القائمة الرئيسية

الصفحات

سكريبت _مالك يا يوسف بتبص في إيه؟ كامل وحصري لمدونة قصر الروايات

 

سكريبت _مالك يا يوسف بتبص في إيه؟ كامل وحصري لمدونة قصر الروايات 




سكريبت _مالك يا يوسف بتبص في إيه؟ كامل وحصري لمدونة قصر الروايات 





_مالك يا يوسف بتبص في إيه؟. 

_ولا حاجة بس كنت بتفرج على الناس يعني. 

_بتتفرج على إيه؟، شايفني عيل صغير قُدامك يا يوسف. 

_اووف عايز إيه يا أحمد ما تنرفزنيش اكتر ما أنا متنرفز اتهد. 

_لا ما أنا مش حاسيبك لو ما قولتليش بتبص على ايه ومتعصب على إيه كدا. 

_مفيش. 

_يوسف!. 

_الزفت إلي قاعد مع الانسة غرام دا يبقى مين؟. 

رفع حاجبهُ بأستغراب وبصلي بشك وبصيت على جهة إلي هو بيبص عليها بضيق وعصبية في الكافي بتاع الجامعة قاعدة وبتضحك مع واحد وايدها في اديه وبيأكلها من تحت النقاب من غير محد يلمحها ويشوفها. 

_أنت مالك؟.

سكت حسيته اتوتر وبص لي بضيق 

_مفيش بس هي مش متنقبة إيه إلي يخليها تقعد مع راجل غريب. 

_وإيه إلي عرفك أنه غريب؛ ما يمكن أخوها يا يوسف. 

_لا مُش أخوها؛ أخوها صغير في ثانوية. 

_وأنت إيه إلي عرفك؟ 

_أنت بتستجوبني يا أحمد. 

_لا بس مِستغرب إنك بتعرف كُل التفاصيل دي عنها. وإيه إلي مضايقك بس تقعد مع إلي عايزة تقعد معاه هي حُرة يا أخي. 

غمض عيونو بقوة بيحاول يكتم غيرتهُ إلي بانت في ملامحهُ وتصرفاتو وحركتو الزيادة شوية ويروح يكسر إيد الشب لا هو عايز يقتله. 

قامو من مكانهم بهدوء واختفو بين الطُلاب والتجمعات. 

يوسف حس بخُنقة وعيونو ابتدت تدور عليها بس أستغفر ربه وبيحاول يغض بصره عنها وعن غيرها بس ما قدرش يمنع قلبو من أن ينبض لهآ ويحبها.

_سرحت فين يا يوسف أنا بتكلم معاك؟. 

_ها، آسف ماخدتش بالي كنت بتقول إيه. 

_ولا يهمك يا سيدي كنت بقولك محاضرتك باقي لها 10 دقائق تشرب قهوة في الكم دقيقة دول. 

_لا شكراً هاشرب بعد المحاضرات. 

_أوكي تمام أنا هكلم الشباب عشان نروح نلف شوية ونطلع من جو التدريس والقرف دا. 

_لا مليش مزاج اطلع النهاردة روح أنت مع الشباب وأنا هروح البيت. 

_ليه كدا بس؟... أنت مش إمبارح قلتلي خلينا نطلع مع الشباب بكرا إيه إلي الحصل علشان تغير رأيك. 

_مليش نفس يا أحمد الله... بص أنا مش طايق نفسي دلوقتي عندي محاضرة وعايز اعديها بخير من غير دوشة ولا زن روح أنت انبسط أما أنا مش عايز اطلع ماشي، بتمنالك يوم سعيد. 

وقام مِشي من قُدامه بضيق باين في ملامحه دخل القاعة وهو بيبص على كل الطلاب لحدي م عينهُ جات عليها، كالعادة عينيها في الأرض مُش بترفعهم وهو كالعادة لمن يشوفها بيتشتت تركيزه وبيقاوم نفسه ما يبصلهاش كتير أو يركز معاها طول المحاضرة اتلفت على السبورة وبدا المحاضرة كان المرة دي باينة في وشو علامات الضيق كل مرة يغمض عينيه يفتكر وقت ما كانت قاعدة مع الراجل بيضحكو وبياكلها بأديه حاسي بنار قايدة في قلبو  . 

_آنسة غرام.

_نعم.

_ممكن اسألك سؤال.

_ آه اتفضل يا دكتور.

_مين إلي كُنتِ قاعدة معاه الصبح في الكفتريا، وكان بيأكلك بأيده.

_ هو يبقى أبن خالتي.

_ أنتِ مِش مُنقبة ملتزمة إيه إلي يخليكِ تخلي أبن خالتك يمسك إيدك وتضحكو كمان في مكان عام؟.

_ آه ماهو اصل هو أبن خالتي واخويا بالرضاعة في نفس الوقت يا دكتور، وبعدين مع احترامي ليك لكن ملكش حق إنك تتكلم معايا بالطريقة دي وكأنك بتتهمني في ألتزامي أنا عارفة حدودي مع اي راجل أجنبيّ عني وبعرف كمان اتعامل معاهم إزاي،يعني مستحيل إني أقعد مع راجل مِش من محارمي.

_ أنا آسف بجد مش قصدي حاجة واللَّهِ بس استغربت أوي ومعرفتش أنه هو اخوكِ بالرضاعة.

_ وحضرتك أهو عرفت عن إذنك.

_ ثواني يا غرام.

_ نعم.

_ ممكن رقم والدِك؟

_ليه؟.

_أصل عندي عندو أمانة وعِرف يحافظ عليها فعايز ارد امانتي ليا خلاص.

_________________________.

_واللَّهِ يا عمي أنا طالب ايد بنتك غرام على سنة الله ورسوله.

_ وأنت تعرف غرام منين؟.

_أنا المعيد بتاعها وعجبني فيها التزامها وحيائها واللَّهِ يا عمي مفكرتش في يوم إني أدخل معاها في الحرام أبداً،أول ما اعُجبت ببنت حضرتك جيت أخطُبها مِنك أنت مربي بنتك.تربية كويسة أوي واللَّهِ وحبيت أدخل البيت من بابه.

_طيب يأبني الله يبارك فيك،عايز أسألك كم سؤال.

_ اتفضل يا عمي أسأل أي سؤال وأنا هجاوب.

_حافِظ كم جُزء من القرآن.

_ 27 جُزء يا عمي وبدور على مركز تحفيظ اكمل حفظي فيه.

_اللهم باارك،طيب الصلاة.

_كلها في المسجد الحمدُ لله.

_معاملتك لوالديك وكمان بتصل الرحم يأبني.

_ أمي متوفيا ربي يرحمها،أبوي عايش وببره الحمدُلله عمري ما عليت صوتي عليه ولو حصل باخذ العفو منو وبتصدق،وأهلي الحمدلله كل جمعة بطل عليهم.

_ عجبتني يأبني مبدئياً أنا موافق ولكن الرأي رأي البت.

_بس يا عمي ملكش اسألا تانية؟.

_ آه مالك اتخضيت كدا.

_ليه مسألتش عن دخلي والبيت والحاجات دي. 

_ما أنا جايلك يأبني المهم عني جانبك الديني ومادام أنت تعرف ربنا فأكيد مش هتقصر من بنتي في حاجة طلب صغير إنك تتقي ربنا فيها. كأي اب الصراحة بتمنى أنه بنتي تعيش حياة سعيدة تعيش ملكة لكن أنا مقدر الظروف بس طالب منك طلب أنه بنتي متهونش عليك وتكسرها في يوم. 

_عُمري ما حأعملها دي وصية الرسول ومن ضلعي يا عمي حأحافظ عليها جوا عيوني. 

_الله يبارك في عُمرك يا أبني جيب باباك وتعالو يوم الجُمعة منها أخذ وقت أعرف عنك أكتر ومنها البت تستخير. 

_خير يعمي عن إذنك. 

خرجت من هناك متلخبط الاحاسيس بين إني متوتر وخايف أنها ترفض وبين أنه فرحان أنه أبوها وافق بيا، روحت البيت وكلمت ابويا ووافق أنه نروح الجُمعة نقرأ الفاتحة، حاسي أنه الخمس أيام دول كتيرة أوي. 

وسبحان الله مضو الخمس أيام بس ببطئ. جا اليوم الموعود كُنت متوتر أوي ولكن كان في شويه أمان في قلبي يمكن علشان دعيت في قيام الليل كتير أنها تكون من نصيبي... 

وصلنا وضيفونا وبعد سلام وكلام بين أبوها وابويا أبوها أخذ نفس طويل وبص لي بكسرة وحُزن بلعت ريقي بتوتر وبصيت لابويا لثواني ورجعت بصيت لعمي. 

_ها قولي جوابها.

_أنت عارف يأبني إني حبيتك أوي واللَّهِ وما انكُرش ذلك وقولتلك كمان الرأي رأي البت مُش رأي. 

_ااه يا... ع.. مي. 

_بس يعني مُش عارفة اقولهالك إزاي. 

_قول يعمي ابوس ايدك بلاش توترني. 

_غرام يأبني مُش...

بهظر بهظر الواد عايز ينفجر من التوتر هيّ موافقة يأبني. 

كلهم فضلو يضحكو على منظري كُنت بستوعب هو قال إيه؟.. 

خلاص وافقت..فِضلت أبُص لهم وعنيا بتضحك بفرحة.. عمو طلب مني أنه أشوفها نظرة شرعية بس انا رفضت مادام في قبول بينا أصلي قريت قبل كدا أنه مادام في قبول مفيش داعي للنظرة الشرعية غير كِدا خُفت من أن أتفتن بيها أو حتى نظرتي تتغير ليها في النهاية أنا راجل وممكن عدم غض البصر دا يدخلني في متهات أنا مُش قدها... 

شهرين ونُكتب الكِتاب طلبها هي علشان تخلص إمتحانات السمستر وفي الفترة دي محصلش بينا أي كلام خالص التزمنا بضوابط الخُطوبة، محبتش أنه الوث حبي بكلام ملهوش فايدة وأكيد إذا نيتنا الخير الشيطان شاطر في أنه يلعب بينا ونتبع الشهوات فنخسر بعض ونخصر دينا واخلاقنا.... 

______________________________

[بعد مرور شهرين]... 

"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير. اللهم اجعله عقدًا مباركًا تنعمان به في الدنيا والآخرة. آمين."

سمعت الجملة دي من المآذون وأنت قلبي بينطط هي خلاص بقت مِراتي فضلت مِبحلق في الموجودين وبعدها ابتدت المباركات جا أحمد يرخم علي وزقني. 

_طلعنا عاشقين. 

_طب مفيش مبارك ليكم يأحمد. 

_مبارك يا عم الولهان واللَّهِ بفتكر اليوم داك أقعد اتضحك كنت بتطلع شرار يأخي وتقولي مفيش. 

_ما اعمل إيه فور دمي الموقف بس اتوضح خلاص. 

في وقفتنا ظهر عمر اخو غرام بالرضاعة جا وقف وسلم عليا بحرارة. 

_مُبارك لك يا غالي ربنا يهينكم ويرزقكم زرية صالحة. 

_اللهمَّ آمين يا رب عُقبالك كِدا. 

_آمين واللَّهِ بدور على بنت الحلال اللي تكملني ومش لاقيها. 

_أنا كمان كُنت ذيك واهو لقيت غرام. 

_يا ترى هلاقي واحدة زي غرام. 

_حتلاقي يا عُمر حتلاقي أن شاء الله  . 

خلاص تمت المباركات وبقى وقت العريس يشوف عروستهُ خدوه على غرفة غرام إلي كانت لابسة فُستان أبيض طويل ومعاه طرحة كبيرة مِحلياها وعاملة ميكاب هادئ خلاها تنور يعني كانت حِلوة أوي... 

عنيها كانت على الأرض بكسوف ومُش قادرة ترفع عنيها... قرب منها بهدوء وبص لملامحها بأعجاب باس جبينها برقة وحُب وضحك ضحكة خفيفة... 

_الحمدُ لله إني مافي وافقت على النظرة الشرعية كُنت حأُفتن بطريقة وحشه خالص. 

مِبارك علينا يا غرامي واوعدك أكون الزوج الصالِح ليكِ ومأتعبكشِ في مُعاشرتي، حأكون زي ما تتنمي وأكتر وحأحُطِك جوا عيوني. 

_ﷲ يبارك فيك، وأن شاء الله حأكون الزوجة الصالحة ليك بإذن الله. 

_تعرفي إني بحبك يا مُنقبتي. 

_وأنا كمان يا دكتوري ♡•

_تمت ❤. 


تعليقات

التنقل السريع