القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حين تبكي الجدران الفصل الخامس عشر 15بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية حين تبكي الجدران الفصل الخامس عشر 15بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية حين تبكي الجدران الفصل الخامس عشر 15بقلم عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات



#رواية_حين_تبكي_الجدران

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة   ١٥


خرجت شمس من عند الرجل الدجال في اعينها دموع الندم ، ولكن رغبة الانتقا.م داخلها جعلتها تتماسك حتي ذهبت ووضعت السحر عند باب رجب !!

عادت الي المنزل وحيدة وجلست الي فراشها تبكي حالها !!

كيف وصل بها الحال الي مثل هذا الضياع ، زوجها وقد فارقها وها هي تعيش وحدتها منفردة ، حتي شرفها قد تنازلت عنه !! تسائل نفسها هل كانت مخطئة حينما وثقت في زوجها المخادع ام انها تدفع الان ثمن لطمعها في ثروة جاسر ووالدته ؟؟!! وظلت دموعها تنهمر حتي اسلمت اعينها الي النوم .


في منزل ربيع

ربيع : قولي بقي يا شريف يا ابني ناوي علي ايه في مستقبلك ؟

شريف : كل خير بأذن الله ، هعمل مشروع اعيش منه وربنا يكرمني واكبره واحدة واحدة مع الوقت .

ربيع " يبتسم " : وبالنسبة لجوازك ، عايزين نفرح بيك بقي .

شريف : مش وقته خاااالص يا بابا .

نبيلة " بعصبية " : لو مش وقته دلوقتي ، قولي وقته امتي يا شريف ؟

شريف : مش دلوقتي خالص ، و ياريت يا ماما بلاش كلام تاني في الموضوع ده ارجوكي .

ربيع : لا يا شريف ، انا بديلك الحرية في حياتك علشان بثق فيك وفي تفكيرك حتي لما حبيت تسافر وافقتك ،  انما في الموضوع ده لازم تسمع كلامي وكلام والدتك .

شريف : يعني اتجوز وانا مش عايز ؟؟!!

ربيع : قولتلك يا شريف انسي الموضوع القديم .

شريف " بعصبية " : نسيته يا بابا ، نسيته خلاص .

ربيع : ايه الاسلوب اللي بتكلمني بيه ده يا شريف ؟؟

شريف : انا اسف يا بابا مقصدش .

نبيلة : اسمع بقي يا شريف ، انت ابننا الكبير ولازم نفرح بيك .

شريف : ومينفعش حتي نأجل الموضوع ده سنة ولا سنتين ؟؟

ربيع : لأ مينفعش ، ومينفعش كمان تقعد كده وانت شايف شروق اللي انت عامل في نفسك كده علشانها رايحة وجاية قدامك مع جوزها وابنها وانت زي ما انت !! انت بتعمل في نفسك كده ليه يا ابني ؟؟!! وليه تعمل فينا كده احنا كمان ؟!!

شريف : خلاص يا بابا ، حاضر يا ماما هتجوز علشان ترتاحوا .

تنهض نبيله وتأخذه بين ذراعيها وتضمه اليها مبتسمة : فرحت قلبي يا حبيبي اللهي يارب يسعدك .

ربيع : ايوه كده يا شريف ، كده انت شريف ابني اللي طول عمري رافع راسي و شايفه احسن شاب في الحتة كلها .


 بعد يومين ...

في شقة نجوي

يعود رجب من عمله يتضح عليه وجهه علامات الهم والحزن بشدة !!!

نجوي : مالك يا رجب شكلك متغير ليه ؟

رجب " بعصبية " : فيه ايه ؟ مالي !! انا كويس اهو .

نجوي : انت بتزعق كده ليه ؟؟

رجب : ازعق زي ما انا عايز ، ومش عايز حد يكلمني .

نجوي : لأ انت تتكلم معايا باسلوب احسن من كده .

رجب : هو ده اسلوبي وده كلامي ومش واحدة زيك هتعلمني اتكلم ازاي .

تتركه نجوي وتدخل غرفتها تبكي بشدة .

يتركها رجب لبعض الوقت ثم يدخل غرفتها .....

رجب : معلش يا نجوي انا اسف .

نجوي : ملكش دعوة بيا خالص وسيبني لوحدي .

رجب : لأ مش هسيبك يا حبيبتي ، خلاص بقي حقك عليا .

نجوي : بقولك سيبني لوحدي بعد اذنك .

رجب : قولتلك حقك عليا بقي ، معلش انا معرفش انفعلت عليكي كده ليه !!

نجوي : يعني انا غلطانة اني قلقت لما شوفتك متغير وبسألك مالك ؟؟!!

رجب " يبتسم  " : لأ مش غلطانة انا اللي غلطان ، خلاص بقي .

نجوي : متزعقليش كده تاني ، انا عمري ما حد زعقلي كده .

رجب : حاضر ، تعالي بقي امسحلك دموعك .

نجوي : لأ انا همسحها .

يجلس بجوارها و يضمها اليه و يمسح باصابعه علي شعرها برقة ولطف ...

نجوي : انا هقوم اجهز العشا .

رجب " يضحك " : لأ نتعشا بعدين ، اطفي النور وتعالي .


بعد بعض الوقت ...

يعتدل رجب " بسخط " : فيه ايه !!!

نجوي : معرفش ، مالك ؟؟

رجب : انا مش عارف مالي !!! فيه حاجة مش طبيعية !!!

نجوي : اكيد الحاجة اللي مضيقاك مأثرة عليك .

رجب : يمكن !!!

نجوي : ايه اللي مضايقك يا رجب ؟ اتكلم .

رجب : الصنايعية كلهم طفشوا من الفرن وراحوا اشتغلوا مع ربيع .

نجوي : ارضيهم وزود اجرتهم وهما يرجعولك تاني .

رجب : لأ انا مبحبش حد يلوي دراعي .

نجوي : بلاش عند في اكل العيش .

رجب : عايزاني اروح اتحايل علي شوية عيال صنايعية عندي ؟؟!! انا بفكر اقلب الفرن وافتح فرن افرنجي .

نجوي : خليك في اللي بتفهم فيه احسن يا رجب .

رجب : انا بفهم في اي حاجة ، لكن الموضوع ده محتاج قرشين لزوم تغيير الفرن .

" حينئذ تتذكر كلمات شمس لها عن طمع رجب فيها وافعاله السابقة " 

نجوي : مادام انت مقتنع بكده اتوكل علي الله وربنا يوسع عليك .

رجب : ممكن احتاج منك يا حبيبتي مبلغ صغير اكمل علي اللي معايا .

نجوي : لأ .

رجب : لأ ؟ اول مرة تقوليلي لأ !!!

نجوي " بارتباك " : قصدي متعملش حسابك عليا علشان الفلوس اللي معايا خلصت .

رجب : اللي اعرفه انك لسه معاكي فلوس !!

نجوي : خلصت ، كل اللي معايا خلص .

رجب : كلمي جاسر خدي منه اي مبلغ و اكمل انا عليه .

نجوي : جاسر كمان مش معاه فلوس دلوقتي ، ده كان لسه عايز مني فلوس وقولتله مش معايا .

رجب : بقي كده ؟!!

نجوي : انت عارف يا رجب لو معايا مش هقولك لأ .


في شقة جاسر

جاسر : انا نفسي اعرف فيه ايه مغيرك من ناحيتي ؟؟

شروق : مفيش حاجة .

جاسر : يا تري فعلا زعلانة علشان امك اتطلقت ولا علشان الناس اللي رجعوا من السفر ؟؟؟

شروق " بعصبية " : قولتلك قبل كده مسمحلكش تتكلم معايا بالشكل ده !!

جاسر : من ساعة رجوع شريف وانتي متغيرة !!

شروق : قولتلك قبل كده الموضوع ده كان لعب عيال وانتهي !!

جاسر : ولما الموضوع كان لعب عيال و  انتهي اومال متغيرة ليه معايا ؟؟ بصي لابنك الصغير ده ، عايزينه يكبر بين ابوه وامه .

شروق : وانا روحت فين !! انا معاك اهو !!

جاسر : معايا ومش معايا .

شروق : قولتلك علشان ظروف ماما .

جاسر : ماشي يا شروق هصدقك لما اشوف اخرتها ايه معاكي .

شروق : انا عايزة اروح اقعد عند ماما يومين .

جاسر : تاني ؟؟؟

شروق : ما انت عارف الظروف .

جاسر : روحي ، روحي يا شروق اقعدي مع امك ، بس متخرجيش من البيت الا لما تتصلي وتقوليلي الاول .

شروق : من امتي بتقولي كده ؟

جاسر : من دلوقتي ، عايزة تروحي يبقي قبل ما تخرجي من عندها تكلميني وتقوليلي رايحة فين ومع مين  ولو مش عجبك خليكي وبلاش تروحي .


في منزل شمس

تجلس في حيرة و دموع لا تنتهي حتي تسمع دقات جرس الباب لتجد ابنتها شروق !!

شمس : تعالي يا حبيبتي ادخلي .

شروق : عاملة ايه دلوقتي يا ماما ؟

شمس : الحمد لله كويسة .

شروق : كويسة ازاي يا ماما !! عيونك حمرا من البكا والدموع !!!

شمس : طمنيني الاول يا بنتي انتي جاية كده فيه حاجة حصلت ؟؟

شروق : لأ مفيش حاجة ، انا قولت اجي اقعد معاكي يومين .

شمس : ابوكي و حماتك سمعتيهم بيتخانقوا او بيزعقوا مع بعض ؟؟

شروق : لأ انا مش بشوف بابا خالص ، و لما بيدخل البيت مبسمعش ولا صوته ولا صوت حماتي .

شمس : ابوكي كلمك في حاجة عليا ؟؟

شروق : لأ ، من يوم طلاقكم مشفتوش ، حتي طلع في يوم يسلم عليا ورن الجرس عملت نفسي مش موجودة ومفتحتش الباب .

شمس " في حيرة " : غريبة اوي !!!

شروق : ايه اللي غريبة يا ماما ؟؟

شمس : لأ مفيش حاجة ، دي حاجة في دماغي .

شروق : فيه ايه يا ماما اتكلمي .

شمس : مفيش حاجة ، خليكي قاعدة انتي وابنك وانا هنزل اروح مشوار ساعة وارجع .

شروق : اجي معاكي ؟؟

شمس : لاااا .


ترتدي شمس ملابسها وتذهب لمنزل الدجال وتدخل علي استحياء !!!

الرجل : يا اهلا وسهلا يا اهلا .

شمس : اهلا بيك يا سيدنا ، مفيش حاجة حصلت !!! وطليقي ومراته زي ما هما كويسين ولا حتي اتخانقوا مع بعض !!

الرجل : حظك وحش يا ست شمس .

شمس : ليه ؟؟

الرجل : الولية مرات طليقك دي معها خدام والاسياد لهم طلبات جديدة علشان يقدروا علي الخدام اللي معها .

شمس : يا مصيبتي !! طلبات جديدة !!

الرجل : ايوه .

شمس : طلبات ايه تاني ؟؟

الرجل : خمس الاف جنية ونعيد العمل من تاني .

شمس : يا لهوي !! خمس الاف جنية ونعيد العمل ؟؟

الرجل : ايوه ، كل اللي عملناه هنعمله تاني .

تنهض شمس و تصر.خ بانهيا.ر تام وتظل تطلق السبا.ب والشتا.ئم علي الرجل و طليقها وزوجته ثم تخرج من المنزل الي الشارع في بكاء مر.ير وصر.اخ وعو.يل !!!

تسير شمس بين الشوارع والطرقات تتذكر كل ما حدث وكيف تحملت ما حدث لعلها تدرك مرادها حتي اصبحت كأداة يست.غلها هذا الرجل الملعو.ن في تلبية احتياجاتة واشبا.ع غرا.ئزه !!!


في الكافي شوب ....

يجلس رجب  بجوار جاسر يحاول استمالته !!

رجب : واد يا جاسر .

جاسر : نعم يا عم رجب .

رجب : انت عارف انك جوز بنتي وبعتبرك زي ابني بالظبط .

جاسر : ايوه طبعا يا عمي .

رجب : واحنا شركا اهو في كل حاجة والخير بيعود عليا وعليك .

جاسر" بمكر "  : اكيد .

رجب : و يعود كمان علي امك علشان مراتي واللي في جيبي في جيبها .

جاسر  : ايوه .

رجب : انا نويت اقفل الفرن البلدي وافتح فرن افرنجي .

جاسر : وماله ، ربنا يزيدك يا عمي .

رجب : كنت عايز منك مبلغ كده علشاننننن......

يقاطعه جاسر : ممعيش .

رجب : انت لسه متعرفش انا عايز كام !!!

رجب : ممعيش فلوس دلوقتي خاااالص .

رجب : بقي كده ؟؟!

جاسر : ايوه ، وياريت يا عمي تكلم بنتك تقولها تقعد في بيتها بدل كل شوية رايحة عند امها .

رجب " بسخط " : حاضر ، هقولها .


في شقة شمس

تعود شمس وعلي وجهها علامات الغضب الشديد والحزن والالم !!!

شروق : يالهوي !! مالك يا ماما ؟؟

شمس : مفيش حاجة يا حبيبتي .

شروق : لا يا ماما شكلك كنتي بتتخانقي مع حد او بتعيطي اوي !!!

شمس : قابلت واحدة صحبتي وكنت بحكيلها علي اللي ابوكي عمله معايا .

شروق : خلاص يا ماما يا حبيبتي كفاية بكا علشان عينيكي .

ثم فجأة تعلو اصوات زغاريد عالية بالقرب من المكان !!!

تفتح شروق النافذة فتسمع الزغاريد من اتجاة منزل شريف !!!

شروق : سامعة يا ماما ؟ الزغاريد دي من ناحية بيت عم ربيع !!

شمس : ايوه انا لسه مقابله مراته وانا جاية كانت بتعزمني علي خطوبة ابنها شريف .

شروق : شريفففف ؟!!!

شمس : ايوه هيخطب يوم الجمعة الجاية .

شروق : لييييه ؟؟؟

شمس : يعني ايه ليه يا شروق ؟ هيخطب زي اي شاب بيخطب .

شروق : شريف ...

شمس : انتي لسه بتفكري فيه يا بت ؟؟

شروق : لااا .

شمس : اومال فيه ايه ؟؟ زعلانة ليه كده ؟؟

شروق " بارتباك تحاول كتمان دموعها "  : مش زعلانة يا ماما ، انا مستغربة بس مش اكتر .

شمس : اوعي يا شروق ، اوعي يا بت تكوني لسه بتفكري فيه ؟؟ دي تبقي مصيب.ة ووقعة سودة !!!

شروق : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ؟!

شمس : بت يا شروق انا امك واكتر واحدة فهماكي ، انتي لسه بتفكري في شريف ده .

شروق : لأ يا ماما مفيش حاجة من اللي بتقوليها دي .

شمس : هقولك كلمتين يا بنتي ، انتي دلوقتي علي ذمة راجل ومعاكي طفل صغير ، لو فكرتي في شريف تبقي بتد.مري حياتك وحياة ابنك الصغير ده .

شروق : يا ماما انتي مكبرة الموضوع ليه كده ؟!!

شمس : علشان عارفاكي وعارفة انك كنتي بتحبيه زمان ، لكن احنا في دلوقتي انتي ليكي بيت و زوج و طفل وهو ربنا يسعده بعيد عننا .

شروق " بدموع " : ايوه ، ايوه يا ماما .

شمس : انتي شكلك كده !!! انتي كلمتيه يا بت ؟؟

شروق " بارتباك " : لااااا .

شمس : كدابة ، انتي كلمتيه ، باين عليكي .

شروق : لا يا ماما .

شمس : ابعدي عنه يا شروق ، لو كلمتيه تاني رجلك هتيجي في الغلط وهتبقي مصيب.ة سودة علي دماغك .

تفقد شروق سيطرتها علي دموعها و تنها.ر باكية !!!

تضمها شمس اليها : معلش يا بنتي معلش يا حبيبتي ، احنا اللي عملنا فيكي كده .

تزداد دموعها بشدة وتحاول شمس تهدئتها بلا جدوي !!!

شمس : خلاص بقي يا حبيبتي ، معلش يا حبيبتي ده نصيب .

شروق " ببكاء " : انا لازم اتطلق النهاردة يا ماما .

شمس : لأ اوعي ، كده هتخربي بيتك وابنك ده ملوش ذنب !!

شروق : وانا مش هقدر اعيش مع جاسر وقلبي مع شريف .

شمس : ولو جاسر عرف انك هتطلقي منه علشان شريف هيبهدل الدنيا وممكن يعمل فيكي وفي شريف حاجة !!! انسي يا شروق انسي يا بنتي .

شروق : ....

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع