القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات



رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 





#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الواحد و العشرين........

كان ايوب جالسا ينتظر زوجته وجدها تخرج ليتوقف قلبه فزوجته تلبس ما خلع قلبه فهيا تلبس بدله من الرقص الشرقي يظهر جمالها بشكل  صارخ واقتربت تتهادي امامه وصدحت الموسيقي لتبدا هيا في الرقص وهو قلبه يرجف..

::: هيا اتخبلت هيا بتعمل ايه هو فيه ايه  عطر اتجننت اياك.(😂😂😂ولسه يا حزين) 


اقتربت منه وتشده وتدور حوله وهو مشلولا احس انه دخل وسط نار عاتيه لا يعرف ان يخرج منها وهيا تزيد من نارها وتشعل جسده بحركاتها  وتزيد من اثارته بشكل فاضح كان يستجيب لها غصبا عنه ولكن بداخله شيئا ينهشه لا يعلمه كانت  رغبته فقط التي تشتعل وليس قلبه .  تلك الرغبه التي تفننت في اظهارها وجعله مشتعل. اراد ان يعلم ما به ويكبت نفسه ولكنه لم يستطع .

كانت تتلمسه بوقاحه وهو قد انهار ووقع لها وجسده يطلبها بقوه ليمر الوقت وقد اشتعل ايوب كرجل اشتعل ايوب بتلك الجميله التي لم تترك فرصه الا وألهبته ولم تتواني عن فعل اي شئ لتذهب عقله لتستدعي رغبته ورغبته فقط لم يعرف ان يسيطر علي نفسه كان يشتعل بها وبجسدها فقط لم يفكر الا في ذلك الجسد الذي يتمايل امامه بشده.

لتحس به قد اشتعل لتقترب منه وتشده اليها ليدخلا معا في وصله من الرغبه الجارفه .. تلهبه وتثيره وتعطيه كي يشتعل احس ان ما يحدث جنون وانه لا يعرف ان يسيطر عليها فقد جمحت به الي شئ هالك ثقيل علي جسده وقلبه اراد ان يهدا ولكنه لم يعرف لينجرف معها ويشتعل ويهلك معها ليتوها معا لا يفكر الاخر بمشاعره او قلبه كل ما يجمعهم رغبه َفقط ..او بالصح رغبه متوحشه. لينتهي اخيرا ويهلك بها لتنام هيا سعيده وقد جننته وحصلت علي مبتغاها.


اما هو  ما ان انتهت رغبته حتي انتفض و قام سريعا يهرب منها لا يعلم لماذا ينهشه جسده ولماذا تاكله دواخله ان يستجيب لرغبته.. اين تلك المشاعر التي اختبرها اول مره اين تلك الحالميه التي تاها فيه.

اراد ان يصرخ ويعيد الزمن الي ذلك اليوم ولكن زوجته لا يعلم كيف اصبحت هكذا .اكل هذا لانه طلب منها ان تكون له بلا روح ارادها جسدا..طلب ذلك فاتاه طلبه ولكن علي طبق من نار .. لماذا يتقلي علي الجمر و يأن قلبه ويصرخ انه يريد روحها تلك الروح التي هام بها. لم يعجبه استجابتها له اراد تلك الحالمه التي اشعلت فؤاده واهلكت رجولته. احس ان قلبه لا ينبض. كانت ليلته معها رغبه شعر بالقرف من نفسه انه لا يوجد تلك المشاعر هل جن هل اصابه الخبل.. اليس هذا ما اراد ان تعطيه ما يريد احس انه سيجن فليلته ليست مشبعه. الجسد للجسد حرق والروح للروح بلسم. اراد ذلك البلسم ليرتوي به وينزل علي حرق جسده يداويه. 

كانت ليلتهم الاولي صعد بها عنان السماء اما الان فهناك نغزات في الروح لعدم تلاقي الروح فالروح ما هيا الا شفاء ودواء ليظل واقفا ولا يعلم ما به  اخيرا وبداخله الف سؤال ماذا حدث ولماذا هيا هكذا دخل ياخذ حماما وظلت المياه البارده تنزل عليه لا تزيل كويه قلبه ولكنها تزيد لسعاته فخدوشه زائده كنه كان في حرب ضروس يخرج منها منهزما  .يقف تحت المياه علها تريحه ولكن هيهات فزادت من لسعاته فخدوش جسده تكويه من عنفوان زوجته ولكن خدوش القلب تمزق داخله ليخرح منهكا كانه كان يصارع تلك المهلكه التي تمتلك من العنفوان ما لا يقدر عليه ولا يشبعه ليستسلم لها حتي لا يهلك بين يديها  .

اقترب منها وهيا تنام كانها غزت كوكبا ليقترب من الفراش وينظر اليها بغلب فتحت عيونها بنعاس.

::: معتش جادر فيه ايه بتحرجيني يا بت الناس لتطرف بعيونها و تغمضهم وتنام تنهد  ونام مره اخري بجوارها ظل طول الليل يفكر فيها وما حدث بينهم..


استيقظ ايوب فلم يجد زوجته بجواره تنهد وقام ذهب يبحث عنها وجدها جالسه في الحديقه اقترب منها  كانت سارحه في ملكوتها جلس بجوارها نظرت اليه ليخفق قلبه فعيونها حالمه بشكل يربكه.


:::... عطر انت كويسه.


 َ :::ايوه كويسه. لتظل صامته لا تتكلم.


مسك يدها لتحمر خجلا فخفق قلبه ::: انَي زعلتك في حاجه.


::... لاه هتزعلني في ايه  انت تعمل ما بدالك هعمل ايه يعني. 

كانت تتكلم بهدوء وراح منها العنفوان والقوه وعادت عطر حالمه منكمشه ليخفق قلبه لها ليقبل يدها.

::: طب مالك ساكته اكده مش متعود علي اكده.


::.. مفيش  .

لتقوم 

::: هروح اشوف محمد جايز ياخد الحصه.


شدها اليه :::استني محمد ايه دلوك عطر انت بيكي ايه ماكتيش اكده جولي مالك يا جلبي. 


لتتذكر زينه  رفعت عيونها وتهمس :::جلبك. 


رجف قلبه ومشاعر تحضر مره واحده شدها وصعد بها الي الاعلي وقلبه يرجف احتضنها ورفع وجهها :::مالك يا جلب ايوب عنيكي دبلانه ليه اكده

لتحني راسها ::: جولتلك مفيش هملني لحالي. 


:::... اهملك كيف بمنظرك ده .


لتجهش بالبكاء لينخلع قلبه حملها وجلس بها وظل يمسد علي جسدها .

:::مالك طيب فيكي ايه.


::: خلاص مفيش انت حر تعمل ما بدالك.


:::.... اني عملت ايه طيب.


رفعت عيونها والحب يشع منهم ليحس ان قلبه سيخرج من مكانه.


::: ماعتش تجبر نفسك عليا عشان ماتنحرجش وروح اخطب بت عمك زينه وسيب اللي بتحرجك دي  لتخفض راسها مره اخري..


قطب جبينه:::.. زينه زينه ايه  عطر انت اتخبلتي.


::: مش خلاص اني بحرجك  اخطبها .


ظل ينظر اليها لا يفهم شيئا ::: ماني خلاص يا جلبي ماهعملش اكده وانت عارفه واني ماجصدتش بكلامي حاجه عفشه. 


رفعت عيونها بلهفه :::بجد والنبي ماهتخطبهاش ومابتحبهاش واني بحرجكش. 

احس انه سيجن فشدها اليه.


::: اخطب ايه واهبب ايه اني ما رايدش الا انتي انت عجلك بيه حاجه .

لتبتسم له ::: صوح والنبي ما هتسبنيش.


نظر اليها وخفق قلبه ::::اسيبك كيف دانا جلبي عايز حبيبي دلوك عيونك وحشوني جوي كانو فين بجمالهم ده.

اقترب من وجهها يتلمسها لتخجل بشده وتحني راسها .احس انه سيجن ..رفع وَجهها وظل يتأملها لتهيم به رغما عنها فمشاعرها وخوفها من ان يتركها جعلها تنفتح من داخلها.


اقترب بهدوء تلمس وجهها بحنان  لتحس بانفاسها تتقطع مسك وجهها كانت تشع حالميه وتذوب بين يديه اما هو  فقد استعاد اللحظات التي افتقدها بشده ليحس بمشاعره تعلو وتعلو ويحس بجمالها  لينزل عليها  يتلمسها بحنان ليحس بها ترتعش ليخفق قلبه و َتنساب مشاعره لينساب معها بحنان وحب لتتوه هيا بين يديه وتستكين بحالميه .

خفق قلبه احس ان قلبه سينفلق فحبيبته بين يديه تشع حبا وبراءه فحبيبته بين يديه كما كانت بريئه جميله  تذوب بين يديه يفعل بها ما يشاء يحس بالجنون وجمال العشق والحنيه التي تشع منها .


حَملها الي الفراش بهدوء ونزل معها ليتوه معها وتتوه هيا ليرجف قلبه كان قلبه مشتعلا لم يحس بجمالها الا الان لم يرد الا ان يقربها هكذا اراد تلك الحالميه اراد تلك المشاعر لم يريد رغبه بلا مشاعر اراد ان يشبع مشاعره وفقط كان سيجن فحبيبته عادت اليه وروت روحه حتي صرخ القلب من عشقه وتعب ليظل معها بحنانه وهيا تعطيه من رقتها و هو المسيطر هو الذي يوجه رغبتها كيف يشاء وليس العكس هو من تسيد العلاقه واخذ حنانها ليتوها معا في وصله من الجمال ما بعدها جمال لينتهي ويعتصرها بين يديه لا يريد ان يفلتها احس ان عطر َحالميتها تروي ضنك قلبه احس انه كالارض البور وتلك الرقيقه تغرز فيه الخير والسعاده احس بحلاوتها واراد تلك الحلاوه فلتذهب الرغبه وتبقي المشاعر. اخيرا نعم بروحها الحالمه روحا تنساب عليه تلهبه وتداويه روحا تعطيه وتصعد به عنان السماء. انها الروح وفقط هيا مايريده. ليبتسم ويظل يتلمسها لتفتح عيونها ليقبلهم لتتململ وتبتعد.


:::.. اصحك تتحركي وانت اكده.


لتهمس بخجل:::.. بطل بقه عيب اكده.


قبل عيونها:::... خليكي اكده عيونك هموت عليهم اني عاشج عيونك دي.

لتتنهد وتهمس::: صوح والنبي يا ايوب.


تنهد :::: الا صوح دا البصه في عيونك وهيا رايجه دنيا ولمستك اكده وانت رايجه بحس اني طاير. عطر لما بتبقي اكده مابحسش بحالي معاكي بحس اني في السما يا عطر. عيون البنفسج الرايج عيون بتلمس جلبي بصه عيونك بتخليني انساب واحس اني راجل زين جربك وانت اكده بيشعوط جتتي وبحس غير رايد روحك دي علي طول اصحك تبعديها تاني.


::: مش ما كتش عايز.


:::.. لاه كان ينجطع لساني دانتي تاخدي العجل عطر اني ماجادرش ابعد عنك وانت اكده خلي عيونك جوات عيوني لتبتسم بنعومه ويقترب يلتصق بها .

::: يوم مافتحت عيوني ولجيت عيونك دي ماخابرش من ساعتها واني مهبول لو يبعدو انجن.


::: طب جوم بقه وراك اشغال.


:::. لاه ماعايزش اتحرك من جارك وانت اكده.


:::.. بطل دلع وجوم.


تلمسها.. طب ماتدلعيني شويه وانت رايج اكده وجمر.اشتعلت فضحك::: يا دين النبي علي حمارو يا بت الحمار ده بيموتني انت بتوديه فين بس انت بتجلبي ليه اني رايد كسوفك ده رايدك وانت اكده.


:::.. ايوب بطل كلامك ده ماجدراش.


مسك وجهها ونظر بعيونها لتدمع عينها::: واني ماجادرش غير انك تبقي اكده رايد اكون معاكي وانت سايحه وجمر هادي وحنين ماتبعديش حنيتك دي رايد ضعفك ده.رايد عطر تفضل عطر. 


:::.. بتمني افضلك عطر تحبها العمر كله ولا تهملهاش واصل. لتهمس بهيام .... ايوووب. 


:::.. ايوب ايه وطين ايه ايوب ساح وولع ايوب خلاص هيموت علي حبيبي وهو اكده ايوب جلبه هيجف من فرحته بعيون حبيبه الرايج .. لا انت ماتتسابيش اما ألحجك بقه وانت نار اكده ليتوه معها فهيا بحالتها تلك اصبح ادمان لايوب ما ان يبتعد حتي تتغرز عروقه ويلتهب جسده طالبا تلك الروح ليمر وقتا كالخيال وهو قد ارتوي من نهر الحنان الذي امتنع عنه ليكوي جسده لتاتي هيا كالهلام تملس عليه لينساب بين يديها ليقوم ليذهب ويري اشغاله والسعاده و قد تلبسته حاله من الرضي  وانه لن يرضي الا بغير ذلك.


قامت عطر بعد مده واغتسلت وغيرت ملابسها ونزلت وبحثت عن زوجه يحي تطلب محمد لتدخل عليها.. ازيك يا ساره امال محمد فين


:::.. بيلعب بره .


:: طب هروح اشوفه واقعد معاه لتستعجب ساره. ذهبت عطر الي محمد تجلس معه وتظل تداعبه وتعلمه  الي ان انتهت الحصه.

قامت هيا لتقابل دراج في طريقها ليشيح بوجهه ويبتعد.


:: مالك يا ود عمي فيه حاجه.


:::.. هيكون ايه سايبك تتمرغي في اللي طلبتيه.


::: مندهشه.::. اتمرغ في اللي طلبته .


::... ايوه فيه.. الحرام طاح وبقي زين يا عطر.. فيه ان ربنا هيحاسبك يا بت الناس فيه ان السكه اللي دخلتي فيها واعره وماهتتحَمليهاش فيه ربنا كبير وهيجيلك يوم وتندمي ليتركها و يرحل.


ظلت ساهمه لتحس بوجع في راسها  جلست قليلا تغمض عينها.


لتاتيها زينه ...

:::.. هو انت يا بت انت فاكره انك هتجدري عليا.


كانت عطر مغَمضه عينيها  لتصرخ فيها زينه :::فتحي وبصيلي فاكره انك لما تدي فلوس لايوب اكده هتخشي في تجارته وتكبشي. 


فتحت عطر عينها ونظرت اليها بغل لتقوم  بعنفوان.. عارفه لو طولتي في كلامك هعمل فيكي ايه. 


 زينه... هتعملي ايه يا معدوله. 


لتقترب عطر منها تدفعها عالمقعد وتقترب وتمسك رقبتها وتضغط عليها وتقول بغل .. لو فاكره اني ماعرفش اهرسك وادعك وشك في الارض يبقي بتحلمي. لو فاكره اني ماعرفش اطحنك طحن يبقي تفوجي .اني ممكن بسهوله اسمك والا اجتلك... لتضغط علي رقبه  زينه ..فشهقت.. لتكمل ....يبقي تعجلي اكده يا بت الناس  ما توجفيش في طريجي انا طريجي خراب واللي يخشه  يندعس بالرجلين فاهمه لتشهق زينه.

صرخت عطر::: فاهمه .

لتهز زينه راسها بقوه لتبتعد عطر وتمسك زينه رقبتها.


ابتسمت لها ::: ايوه اكده نعجل ونبعد اللي مش في يدك وفي يد غيرك تبعدي عنيه فاهمه الا تلاجي نفسك محدوفه من علي سلم والا من شباك واهه يبقي جضا ربنا و نفذ لمي نفسك اخرتك كفن وعطور هتلبسهولك بيدها.

 لتنظر  اليها زينه مرتعبه وتنصرف وتظل عطر واقفه تضحك عليها.


دخلت زينه علي ساره تصرخ::: شوفتي بنت الكلاب كانت هتخنجني منها لله. 


 ساره:::. برضك برضك يا زينه يا بنتي بقه انت ايه بطلي تخربي عليهم واعجلي. 


لتستدير اليها زينه بغل.. بقي اكده اني بخرب.. طب يا ساره واني اللي جولت هعرف واسكت عشانك بس لاه طالما وجفتي مع المحروجه دي بلا اخرب بلا اهبب روحي ياختي شوفي اللي جوزك  عرفها وبقي ليها.


بهتت ساره ::: بتجولي ايه يا مخبوله انت.


:::.. اجول اللي عرفته راجلك الحبيب اللي عامل عاشج خطب واحده في المركز ومرت خالد اللي جبتهاله بتشتغل معاها في المدرسه واه جبتلك العنوان وخدته وعملت حساب اليوم ده هبقي ابعتهولك.. عشان تبقي خراب بخراب وتركتها ورحلت.


 وقفت ساره  مشلوله.. يحي خطب يحي هيتجوز عليا يحي بتاعي اني خطب.. لاه كدابه لاه لاه جلبي هيجف حاسه اني هموت ايوه هو متغير وحاسه بيه. هوه فيه حاجه بس مش اكده يكون لغيري يحي يعمل فيا اكده اني اه يا جلبك يا ساره.لاه ما مصدجاش لاه مايعملش اكده اني متوكده دا عايزه تخرب عليا طب اعمل ايه اتوكد ازاي هموت فيها . لتصعد الي حجرتها وتنهار بعيدا عن الكل.

*********

عند ايوب كان قد اتفق علي العمليه الكبري وانتهي من التسليم والتسلم من اصحاب المقبره وحصل علي اتفاق مرضي له ليحصل علي البضاعه وذهب بها الي احد المخازن  يخفي البضاعه ويتصل بعملائه في القاهره يتفق علي مكان التسليم والتسلم فاتفقا علي مكان  معين بالقرب من البلد ولكن خارج حدود المحافظه ليستتب الامر للاخرين فما عليه الا ان يوصل البضاعه وهكذا تكون العمليه قد انتهت.

عاد الي البيت متاخرا ذهب الي ابيه يخبره بما نوي.


 طاهر:::... والله وحاطط يدي علي جلبي يا ولدي هتعملها ازاي دي طيب.


:::... سيبها لله اني مش جليل ومربط مع حد من الحكومه وهنعديها بطريجتنا. 


 ابيه::: يا ولدي لو اتجفشت فيها عمرك كله يا ولدي ارجع عن اللي في دماغك


:::.. اسمع يا ابوي اني مش  هرجع وريح روحك ومش كل اما احكيلك تجولي اكده اني بجولك عشان تعرف مالي و َحالي فين.


 طاهر::... اجول ايه ربنا يهديك ويهديلك حالك ماعرفش ناجصك ايه انت ماسك الدنيا بحالها هتكوش عالكون يا ولدي ماحدش بياخد كل حاجه

:::.. ماهياش فلوس يا ابوي هيا محبه اني بحبها. 


 طاهر:::.. جادر ربنا يكرهك فيها لاجل خاطرنا.


لتدخل امه...  ايه يا ولدي مش هنروح فرح بت عمتك نجوان. 


... حاضر يا اماي هجهز حالي واجول لعطر ونروح كلياتنا اهه.


... لاه روح انت دلوك اجف مع الرجاله واني هجيبها واجي. انت اتوخرت َمايصحش ماتجفش مع عمك. دراج َو يحي راحو من بدري وانت الكبير تتوخر لاه يا َولدي هم يلا.


 طب يا اماي هغير بس صعد ودخل ليجد زوجته تجلس وتتفرج علي التلفاز كانت تجلس حالمه جميله تاخذ العقل وشعرها يفترش الاريكه وتمسك كوبا من العصير  ..ظل يراقبها  يمتع عينه بذلك الجمال الحالم كانت تركن بهدوء اقترب منها برويه يجلس يقبل جانب شفتيها لتنظر اليه بحالميه:::. انت جيت يا جلبي.


همس بحب... بتعملي ايه.


::: بتفرج على فيلم حلو جوي.


::... فيه حب لتخجل وتحمر وتهز راسها .


شدها اليه :: وبيحبو زينا اكده لتهز راسها ايضا وتطرق براسها ليرفع وجهها ويهمس :::لا لا استحاله يكون في حد بيحب حد زي اكده ليقترب ويلمسها ويذوب معها..  ايوب حبه لحبيبه نار تاخذ العجل


اقتربت منه وتنام على صدره وتهمس.... اني باحبك جوي ربنا يخليك ليا ويهديك يا جلبي.


رفع وجهها ونظر الى عيونها لفتره اقترب وقبل عيونها لتذوب هي بين يديه ليشدها يعتصرها لا يريد ان يتركها ولا يفلتها كان يحس بها بداخله وان مشاعرها تروي قلبه لتظل تداعبه وتداعب صدره قبلها   لتبتسم له شدها اكثر لتنساب وينسكب العصير على جلبابه لتشهق  .. معلهش معلهش ماخدتش بالي.

نظر بخبث.. بقي اكده اخرج دلوك ازاي قطب وتصنع الغضب اني بحب الهبابه دي. ليقوم ويتركها.

لتتنهد بغلب.. اني ماحسيتش. لتقوم تجده خلع جلبابه يبحث عن اخر.

لتقترب منه وتحتضنه احس بلسعه في صدره همس.. جلبي يا عالم هدور افطسها...


لتهمس ما جصدش يا جلبي.


::: ما هو انت لو بتحبيني تاخذي بالك.


لتهمس بحزن::...  اصحك تجول اكده ده انا عاشجاك لتقبل خده تجلد يشيح وجهه لتتنهد وتقترب وتقبله وتهمس خلاص بقى حجك عليا اغمض عينه

شعرت بالحزن  خلاص ما تزعلش وهمت ان تبتعد.


لتشقق فجاه وجدت نفسها محموله وهو يضحك  راحه فين اكده ومهملاني.


قطبت جبينها ::: ايوب انت بتتمسخر عليا.


ضحك على اخره ويدور بها ويقبلها.


شعرت بالغضب ودفعته  بعيدا وجلست على الفراش.


ضحك واقترب يلتصق بها.


قالت ساخطه... اوع اكده ما تلزجش فيا ما هاكلمكش وانت بتوجع لي جلبي وسع اكده دماغي بتوجعني وجبت ليا صداع وسع ما هاكلمكش ثاني.


التصق بها اكثر :::... . لاه ماني ماهعرفش الا اني الزج لحد ماتفطسي. مش بناغش حبيبي ايه يا جلب حبيبي زعلان ليه اكده ما هتحملش حبيبي ما هيكلمنيش اموت والله.


::... ايوه ما هاكلمك انا هانام اوعي هملني.


اخذها من يدها يريحها  على الفراش عنوه وهي تتململ تحته 


... ده يبقى نهار ما طلعلوش شمس ولا يوم له طعم لما ما يكلمنيش ولا يحبنيش يا حبيبي البصه في عينه دنيا وجلبه ليا حياه.


همست... انت وحش وبتوجع لي جلبي عملت لك ايه عشان توجعلي جلبي.


داعب جسدها... اكده طب اصالح حبيبي ايه يا جلبي مش بناغش حبيبي طب خلاص بقى بصيلي  كن حبيبي معي ما يبصليش والله اموت.

لتتنهد وجسدها يرتخي احس بها اقترب من وجهها  بصي لي يا جلبي


::.. خلاص ما هابصلكش وهابطل ابقى هبله وعبيطه ولا هو عشان انا طيبه كل شويه تتمسخر علي.


ضحك .. دا حبيبي طيبته دي بالدنيا داني اللي اهبل وهموت من جمالو وهو حنين اكده بالله ماتجلبي جتتي بتفور وانت جمر وحنين اكده.


::.. اه عشان تضحك عليا كل شويه انت عايز واحده واعره واني غلبانه.


:::.. داني عاشج حبيبي كيف ما هو بطيبته بهبله بغلبه عاشج عيونه عاشج روحه ولا عايز غير اكده ...


ليقبلها قبلات متفرقه لتتنهد وتشيح بوجهها همس.. هتبعدي عيونك عني تصدجي ده عقاب ماتحمله والله ماتحمله لما بيروح لمعتهم بحس بحسره وجتتي تنغزني عايز عيون حبيبي لجلبي ترويه. بصيلي بقه دا انا حبيبك.

لتهمس بحنان.. تؤ تؤ تؤ.


احس بجسده يفور من داخله ..  يا غلبي هتتعبي اكده هو ايه اللي تؤ تؤ. مسك وجهها وهمس.. بصيلي لتنظر اليه ... توهت انا دلوك والله توهت ايه دول. جلبي يا جلبي حاسس اني كت رامح بعيد وعيونك هدتني.. عايزك الف مره. عايزك روحك لروحي عايز اهدي حالي ماجومش مصروع جتتي بتنغزني.


::: هتبطل تزعلني.


::: ابطل ولا اوعي تاني.انا حاسس اني هفطس بس لاه كتر خيري بقه اما ألحجك وانت نار اكده  . وبطلي انت دانا هصالحك لما افطسك وينحرج الافراح عللي عايز يروحها ولا اهملكش دا حبيبي لمسته اكده بالدنيا لينهال عليها ويذوب معها غير مصدق عودتها بهذا الجمال بعد ايام حرقت له قلبه ببعد روحها عنه   ليمر وقتا ليظل يتلمسها بحنان  ليقوم يغير  ويتركها وينصرف. وتركن هي  حالمه تائهه لا تحس بما حولها لتنام وتغط في نوم عميق.


مر الوقت. صعدت نبويه بعد فتره الي عطر .. يلا يا بتي البسي عندينا فرح بت  عم ايوب ولازمن نروح بدري.


 عطر بلويه... ماشي يا حاجه.


 نبويه باستغراب.. ايه يا عطر مش كتي بتجولي يا اماي. 


 عطر بتأفف.. لاه يا مرت عمي معلهش اني امي راحت وجلبي بيوجعني لما  افتكرها سامحيني..


 نبويه... ربما يهديك  يا مرت ولدي


لتتركها  َوتجلس عطر  غاضبه ترزع في الاشياء جومي اتهببي البسي بلا جرف وهم ازرج ونحنحه  لتفكر وتبتسم بخبث وتقوم وتحضر نفسها وتضع  الملس علي جسدها وتضحك وتقوم لتذهب نبويه وزينه و ساره الي مقعد النساء ومعهم عطر لتخلع عطر ملسها كانت رائعه الجمال.

 نبويه... ايه الحلاوه دي يا بتي الله اكبر عليكي.بس مش كتير ده شكلك واعر جوي وعيونك تخوف. 


 عطر.. مرت ايوب يا مرت عمي لازمن يبقي مالهاش زي   تجعد اكده تبقي ست الناس وماحد يطولها


 زينه.. مالك مغروره اكده.


 عطر.. تاني مفيش فايده عموما ماشي يا زينه بس ده مش غرور ده اسمه واثجه في حالي بس اجولك ايه هبقي اعلمهولك.

لتقوم... اني راحه اشوف ايوب


 نبويه... يا مري هتطلعي اكده يا بتي.


... مالي يا حاجه جمر. مرت ولدك جمر علف الطرحه وبس. 


... جسمك يا بتي مفسر وايوب هيسخمط عيشتك. البسي الملس ولبستها الملس. 


ضحكت ولويت بوزها ....ماشي ..... ايوب هتصرف معاه يا حاجه اطمني اني مش جليله.


خرجت تدور حول المكان لتسمع ايوب يتكلم مع احد الاشخاص.. وانت جاهز ميته يا ايوب اتفجت مع الحكومه هنعدي البضاعه ازاي.


:::.. ايوه اتفجت بس اني هروح لحالي المره دي عشان الشغلانه واعره لو اكده ما حدش يخربطلي الدنيا.


 الرجل.. طب خد معاك حد يجفل معاك يشاغل اللي يطب عليك وانت تتصرف انت بتعدي علي كذا كمين مش كمين واحد لما تبقي لحالك اكده بيشكو فيك يا واد عمي والاخبار مسمعه ان فيه تعديه جامده بس مايعرفوش مين.


 ايوب.. هشوف وافكر بس اني مرتب اموري ماتجلجش لينصرف الرجل ليسمعها تقول واللي يساعدك في التعديه ليستدير ليشهق عندما راها ويشتعل غاضبا ..نهار ابوكي طين و... 


...

ان ما كتش اهبلك يابن نبويه 😂😂😂😂😂افانزاتييييييي كومنتاتكو فيييين ادعو لابن نبويه 😂😂😂😂 انا حسحس وحسحس اناااااااا😂😂😂😂روبراب مغلي 😂 😂



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثاني والعشرين..

دخلت عليه عطر لينصدم كانت تلبس فستانا من الستان الناعم ملتصق كجلدها  احمر ذو نقَوش سوداء صغيره يظهر صدرها بفجاجه وتركت شعرها ولبست الدهب الذي اتي به ايوب  ووضعت علي راسها شالا كانت كسيده ذو هيبه وجمال من منظرها فكانت فستانها يلتصق بها وتضع مساحيق فجه  وتكحلت بعيونها لتبدو قويه  تبدو كغجريه تضع ملسا يخفي شعرها بصعوبه ويتدلي من رقبتها كردانا كبيرا وعيونها قد توحشت من الكحل الذي تضعه.


صرخ..يا نهار ابوكي طين.. ايه ده . انت مجنونه لابسه ايه وعامله ليه اكده. 

لتقترب بهدوء.... مالي يا راجلي ست الناس والناس هتنهبل عليا. 


لينهج من حرقه اعصابه.. حد يلبس اكده مفسر اكده وايه اللي ملغمطاه علي وشك اكده انت مالك شكل العجارب اكده اتجنيتي يا عطر جايه تحرجيلي دمي. 

نظرت اليه بقوه .. فين حرجه الدم اني مرت ايوب السوالمي ست الناس لابسه كيف الكبرات مابيلبسو وحاطه زي مابيحطو اوعي لحالك وحالنا يابن الناس مرتك ماهياش غلبانه بتتاخد وتتجاب مرتك في يوم هتجعد وسط الرجاله وتحكم وتتحكم. 


:::. ليه هتجعدي واني هجف اغسلك الصحون واصبنهم. 


:::... لاه صحون ايه يا راجلي.. الشغلانه دي واعره َمالهاش عزيز ولازمن اتعود اصون مالي وحالي انت دلوك معايا الله اعلم بكره بعد الشر فين ساعتها ياكلوني رجالتك لاه داني هجف وهظهر وابقي حيه مش عجربه عشان اصون مالي وحالي ومال ولادي وتجارتي. الست لو بانت ضعيفه تتاكل انما اني انهش جلب اللي يجرب منك و َمن تجارتك وهبقي تحت طوعك بس جنبيك راسي براسك رجالتك يشفوني ويعرفو اني مش سهله. واللي يفكر يعصاني ألدعه في كبده واكل لحمه بسناني اخلص عليه.انا دبه رجلي تمشي دنيه دبه رجلي بكيفي جبر ودبه تانيه بكيفي برضك نعيم. 


بهت من كلامها فزوجته قد تلبسها شيطان لا يعرف ما بها .. يا حزني فيه ايه... ليهدئ نفسه.. عطر خشي البسي الملس ماتحرجيش دمي  وبطلي رط بلا جبر بلا حزن اسود انت مخبوله. 


:::.. اني ما برطش وهجعد جارك في وسط المجعد ايه جولك.


:::.. خشي جوه بدل ما اغفلجها علي حالك واتلمي طيحتك دي ماتمشيش معيا انت اتخبلتي انت جرالك ايه انت بتجلبي زي الحربايه. 


لتهتف بعنفوان وتكبر .. اسمع يا ايوب ده مالي زي ماهو مالك يبقي توعي لحالك وتعرف اني مش حرمه اتاخد واتجاب تجول حاضر وطيب خلاص لو فاكر اني زي زمان لاه اصحي وفوج عطور مش هبله تسيب روحها تتمرط والكل ينهش فيها.ولو جلبت اجلب حنش ينهش حد يجربلي ويجرب منك  ده شغل يابن الناس وليا فيه. 


صرخ... الله يحرج ابو الشغل اللي لبسك وجننك اكده انت جرالك ايه ما كتي امبارح هاديه انت ملبوسه اياك. 


نظرت اليه بغل.. كت امبارح هاديه... كت امبارح هاديه.. الله يحرج امبارح علي سنينه. ما تجبليش السيره دي تاني بلا هاديه بلا زفت وطين. 


::... زفت وطين. كنك امبارح معايا زفت وطين. 


:::... لاه اني بحب اكون معاك بس بطريجتي اللي تاخد العجل. بس اني امبارح كت مجلوبه معرفش بفتكر زمان واتجلب من غير سبب واني كت تعبانه امبارح وسيبتك تعمل ما بدك انما اني مش اكده وهبطل ابقي اكده. ولا بحب ابقي اكده. 


صرخ... بس اني حابب اكده.


:::.. لاه انت بس مش واخد بالك ان الهدوء والغلب ده انت ما رايدهوش عارف ليه لانه انعرض عليك زمان وانت جولت مش عايز الطيبه والوش الحنين اتعرض عليك الف مره وانت رفضته وجولت مش رايده يموت ويروح وجبرته علي عيشتك ودعسته بيدك . يبقي لما يطلعلك موته وماتجربش منه يبقي ليه. ما طلبك يا غالي.طلبك جالك اهه وراضيه وعايزه عيشتك. انما ضعف وجهر تاني. الوش ده مابيظهرش الا في الضعف بس واني مش ضعيفه واني ماهرجعش عبيطه يابن الناس يبقي توعي انت متجوز مين متجوز واحده مش جليله واحده عايزه تكبر وتعلي وماحدش يطولها وانت جارها.. فكر في كلامي ولما تعجله هنجعد مع بعض ونشوف هنصرف البضاعه ازاي. راحه اجيب حاجه نشربها وجايه .لتتركه وتنصرف .


ظل واقفا مذهولا.. يا نهارك اسود يا ايوب ايه دي مالها دي. هيا اتخبلت انت جلبتها عفريت ليه كانت كيف النسمه ملاك من السما حته بسكوته ما بتنطجش جعدت تجولها مش رايد اكده اهي جلبت عفريت طب ايه هيا مالها طايحه وواعره اكده وتجولي  تجارتنا وحالنا مش كت تجاره حرام يا ايامي الطين.. ودي هعمل ايه فيها.دا تخوف ابليس. مش عايز اكده اني عايز عطر الحنينه الله يخربيت التجاره اللي جلبتها عفريت اكده طب ايه وبعدين كت الصبح جمر خطف جلبي تجولي ضعف لاه ماهو ضعف دا نجمه ونزلت من السما طولتها وطلعت تاني. اهدي يا ايوب اهدي وشوف اخرها اكيد بتمثل تطلعلي خلجه تاكل وشي ما حدش بيمثل اكده هيا مسيرها تعجل سايرها وهات اخرها  وشوف هتتحمل لميته.


اتي له تليفون فتح ::: ايه بتجول ايه انت مين المحروح ده طب خلاص اني جاي  روح حطه في المخزن واني هتصرف لاه جتل ايه اتجنيت لاه ماليش في السكه دي بس اني هربيه صوح مش خاني  اني هعرفه مين ايوب اللي يفكر يخبص عليه ليكون فاكر ان عشان اني مابجتلش يخبص ولا يتمسكش و َنسيبه لاه حطه في المخزن وشيل البضاعه في المخزن الشرجي للامان برضك حتي لو لحجته جبل ما يبلغ تامن نفسنا  .. اسمع تجفش فيه لحد بكرا ما اصرف البضاعه واشوفلو صرفه. قفل الخط..


سمعها تقول بقوه..... مين ده اللي خبص عليك. 


ليستدير بغلب.... وانت مالك يا بت الناس بالحديت ده. 


اقتربت تعطيه احد المشاريب..

:::مالي ازاي مش ده حالي وحال جوزي مين اللي خبص وسكتله والا جفشته. 


:::... لاه اتجفش اطمني


:::.. وهتجتله.


بهت ونظر اليها::: اني مش بتاع جتل انت مخبوله. 


ضحكت::... يعني بتاع اثار ومش بتاع جتل. 


صرخ::.... انت بتتمسخري انت واجفه تحرجيلي دمي يلا مالكيش صالح.


:::... اني مايتجاليش مالكيش صالح يا ايوب اني مايتجليش اكده ماشي عموما اني هتصرف. .. هتسلم البضاعه بكره. 


:::.... ومالك بالبضاعه كمان دا مرار. 


:::.. هاجي معاك مش عايز حد يلهي لو حصل واغش. 


:::.. نعم ياختي تاجي فين هو لعبه دا رجاب تتاخد. 


:::.. وماله اني ما بخافش .


:::... اسمعي بطلي حرج دم ويلا من اهنه.


:::.... اني جولت وانت حرر والواد بتاع المخزن ليا صرفه بطريجتي بطل حنيه ونحنحه وانصرفت وهو يقف مذهولا.


:::.... الله يخربيتك البت اتخبلت جلبي هيجف  البت ركبها عفريت بقت عجربه مرتي تخوف يا عالم فيه ايه تجارة ايه اللي خربت عجلها. شيطان منجوع شر هيا عايزه تهبلني ايوه ...تنهد... اهدي اكده هيا اكيد بتكيدك عشان توافج عاللي طلبته جبل سابج ايوه  اهدي اكده.

 ليترك المكان ويذهب يكمل الفرح انتهي الفرح واخذ ايوب زوجته وصعد بها الي فوق ذهب يغير ملابسه لتدخل وجدته غاضبا.


لتبتسم بسخريه.. عامل كيف العيل الصغير اللي مش عارف رايد ايه.. طب يا ايوب وماله نليونها معاك ونطلعلك اللي عايزه لتضحك بس مش علي طول لحد ما اضرب ضربتي وساعتها هتبقي كل حاجه في يدي يدى الجويه الجادره حتي عليك. ماشي يا ايوب وماله نلعب شويه.


دخلت الحمام تخلع ملابسها واخذت حماما ظلت واقفه تحت الماء تتساقط عليها الماء والغضب ينهش قلبها بقي مش عايزني بالشكل ده عايز عطر الضعيفه ترجع تاني عشان تذلها وتمرط نفسها ايه رجعت تحن  جوي وطايح ومش رايدني داني ست الناس جدره وجوه وحلاوه مش غلب ومسكنه ونحنحه وبلا ازرج. بس ماشي ماشي. كان الغل ينهشها. طب خلاص نرجعلك المسكنه تاني  اللي ماحدش عايزها تلعب بيها حبه واهديك واجيبك تاني في يدي  وارجع جويه عشان مانذلش لمخلوج لتضحك وتظل تحت الماء لتتنهد ووتمكث بالداخل فتره طويله.


ظل ايوب جالسا يغلي من الداخل علي ما تفعله به عطر.

.. مفكره حالها هتلعب بيا مفكره حالها لما تعمل اكده هطاوعها واسيب تجارتي لاه اني وراكي لحد ماتعجلي وتسيبي طيحتك دي وترجعي تاني كيف الجطه ماتنطجيش ولا تتكلمي.. بس لحد ماترجع هكون اتجنيت وحرجتلي جتتي البت هتموتني بحسرتي علي حبيبي فين حبيبي الرايج اللي ياخد العجل بخاف ابص في عيونها يا غلبي دا عيشه بقت مرار الله يخربيت التجاره عاللي عايز يتاجر اني حاسس انها بقت جبروت ليه اكده اني ايوب اللي ماحدش يجفله مرتي تجفلي لاه مش ايوب اللي مرته تركبه داني اجطع خبرها.


وجدها تخرج من الحمام  وقد زالت عنها المساحيق البشعه التي كانت تخفي وجهها  لتذهب  وتركن علي الفراش تنهد وكبت نفسه مر وقت قصير وجدها تقوم مره اخري وتجلس بجواره .. انت جيت ميته.


قطب جبينه.. مالها دي ماحنا جينا مع بعض.. تنهد ...جيت من اول امبارح ايه جولك. 


 بحنيه... طب مالك زعلان ليه. 


التقط نبره الحنيه في صوتها ليستدير مسرعا رجف قلبه فعيونها عادت لصفائها مره اخري قال بغلب... عطر همليني الله يرضي عنك اني علي اخري.بلا زعلان بلا حزن اسود. (وربنا لاخليك حسحس 😂😂) 


لتتنهد وتقترب منه وتمسك يده بحنان مالك طيب اني زعلتك حاسه بيك تعبان.


نظر اليها وهز راسه قالت.. ما توجعليش جلبي طيب مالك. 


::.. عطر كفايه اكده وهمليني اغور وانام.


لتحني راسها وتنزل دموعها .. بطلت تحبني يا ايوب اني خابره. 

ليستدير مسرعا وجد دموعها تنزل.. همس :::يا ربي عالمرار والسواد اللي عايش فيه هو فيه ايه اني متجوز مخبوله... مسك يدها ورفع وجهها .. طب بتبكي ليه طيب. 


::... عشان زعلان مني واني ماعملتش حاجه. 


::.. يعني انت شايفه اكده انك ماعملتيش حاجه. 


لتهز راسها بطفوليه.. تنهد طب اعمل ايه دلوك في الغلب ده يا بت الناس انت ملبوسه انت بتعملي فيا ليه اكده يا عطر انا ما يتلعبش بيا.

انكمشت وتساقطت دموعها .. طب خلاص ههملك ومش هضايجك لتقوم وتبتعد.


مسكها وشدها لتقع علي قدمه .. مهملاني علي فين في ليامي الطين.


لتهمس... هبعد خلاص


رفع وجهها لتنساب مشاعره من نظراتها :: تبعدي بمنظرك ده داني مابصدج اشوفك اكده تجومي تبعدي وترجعي تجوليلي ضعف..   اني عايز الضعف ده يا عطر بطلي تجلبي. 


:::.... اجلب كيف بس بتجول ايه. 


تنهد وابتسم لها بحنان::: رايدك اكده والله اكده   بطلي تحرجي جتتي اللي بتعمليه ما منوش نتيجه..


لتتنهد وتركن علي صدره تضع يدها علي صدره .. انا عمري ماعرف اوجعك رغم انك بتوجعني.


شدها يحتضنها :::خلاص لا توجعيني ولا اوجعك.


::: بس انت وجعتني يا ايوب جامد وكلامك وجعني والله. 


رفع وجهها :::طب واللي يصالح الجمر ما هيرمحش تاني ويجلب جلبته.


:::.. اني بجلب.. طب خلاص بعد بقه. 


:::اكني ابعد داني هموت واجرب وانت اكده شوف رجيج وحنين ازاي ماتخليكي اكده اني رايد اكده.


:::.. لاه انت جولت مش رايدني ومش رايد روحي ليه بتغير كلامك. 


:::... كت حمار يا جلب ايوب داني مسكت الدنيا ورجعت اتسابت من يدي وكبشت جمر كلبش جلبي في صدري  ...  وهموت وامسكها تاني. جلبتك واعره جوي. يا عطر اني ما هتحملش لعبك ده 


:::....اني بلعب. اجولك ايه ربنا يهديك وتعجل. 


:::.. تاني السيره دي بلاش بالله عليكي خلينا رايجين وانت جمر ومحمريه اكده انت ازاي بتبقي اكده وبعدين تجلبي.


لتهز راسها وتتنهد رفع وجهها ::: وحشتيني


:::.. وحشتك ايه ماني لسه كت معاك الصبح.


قطب جبينه.. ::: الصبح.. ايوه ورايدك كيف الصبح مش رايد حاجه تانيه

لتحمر خجلا ... بطل اكده بتكسف.

ابتسم في سره ربنا يشفيكي يا جلبي ...تنهد ... يادي الهنا حبيبي بيحمر ويتكسف والله جلبي هيجف من جمالو وهو حنين ورجيج اكده رفع وجهها .. عطر بصي لي لتنظر اليه بخجل  اتوحشت عيونك دي ليه بتجلبي اكده اتوحشتك جوي.


اقترب يتلمسها  لترتعش وتشيح بوجهها خجلا.

همست:: بطل اكده.


مسك وجهها::: لا ابطل ايه اني هنجن انت هتجننيني انت بتهري جلبي يا عطر والله بتهري جلبي اعجلي بالله عليكي رايدك اكده. 


:::... بطل يا ايوب ما متحَملاش كلامك ده. 

 

نظر الي عيونها كانت  ترتجف وتتجلد بين يديه.

:::... لاه بالله عليكي ماتبعديش روحك عني روحك رجعيهالي رايدها.


لتهمس بوجع :::بطل انت جولت مش رايدني اكده بطل وبعد. والا اجولك اعمل كيف ما بدك اني مرتك تحت طوعك وماهغضبش ربنا. 


احتضنها بشده لاه ماهبعدش وانت اكده ماهعرفش ابعد من اساسه اني هموت عليكي وانت اكده  رايدك يا عطر رايدك اكده ماتبعديش  انسي اي كلام محروج جولته رايدك.


:::.. واني اهه ماهجولكش لاه.


:::.... لاه مش عايز جتتك عايز روحك والله عايز روحك.. لتطرف بعيونها وترتبك حَملها وذهب بها الي الفراش يريحها ليهمس طب اجولك انك وحشاني وعيونك وحشاني اجولك لما بتجلبي بحس بجهر وعيشتي خنجه اجول ايه اجول اني هموت علي روحك والله هموت عليها حجك عليا كان انحطع لساني لما جولتها


لتهمس::: بعد والنبي ماجادره..


::: لاه ماهبعدش نفسي تفضلي ضعيفه اكده كيف ماجولتي بتجهريني تاني وتعاقبيني وتعيشيني في مرار يا ابطل التجاره المحروجه دي لتخبيلي روحك.


::: اني ماهعرفش اديك روحي وانت اكده غصب عني.


::: امال تديني طوفان حريجه تحرج جتتي.


::: ايوب انت بتجول ايه.


:::.. بجول اني عايزك مرتي عايزك اكده يا عطر اني بتعذب.


::: واني اتعذبت وبتعذب.


::: طب بالله عليكي سيبينا انهارده ننسي حالي وحالك رايدك يا عطر والله رايدك رايد الجمر اللي عيونه فتحت عليها رايد البنفسج اللي كلبش جلبي رايد الحنيه والطبطبه سيبيلي حالك بروحك بالله عليكي

لتحس انها ستموت من كتمتها لينزل عليها يتلمسها لتحترق وتتجلد...  ايه مش عايزه ايوب عيونك بتجول عايزه عيونك جايده نار وخلتني جايد نار كان يتلمسها بحنان ويداعبها نظر في داخل عيونها لتنساب مشاعرها غصبا .. عطر حاسه بيا يا عطر


لتتنهد وتنظر اليه بهيام..  عطر جولي انك حاسه بناري دي جولي 

لتهمس بحنان وهيام.. ايوب


::: روح ايوب وعجله اللي طار يا جلب ايوب.


لتهمس كفايه هموت .


:::: واني لو بعدت هنحصر اسيبك ازاي وانت سايحه وجمر اكده يا جمالو وجمال عيونو يا رب تفضلي اكده ما هملكيش لو روحك طلعت اني ما بصدج تتوهي وتنسابي بين يدي مابصدج تليني وماتجدريش علي حالك وتبقي معايا كيف مانا رايد اني لو طولت اصب عليكي عشجي صب هصبه بس اشوفك سايحه اكده اني بنهبل لما بتبصيلي اكده. 

مسك يدها يلمسها بشفتيه ويضعها علي وجهه لتهيم به لتتلمسه بحنان لتتوه هيا وهو يتاملها كان قلبه سيخرج من حالميتها وخاف ان يفعل شيئا تخرج هيا من حالتها وجدها تتلمس وجهه بحنان وعشق وتتوه في نظراته ليهمس طب جلبي ماعتش جادر ومش عايز انطج رايد لمستك دي هفطس اكده ليتجلد وهيا تهيم به ليقترب منها ويلامسها لتتوه ليهمس دنيا انت لوحدك دنيا ولجلبي جنه ولعشجي حياه ولجتتي نار اني حاسس اني بنكوي ورايدك تطفي ناري لينهال عليها بعنفوان لاول مره من لوعته وقسوه تحولها ليهدا ويهدا ويروي جدب قلبه لينزل عليها بحب ويده تداعبها لتتهوه معه ليحس انها لانت نبض قلبه بقوه فهو يمر بلحظات من الجمال خلعت قلبه  لتحاوطه وتذوب معه وتستسلم له تماما  لينفلق قلبه من السعاده كان ياخذها ويشبع قلبه الذي هلك من بعد تلك الرَوح الذي عشقها ولا يعلم لماذا تفعل به ذلك وتحرقه .

دخل في حاله من الجمال والعشق اخذ فيها عطر مرات ومرات واخذ روحها  احس بجسده ينساب احس انه ادمن عطر وروحها وانها بلا روحها يصاب بحاله من الفضا والخلل ينغز صدره  كمخدر انساب جسده به ليستكين ويسري ذلك المخدر في ذلك الجسد فالروح حين تدخل جسد عاشقها تلهبه وتبعث فيه قبله الحياه خاف ان يفقد ذلك الحنان لم يجعلها تنام خوفا من ان تفقد حاله الضعف التي تدخل فيها كانت تستيقظ بصعوبه وهو يتلقفها حتي هلك معها لتسقط منه متعبه مما حدث بينهم ..احتضنها بقهر .

:::طب اعمل ايه دلوك هتجلبني مخبول. يعني لاوجف التجاره لاتحرجني وتنهش حالي انا رايدها اكده وهموت عليها اكده ولا رايدش حاجه تاني.  ابطل يا جمر عشانك عشان تفضل حنين اكده تلهب روحي. 

تنهد ونهر نفسه انت اتخبلت عايز مره تمشيك لاه اصبر اخرها وتطيح وترمح وترجع جطه تاني امال اني مش اهبل اتاخد واتجاب ليشدد عليها  لا يدري هل سيكون صباحه حالما ام سيتحول مره اخري الي النار التي تشعله وتحرق جسده.

*********

كان موعد الخطبه  ..نزل يحي من بيته ذهب الي تلك العروس استقل سيارته واخذ احد علب  الحلوي وذهب الي بيت خطيبته جلس معها كانت الفتاه تفعل الاعاجيب ليتقرب منها ولكنه كان يمشي اموره 


:::  ابيها..  هنتمو الجوازه وكلها كام شهر وتدخلو. 


 يحي:::... علي خيره الله يا عمي..  وتطلق الزغاريد كانت الفتاه مع احد  الجيران والاقارب  احتفالا صغيرا  ليقوم يحي ويلبسها الدبل  وتصدح الزغاريط وتاتي الفتاه وتقترب من يحي خجل امام الناس واقترب منها وضع يده حولها كان في حال يشعر بجسده يلسعه لاحتضانه جسد امراه اخري غير حبيبته رفع راسه ليهوي قلبه مره واحده و َتجحظ عيناه عندما..


يلا يا ابو ديل تستاهل😠😠😠



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثالث و العشرين..

كانت ساره قد اخذت العنوان من زينه وذهبت عندما عرفت ان زوجها رحل ذهب الي ذلك العنوان. كان بيتا بسيطا في احد الاماكن الشعبيه في احد المراكز .دخلت البيت تتمني ان يكون كل ذلك كابوسا مريعا.  لتجد صوتا وزغاريط يخرج من احد الشقق لتصعد الي المكان التي اخبرته بها احد الفتيات في الشارع .دخلت فالباب كان مفتوحا وهناك بعض الناس متجمعين يبدو انه احتفالا .دخلت بهدوء وسط الناس. لتقف مره واحده فامامها منظر خلع قلبها وقضي عليها ومزع دنياها  


امامها زوجها محتضنا فتاه والكل يقف يبارك ويهني احست ان نفسها لا تستطيع ان تاخذه لتضع يدها علي فمها وتشهق لتجد يحي ينظر اليها .. كان يحي قد انشل مكانه لا يعرف ماذا يفعل فامامه حبيبته في حاله مريعه الالم يمزع وجهها ودموعها تسيل وتنهمر وتضع يدها علي فمها  ابتعد عن الاخري برعب ..ابتلع ريقه بصعوبه وجسده تشنج من رعبه وهمس ساره.. لتشهق خطيبته الاخري .


ظلت ساره تنظر الي عيونه وقد تاهت الدنيا من حولها لا تعي الوقت ولا من حولها هوا َو هيا فقط حبيبها وفقط ..نظراتها لا تفارق حبيبها ..واه من غدر الحبيب واي حبيب حبيب عاشق لتحس بسلخات في عروقها وتضع يدها علي قلبها فهيا تحس بكلبشه ستنهي حياتها التي انتهت برؤيه ذلك الحبيب الغادر .لتتراجع وهو من الرعب لا ينطق كانت عيونهم متعلقه كل بالاخر الطعنه نافذه والحبيب موجع والقلب ينزف دما لتتراجع وتظل تتراجع حتي خرجت بره الباب 

اندفع اليها.. ساره انا انا.. لم يعرف ماذا يقول كانت تهز راسها بجنون وتحاوط نفسها. مرار الوحده قاتل وطعن العاشق مميت اهذا يحي اهذا حبيبها كانت عيونها تصرخ انت يحي انت حبيبي لا مش يحي. انت مين.. انا فين.. انا تهت ..فين حبيبي يحي فين. لتشعر بالدوار لتترنح اندفع اليها يمسكها بسرعه ..لتنتفض من لمسته ...ما ان لمسها حتي احست انه حبيبها فعلا دخل الوجع صدرها لينفلق القلب نصفين وتصاب بحاله من الانتفاض والتشنج   


صرخ برعب.. ساره حبيبتي فوجي. كان راسها يدور يمينا ويسارا علي صدره لا تقدر ان تقف .رفعها حتي لا تسقط .حملها مره واحده واندفع بها الي الخارج برعب كأن روحه تنسحب منه بدات تتشنج بين يديه .

صرخ.. يا مصيبتك يا يحي .. فيه ايه يا جلبي مالك هموت.


هب صديقه::: اركب بسرعه  

ذهب بها الي المشفي. كانت تنتفض بين يديه وتشهق لا تستطيع ان تاخذ نفسها.

صرخ :::بطلي بتعملي ليه اكده يا سوادك يابن السوالميه لاه يا جلبي اهدي كان يكلبش فيها وهيا تتشنج وتنتفض بعنف.. لينهار ويصرخ خلاص خلاص اني حيوان وزباله خلاص اهدي اهدي هموت والله يا جلبي بصيلي اهدي وبصي لحبيبك والله حبيبك مافيه غيرك في جلبي .. وجد عينها تزوغ صرخ عينيكي زايغه يا حزنك يا يحي ماتهم يا بهيم البت عنيها بتروح .

وجد فمها يغرغر .صرخ بجنون وكلبش فيها برعب :::جلبي جلبي حبيبي فيه ايه انت عملتي ليه اكده .اعتصرها برعب::يا سوادك يا يحي البت بتتشنج كانت تقبض علي يديها وتتشنج بعنف لينفجر في البكاء خلاص خلاص كفايه يا جلبي هموت يا مصيبتي يا ايامي الطين. ساره يا جلبي سمعاني بطلي ابوس يدك 


صرخ ...عدد يا يحي علي حياتك عدد ونوح علي نصيبتك ومجالب يدك عدد يا فاجر كانت اظافرها تنغرز فيها من تشنجها ليجدها تسيل دماء بين يدها من عنف تشنجها صرخ ...يا سوادك يا يحي.


صرخ خالد ::اضربها جايز تشنجها يروح يا نصيبه البت بتموت يا يحي.

صفعها يحيها وهو مرعوب.. جلبي فوجي بطلي بطلي يمين بالله ماجادر اخد نفسي مني لله اني استحج الحرج جلبي اني اهه حبيبك والله حبيبك يدك اتملات دم بطلي يا مصيبتي يا حزنك يا يحي كانت دموعه تنهمر وصلا الي المشفي ليهب ويخرجها ويتلقفها الاطباء وقلبه سيخرج من مكانه ليقف مرتعبا مشلولا واضعا يده علي راسه بعد ان وقعت مصيبته التي فعلها بيده.

*********

استيقظ ايوب في الصباح ليبتسم وينظر الي معشوقته التي هام بها ليلا رجف قلبه هل ستفتح عينها وتعود تلك المتبجحه مره اخري تنهد وانتظر الي ان وجدها تتأوه بسعاده حالمه.

ابتسم 

::: يا جمالو عالجمر اللي جايم كتكوت وعسليه لتفتح عيونها وجدها تشع حنانا نزل عليها  ليهمس صباح الفل علي عيون الجمر لتخجل بشده من وضعهم وتشع حمارا .

ضحَك ::جمري محمر جوي ليه اكده ايه مكسوف يا عسليه لاه هتحمري اكده مش هجوم من فرشتي وهطيح فيكي كت ليله نار يخربيت اكده.

لتشيخ بوحهها خجلا وتشتعل  يا بت والله هفطس اكده جلبي بيفرفر من جمالك بطلي. 

لتهمس.. بطل بقه بعد عيب اكده. 


ضحَك عيب.. يا جلبه الاهبل  واللي كنا فيه دا يتجال عليه ايه داحنا عملنا عيب لما شبعنا.

لتذوب خجلا وتتململ  بطلي تفركي اكده بجتتك الناعمه الملبن دي هتحرجي جتتي واهريكي تاني دانتي سورجتي مني امبارح. 


::..... بطل بقه ايه جله ادبك دي. 


ضحك::... اه اني جليل الادب وبموت فيها وعايز اجل ادبي كمان بحنيه يا واخد عجلي. 


:: بعد والنبي كفايه انت ايه ما بتشبعش عاد. 


:::... لاه وانت اكده مابشبعش ورايدك تاني وتالت.


:::... بطل اني تعبت


::: وانت لما تدلعي اكده مش هفوريني ليتلمسها لتشهق وتنهج بشده  لاه الجمر هيموت في يدي اكده اتحملي بقه الا انا ماعتش جادر وخايف تجلبي الحج جلبي جبل ما يصرعني وانهال عليها يذيب اعتراضها رغم تعبها فقد استكانت مره اخري وسلمت روحها لحبيب عاشق اشتاق لتلك الروح لتنام اخيرا من تعبها من وصلات عشق صارخ منه خوفا من فقده تلك الحاله  ليقوم ويقبلها ويذهب الي حمامه سعيدا  وخرج وجدها نائمه حالمه ليطمئن ويقبل كتفها ويخرج ليري طريقه َما ينوي ان يفعله  لتصريف  بضاعته..


ذهب ايوب الي المخزن وجد ذلك الرجل الذي كان سيشي به ليتفقده اقترب منه.. انت خسيس ليه اكده هاه مدسوس وسطينا وبتاكل لحمنا فاكر اني ماهجفشكش. 


 الرجل::: بالله عليك عندي عيال ماتجتلنيش. 


صرخ ايوب:::.... اني مش جتال جتله بس هندمك علي عملتك دي بس اصرف شغلي واطمن علي بضاعتي وهندمك علي اليوم اللي فكرت تخبص علي ايوب السوالمي ليستدير للحرس اعدموه العافيه لحد ما اعاود. 

خرج ::: جهزتو العربيه. 

  

الحراس::: ايوه يا  بيه الكنبه اللي ورا فضينا جواتها َحطينا فيها المساخيط اطمن. 


:: متجفله كويس. 


 الرجل:::.. اطمن انت بنفسك كنها تجفيل بلادها. 


ذهب ايوب الي العربه وفتح الباب الخلفي يطمئن علي الكنبه ليجدها في حالتها الطبيعيه.


 الرجل.. ماجد بيه ربطت معاه.


.. ايوه جاعد في الكمين مستنيني وتمام التمام. 


 الحارس::... يلا في امان الله يا واد عمي  .

انطلق ايوب الي الطريق لكي ينهي صفقه من اكبر الصفقات التي دخل فيها وقد امن نفسه تماما من كل الجهات.


كان ايوب يقود عربته في الطريق وقد كلم المسئول عن الكمين ليخبره بوجود ضابط اخر فجاه ولكنه سيحاول ان يلهيه ليطمئن ايوب ويستمر في القياده.


مر الوقت ليجد فجاه عربه سوداء كبيره تعترض عربته احس بالخطر واخرج سلاحه لينصعق حين وجد زوجته تترجل من العربه  وتامر السائق ان يتركها لتنصرف العربه ويجدها تاتي َتجلس بجواره .


صرخ بها :::انت مجنونه بتعملي ايه اهنه. 


::: .. هكون بعمل ايه بساعدك. 


صرخ... واني طلبت منك مساعده انت انجنيتي مش سايبك نايمه في امان الله انت بتعملي فيا ليه اكده.


:::.. بعمل ايه بعمل حاجه وحشه لما اساعد جوزي.


:::.. هتهربي اثار يا عطر مش ده اللي اتجوزتك غصب عشان مش موافجه هتهربي معايا.


:::.. وهرب اكتر من اكده بس ابقي معاك اسمع اني ماههملكش لحالك َجايه اساعدك خابره انك واعر بس اني برضك مش سهله وهتشوف هعمل ايه وهتعدي منيها كيف الشعره من العجين. 


:::.. اعجلي يا عطر الحكايه واعره والضابط جال فيه لبش اعجلي هنتكلبش. 


:::.. اطلع انت بس واني هتصرف يا ايوب وهصرفلك كل حاجه اني ما بخافش.. ماتخافش علي عطور اني بميت راجل َهتعرف اني ماليش زي. 


:::.. انت مخبوله اقسم بالله انت بتجلبي عفريت في ثانيه. 


ضحكت.. ايه مش بسطك بالليل وكت عايزني جطه اهه جبتلك جطه تبسطك انما دلوك زي مابسطك تسمع كلامي خد َوهات يا ايوب ومشي العيشه.


 قال بغضب :::.. عيشه المرار دي امشيها ازاي انت عايزه تعملي سبع رجاله فاكراني ايه مش راجل.


:::... مين جال.. انت راجل َو سيد الرجاله عطور ماتاخدش الا سيد الناس اني عارفه جيمتك بس انت اللي لسه ما وعيتش لمرتك واهميتها.. هجولهالك تاني احنا هنعمل عيله كبيره امبراطوريه ايوب و َمرته أسياد الناس وعيالهم هياجو يكملو عايزني ماجفش جنبك يا راجلي لاه من اهنه ورايح هكون جارك واعرفك كل حاجه وهجعد واسند ضهرك اطلع بس وتتكل علي الله وجول يا رب.


تنهد... اجول ايه حاسس ان ربنا حادف عليا مصيبه رشجت في وشي


:::... بطل رط بقه واستني هجعد ورا. 


:::... نعم ياختي ليه سواج الهانم. 


ضحكت:::.. لاه يا جلبي هتعرف لما نوصل..


انطلق هو بالعربه ليبدا في التروي   ودخل علي الكمين بهدوء  خبط له احد الضباط علي العربه نزل منها بثقه ليقترب منه ماجد ويهمس براحه عشان فيه معايا مصيبه جديده لسه ماعرفتش ميته اني هتصرف. 

اتي ذلك الضابط يراقبهم من بعيد وجد الضابط راسه تحولت وعيونه ستخرج من مكانها ليستدير ويحس ان قلبه سينشق من مكانه وعيونه جاحظه فكان امامه ماخلع قلبه فعطر قد خلعت الملس وتركت شعرها منسدلا ولبست بنطالا ضيقا وبلوزه قصيره تصل لبطنها وتلبس حذاءا عاليا  وازرار قميصها مفتحه تظهر جسدها من الداخل

(وسعو الرجاصه جت 😂😂😂) .


ليحس بنار اشعله ولكنه لم يستطع ان ينطق لياتي له الضابط المتفق عليه ويتحدث معه لتفهم عطر انه معه لتتجه الي الضابط الاخر 

:::.. ممكن ميه يا غالي.


نظر اليها الضابط بانبهار..::: عيون الغالي.


لتتمايل عليه ::: والله الواحد دايخ عالاخر الجو حر موت والواحد متجل في هدومه.


نظر اليها الرجل وافترس جسدها :: انت اكده متجله اه واضح. 


:::ايه مش عاجباك اياك بتتمجلت عليا. 


:::... مين ده. لاه عجباني وبالجوي.


لتتراجع وتتهادي امامه::: ماجيبتش الميه يعني لتداعب فتحه قميصها وتهمس باثاره مبلله شفتيها... هاتسيبني عطشانه.


وقف متصنما ينظر اليها لتقترب.. يا غالي ايه مالك.


:::... هاه.. اه... لاه ازاي دخل مسرعا لتستدير لتجد ايوب عيونه تبعث جمرا من داخلها فهو يحترق ويريد ان يقتلها ولكنه سينفضح اذا افتعل مشكله اراد ان ينصرف مسرعا فهيا تحرقه بسفالتها. لياتي الضابطا يعطيها الماء.

نزلت تهمس  قريبا من اذنه.... يا راب تسلم احلي ميه دي َو الا ايه. لتشرب بهدوء ليسمع الضابط الاخر يقول عايز منهم حاجه يا ساهر بيه. 


نظر ساهر الي عطر.. هاه لاه هعوز ايه فتش بس الشنطه. 


 نظرت اليه عطر برغبه ... مش عايز حاجه خالص مننا لتضع يدها وتداعب فتحه قميصها ابتلع الرجل ريقه ليخرج كارتا  عايز وعايز كتير لتخطف منه الكارت.. طب امشي بقه عشان اللي معايا لو شافنا هيبهدل الدنيا  اشوفك مش اكده.


:::.. هستني علي نار. 


لتطلق ضحكه عاليه وتستدير وتجلس في العربه انطلق ايوب بهدوء يبتعد بعض الوقت ليندفع بالعربه مره واحده ظل يقود بسرعه جنونيه ليبتعد بما فيه الكفايه توقف ونزل من العربه اخرجها وصفعها علي وجهها صفعات متتاليه من حرقته.

صرخ... انت ايه الوساخه دي حد يبين جتته اكده حد يجف يبين حاله اكده عايزه تموتيني يا عطر عايزه تجليبيني مره. 


رفعت وجهها بغضب ... ايه مش عديتك. 


صرخ... الاهي كان جطر عدي علي رجبتك انت ايه ما بتخجليش لابس ايه يا فضحتي انا مرتي تلبس اكده وتبين صدرها صرخ اجتلك دلوك. 

 هيا ببرود :::مش البضاعه اتعدت رايد ايه ماتعجل. ده المهم. 


اقترب َيمسكها بغل.. بضاعه ايه يحرج البضاعه عاللي عايزها عايزاني اركب جرون عايزاني ابيع جتت مرتي عشان البضاعه ايه الرخص ده انت فاكراني ايه. 


صرخت.. فاكراك تاجر وتراعي تجارتك بعيد عن اي حاجه والمهم المصلحه تتعمل في سبيلها اي حاجه بطل بقه. 


نظر اليها بذهول ... نهار اسود بطينه.. في سبيل البضاعه تعملي اي حاجه تجلعي وتجفي للرجاله تبص عليكي.


:::.. طب مانت كتمت حالك وسيبتني للراجل يبص عليا عشان البضاعه يعني وافجت بلاش نعملهم علي بعض انا عديت البضاعه بطريجتي وانت رضيت معلهش وجعت شويه هتتعود بعد اكده. 


:::صرخ... الله يخربيتك هتعود علي ايه هاه جوليلي هتعملي ايه اكتر من اكده عايزه تجليبيني مره والبس طرحه واعمل العفش كله انت ازاي بقيتي اكده ازاي. 


:::..... . ايوب بطل نواح وماهحسباكش عالاجلام اللي خدتها و يلا نخلصو من الليله دي. 


::.. لا والله ماهتحاسبنيش كت عايزاني اخش عليكو بشجرتين واتنين لمون واجول للمحروج اللي بيبصبصلك خد مرتي فوج البيعه يا شيخه منك لله جهرتيني انت ازاي اكده انت بقيتي اكده ازاي. ايه الجرف ده.


::.. معلهش يا جلبي هتعدي مشي عيشتك.. اني ماهزعلش ورايداك مبسوط.


صرخ :::واني ماعتش رايدك اكده ويا تتعدلي يا هجتلك بيدي. 


ببرود:::. خلصت يلا بقه وتركته مذهولا يشعر انه يريد ان يقتلها  ليعود اليها والقهر والغل يملؤه  يكمل الطريق وقد لبست ملابسها نزل عند مكان التسليم والتسلم انهي مهمته ليعود اليها اقتربت منه تقبل خده مبروك يا راجلي كان مشتعلا غاضبا لا يرد ... هاخد نصيبي ميته..


اغمض عينيه حتي لا يقتلها نزل من العربه مسرعا ظل يدور ولم يعد يحتمل ليطلق صرخه عاليه اشعلت قلبه   ظل يدور ويدور وهيا تراقبه ببرود ليعود مره اخري .

::: ماسمعش حسك الا اما نوصل فاهمه.. لينطلق بالعربه..  ويصل بها الي البيت نزلت هيا لينطلق هو بالعربه بعيدا لتطلق ضحكه عاليه وتدخل البيت .


ليقود مسرعا.. ويقف في مكان بعيد خرج وظل يدور ليصرخ عاليا من قهره.. لاه ماهتحملش لاه ايه ده انت هتجلب مره يا ايوب كل ده عشان التجاره منك لله كتمت حالك وماهجمتش عليها تجطم رجبتها عشان التجاره منك لله اهو اخوك جال جبل اكده الشين والسو هياجي واحده واحده هيا انجنت اه بتوريني اني هتحمل عشان التجاره وابقي واغش. بس لاه اني هجطم رجبتها واخلص عليها لو فلتت تاني اني ماهتحملش اكده ولو مثلت تاني هخلص عليها اني مش لعبه ال كتمت حالي بتتمجلت عليا طيب يا عطر ماشي اني هوريكي ازاي تحرجيلي جلبي ازاي. يا تتلمي يا هفلجك نصين. 


دخلت عطر البيت  لتقابل دراج في طريقها لتتافف ابتسم ساخرا حمدالله عالسلامه يا مرت اخوي لعل الرحله كت سالمه وماتجفشتوش


 ببرود.. لاه اطمن ماتجفشناش واللي معاه عطور ما يتجفش. 


::.. انت راضيه اكده راضيه بحالك ده راضيه بغمستك في الحرام ماتجولي مش شايله عيل لايوب كمان بالمره. لساتك فرحيني عشان افرح لابن اخوي انه هيتولد ياكل حرام مش من ابوه وبس لاه من امه كمان. 


قالت بغل.. مالك بيا يابن الناس اكل حرام والا اولع بعد عني ماتخلنيش أءذيك. 


رفع جبينه.. تأذيني.. هيا وصلت لاكده وهتاذيني ازاي وليه عشان بجولك بلاش حرام ربنا من سابع سما بيلعنك علي الحرام. 


صرخت بوجع وراسها ستنفجر:::. بطل انت ايه مامتحَملاش كلامك بطل. 


:::.... الحرام بيجيب حرام نامي يا عطر وانغرزي في الحرام بس اخرتها ماهترجعيش لنفسك هتعيشي مسخ انت بقيتي مسخ شيطان يا عطر.منجوع شر شرب من شر ايوب واتغمس وطلع اكتر ما فيه هاتي عيال شياطين وخلفه الشيطان.


صرخت::: بطل منك لله هموت راسي منك لله بطل.


:::.. لاه ماهبطلش الا في تربتي ربنا اداني لسان اصدح بيه بكلام ربنا اللي اتربيتي عليه عطر اللي عارفه كتاب ربنا وتعلمه .عطر اللي وجفت لايوب تجهره .عطر اتربت عالحلال وانغرز جواها الحلال بس يا خساره الشر والعفاشه جدرو عليها. طلعت عطر بت عادل السو ..هفضل عمري جدامك افكرك باصلك الطيب اللي بينهشه الدود واهه واجف جدامي مسخ لا بيحس ولا عارف طعم الحلال. خلجتك بقت خلجه شيطان اعوذ بالله من جلبت النفوس دايماً بندعي ربنا يثبتنا علي دينا وانت اهه اكبر دليل علي ضياع النفس .. بيعي نفسك كمان وكلي حرام خليه ينهش الباجي من جلبك بس هياجي يوم وجلبك ده ينهش حاله من السواد اللي جواه .


ليتركها وهيا تقف والغل ينهش قلبها صعدت الي الاعلي ودخلت تدور وتلف كانت هائجه.. ماله بيا ماله اكل حرام اولع في حالي ماله بيحرجني ليه. شيطان مش شيطان ماله. ايوه اني بتاعه الحرام اني اتخلجت عشان الحرام اني اتولدت عشان اكده انتو اللي جبتوني انتو اللي طلعتوني بتحرج في جتتي ليه ليه لتصرخ بعنف وتلطم علي وجهها بشده كانت هائجه ايوه ماهرجعش تاني ماهرجعش ويذلوني ماهرجعش للحلال بتاعهم لاه لاه الحلال لاه لاه احرج حالي والا ارجعلوش لتخبط علي راسها بطلي بطلي مش هرجع للحلال اني ماحدش هيجدر عليا ماحدش هيجدر علي عطور عطور ما هتعيشش مذلوله تنضرب وتتاخد غصب اه بتحرجني ليه يا دراج انت اللي بتجهرني انت وبس اني بكرهك وبتمني موتك كلامك بيموتني. سيبني في حالي مش هرجع لو فيها طلوع روحي مش هرجع لو موتوني ماحدش هيجدر يرجع روح الحلال جواتي  طول ماني جادره ماحدش هيجدر ماهو ماحدش عايزها.. ضعف ومحن وجرف. اجمدي وجلبك ده يجمد كانت راسها تؤلمها لتصرخ بطلي بطلي بطلي توجعي راسي بطلي لتظل تخبط راسها بعنف.


دخل ايوب وجدها مهتاجه اقترب مسرعا وصرخ ::فيه ايه مالك.


كانت تخبط راسها  بجنون:: لاه لاه مش هرجع َمش هرجع لاه لتنظر اليه بغل انت السبب انت السبب مش هرجع انت اللي جبتني انت اللي طلعت روحي. مش عايزه الحلال اني سمعت كلامك اهه سمعته َماشيه وراك في الحرام افرح بيا افرح زعلان ليه زعلان مني ليه بعملك كل طلباتك زعلان ليه مجهور ليه. كانت تلطم وتصرخ وهو مصعوقا لا يعلم ماذا حدث لها  انت عايزني مش اكده عايز عطور مش اكده انطج مش بعد ده كله تجول مش عايز انت عايزني صوح. 


 ... اهدي يا عطر اهدي. 


صرخت::: ماتجولش عطر ماتجولش طين.. انت اللي خرجتني انت اللي جبتني جول انك رايدني اني جول جول انك هتفضل جوزي جول.. ماهرجعش للحلال تاني لتهجم عليه وتقترب وتقبله بعنف كان مصدوما لتحاول ان تزيح ملابسه .

مسكها لتصرخ::: انت رايدني وانا رايداك لتمزق ملابسه وتهجم عليه تقبله وتصرخ اني هكون ليك دلوك وانت هتكون ليا انت رايدني انت رايدني كانت كالمجنونه.

صفعها علي وجهها وصرخ :::انت مجنونه بطلي بطلي.

لتقع علي الارض وتصرخ :::لاه لاه ماهتسيبنيش ااه اني ماتسابسش اني ماتسابش  انت اللي جولت مش عايز مش عايز الحلال اني اهه راضيه بحالك خدني افرح بيا لازمن تفرح بيا لتخبط راسها مش بعد ما طلعتني تعمل اكده.. بطلي يا وجع راسي يا مري  منك لله يا دراج بطلي هيفرح بيا هو اللي جال هو اللي رايدني اكده رايدني اني اني اني رايد عطور بس رايد صنعه يده وبس اااه اااه لتلطم علي وجهها 

اقترب ويضمها بعنف ليعتصرها لتستكين في احضانه ويغشي عليها.

**************

عند يحي ....كانت ساره تنتفض بشده تلقفها الأطباء  لياخذوها منه وقف محصورا ودموعه تسيل::: لاه لاه دخلوني دخلوني اندفع عنوه وقف مرعوبا راها تتشنج بين يديهم صرخ:: بيها ايه.. 


انفعل الطبيب :::اخرس دلوك..


كتم انفاسه وضع يده علي راسه والقهر والرعب بداخله كان حاله غريبه ساره تتشنج والاطباء يصرخون ويحي يقف يخبط علي راسه وينتحب وينتفض بعنف ..


صرخ الطبيب هاتو جهاز النبض بسرعه دي تشنجات جلبيه ويحي مرعوبا  ودموعه تسيل والممرضات يجرون هنا وهناك لتستكين ساره مره واحده.


توقف الطبيب  فجاه ونظر ليحي.


نظر يحي برعب.. ايه ايه هيا سكتت ليه فيه ايه.


ندفع يدفعه الطبيب ليرتطم بالحائط  وهب  يقفز فوق السرير ويضع يده علي صدرها وبدا في انعاش قلبها وصرخ في الاطباء.


هنا احس يحيا انه مات حيا.. ساره جلبها وجف يا حزنك يا يحيا ساره مرتي كان كالمجذوب ينظر الي الطبيب بذهول ليقترب كالملبوس ساهما ليضع يده علي وجهها ليهمس.. جلبي انت عايشه انت جلبك بيدج ايوه. جلبي انت ماهتسيبنيش هموت يا جلبي. 


صرخ الطبيب ::بعد .


ليدفعه احد الاطباء الذين اتو بجهاز انعاش القلب ليقع يحيا علي الارض وينكمش برعب كالطفل الذي يبحث عن امه وعيونه علي وجه ساره وهو يهمس بهذيان ساره جلبي اني يحي ساره فتحي عيونك. كان يحرك راسه بهذيان لينتفض ويسمع الطبيب ماحدش يجرب ليبد الطبيب في وضع الجهاز لتنتفض ساره  ولكن القلب مات قهرا..وامامها يحي يتراجع ويده ترتعش ويرفعها بلا اراده الي قلبه. ليخبطها الطبيب مره اخري لتنتفض ساره  ولكن لا حياه لمن تنادي ليكلبش يحي في صدره ويمسك قلبه الذي كان يلسعه اي جرم ارتكب اي مرار يشعر به ليصرخ يحي ويصرخ ويسود الهرج والمرج والطبيب يصارع لتعود تلك المقتوله ليهب يحيا وجسده يحرقه لاااا ساره لااا.  وهنا كانت اخر خبطه ليرتفع جسد ساره بعنف ومعه أنفاس يحي فالنفس مع النفس حياه ليستقر الجسد علي الفراش اخيرا مسجي ليصدر صوت صفير الجهاز ينهي علي حياه محبه ويقف يحي عيناه تزوغ ببلاهه والطبيب ينظر اليه باسي ويحي عيناه علي خط الحياه ويعود الي وجه حبيبته يضع يده علي قلبه لا يحس بدقاته ولكن هنا كانت دقه مختلفه . 

دق الجهاز لينهي عذاب محب وسواد عاشق نهش العنفوان قلبه دق الجهاز كخنجر في قلب عاشق ليقف وحيدا يدق القلب السراب اين الحبيب اين ذلك النفس الذي يعيش من اجله. طلب يحي قراريط بزياده وسعي اليه ليشاء رب العباد ان يعطيه ما اراد ولكن لياخذ منه قيراط بكل الدنيا قيراط العشق الذي يتنفس يحي من اجله. فلتبكي يا يحي وتنعي ايامك وتجني ثمار عنفوانك فانت بشر ولا يملي عينك الا التراب فحبيبتك توقف قلبها وستذهب الي التراب عندئذا لن يكون امامك الا التراب فلتتمرغ فيه حتي تحس بلوعه الحبيب الذي اعطي واعطي واندعس واصبح هو والتراب سواء اشبع يا يحي من تراب حبيبك وابكي ونوح علي ايام كانت بين يديك لحما ونفسا وروحا ابكي وقد اعطاك رب الخير كفوف الخير بالقنطار ولكن بعد فوات الاوان اصبح البكاء كالدم والنواح كالحجر علي قلبه دق الجهاز لينهي قلب الحبيب وتاه يحي عن دنياه وهوي صريعا ولاح السواد ايامه فهل سيكمل هكذا ام ان الله رؤوف بالعباد.


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الرابع والعشرين.

دق الجهاز وقد اعلن نهايه قلب تلك الجميله نهايه فعليه بعد ان انتهي القلب من وجعه لم تتحمل تلك الحنونه الطعنه التي نفذت فالغدر في الحب قاتل والغدر في العشق مدمر. ذهب القلب وعلي الناحيه الاخري ذهب العقل الذي دبر وخطط دون معرفه العواقب ليستمر الحال والصفير يصدح في الافاق ...

هب يحيا يصرخ :::هموت حالي ارجعيلي هموت حالي يحي حبيبك هيموت ربنا ينتجم منه ارجعيلي يا جلبي كان يندفع يمسكها ليخرجه احد الاطباء.

دفعوه بالخارج ليصرخ::: لاه لاه سيبوني ماهسيبهاش ارجعيلي يا جلبي لاه هموت يا عالم حبيبي اني موته بيدي كويت جلبك بيدك يا محروج .

ليدور مهتاجا :::مرتي هتموت لاه ماتموتش ماتموتش كان يكسر في الكراسي ليتهالك ويسقط ارضا.. همس بقهر ::ساره حبيبتي هتسيبيني لمين اني يحي حبيبك هتسيبي حبيبك هتسيبي جلبك اني حاسس بجلبي بينكوي حاسس بلسع في جواتي  اني خايف يا جلبي ...اااه اروح فين يا رب اعمل اي حاجه نزل عليا عقاب نار بس بلاش تاخدها مني اني زباله وخاين وعويل بس بلاش حرجه جلبي يا رب بلاش حرجه جلبي راضي باي حاجه يا رب رد القضا يا رب ارحم عبد اخطاء هرضي يا رب ماعايزش طين ولا خلف ماعايزش هرضي يا رب هرضي دا حبيبي دنيا لوحده هرضي يا رب رجعلي مرتي.. لاه مش مرتي رجعلي نفسي هعيش تحت رجليها العمر كله ماهنطجش والله ماهنطج  جولولها اني بحبها جولولها اني عايزها هيا ماعايزش طين علي دماغي. كان عجلك فين يا محروج منك لله  كان عجلك فين  يا خراب بيتي.. بيتي هو فين يا خراب روحي ودنيتي .


مسك قلبه جلبي يا رب هموت البت هتروح مني ماتحملتش ماتحملتش تشوفك يا نجس بتحضن في واحده تانيه. ايه الجرف ده انت ليه جرف اكده تنام في حضنك متهنيه وتنزل تحضن في واحده تانيه منك لله. ايه الحزن ده دا العويل بس اللي يعمل اكده جالولك معاك كنوز الدنيا وخدت من الدنيا اكفوف مش كفه جالهالك اخوك اصحك والغدر يا يحي الغدره مقبره واخرتها مقهره وانت القهر كلبش وطاح .جالولك ارضي بالجراريط اللي جسمهالك ربك بس انت صنف نجس مايملاش عينه الا التراب عايز تجسم الارزاج علي هواك عندك عيل يشرح الجلب ومره تاخد العجل ..جومي يا واخده روحي هتهملي يحي لمين هموت اني هموت حالي .


صرخ ::ياساره جومي حبيبيك بينكوي وجلبه بينزف ليندفع مره اخري  فالقلب مكوي من الرعب ليعود الطبيب مره اخري في انعاشها همس يحي ارجعيلي يا واخده عجلي هموت والله.. ليحس فجاه ان قلبه نبض بالحياه عندما اعلن الجهاز عوده دقات تلك الجميله عادت دقاتها تعلن استجابتها للوعه حبيبها حتي لو هو سبب موتها عاد القلب ينبض حتي لا يفجع حبيبه. حبيب غادر عن حق ولكن العاشق مهما كان الغدر صعبا يظل القلب يدق ومع كل دقه ينزف دما.. ابتعد الاطباء وبداو في الكشف علي عملياتها الحيويه ليجدو ان مؤشراتها عاديه وانها حاله طارئه نتيجه لتشنجاتها لم يحتملها القلب ليهتف الطبيب هو احنا هنحطها عالمراقبه كام ساعه وتاخدها عادي هيا توقف قلب مفاجئ هيا اتعرضت لصدمه.


احني يحي راسه ودموعه لا تتوقف تنهد الطبيب وربت علي كتفه ورحل.

وقف يحي ينظر الي زوجته المسجاه علي السرير بلا حول ولا قوه  اقترب بهدوء وظل واقفا يخاف ان يقترب اندفع مره واحده يشدها الي احضانه ويصرخ من الالم كان كالمجنون ظل يتلمسها بقوه اجهش بالبكاء.

:: جلبي اني اسف حجك عليا يا غاليه يحي مات في وجفه جلبك يحي اتربي وعرف ان ربنا بيجسمها بالحته يحي بيجولك جومي اخدك احطك جوا نن عيوني جومي يا جلبي  ماتحملتيش يا جلب يحي بخت كان ربنا خدني. نفسك راح يا واخده عجلي . ظل ينتحب ليمر الوقت والساعات.وياتي الليل .


دخل الطبيب مكن تاخدها بس بالراحه عليها حملها ونزل وضعها في العربه يعود بها الي بيته وهي تائهه  ليسرع الي بيته حتي وصل الي البيت ودخل بها.

لتقابله نبويه.. فيه ايه يا ولدي مالها مرتك..

صعد بها الي الاعلي وضعها علي الفراش وقف بعيدا مرعوبا لا يقوي ان يقترب منها 

دخلت والدته :::مالك فيه ايه انطج البت مالها يا مري فيه ايه.


:::.. هموت يا اما هموت.. شافتني شافتني يا اما واني بحضن غيرها اني حاسس اني انحصرت. 


 امه:::. بتجول ايه يا مسخمط.. بتحضن في مين يا محروج انت.. انت مشيت في الحرام منك لله. 


صرخ.. لاه اني اتهببت وخطبت. 


لتخبط نبويه علي قلبها:::.. يا مري خطبت علي مرتك زينه البنات اللي تحت رجلك. خطبت من ورانا انت ايه انت دماغك دي فيها ايه وشافتك كيف ايه اللي عرفها. 


صرخ.. ماعرفش ماعرفش شافتني واني بلبسها الدبل  هموت يا اما هموت خايف  البت جطعت النفس. رحنا المشفي وجطعت النفس 


:::..يا مري يا مري. اجول ايه غلبت اجولك اوعي لحالك بس لاه يابن بطني انت وحلت حالك شيل شيلتك مش مشيت اللي براسك شيل بقه والبت دي ست الدار ده تفكر بس تاجي جنبها والا تجهرها تاني هجفلك واسخمط عيشتك لتتركه وهو واقفا محصورا. ليمر الوقت وهو يراقبها.

  بدات في التاوه فتحت عينها تنظر الي زوجها ظلت ساهمه في وجهه لا تحس بشئ لتفيق اخيرا وتبدا في النحيب وتبتعد عنه بسرعه احس بوجع كان لا يعرف ان يقول شيئا ولكنه لابد ان يقول شيئا ::: والله بحبك.


لتشهق بالبكاء ::: طب اهدي بالله عليكي اهدي  انت تعبانه.

لتقوم مسرعه تترنح وتدخل الحمام وتقفل علي نفسها وتظل بالداخل وهو يخبط عالحمام.. لاه ماتجفليش اكده بالله عليكي افتحي نتكلمو طيب عاد ما تعمليش فيا اكده انت تعبانه يا جلبي اخرجي طيب هراعيك وماتبصيش في وشي افتحي خايف انت تعبانه طب مش هخش واربي الباب ابص عليكي انت تعبانه .

صرخ افتحي هموت ردي عليا طيب سمعيني نفسك. جلبي بالله عليكي. ظل واقفا يراضيها ويتكلم مرت اكثر من ساعه و َهيا بالداخل تنتحب وهو قد جن من بعدها كان يريد ان ياخذها في احضانه صرخ افتحي ماعتش متحمل سمعيتي حسك هموت مجلوط.


.. لتخرج اخيرا كان منظرها يخلع القلب  وجهها احمر وانفها وعيونها حمراء لتخرج بهدوء تتسند الحائط  لتذهب وتفتح احد الادواج بهدوء وتاخذ منه شريطا واخذت حبايتين وذهبت من سكات الي الفراش وهو ينظر اليها لا ينطق .وجدها تركن علي السرير وتنزوي و َتنام دون حرف .ظل واقفا يراقبها حتي وجدها ارتخت ونامت.. 


اقترب بهدوء وجد دموعها تنزل علي خدها.. تلمسها بحنان وهمس حجك عليا يا جلبي اني اسف.. قبل راسها وذهب ليغير ملابسه ويندس بجوارها اخذها في احضانه وكلبش فيها من خوفه مما سياتي ولكن الانسان دائما هكذا لا يدرك قيمه ما في يده الا عندما يفقده.سبحانك ربي لا يدرك مدي لوعه القلب الا من عاش نفس اللحظات فساره عاشت حلم جميل علي محب حقيقي ولكنه غادر ليكوي قلبها لتخرج من حياته ويعيش هو نفس اللوعه لوعه الفقد ادرك يحي ان رب العالمين اعطاه نصيبه من الدنيا بالعدل ادرك انه اخذ الخير واخد قيراط السعاده ليرفسه ليذهب كل شئ.

 لحظات توقف قلب ساره جعلت يحي يدرك ان دنياه انتهت وفقد المعني الحقيقي للعيشه فكانت هذه هيا قيراط السعاده التي كان يعيشها ولم يقدرها ليتوقف النبض ويتوقف معه النبع.. نبع العشق الذي يتنفس عليه يحي ليدرك ان القلب وان نبض... فينبض بالحبيب وفقط وليست دقات تضخ دما وفقط ليدرك ان الدقه بدون حبيبته تضخ سوادا حالك فعل فعلته ليتلقي الجزاء  لكن الجزاء فاق حدود احتماله ليحس بالصغر احس انه لا شئ بدون قلب حبيبه. 


نزل يحيا ليتهالك ويجلس الكل معه.


::: امه::... انبسط جبت عيال وفرحت يابن السوالميه. مليت الدار فرحه وعزوه يا مري يا مرك يا نبويه البت متلجحه فوج كيف المجتوله كت هتموت مرتك يا فاجر عشان ايه عشان مافيش صبر ايه كت ربنا توزع وتجسم مين يجيب ويودي..


دخل محمد .. ستي امي نايمه مابتردش هيا بيها ايه.


احتضنته... تعالي يا واكل جلبي تعالي بيها ايه بيها الحزن كله.


ليقوم دراج :::بطلي ياما تعالي يا حبيبي واخذه وخرج.


نظرت امه::: ايه ماتجول لابنك  بيها ايه جوله ان جلبها وجف بسببك يا طماع يا ضلالي. البت كت هتموت كت هتجيب السنيوره تربي ولدك وتعمل ست دار تانيه وتجيب عيال ايه الجرف ده ولو ما جابتش تجيب غيرها وغيرها. بتجول حجك تجيب عيال ليه هو كان ربنا جطع عنك الخلف. دا اداك وراضاك وجالك اصبر اصبر انما ازاي يحي يصبر لاه يحي عايز عزوه يحي عايز خلف ايه جبت العزوه و جبت الخلف لا دانت جبت جلب المسكينه حتت ومزعتها ادعي عليك ا زاي وانت لوحدك دعوه وانحالت علينا .جالك جلب جالك جلب تحضن وتفرح وتلبس دبل جالك جلب يا مري انت فاجر ليه اكده. 


صرخ :::بطلي ماعتش متحمل.


خبطت علي ركبها.. ابطل دانا عايزه اجيب صاجات وافرج الخلج علي خلفي .خلف الحزن والهم. الكبير بتاع الاثار والصغير بتاع النسوان يا مري يا خلفتك الحزن يا نبويه عملتي ايه في دنيتك يا نبويه بنتين زي البدر واحده ميته والتاني هتموت عشان راجلها يتعدل ايه مالكو طايحين اكده اعوذ بالله من الكبر. 


هب يحي... لاه بقه اني ماعتش جادر. 

ليصعد ويتركها وقلبه مكوي من صنع يده.

********

كانت عطر بعد ان صرخت وصرخت  مستكينه في حاله من الخدر حملها ايوب الي الفراش ليفيقها فتحت عيونها بصعوبه وجدها هادئه ومرتخيه همس ::عطر حبيبتي انت كويسه..


:: ايوب حبيبي. 


تفرس وجهها شعر ان هناك شيئا خاطئا. ::: مالك يا جلب ايوب.


:::.. ايوب حبيبي خدني في حضنك دماغي بتوجعني جوي. 


:::... حاضر حاضر ليحتضنها لتندس في احضانه تتلمس صدره وتقبله بحالميه 

::: ايوب


:::::نعم يا جلب ايوب مالك. 


::: تعبانه اوي مش عارفه مالي. 


:::: كتي بتصرخي ليه يا جلبي. 

 

::: اني كت بصرخ.


::: ايوه..


:::.... ماحسيتش بحاجه اني حاسه بوجع في دماغي وبس. 


:::..... طب ريحي يا جلب ايوب بيكي ايه وكتي بتعملي ليه اكده انت اتجنيتي يا جلبي.


:::.. ايوب انت بتحبني ليتننهد ايوب:: عايزه انام في حضنك ضمني ماعرفش حاسه بغليان جواتي يا جلبي. 


::: حاضر عيوني بس اهدي عطر انت حاسه بايه دخلت عليكي لجيتك في حال. 


:::.. حاسه بجتتي بتغلي و َراسي بتوجعني وتنغز فيا حاسه اني كت بجري اميال وجوايا ماعرفاش راحه  لترفع راسها وتنظر اليه بحب وتتلمس وجهه ايوب ممكن.. لتصمت مره واحده وتخجل وتحني راسها 

تنهد ورفع وجهها اقترب من شفتيها يتلمسها بحنان ::: عايزه ايه جولي. 


لتخجل وتهمس::: مفيش بس خليك جنبي 


 بحنان::: بس اخليني جنبك بس. 


اخذت يده تضعها علي قلبها::: شوف بيدج ازاي اني حاسه بحاجه جوايا بتدج كيف الطبل. 


قبلها ::: واني حاسس اني دخلت غلب ماحدش دخله ماعتش عارف اعمل ايه دا مرار. 


:::....... مرار اني بقيت مرار اكده يا ايوب لتنزل دموعها.


:::همس بطلي مش جادر بالله عليكي اني حاسس اني هنجن والله هنجن. 


::: بس خلاص حجك عليا ماتزعلش لو عملتلك حاجه اني ماخبراش انت زعلان ليه لتقبله بهدوء اهه براضيك. 


:::... لاه كتير عليا اكده مش جادر احتضنها بقوه لتهمس دخلني جواتك بالجوي


شدد عليها وهمس لها..... انت ازاي اكده. 


لتحاوطه::: اني ليك يا جلب عطر ،

دق قلبه لينهال عليها  بحالميه شديده  لتستسلم له بهيام ولتشده اليها لتهمس::: بتحبني يا ايوب 


احس بقلبه ينخلع لم يعد يدري ما به هل يحبها ام فقد ذلك الحب عندما تتوحش ابتلع ريقه.


نظرت اليه بقهر ووجع::: ماتجولش خلاص خلاص يا ايوب. 


شدها اليه ووجعها يصل لقلبه ::: لاه بحبك امال ايه. 


كانت لا تحس بنبرات الصدق في كلامه لتحس بوجع.. لتغمض عينها..  اني مانفعلكش يا ايوب انت مش رايد عطر دي. انت مش رايدها خلاص روح اتجوز بت عمك واسعد اني مش هجف في سكتك. خلاص عطر بتاعه الحلال والحرام مالهاش عازه عندك هملني الله يرضي عنك..


حس انه سيجن ليبتعد فجاه ويصرخ بها


::: انت ايه... ايه التمثيل ده كله انت بتحرجيني ليه بتعملي فيا ليه اكده عايزه تخبليني كل شويه بحال ايه عايزه توديني المورستان شويه حرام وحباه وشويه حلال وحزن اسود واني بتجطع انت ايه يا شيخه فاكره اما تلعبي عليا هترجعيني عن الطريج ده عايزاني انهبل اهو دلوك اني مهبول ماعتش عارف اعمل ايه بكره حالاتك الواعره ودلوك مش طايج كلامك اني ماعتش طايج يا بت الناس انت هتخليني مخبول جولي بتعملي فيا ليه اكده بتحرجيني ليه . عايزه تجننيني عايزه تعملي فيا ايه انت دخلتك حياتي جهر وحزن من يوم ما دخلتيه ماشفتش يوم فرح. حب ايه منعول ابوه ده حب اني ماعتش رايد خلاص اكده شوفي يا بت الناس هسلم بضاعتي وكل واحد يروح لحاله وتاخدي حجك وخلصنا اني مش هستني انا اروح الخانكه بسببك انت يا تنعدلي يا اما كل واحد يروح لحاله اني ماعتش جادر اعيش العيشه دي انت ماتنفعيش ليا من اساسه اني غلطت اني جبرتك وماهياش مستاهله كل التمثيل ده يبقي خلاص اكده كلها ايام ونطلجو وتروحي لحالك تتاجري ماتتجريش خلاص براحتمك. ليتركها  وينصرف لتحس بروحها تنسحب


ايوب بيكرهني ماعتش رايدني ليه وتمثيل ايه مش فاهمه حاجه هو بيعمل ليه اكده وتجاره ايه وحج ايه. اني ماعملتش حاجه لتنفجر في البكاء :::طب اروح اكلم عمي اعمل ايه اه يا جلبي اه يا جهرك يا عطر  وهيطلجك. اللي عشجتيه مش عايزك ليه يا رب عملت ايه ليه اكده.. لتنهار وتنتحب :::خلاص يا عطر سيبيه واحد مش رايدك يا بت الناس خلاص عليكي عيشه لاكده.. لتحس بوجع في راسها وتنام مستسلمه لمصيرها.

كان ايوب يجلس في مقعد المسافرين وظل طول الليل يفكر بجنون وكيف انها اصابته بحاله من اللوثه العقليه ومدي تغيراتها وكيف اصبحت شخص لا يطاق وفي نفس الوقت تعود لتوجعه بحالميتنا شعر بالجنون:: انت هتتجنن يا ايوب البت هتجننك ايوه هتجننك هيا بتعمل اكده عشان تجننك َترجع عن تجارتك بس خلاص كفايه حرج اكده حتي لو بحبها وبعشجها ماحدش يعيش اكده. لينام اخيرا وقلبه سيتمزق.

*********

استيقظت ساره في الصباح لتجد نفسها في احضان حبيبها وعشق سنينها لتتذكر ما حدث.. احست بلسعه في جسدها لتقوم مبتعده وتجلس بعيدا وتنظر اليه كانت كانها مست او ذهب عقلها ظلت ساهمه لاتعلم ماذا تفعل ولا اين تذهب فليس لها احد تذهب اليه كان قلبها يمزقها.

مر الوقت ليقوم يحي ويهب فجاه فقد اكتشف انها ليست في احضانه وجدها تنظر اليه ليقوم بهدوء ويذهب اليها ابتلع ريقه فهيا تنظر اليه نظره مبهمه لا يعرفها.

همس ساره حبيبتي انت كويسه.. كانت لا تتكلم لم يعرف ماذا يبرر  انا عارف انك موجوعه بس والله غصب عني اني مش عارف انطج بس انت اللي حبيبتي انت اللي في جلبي انت روحي. ..لم تتكلم كانت تنظر اليه ببلاده ...فصرخ ،..انطجي ماتسكتيش اكده.


لتبتلع ريقها.. عايزني اجول ايه بعد اللي شفته يا واد عمي.


بهت بقهر :::واد عمك اني يحي حبيبك راجلك يا جهري دي كلمه تتجال. اغمض عينه بوجع. .. ساره والله اني خبيت عليكي عارف هتتوجعي. 


صرخت:::وتوجعني ليه من اساسه كل ده ليه عشان الخلف..


:::... مش حجي طيب. 


صرخت:::.... واني حجي فين حج جهرتي فين حج غرزه العمليات اللي اتهريت بيها عشانك فين يا جاحد انت ايه ناجصك ايه


:::.. يا ساره اني صعيدي والعزوه عندنا هيا الجوه. 


::: واكده خلاص هيبقالك عزوه واني  هبقي ايه. 


:::.. انت جلبي روحي هيا هتخلف بس. 


لتضحك... اه صح هيا للخلفه واني للمسخره ارضي البيه مش اكده انت ازاي اناني اكده ازاي ايه الجرف ده. 


:::.. ده حجي وشرع ربنا هتمنعيني من حجي.


:::.. لاه امنعك كيف واني كمان ماتمنعنيش من حجي.


::: بتجولي ايه.


:::... حجي... انت سيبتني حجي اني اسيبك برضَك،


احس بالجنون هجم عليها وصرخ::: تسيبي مين انت اتجننتي دا بروحك تسيبيني تسيبي يحي انت مخبوله.


صرخت::: طب مايحي سابني ما اسيبكش ليه. 


صرخ بحرقه... لاه ماهيحصلش وتسيبيني تروحي فين انت مالكيش حد تروحيله. 


بهتت وضعت يدها علي قلبها.. ::: بتعايرني يا يحي اني ماليش حد.. دي آخرتها  يابن الناس. 


اقترب مسرعا ومسك يدها... لاه والله لاه جصدي انك مالكيش حد غيري اني كل حاجه. 


لتدفع يده... كان.. ده كان يابن الناس.. لما كت ليا واني ليك. ده كان جبل ما يدك تتحط علي غيري. 


::: بطلي جنان هو ايه اللي كان. 


ضحكت:::... كان فيه يحي لساره بس دلوك ماعتش اكده.. روح الله يسهلك افرح بخطيبتك واتجوزها وهات عيال ربنا يفرحك من انهارده تتجوز تبعد تنام تجوم خلاص انت ماعتش في عيني.. واه علي جولك هروح فين ماني فعلا ماليش حد هجعد اربي ولدي من سكات واعمل ما بدالك يابن الناس.. لتستدير وتخرج


هجم عليها يحتضنها لتصرخ.. بعد بعد خلاص اكده جربك بيوجع جتتي. بعد اني صدري طابج عليا هملني في حالي..


::: والله ماجدر والله اموت راجلك يموت. 


نظرت اليه ببرود.... ومين جال ان راجلي ما ماتش.


بهت ونظر اليها.. اني يا ساره.


اقتربت منه وهمست::.. راحلي مات بعد ما نمت في حضنه مدياه حالي وجلبي والامان معشش طلع الغدر  هو اللي معشش ومنخور. راجلي مات لما راح من دنيتي بكيفه. جاي تجول ايه انت لتقترب منه وتمسك يجه وتضعها علي قلبها.. كت لما بتحط يدك دي علي جلبي بحس بنار تكويني من عشجي.. دلوك يدك دي بلاطه ممسوحه ماحسهاش ولا حاساك من اساسه. لتستدير ليحتضنها اغمضت عينها بوجع..


::: كلامك ده بيوجعني ويموتلي جلبي واستحج فوجه الوف بس رطي مهما ترطي واعملي ما بدالك بس اصحك تجولي ماحساش بيحيى وجلب يحيى لان جلبك هو جلبي . وضع راسه في شعرها.. انت روح يحي انت كل حاجه ليه.

لتبتعد ... روح يحي ماتت لما وعت لحجيجته وخلاص ربنا نفخ فيها الروح تاني لاجل تربي ولدها وبس  

لتتركه واقفا محصورا لا يعرف اي نصيبه وضع نفسه فيها.

********

استيقظت عطر فلم تجد زوجها فلم ينم ليلته معها وكلامه انه لا يريدها نهش قلبها.. لتهمس طب اعمل ايه دلوك اني ماعملتلوش حاجه وهو نازل رط ومش فاهمه منه حاجه هو اتخبل ومش عايز  ليه طيب اروح لعمي اجوله والا اعمل ايه.. اكلم دراج دراج طيب لتتنهد لاه هيجول ايه بلفلف وراه طب اراضيه طيب..  ماني ماعارفاش هو زعلان ليه من اساسه اني ماعملتش حاجه..  لتكون البت زينه معصياه عليا ايوه هيا بتحرب وانت هبله.. طب ايه ادلع عليه جايز يرجعلي.


 لتنزل دموعها .. هتعملي ايه يا حرجه جلبك.. لتظل تفكر اه اعمل عيانه ايوه وجايز اصعب عليه..  انت مالك ماعندميش كرامه ليه اكده جالك مش عايزك وهيطلجك.  طب ليه طيب اني اتهببت سكت مابجولش حرام وسخماط منك لله يا زينه يا عجربه.. خلاص اني هعمل عيانه ايوه جايز يحن و يرجع يحبني لتدمع عينها وتقوم تنتقي شيئا تلبسه  لتقف امام الدولاب لتتنهد ايه جله ادبك دي انت هتلبسيله عريان وتعملي عيانه ازاي انت هبله. لتشد احد البيحامات الشورت عليها رسوم كرتونيه لتلبسها وتهتف ايوه جمر يا بت راجلك هيطفش مانت بومه ونازله نح ربنا يهديك يا جلبي بدعيلك تمشي في الخير. لتقوم وتلم شعرها ولا تخرج من الحجره مر اليوم وهيا تنتظره علي احر من الجمر.

كان ايوب مشتعلا لا يعلم ماذا يفعل بعد ان ثار عليها .. طب هيا بتلاعبك يا ايوب عايزه تهبلك عشان تبطل الشغل انت اهبل وبتتاخد وتتجاب خلاص سبها ماتعبرهاش ايوه لحد ما ترجع جطه زي ماكانت ماحدش بيعرف يمثل عمره كله. تطلج ايه انت روحك فيها هموت جرالها ايه الله يحرج التجاره علي عايزها رايد حبيبي ماعارفش اتنفس. ليتنهد اعمل ايه اني في نار اتوحشتها جوي.

اما هيا فظلت تنتظره فلم ياتي لتشعر بالقهر.. لتقوم وتخرج الي الشرفه وتركن بالقرب من الحائط سمعته يدخل انتظرته ان ياتي لها الا انه قفل النور وذهب للفراش تجاهلها لتشعر بالقهر وتعود وتدخل لتجده نائما .

::: دا ماجاش ليا اعمل ايه طيب.. لتقترب بهدوء تنظر اليه لتجده نائما كان يتصنع النوم لتقترب منه بهدوء وتنظر اليه بحب  اتوحشتك يا جلبي انت زعلان ليه اني ماعملتش حاجه.اني بعمل عشانك  لتقترب وترفع يده وتندس في احضانه وتنام علي صدره لتهمس... اعمل ايه بس اسكت ماعتش اجول حرام وحلال عايز تهمل عطر اللي بتعشجك والله بعشجك ونفسي تهمل الهم اللي ماشي فيه اني تعبت وماعتش جادره اعيش اكده ماجدراش اسكت واسيبك ماعارفاش. اعمل اي حاجه عشان ترجع عن اكده.عايز تطلجني داني اموت ليه حبك راح دا حبك جواتي هيموتني  لتقوم وتقبل خده جلبي بيحرجني بتبعد ليه عشان عايزاك تبجي راجل زين.. عايز تجهرني.. اه هيا البت زينه عايزه تاخدك هموت لتنساب دموعها كان يتقلي ويغلي بداخله لتقبل صدره وتداعبه وتهمس له بعشقها  .


تنهد.. يعني بتعملي كل ده عشان ترجعيني عن السكه دي بتعملي اكده و تهبليني عشان اهمل السكه دي  انت هبله يا جلبي بتحبيني وتهبليني اكده.. اني مابجيش بالعند بطلي تحرجي فيا .. لاه يا عطر ايوب مايتعملش فيه اكده.  وجدها تندس اكتر ليهمس.. حاسس بغلب هيجطع وشي يا رب رايدها وهموت عليها بعشجها يهديكي يا عطر وتفضلي حنينه اكده.ليسمعها.. اهون عليك تهملني اني ماهملكش لو روحي طلعت. نفسي تفتح عيونك تشوف العشج جواتي شكله ايه. اني عايزه اعمل ايه حاجه بس تهمل الهم ده يا رب يا جلبي يهديك. لتقترب وتقبل شفتيه برويه وتندس في احضانه وتكلبش فيه وتنام 

احس بغلب.. اهي الحريجه طاحت فيا دلوك.فتح عيونه ونظر اليها وقبل راسها .تنهد ربنا يهديكي وتعجلي أهمل ايه واسخمط ايه دانت جربك نار بتكوي جلبي ماعرفش اهملك لينام ويشدد عليها ليستيقظ في الصباح ويتركها ويرحل لتقوم وتحس بقهر علي حالها لبست  ونزلت وجدت دراج ليشيح بوجهه 

::: كيفك يا واد عمي. 


نظر اليها بسخريه.:::. في نعم ربنا اللي زالت من جلوب تانيه


نظرت اليه .. مالك يا دراج بتكلمني ليه اكده.


ليقوم.. اني ماعايزاش اكلمك من اساسه  ويخرج لتقف هيا محصوره هو فيه ايه هما بيعملو معايا اكده ليه البت زينه جلبتهم عليا لتذهب الي  ام ايوب لتجلس بجوارها لتهتف.. مالك يا بتي. 


::: ما فيش يا اماي. 


:::.. عليا برضك مالك حزنانه ليه


::: ماخبراش ايوب زعلان مني وماعرفاش زعلان ليه. 


:::... ازاي ده عملتي ايه


:::..... ماعملتش بس مش عايزاه يتاجر في العفاشه


لتتنهد السيده.. علي جولك يا بتي  ربما يهديه بس حاولي برضك تشوفيه لتدخل ساره حزينه  لتتنهد وتجلس نظرت اليهم السيده .. جوز حزانا واحده جوزها مغضبها والتانيه مغضبه جوزها اجول ايه ربنا يهديكو لتقوم هيا.


اقتربت عطر من ساره .. هتفضلي اكتير اكده يحي طيب وغلط.


.. غلط ودبحني يا عطر عشان ماليش حد وفارد وطايح فاكر اني هجعد ماهروحش في حته. 


 عطر.... ليه مالكيش اعمام اخوال.


ظلت ساره تفكر::: لا ليا بس عمري مافكرت اروحلهم. 


 عطر:::.. طب بصي خوفيه واعملي انك راحه ليهم عشان يعملك حساب. 


:::...... ساره لاه اني هكلمهم مش عشان اخوفه اني ماعتش عايزاه من اساسه. 


:::.... عطر لاه يا ساره انت بتحبيه ماتكدبيش علي روحك.

ظلا جالسين لتقوم ساره وتدخل زينه نظرت اليها عطر بغضب لتبتعد عنها  زينه لتقوم عطر ::: لو فاكره اني هتعصيه عليا هو مابيحبكيش بعدي عنه احسنلك. 


 زينه::: انت جايه تجولي شكل للبيع.. بس عشان احرجك.. لاه ماهبعدش وهيعوزني في الاخر ايه جولك لتنظر اليها عطر بقهر وتتركها وتصعد

لتظل تدور بقهر... البجحه الزباله والله لاوريك يا ايوب طيب انت فاكرني ايه هبله طيب هنشوف لتظل تفكر وتخطط كيف تستعيد زوجها.

***********

اتصلت ساره ببيت عمها ليرد عليها ابن عمها ::: اتوحشتكو كلكو يا واد عمي والله عارفه اني مجصره بس خلاص من اهنه ورايح هتلاجوني عندكو علي طول ..دخل يحي فسمعها..... اه هاجي يا واد. عمي هجعد يومين مانتو اللي ليا بعد ربنا ربنا يخليك يا واد عمي 

احست بيد علي ذراعها ويحي ينظر اليها بغضب ويهمس.

::: اجفلي بدل ماصور جتيل.


لتشد يدها وتبتعد وتظل تتكلم مع ابن عمها وتبدا في الدلال ليشتعل هو ويقترب ويشد الفون ويرزعه في الحائط فصرخ .:::انبسطي اكد لما تطلعي غضبي


نظرت اليه ببرود:::.. وتطلع جرفك ليه عملت ايه. 


صرخ:::.... واجفه تتمايعي مع الزباله ده واجيلكو وابات.. تباتي فين بات عليكي جطر.


:::.. اولا لما تتكلم علي واد عمي تتكلم زين ...بهت من ردها. لتكمل ثانيا.... ابات عند عمي عزوتي وناسي والا انت فاكر اني ماليش حد يجفلك. 


بهت:::.. يجفلي عايزه تجيبي حد يجفلي يا ساره. 


::: وما اجيبش ليه والا  افضل اكده منداسه تحت الرجلين. 


صرخ... ماعاش اللي يدوسك ارحميني اني محجوج ليكي اني خلاص اتربيت ماعايزش عيال. 


نظرت اليه.... بس اني عايزه يا يحي. 


رجف قلبه وابتسم ... بجد يا جلبي هنروح نعمل عمليه تاني.


ضحكت.. عمليه ايه يا يحي انت اتخبلت اني ماحدش هيغرز في جسمي تاني ماهمرطش نفسي تاني عشان  حد مايستاهالش. 


بهت... اكده يا ساره اني ماستهلش امال هتجيبي مني عيال ازاي. 


نظرت اليه بسخريه ::: ومين جال انه هيبقي منك. 


قطب جبينه::: نعم ياختي بتجولي ايه.


اقتربت وقالت ما جعل النار تسري في جسده وقلبه ينكوي ليهجم عليها عندما..


احسن شالله تفطس ماخبوش الواد ده 👊👊😁😁😁



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الخامس والعشرون...

وقفت ساره ببرود .. مين جال انه هيبقي منك يا يحي .. بجول اني زي مافكرت في حالك  وعايز تجيب عيال اني كمان افكر في حالي واطلج واتجوز واجيب برضك ماحدش احسن من حد وهكلم حد من ولاد عمي ياخدني ماني حلوه ونغشه بس اهوه ماطمرش يطمر بقه في حد تاني ياخدني يفرح بيا..


احس بسلخه في صدره ليشتعل يحي ويصرخ ويهجم عليها يمسكها بعنف:::.. بتجولي ايه عايزه تطلجي وتتجوزي انت واعيه لكلامك عايزه حد يبقي راجلك غير يحي. 


دفعته ::: مانت جبت مره غيري تبقي ليك والا حلو ليك ووحش ليا. 


صرخ غاضبا ::::تجومي تحرجيلي جلبي. 


:::::.. انت اللي حرجت جلبك لما اتخليت عني. 


صرخ:::.. وخلاص رجعت واتربيت سامحيني يا جلبي. عايزه تموتيني. 


:::.. اسامحك اعملها ازاي تعالي اكده حطني في حضن واحد وساعتها اجي اجولك سامحني هتسامح. انت فاكر حتي لو سامحت هعيش عمري مانساش غدرك. اسمع يابن الناس لا اموتك ولا تموتني من اساسه ماعتش عايزاك ونطلج اني كت هربي ولدي بس ماجدراش اجعد وهروح لبيت عمي اجعد هناك.


اشتعل وهجم عليها:::: بتجولي ايه انت بتجولي ايه عايزه تهمليني تهملي يحي تهملي روحك انت بتخلعيلي جلبي ليه عايزاني اموت محصور ..

نزلت دمعه من عينه لتشيح بوجهها حتي لا تحن له شدها ومسك وجهها .

:::بصيلي بصي ليحي بصي لراجلك وحسي بيه موجوع وجلبه بيموت عليكي بالله بطلي اموت ولا تبعدي تجومي تحرجيلي جلبي كانت دموعه تنهمر لتمس قلبها وتسيل دموعها .

شدها يحتضنها ويكلبش فيها لتتنهد بين ذراعيه بقهر  فهيا تعشقه وتريده همس ::::عايزه يحي يموت جولي جولي اموت حالي وابعد  يموت راجلك ماحدش يجرب من جلبي مانت جلبي.


دفعته بعيدا شعر بالجنون والقهر لمح احد سكاكين الفاكهه هجم عليها وضعها في رقبته وصرخ .


:::جولي جولي تروحي لحد ادبها في رجبتي واخلص كان قد جن من فكره بعدها .

هوي قلبها وصرخت:::انت مجنون.


قال بصدق.. اه مجنون. مجنون بيكي وبحبك مجنون بجلبي اللي ماجادرش يبعد عني ..ضغط علي رقبته ليسيل دماءه .


شهقت واندفعت تمسك يده::: بعد بعد عندك عيل بعد.


:::... ماعارفش جلبي هيموتني ماعارفش. عايز حبيبي ماجادرش 

لتسيل دموعها كانت دماءه تسيل علي رقبته بعنف.. لتهمس بوجع وحنان.. يحي عشان خاطري ابعدها.


همس بقهر... بصيلي اتوحشت عيونك والله اتوحشتك حاسس بنار بتغلي جواتي من حرجه جلبي اني عملت اكده في حبيبي بصيلي نظرت اليه ليجد حنانها انخلع قلبه .

::: جلبي هموت والله عيونك فيها حبيبي بتاع زمان ..رمي السكين ويحتضنها لتكلبش فيه من رعبها عليه وتجهش بالبكاء .ظلا هكذا كان يخاف ان ينطق حتي لا تبتعد  كل مكلبش في الاخر كأن انفصالهم نهايه الحياه.

لتبتعد مسرعه وتدخل الحمام وتاتي ببعض الادوات الطبيه نظر اليها بهيام علي رقه قلبها.

قالت وهيا ترتجف وتحاول ان تبدو قويه:::. اجعد بلاش اكده مافيش حاجه هتتغير اجعد


:::.. لاه ماهجعدش ورايد دمي يتصفي ولا اني مااشوفش عيونك.


تنهدت واقتربت تاخذه من يده جلسا علي الفراش بدات بتنظيف جرحه وهو عيونه منصبه عليها تاكلها .

مسك يدها :::بصيلي ابوس يدك بصيلي .نظر اليه لتحس بان قلبها سينشق من هول نظراته العاشقه ودموعه التي كوت قلبها لتسيل دموعها عنوه احس بوجع ولم يعد يحتمل فنظراتها تحمل مشاعر فياضه  لينهال عليها لتتوه معه غصبا ليهيم بها وهيا تنساب وتنساب  وينحني عليها لا يتركها حتي لا يفقد ذلك الحنان الذي صعد بينهم احس بها حالمه بين يديه لتنتفض هيا حين سمعت طرقات لتزداد الطرقات لتنتفض وتبتعد تهرب للحمام لينام هو علي الفراش محصورا يشعر بقهر الدنيا ليدخل عليه ابنهم يسال عن امه لتخرج هيا وتاخذه وتهرب بره الحجره ويجلس والحسره تنهش قلبه.

**********

جلست عطر حزينه تتصنع التعب لعل زوجها يحس بها لتنام وتتاوه دخل ايوب وجدها جالسه كالطفله الصغيره تنتظر من يراعيها تنهد سمع تاوهاتها ليندفع اليها ويهمس::: بيكي ايه.


نظرت اليه بطفوليه:::.. عيانه وتعبانه وموجوعه وفيا كل الحاجات الوحشه.

اقترب وضع يده علي راسها بس راسك مش سخنه..

لتقترب.... بطني بتوجعني جوي.


اقترب ومسك بطنها يضغط عليها.

::: طب ايه اجبلك ايه.


 لتقترب وتنكمش في احضانه مفيش بس امسكني اكده واني شويه وهبقي كويسه لتجلس علي قدمه شدها يحاوطها بيديه ويضغط علي بطنها  كانت تعطيه ظهرها لتنام براسها علي كتفه تنهد بغلب وقلبه ياكله 

لتستدير وتركن في احضانه حاوطها وهمس::: طب مالك ماتجلجنيش طيب.


رفعت عيونها بعشق :::جلجان عليا يا ايوب صوح.


:::.. امال ماهجلجش مالك يا جلبي.


لتمسك وجهه.. اني جلبك صوح.


تنهد بغلب::: .. جومي اما نروح للحكيم.


لتهب وتندفع... لاه لاه حكيم ايه ماعنديش حاجه. 


قطب جبينه... عطر انت  بتجولي ايه انت مش عيانه


لترتبك... هاه عيانه اه لاه.. اه عيانه اه وبطني بتوجع. 


اقترب ورفع حاجبيه.. خبطها علي راسها بتضحكي عليا. 


خجلت وتحني راسها ليهتف::: انت بقيتي مخبوله والله ماعتش عارف اعمل معاكي ايه لاه انت حالتك صعبه ليستدير.


احست بالغيظ لتاخذ احد المخدات وتخبطها فيه :::اني الي حالتي صعبه والا انت اللي طايح وجلبتها نحنحه.


تجمد فايوب ليس رجلا هينا ليستدير غاضبا لتخاف ..... ايه بتبصلي اكده ليه انت اللي وحش وخلاص روح ليها تاكلك تبلعك ماهدورش عليك


اقترب لتخاف وتبتعد وتنكمش ليقترب ويمسكها من يدها.. بطلي رط وجله جيمه واعجلي اني مايمشيش معايا رمحتك وخبلك ده انت بقيتي مخبوله كل ده عشان تطوعيني وابطل التجاره. 


صرخت... وماتبطلش ليه ناجصك ايه انت.


:::..... مالك انت تحربي ليه وتجلبي عفريت ينهش جلبي اني ماهبطلش


صرخت..... واني هبطل احبك هاه يلا من اهنه. 


ظل يقف ينظر اليها لا يعرف حيله لما دخل فيه فهيا اصبحت تقهره بتحولها وتمثيلها الذي ينهش قلبه  ليستدير ويتجه الفراش.

لتجهش بالبكاء فلم تعد تحتمل جلست وحيده مقهوره وهو ينام يتقلي علي الجمر الا انه لم يستطع ليقوم ويجلس بجوارها.


:: .. بتعيطي ليه مش جولتي هتبطلي تحبيني.


لتنتحب :: اه عشان هتروح لزينه مش اكده تنبسط. 


:::.... اني عايش مرار.. وايه اللي جاب طينه دلوك انت بتحربي وبتجيبي من الشرج والغرب.


:::.... ايه جول مش ده السبب اللي عايز تطلجني عليه جول. 


تنهد:::لاه ماهواش السبب انت فاكراني اهبل وبتاخد واتجاب وانك بعمايلك دي هترجعيني عن تجارتي.


:::.... لاه انت بتكدب انت هتطلجني وتتجوزها وهيا جالت لتهب جول بتحبها انطج.


:::لاه اني تعبت حاسس اني جريب هبقي مخبول عطر انت لسعتي عالاخر. 


:::.... لسعت ليه عشان كشفتك يابو عين زايغه وتجولي بتمثلي امال انت ايه والله ماهسكتلك فاكرني هبله وضعيفه. 


:::... لا انت تتسابي تاكلي روحك وانا هنام ذهب ينام ..


لتشتعل من بروده احضرت احد المخدات وتضربه بقوه علي وجهه لتبهت حين فتح عينه والغضب يحرقه.ابتعدت خوفا وهربت الي الحمام .

هب يذهب اليها ::: افتحي هسخمط عيشتك. يا جليله الحيا. 


:::... لاه انت هتضربني وانت اللي جليل الحيا. 


صرخ::: اتلمي بقه احسنلك.


صرخت:::... لاه ماهتلمش انت بتلفلف ليه عالبت وتجل ادبك


صرخ::... انت مخبوله جليت ادبي فين افتحي والله هفلج دماغك. 


:::. ايه مش هتطلجني طلجني يلا ماعتش عايزاك وروحلها يابو ديل يا بتاع زينه اني اصلا بت طيبه وهبله وماعارفاش بحب فيك ايه. انت ماتتحبش اني هبطل احبك من اهنه ورايح وروح اتجوز ماعايزاكش اني يلا من اهنه.


حس انه سيقتلها دفع الباب لتسقط هيا ارضا وتخبط راسها في البانيو لتصرخ رجف قلبه اقترب مسرعا.


::: ايه ايه جرالك حاجه جولي.


نظرت اليه ولحنانه لتجهش بالبكاء وتنكمش احس بغلب شديد حاوطها وحملها يضعها عالفراش وهب يحضر احد المطهرات فجانب جبهتها قد احمر بشده اقترب منها وجلس لتنكمش .. هعملك راسك


قالت بنحيب..::: ماعايزاش منك حاجه بعد ماهكلمكش اني. 


تنهد بغلب.. طب خلاص هنعمل راسك وماتكلمنيش. ليقترب من وجهها وظل يرطب جبهتها ويتلمسها بحنان و يضع المطهرات كانت تراقبه تراقب وجهه ودموعها تسيل وتنظراليه بعشق جارف.


انتهي ونظر ابيها احس بقلبه يضخ نارا بداخله فهيا تنظر اليه نظرات عشق لا يراها كثيرا رفع يده ومسح دموعها لتغمض عينها من لمساته احس بغلب فهو لم يعد قادرا علي بعادها فهيا بهذه الصوره وحنانها لا يقدر ان يقاومها.


اقترب ومهس :::بطلي عياط لتهز راسها بوجع  طب بطلي خلاص بقه. 

:::.. لاه ماهبطلش اني موجوعه.


اقترب يشدها.. طب مانت اللي واجعه روحك.


نظرت اليه قاطبه ليبتسم .. لاه خلاص رجعيلي عيونك تاني ماتكشريش اكده رفع وجهها وهمس مابعرفش  ابعد عنيهم مابعرفش.


:::.. لاه ماهكلمكش ولا هحبك.


تنهد وداعب وجهها :::طب خلاص بقه.


لتهمس:: بتحبها.


هز راسه بغلب.. احب ايه بس انت مخبوله.


لتسيل دموعها :::ايوه هيا جالت وانت هتطلجني واني خلاص ماعايزكش يلا من اهنه روح ليها.


ظل ينظر اليه ليقوم لتنفجر في البكاء اندفع يشدها الي احضانه ::: بطلي انت عجلك خف.


:::.. رايحلها صوح.


::: ده مرار اني عايش مرار رايح فين بس.


::: رايحلها مش جومت تروح.


قال بغلب.. لاه ماهروحش ارحميني بقه.


:::... خلاص هرحمك جوم بعد اني خلاص مش عايزاك وعبطل احبك جوم روح للزرجه بتاعتك.


تنهد واقترب وشدها رفع وجهها.... كنك هتبطلي تحبيني لتهز راسها .. ماعايزاش ايوب خالص. لتنظر اليه بهيام  طب اعمل ايه وعيونك اكده  خلتني هنجن ليقترب :::عطر اعجلي بس انت ربنا يهديكي اني تعبت بطلي مامنوش فايده.


 :::ابطل اجولك حرام وحلال. 


شدها يريحها عالفراش.. بطلي تنطجي دلوك عشان اني رايد عيونك وبس رايد عطر اللي جوا وبس لتسهم حالمه فيه ::: جلبي بيدج خايف من جلبتك بس اني دلوك رايد حبيبي رايده بالجوي لينهال عليها يتوه معها لتستجيب له استجابه خلعت قلبه كانت حالمه معطاءه بزياده لخوفها من فقدانه ليتوه فيها ويتوه ويشبع من تلك النسمه العاطره التي تهب علي قلبه نادرا.


لتمر ايام وعطر قد تركت العنفوان ظن انها استسلمت وبطلت دفعه بعيدا ليعيش ويعود سعيدا وقد عادت حالمته الي جمالها السابق لياتي يوم كان يتفق مع احد الرجال لتسمعه.. اه وماله هساهم في مشروع المجمع بتاع الخير كام طيب هبعتلك شيك باتنين مليون ولو رايد كمان جول.


اقتربت منه غاضبه نظر اليها ليدهش فهيا لها فتره حالمه.. لتصرخ اتنين مليون ايه اللي هتطلعهم دول. 


تنهد :::.. عطر وطي صوتك.


::... اوطي ايه وطين ايه ماهوطيش اني انت بتاخد فلوسنا وترميها للشارع. 


::: .. ماتتلمي بقه انت مخبوله بتجلبي ليه تاني وفلوس ايه اللي هرميها للشارع. 


:::... اللي هتحطها في الزفت الخيري. 


بهت:::.. زفت خيري انت مخبوله. 


::: اسمع فلوسنا ماتترماش في الهبل ده احنا بنعلي ونتاجر وتجي انت ترميهم للفجرانين. 


::نظر اليها مبهوتا....... ارميها للفجرانين... لاه مابرميش برميها للخير يخلف علينا بالحلال.


:::.. خير ايه وطين ايه محروقه الخير والحلال ده اللي ياخد فلوسنا. 


:::. انت مخبوله صوح انت بعجلك حلال وطين مش انت اللي جرفاني بالحلال والخير انت ملبوسه. 


::.. اني ماعايزاش اودي حاجه بلا خير بلا سخماط وحلال وطين وبطل بقه والفلوس دي اولي نجيب بيها مساخيط ونبيعها. 


صرخ:::.... انت يا بت عايزه تجننيني انت بتلاعبيني صوح.


صرخت:::..... والاعبك ليه اسمع اني ليا فلوس عندك وانت راجلي ودي فلوسي وفلوس عيالي تفرط فيهم ماهسكتلكش. 


::.. ماهتسكتليش هتعملي ايه يا مخبله جوليلي. 


::.... هعمل كتير  اني دماغي دي ماتجدرش عليها يا ايوب واسمع من سكات فلوس تروح بره التجاره ماهيحصلش والا يمين بالله اروح اجفلهالهم واتبلي عليهم بنصيبه واجدر علي اكده. 


::.. تتبلي علي بتوع الخير. يا مصيبه طين انت يا بت ملبوسه بشطان. 


:: .. الشيطان اللي يفرط في ماله للهبل. اعجل بقه بلاش جرف وحزن اسود لتتنهد وتقترب وتحاوطه.. بجولك ايه ماتاجي نجضي وجت واروجلك دمك بس ساعتها كله بتمنه.


شعر بالغثيان دفعها ::. لاه اني كده  خلاص اني حاسس بطني جلبت انت ماعتيش تلزميني انت واحده مخبوله فاكراني اهبل شويه حلال وخير وشويه حرام عايزه تلبسيني وتخليني اهبل.


لتقترب  ضاحكه.. ساعتها هتخش الخانكه يا جلبي لتندفع وتقبله قبله حارقه وتشده من ملابسه.


دفعها :: بعدي انت ايه مجنونه بس لاه خلاص اني اكده خلصت تاخدي حاجتك وكل واحد يروح لحاله 

اندفع وتركها و قلبه يحرقه ليبيت ليلته في الاسفل يشعر بسواد حط عليه وقهره في قلبه. 

ليقوم علي اصوات في المنزل وجد عطر تقف في المنزل وقد اعدت  وامرت الخدم ان يعدو وليمه كبيره.


اقترب .. انت بتعملي ايه


لتقول بسعاده.. هعمل ايه يا راجلي.. عامله عزومه احتفال بالمكسب اللي خدناه. 


ظل ينظر اليها.. هل هيا مخبوله ام اصابها مس من الجنون

::.... عطر انت واعيه وليمه ايه واحنا في حال ما يعلم بيه الا ربنا


ضحكت::.. ايه عشان الرط اللي رطيته عشيه معلهش سامحتك. 


نظر اليها بذهول.. هو ايه اللي سامحتك هو انا دست علي رجلك. 


لتقترب منه وتحتضنه .... لاه دست علي جلبي يا واخد جلبي


دفعها بعيدا بطلي.... حرجه دم كلام امبارح ماعداش عليكي.


ضحكت.. تصدج لاه ماعداش.. انسي يا جلب عطر انسي اي حاجه تبعدنا اهدي اكده كل حاجه هتبقي زينه اني هخليها زينه


:::.. لا والله ازاي بقه.


:::.. لما نوزع الفلوس ونطمن عليها وادي لابوي فلوسه ونشوف بضاعه جديده نشتغل فيها. 


رفع جبينه.... لا والله دا حاجه جميله جوي دانت لجطه ايه ماهتهمليش دجيجه.


:::.... المكسب يا جلبي مايتهملش بيتنا وحالنا محتاج ولما هنجيب عيال هنحتاج. 


:::... هما مين اللي هيجيبو عيال.


::: اني وانت.


::: واني مش عايزك ولا عايز منك عيال ايه جولك.


ضحكت:::..  لاه هتزعل اكده لو جولتها تاني.. اني هجيب منك عيال وهنعيش ونفرح فتعجل اكده وتمشي الدنيا.


صرخ... هو مين يا بت اللي يمشي الدنيا اتخبلتي.


لتتنهد :: مش هرد عليك نخلص الاول من الواد اللي في المخزن جبل مانتفضح والحكومه تطب تاخده.


صرخ::.... مالك بيه انت انت ايه مجنونه مالكيش صالح وبعدي عن وشي الا انا علي اخري وممكن والله اخلص عليكي دفعها وذهب تاركا اياها.

لتقترب منها زينه::: ايه ده ايه ده.. طفشتي الراجل دا حاجه مرار عضتيه والا عملتي ايه.

لتستدير وتهتف بغل::: مالك بيا يا بت الناس اعضه والا اجتله مالك بيا. 

ضحكت زينه.. لاه مالي ازاي.. عموما كلها يومين تلاته ويرميكي بره واحده مصعوره زيك  بغل لازمن تترمي بره.


لتهجم عليها عطر وتمسكها من رقبتها :::هيا مين يا روح امك اللي هتترمي بره .لتصرخ زينه.


لتاتي ساره مسرعه::: همليها اتجننتي يا عطر .

الا ان زينه كانت تخنق وانفاسها ستزهق لتصرخ اتي دراج يرميها بعيدا ...صرخ::: انت مجنونه اتخبلتي.


لتقوم وتنظر اليهم بغل::: لاه مش مخبوله بدافع عن بيتي وراجلي


صرخت زينه:::.... وهو ماعتش طايجك مره بغل وطايحه. راجلك ماعتش عايزك ايه جولك. 


 دراج:::.... مالك انت يا زينه يعوزها والا يهملها مالك وانت يا بت الناس فاكره نفسك فين في الشارع مالكيش راجل طايحه اكده انت ازاي اتحولتي اكده ازاي ماعتيش شايفه حالك بقيتي مسخ ماحدش طايجه البيت كله جرفان ليه منك شفتي بعدك عن ربنا عمل فيكي ايه. من حبه ربه حبه عبده وانت ربنا حط عليكي غضب من عنده ربنا ابتلاكي بشرك اللي بياكلك  عايشه ازاي اكده. 


صرخت بوجع :::بطل تجولي كلام منده بطل ما رايداش اسمعه 


 زينه::..... هنجول و َهيجول انك  ماتتعاشريش. 


هجمت عليها عطر ليبعدها دراج...... الله في سماه لو ماتعدلتي لاكون كاسر رجبتك انت ايه جاحده ليه اكده طيحتي فلتي بقيتي من الضالين خلاص كله شر في شر بس لاه ماحد هيسكت علي شرك ده واخرك هتترمي بره تاكلي رَوحك وعيشي بغلك بقه. 


صرخت::: ما هيحصلش وايوب مش هيهملني ايوب هو اللي عملني وطلعني وماهيسيبنيش الا بطلوع روحه.

لتندفع الي الخارج وتذهب تبحث عنه لتعلم انه في المخزن لتدخل عليه تجده يستجوب الرجل.

لتقترب منه .... ايه الحنيه دي ماتوطي علي رجله تبوسها احسن

استدار وجدها.. انت بتعملي ايه اهنه. 


:::.... جايه اشوف راجلي يحامي عني بدل ما اخوه عايز يرميني بره. جيت لاجيته بيسبسب للي وشي بيه. 


صرخ::.... انت مالك بيه واخوي هيرميكي ليه عملتي ايه طين هناك. 


صرخ:::.... اللي اسمها زينه عايزه تتربي انت هتسكت ماهتحاميش عني.


:::.... اني مش طايجك اصلا احامي عنك ليه  وبطلي رط جدام الخلج ولمي حالك علي ما اخلص اللي في يدي.


لتذهب وترتكن علي احد الاعمده اقترب من الرجل ويهتف.. تجول بقه بالراحه اكده مين اللي وزك يابن الناس  محدوف اهنه ياما َما رايدش تنطج والا هو انت رايد تندعك كل يوم. 


ضحكت عطر... لاه هو ماهيتحددش واحد واكل شارب نايم ومجعدينه علي فرشه هيتحددت ليه دا مسخره .


صرخ.... ماتخرسي بقه. 


نظرت اليه وتلو شفتيها بسخريه.. ليكمل هو.. طب جولي حد تاني معاك من الحرس حد ماوعالوش. 


 الرجل ::::يا بيه والله ما معايا حد بس ماهجدرش اجول علي اللي وزني هنجتل اكده هملني اني ليا عيال. 


اقتربت عطر .... طب لو جتلوالك عيالك وجبناهم اهنه ومسكنا مرتك وخلينا الرجاله تلف عليها حفله ها ايه جولك .


ارتعب الرجل. لتقترب منه ::: وسع اكده يا ايوب دجيجه بس.. 

اسمع يابن الناس ايوب راجلي راجل مش بتاع جتل و عوج ولا ليه في السكه دي 

 

الرجل::: ايوب بيه زينه الشباب مايعرفش العوج.


ضحَكت هيا... عليك نور ايوب ما يعرفش العفش بس مرته تعرف العفش كله وما بتسيبش حاجه الا وتكون عملاها ايه جولك. 


كان ايوب منذهلا من تلك الجاحده التي تتحدث سمعها ... يبقي تعرف مين جدامك جدامك مره شر الدنيا تعمله لللي ياجي عليها وعلي راجلها  وتوعي لحالك اني ممكن اخرج جلبك بيدي ولا يرجفليش جفن..


::: والله يا ست الناس ماعرف.. 


لتستدير وتهتف :::متاكد. هز الرجل راسه ::: اخر كلام 

ظل ينظر اليها الرجل مرتعبا لتستدير لتلمح احد المفكات لتذهب وتاخذه بهدوء وتستدير مسرعه وترشقه في كتفه ليخرج من الجهه الاخري.

صرخ  وصرخ ايوب وهجم عليها يبعدها لتنظر الي الرجل بغل.... تجول بقه بدل ما ارشجه في رجبتك وايوب يمسكها بعنف والرجل يصرخ:: هجول هجول..


قالت ضاحكه... خلاص يا ايوب ماسكني ليه سيبني هيجول. 


شدها ايوب وامر الحرس ان ينتزعو منه المعلومات  وذهب بها الي العربه وانطلق بها الي بيته يصعد بها الي حجرتهم ليستدير ويصفعها علي وجهها 

صرخ والغل ملأه :::انت جاحده ليه اكده منجوع شر ليه ايه الجرف اللي انت فيه ده منك لله حرجتي جلبي يا حسره جلبي علي حبي يا حسره جلبي علي حبيبي اللي بقي شر يموت يا حسره جلبي علي عطر اللي عشجتها..


احست هيا بالجنون لتصرخ.. عطر عطر عطر بطل بقه بطل هو ايه ما فيش الا عطر انت ايه ملبوس بطل بطل.


صرخ.. حبيبتي منك لله جلبتي عفريت ليه محروحها تجاره تعمل فينا اكده. جلبي  وراحت عشجي اللي هفضل متحسر عليها. عطر جلبي اللي عيونها مالهاش زي انت بقيتي شر واتلبس حبيبي انت منك لله ماريدكيش خلاص خلاص.مش عايزك اكده اجلبي براحتك. حبيتك عطر الحنيه والطيبه كت عطراللي مافيش زيها  وراحت انجلبت واغش وجرف . 


صرخت:::برضك عطر برضك عطر مابتفكرش الا في عطر الله يحرج عطر عاللي عايزها. طب يا ايوب اني بقه بجولك اني .....  وتقول ما شله مكانه وجحظت عيناه  وتراجع برعب حين قالت......


ياختاي ياختاي يا حزنك يابن نبويه هاتو الحزانا وعددو عليا 😂😂😂😂😂

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع