رواية صراع القاسم بارت هديه بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية صراع القاسم بارت هديه بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
البارت ده هديه عشان زعلتو علي صابرين وانا مقدرش ازعلكم
---
البارت
قاسم: كان يجلس مع زياد ولده.
زياد: أبا عايز اجولك حاجه بس اخاف تزعل مني.
قاسم: له جول متخافش.
زياد: الصراحه يعني نفسي اشوف امي أصلها وحشتني جوي.
قاسم: حاضر من عيني شويه كده هشيع غفير معاك وتروحلها وبعد كده ابجا روح شجر عليها انته وخواتك.
زياد بفرحه: ربنا يخليك لينا يا حضرة العمده.
قاسم: اه يا بكاش بس اسمع امك اتجوزت ومش عايز يكون ليك صالح بجوزها.
زياد: ايه اتجوزت؟
قاسم: حجها يا ولدي.
زياد: خلاص معايزش اروح يعني مش كفايه هملتنا انا واخواتي كمان تتجوز.
لتدخل عليهم دهب.
دهب: والله انا مكانش جصدي اسمع كلامكم بس حسكم كان عالي، ممكن اتكلم معاك يا زياد يعني لو مش هتضايج مني؟
زياد: انتي عارفه اني بحبك وبعتبرك امي.
دهب: تحبني ماشي لكن مافيش حد زي الام، وده مش كلامي ده كلام ربنا.
زياد: بس هيا اتجوزت.
دهب: طاب يعني انته كت عايزها تعيش وحديها بعد كل اللي جري؟ لازم تزورها وتودها عشان ربنا يرضي عليك، وبعدين مين اللي حبلت فيك انته وخواتك وربتكم مش هيا بردك؟ شوف بجا تعبت فيكم كد ايه.
دهب: وبعدين لو هتروح انا عندي ليكم خبر حلو جوي، بس توعدني انك تروح تزورها.
زياد: خبر ايه؟
دهب: توعدني الاول.
زياد: خلاص اوعدك.
دهب: شوف ياسيدي، انت وخواتك جايلكم اخت في السكه.
قاسم: كده بردك تعرفي الواد جبلي؟
دهب: عشان هو اخوها وهو كمان اللي هيسميها.
زياد: الله انا كان نفسي يبجا ليا اخت واسميها زينب.
دهب: خلاص نسموها زينب، هاه هتروح تزور ماما؟
زياد: اه هروح دلوك نادم على الغفير يا أبا.
قاسم: حاضر بس متعوجش هناك.
زياد: حاضر هطمن عليها بس واجي علي طول، وبعد اذن حضرتك كل اسبوع اخد خواتي ونروحولها.
دهب: ربنا يكملك بعجلك.
---
في منزل صابرين
صابرين (بحزن): انا إيه اللي عملته ف نفسي ده؟ آخرتي بجيت خدامه لشويت الكلاب دول. حتي التلافون خدوه مني واديني بجيت عامله زي العبيد. هعمل ايه بس؟ مجدرش اجول لجاسم، لوعرف هيشمت فيا.
تسمع صوت زوجه لطفي.
زوجه لطفي: انتي يا زفته يااللي اسمك صابرين.
صابرين: نعم.
زوجه لطفي: غوري علي الجنينه اقطفيلي شويه فاكهه عشان الحمل مخليني هفتانه. غوري كده وانتي شكلك يقرف.
صابرين (بحزن): حاضر.
تخرج صابرين الي الحديقه لتقطف الفاكهه وهي تبكي.
يسمعها صوت زياد.
زياد: يا خاله يا خاله لو سمحتي نادميلي علي امي.
صابرين: زياد ولدي حبيبي اتوحشتك انته وخواتك جوي.
لينظر اليها زياد باستغراب.
زياد: معجوله انتي امي؟ ايه اللي عمل فيكي كده؟ وليه لابسه خلج مجطع؟
صابرين: اعمل معروف لو حد سمعك هيطينو عيشتي. جوزي ضحك علي وخد كل حاجه مني واتجوز علي وشغلني خدامه عند مرته وناسه، ومش بيوكلوني خالص، وخدو دهبي وخلجاتي، ولو شافوني باكل بيضربوني. اعمل معروف ياولدي خلي اي حد ياجي ينجدني حتي لو كان أبوك، انا عارفه أنه هيشمت في.
ليبكي زياد علي حال والدته.
زياد: انا هتصرف يا اما، ماعاش ولا كان اللي يمد يده عليكي.
---
في حديقه قصر قاسم
الجميع جالسين يتناولون الفاكهة.
حمزه: ايه يا نواره قلبي لسه برده ملكيش نفس؟
نواره: اه معدتي وجعاني.
دهب: عشان انتي حبله يا عبيطه.
حازم: ايه الرخامه ديه بقا؟
قاسم: رخامه ايه، واحده وحبله، مالك انته يا بارد؟
حازم: عشان فاتن كمان حامل وكنت عايز انا اخلف الاول وبعدين انتو.
قاسم: مبروك يا فاتن.
فاتن: الله يبارك فيك.
قاسم: وانتي كمان يا نواره مبروك.
نواره: يبارك ف عمرك يا اخوي.
قاسم: طاب ياله باركو لدهب عشان هتجيبلنا زينب إنشاءالله.
حازم: ده انتي طلعتي خبيثة اوي، ازاي متقوليش.
قاسم: جاتك الهم، إذا كت انا جوزها ولسه عارف دلوك. ليلي الف مبروك يا اولاد هتبجا جد.
عصام: ناديه هيه هبقا تيته تاني.
حازم: انتي سخنه يا نونه.
فاتن: تاني اللي هو ازاي؟
حازم: عشان عيال جاسم يا عبيط بيجولوها يا جده.
فاتن: عبيط، وجده اسمها تيته يا جاهله، ومتخلنيش اقوم اكسرك.
قاسم: طاب بس انته جرب تزعلها وشوف هيجرالك ايه.
حمزه: ده انا اعلقك.
عصام: عشان اكسر عضمك.
حازم: فيه ايه واحد ومراته.
ناديه: بنتي حبيبتي.
حازم: انتي حوله احجه انا اللي ابنك.
عصام: لاء فاتن بنتنا، مش عاجبك مع السلامه.
حازم: اه يا عيني عليك يا زوما كلهم عليك.
فاتن: حدش يجدر يجربلك وانا موجوده يا جلبي.
قاسم: شوف البت، عصام نطلع احنا منها احسن.
ليضحكو جميعا.
---
يدخل زياد وهو حزين ويبكي ليرتمي في حضن قاسم
قاسم: مالك يا حبيبي؟ حد زعلك؟ مجولت متروحش، شايفه يا دهب تلجاها مرضيتش تجابله.
زياد: له يا ابوي، امي حالها يصعب على الكافر.
دهب: كيف يعني؟
زياد: انا هجولكم.
قاسم: الراجل ميبكيش، امسح دموعك الاول واحكيلنا.
زياد: حاضر.
ليقص عليهم زياد كل ما حدث.
نواره: يا عيني يا صابرين.
فاتن: اتصرفو يا جماعه والله صابرين طيبه.
دهب: اعمل حاجه يا جاسم.
قاسم: طاب بعد اذن الجميع، الحريم يخشو جوه.
عصام: ياله يا بنات اسمعو الكلام.
ليتركوهم ويدخلو القصر.
قاسم: اسمع يا حمزه انا هجيبلك كل حاجه عن الواد اللي صابرين اتجوزته، وعايزك تشده علي الجسم، اكيد الواد ده نصاب.
حمزه: وهتعرف منين؟
قاسم: متشغلش بالك.
ليخرج قاسم ليكلف أحد الغفر بهذه المهمه.
قاسم: ساعه زمن وتجيبلي كل حاجه عنيه.
الغفير: حاضر.
ليدخل قاسم.
قاسم: الكلب يعمل كده ام عيالي؟ والله لاعرفه شغله.
زياد: امي لابسه مجطع يا أبا وبيضربوها، ديه يا عيني بجيت عامله زي السلايه من جله الوكل، اعمل معروف يا أبا اوجف جار امي، احب علي يدك.
قاسم: متخافش ياولدي، امك هترجع احسن من الاول.
تمر الساعه.
ليعود الغفير.
الغفير: يا باشا اسميه لطفي وبينصب لمؤاخذه علي الحريم، وتعرف حضرتك كريمه تبجا خالته.
قاسم: لطفي ايه؟
الغفير: لطفي مسعد العويل.
حمزه: اسم علي مسمي.
حمزه: هعمل اتصالاتي واشوف لو عليه قضايا.
قاسم: بسرعه يا حمزه.
ليتصل حمزه وبعد عشر دقائق ياءتيه الرد.
حمزه: شكرا يا باشا معلش تعبتك معايا.
ليغلق حمزه الهاتف.
حمزه: الحق يا حمزه، الواد عليه خمستاشر قضيه نصب.
عصام: تاخد قوه وتروح تجيبه علي القسم.
قاسم: تلجاه فاكر نفسه جاي يستخبي هنا.
حازم: انا هجيب الماءذون عشان بعد ميتقبض عليه يطلق ام زياد ويرجعلها كل حقوقها.
قاسم: معجوله يا حازم انته بتجول كده؟
حازم: الهزار هزار والجد جد ياقاسم، ولازم نقف جنب بعض.
حمزه: اروح انا.
قاسم: وانا ها اخد الغفر واطرد ناسه من البيت بعد ميتجبض عليه.
عصام: وانا هجهز اوراق التنازل عشان يتنازل عن كل حاجه خدها من ام زياد.
قاسم بامتنان: ربنا يخليكم ليا، فعلا ونعم العيله.
حازم: لو كانو اخواتك ومراتاتهم مش ف العمره كانو زمانهم عملو زينا واكتر، بس اللي عايزك تعرفه اننا اخواتك زيهم، يمكن الدم مش واحد لكن قسما بالله القلوب واحده.
قاسم: عارف والله.
---
وبعد ساعه كان حمزه قد قبض على لطفي وتم اقتياده الي القسم.
اما قاسم فذهب الي منزل صابرين ومعه الغفر ليطرد اسره لطفي.
قاسم: ياله يا زباله انته وهيا برا من هنا.
ام لطفي: ده بيت ابني.
قاسم: اه خده بالنصب من ام زياد، ياله يا غفير منك ليه ارموهم برا.
الغفر: حاضر يا حضرة العمده.
قاسم: فينك يا ام زياد؟
لتاءتي صابرين وهيا تنظر إلي الأرض.
صابرين: شوفت جرالي ايه يا جا، جصدي يا حضرة العمده.
قاسم: ولا يهمك يا ام زياد، ارفعي راسك، كل حاجتك هترجعلك وكمان هتلطجي من النصاب ده.
صابرين بفرحه: صح يا ابو زياد؟
قاسم: صح يا ام زياد.
وبالفعل تم طرد اسره لطفي وتم ترحيل لطفي الي القاهره لينفذ الأحكام التي عليه، وعاد كل شيء الي صابرين.
---
وبعد يوم طويل وشاق نجد زياد يدخل القصر ومعه والدته ليجدو الجميع جالسين يحتسون القهوه.
صابرين: حجكم علي انا اسفه للكل، وبالله عليك يا ابو زياد ابجا خلي عيالي يزوروني.
قاسم: هما هيجعدو معاكي علي طول يا ام زياد، بس هياجو يوم الجمعه يجضوه معانا.
صابرين: ربنا يبارك فيك ويسترك دنيا واخره.
دهب: ممكن اجول حاجه؟
قاسم: جوللي.
دهب: ممكن يا ام جاسم تاجي انتي كمان تجضي يوم الجمعة معانا.
نواره: وافجي يا صابرين عشان ناكلو مع بعض وتفتحي نفسي.
صابرين: ده بعد اذن ابو زياد.
قاسم: بيتك ومطرحك طبعا.
وهنا يسمعو صوت عالي جدا.
ناديه: ياربي ده اخوك المجنون جيه يا عصام.
دهب: ايه ده هو انا ليا عم يا عمتو؟
ناديه: اه بس أصله كان مسافر برا، وكلمني امبارح ونسيت اقولكم عشان كنا مشغولين.
ليدخل عليهم عثمان.
عثمان: السلام عليكم.
الجميع: وعليكم السلام.
عثمان: كده بردك محدش يجي يستقبلني ف المطار.
ناديه: الحق عليا، اصلي نسيت اقولهم.
عصام: حمدالله على السلامه، يارب تكون عقلت، تعالي اعرفك علي بنتي دهب وجوزها قاسم عمده البلد، ودول اخواته البنات نواره وفاتن متجوزين، ولا اختك وطبعا ديه ليلي انته عارفها.
عثمان: هو انا غيبت اوي كده؟ طاب ومين ديه معرفتنيش بيها ليه؟
قاسم: ديه ام ولادي.
عثمان: الله هو مش انته متجوز بنت عصام؟
قاسم: له ما احنا منفصلين.
عثمان: احسن برده، يعني هيا مش متجوزه؟
ناديه: لاء كان فيه حاجه كده ولسه مطلقه من جوزها التاني.
عثمان: تمام تمام.
قاسم: هو فيه حاجه؟
عثمان: اه انتو كلكم متجوزين وانا لاء، طاب متجوزوني ام زياد عشان ابقا زيكم، والحمدلله عروسه بعيالها عشان انا مبخلفش، ايه رءيك يا عروسه؟
عصام: والله لو هتقعد هنا وتتلم انا بعد اذنك يا اتمني ذلك.
قاسم: الرءي رءيها.
صابرين: انا لسه طالعه من مرار وحزن وهعيش لعيالي وبس.
عثمان: والله انا طيب، ولو افقتي تبقي عملتي فيا معروف، بصراحه اول ما شوفتك ارتاحتلك.
دهب: وافجي بجا ده عمي شكله جمر.
نواره: وافجي عشان نبجو كلنا مع بعض.
عثمان: لو وافقتي هاستقر هنا.
فاتن: جولتي ايه صابرين؟
الجميع: شكلها موافقه بس مكسوفه.
صابرين: أخلص العده بس.
البنات: هيه هيه.
لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا