اليه حاولت ان تشغل نفسها عنه ولكن قلبها ياكلها نهرت نفسها .. مايجعد والا يولع مالك انت جلبك بياكلك عليه. لتتنهد بغلب.. بس هو شكله غلبان ليه اكده ودموعه بتنزل ما متحملاش دا دموعه عزيزه. دا ما كلش له يومين مامتحملاش اني يعني عشيه يحط السكينه علي رجبته ودلوك يجطع الوكل كتير عليا اكده مامتحملاش. لتقترب منه وتهمس.. يحي.. الا انه لم يرد.. لتغضب وتهتف.. انت جاعد ليه اكده ماتجوم تخرج.
رفع وجهه اليها.. ماعايزش اروح في اي موطرح.
صرخت... لاه جوم ماتجعدليش اكده يلا جوم وروح كل. ايه ده جاعدلي وجالبهالي محزنه ماخلاص خلصت وعيش حياتك وكل ماله الوكل بالزعل والسخماط انت.
هتف بلين.. مارايدش وكل.
اقتربت تشده .. بطل انت مش عيل جوم كل جولت هتجعد من غير وكل بقالك يومين ايه ده عيل اياك جوم بجولك ماهسكتلكش اني.
ابتسم فهيا تقلق عليه. .. ماعايزش يا جلبي بطني ما متحملاش.
لتشعر بالقلق.. جوم اما نروح للحكيم مانت بقالك يومين مادجتش لجمه جوم كان قلبها ياكلها لتشده ليتصنع الدوار.
::::... يا مري يحي يحي لتحتضنه بقوه مالك يا جلبي ماتخلعليش جلبي مالك ادي اخره عمايلك مابتعملش حاجه عدله لتحتضنه وتذهب به الي الفراش سقط ودفعها لتسقط تحته هوي قلبها فقد وضع راسه في عنقها وانساب بجسمه عليها لترتعب وتكلبش فيه.. يحي حبيبي مالك انت عامل ليه اكده يحي بالله عليك كلمني. لتخبط علي وجهه ليتاوه همست... حبيبي فوج مالك طيب يا مري اني ناجصه. رفع وجهه اخيرا نظر اليها بهيام لتهمس بلين... مالك فيك ايه.
همس بحب.. موجوع جوي ما جادرش حاسس اني بموت.
رجف قلبها من نظراته وخوفها عليه خلع قلبه. اقترب وهمس.... كل حاجه فيا بتوجعني. جلبي بيوجعني عشان جلب حبيبي زعلان.. جتتي بتوجعني عشان حبيبي بعيد. عيوني بتوجعني. بصيلي جوي هتعرفي انهم بيتمزعو عشان عيون حبيبي ما بلمحهمش دا النظره فيهم جنه. والله جنه. ليحس بانسيابها ليهمس اتوحشتك جوي كتير عليا البعد ده مامتحملوش اتوحشت كل حاجه فيكي .
تلمسها بعشق لتنساب بين يديه لينزل عليها بهدوء يستجدي حنانها لتتوه معه ويغوص معها ويغوص ليظل معها ينهل من عشقها يحس بها طائعه بين يديه لتتوه هيا ويتوه عن الدنيا مر وقتا لا يعلم مداه من حلاوه مافيه لتحس به يتجاوز لتعود الي نفسها وتنتفض وتحاول ان تبتعد الا انه شدها لتغضب هيا وتهب وتصرخ.. اه يا جليل الحيا اني عارفه انك كداب وبتمثل عشان توجعني.خلاص الكدب في دمك.
ابتسم غصبا .. مانت بتحبيني يا جلبي اعمل ايه طيب.
لتقترب وتضربه بالمخدات والله هموتك اياك تجرب مني تاني اني مش رايداك.
ضحك .. يا كدابه دانتي سورجتي في ثانيه ماتسامحيني بالله والله اتربيت.
صرخت... اسامحك اسامحك يا بتاع العط والنسوان اني ماهاسمحاكش اني بكرهك واياك تجرب مني تاني والله هسخمط عيشتك لتدفعه وتهرب مشتعله من استسلامها له.
تنهد وقف بغلب.. انت تستاهل الحريجه اللي طايحه في جتتك عيل مهزأ اقسم بالله خلف ايه وطين ايه علي دماغك دا حبيبك جربه بالدنيا منك لله. اعمل ايه دلوك.. اروح احدف حالي من عالسطح جايز اصعب عليها والا ارشج فاس في راسي هيا هتحن لما يجرالي نصيبه جلبها ماهيتحملش عارف منك لله اجعد بقه كل حالك.
*********
نزل ايوب لاخيه دراج حكي له ليشعر دراج بالحزن علي حال عطر
::.. مالاجيش حاجه اجولها بس اللي وعيتله اهه اللي وعيتله حصل يابن ابوي شيطان بينحر جتتك كت هتكمل ازاي.
ايوب: :::.... حاسس بجرف وبطني مجلوبه حاجه تجهر تصدج ربك ردلي كل حاجه كما تدين تدان اتنجعت في الحرام اني خايف عجاب ربنا واعر طب هيا ذنبها ايه طيب يحط عليا هيا ذنبها ايه.
دراج.. ذنبها حبك ليها وربك بيجهر جلبك وبيجولك الجلب بينبض خير وبيعيش عالخير ولو ماطلبتش الخير جابلك الواغش والشر ياكل جلبك ويحرج جتتك.
ايوب:::.... بس اني ماهسيبهاش تجوي وتفوز اني ماهعملهاش اللي رايداه اني هجهرها يمين بالله لاجهرها. وهروح دلوك ارتب كل حاجه واتخلص من كل حاجه.ليقف خلاص اكده دنيه ايوب الجديمه هدعسها برجلي واجول يا رب هيا جالتلي بص لرب السما وجول يا رب هيا جالت ما أيأسش من رحمه ربنا واطلب عفوه بطلب عفوك يا رب يا رب سامحني الكبر جبر ونار واني كت منجوع في الكبر لما دخلت جهنم بس دلوك طالب عفوك يا رب. عهد عليا لامشيها بالحلال والخطوه بكلام ربنا وبس ليقوم ليتركه ويجلس دراج يشعر بالحزن.
وجد عطر تقترب ..... شفتش ايوب.
نظر اليها جيدا :: اهلا بجضا ربنا.
رفعت حاجبيها ونظرت اليه .. هو ايه ده اصله... مالك بتتمجلت اكده انت عجلك خف.
ابتسم.. لاه ماخفش داني عجلي يوزن بلد فيه ناس تانيه اللي عجلها اتملي سواد وشر الدنيا.
رفعت حاجبيها بسخريه .. ايه ده ليكون المعدول جالك.
::... المعدول ده مش راجلك والا ايه وضعك دلوك.
قالت بغل.. ايوه راجلي وهيفضل راجلي العمر كله.
::.. دي هتعمليها ازاي وهو ماطايجكيش.
صرخت::.... .. وانت مال اهلك بنا ايه محراب شر.
:::.. اني برضك اللي محراب شر عموما اخوي رجع لعجله والحمد لله ربنا هداه وهيهمل الجرف اللي كان في زمان السبب في ان الحزن يتحط عالدار دي.
صرخت.... انت بتجول ايه يا مخبول انت ايوب فين.
ضحك.... ايوب خلاص بيرتب ينضف ويهمل كل حاجه وسكه الحرام هيسيبها.
صرخت بجنون:::. اخرس اياك تجول اكده اني ماهخليهوش يبعد عن السكه دي.
.... واني ماهسيبهوش واخليه يمشي في السكه دي يا خلفه الشيطان يا مجايب ابليس. دراج هيجفلك وينهش جلبك بكلام ربنا اللي بينحر جواتك. دراج هيجوي الغلبانه عليكي بس هيا مش غلبانه دي نسمه ربنا الحلال الكل عايزها وبيتمناها. هجفلك وهجفلك وسنيني اللي اتعلمتها من رب العباد هحطها جدامك اهري بيها جلبك يا شيطان وانحال عالغلبانه. بس اني بجولك اههه اني دراج السوالمي بكل ما فيا من خير من رب العباد بكل ما فيا من عزم علي تنفيذ كلام ربنا بكل ما فيا من نفس هجفلك وان ماعرفتش هجيب اخير مني يجفلك هلم عليكي جلوب طايعه لرب الكون تنهش جلبك. دراج خد عهد يحارب شيطان الارض. ابليس اهه جدامي اسيبه اسيبه ازاي دا ربنا يحاسبني. يمين اتحاسب عليه ماهسيبهالك وهرجعها.
صرخت.... وانت بروحك تخرب عليا واللي هيجرب بس مني هساويه بالارض.
::.. والله الحلال جوي ودراج ماهيسيبش اخوه يمشي في الحرام تاني لو بطلع في الروح ماهسيبهالك. روح دراج هنيه فدا رب الكون. احنا مش في زمن الرسل ولا اني رسول ولا ولي بس ربنا اداني في جلبي حب الله واللي معاه ربنا في جلبه ماهييأسش. لاخر نفس ما هيأسش وعطر هترجع ومتوكد انها هترجع.
صرخت تمسك راسها.. منك لله منك لله دماغي منك لله عمرها ما وجعتني اني اللي كت بوجعها.
اقترب منها ومسكها بقوه... عطر اسمعيني اني دراج بجولك الخير جواكي والحلال رباكي. افتكري امك وشجاها وجوتها ووجفتها عمر كله تدافع عن الخير...افتكري موتها عشانك وعشان تبقي نبت الحلال. افتكري دينك اللي حفظتيه افتكري وجفتكو لابوكو افتكري وجفتك لايوب. ايوب خلاص تاب يا عطر. اسمعيني خلي كلامي يخش جو ويوصلك ومتوكد انه هيوصلك. اخر حاجه انت عليكي عهد يا بت الناس لرب العباد افتكري عهد امك معاكي انك تعيشي بالحلال. الحلال بينعرض عليكي اهه بالكوم اطلعي وخديه دراج معاكي. دراج وكلام ربنا معاكي ومعاهم نضافه ايوب وتوبته. دراج بروحه يسيبك دراج لو بيطلع في الروح هيغرز الخير جواكي ويطلع روحه. راضي بالمجسوم وفرحان ان اخر حاجه اعملها رجوع خير في جلب عبد لرب العباد.
لتدفعه وتتهاوي بوجع وتظل تصرخ من الم راسها لاه لاه بطل بطل لتنظر اليه بغل لتلمح احد سكاكين الفاكهه لتهتف بغل .. يبقي انت اللي جبته لنفسك لتهجم عليه بغل و........
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الثامن والعشرون....
ما ان قال لها دراج انه لن يترك اخيه يمشي في سكه الحرام وسيكرث نفسه لرجوع عطر لتنظر اليه بغل فلمحت سكينا في طبق الفاكهه .
::: انت اللي جبته لنفسك يا ابن طاهر لتنتش السكينه وتغرزها فيه ابتعد دراج لتسقط ارضا عاودت مسرعه تقوم والنار تشبط في قلبها وتهجم عليه.
دخل ايوب وجدها تصارع اخيه اقترب ومسكها من شعرها لينهال عليها ضربا
::: انت ايه منك لله عايزه تموتي اخوي ظل يضربها وينعتها بابشع الالفاظ ..
لتتراجع وتضع يدها علي وجهها وتنكمش وتظل تتراجع وتنكمش وتسقط ارضا وتتشنج بحاله من الرعب ..
ما ان راها تتحول سالت دموعه قهرا فلم يعد يتحمل. فحبيبته ترتعش وتنكمش بجوار الحائط ومنظرها يدمي القلب فتلك الحقيره قد اخرجتها له لينهال عليها ضربا ويسمعها ابشع الالفاظ. ظل واقفا.
كان موقف مهيب عطر مرميه علي الارض بجوار الحائط مشعثه هالكه اثر ضربه لها وتنتحب وهو يقف قلبه مخلوع عليها ودموعه تتساقط ودراج يقف مذهولا وقد اصابه ما اصابه مما يحدث فكأن عطر متلبسها شيطان او جن.
اقترب ايوب وهو ينتحب يحاول يلمسها.
صرخت وانكمشت وعلا نحيبها
لينهار ارضا ويجلس ينتحب بجوارها همس .
:::عطر جلبي بالله عليكي بصيلي انت مش فاهمه حاجه.. طب بصيلي طيب بطلي تترعشي اكده يا جلبي. كانت تخفي وجهها .. طب اراضيكي ماجصدش والله ماجصد.يا جهرتك يابن طاهر اجول ايه ماعارفش انطج.
همست بنحيب.. اني خايفه بعد اني ماعملتلكش حاجه بعد بالله. بعد بطل والله همشي هسبلكو الدار ماعايزاش اجعد خلاص. والله ماهنطج تاني ولا هجول حلال وحرام. ماتعملش زي ابوي والله ماهنطج... كانت ترتعش. طب طب خلاص خلاص هجعد ساكته وهرضي بالحرام وهموت حالي خلاص والله بس ماتضربنيش اني خايفه. اعمل ما بدالك تاجر اه تاجر وهات وهسكت وهاكل حرام ماهنطجش هاكل حرام والله هاكل حرام. لتصرخ.... خلاص خلاص راضيه بالحرام راضيه بيه... لتلطم علي وجهها ...خلاص موتي بقه موتي حلال ايه موتي خلاص عيشي في حرامه ارضي بحرامه ماحدش عايزك ماحدش كانت تلطم وتمزق شعرها وتنتحب.
شدها اليه وانهار .. لاه لاه عايزك والله عايزك يمين بالله عايزك بحلالك وجلبك الابيض.
كانت تصرخ .. خلاص اسكت اسكت اني راضيه بالحرام هشبع حرام هعيش حرام اني خلاص هموت حالي. موتي يا عطر موتي عيشي مع حرام ايوب ودنيته خلفي عيال تاكل حرام ولا تنطجيش. هسكت اهه هسكت وهكون لك مره في الحرام خلاص اني تعبت تعبت موتني موتني. بتعمل فيا ليه اكده اني حبيتك وعشجتك بتمرط نفسي ليه اكده..... لاه لاه بعد اني خايفه بعد جولتلك هرضي بحرامك هرضي والله هرضي هاتلي وكل ومرغه في وشى هرضي بيه. لبسني من مالك هرضي بيه. هعمل كل حاجه في دنيتك وهرضي ماهنطجش ما هنطجش. عطر خلاص هتستحل الحرام وتندعك فيه. بس ماتعملش فيها اكده اني روح ربنا ماتدعسهاش اكده ماعتش متحمله والله ماعت متحمله. ااااه اااه يا خلعه جلبي علي دنيتي السوده يا جهرتي علي ايامي. يا رب خدني يا رب خدني بتعمل فيا ليه اكده ليه ليه عملتلك ايه. لتلطم علي وجهها.
احتضنها بحرقه::: لاه ماهتموتيش لاه لاه بالله لاه ليعتصرها بين يده لتكلبش فيه ظل يحتضنها هجولك علي كل حاجه وافهمك يا جلبي بعمل اكده ليه اسمعيني لينتفض بقهر عندنا همست بشماته وصوتها كالافعي .. لاه ماهتجولش ولا هتعرف . اهي هتموت وتهملنا ايه رايك في عطر ايه رايك مش جادره وجويه اني.. هموتهالك بيدها لينتفض ويبتعد مصروعا ويدفعها من احضانه ..
لتقف وتهتف بغل... خلاص البت استوت وطلبت موتها واني ماهخيبش طلبها هموتهالك جوايا اهي رضت بالحرام يا ايوب يابن طاهر. اني اللي هكسب في الاخر اني اللي هعيش وهنكمل الحرام لاخره هيا هتموت خلاص اني حاسه اني جويه وجادره وماحدش يجدر عليها.
ليقف ايوب صامدا يهتف بغل... .. لو انت جادره اني بقه جادر وفاجر في الخصومه. مش ايوب السوالمي اللي مره سو تجدر عليه مش ايوب السوالمي اللي يفرط في اللي يخصه ليستدير ويهتف يمين بالله لاحرج جلبك.
صرخت.... رايح فين ومهملني.
::: رايح اجهرك واعرفك مين هو ايوب وفجر بفجر بقه نشوف مين اللي هايجدر عالتاني وهوريكي اني هعمل ايه اني دلوك نار جايده جوايا يمين اتحاسب عليه لاحرج جلبك يا فاجره عللي عملتيه في جلبي وحبيبتي .. بس اطول مرتي واخدها منك واعالجها يا منجوع النجاسه وحضرت كل حاجه وهتشوفي ايوب هيعمل ايه .
ضحكت.... روح يا غلبان تعالج مين روح.
قال بغل.. كنه اكده.. اضحكي واتمجلتي بالجوي.. اضحكي واني اخرتها هخلي ضحكك ده يجلب دم وحسره اضحكي كمان واعرفي ايوب شكله ايه. ايوب هيجيب شره كله يحطه عليكي ويحرج جلبك ليقترب وينظر اليها بكره ...مستني اشوف عنيكي تطج شرار واني بجهرك مستني علي نار. جابلي بقه ايوب الفاجر هيعمل ايه مانت مرت ايوب والفاجر مايتجوزش الا فاجر زيه. يمين بالله لاحسرك علي طلعتك ولبسك لحبيبي اللي هموت علي طرفه.
ليستدير ويتركها ويذهب الي المخزن .
دخل وفتح الصناديق نظر الي سنين عمله سنين تجاره ..نظر الي شره الذي فقد به اغلي ما يملك مسكهم بغل ويستدير ويذهب مسرعا الي النيل ليرمي كل التماثيل في النيل ويقف محصورا علي دنيته التي ضاعت بسبب تلك الاشياء. فهو اختار النار فنهشت قلبه. اختار الجمر فكبشه بيده. نام في وسط الرماد فخنق انفاسه. ليقف ايوب وقد فتح تليفونه وصور كل شئ.
:::.. اهه بيدي برمي شجي عمري بس شجي الشر والحرام . شوفي يا جلبي حبيبيك جدر ازاي. شوفي اهه حبيبك باصص لرب السما وواجف تحت سماه بينضف نفسه. شوفي يا واخده عجلي. شوفي حبيبك اهه كله عشانك وعشان ربنا يرضي ويردك ليا. شوفي يا جلب ايوب متعي عيونك بالحرام اللي بينزاح ويترمي ورايد مكانه الخير. شوفيني واني بنضف وجوايا راضي ومبسوط شوفي يا جلبي شوفي حرام ايوب بيترمي في الميه. نفسي اترمي معاهم عشان اتغسل بس رجوعك ليا هيغسلني. شفتي ايوب حبيبك ايوه حبيبك نضف ازاي شفتي عارف انك هتحسي بيا عشان روحنا متعلجه ببعض. انت عملتي فيا ايه شفتي. تعالي افرحي كت دايما تجولي عايزاك طيب ماتاخدش الا الطيب اهه طيبك يا غاليه يا نسمه عاليه. يا حب عمري ورضا ربنا عليا.يا جلب ابيض ماعملش حاجه في دنيته يا روح ايوب اللي مايستغناش عنها يا نفسي الطاهر. ارجعيلي اهه نضفت رايده ايه هعمله منين ماتطلبي هعمله منين ماتجولي هعمله تحت امرك وتحت يدك بس ترضي بس تبصيلي بعين رايجه وترضي. ايوب السوالمي اهه بجبروته واجف باصص لرب السما وموطي راسه صغير وجليل كسر حاله وكبره ونضف نفسه لاجل حبيبي يتراضي و لاجل ربنا يعفو عني حاسس براحه وجواتي راضي وسعيد ناجصني انت ناجصني عيونك يا جلب ايوب. عيون البنفسج الصافي. حبيبك مستنيكي ومتوكد انك جايه.
لتتوحش عيناه ويهتف بغل .. وانت يا منجوع النجاسه بصي اللي طلعتيله عمل ايه. شرك اهه في الميه تعالي نطي واكبشي تعالي اتحسري علي حالك. ماعاد ليكي حد ماعاد عايزك حد. ايوب نضف يا عطور يا بت عادل ايوه انت بت عادل انما جلبي عطر بت هدي. هدي من ربنا رايدها وهاخدها من نن عينك وهحيل عليك بلاد وناس تجيب مرتي من نارك. اخرتك هتترمي ولو ما طلعتيهاش هعيشك مع دراج العمر كله يا شر. دانت لو مره ابليس ماهتكونيش اكده بس هو شر ايوب والحمد لله وعي وشاف اهه علي عينك يا تاجر ماعتش حيلتي حاجه الا تجاره ابوي بالحلال وعهد عليا ماهيمس تجارتي جرش حرام لو روحي طلعت عهد عليا لاكلك حلال وابلعهولك عارف انه حنضل ومرار ابلعي بقه المرار كله شوفي هتناطحي لمين وانت ماعادش ليكي الا الغل يجهرك ليقفل الفديو ويقف يشعر براحه ويدعو لربه ان يستجيب توبته. ويتصل باصدقاءه ليعلم ما وصلو اليه من التواصل مع كبار الدكاتره .
اما عطور كانت تغلي.. ايه هيعمل ايه لاه ماهيهملش تجارته دا بيحرجني لاه ماهيعملش حاجه اهدي دا ملاين وعمر لتظل تفكر لتبتسم بخبث.. طب يا ايوب نلاعبك بقه
رفعت تليفونها تتصل بابيها تطلب منه شيئا يساعدها في التحكم في زوجها. نزلت وجدت زينه جالسه لتقوم وتهتف جومي يا بت اعمليلي شاي.
نظرت اليها زينه بغضب.. يلا من اهنه خدامه عندك اياك.
:::.. ايوه خدامه وكل اللي اهنه خدم.
صرخت زينه.... بت انت انت بطلي جرف والا اجولك اهملك الحته تاكلي روحك جتك الجرف وصعدت.
جلست عطور مغلوله لتهب تلحقها عالسلم ..::: هيا مين اللي جرف يا زباله لتشدها.
زينه::: بعدي لاسخمط عيشتك.
ضحكت عطور :::... بجد طب مش تجولي لتندفع بغل تدفعها لتقع من عالسلم
صرخت زينه لترتعب وتحس بشلل في جسدها نزلت عطور برويه تتهادي بخبث وزينه تتالم ويبدو ان قدمها كسرت لتصرخ وترتعب اقتربت منها ومسكت قدمها تكتم فمها وتضغط عليها وزينه تشهق وتنتحب من الالم.
::: جولتلك بعدي عن طريجي جولتلك. بس انت بتحربي لتضغط علي قدمها لتصرخ زينه ::: هتلمي نفسك والا المره الجايه تنحدفي من الشباك.
لتهز زينه راسها برعب..
تنهدت عطور وملست علي راسها.::: شاطره يا خيتي شااااطر ايوه اكده .
لتقوم وتنادي زوجه عمها ... الحجيني يا مرت عمي زينه وجعت وتتصنع البكاء .
اتت السيده :::يا مري ايه ده البت انكسرت وزينه تنتحب وتنظر لعطر بخوف.
عطور:::.... طب هاتي الغفرا يشيلوها معلهش يا زينه استحملي هتبقي كويسه كانت تملس علي راسها وعيونها تلمع وزينه ترتعش لتتركهم وتصعد للاعلي وتقف امام المراه وتنطلق ضحكاتها وتنظر بغل وتحدث نفسها ..... واحده واحده كلو هيتلم انما ايوب بس نشوفلو صرفه واخرها نلم دراج والا احدفه في اي مصرف يغور يتعفن.
*********
اقترب يحي من ساره .. بجولك يا جلبي بكره عندينا فرح هنروحو.
نظرت اليه ببرود.. فرح ونروحو هما مين يا يحي.
:::... احنا هنوجبو صاحبي اني ومرتي.
:::. روح يا يحيى الله يرضى عنك بلا مرتك بلا بتاع روح وهملني في حالي ما نجصاش.
::::.... يا ساره الزعل ما لوش دعوه بالواجب.
:::... زعل هو احنا زعلانين من بعض لتقوم وتنظر اليه ... احنا ما زعلانينش من بعض يايحي. ما عاد فيه راجل ومرته ولا عاد فيه واجب انا ما عاتش ليه عندك واجب انا دلوك لحالي. مره من غير راجل.
:::... ساره حاسبي على كلامك ماهحسبكيش على اي حاجه بتجوليها.
ضحكت هي بسخريه .... لا والله كمان عايز تحاسبني ده ايه المرار ده. روح يا ابن الناس لا تحاسبني ولا احاسبك ما عاد فيه اصلا حاجه نحاسب بعض عليها.
شدها اليه ..... لاه بيننا كل خير وكل حاجه هترجع عشان جلبك وجلبي متعلجين ببعض.
:::.... ده لما يكون في جلب عايش بينبض لتشير الى قلبها ده مات يا يحيى بشوفتي وانت حاضن واحده غيري. بشوفتي و انت بتحط دبله في يد واحده ثانيه. مات لما حبيبي حط عينه على مره ثانيه ونسي ان له مره بتعشجه وتحبه و استهان بالحب ده. روح روح خذ خطيبتك واعمل الواجب روح ما تفرجش وانسى ساره وايام ساره. انسى انسى يا ابن الناس واجفل على اكده لما تبقي انت راجلي عن حج تبقي تجول واجب. لما كت تجدر اني ليا واجب كت اعملك احلي واجب. عمري مافرطت في واجبك يا يحي. بس دلوك لازمن افرط لاني فرطت فيك يا يحي..
ماعتش في عيني يابن الناس مايهمنيش حتي تروح والناس تتكلم. لاه داني رايده الكل يعرف اننا ماعدناش لبعض عشان الناس تفهم ان مافيش حاجه اسمها حب. الحب بقي رخيص ويندعس بسهوله وانت دعست حبي واني اوعدك اني هدعس حبك ده الف مره لتتركه مقهورا وتنزل وتجلس وتنزوي وتنتحب والقهر ياكل قلبها.
نزلت عطور لتجد ساره تنتحب لتقترب وتتأفف .... لما انت بتحبيه اكده ماتتصالحي بقه بلاش جرف ونح.
نظرت اليها ساره.. ايه يا عطر بتكلميني ليه اكده.
::.... عشان انت خايبه وهو راكب ومدلدل.
::.... خلاص يا عطر مامنوش لزوم.
قالت عطور بخبث... طب تعالي هجولك حاجه نروح مشوار ابسطك فيه.
ساره.... مشوار ايه ده.
.... تعالي بس.
.... بس يحي مش اهنه.
.... وماله نجول لمرت عمي.. لتاخذها و تذهب بها الي احد الاماكن التي يسهر فيها ابيها لتدخل بها.
انكمشت ساره.... ايه يا عطر جايباني ليه اهنه اتخبلتي.
.. اكتمني ماسمعش صوتك الا يجتلونا اني جايه اخد حاجه وامشي.
اقترب ابيها يعطيها لفه لتاخذها قالت عطر :::تشربي حاجه
صرخت ساره.... اشرب ايه وطين ايه مشيني من اهنه.
ضحكت عطر.... هنمشي بس خدي اشربي ده الاول.
ساره.... لاه ماهشربش.
عطر.... خلاص مامشينش.
لتنتش ساره الكاس وتشربه عن اخره وتعطيها عطر واحد تلو الاخر لتبدا ساره في الترنح اخذتها عطر تعود بها لتدخلها حجرتها كانت ساره تترنح.
دخل يحي ::: فيه ايه امي جالتلي ان ساره دايخه.
ضحكت عطور.. ايوه دوختهالك اهه وهتبقي راضيه بيك بس ساعتها ليا الحلاوه.
يحي.... حلاوه ايه.
.. ليك عليا ارجعلك مرتك بس تجف جنبي.
قال بستغراب... اجف جنبك ازاي.
.... ماتخليش ايوب يهمل تجارته.
تنهد.... بس ايوب خلاص بيخطط يسيبها واني ماهجدرش عليه.
لتقترب منه وتحاوطه بذراعيها.
ارتعب يحي ... انت مخبوله لتنظر اليهم ساره كانت نصف واعيه ولكنها تشعر بالدوار وبدات دموعها تنزل لما تراه.
نظرت عطور الي ساره::: ايه مش احلي منها دي هبله وال ايه ماعايزاكش. مشيها وانا ابسطك.
شعر بالغثيان.... يا مري بتعرضي حالك عليا يا عطر.
.. ايه مش كت هتجيب مره تخلفلك.
:::... انت مرت اخوي انت مخبوله.
:::.. ممكن ابقي مرتك انت في ثانيه.
تراجع بخوف فمنظرها مرعب .. انت يا بت مخبوله يلا غوري من اهنه وماهنطجش بكلمه لاخوي انت بقيتي سو بس يمين لو ماتعدلتي لافلجك نصين.
صرخت.... انتو مخابيل حد يرفضني. يرفض عطور. اسمع يا تخلي ايوب مايهملش تجارته يانت حر ماهسيبكش.
اقترب وصفعها .... اخرجي بدل ماجتلك.
نظرت اليه بغل.. طب ياخويا خليك في المعدوله اللي سففتها خمره واعمل حسابك المره الجايه هرجعهالك حامل وتنبسط و تفرح مش عايز عيال.
هجم عليها وصفعها.... بره يا زباله يمين بالله لاطلع روحك بره منك لله دفعها واستدار ذهب لزوجته كانت دموعها تنزل فهيا تائهه كل ما وعته احتضان عطر لزوجها.
اقترب محروقا..... حبيبتي مالك شربتك ايه بت الكلاب دي .. طب بتعيطي ليه طيب احتضنها بقوه .
همست بتوهان... بتحبها
نظر اليها بقهر.... هيا مين يا جلبي دانا بموت عليكي.
.... عطر عطر حلوه مش اكده انت بتحبو النسوان الحلوه لتركن عليه.
شدد عليها.... اني احب جرف وزباله داني بعشجك والله بعشجك فوجي يا جلبي اه يا ناري منك لله يا محروجه.
حاوطته.... اتوحشتك ماتروحلهاش اني هديك حالي.
نزلت دموعه.... اروح لمين انا حاسس اني دخلت جهنم اروح اجتلها دلوك. ظلت تقترب منه تحاول ان تقبله . اهدي يا جلبي انت في عالم تاني اهدي.
:::..... اني وحشه صح انت كت هتتجوز ودلوك عطر اني وحشه.
:::.... مين دي دانتي نور عيني لاه ماجادرش يا جلبي ارحميني بطلي شد فيا ليقوم ويحملها يريحها عالفراش نامي نامي. لتبدا في خلع ملابسها تجمد ومسك يدها يا حزنك يا يحي.. بطلي الله يرضي عنك اني هفطس اكده.
::... مش رايدني خلاص عايز عطر مش اكده.
:::.. ساره يا جلبي فوجي والا نامي اني جتتي غليت ماعتش جادر.
لتقوم وتترنح وهيا تلبس قميصها الداخلي .... طب ارجصلك طيب.
ليقوم مسرعا ويمسكها....اروح فين اطفش ... اهدي يا عمري يا بت بتعملي ايه اهمدي الا مابتعملي اكده وانت فايجه هتخلصي عليا اهدي.
اقتربت من وجهه تحاول ان تقبله هديك حالي ماتروحش لحد ماتجهرنيش.
:::.. اروح لمين واسخمط ايه في ايامي الطين .مسك يدها يحاول ان يهديها. طب اهدي بس بطلي شد فيا يادي الحزن منك لله يا محروجه. منك لله يا يحي انت كمان. يا جلبي جتتي شاطت بتعملي ايه انت اتخبلتي البت نازله تحسيس هفطس.
لتشده الي الفراش وتخلع قميصها وتلاصق به لينكمش بعيدا من غليانه ودفعها ويصرخ... يا جهري يا ساره مش جادر.
شعرت بوجع ... خلاص انت مش رايدني لتنكمش وتنام بغلب.
اقترب وشدها اليه.... مش رايد ايه بس مش رايد ايه هموت والله.
ظلت تنظر اليه... يعني رايدني.
همس بغلب... هموت عليكي يمين بالله.
لتهمس... ارجصلك طيب.
:::... اما تفوجي ارجصي ان رضيتي اعملي مابدالك.
لتبتسم وتقبل شفتيه وتهمس... خلاص هرجصلك واديك حالي بس ماتروحش بعيد.
:::.... والله ماهتسخمط اروح في نصيبه تاخدني.
:::.. يعني رايدني.
بعشق:::.. رايدك بس داني هفطس ومحصور وهموت علي جلب حبيبي.
همست بهيام وبدات تتوه.. طب خلاص خدني اهه وافرح بيا اني بحبك وهحبك.. حبني يلا.
قال بهيام:::.. احبك.. جومي واني هشبعك حب والله هشبعك.
:::... طب هتسيبهم كلهم وماتروحش لحد.
:::.. ايوه انا ماهروحش لجنس مخلوج.
لتحاوطه.. وهتخليك ليا وبس.
:::... ماني ليكي ولا هكونش الا ليكي بس ترضي.
لتهمس بهيام خلع قلبه.. اهه راضيه جرب اني اهه رايداك وبس.
شعر بنار داخله.. اني في مرار طافح اعمل ايه دلوك.
:::... يحي اني حلمت اني جبت توم هتفرح بيا صوح.
شعر بالقهر.. اني فرحان يا جلبي من غير حاجه والله من غير. يا جهرك يا يحي حبيبك بيمزع فيك.
لتهمس وتشده.. طب يلا.
:::.. يلا ايه يا جلبي.
:::... نجيب التوم لتتخلص من ملابسها
صرخ.. يا مراري يا مراري ماتنامي يا ساره دا حزن ايه ده.
لتهمس... بحبك جوي لتتوه وتسقط علي صدره لا تحس بشئ لياخذها في احضانه وهو يغلي.
شدد عليها وظل يغلي لفتره... .. اني استحج النار االي شابطه في جتتي. استحج كل الحزن الاسود اللي راشج فيا منك لله يا محروجه اصحي واسود عيشتك اني مرتي تشرب خمره طيب يا عطر والله لاوريكي. طب هنام كيف دلوك ودي عريانه اكده يا غلبي وايامي الطين اعمل ايه بغلي من جواتي.. رايدك الف مره توم ايه وطين ايه والله ماعايز طين بس انت انت وبس يا رب راضي والله راضي بكل حاجه .. نام يا طين منك لله نام.. ظل يتلمسها بعشق.. عايزه ترجصيلي يا جلبي عشان احبك داني هموت علي طرفك ظل يفرك حتي نام اخيرا مقهورا.
********'*
دخل ايوب علي عطر وجدها تلبس قميص نوم مكشوف وتقف امام المرأه تتلمس نفسها بغرور نظر اليها بقرف .... ايه الجرف والرخص ده عامله في حالك ليه اكده هيا البعيده مابتحسش.
ضحكت.... عامله لراجلي امال اعمل لمين اروح اجيب راجل تاني اعمله.
:::.... اسمعي لو فاكراني هتحمل اكده اني كلمت الحكما وماهسيبش مرتي وهجبلك بلد بحالها تجفلك .
ضحكت.... والله طيب خير ربنا يشفيهالك.
لتقوم تتهادي... ايه ماوحشتكش اطلعهالك الليله نظر اليها بقهر.
فضحكت مالك مجهور اكده هطلعهالك يا واد خلاص.
اقتربت تعطيه كوبا من العصير خد بس روج ولو عايزها اطلعهالك دا غلبانه غلب اصلك جاهرها اخر مره وجايلها ماعايزكيش وهيا يا جلبي مدبوحه ومافهماش انت مش عايزها ليه مفكره ان زينه هتاخدك ليها حاجه حزن اني مش عارفه البت دي غبيه وضعيفه ليه اكده.
اخذ ايوب الكاس بغضب ونتشه منها وشربه عن اخره .. دا مش ضعف دا خير وفطره سليمه البعيده ماتعرفش عنها حاجه.
::.. والله انت عندك بطر. ماعطر جدامك اهه لابسه وجمر ماتاخدها وتعيش.
قال بغل.. اخد جرف في جرف.. احس بشئ غريب وبعض الدوار ليمر وقت راسه تثقل وتتوه نظر اليها وجدها تبتسم بحالميه.
رجف قلبه ويهمس.. عطر يا جلبي انت اهنه.
ضحكت واقتربت... اه تصدج اني اهنه.
ظل يفتح عينه ويقفلها ويتوهم حبيبته جلبي وحشتيني.
لتشده ::: طب الاول امضي اهنه.. لتعطيه ورقه يمضيها وهيا تتدلل عليه وتشده خلاص اكده حجي خدته وهطوله وانت بقه يا تجعد معايا لاخليك تترجاني اكون ليك. لتشده من يده وتدفعه عالفراش وهو يترنح فهيا قد اعطته حبوب هلوسه ليتوهم انها عطر . وماله خد واشبع يا ايوب من الهبله بس معايا اني مع ست الناس لتندفع عليه و ....
🧟♂️🧟♂️🧟♂️وحسره عليها يا حسره عليها 😂😂😂😂
ليه يا رب تعمل في الواد كده ليييه 😂الشرف يا جبيصي البندجه يا ولد 😂😂
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت التاسع والعشرون..
ما ان بدات الحبوب تفعل بدماغ ايوب الاعاجيب كانت هي تثير رغبته ليشتعل ويظنها حبيبته فهيا قد اعطته حبوبا طلبتها من والده شعر بهلاوس. ليتوه ايوب ويصبح بلا حول ولا قوه لتجتاحه تلك النفس السيئه بغليانها تقضي معه ليله جامحه كفتيات الليل. كانت ماجنه تتغزي عالفجور وكلما قويت زاد فجورها لتنتهي منه اخيرا وتبتعد وتشعر بالانتشاء.
:::.. اكده انت اللي بتكسيبي يا عطور تخطيطك ماشي وان ماتعدلش اهو نجيب رجبه يحي ونمشيها. لتنام بجواره وتستيقظ في الصباح تجده مازال نائما لتجلس تنتظره.
فاق هو و فتح عينه يشعر بالدوار قليلا ليفوق مما هو فيه وجد نفسه بلا ملابس .بهت ونظر حوله وجدها جالسه تضع ساقا علي ساق ضحكت::: تعبت انت امبارح جوي بس بسطني.
شعر بالغل وصرخ.. انت عملتي ايه يا محروجه.
ضحكت.... هعمل ايه يا راجلي مش راضي يعجل فخليته يعجل وخدت منه اللي عايزاه بكيفه برضك.
صرخ.... عملتي فيا ايه يا محروجه اني مافاكرش حاجه.
ضحكت.... مافاكرش يا مري دي كت مردغه ماتبص لجتتك اكده. شوف جرالك ايه داحنا كنا في حال.
نظر الي نفسه وجد جسده ملئ بالخدوش شعر بالغثيان ليهب ويلف الملايه حوله.
ضحكت ... بتخبي حالك عني ليه داحنا كنا امبارح في نار تاخد العجل لتقوم وتحتضنه كت ليله ولا في الاحلام كت وحش يا ايوب.
دفعها وصرخ.... اني حاسس بجرف السنين منك لله ايه الجرف ده هجيب اللي في بطني منك لله ..دفعها ودخل الحمام يغتسل وظل بالداخل مشتعلا منك لله هموت هموت لتنزل دموعه قهرا... كان يخبط عالحائط من قهره .. لاه ماهسيبش مرتي برضك ماهسيبهاش ليها لازمن تتعالج ترجعلي مرتي. يا حسره جلبي هموت يا رب هموت ايه الجرف ده. ليله ايه اللي كت وحش دي زي بتوع الليل. مره سو جرفان وبطني جلبت منك لله. بس لاه مرتي لازمن ترجع مرتي ماهسيبهاش للواغش ينهش جتتها.
خرج غاضبا واقترب منها يصرخ::: ليله امبارح دي لو كت وعيتلك كت جتلتك اني جرفان منك وجتتك دي جرفان منها انت واحده زي بتوع الليل ده اخرك .ايوب ماينفعش معاه اكده اني بكرهك وهسود عيشتك وهدعس وشك تحت رجلي يا منجوع الشيطان يا عره النسوان.
كان يصرخ بها وينعتها بابشع الالفاظ.
شعر بقهر مره اخري عندما وجدها تحتضن نفسها وترتعش وتشهق شعر انه دخل جحيما هجم عليها يحتضنها.
صرخت تبعده.. نظرت اليه بقهر::: اني اني جرفان مني اني يا ايوب اني بتاعه ليل اني يا ايوب اني دانا الحلال وربنا في جلبي ليه توجعني اكده بس لاه لاه خلاص اكده خلاص لتندفع الي الشرفه اندفع ورائها لتحاول ان تدفع نفسها.
صرخ واحتضنها واجهش بالبكاء لتصرخ :::سيبني هملني عايزه اموت عايزه اموت بتعمل فيا ليه اكده عملتلك ايه كان يكلبش فيها وينتحب شدها يعتصرها
::: اسكتي اسكتي بطلي هجولك هجولك لتنكمش وتصمت وتنتحب فهيا لم تعد قادره علي تلك العيشه وقلبها يؤلمها لتهمس.... جلبي بيوجعني جلبي بيتمزع ارحمني بالله عليك ارميني بره دنيتك ابوس يدك اني هتجنن اكده.
:::... اسكتي اسكتي كلبش فيها وانتحب كان لا يفعل شئ كانت علي قدمه تنتحب وهو ينتحب كان يعيش جحيما عن حق كان قلبه يكويه لتستكين في احضانه وتبدا في الارتخاء تأن ابعدها ونظر اليها.
ليهمس... بالله عليكي خليكي معايا خليكي يا عطر ايوب حبيبك نفسه في حضنك ايوب قضي ليله جهر وطين ايوب عايش في جهنم ايوب محتاجك محتاج حضنك النضيف نفسي فيكي هموت حلبي انهري محتاجك. عطر بصيلي ماتروحيش يا جلبي بالله عليكي
كان يتلمسها بحنون ليهتف ابوس يدك.
لتهمس... جلبي بيوجعني منك يا جلب عطر جلبي بيمزعني بعشجك وماليش حيل فيك وفي اللي بتعمله نفسي اموت لتظل تطرف بعينها كان يعلم ان تلك الحقيره ستظهر .
::: اني كمان بعشجك وعهد الله بعشجك ..هزها لتنظر اليه فصرخ بصيلي بصيلي واعرفي ان ايوب بيحبك انت مش حد تاني ايوب بيحب النضافه. ايوب بيحب الخير اللي جواكي. اي حاجه تانيه لا. هتوهي دلوك وترجعي تاني تلاجي ايوب نضف.
لتهمس... بتجول ايه يا جلبي اني مافهماش حاجه اني بتوه.
:::.. توهي يا جلبي وطلعيلي الحزن اللي استحجه. توهي وطلعيلي السو اللي كت معاه زي بتوع الليل وبقيت من معايب الدنيا. توهي و طلعليلي عملي الاسود وزرعي في الدنيا. بس وانت بتوهي اعرفي ان ايوب نضف ايوب تاب ايوب خلاص جلبه نور لو هيطلعلي مين هجفله بحلال ربنا. لو هيطلعلي مين هنهش جلبه واجفله. توهي يا غاليه ياللي ماشفتيش مني فرح. بس عهد عليا لافرحك يوم واجبلك من السعد كفه و زمن الحلال لفه. توهي يا عطر يا نسمه صافيه يا خير ربي اللي رزجني بيه واني لا وعيتله ولا جدرته.
:::.... احضني يا ايوب حاسه بنفسي طابج عليا وفيه غليان جواتي.
نزلت دموعه واعتصرها.... بتغلي جواتك مجهوره منك بتحرجك يا جلبي عايزه تموتك وتهريلي جلبي.
همست.. بحبك يا ايوب اني مش جرف والله ماجرف ولا عايبه. اني عمري ماعملت العيبه.
صرخ.... جطع لسان اللي يجول اكده داني اللي العيبه راكباني يا واخده عجلي حجك عليا ليشدها يعتصرها.
سمعها تقول بسخريه.. عيبه عالرجاله اللي بتنح زي النسوان.
انتفض ودفعها لتضحك.... ايه يا واد مانت كت راشج وبتسحسح ايه بجرصك في كبدك.
:::.... اتلمي مش همد يدي عليكي عارف هتلاعبيني بس اني هلاعبك كيف مابتعملي.
اخرجت من صدرها ورقه .... عارفه ايه ده شيك بعشره مليون اديني خدت حجي منك وهتاجر وهعلي وهجعد علي جلبك وان ماتعدلت هلمك بطريجتي يا ايوب.
:::.. وهتعدليني ازاي يا منجوع النجاسه يا خلفه ابليس.
ضحكت.. اتفج مع الكبرات واخد تجارتك وتبقي ماشي اكده و جدر ربنا ينفد.
:: .. عايزه تجتليني يا عطر عايزه تجتلي ايوب اللي طلعك. طب تاجي ازاي دانت عملي الاسود لازمن نرشج في بعض.
.. مانت اللي مش راضي تعجل وهموت عليك وانت جبله طور مابتحسش.
نظر اليها.. طور تصدجي طور مابيحسش فعلا.
اقتربت تتلمسه بجنون.. اعجل يا ايوب دانت امبارح كت نار فورت جتتي اعجل.. لتتلمسه.. انا رايداك هموت عليك وعلي جتتتك دي انت تاخد العجل يا ايوب. اني طلعت عشانك وهنهبل عليك. طب بص ماهطلبش لا حب ولا نحنحه خلاص و هبقي هاديه وهسمع كلامك بس نتاجر ونكبر لتملس عليه اخدك وافرح بيك. اني بنحرج معاك. طب بص لو مش عايز اديك حبيتين زي امبارح ومشي عيشتك وهتمشي وهنكبر بس نتاجر. لتحتضنه تبقي معايا راجل هيا الدنيا ايه غير فلوس وجوه ورغبه. ادي الدنيا يا ايوب انا الدنيا الحلوه صدجني هتعيش متهنن تصرف وتعلي واخر الليل تاخدني واخدك واشبع بيك. اني جتتي مالهاش زي اعجل. بالله عليك هعملك مره تفرح بيها لتندفع اليه انت جننتني امبارح هموت عليك عايزاك اكده.
دفعها مذهولا يشعر بغثيان ويصرخ.... يا جرف السنين يا جهري يا رزجي الاسود وعمايلي الطين.. هيا دي الدنيا فلوس وجوه ورغبه. ايه الجرف ده. فين الخير مفيش خالص ماعندكيش جواتك خالص. كره بس مفيش خير جلب اسود وميت ماليان سم . عايزه جتت ايوب خبط علي جسده .
::عايزه ده تنامي وتشبعي وبس عايزه جته من غير روح داني عايش في حزن داني دخلت جهنم وبتحاسب ياسوادك يا ايوب متعاز جته وبس فلوسك وجتتك يا ايوب اه مادي الدنيا اللي عملتها انما خير هتشوفو منين هتشوفو منين.
صرخت.... ماتبطل بقه انت مابتزهجش ماتعجل لاطلع روحك.
نظر اليها بغل شدها بعنف.... اني بقه هطلع روحك دلوك.
شدها من شعرها ونزل يصرخ في وسط البيت..... اتلمو واعرفو اخره ايوب السوالمي تعالو شوفو عملي الاسود. تعالو شوفو دنيتي اللي طلبتها. تعالي يا ابوي ياللي جولتي بطل الله يرضي عنك. بس ربنا مارضيش عشان اني مابطلتش واهو الواغش كله اهوه مرتي اللي عشجتها اتلبست بعفريت نهش جلبي.
:::... يحي يا مري بتجول ايه.
::: ايوه مرتي الحنينه الطيبه خير ربنا اتلبسها شيطان منجوع نجاسه.
يحي... ياسوادك يا ايوب عشان اكده شربت مرتي خمره و عرضت حالها عليا.
احس ايوب بانشقاق في صدره مسك صدره بقهر.... جلبي حاسس اني هموت اني مرتي تعمل اكده.. لاه لاه مش مرتي ماتجولش مرتك جطع لسانك. دا الواغش اللي طلعته بيدك دا السوء الي ربيته. بصو بصو وافرحو بعمل ايوب الاسود. بصو وشوفو جهر ايوب. ايوب متعاز جته وفلوس. ينام من سكات ويجطم وهيا تتاجر وتعلي و تجيبلي خلف صعران زيها.
شايف اخوك الكبير يا دراج. شايف اخره مشيي البطال اخره جبري للطيبه اللي ماعملت حاجه وحشه في دنيتها غير انها اتجوزتني. شايف يا دراج يا حافظ كتاب الله شايف النفس لما بتخرب. عايزاني امشي عيشتي. اخوك يمشي عيشته ينام معاها وبس. تصدج اني يتجالي اكده اصلي جامد وهيا بت واعره عايزه اكده. جرف زي النسوان المعيوبه ولو ماتعدلت هتجلبني في اي مصرف.. ايه ما بتطرطوش ليه وبطنكو تجلب. والله لو جعدت عمري كله اطرش دم ما هيكفيني روحه الجهره من جلبي. بس لاه يا عطر... لااااا عطر ايه. لاه يا عطور هانم ايوب بقه هياخد مرته من نن عينك ايوب هيصبر عالحزن الاسود بتاعك ويصبر ويطلب مرته من رب العباد.
اقترب ... اسمعي يا منجوع الشياطين انت تجارتي خلاص عارفه المساخيط اللي اشتريتهم جداد. عارفه هما فين دلوك..
قطب جبينها صرخت بجنون.. هيكونو فين في المخزن وهنصرفهم.
ضحك بشماته.. مين جال دا كان زمان ايام النجاسه بس ايوب نضف نفسه بنفسه لاجل حبيبه يتراضي ايوب شال الواغش اللي في دنيته. حبيبه جله بص للسما وخاف من رب السما. واني اهه خفت من ربنا وعلي اكده.
قالت برهبه... يعني ايه.
::.. اني رميت المساخيط في الترعه يعني تجاره ايوب اللي بجالها سنين بيراعيها ويكبرها اتخربت الملاين راحت.
نظرت بذهول.. يا مري بتجول ايه يا مخبول انت.
:::.. مخبول اني مخبول.. لاه اني رجعت لعجلي خلاص واصطفلي مع شرك هعيش عمري مستني حبيبي يرجعلي انما انت منجوع شر ونجاسه ماحدش عايزه.
صرخت... كل ده ليها كل ده عشانها.
صرخ.. ايوه كل ده لاجل ابص في عيونها بس حتي لو هترميني بره دنيتها ليقترب . عطر اني ايوب حبيبك. ارجعيلي يا جلبي عهد عليا لاسيب الحرام واجفل عليه عهد عليا لاعيشك بالحلال دنيا الحلال. اراعي ربنا ولا ادخلش جرش حرام. عطر يا جلبي بالله عليكي ارجعيلي والله هملت كل حاجه عشانك وعشان ربنا يرضي عني.
نظر لدراج.. جولها يا دراج اني هملت كل حاجه.
قال دراج:::. ربنا حط بذره الخير يا ايوب في جلب عطر وهتجوي بيك وبدنيتك.
صرخت عطور.. بطل تجوله اكده بطل تخرب عليا بطل انت ايه انت ايه.
::.. اني حافظ لكتاب ربنا بمشي لحلاله واخوي اديه من جلبي جنطار خير ياخده ويعمل بيه وعطر تحس بيه وتعاود وتجدر عليكي وعلي شرك..
صرخت::: بطلو. لتهجم علي ايوب::: انت كداب اني ما مصدجاش تجاره بملاين تهملها انت كداب عايز تجهرني.
دفعها لتسقط ارضا اخرج تليفونه يصله بشاشه التلفاز اقترب وانحني بغل .
:::متعي عينك يا عطور.
ليدور الفديو لتستدير وتنظر بذهول اليه وهو يرمي كل شئ لتقوم ساهمه مشلوله تتجه الي الشاشه وتتلمسها لعلها تكون خدعه وتقف تسمعه وهو يكلم عطر ويكلمها وهيا تهز راسها بجنون.
:::.. ايه ده... رميت المساخيط في الترعه. ده صوح يا مري.. التجاره راحت. كلو راح امال عطور هتعيش ازاي. عطور هتتاجر ازاي. ايه ده عطور ماعادش ليها تجاره خلاص لتستدير بجنون وتهجم عالتليفون وتجلس علي الارض تكسره بجنون تصرخ.. لاه لاه كدب كدب لاه ماهيحصلش لاه لاه.
ايوب بغل.. ماعتش تجاره وماعتش ايوب.
صرخت... لاه لاه بطلو بطلو امال فاضل ايه... لاه لاه ماهتعلاش علية ماهتعلاش عليا بطلو لتشعر بالم في راسها.
صرخت... لاه لاه اني اللي بوجعك مش انت انت ماتعرفيش توجعيني اني اللي بدج في راسك وانحر جواتك واغلي جلبك لاه اسكتي اسكتي ماهتعمليش فيا اكده. يا خرابي يا جتتي اللي بتروح. لاه لاه كانت تهز راسها بجنون ماهتجويش عليا بس بس باااس ظلت تخبط راسها لتسقط وتضرب نفسها .
اتجه اليها ايوب.. عطر اني عاشجك يا عطر عطر اطلعيلي يا جلب ايوب .
لتتوه نظراتها لتهمس حبيبي. لتتوحش بسرعه.. لاه لاه ماهتطلعيش يا مري دي بتطلع بكيفها ماحصلتش جبل سابج. لاه موتي لاه دماغي يا ظلمه منك لله يا ايوب اني طلعت عشانك.
صرخ وشدها.. واني مش رايدك.. عطر يا جلبي مستنيكي اطلعيلي.
لتتوه مره اخري... ايوب.
همس ...جلب ايوب والله جلبه.
صرخت وكلبشت فيه تغرز اظافرها في وجهه... لاه اني اللي جلبك اني.
تحمل ايوب ودموعه تنزل همس ..حبيبك مستنيك بعيونك الرايجه مستني حلالك يا واخده عجلي.
لتنساب يديها مسكهم يقبلها لتهمس ...حبيبي صوح.
احتضنها.. حبيبك العمر كله. حبيبك لاخر نفس حبيبك ودنيه حبيبك مستنينك.
صرخت... مره واحده بتجهرني ليه اني صنعتك اني مجايبك بطل.
كان المنظر مهيب ايوب ينتحب ويحتضنها وهيا تلين تاره وتنتفض تاره كنها ملبوسه والكل يقف يحبس انفاسه.
اقترب دراج.... سيبهالي يا ايوب.
ايوب... لو ما طلعتيلي يا جلبي هتكون هيا لدراج العمر كله.
هنا جحظت عيناها لتصرخ بجنون.. لاه لاه دراج لاه لاه لاااااه لتصرخ و تسقط في احضانه حملها مسرعا وذهب بها للمشفي.
ليبدا طريقه في استعاده حبيبته من تلك الماجنه.
يا شيخه غوري بقه طلعتي روحنا يا لهوي انا تعبت 😔😔😔 رايكو يهمني 💓💓💓💓
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الثلاثون...
ما ان سقطت عطر حتي اخذها ايوب نزل بها الي عربيته ينطلق بها الي اكبر المستشفيات التي اتفق معها مسبقا ونزل يستدعي الاطبه ليتلقفوها منه وياخذوها وحضر الاطباء النفسيين ليحكي له عن كل ما حدث وبدايته معها وتحولها الغريب الذي لم يدركه الا مؤخرا وقد طلب منهم ان يستدعو ما شاؤو من اكبر الاطبه ليحدث ذلك فعلا وتبدا مرحله جديده من علاج تلك المسكينه التي تمزعت بين عيشه الحلال والحرام.
******
نعود الي يحي الذي صعد لزوجته التي كانت تائهه من شربها الخمر قبل ذلك اقترب بهدوء يداعب وجهها.
لتبدا في الفوقان نظرت اليه ليبتسم لها لتظل ساهمه يرجف قلبها لتتذكر اخر لمحات له واحتضانه لعطر صرخت ومسكت الغطا لتجد نفسها بدون قميصها لتنتحب وتصرخ.
اقترب :::اهدي يا جلبي اهدي كانت تشعر بالقهر.. ايه اللي حصل كان بيحضن في مرت اخوه ايه الجرف ده وبعدين اني من غير جميص ليه يا مري نام معايا واني مش واعيه لتحس بالغثيان تنظر اليه بقرف.
صرخ.... ماتبصليش اكده والله مافيه حاجه حصلت لتقوم وتشد الغطاء تهرب الي الحمام اقترب يشدها.
صرخت ودفعته ودخلت تقفل علي نفسها وتنتحب فتحت المياه وتقف مقهوره علي حالها.. ايه ده ده راجلي راجلي يعمل الحرام. ياخد مرت اخوه وياجي ينام معايا يا مري ايه الحزن المغلي ده. ظلت تنتحب تحت المياه لتلبس برنسها و تخرج تجده يضع يده حول راسه هب واقترب قالت بقهر.... ماتجربش مني اني جرفانه منك.
:::. بطلي وافهمي.
صرخت:::...... افهم ايه افهم ايه... ايه الفضايح دي انت يا يحي انا ماعرفكش انت مين.. مرت اخوك مرت اخوك يا يحي ايه الجرف ده. واخرتها ده لتشير الي الفراش اخرتها من غير ما حس ليه بهيمه تتاخد في نومتها طلجني انت تطلجني دلوك اني ماهجعدلكش ثانيه اني جرفانه منك ..منك لله.
احتضنها عنوه لتصرخ قال بغضب..... اكتمي واسمعي عشان والله هاخدك وانحدف بيكي من الشباك نموت ونخلص.. انت شربتي خمره امبارح.
لترتجف بين يديه .. ايه بتجول ايه.
:::.... ايوه مرت اخوي الزباله منجوع النجاسه شربتك خمره.
ظلت ساهمه.. عطر عطر تعمل اكده دا عطر بتاعه ربنا.
صرخ..... ماهياش عطر دا الحزن الاسود اللي حط عالعيله.
صرخت بطل بقه ... كتو امبارح محضنين بعض ليه يا فاجر منك لله.
ليحكي لها ليهوي قلبها.. يا مري عطر عطر اتلبست يا حزنك يا ايوب عطر. دا خير ربنا تنجلب اكده.. لتنزل دموعها.
شدد عليها.... وخدتك وشربتك وجات تعرض عليا حالها ابقي مكان ايوب عايزه تجتل اخوي. لترتجف.... يا مري يا مري ايه الجرف ده..
لتستكين بين يديه ليست مستوعبه ما يحدث .
تنهد واحتضنها فهيا منذ زمن لم تدخل حضنه مر وقت وهو يملس عليها بحنان.
لتدفعه وتصرخ..... ماشي يا سي يحي انما تجل ادبك واني ماحساش ايه ده والله اسخمط عيشتك اني رخيصه اكده تجلعني وتاخدني اخص عليك.
تنهد وحاول ان يسيطر علي نفسه :: والله ماخت والا اتسخمط.
صرخت.... امال هدومي فين انت مخبول.
اقترب ينظر اليها بخبث.. اجولك ولا تنحرجيش.
قطبت جبينها.. ليقترب ويشدها.. حبيبي كان عايزني امبارح..
هوي قلبها..بتجول ايه انت مخبول.
ضحك... والله يا جلبي جفشت فيا وتجوليلي خدني يا يحي عايزاك يا يحي ماتروحش لعطر اني اهه بديك حالي وعايزه ترجصيلي واني كت هفطس وشدتيني وانا خدتك في حضني واسكتك جومتي جالعه هدومك بالحته لما حرجتي جتتي واخرتها سجطتي علي صدري خدتك في حضني وفضلت اغلي طول الليل بس يمين بالله ماعملت حاجه.
لتشعر بالخزي.. اني اني عملت اكده.. انت كداب اه وبتكدب عادي دا في دمك.
تنهد.... يمين بالله حصل لتشعر بالخجل وتطرق بوجهها .
اقترب وابتسم...... يعني نمت محصور والله ماعملت حاجه وحبيبي كان نايم جنبي جمر جتته بتشعوط جتتي.
قالت حانقه.. بطل بقه ماكتش واعيه.
اقترب.. طب اني ذنبي ايه انحرج اكده اتعذبت طول الليل مش استحمل اكده.
:::.... بعد اعملك ايه يعني جولتلك ماكتش فايجه.
:::.. يعني تبقي جمر اكده وسيبالي حالك وهدومك تجطعيها بالحته وتلزجي فيا وارجصلك يا يحي رايداك يا يحي ونازله شد واستحمل ربنا عالم نمت ازاي مش اكده ابقي طيب واستاهل تراضيني وتراضي حرجتي.
قالت بخجل.. اراضيك ايه ده اوعي اني كت زعلتك.
شدها.... لاه حرجتيني دا الجمر كان فاير وراشج.
:::... بطل بقه عيب اكده الله.
::::.. طب اي حاجه الا انا هموت محصور.
:::... بعد بلا حاجه بلا بتاع احنا مش اكده وخلاص كلو راح مابينا.
شدها يعتصرها..... مين اللي راح دا حبيبي نام في حضني وقالي بحبك يا يحي ورايداك وجلب حبيبي موجوع مني بس رايدني. حجك عليا يا جلبي وجعتك اني استاهل .
:::.... بعد عيب جولتلك خلاص ماكتش في وعيي.
حاوطها وشدد عليها .. بس حبيبي كان بيطلع اللي في جلبه يا جلبه حبيبي كان رايج وجمر اتوحشتك و تعبت يا جلبي واتربيت.
لتهمس ومشاعرها تنساب بحنان.. مالي بيك خلاص بعد.
تلمس وجهها.... ابعد ليه ماجادرش خلاص والله ماعت جادر جلبي خلاص ماعت متحمل بعاد ..يحي هيموت علي حبيبه ونفسه ترجعله. رجعيلي دنيتي اني عايش جهنم من غيرك استاهل بس ماعتش جادر بنحرج وشايف عيونك العشج فيها. سيبي جلبك يا جلبي سيبهولي.
ابعدت وجهها فهيا تتعذب.. بطل اوعي مش جادره.
قبلها.... يعني اني اللي جادر والله ماعت جادر لينهال عليها وهيا تحاول ان تبتعد وهو لا يتركها كانت تحاول ان تستعين بقوه داخلها ولكن عشقها يؤلمها حملها ينهال عليها لتتوه معه وتشده اليها فلم تعد قادره ولكن كتب عليه العذاب كان الخبط عالباب جرس انذار لتلك الجميله ان تعود الي وعيها لتهرب وهو محترق لا يتركها ويحاول ان لا تعود لنفسها الا ان الخبط اصبح عاليا وصرخات ابنه تعالت لتنتفض هيا وتبعده.
اغمض عينه بقهر ..... يعني يا ولدي اجوم اهرسك دلوك حد ماجرك عليا كت خلاص لانت بين يدي اعمل ايه ادعي علي حالي ماهو ماعرفش ادعي علي ولدي يا حزنك يا يحي جتتك بتحرجك منك لله عيل بومه وفجر ليقوم مترنحا يفتح دخل ابنه وقفز عليه ليبتسم ويحتضنه ويظل يداعبه و هو ينتظرها جوم يا ولدي امك ماهياش خارجه في سنتها زمانها بتاكل حالها جوه جوم ابوك عيل فجر وماسك ديل كلب اسود ليقوم وهو يشعر بالحرق داخله.
********
اعطي الاطباء عطر مهدئا دخل عليها ايوب واقترب منها بهدوء كانت رقيقه جميله لتنزل دمعه من خده.
همس..... حجك عليا يا جلبي حجك عليا ماكتش اعرف اني لما هجبرك علي اكده هيحصل ده كله. كت بتتوجعي واني جاحد بدوس علي روحك واجولك مش عايزها. تجومي ترَوحي اكده وتطلعيلي العفش كله عشان اني عفش ومنجوع في العفاشه. جولتلك رايد جسمك تجومي تبعدي تحدفي عليا نصيبه سوده مالهاش شكل. مسخ يا جلبي عيشتني ايام سوده والله ايام سوده. حتي واني معاها والله ماتبسطش ولا كت رايد كان رغبه وجرف. اما روحي كت بتتردلي لما تكوني معايا الجمر اللي جلبه دهب عيون البنفسج الرايجه. حلالي اللي ماعازش الاالحلال واني بغباوتي اجولك ما رايدش. تجومي تطلعيلي جهر السنين كله. الحرام والجهر كله ايه الجرف ده اني فعلا استاهل الجرف ده انت حد نضيف تجعديلي ليه واني جاحد والكل يرجعني عن الطريح واني الكبر هيخلص عليا.. اهي جاتلي اللي وحلتني اكتر جادره وطايحه وماهيهمهاش حتي الروح. تجف تجلع للرجاله وتنحدف عليهَم ايه الجرف ده.. تغرس المفك في الواد كنها بتلعب ولا يهمهاش جاحده من غير مشاعر صعرانه. كت هتبقي مرتي وتعلمني الجهر كله كت هبقي مسخ زيها. حبيبك ايوب كان هيضيع. يا جهري ياني حجَك عليا يا عمري ماعارفش هكفر عن عملتي ازاي اصلا اني مرطت نفس ربنا وعملت فيها اكده. يا رب رجعهالي يا رب اشفيها وعافيها اني عارف اني ما استاهلش بس عهد عليا لاتصدج بكل جرش حرام خدته وما ارجعش تاني للسكه دي. رجعهالي يا رب. احتضن ايوب عطر وهي تائهه تشعر بالوجع ودموعها تتساقط وتعيش في عالم الاحلام ولكن احلام تنهش قلبها.
مسح دموعها وهمس ايوب بيعشجك ايوب بيحبك بطلي ما تبكيش يا جلبي.
فتحت عيونها .... انت رجعت ليا يا جلبي.
شدد عليها بقوه.... ايوه يا حبيبتي رجعت لك وهاكون لك العمر كله ايوب الطاهر النضيف.
لتنظر اليه وتهتف..... نظيف انت بتجول نضيف.
:::.... ايوه يا غاليه اني هملت كل حاجه عشانك. سيبت كل حاجه عشان ربنا يرضى عني.
لتبتسم بحالميه.... اني باحلم اني باحلم اني عارفه. بحلم حبيبي بقي راجل طيب ما بيعملش الا الطيب لتقرب منه وتلمسه... نفسي افضل جوات الحلم اني وانت بس حاسه اني طايره وسعيده ومبسوطه حبيبي همل الواغش كله في حلمي. حلمت عمري انك تبقي طيب ما عايزاش حاجه في دنيتي غير انك تبقى طيب عارف يا ايوب نفسي اموت دلوك وانا شايفه عيونك طالبه الحلال اخذ حلالك مع حلالي واموت مش عايزه حاجه ثاني.
اقترب وقبل عيونها .... ده مش حلم يا غاليه دي حجيجه. على يدك. انت السبب. انت دخلتك دنيتي سبب الخير كله. بس اني دخلتي دنيتك سبب الخراب بس عهد علي لاكبش الخراب ده لو جمر وارميه في اوسخ حته انت الفرح كله وانت الدنيا اللي ربنا ادهاني عشان راضي عني انا حاسس ان ربنا راضي عني لانه دخلك حياتي رغم اللي بمر بيه بس حاسس انه راضي عن اني ما كنتش حاسس باللي ما كنتش فيه انه حرام ما كنتش حاسس به الا لما كبشته جمر في يدي. مرااااااار. مرار وحنضل وعلجم في بقي انت بس اللي هتشيلي كل ده. جلبك بس اللي هيشيل كل ده يا انضف خلج الله.
لتبتسم اليه وتهمس ايوب.
شدها يحتضنها.... روحه وعجله والله روحي و عجلي يا جلبي. انا بحبك جوي.
همست بحب... عايزني اكده هترضى بيا اكده.
::.... ارضى بك. ده انت الرضا كله ده انت الخير كل. نعمه ربنا عليا. ارضى بس ده انا احفي اكده لحد ما تتراضي يا جلبي تتراضي وتفرحي . اني ايوب هجعد بس تحت رجلك وانت تجشري وتجولي وهو بس يجول حاضر وطيب والله هاجول حاضر و طيب عشان انت طيب الدنيا كله.
لتشده وتحتضنه ليعتصرها عن اخرها .
:::: حاسه براحه جواتي حاسه بجسمي بينساب حاسه بسعاده لاول مره انت حياتي اللي. انا متخيلهاش انك تبعد عني اصلا انت نفسي يا ايوب لتقبل شفتيه ظل ينظر اليها بحب كانت تتلمس وجهه بهيام وتتوهم انها في دنيا الاحلام التي دخلت فيها. كان كل ذلك بالنسبه اليها حلم سعيد.
.... نفسي ما اخرجش من الحلم ده واصل بحلم يا ايوب صوح. خابره انه حلم. عشان اكده رايده افضل فيه واحبك واغرجك حب في الحلال.
ظل ينظر اليها بقهر وهي تتلمس شفتيه بحنان شدها يقبلها قبله حارقه لعلها تحس به وهي تتوه.
همس:: حسي بيا طيب حسي انه ماهواش حلم حسي انه حجيجه وحبيبك نفسه فيكي وفي حبك ده والله نفسي فيكي.. لتبتسم شدها وجلس يحتضنها بين ذراعيه.
:::..هملت كل حاجه صوح. وهنعمل عيله جميله بالخير.
قبلها... احلي عيله يا جلبي.
::: وتدلعني صوح انت وريتني مرار هتدلعني وتحبني.
مسك وجهها يتلمسها بحنان. ادلعك بس داني ههريكي دلع داني هعيش دنياي بس ادلع واهنن دانت هتاخدي حب كبش جواتي وعصر جلبي.
::: يعني بتحبني اكده يا جلبي وعايز روحي.
قبلها ويتوه فيها ... احبك اكده داني محصور حصره علي اللي عايز يروح مني. روحك... داني رايد روحك وروحي متعلجه بيها.
لتقترب وتقبله بحالميه شدها يدخلها في ضلوعه .. اني هتجنن عليكي يا رب ايه ده يا رب نجهالي. لتظل تنظر اليه بحالميه الى ان اغمضت عينيها وتاهت في حلمه. في ذلك الحلم الذي ظنته انه حلم ولكنه في الحقيقه واقع جميل سيكون لها كما تريد .
تنهد ايوب بهدوء وظل يتامل عينيها ووجهها وهي نائمه بسلام و يدعي ربه .... سبحانك يا ربي الوش بيتغير. وش الحلال بيدخل الجلب يجلبه حب وعشج ونفس الوش لما بيجيله السوء بيكوي الجلب وينهشه ويخليك تموت على وجه حبيبك وقلبه ليقبلها و يتركها ويقوم يذهب الى الطبيب
دخل الطبيب واخذه كان احد الاطباء الكبار .... ايوب مش كده. اجعد لينا حكاوي كتير.
ايوب..... ايوه يا داكتور اني ايوب جوز عطر.
::.. طب عايزك تحَكيلي بقه كل اللي تعرفه عنها وماتسيبش ملحوظه حتي لو هايفه.. بدا في قص عليه حياتها ومعاناتها مع والدها حتي مقابلتهم وكيف كانت سعيده ثم تحولها الي النقيض ورفضه من اجل الحلال لاجبارها علي الزواج وتبجحه عليها انه لا يريد روحها وكيف ظهرت عطور وكيف عاش معهم وهو لا يدرك انهم شخصيتين لينتهي من سرد كل شئ.
الطبيب.... شوف حضرتك حاله عطر عباره عن انفصام نتيجه للصراع الداخلي بين الحلال والحرام علي مر السنين. والدتها بتزرع فيها حب الحلال ولكن ما قابلته من عذاب عشان تعيش في الحلال كان قاسيا. بداء الامر في البدايه بصداع ثم دوخه وتوهان لتنفصل عن العالم عندما لا تقدر علي مواجه كل العذاب ده. يعني مثلا امها ماتت وهيا بتدافع عن الحلال. هنا عطر فسرت موت امها علي كيفها هيا. عجلها ماجبش غير ان امها ماتت بسبب تمسكها بالحلال ودي ضربه رهيبه لشخصيه عطر الحالمه.. عطر مش شخصيه مدافعه خالص. ولما انت دخلت حياتها بقيت حبيبها اطمنت واعتقد ان الصداع في الفتره دي انتهي او قل ليه لانك شخص كويس وهيا ظنت انها خلاص هتعيش بحلال ربنا وتنبسط.
لحد ماعرفت بتجارتك اللي انت جولت عليها. رفضت الحرام وعملت اللي عليها ولو كت سيبتها ماكنش شخصيه عطور ظهرت. بس انت اجبرتها علي انها تخش الحرام لا وفوج ده رفضت روحها السمحه وجولتلها مش عايز روحك. كلمتك دي وكلام عطور ان انت السبب وان انت اللي خلجتها هو سبب اللي حصل لعطر. بس صراخ عطور الاخير وانك اتخليت عن الحرام ضعفها كتير وان عطر توجع عطور وتظهر من غير ماعطور تتحكم وده اللي ماتحملتوش عطور. ماتحملتش انك تكمل مع عطر ماتحَملتش انك تبقي عايز الحلال
عطور انهارت لما انت اتعهدت انك تبطل تجارتك عشان عطر وانك عايز عطر ومش عايزها .
الصراع دلوقتي ما بين عطر وعطور في اكبر مرحله بس عطر فرصها اقوي الصراع هنا بين عطر انها تحارب وتخرج ويبقي عندها رغبه انها ترجع لحياتها عشان تعيش في الحلال وبين عطور اللي ماهترتاحش الا لما تموت عطر بس انت اللي هتكون العقده هنا .الحل في ايدك انت وانا معاك نخلي عطر تبقي قويه وتخرج للنور وانا بفكر في حاجه كده تساعد عطر علي الخروج للنور وانت اللي هتساعدني.
:::.... طب لو طلعتلي عطر هعمل ايه.
::..... عادي تكون انت واثق في عطر انها مش هتسيبك لانك هتغرز ده في عطر ان حياتك متعلقه فيها واول ما عطور تحس بالخطر وانك رحت منها وان عطر بقت قويه وهتعيش بالحلال. صدقني عطور هتموت نفسها بنفسها لانها هتتعذب ذي ما عطر اتعذبت. عطور عايزاك ايوب اللي بيتاجر ويكسب حرام. عطور بتتغذي عالحرام. ووجود دراج مهم لانه مؤذي نفسيا لعطور لازمن دراج يبقي متواجد في حاله ظهور عطور انا عايزه في جلساتي انا الشق الطبي و هو الشق الديني .
وجود دراج كان نعمه من ربنا لانه كان موازي لنفس عطر الحلال كان بينهش عطور ماخلاهاش تقوي عموما هاتهولي وانا هقعد معاه ونتفق و ان شاء الله عطر هتقوم بالسلامه واهم حاجه انت ماتسيبهاش هيا هتقعد في المستشفي هنا تحت الرعايه عشان ممكن عطور تاذي نفسها.. عطر لازم نحافظ عليها من عطور علي اد مانقدر ومعاملتك مع عطور يا ريت تبقي بارده ما تستجيبش لانفعالها لانها طول ماهيا بتاثر فيك هتفتكر ان ليها قيمه.. طبعا انا جايب مجموعه دكاتره معايا لدراسه حاله عطر وهنتناوب عليها بجلسات تقويه ذات وتفتيح عقل سواء لعطر او عطور. لازم عطور تتقبل انها ممكن تموت لانها لو عاشت هتتعذب زي عطر ومش هتتحمل ده وممكن تموت عطر وجسم عطر. يبقي بسلام ترحل عطور وبكيفها . قدمنا جلسات كتير وربنا كريم ونقول يا رب. ليبتسم الطبيب اهم حاجه حبك ليها يكون ظاهر وعالي ولازم نخترع حاجه تحفزها علي العيشه ودا مفيش غير حاجه واحده هقولك تقولهالها ليتفق الطبيب وايوب علي ما سيقوله لعطر وقت ان تقوم من غفوتها.
عاد ايوب الي بيته منهكا متعبا شعر بثقل علي قلبه دخل واقترب منه الجميع جلس وقص عليهم حكايتها وقلبه يتمزق.
هتف طاهر.. اجول ايه الحرام اخرته اهه جولتلك يا ولدي سكه عفشه بس الله جهر جلبك بيدك طلبت الحرام طلعلك الحرام والعيب كله مش متخيل حد بالجرف ده دي كت هتبقي ام ولدك تعلمهم ايه الشر كله تبقالك مره سو وانت راجل مسخ تجبل بعيبتها. كت واخد ملاك من السما ما رايدش الا الحلال. ترفص النعمه وتجهرها. يجوم ربك ينتجم منك ويحدف عليك المرار كله ايه ماتراضيتش ليه مش انت اللي طلبت ونولت.
:::... . بالله عليك يا ابوي جلبي بيتجطع كفايه.
:::.. مش انت السبب مش انت اللي جولتلها موتي روحك جاي تنح ليه بعد ماتمرغت في الحرام. لما دجت الحلال مره خلاص الحرام مش نافع بس الحلال لو ما غذينهوش الحرام بيجوي وانت مرط نفس البت ودعستهالها وهيا اللي اتراضت تبقي ليك مره وتساعدك واني طلبت منها اكده.
بهت ايوب..... بتجول ايه عطر كانت راضيه بيا.
::.. ايوه وكت هتبقي ليك لما تعاود عن السكه دي. وعدتني انها هتحاول ترجعك عشان بتحبك تجوم تجهرها.
حس ايوب بخلعه في صدره.. يعني هيا رضت وتشدني للحلال واني اجهرها واعلي الحرام عليها. يا رب ايه ده يا رب هموت ما جادرش.
وقف دراج وربت علي كتفه.. اهدي يا اخوي اهدي وشوف هنرجعها ازاي ندعي ربنا.
نظر اليه... ياخدو روحي ويرجعوها هيا روحي دراج عايزك معاي يا اخوي عايز كلام ربنا يجويها عطر بتحبك والمحروجه التانيه بتكرهك عشان انت جوي بكلام ربنا ساعدني يا اخوي هموت هموت والله اني راجل سو واستاهل هيا ذنبها ايه ليه اعمل فيها اكده امرط نفسها واتجوزها غصب واجولها مش عايز روحك تجوم يطلعلي عفريت اغبر يمسك في رجبتي اني عايش في جهر. حسيتها بروحها وجمالها وربنا اراد يحرج جلبي ويحط عليا شر الدنيا ايه الجرف ده ارفض حلاله ليه ناجصني ايه يا حرجه جلبي.
اقتربت امه .... بس يا لدي ماتوجعش جلبك هتبقي زينه الاطبه من ناحيه وانت من ناحيه واخوك وكلام ربنا من ناحيه وندعي يردها الحنينه الطيبه والله خلعتلي جلبي.يا حصره جلبي علي ولادي التنتين واحده متلجحه في المستشفي والتانيه ميته فوج ما بتنطجش اجول ايه ولادي حرجو جلوب نسوانهم بكيفهم اجول ايه الله جادر يشفي الجلوب.
******
في الاعلي عادت ساره الي حجرتها كانت تهرب من تلك الحجره وتفكر ان تتركها فهيا ضعيفه بداخلها وتحن اليه لتنتقل الي حجره اخري تستاذن زوجه عمها
::.. يا بتي هتسيبي مجعدك لمين بس.. اه يحي غلط بس بيحبك بالله عليكي ماتحزننيش اكتر ماني حزنانه.
::.... ماجدراش يا اماي حاسه بموته في المجعد ده ما جدراش اخد نفسي كل حياتي معاه عايزه ماشفهاش. والنبي يا مرت عمي اديني المجعد اللي في العلويه اجعد فيه لحالي اني ماليش حته اروحها.
نبويه:::.. يا مري مالكيش حته.. بطلي دانت ست الدار تتحكمي وتجولي َتجعدي َتخرجي بطلي انت هبله اياك َمجعد ايه اللي في العلويه.. لاه اني هعملك المجعد اللي في حجره المسافرين بس هجول للحج يوضبها ويجهزها يعني بتاع شهر اتنين اكده
ساره... كتير يا مرت عمي ماهتحملش.
::: معلهش يا بتي.. اجولك اجعدي و ما تجربيش من الطور ده واجهريه وكيديه خليه يعرف ان الله حج.
::... ماتفرجش يا مرت عمي وصعدت الي حجرتها وتركت نبويه جالسه تنحسر علي اولادها دخل يحي .... . تعالا يا معدول يا جوز الاتنين تعالي يا فاجد ناسك.
::.. اما بالله عليكي اني مش ناجص جهر.
::.. لا وحياه امك.. مانت اللي جبتلنا الجهر لحدنا ها ارتاحت علك تبقي مبسوط انت من ناحيه والمعدول الكبير من ناحيه. خراب َاتحط علي بيت طاهر السوالمي. بس اجول ايه ولسه اما مرتك تهملك عشان تجهر جلبك جوي.
::.... مراتي ماهتهملنيش لو طلعت روحها.
ضحكت.. لا والله واللي هتجعد في مجعد المسافرين دي مين.
قال بحسره... بتجولي ايه..
::.. بجول ان مرتك هتهملك المجعد تجعد فيه لحالك اصله بيخنجها ماعرفاش تتنفس فيه اصلها انحبت فيه بالجوي وشافت عشج فيه وطلع كدب يبقي تهمله وهتجعد لحالها وجت طلبته مني.
صرخ.. لاه والله ما هيوحصل تبعد عني تهملني ماهجدرش اما جوليلها لاه.
::.. جولت يا ولدي.. اترجتني اصل مالهاش حته ترَوحها.. مرط نفسها منك لله دي يتعمل فيها اكده.. اجول ايه.
صرخ..... هتسيبيني اكده ساعديني يا اما بالله عليكي.
::: بتنح دلوك.. اديني جولتلها بعد شهرين هعملك مجعد واجهزه اجول ايه تاني جايز تهدا انت عليك تعرف ازاي هتداوي مرتك واحد جنن واحده والتاني جهره التانيه.. صحيح اللي مايجدرش النعمه تزول من وشه.
صعد هو مسرعا فلم يجدها في حجرته شعر بالقهر اندفع الي الحجره خبط عليها .. افتحي يا جلب يحي حبيبك ماهيجدرش يجعد لحاله.
لم ترد عليه شعر بالقهر... طب اطلعي اطلعي وماهنطجش ولا اجرب ماهعرفش انام طيب. ظل فتره يحايلها وهيا تنتحب بالداخل شعر بالقهر نزل الي امه.. الحجيني يامه دا في مجعد المسافرين بالله عليكي طلعيها.
تنهدت::: طب سيبها انهارده واني بكره هتهبب اجلبها كن الناس بتوضبها اجول ايه عيال فجر تجهر النفس.
:::..... لاه دلوك اني ماهعرفش انام.
قالت ساخطه.. اطلع بقه مش ناجصه جرف وعدي ليلتك. صعد ودخل الحجره وجلس وحيدا ليقوم ويحضر قميصها يحتضنه يشعر بقربها وقلبه ينكوي ::: اتوحشتك هموت. النعمه لما بتزول بتبقي واعره والحب نعمه لوحدها للي يفهم ويجدر
*******
ذهب ايوب واخذ اخيه وعاود الي المشفي ليجهز ايوب مكان له ولاخيه بداخل المشفي يكون تحت امرها وامر الاطبه .دخل عليها وهيا نائمه في ملكوت الله اقترب وقبل راسها
... اني جيت اهه من اهنه ورايح ايوب ماهيهملكيش لحالك ثانيه تحت رجلك يا جلب ايوب ماسك كتاب ربي وبدعي ينجيكي ويرجعك ليا لتفتح عيونها بتوهان وتبتسم وتغلقهم .
همس :::عهد عليا لاستني بسمتك دي العمر كله استني النور يدخل عنيا عهد عليا لاحارب دنيا الحرام لاجل تعاودي شدها يحتضنها دا حبيبي هو الدنيا وحضنه بالدنيا. جدامنا طريج هنمشي فيه هحط جلبي تخطي عليه ولا تدوسي بجدمك علي حاجه توجعك ليقترب من اذنيها...... عطر سمعاني مستنيكي يا جلبي ماعايزش الا انت وعارف انك هتعاودي ليحس بتزايد انفاسها وضع يده علي قلبها ليهمس عارف انك حاسه بحبيبك ولوعته وخابر عشجك ليا كد ايه اللي توافج تصلح من حرام جوزها وتيجي علي نفسها يبقي العشج جواها طايح بس اني بقه عشجي طافح وعشان اكده مستني ده يهدي ويدج بحنيه وعنيه تروج وترجعلي الحنيه. قبل شفتيها ليهمس مستنيكي اخدك وافرح بيكي وافرحك والله هفرحك ولا يوم امرط نفسك ليحتضنها ويشدها اليه ويلتصق بها ليحس براحه غير عاديه داعيا ان تعود اليه حبيبته من ظلام ادخلها هو فيه.
لتبدا رحله البحث عن عطر وارجاعها ولا نعلم هل ستعود عطر بعد ان رفضها هل ستعود الي ايوب. هل سيصبح ايوب ايوبا عن حق ويصبر صبر السنين حتي يتحمل البلاء الذي احل به. فلا يعلم متي ستعود عطر و ما المده هل سيتحمل وياخذ لقب ايوب الصابر علي بلاء ربه وهل ستدرك عطر ان ايوب عرف وادرك حلاوه الحلال ويهفو اليه. هل ستدرك تلك الجامحه انه لم يعد لها مكان في دنيا ايوب فتخبو وتذبل وتخرج عطر لهم. هل ستحس عطر ان رجلها يتمني الحلال ويصبو اليه ويطلبها من رب العباد..
انه الان صراع بين الحلال والحرام فالحرام سهل والحلال كالجمر نقبض عليه يشق ايدينا ويحرقه ولكن متي غذيناه ورويناه ابتغاء وجه الله سيتحول الجمر الي ماء دافق ينهمر علي الجسد يزيل معه كل معاصي الله ويغسل الجسد ليشع نورا. فليصبر ايوب الف مره فليصبر ويترك طريقا كان سيغمس فيه وتأتيه الشرور دفعه واحده. فليس هناك فرق بين حرام بسيط وحرام كبير. انه الحرام حراما لو كان وزن جناح بعوضه. ان الحرام يبدا ضعيفا ثم يغذيه الشيطان ليكبر ويكبر حتي يصبح الثقل هما ويندعس القلب تماما ليزول الخير من داخله. ليتحول الي نابض يضخ دما اسودا يسري في الجسد ليتعفن الجسد ويصبح جثه قميئه بلا روح لا تعرف الا شر نفسها..
انها عطور يا ساده الجزء الاسود في قلوبنا متي غزيناه يكبر ويعلو فكيف السبيل لعلاج عطور قلوبنا السوداء الا بالحب والخير لتنبثق العطر من الداخل ويعود القلب يضخ دما راح منه سواده فلننتظر ولندعو ان يضخ قلب تلك الجميله و تعود تلك النسمه العاطره لذلك الايوب الصابر. فامامنا صراع بين العطر والعطور صراع الانسان الابدي النفس والنفس الاماره بالسوء ولكن دائما نقول الخير في امتي ليوم الدين صدق رسولنا الحبيب عليه افضل الصلاة والسلام .
هنفرح جريب يا ولااااه جتتنا شججت يا مرارنا 😂😂😂😂😂
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا