القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اغتصاب حالمة الفصل السادس عشر 16بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية اغتصاب حالمة الفصل السادس عشر 16بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية اغتصاب حالمة الفصل السادس عشر 16بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات






 #لست_انا


البارت_السادس_عشر



**____***____****__&&&


كان انقطاع التيار الكهربائي بداية الشرارة التي اظهرت ما بداخل إلياس وعبير من مشاعر دفينه قام كل منهم بمحاربتها كي لا تظهر، ألا ان احتاج كل واحد منهم للاخر جعلت هذه المشاعر تتدفق وبغزارة 


ذلك بعدما وافقت عبير ان تمنح نفسها لألياس برضاها وان تحمل طفله الذي سيحفظ له حقه في ميراث ابيه"


بعد وقت ليس بالقليل يتمدد إلياس علي ظهره ساحبآ رأس عبير  علي صدره المتعرق وهو يقبل شعرها الحريري برومانسية ورقة ليس لها مثيل "


وفجاء يشعر بسخونة دموعها علي صدره ، يرفع راسها وينظر إليها باستفسار وحيرة"


عبير مالك فيكي ايه هو انا تعبتك ؟


تهز عبير رأسها بالرفض"


ليعيد السؤال مره أخري  بلهفه وتوتر"


عبير بالله عليكي طمنيني ، هو انا زودت عليكي وتعبتك؟ 


تبتلع إرياقها وتغمض عينيها بخجل"


لاء يا إلياس متعبتنيش  بالعكس كنت حنين معايا اوووي


لتراه ينظر إليها بغير تصديق "


تملس بيدها علي خده،بخجل ظاهر"


والله ما تعبتني ، هو بس التعب الطبيعي العادى  مش حاجه غريبة او مقلقه اطمن انا بخير 



 يبتسم لها بحنان لم تعتاده منه قبلآ ليقول بعذوبة"


طيب  ليه الدموع والحزن اللي ساكن عيونك ، ايه ندمانه!!



تكفف عيونها وتنظر إليه بحيرة لم تعلم بماذا تجيب "


تتنهد قائلة  بخفوت"


يهمك تعرف ندمانه او لاء ، مش حصلت علي اللي بتتمناه وقبلت اكمل معاك  كزوجة ليك واحمل طفلك



يتنهد بقوة ويرفع جسده علي مرفقيه ليحدق بها"


ايوة يا عبير يهمني، لو فعلا ندمانه ده معناه حاجه واحدة اني استغليتك وفرضت عليكي نفسي ، وانا مقبلش علي كرامتي تكون علاقتك معايا مغصوبة عليها وانتي فاهماني كويس



تننهد بقوة لتبتسم إليه شبهه ابتسامة حزينه"


لاء يا إلياس مستغلتنيش ولا حاجه، وانا فعلا مش ندمانه



تعلو البسمة ثغره وتنير وجهه الوسيم"


الحمد لله بس ده  يرجعني لسؤالي من جديد  ليه الدموع ؟



تشيح بنظرها بعيدا عنها ليمد يده ويجذب وجهها نحوه"


في اية يا عبير مش معقول هتخبي عليا ، انا عملت حاجه ضايقتك، ما انت لازم تفهميني 



تهز راسها بالنفي ليقبل ثغرها بعذوبة  قائلا"


ها قولي لية الدموع يا بيروو يا مسكره قبل ما اكلك



تضحك وتطأطأ راسها خجله منه تتنهد قائلة"


هو لازم تعرف ما انا طمنتك اني بخير ومش ندمانه



يجذبها لصدره بقوة ويقبل وجهها بقبلات صغيرة ورقيقة،"


هتقولي ولا اعرف انا بطريقتي  وتبقي ليلتك صباحي!! 



تريح راسها علي صدره وتهتف بصوت خافت"


حاضر هقولك،  بصراحه انت السبب!



يبعدها إلياس عن صدره متطلعآ إليها باستغراب"


انا ليه صدر مني اية قولي يا عبير ، يبقي تعبتك صح



تتأفف بغيظ وضيق"


قولتلك لاء ، كل الحكاية اني مش مصدقه كل الاحاسيس 


والمشاعر الحلوة اللي عشتها في حضنك، إلياس انت بقيت واحد تاني غير اللي اعرفه خالص، كل  الحنان والرقة والشغف والرومانسية  دي فيك ازاي!



يضحك إلياس بمرح ويضمها اليه بشغف"


علشان انت كنتي لذيذة اووي وطعمه بطريقة تجنني، بصراحه


ميتشبعش منك  فعلا يا عبير تجاوبك معايا اثبت انك اتغيرتي 


فعلا وبقيتي انثي كما يقول الكتاب غير زمان.....



تقاطعه عبير وهي تتنهد بقوة قائلة"


اللي فات مات يا إلياس، صفحة وانطوت وياريت منتكلمش فيها تاني، احنا هنبدا مع بعض صفحة جديدة



يقبل ثغرها برومانسية مفرطه"


ياريت يا عبير، رغم اللي فات هو اساس كل االي حصل بينا من فراق وتنافر لانك كنتي غير مدركة ي....


تتافف بضيق"


خلاص يا  إلياس قولتلك اللي فات مات واحنا ولاد النهاردة



يضمها إلياس بقوة اكبر سعيد بحسن تفكيرها ورجاحة عقلها  التي تثبت انها فعلا كبرت  ليقول لها بمرح "


تعرفي اني جعان اوووي اووي 



تبتسم له بهدوء  وحياء "


طيب ممكن تغمض عينيك يا اليأس  وهقوم اجهزلك حاجه تاكلها ، بس هتكون حاجه خفيفه علشان متتعبش



يجذبها اليه بعد ان رأها تحاول النهوض وهي تجذب غطاءها لتستر جسدها العاري والذي استباحه إلياس بضراوة"


راحه فين يا شقية، انا مش جعان للاكل جعان ليكي انتي نفسي اشبع منك، ثم خدى هنا هو انت لسه مكسوفه مني مش معقول ياعبير دي مش اول مره تتكشفي عليا



تبتلع إرياقها بصعوبة وتتورد وجنتاها خجلآ لتضرب برفق"


ايوة بتكسف ،هو ده عيب كمان هتتنمر بيه عليا؟



يزفر إلياس بحزن"


تاني ياعبير ما قولنا هنفتح صفحه جديدة، بقولك اية مش ملاحظه ان النور رجع والنهار قرب يطلع 



تبتسم نصف ابتسامة خجولة"


احسن انه جه بعد ما.....


يقبل ثغرها بعذوبة ورقة ويزيد ليلتهم شفتاها بنهم وقوة"


 بعد ما اية اكمل انا ، بعد ما انتهت معركة عشقنا ، اللي لو مجتيش في حضني دلوقتي ، هتقام معركة اخرة اشد قوة وسخونة ، ها هتجي ولا نبدأ من جديد



تدفن وجهها في صدره قائلة بذعر"


بلاش يا إلياس انا تعبانه ومحتاجه ارتاح لو علي حضني انا موافقة بس هقوم البس حاجه



يرفع وجهها الي وجهه ويقبلها بحنان"


خلاص متقلقيش انا كنت بهزر معاكي، انا هلكان اكثر منك طلعتي متعبة وشقية يا بنت مديحة ، ثم انا عايزك زي ما انت كده في حضني للصبح، عايز اصحي علي دفاكي،لية حق بابا لما كان بيقولي حضنك بيدفي لكن مش علشان تختوخه، لكن لفيض مشاعرك وحنانك عبير انا عايز اقولك .....



تقطع حديثه بحزن عميق يتملكها"


إلياس وحياة أغلي ما عندك، سيبني ارتاح ولما نصحي قول كل اللي انت عايزة انا محتاجه انام اوووي



يضمها لصدر  ضاحكا"


ماشي اللي انت عايزاه ، اللي عندى كتير وصادم ليكي بس لازم تعرفيه واقولهولك وكمان محضر ليكي مفاجاة ماكنتش تخطر علي بالك يا احلي بيروووو في الدنيا 


ويصبح علي عيونها اللي هتتاكل واحضانها اللي محبوسة جواه


 تبتسم له وهو يقبل ثغرها برقة ،لتدفن وجهها في جوف صدره بقلق ،تريد ان تطرد كل الافكار التي تراودها وتقل من سعادتها بحنان إلياس  عليها واحترامه لها واعترافه اخيرآ بانها كبرت واصبحت انثي كما يجب ان تكون في عينيه، 


تاخذ نفس عميق وتحاول ان تغمض عيناها لعلها تغفو ولو قليل


لتلاحظ ان إلياس قد غفا وذهب في سبات عميق لكنه مازال  يحتجزها بين ذراعه بتملك 


تتطلع إليه بحيرة ،لتري علي  محياة ابتسامه عذبه جميله تنم عن الراحه والسعادة لتتسأل"


معقول انت إلياس اللي كان دايما بيعملني بقلة ذوق، واحتقار


ويحط مني ومن كرامتي، ولا انت عاشق مجنون ؟!!


اه يا إلياس عمري ما اتخيلتك بالحنان ده، رغم انا سارة اقسمت ليا ان مفيش احن منك ، لكن ياتري انت قبلت بيا  كبديل لحيبتك ولا علشان ملكش حيلة غير ان اكون زوجتك وانجب ليك الوريث اللي يحفظلك حقك في مالك ابوك


اه يا حيرتك يا عبير ، وحيرة قلبك من حبيبك اللي بعد رفضك لة رجعلك وبكل شوق ويتمناكي بلهفه


تتنهد بحزن لتلاحظ انفاس إلياس المنتظمه ، تخرج نفسها من أحضانه وتذهب مسرعه الي الحمام لتغسل عن جسدها اثار لمساته عليها ، وتجلس باكية لا تعلم ما حل بها 


***********


تخرج  عبير من الحمام وتتامل الياس النائم بهدوء وسكينة يقشعر جسدها بإرتجافه خفيفه وهي تتذكر لمساته المتملكه له وشعور الفرحة التي سكنت قلبها لرغبته الشديدة بها 


لتغمض عيناها بحزن متولد بداخلها يتصارع مع فرحتها ويقتلها ، تنهض وتجفف شعرها الحريري وترتدي احدى ترينجاتها ، وتبتعد عن إلياس لا تريد ان تظل تتأمله كثيرا حتي لا تلقي نفسها باحضانة الحارة مرة اخرى


تخرج الي الصاله وتحسم امرها بان تجهز له افطار لعله يرضي عنها ويسمح لها بالخروج  من حبستها التي طالت بعد ان اخد عليها وعد بعدم تركه وحمل طفله ،


تري غرفته مفتوحه لتتذكر انها حين دخل لياتي بالموبايل لم يغلقها خلفه كعادته ، تدخل وتبحث عن وثيابها لتراها في دولابة وايضا مذكراته 


تفتح اخر صفحه لتقراء ما بها وهي تمني نفسها بان يكون كتب عن مشاعره نحوها او نظرته اليها حاليا  


لتصاب بصدمه الجمتها وجعلت قلبها يبكي دم  قبل عيناه


وهي تقراء ما خطت يداه 



حبيبتي الجميله الرقيقة اليوم عيد ميلادك ،وقد مر علي فراقك ٧ اعوام طوال ادمت قلبي لفراقك وغيابك عني ورؤية عيناكي الجميلتان  اللتان تشعان بالامل وتمدانا بالحياة 


غاليتي الرائعة فراقك كان مثل السكين الحاد الذي ذبح كل احلامي ، فهدر دمي وقتل امالي، اصبح قلبي بدونك خالي


كالطفل اليتيم الذي ماتت امه ففقد الحنان ومات ابية ففقد الامان، كنت لي بلسم شافي لجروحي، من بعدك يستطيع ان ينهي ألمي واوجاعي ، إلي اين المصير!!  وقد مات بداخلي كل شيئآ جميل ، يا فؤادى يا مهجة الروح ونبض الفؤاد


غاليتي الراحله بلا وداع ، لم يظهر من النساء من تغزو قلبي لتملاء وتشغل المكان الشاعر يرحيلك ، بل رحلتي ومازالتي ساكنة الفؤاد بكل تفاصيلك


ساقول لكي سرآ ، لا تقلقي علي مكانتك عندى مع هذة البدينة لا تضحكي هي بدينة بافكارها البالية وعقائدها الغريبة، سعت كثيرا لكسب حبي لكني قلبي مغلق لاجلك فقط



غاليتي الراحله اشتاقت لكي نفسي وبكت عليكي عيني  لهذا الفراق من اخر لقاء  كم تمنيت ان تصعد روحي الي السماء وهناك يتجدد اللقاء حين نترك دنيا الخداع وتسمو اروحنا  بحبنا الخالد ابدا الدهر ، 


حبيبتي سامحيني ان الروح قد هلكت ولكن وجب عليا ان اضحي ببعض من روحي الهاىمة في محراب حبك  لاجل هذة البدينة كي انقذ نفسي من ذنب لا يغتفر 


سلام يا عشق الروح اليوم ساغلق معك الحديث ليتواصل بعد ان انهي مهمتي فانتظريني فانا لكي ساعود لاني ملك قلب الرقيق الذي تخلي عني ورحل بلا وداع لكني اسامحك 


وبانتظار اللقاء يا عشق الروح   حبيبك الي الابد إلياس،،،،،!!!!


تتذكر حديث سارة عنها ان الياس سافر بعد  صدمته لموتها بعني سنتين قبل زواجها به وخمس بعد زواجه منها ليكون ٧ سنوات انها يحسب جيدا سنوات فراقها لها  ، لتبكي بحرقه 


وتنظر الي ما قرات وتلطم خدها بالم وتتلمس علامته علي جسدها وتحكها بقوة لعلها تختفي وتصرخ 


لبه عملت في نفسي كده، كنت واثقه انه عمره ما هيفكر فيا اانا اللي غبية رجعت وثيرته كل اللي عملته اثارة غريزته وخليته رغبني لكن كجسد يللي رغبته مش حبيبه 


اه يا عبير وجعتي نفسك بايدك وبنبتي اخلام في الهواء


لتلمح مفاتيحه تاخذهم  


تتصل بشوقي وتطلب منه ان ياتي ليها بعدان ارسلت له موقعها عن طريق النت ليستطيع الوصول لها


وفي اقل من ساعة كان شوقي امام العمارة التي ظلت حبيسة فيها لشهرين ، تطلب منه ان ياخذه عند امها لتاتي باشياءها وعقدها مع احدى دوى الازباء الفرنسية


وتذهب لتاخذ تاشيرة بالسفر الي فرنسا ومن حسن حظها كانت رحله ستقوم خلال ساعه لتلحق بها وترحل عن حياة الياس الذي استطاع ان يطعنها بقلبها دون قصد......باك


لتعود الي الواقع وطاىرتها تحط بمطار باريس لتاخذ نفس عميق ينم عن الراحه لانها تركت حياتها بكل ما فيها وراءها


**********


يستيقظ إلياس والكسل يتملك منه بطريقة غريبة ليتمطي متثأب  هاتفآ بمرح ممزوج بسعادة داخلية"


بيروووو وردتي العطرة فينك يا قمر 


ينهض من الفراش ليرتدى ما يستر جسده ويخرج باحثآ عنها


مناديآ بمزاح "


بيرو يا هرابة اما وريتك مين قالك تقومي من جمبي متفق معاكي علي اية ، بس انتي اللي جبتيه لنفسك وهحبسك طول اليوم في حضني واشبع عشق معاكي


بت يا بيرووو فينك يا وردتي 


ليقابل نداءه عليها سكون مطبق ، ليتملك القلق منه ويبحث عنها في كل اركان الشقه لم يجد لها اثر ليجلس علي السفرة مصدوم حزين يتسأل مع نفسه بالم"


لية يا عبير لية تاني وانا كنت معاكي راجل  متفهم لابعد حد، سامحتك مره وعذرتك لكن دلوقتي اية عذرك 


ليري جواب منها علي السفرة ، يفتحه بلهفه ويقرأ ما به


الذي كان كالاتي


طلقني يا إلياس ،انا عارفه انه صعب عليك  تسامحني بعد ما وعدتك اكون ليك زوجة وامنحك الطفل اللي بتتمناه، لكني مقدرش اتحمل اكمل معاك اكثر من كده حاولت ومقدرتش ، لمساتك ليا كانت كالنار بتحرق فيا ، مش هقدر اتحمل انك تلمسني تاني او اعيش معاك تحت سقف واحد للاسف كان صعب عليا احيي حبك اللي مات في قلبي من سنين ، ارجوك يا إلياس  كفاية لحد هنا واحفظ كرامتك وطلقني



 يضحك بصوت عالي ومتهكم  وبالرد كالثلج"


كويس يا بيرووو انك عارفه اني مش هسامحك ، فعلا اتجوزت طفله عمرها ما هتكبر ابدا وفي الاخر تجيب ليا العار،


الف خسارة عليكي،  وللاسف يا عبير كل اللي شوفتيه معايا كوم واللي جاي كوم تاني  يا مدام ريري


يدخل الحمام وياخذ شاور سريع ويرتدى ملابسه علي عجل وينزل مسرعا الي بيت والدتها  ليطرق بابها بعنف"



تفتح مديحة الباب وهي تفرك عينها لتري من الطارق، لكن إلياس يدفعها للداخل ويضع يده علي رقبتها مهددآ بخنقها"


انطقي بنتك فين قبل ما اطلع روحك في ايدى، جوزك زمان طلقك ورمي طوبتك بطريقة مقززه، لكن انا لاء بنتك فين انطقي قبل ما اخلص القديم والجديد منك


تسعل مديحة بشدة وتستنجد بزوجها الذي يجري اليها ويدفع عنها الياس ليتفاجيء بالياس يصوب عليهم مسدس"


قائلا بصوت غاضب وحاد كالصخر"


انا لقاتل لمقتول النهاردة حد منكم ينطق فين عبير احسن لكم



يتلبك زوج امها ويرد بخوف"


انا هقولك تضع مديحه يده علي فمه صارخه "


اخرص يا جمال لو نطقت انا اللي هموتك


يضحك إلياس بسخرية"


قبل ما تموتيه انا هموتك يا مدام انت السبب في اللي وصلت له بنتك ولولا عيب في حقي امد ايدي علي حريم كنت عرفتك مقامك انطقي قبل ما اسيح دمك انا معنديش اللي ابكي عليه بعد عملة بنتك 



يتملك الخوف من قلب مديحة وتصيح قائلة"


خلاص هقولك بس وحياه اغلي ما عندك ما تاذيها ، الزواج والعشرة لازم بالقبول مش بالعافية ولو ابوها نفض ايده مني وطلقني، كان بيفكر في بنته اللي هتتربي يتيمه لو قتلني 


لكن انت لا ليك عيل منها ولا غيره ولسه شباب فكر في نفسك ومستقبلك وانساها زي ما نسيتك


يضغط إلياس علي اسنانه بغضب وحقد"


بنتك متسواش حق الرصاصه اللي هقتلها بيها، لكن الاول اخد حقي منها ، لشرفي اللي مرمطته بهروبها انطقي بنتك فين؟



تبتلع ارياقها وتبلل شفتاها التي جفت من الخوف"


حاضر هنطق اهوه، من ساعتين جه شوقي وخد كل لبسها وجواز سفرها وقال انهم هيسافروا سوا لبلاد بره زمان طيارتهم  طلعت ، ريح دماغك مننا بقي بنتي بقت بعيدة عن ايدك وزي ما قالتلك احفظ كرامتك وطلقها


بسبب جملتها الاخير تثور ثائره إلياس ويشك انها بالشقه ولم تسافر كما ذكرت والدتها "


ليدفع امها وزوجها ويدخل الي الشقه يبحث عنها لينصدم حين يري غرفتها الخالية من كل ملابسها 


يتركهم ويهرع مسرعآ الي صديقتيها اللتان ينصدموا من رؤيته  امام شقتهم بسبب مظهره الغاضب  المخيف"


تساله نجلا بقلق "


في اية يا استاذ إلياس وفين عبير؟ مامتها قالت انها رجعت ليك،  لتكمل سما حين تري نظرات إلياس الحادة"


هي عبير جرالها حاجه انطق حصل ايه!!



يدخل إلياس للداخل ويجول بعيناه في الغرفتين التي يسكنها اصدقائها ليتاكد من عدم وجود عبير لديهم ،يجلس علي اقرب مقعد  ويضع راسه بين يداه قائلآ بحزن"


عبير هربت مني تاني وقبل ما حد.يسال ويظن السوء فيا 


هقولكم  انا معملتش فيها حاجه بس هي اللي هتفضل أنثي بعقل طفله مبتقدرش تواجهه اخطائها او مسؤولياتها ، كنت ممكن اغفر ليها كل حاجه اللي انها تهرب مني بعد اللي وعدتني بيها انا مغصبتهاش  علي حاجه وكنت جيدا معاها زي ما تتمني لكنها خانت ثقتي فيها خدعتني 



تجلس نجلا  امامه وتربت علي يده لمواساته"


اسفه ليك يا إلياس ، انا واثقه فيك وفي انك فعلا عملت اللي عليك مع عبير ، كفاية اللي عملته ليها ومازالت بتعمله، بس اكيد في شى اقوى منك ومنها حصل خلاها تعمل كدة


تكمل سما حديثها"


إلياس انت عارف اني كنت معترضه علي وقت  رجوعك  لعبير لكن عمري ما ظنيت انها ممكن تهرب منك ،


هو في حاجه حصلت بينكم ، زي يوم....


يهز إلياس راسه نافيا وقاطعآ لحديثها"


لاء يا سما بالعكس اللي كان بينا شئ انا نفسي متخيلتوش بعد علاقتي السابقة  المضطربة معاها ، ومتخيلتش انها ممكن تهرب لكن اللي مش قادر اتصوره او اسامح فيها  انها تهرب مع شوقي يعني هربت من جوزها مع راجل


ينظر اليهم بغضب وغيظ ويخرج مسرعآ ليريد ان ينفس عن غضبه بعيد عنهم وحتي لا يطالهم أذاه


*************


من داخل الطائرة المتجهه الي فرنسا 


تجلس عبير وبجوارها شوقي الذي تبدو عليه  السعادة بجلاء


ليسالها باستفسار"


اظن بعد ما نفذت كل حاجه ليكي ، هتكملي معايا بعد ما تطلقي من المستبد جوزك !!



تنهد عبير بحزن وتبتسم له شبهه ابتسامه مغتصبة "


كله بوقته يا شوقي المهم اني بعدت عنه خلاص ومش هيقدر يوصلي تاني ، فاضل بس ماما تساعدني وترفع قضية خلع او طلاق منها زي ما طلبت ولما يتحكم فيها هبقي اشوف هعمل ايه في حياتي ومستقبلي لكن قبل كدة مش هقدر افكر او ارسم خطط المستقبل تاني  ، ويرجع إلياس يدمرها"



يضغط شوقي علي يدها بحرارة"


متقلقيش ان شاء الله هتخلصي منه وتعيشي حياتك زي ما انت عايزة وهتكون معايا باذن الله



تغمض عينيها وهي تهز راسها  بالموافقه ردآ علي حديثه "


لترجع راسها الي الوراء وتغمض عينيها وتتذكر ما حدث معها واجبرها علي الرحيل وترك إلياس للابد".... فلاش باك


 


تخرج من الحمام وهي تلف جسدها بمنشفه كبيرة لتنظر الي جسد إلياس المسجي علي فراشها ، تذهب اليه وتتلمس قسمات وجهه لتبعد  شعره عن عينيه وتتأمل ملامحه الهادئة وهي تتخيل لحظات عشقه الجامحه لها التي لم يكتفي منها الا حين طلبت منه التوقف لاصأبتها بالارهاق والاعياء الشديد


يقشعر جسدها بإرتجافه خفيفه وهي تتذكر لمساته المتملكه له وشعور الفرحة التي سكنت قلبها لرغبته الشديدة بها 


لتغمض عيناها بحزن متولد بداخلها يتصارع مع فرحتها ويقتلها ، تنهض وتجفف شعرها الحريري وترتدي احدى ترينجاتها ، وتبتعد عن إلياس لا تريد ان تظل تتأمله كثيرا حتي لا تلقي نفسها باحضانة الحارة مرة اخرى


تخرج الي الصاله وتحسم امرها بان تجهز له افطار لعله يرضي عنها ويسمح لها بالخروج  من حبستها التي طالت بعد ان اخد عليها وعد بعدم تركه وحمل طفله ،


تري غرفته مفتوحه لتتذكر انها حين دخل لياتي بالموبايل لم يغلقها خلفه كعادته ، تدخل وتبحث عن موبايلها وثيابها لتراهم في دولابة وايضا مذكراته 


تفتح اخر صفحه لتقراء ما بها وهي تمني نفسها بان يكون كتب عن مشاعره نحوها او نظرته اليها حاليا  


لتصاب بصدمه الجمتها وجعلت قلبها يبكي دم  قبل عيناه


وهي تقراء ما خطت يداه 



حبيبتي الجميله الرقيقة اليوم عيد ميلادك ،وقد مر علي فراقك ٧ اعوام طوال ادمت قلبي لفراقك وغيابك عني ورؤية عيناكي الجميلتان  اللتان تشعان بالامل وتمدانا بوهج الحياة 


غاليتي الرائعة فراقك كان مثل السكين الحاد الذي ذبح كل احلامي ، فهدر دمي وقتل امالي، فاصبح قلبي بدونك خالي


كالطفل اليتيم الذي ماتت امه ففقد الحنان ومات ابية ففقد الامان، كنت لي بلسم شافي لجروحي، من بعدك من يستطيع ان ينهي ألمي واوجاعي ، إلي اين المصير!! 


 وقد مات بداخلي كل شيئآ جميل ، يا فؤادى يا مهجة الروح ونبض الفؤاد


غاليتي الراحله بلا وداع ، لم يظهر من النساء من تغزو قلبي لتملاء وتشغل المكان الشاعر يرحيلك ، بل رحلتي ومازالتي ساكنة الفؤاد بكل تفاصيلك


ساقول لكي سرآ ، لا تقلقي علي مكانتك عندى مع هذة البدينة لا تضحكي هي بدينة بافكارها البالية وعقائدها الغريبة، سعت كثيرا لكسب حبي لكني قلبي مغلق لاجلك فقط



غاليتي الراحله اشتاقت لكي نفسي وبكت عليكي عيني اليس لهذا الفراق من اخر،  كم تمنيت ان تصعد روحي الي السماء وهناك يتجدد اللقاء حين نترك دنيا الخداع وتسمو اروحنا  بحبنا الخالد ابدا الدهر ، فوق كل الحدود وتجتمع للابد 


حبيبتي سامحيني ان الروح قد هلكت ولكن وجب عليا ان اضحي ببعض هذه الروح الهائمة في محراب حبك  لاجل هذة البدينة كي انقذ نفسي من ذنب لا يغتفر 


سلام يا عشق الروح اليوم ساغلق معك الحديث ليتواصل بعد ان انهي مهمتي فانتظريني فانا لكي ساعود لاني ملك قلبك الرقيق الذي تخلي عني ورحل بلا وداع لكني اسامحك 


وبانتظار اللقاء يا عشق الروح   حبيبك الي الابد إلياس


لتتذكر حديث سارة عنها، وان الياس سافر بعد  صدمته لموتها بعني سنتين قبل زواجها به وخمس بعد زواجه منها ليكون ٧ سنوات انها يحسب جيدا سنوات فراقها لها  ، لتبكي بحرقه 


وتنظر الي ما قرات وتلطم خدها بالم وتتلمس علامته علي جسدها وتحكها بقوة لعلها تختفي وتصرخ 


لبه عملت في نفسي كده، كنت واثقه انه عمره ما هيفكر فيا اانا اللي غبية رجعت وثيرته كل اللي عملته اثارة غريزته وخليته رغبني لكن كجسد يللي رغبته مش حبيبه 


اه يا عبير وجعتي نفسك بايدك وبنبتي اخلام في الهواء


لتلمح مفاتيحه تاخذهم  


تتصل بشوقي وتطلب منه ان ياتي ليها بعدان ارسلت له موقعها عن طريق النت ليستطيع الوصول لها


وفي اقل من ساعة كان شوقي امام العمارة التي ظلت حبيسة فيها لشهرين ، تطلب منه ان ياخذه عندك امها لتاتي باشياءها وعقدها مع احدى دور الازباء الفرنسية


وتذهب لتاخذ تاشيرة بالسفر الي فرنسا ومن حسن حظها كانت هناك رحله ستقوم خلال ساعه لتلحق بها وترحل عن حياة الياس الذي استطاع ان يطعنها بقلبها دون قصد......باك


لتعود الي الواقع وطائرتها تحط بمطار باريس لتاخذ نفس عميق ينم عن الراحه لانها تركت حياتها مع الالم بكل ما فيها وراءها


*


******************


هناك بالقاهرة


يصل إلياس الي المستشفي لزيارة ابيه الذي يبتسم حين يراها مقبلا عليه ويساله بلهفه"


اتاخرت عليا ليه يا إلياس،ها فين عبير قلت انك هتجيبها معاك النهاردة اوعي تقول مججبتهاش هزعل منك



يتطلع إلياس الي  ابيها بحزن  لتنهد.قائلا"


حقك عليا يا بابا مقدرتش اجبها كان نفسي تجي معايا تزورك لكن للاسف طلعت لامها في نفس طبعها 



يرمق عرفانه ابنه باستغراب ويساله مستفسرآ"


يعني إية طلعت لامها مش فاهم تقصد اية



يزفر إلياس بضيق وغضب" 


عبير هربت مني يا بابا لكن المرادى معنديش مقدرة للمسامحه


وهي اللي حطت نهاية لعلاقتي بيها بايدها



يمسكه ابيه من كتفه ويهزه بقوة"


ازاي هربت منك وانت قلت انها معاك برضاك، ولية هربت انت عملت فيها اية ازاي حولت  عبير الملاك لانسانه غير سوية



يهز إلياس راسه بقوة صائحا في ابية بعصبية"


معملتش فيها حاجه،  هربت زي ماهربت زمان  من غير سبب لكن المرادى غير، مش هقدر اغفر ليها اللي عملته


ليساله ابيه بقلق "


قصدك ايه يا إلياس اوعي تكون ناوي تأذيها



يكور  الياس قبضة يده ويضربها بكف بغضب قائلا بحقد"


ايوة يا بابا هاذيها وهي اللي اختارت  نهايتها بايدها مش انا


عبير انتهت حياتي وحطت حد لعلاقتها معايا ومش بالطلاق،


نهايتها هتكون علي ايدى لما اقتلها واسيح دمه


          ☆☆☆☆☆●●●●●●☆☆☆☆


يتبع.....



تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع