رواية حين تبكي الجدران الفصل الرابع عشر 14بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية حين تبكي الجدران الفصل الرابع عشر 14بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_حين_تبكي_الجدران
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ١٤
شروق : انت لسه بتحبني يا شريف ؟؟
شريف : عمري ما حبك فارق قلبي لحظة واحدة يا شروق ، انا دلوقتي لازم اعرف انتي لسه بتحبيني ولا ... ؟؟؟
شروق : انا مستحيل دلوقتي اجاوبك علي السؤال ده .
شريف : ليه ؟؟
شروق : لأني علي ذمة رجل غيرك ، لو جاوبتك يبقي بخو.ن جوزي .
شريف : وانا كده عرفت الاجابة خلاص .
شروق : واتت يا شريف لازم بردو تتجوز .
شريف : انا ؟؟ لأ خلاص انا لغيت فكرة الجواز دي من تفكيري .
شروق : لا يا شريف ، لازم تتجوز وتعيش حياتك وتنساني .
شريف : انساكي ده مستحيل ، اعيش حياتي !!! ممكن اعيش اتنفس وانام واصحي واكل واشرب زي باقي الناس لكن بدون احساس ولا مشاعر .
شروق : ارجوك يا شريف مش عايزة اسمع منك الكلام ده تاني .
شريف : انتي مش هتسمعي مني غير كلمة بحبك .
شروق : شريفففف!!!!!
شروق : نعم .
شروق : ارجوك لو بتحبني بجد متكلمنيش تاني ، انساني واعتبرتي زي اي واحدة عادية بتشوفها في حياتك واتجوز وخلف واعتبر اللي بينا كانت ذكري جميلة نبتسم لما نفتكرها ونرجع نكمل حياتنا عادي .
شريف : وانا مش هجبر.ك انك تضيعي.حياتك علشان ، عيشي حياتك انتي زي ما تحبي وسبيني انا لحياتي .
شروق " ببكاء،" : خلي بالك من نفسك يا شريف .
شريف : خلي بالك انتي من نفسك ، متخافيش مش هزعجك تاني ، هبقي اطمن عليكي من بعيد لبعيد ، لا اله الا الله .
شروق : محمدا رسول الله .
بمجرد انتهاء المحادثة ارتمرت شروق علي فراشها وظلت تبكي با.نهيا.ر !!
في شقة نجوي ...
تقوم نجوي بتنظيف وترتيب منزلها لتفاجئ بجرس الباب ، تفتح الباب لتجد شمس امامها مباشرة !!!
ترتبك قليلا قبل ان تقول لها : تعالي اتفضلي .
تدخل شمس وعلي وجهها علامات الغ.ضب والحز.ن .
نجوي : تشربي ايه يا اختي ؟
شمس : لأ انا مش هشرب ، انتي طبعا عرفتي اني ان جوزك طلقني ؟
نجوي : ايوه عرفت وزعلت .
شمس : زعلتي !!! متزعليش علي غالي يا حبيبتي ، المهم انا جاية اقولك كلمتين كنت حبساهم جوايا وجا الوقت اني اقولهم .
نجوي : كلمتين ايه ؟
شمس : انا عارفة طبعا ومن زمان ان كان بينك وبين رجب قصة حب كبيرة وان اهلك رفضوه علشان فقير ، و رجب لما طلبك للجواز بعد طلاقك من المعلم دياب انتي ظنيتي انه عايز يتجوزك علشان يرجع الحب اللي كان .
نجوي : كل ده كلام معروف مفيش فيه حاجة جديدة !!!
شمس : الجديد بقي يا حبيبتي ان رجب اللي انتي كنتي بتحبيه زمان اتغير وبقي انسان تاني ، انسان كله كدب وغش وخد.اع ، بقي اهم حاجة عنده مصلحته والفلوس وده طبعا بسبب العقدة اللي عنده لما اتجوزتي غيره بسبب فقره .
نجوي : انا مشوفتش منه غير كل خير ، وكلامك ده احتفظي به لنفسك مش عايزة اعرفه .
شمس : انا قولت اعرفك علي رجب الحقيقي ، وحتي لما اتجوزك كان بيتجوزك علشان عينه علي فلوسك وفلوس ابنه وبيرد القلم لدياب اللي اخدك منه زمان ، انما حب والكلام الفارغ ده رجب خلاص مبقاش يعرفه من زمان .
نجوي : انا متشكرة علي النصيحة رغم اني مكنتش عايزاها ولا حتي هعمل بيها .
شمس : انتي حرة في نفسك ، بس اعملي حسابك لو مش مصدقة دلوقتي وبتقولي اني جاية اقولك الكلمتين دول علشان زعلانة علي طلاقي فأنتي غلطانة ، و مسير الايام تثبتلك ان كلامي كله صح مفيش فيه كلمة واحدة غلط .
خرجت شمس من منزل نجوي يكاد شرر الغضب ان يتطاير من اعينها .
سارت بين الشوارع والطرقات حتي دخلت منزل صغير .
جلست امام الرجل المريب الذي نادها باسمها بمجرد رؤيتها !!!!!
الرجل : ادخلي تعالي يا شمس يا بنت ...
شمس : انت عرفت اسمي ازاي يا سيدنا ؟؟
الرجل : انتي متسأليش ، انتي هنا تقعدي قدامي تتسألي وتجاوبي و بس .
شمس " بخو.ف " : حاضر .
الرجل : انتي جاية علشان جوزك اتجوز عليكي وطلقك ؟
شمس : ايوه صح ، عرفت منين ؟؟
الرجل : قولتلك متسأليش .
شمس : حاضر يا سيدنا .
الرجل : عيزاه يطلقها ويرجعلك ؟؟
شمس : مش بس كده يا سيدنا ، انا عايزة اكسره ، عايزاه مينفعش نفسه يا سيدنا .
الرجل : اااه ، عايزاه نفسه تتكسر قدام مراته .
شمس : ايوه يا سيدنا ينام جنبها زي اختها بالظبط ، بعد كده عايزاه يطلقها ويرجعلي ندمان .
الرجل : اعتبري ده كله حصل ، لكن الاسياد لها شروط وطلبات ولازم وحتما تتنفذ .
شمس : كل طلباتهم وشروطهم علي رقبتي يا سيدنا .
الرجل : مهما كانت ؟؟
شمس : مهما كانت كل طلباتهم مجابة .
الرجل : تدفعي دلوقتي خمسة الاف جنية وخمسة زيهم لما تيجي بعد يومين بالليل بعد العشا من غير ما يشوفك حد ولا تكلمي حد ويكون معاكي حاجة من اثر جوزك فيها عرقه او صورته .
شمس : وايه تاني يا سيدنا ؟
الرجل : كفاية كده دلوقتي ولما تجيلي بعد يومين هقولك باقي الطلبات .
في شقة نجوي
بعد انصراف شمس ظلت نجوي تفكر في كلماتها حتي عاد رجب مساءا ...
رجب : مساء العسل يا عسل .
نجوي : مساء النور .
رجب : مالك يا نوجا ؟؟
نجوي : عارف مين كان هنا النهاردة ؟؟
رجب " يفكر قليلا " : اكيد شمس .
نجوي " بدهشة " : عرفت ازاي ؟؟
رجب : اكيد كانت جاية علشان توقعنا في بعض .
نجوي : ايوه قعدت وقالت ...
رجب : مش عايز اعرف اللي قالته ، المهم انتي صدقتي حاجة من كلامها ؟
نجوي : لأ .
رجب : نوجا ، اوعي تدي لأي حد فرصة يوقعنا في بعض او يبعدنا عن بعض ابدا ، كفاية اوي السنين اللي فاتت .
نجوي : متخافش ، من غير ما تقول يا حبيبي انا هعمل كده ، احضرلك الاكل دلوقتي ؟
يضحك رجب و يضمها اليه : لأ مش دلوقتي ، تعالي الاول نرتاح شوية .
في شقة شمس
تعود شمس بعد تحذيراتها لنجوي ثم ذهابها الي الدجال تعود الي منزلها لتجد شروق تبكي !!!
شمس : كفانا الشر ، مالك يا بنتي ؟؟
شروق : مفيش حاجة يا ماما .
شمس : مفيش ازاي يا بنتي ؟ ده انتي دموعك علي وشك يا قلبي !!
شروق : مفيش يا ماما ، زعلانة من عمايل بابا .
شمس : منه لله ، ربنا ينتقم منه .
شروق تمسح دموعها : انتي كنتي فين كل ده ؟؟
شمس : روحت لحماتك وقولتلها ان ابوكي بيلعب عليها .
شروق : ليه يا ماما ؟! كنتي سببها علي عماها احسن .
شمس : انتي بتكرهيها يا شروق ؟ هي لسه بتضايقك ؟
شروق : في اول جوازي بس ، انما بعد جوازها من بابا بقيت كويسة معايا .
شمس : خليكي انتي بعيد عن المشاكل دي ، وخلي معاملتك معها عادية علشان جوزك وبيتك يا بنتي .
شروق : انا هتجنبها خالص وهبعد عنها وعن بابا نهائي ، انا عمري ما هكلمه تاني .
شمس : متزعليش يا بنتي ، ربنا هينتقم منه ونشوف فيه يوم قريب اوي .
شروق : خلاص يا ماما متضايقيش نفسك اكتر من كده علشان صحتك .
شمس : حاضر يا حبيبتي ، انتي هتروحي لجوزك النهاردة ؟؟
شروق : مش عارفة ، انا مش عايزة اسيبك وانتي زعلانة كده .
شمس : لأ يا حبيبتي ، خدي ابنك وروحي لجوزك .
في المساء
يتصل جاسر بها ...
جاسر : روحتي البيت يا شروق ولا لسه عند امك ؟؟
شروق : انا في البيت دلوقتي .
جاسر : حبيبي يا ناس ، طيب يلا يا قمر جهزي نفسك ونيمي رجب الصغير وانا هجيب العشا وجاي .
يعود جاسر الي المنزل وبمجرد دخوله يهرول اليها ويضمها اليه بقوة : وحشتيني اوي يا قلبي .
شروق : بالراحة طيب ، اقوم اجهز العشا .
جاسر : لا لا لا عشا ايه !! انا عايز الحلو قبل العشا .
شروق : لا انا جعانة و عايزة اكل .
جاسر : انا مش وحشتك ولا ايه ؟؟
شروق : ايوه .
جاسر : طيب يلا بينا .
في الفراش
جاسر : انتي مالك ؟ فيه ايه ؟
شروق : مفيش حاجة .
جاسر : حاسس انك مش معايا !!!
شروق : انا معاك .
جاسر : لأ مش معايا .
شروق : انا معاك اهو .
جاسر : انتي بتفكري في ايه ؟!!
شروق : في ماما .
جاسر : ده وقته ؟!!
شروق : معلش .
جاسر : معلش ايه !! انتي فصلتيني !!
يعتدل جاسر ويجلس في غضب : طيب قومي جهزي العشا .
شروق : انت مش كنت عايز ...
جاسر : لأ خلاص مش عايز ، نفسي اتسدت .
بعد يومين
في المساء ترتدي شمس ملابسها وتذهب الي منزل الدجال .
الرجل : تعالي اتفضلي ، جيبتي المطلوب ؟؟
شمس : ايوه يا سيدنا ، اتفضل خمس الاف جنية وده ".... " جوزي فيه عرقه مش مغسول .
الرجل : انا دلوقتي هعمل لجوزك عمل بعده عمره ما يقدر يرفع راسه في وش واحده ست .
شمس : ايوه يا سيدنا ، انا عايزة اكسر.نفسه .
الرجل : انا هعمله سحر.اسود.سفلي.،مفيش حد غيري يقدر يفكه .
شمس : ايوه هو ده يا سيدنا ، ربنا يباركلك .
يطلق الرجل البخور ويظل يتمتم بكلمات غير مفهومه ويكتب في ورقة بحبر احمر عجيب عدة كلمات غريبة ونقوشات اغرب لمدة من الوقت بينما تجلس هي في خو.ف ورهبة !!
ثم يأخذ منها اثر زوجها ويضعه في اناء مع الورقة المكتوبة ثم يقول لها : كده اعتبري ان طليقك كراجل انتهي ومراته التانية هتشوفه قرد قدامها و قبل تلات ليالي هيكونوا اتطلقوا ويرجعلك بدموع الندم .
شمس : ربنا يباركلك يا سيدنا ، انا مش عارفة اشكرك ازاي .
الرجل : باقي خطوة واحدة بعدها تاخدي العمل وانتي مطمنة وبمجرد ما يخطي عليه طليقك هيحصل المراد .
شمس : خطوة ايه يا سيدنا ؟
الرجل : النجا.سة .
شمس : ايييه !! يعني ايه ؟؟
الرجل : يعني العمل لازم يتم بالنجا.سة .
شمس : وده ازاي ؟؟ مش فاهمة !!!
الرجل : تعالي معايا جوه وانا افهمك .
تدخل شمس مع الرجل داخل غرفة غريبة ذات اضاءة حمراء خافتة ورائحة غريبة !!!
شمس : احنا رايحين فين ؟؟
الرجل : اق.لعي .
شمس : اق.لع !!! انت بتقول ايه ؟؟
الرجل : بقولك لازم ...معاكي علشان العمل يتم .
شمس : لأ طبعا ، انت بتقول ايه ؟!!
الرجل : ده مش طلبي انا ، ده طلب الاسياد علشان ينفذولك طلباتك .
شمس : مستحيل !!!
الرجل : يبقي كل اللي عملناه ملوش اي لزوم و هيفضل طليقك مع مراته ويمكن كمان العمل يتعكس و يكون معها احسن من الاول ، انا عملت كل حاجة والباقي عليكي انتي .
شمس : اناااا !!
الرجل : لازم نرضي الاسياد وننفذ طلباتهم علشان ينفذولك كل طلباتك والا ممكن يغضبوا عليكي !!
شمس : مفيش حل تاني غير كده ؟؟
الرجل : لأ ، قولتي ايه ؟؟
#رواية_حين_تبكي_الجدران
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا