القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل الثالث عشر 13بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية صراع القاسم الفصل الثالث عشر 13بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات






رواية صراع القاسم الفصل الثالث عشر 13بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات




#سلوي_عوض

#صراع_القاسم 

بارت 13

عفاف: تنظر إلي الطعام الله شكله حلو جوي

صابرين: امال لو دوجتيه هتجوللي ايه اجعدي بجا

لتجلس عفاف لتتذوق الطعام

عفاف: ايه الوكل اللي يعمر النافوخ ده

صابرين: مش وكل بيت العمده يعني وكل متكلف


اما حليمه هاهيا تتحدث الي هدي

حليمه: بت يا هدي اطلعي شوفي المغدوره عفاف عوجت فوج ليه

هدي: بتاءفف اديني طالعه

لتصعد هدي

هدي: يخرب مطنك منك ليها حماتكم عايزاكم وانتو ولا علي بالكم وشغالين طفح

عفاف: سيبك منيها وتعالي كلي معانا

هدي: اكل ايه بس بجولك حماتك شيعتني اشوفك عوجتي ليه

صابرين: والله لو ما كلتي هتندمي

هدي: والله انا جعانه بس العجربه اللي تحت ديه

صابرين: كبري مخك واجعدي استنو كمان هفتحلكم ساجع

هدي: ربنا يسترها علينا من ام اربعه وأربعين

لتتذوق هدي الطعام

هدي: له بجا ده انا اجعد عشان اخد راحتي


اما حليمه فكانت تتحدث الي نواره

حليمه: هما حريم خواتك مالهم كل ما أشيع واحده تروح تموت

نواره: وانا ايش عرفني اطلعي يا احلام شوفيهم

احلام: حاضر


وبالفعل تصعد احلام أيضا لتدخل قاعه صابرين

عفاف: بت حلال اجعدي كليلك لجمه معانا

احلام: انتو جاعدين تاكلو وحماتكم جالبه وشها علينا وجالتلي اطلعي شوفيهم اتاءخرو ليه ياله معايا ديه هتسود عيشتكم

عفاف: طاب اجعدي بس كلي وهمليها تخبط رأسها ف الحيط اللي كانت مستجويه علينا بيه غار ف داهيه يعني مش هتجدر تعمل حاجه

احلام: علي رءيك وسعي يابت خليني اكلي لجمه الا انا مهفته من الجوع

صابرين: ايوه كده اجعدو وخليها تتفلج


اما حليمه كانت تتحدث الي نواره

حليمه: هو فيه ايه فوج كل ما ابعت واحده تتركن فوج

نواره: اطلعي شوفيهم انا راسي وجعاني وهنام يوم غريب كله نصايب

حليمه: اطلعي يا اختي موراكوش غير وجع الجلب جاتكم كريره تاخدكم كلكم

نواره: بطلي دعيه علينا حرام عليكي انتي ايه مش كفايه اللي احنا فيه

حليمه: اكتمي يابت انتي انا هطلع اشندل عيشتهم


لتصعد حليمه لتجد زوجات اولادها يتناولون الطعام

حليمه: الله اكبر انتو جاعدين تطفحو جومي فزي انتي وهيا منك ليها

عفاف: لما نخلصو وكل اجعدي يا حماتي دوجي معانا ده وكل جميل ومتكلف

حليمه: اخرسي يابت انتي وغوري من جدامي وخدي سلايفك معاكي

عفاف: له لما نخلصو وكل الاول

صابرين: كتي عايزاني ف ايه يا حماتي

حليمه: انتي عارفة ياصابرين انك غاليه عليا واغلي من بتي كمان

لتضحك صابرين

صابرين: اه ما انا عارفه

حليمه: طاب اعملي معروف الحكومة خدت جوزك والمحامي عايز نص مليون عايز النص مجدم والباجي بعد البراءه

صابرين: بتمثيل والحكومه خدته ليه

عفاف: أصله بيتاجر ف المخدارت ياسلفتي

صابرين: يعني مجوعينا ومشربينا المرار ومعيشينا ف الشح وبتعدو علينا اللجمه وانتو بتتاجرو ف المخدارت وتلجاكي انتي المعلمه الكبيره له وايه يا سلايفي عايزه ابوي كمان يدفعله نص مليون

حليمه: مش جوزك ابو عيالك وعيب عليكي لما تجوللي كده

عفاف: ايوه اتمسكني واعملي حالك طيبه وانتي عجربه كبيره

صابرين: بس يا عفاف اسمعي يا حليمه انا هروح بيت ناسي

حليمه: بفرحه شاءالله يخليكي انا جولت انك بت اصول

لتضحك صابرين

صابرين: جوز مين اللي اوجف جاره ده شربني المرار كله بخيل ف كل حاجه ده انا لولا عز ابوي كان زماني بجيت جلد علي عضم انا همشي وخلي ولدك يبعتلي ورجتي علي بيت ابوي العمده

حليمه: اعملي معروف جاسم هيضيع

عفاف: طاب متطلعي من تحت البلاطه ونجي ولدك

حليمه: من فين انا محلتيش اي حاجه خالص جولتي ايه يا صابرين

صابرين: انتي مبتفهميش بجولك ورجتي توصلني

عفاف: واسمعي بجا يا حماتي من دلوك وجاي هنعملو اللي احنا عايزينه وانتي تجعدي من غير نفس فاهمه ياتاجره المخدرات


حليمه: والله عال جوي الجوالب نامت والنصاص جامت

عفاف: متخلنيش اجوم اعرفك مجامك

حليمه: طاب اصبري علي انا مخليت ولدي يطلجك ويرميكي

عفاف: ولدك خاتم ف صباعي متتهدي بجا

حليمه: عشان خاطر عبالك ياصابرين

صابرين: شوف المراة البارده جولنا له وانزلي بجا سديتي نفسي وله اجولك استني انا هتصل بابوي

حليمه: بفرحه ايوه كده جدعه بتي


لتتصل صابرين بوالدها

صابرين: أبا شيعلي عربيه عشان الم حاجتي فيها عشان هااجيك اصل جاسم طلع تاجر مخدرات كبير جوي والحكومه خدته

العمده: يبجا لازم يطلجك أنا هروحله المركز ومعايا الماءذون عشان يطلجك وهاتيى عيالك معاكي

صابرين: حاضر يا أبا

صابرين: سمعتي انا فتحتلك السماعه عشان تسمعي الحديت

حليمه: خلاص بجا وجاسم ولدي ربنا يتولاه


اما في منزل والده عباس المهجور بدءت دهب تتحرك

دهب: يا ابوي انا مال راسي تجليه جوي كده

لتفتح دهب عينيها

دهب: ايه المكان ده وانا ايه اللي مكتفني كده

لتنظر حولها لتجد فاتن

دهب: ايه ده ديه فاتن ومتكتفه بردك

دهب: يا ناس يا اللي هنا مين اللي عمل فينا كده انا اخر حاجه فاكراها اني كت رايحه اجيب فلوس حليمه من اخوها يمكن حراميه طلعو علينا عشان الفلوس


لتنده بصوت عالي

دهب: انتو يا اللي هنيه

ليدخل عباس عليها

عباس: ايه يابت انتي بطلي زن

دهب: عباس ايوه انته عباس

دهب: ايه انا كده فهمت ديه لعبه لعبتها انته وحليمه علي

لينظر اليها عباس نظره مريبه

عباس: يخرب مطنك ده انتي طلعتي حلوه جوي

دهب: احنا ف ايه بس فكني فكني لاحسن اصرخ والم الناس عليك

عباس: صرخي براحتك احنا ف الهو

دهب: اعمل معروف يدي وجعتني

عباس: الله يخربيتك يا مهران جولتلك متشيلش اللزجه من علي خشمها هيا والبت التانيه جولتلي جدامهم لبكره علي ميفوجو

دهب: طاب انته عايز مني ايه

عباس: انا مش عايز حاجه لما تاجي ستك حليمه تتصرف معاكم

عباس: بس جوليلي انتي حلوه جوي كده ليه انا هتصل بحليمه وهيا تجوللي اعمل ايه


ليتصل عباس بحليمه


عباس: البت البيضا فاجت اعمل ايه

حليمه: هملني دلوك جاسم ولدي الحكومه جبضت عليه وطلعو مخدرات من مكتبه

عباس: اه ديه لعبه عاملاها انتي وولدك عشان متدونيش فلوس

حليمه: انته حمار وغبي كمان يعني ولدي هيلبس نفسه ف جضيه كبيره زي ديه عشان فلوسك

عباس: ما انا مش عارف بجا هتاجي ميته انتي

حليمه: الصبح ها اجيك بس اوعا البنته يهربو منيك

عباس: له متخافيش هتجيبي الفلوس معاكي

حليمه: مش دلوك اصبر كده كام يوم وهديلك اللي انته عايزه

عباس: إن كان كام يوم ماشي نصبرو

حليمه: اجفل بجا اما اشوف هتصرف كيف ف موضوع جاسم


لتغلق حليمه الهاتف مع أخيها لتجد اشرف


اشرف: اما مها حليمه في حاجه

حليمه: كتي بتكلمي مين

اشرف: ده خالك انته عايز حاجه

اشرف: اه تعالي كلمي عبدالسميع

حليمه: عايز ايه

اشرف: تعالي كلميه وانتي تعرفي

حليمه: اديني جايه معاك


لتذهب حليمه لتجد عبدالسميع جالس مع اولادها


عبدالسميع: البجيه ف حياتك يا ام جاسم

حليمه: وهو فينه جاسم بس

عبدالسميع: انا رايحله زياره بكره وهجومله اكبر محامي ف البلد ومن مليون لعشره متشليش هم انتي بس

حليمه: طاب خد حد من خواته معاك

عبدالسميع: له مينفعش هتصعب عليه نفسه لو حد من خواته شافه ف اللي هو فيه

اشرف: كلامك صح يا معلم


اما قاسم فكان في محبسه يفكر


قاسم: يا تري مين اللي عمل فيا كده بس محدش بيدخل مكتبي غيري


ليتنهد قاسم


قاسم: ياتري الناس بيجولو عليا ايه بس ربنا شاهد اني بريء وعمري معرف المخدرات ولا اعرف طريجها بس غريبه ليه مافيش حد من خواتي جاه ورايا ولا حتي ساءلو عليا ليقول انته السبب يا جاسم جسوتك عليهم وحرمانك ليهم من أبسط حجوجهم يخليهم ميفكروش فيك وجايز كمان يكونو فرحانين فيك


تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع