القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحلة عذاب الفصل الثامن والثلاثون 38بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية رحلة عذاب الفصل الثامن  والثلاثون 38بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية رحلة عذاب الفصل الثامن  والثلاثون 38بقلم اسماء العذب حصريه في مدونة قصر الروايات 



38


"جلّ الَّذي سَمّاك أحمَد واصطَفاكَ

عَلىٰ البَريّة أن تَكون رَسُولا" ﷺ 


مروه خلصت أخيرا ورجعت الاوضه اللي قاعده فيها 

كانت هلكانه من التعب حرفيا 


بصت لبنتها لاقاتها ساكته ولسه بتحرك ايديها ورجليها حاجه بسيطه وبتفرك مع نفسها 


خرجت بره الاوضه وقربت من باب البيت بتردد أول ما رنت الجرس معداش ثواني وكانت منال فاتحه بسرعه 

وهي بتمد ايديها وبتتكلم بلهفة 


:هاتي الفلوس اللي اشتغلتي بيها 


مروه جابت طرحتها علي جنب وحلت العقده اللي فيها واللي رابطه فيها الفلوس وخرجتهم وادتهم ليها 


منال اخدت الفلوس بعيون بتلمع وبقت تعدهم بلهفة 

بصت لمروه أول ما خلصت واتكلمت بضيق 


:ناقصين تلاتين جنيه ودتيهم فين

 

مروه بغلب 


: ماهم كانوا يادوب حق المواصلات..مش انتي قولتي إني اخد مواصلات عشان متأخرش علي الزباين والحق ..والثلاثين جنيه دول هم اللي صرفتهم 


منال بضيق 


:وهي السنيورة ركبت أوبر عشان تصرف تلاتين جنيه مره واحده..ده ايه الهم ده 


سكتت وبصتلها تاني واتكلمت بشك وهي بترفع صباعها في وش مروه 


: بت انتي  إوعي تكوني بتخنصري من ورايا..ده انا اخلي علي يوديكي ورا الشمس 


مروه بلعت ريقها لما جابت سيره علي واتكلمت بخوف وهي بتهز رأسها بنفي

 

:لا والله العظيم ما بعمل كده ..هي يادوب حق المواصلات مش اكتر ..وبعدين دول اكتر من ألف جنيه اللي معاكي وانا روحت اربع بيوت النهارده وكل بيت في مكان شكل ..عشان كده اخدت مواصلات كتير 


منال بصتلها واتكلمت بتفكير 


:خلاص من بكره اخليكي تروحي البيوت اللي في مناطق جنب بعض او في حته واحده عشان توفري في المصاريف شويه..ولا هو عشان قولتلك تركبي مواصله هتسوقي فيها وتتعوجي علينا..لا اصحي انتي هنا بتعملي بلقمتك وبس ..مش كفايه علي حبيبي ربنا يحميه راح للواد اللي كنتي متجوزاه وفضل فوق رأسه لحد ما خلاه يكتب البت بنتك دي بأسمه وإلا من غيره كانت هيتقال عليها بنت حرام ومن غير حتي شهادة تقول مين ابوها ..بس علي راح استسمحه  اتحايل

عليه لحد ما وافق بشرط أنه يدفعله فلوس وهيعمل كده وعلي متأخرش ودفع عشان يسجل البنت بأسمه وهي اصلا مش معروف مين أبوها 


مروه بصتلها بتعب ومقدرتش تتكلم ومن جواها متأكده إن ده محصلش ..علي ومنال عمرهم ما يدفعوا جنيه واحد ليها ولا لبنتها ..لكن كلماتها الأخيرة اللي بتقول إن البنت مش معروف مين ابوها خلتها تحلف وهي بتنزل علي ركبها بأنهيار 


:والله العظيم بنته ..والله بنته وملهاش اب غيره 


سكتت شويه وبعدها وقفت وهزت رأسها واتكلمت بنفي وحقد وهي بتجز علي أسنانها 


:لا ..لا دي مش بنته ..دي بنتي انا لوحدي ومحدش يقدر ياخدها مني لا هو ولا غيره..خليه يقول اللي عاوزه..المهم إني عارفه انها بنتي وحته مني ومن روحي 


منال بصتلها بغضب من كلامها وخافت تقوي اكتر واكتر 

افتكرت لما مكنتش تقدر ترفع عينها فيها او ترد عليها 

لكن دلوقتي بترد عليها الكلمه بعشره وبتبجح فيها 


كانت منال بتقول كده في بالها وهي شايفه مروه بتدافع عن بنتها وعن نفسها من تهمه باطله 


افتكرت كلامها مع علي وأنهم لازم يشوفو حل عشان يكسروا شوكتها وترجع زي الأول ولحد دلوقتي بيدورا علي حاجه 

رفعت عنيها واتجاهلت كل اللي قالته 


بصتلها واتكلمت بقرف 


:بكره تيجي البيت من طلعه النهار عشان تشوفي الشغل اللي وراكي هنا ..البيت محتاج نضافه والغسيل متكوم ومالي الغساله والبيت عاوز ترويق 

واعملي أكل يفتح النفس ..هتلاقيه مكتوب في ورقه علي التلاجه 


سكتت وحذرتها 


:وحسك عينك تمدي ايدك علي حاجه من غير إذن ..هتلاقي المفتاح في مكانه اللي عرفاه افتحي وادخلي 


مروه بتردد 


:طب ما ادخل انام جوه بدل ده كله 


منال بسخرية 


:ابقي نامي جوه بكره ..هبقي اقول لعلي حبيبي واستسمحه عشان يرضي ويرحمك انتي والبت دي من إلاوضه الضلمه الكوحيتي اللي مرميه فيها 


كانت لسه هتدخل بعد ما كملت كلامها لكن مروه نادت عليها وهي بتطلب 


:طب ينفع ادخل استحمي واغسل الهدمتين بتوعي انا وبنتي 


منال بصتلها بقرف واتكلمت هي وبتقفل الباب 


:بكره ابقي اعملي ده كله ..مش لازم تنضفي النهارده..قال يعني البعيدة نضيفه اوي 


قالت كده وقفلت الباب في وشها 


.....


تاني يوم مروه صحيت بدري كالعادة..كان يادوب أول خيط من خيوط النهار بيظهر في السما 


اتعدلت من نومتها واخدت البنت براحه لانها كانت نايمه ودخلت البيت سندتها علي الأرض في ركن بعيد شويه 


عن المطبخ وراحت عشان تحضر الفطار والغدا وتخلص خدمه البيت قبل ما حد يصحي 


كانت حرفيا عامله زي النحله وبتتحرك بسرعه عشان تلاحق الشغل بحد ما خلصت 


في القوت ده منال كانت صحيت وخرجت تبص علي مروه لاقتها قامت بالشغل كله وقربت تخلص 


عشان كده راحت تكمل نوم لحد ما المنبه يرن 

وعلي الساعه سبعه كانت خارجه من الاوضه 


لاقت مروه جهزت كل حاجه ورصت الفطار علي السفره. وماسكه بنتها بتلاعبها 


منال بهمس وراحه


:اخيراااا ..رجعت أميرة زي الاول من غير مرمطه ولا بهدله ..وفوق ده كله معايا فرخه دهب 


بعد ده كله مروه فطرت وخرجت وعدت علي البيت اللي في المكان ولمت فلوس عشان تشتري طلبات البيوت 


ومن بعدها راحت لشغل العادي وهو انها تروح تنضف البيوت ..لكنها مكنتش تعرف إن حياتها بتمهدلها حياه جديدة 


..... 


عاصم كان في مطعم علشان عازم سلمي علي العشاء 

كان مكان فخم جدا ومش بيروح له غير الناس الهاي كلاس بس 

كان لابس ومتأنق احلي بدله عنده 


كان شكله يخطف وريحه برفانه جايبه لأخر المكان

كل شويه كان بيبص في الساعه ويرفع رأسه للباب يشوفها وصلت ولا لا 


اتنهد بتوتر وهو بيكلم نفسه 


:لو كانت وافقت تيجي معايا كان زماني مختصر الوقت ده كله ي..


بلع باقي كلامه لما لاقاها داخله عليه 


عاصم حرفيا وقف وتنح من شكلها ومن طلتها اللي تهوس اي حد 

لدرجه إن كل عيون الرجاله اللي في المكان كانت هتطلع عليها 

كانت لابسه فستان فضي فاتح مزخرف بطريقه بديعه 


وشعرها اللي غيرت لونه وقصته..كان طويل جدا ولونه أسود..لكنها صبغته وقصت منه 


وقفت شويه تبص علي عصام ..لكنها لاقته واقف متنح من هيئتها وسرح في عالم تاني 


قربت منه وهي مبتسمه 


سلمي ببسمة


:حبيبي معلش اتأخرت عليك

 

عاصم لسه متنح في شكلها ومش بيرد 


سلمي ابتسمت بثقه في هيئتها واتكلمت ببراءة مصطنعه 


:فيه يا عاصم بتبصلي كده ليه ..شكلي وحش 


عاصم بأنبهار 


:شكلك ساحر ..هو انتي متأكده إنك بني ادمه زيينا عادي مش حوريه من الجنة 


سملي ضحكت وعملت نفسها مكسوفه ومردتش 


بصت حواليها علي المطعم وعلقت 


:حلو المكان هنا ولطيف ..وتحسه سمبل كده في نفسه واحىي حاجه انه مش بيجي له غير الناس التري شيك 

اللي هم إحنا طبعا 


ميعرفش ليه اول ما قالت كده افتكر مروه اللي مكنتش مصدقه نفسها وهي جايه معاه لمطعم الناس العاديه 


وكانت طايره حرفيا من كتر ماهي مبسوطه 

افتكر كلمتها لما روحت ووقفت علي الباب 


:ده احلي يوم في حياتي 


عاصم فاق من شروده ونبه نفسه


:ايه اللي انت بتقوله ده يا عاصم وبتفكر فيه .. مبقاش غير مروه الخدامه اللي تفكر فيها ..ايش جاب لجاب..انت دلوقتي قاعد مع سلمي بنت الحسب والنسب مش واحده بتخدم في البيوت وتلبس وتاكل بواقي الناس 


فاق من شروده وابتسم بصعوبه لسلمي وبقي يسمع كلامها 

شاورت علي خاتم في أيدها وبقت تتكلم بغرور


:الخاتم ده خالتو جابته ليا في عيد ميلادي اللي فات 

مش متخيل يعمل كام 


شاورت علي فصوص صغيره فيه وكملت 


:ده كفايه فصوص الالماظ اللي فيه دي ..هي صحيح صغيره بس كفيله تعمى ثروه ..


سكتت واتكلمت بحب وحنان 


:خالتو دي حنينه اوي اوي ..مسكينه اتجوزت مرتين وربنا ما اردش انها تخلف عشان كده اعتبرتني بنتها وده مش مجرد كلام ..دي شيفاني بنتها فعلا وعمرها ابدا ما حسستني غير كده ..وانا بقيت احب اقولها يا ماما ..عشان متحسش ان حاجه نقصاها ..


نبره صوتها اتغيرت وهي بتتكلم 


:بعدين إحنا بنجيبها تقضي معانا يومين من فترة للتانيه عشان انت عارف الفيلا اللي عايشه فيها مفهاش حد غير الخدامه وبتروح اخر اليوم ..فيلا طويلة عريضه قاعده فيها لوحدها 


عاصم حب يهزر معاها عشان يمهد للي جاي 


:في اييه يابنتي انتي بتحسديها ولا ايه 


سلمي اتكلمت بسرعه وهي بتهز رأسها 


:ايه ..لا طبعا انت بتقول ايه ..اكيد مش هعمل كده بقولك دي خالتو ..دي حبيبتي ..انا أصلا بقولك إني بناديها ماما من كتر حبي ليا تقوم تقول إني ب..


عاصم بضحك


:في ايه يابنتي هو انا اتهمتك 


سكت وكمل بمراوغه 


:اومال لو عرفتي اننا قريب هيكون عندنا فيلا زي بتاعه خالتك اللي هي في مقام مامتك 


سلمي بصتله واتكلمت بعدم تصديق 


:عاصم انت قولت ايه ..فيلا ايه دي اللي هيكون عندنا زيها ..


عاصم ابتسم واتكلم بحنين 


:ايوه هيكون ..فاكره لما كنا مخطوبين أول مره ..وكنتي نفسك تسكني في فيلا ..عشان كده انا روحت اشتريت واحده وكنت واخد قرض عشان اسدد حقها وكنت مخليها مفاجأة وكنت هكتبها بأسمك 


سكت وبسمته اختفت 


:بس اللي حصل منع ده كله يحصل ..بس خلاص ده كله من الماضي ..خلينى دلوقتي في اللي جاي ..خلينا في حياتنا اللي جايه مع بعض ..وانا لسه عند كلمتي ..الفيلا هتكون بأسمك ..أول يوم لينا هناك العقد هيكون في ايدك 


سلمي محستش بنفسها غير وهي بتهجم علي عاصم بالاحضان وبتصرخ بفرح 


حضنته  وهي بتبوس خده بفرحه وبتصرخ 


:بحبك بحبك بحبك بحبككككككككك ..


بعدها عنه بعد شويه وهو بيضحك


:يا مجنونه ..الناس بتتفرج علينا 


سلمي بفرحه


:اعمل ايه ..انا مقدرتش اسيطر علي نفسي ..اول ما سمعت كده حسيت إني طايره من الفرح 


عاصم فرح لفرحتها وسلمي سألت بلهفة 


:وهنسكن فيها إمتي 


عاصم ببسمة 


:هي لسه محتاجه تشطيبات عشان انا من بعد اخر حاجه حصلت بينا وانا نسيتها مع الوقت ..بس دلوقتي جه وقتها..انا هخليهم يستعجلوا في الشتطيبات وبعد كام شهر بس هتكوني منوره بيتك ..يعين هنقضي الكام شهر دول في الشقه  وبعدها ننقل للفيلا 


سلمي مسكت ايده باستها وهي بتبص لعيونه 


:بحبك ..بحبك اوي اوي اوي ..وكل مادا وانت بتثبت إن قراري صح لما سلمتك قلبي 


عاصم مسك ايدها هو التاني وباسها 


:وانا كمان ..معرفتش الحب غير معاكي ..بقيت عاوز اعمل كل حاجه وأي حاجه عشان تكوني مبسوطه 

مش شاغلني غير انك تكوني مرتاحه ومبسوطة ومزاجك رايق ..انا موجود بس عشان البي طلباتك ..اتمني وانا أحقق 


بينما علي الناحية التانيه كانت مروه مروحه من الشغل ومعاها كيس أكل هتتعشي منه وترضع بنتها عشان تتعشي هي كمان 


وصلت البيت ودخلت إلاوضه علي طول بعد ما ادت الفلوس لمنال 

كانت اوضه يوسف بينام فيها لوحده بعد ما ياسين نقل في اوضه لوحده 


فرشت فرشتها في الأرض وغيرت هدومها بعبايه نص كم وفرقت شعرها اللي طول اليوم مداري في الطرحه 


لسه هتفتح الكيس عشلن تاكل ..يوسف فتح الاوضه ودخل 

جري عليها حضنها 


:وحشتيني..من اول ايوم مشفتكيش 


بص لغالية وقرب منها باسها وكمل


:وكمان غالية وحشتني اوي اوي ..بقيت بحب العب معاها واقعد معاها ..بس النهارده وامبارح خرجتوا ومقعدتش معاكم 


مروه بحنان 


:معلش ياحبيبي..انا مضطره ..اي يوم هكون فايقه فيه ..هجيلك واقعد معاك واخليك تلعب براحتك مع غالية 


بصت للاكل واتكلمت 


:انا جعانه وهاكل..انت اتعشيت 


يوسف هز رأسه واتكلم بحماس


:ايوه اتعشيت ..كان فاضل اكل كتير من الغدا وانا اكلته ..اكلك حلو اوي ياعمتو ..اكل ماما مكنش حلو ودايما محروووق او ملحه زايد ..وساعات مفهوش ملح اصلا ..كانت بطني بتوجعني منه..لكن انتي اكلك حلو اوي ..


مروه ببسمه وفرح


:الحمد لله انه عجبك ..طب انا هاكل ..تاكل معايا ..انا برضوا الي عامله الاكل ده علي فكره 


حط ايده علي بطنه وهز رأسه


: لا لا انا شبعان ومش قادر اكل ..انتي كولي وانا هخرج اقعد علي التلفزيون شويه قبل ما ادخل انام ..


هزت راسها ويوسف خرج ومروه بقت تاكل لحد ما شبعت واللي فاض ركنته علي جنب

 

بعدها راحت علي الفرشه عشان تنام 

بصت لبنتها برضا 


وحضنتها ونامت بتعب وهي بتحمد ربنا


:الحمد لله ..أهم حاجه اننا مع بعض ..مش مهم حاجه تاني 


.....


يوم فرح عاصم وسلمي 


يتبع....


طبعا إحنا ماشيين في الأحداث واحده واحده ..بس بدايه من الفصل الجاي في حاجات كتييير هتتغير في حياه الكل 

اترقبوا الأحداث الجايه ..دمااااار 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع