القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه عشق الريان الفصل السابع 7 بقلم الكاتبه روما رمضان حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات

 روايه عشق الريان الفصل السابع 7 بقلم الكاتبه روما رمضان حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات 





روايه عشق الريان الفصل السابع 7 بقلم الكاتبه روما رمضان حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات 



#روايه_عشق_الريان


في قصر الالفي 

بيكون الكل متجمع و مبسوطين 

صافي بفرحه و ضحك. و اخيرا عندنا فرح بقا و الواحد يفرح 

ليلي بفرحه. وحشتني زغروطك يا صفصف 

صافي بضحك.  بس كده عيوني،  و بدات تزغرط لولولولولولوي 

هدي.  يااا فكرتوني بايام زمان 

صافي.  و هو في احلي من ايام زمان يا هدي يااااااااا الواحد نفسه الايام دي ترجع 

ليلي.  ياريت والله 

علي بضحك.  فاكره يا ليلي يوم فرحك علي سليم قولتيلي ايه 

ليلي بضحك.  يااااااااه انت لسه فاكر 

علي بضحك.  و دي حاجه تتنسي يا ليلو 

سليم بضحك. لا عايز اعرف قلتلك ايه بقا 

علي. هههههههههههه قلتلي خدني معااك خلااص مش عايزه اتجوز 

هدي بضحك. ايوا انا فاكره وقتها بابا سليمان طلع و اتكلم معاها تنزل 

سليم بصدمه. انتو بتتكلمو جد،  الكل مات من ضحك علي شكل سليم و صدمتو 

سليم بغيظ.  بقا كده يا ليلي 

ليلي بضحك.  اعمل ايه كنت خايفه 

سليمان.  هههههههههه ايوا ايوا انا فاكر وقتها اقنعتها بالعافيه انها تنزل 

سليم بغيظ.  كمان يا ليلي هانم نزلتي بالعافيه،  الكل ضحك علي غيظ سليم 

نور بضحك.  فكروني يوم فرحي اعمل زي ماما كده 

عمار بضحك. ايوا ايوا ان شاءلله يحبيبتي هتخليني اطلع اشيلك و اتجوزك بالعافيه،  الكل ضحك 

فؤاد بضحك معاهم و لاول مره من بعد زمان... فاكره يا هدي يوم ولاده ريم 

هدي بضحك.  اسكت متفكرنيش 

ليلي بضحك.  ايوا وقتهاا مسكتي ايد فؤاد عضتي فيها لحد ما كنا هنعمل حدسه 

هدي و فؤاد مع بعض.  ايوا صح ههههههههههههه 

سليمان.  اومال ريم هترجع امتي من سفر 

هدي.  انا كلمتها و عرفتها موضوع خطوبه نور و عمار و قالت هتيجي بعد يومين 

ليلي و سليمان .  ربنا يرجعها بالسلامه 

هدي.  يارب 

بيدخل ريان عليهم و بيكون مبسوطه 

ريان بإبتسامه. مساء الخير 

الكل.  مساء النور 

سليمان بخبث و ضحك.  شكلك رايق اووي يا ريان 

ريان بضحك لاول مره.  اووي اووي يا جدي 

الكل اتصدم ان ريان بيضحك ضحك دا لاول مره 

اسيل بضحك.  غمزاتك بانت و اخيرا يا ريان 

رسلان بضحك هو كمان.  لا لا و سنانه كمان ماشاء الله ضحكتك حلوه اهي 

ليلي بصدمه.  انت سخن ولا ايه 

ثواني،  و كان ريان انفجر فضحك...  و الكل اتصدم 

ريان بضحك.  ايه اول مره تشوفو حد بيضحك ولا ايه 

سليم بضحك.  لا اول مره نشوفك بتضحك 

عمار بخبث.  اقطع دراعي ان الموضوع دا في مزهه و مش اي مزهه 

ريان برفعه حاجب.  احترم نفسك يالا 

سليمان بضحك.  لا ما هو غريبه فعلا يبقا الواد عمار كلامه صح 

ريان.  ولا كلامه صح ولا حاجه.....  و بيكمل..  اه صح انا عزمت اللوا مراد و عيلته علي حفله خطوبه نور و عمار 

سليم. كده كده كنت هكلم اللوا مراد و اعزمه بنفسي بردو 

سليمان.  ايوا يا سليم دي الاصول يبني 

ريان بضحك.  طيب يا جماعه تصبحو علي خيرر،،، الكل بيطلع عليه بصدمه... 

سليمان بضحك.  وانت من اهل الخير يحبيبي 

نور بصدمه.  انتو شوفتو اللي انا شوفتو 

فؤاد.  انا مش مصدق ان ضحك معانا اصلا..... و الكل بينفجر في ضحك.....

___________ 

في جناح ريان 

بيدخل ريان و بيكون مبسوط و بيقعد علي سرير.... 

ريان و هو بيكلم نفسه و بيحط ايده علي قلبه.  شكلي كده وقعت ولا ايه و بيتنهد و يقوم يغير هدومه..  و بيدخل ياخد شاور.. بعد شويه بيخرج ريان و بيكون لافف منشفه علي خصره و بيصفصف شعره قدام مرايا و بيدخل غرفه الملابس و بيلبس بنطون اسود قطني بيتي فقط... و يروح ينام علي سرير و هو بيفكر في سجده و اللي خطفت قلبه من اول نظره بيفضل سرحان فيها لحد ما راح في نووم..... 


______________________

 عند مهاب 


مهاب.  انتي كويسه يا انسه 

البنت و هي بتبكي.  اه لا لا مش كويسه 

مهاب بإستغراب.  طب تعالي اقعدي هنا 

بتقعد البنت..  مهاب مالك بقا و اسمك ايه 

البنت و هي بتبكي..  اسمي......  بيقطعها مهاب اولا بلاش تبكي و اتكلمي بهدوء 

البنت و هي بتمسح دموعها.  حاضر...  انا اسمي دنيا 

مهاب بهدوء.  تمام يا دنيا ايه اللي جابك هنا في الوقت دا 

دنيا بدموع.  انا من اسكندريه اصلا 

مهاب بصدمه.  من اسكندريه و بتعملي ايه هنا 

دنيا بدموع.  عشان عشان و انفجرت من البكاء 

مهاب.  طب اهدي اهدي خدي المناديل دي امسحي بيها دموعك 

بتاخد منو دنيا المنديل.  شكرا 

مهاب.  العفو.  تعالي بقا اقعدي في العربيه و فهميني في ايه يمكن اقدر اساعدك 

دنيا بخوف.  لا لا هنا كويس 

مهاب بنفاذ صبر.  تمام فهميني بقا في ايه يلا 

دنيا بدموع.  عمي عايز يجوزني راجل كبير قد ابويا 

مهاب بإستغراب.  طب و باباكي او مامتك فين 

دنيا بدموع.  ماتوا و عمي عايز يجوزني لراجل كبير 

مهاب.  و هو في حد بيعمل في بنت اخوه كده...  طب و كملي 

دنيا.  بعد وفاه بابا و ماما كنت عايشه مع عمي و مراته و عياله...  كنت عايشه معاهم كاني خدامه بخدمهم بمقابل اني اكل و اشرب و انام..  و لوعملت حاجه غلط كانوا بيضروبني....  و بعد كده كان عليهم ديون كتير لراجل اسمه عم عبده فاتح وارشه عندنا في شارع معرفش كان واخد منو فلوس كتيرر و عم عبده وقتها قالو هتنازل عن الفلوس بنقابل ان يتجوزني و عمي وافق..  و بعدها فاجاه لقيته بيقولو حضري نفسك بكره كتب كتابك علي عبده بتاع ورشه... كنت هبوس ايده عشان يرفض بس كان مصمم وقتها بناته و مراته شمتو فيا... جه تاني يووم و كان انهارده و بردو كان مصمم قبل كتب كتاب قدرت اهرب من البيت و روحت علي محطه القطر و مكنش في غير قطر لحد القاهره ف جيت هنا و بتنفجر في البكاء 

بينصدم مهاب من كل اللي دنيا قالتو 

مهاب بهدوء.  تمام تعالي معايا البيت...  بتقطعه دنيا بعصبيه و دموع 

 انت اهبل صح قولت بقا اهي بنت و ملاهش اهل اخدها بيتي صح 

بيقطعها مهاب بصدمه.  ايه الهبل دا انا كنت هخدك بيتي و ابويا و امي و اختي موجودين انتي هبله يا بت 

دنيا بخجل.  احم ما انت اللي غلطت في واحد يقول لواحده تعالي معايا البيت 

مهاب بضحك.  انا اسف يستي 

دنيا.  لا خلاص..  و بعدين انا مينفعش اجي معاك مامتك و باباك يقولو عليا ايه 

مهاب.  متخفيش انتي هتحبيهم اووي و كمان ماما و هتحبك اووي ... 

دنيا بخجل.  لا شكرا يا  .....  ايه دا صح انت اسمك ايه 

مهاب بضحك.  انا رائد مهاب البحيري 

دنيا.  اه ماشي.... و بعدين بتكمل بصدمه...  ايه انت ايه رائد 

مهاب.  ايوا و كمان ابويا اللوا مراد البحيري 

دنيا بتوتر و ارتباك.  اه اهلا 

مهاب بضحك علي توترها.  احم طب يلا يبنتي 

دنيا.  لا لا خلاص مينفعش اصلا 

 مهاب بحده مصتنعه.  يلا يا بت انتي علي عربيه 

بتخاف دنيا من صوته.  طيب طيب انت لازم تزعق يعني 

بيبتسم مهاب عليها...  و بيركب العربيه و بيتجه علي قصر البحيري 


استوووب نتعرف علي دنيا( اسمها دنيا محمد  بنت جميله جدا شعرها بني و طويل و بشره بيضه و عيون بني طولها متوسط عمرها 22 عام)  

______________________________ 


في قصر البحيري و تحديدا في غرفه سجده 

بتكون قاعده علي سريرها و لبسه بيجامه طفوليه لونها بينك.....  و بتفكر في ريان و نظراته ليها 

سجده.  استر يارب شكلي هحبه ولا ايه و بتتصل علي ساره و بتحكلها 

سجده.  بس كده يستي و من وقتها وانا قلبي بيدق بشكل غريب 

ساره بضحك.  شكلك واقعتي يا سجوده 

سجده بخجل.  شكلي كده يا ساره هانم 

ساره.  اقطع دراعي ان وشك دلوقتي عباره عن طماطم 

سجده بخجل.  بس يا بت انتي...... هتروحي بكره جامعه 

ساره.  اه يختي هروح الواحد زهق 

سجده.  ما خلاص قربنا نخلص دي اخر سنه لينا يا سوسو 

ساره.  يارب تخلص علي خير 

سجده.  ياارب و بيقطعها صوت هنا العالي 

سجده باستعجال.  ساره هكلمك بعدين سلام و بتقفل مع ساره و ببتلبس شبشبها و تنزل علي تحت تشوف في ايه 


في نفس الوقت في صالون بيكون قاعدين مراد و هنا مع بعض 

هنا.  ريان دا شخص كوبس اووي و الوقت معا كان حلو 

مراد.  فعلا يا هنون ريان بعتبره زي مهاب بظبط 

هنا.  فعلا....  بس تفتكر زي ما انت قولت فعلا مشلش عينه من على سجده 

مراد.  ايوا و كمان سجده بردو حستها اعجبت بيه.....  تعرفي يا هنون مش هلاقي احسن من ريان لسجده.....  بيقطعهم دخول مهاب و بيكون معاه دنيا 

هنا.  مين دي يا مهاب 

مهاب.  دي دنيا و هتعيش معانا 

هنا.  نعمممم انت بتقول ايه يا مهاب مين دي.. . بتنزل سجده في ايه يا جماعه ايه دا يا هوبااا مين دي 

مراد.  ما تفهمنا يبني مين دي 

مهاب.  تمام اهدوا هفهمكوو و بيحكلهم كل حاجه 

هنا. يحبيبتي يبنتي..  تعالي يا حلوه انتي اسمك ايه 

دنيا بإبتسامه.  اسمي دنيا 

مراد.  اهلا بيكي يا دنيا 

بتبتسم دنيا... بتحضنها هنا تقولها اعتبريني زي مامتك يا حبيبتي 

دنيا. شكرا يا طنط 

هنا بشهقه.  يالهوووي طنط ايه بس قوليلي زي الواد ما مهاب و سجده بيقولو هنون او ماما 

دنيا باحراج.  مينفعش...  بتقطعها هنا..  انا قولت ايه هنون او ماما فهمتي 

دنيا بإبتسامه و خجل.  ماشي يا هنون 

مهاب بضحك. شوفتي مش قولتلك امي هتحبك دا كفايه طيبه قلبها ووحنيتها 

مراد بغيره.  و ايه كمان ياسي مهاب 

مهاب بضحك علي غيره ابوه ولا حاجه يا حجوج 

سجده بضحك.  الله الله مش تعرفونا طيب علي القمر دا 

دنيا بإبتسامه.  انا دنيا وانتي 

سجده بطيبه.  وانا سجده 

هنا. سجده خدي دنيا علي غرفه اللي جمبك 

سجده.  عيوني يا هنون...  و بتاخد دنيا و تطلع....  مراد.  انت متاكد يا مهاب من البنت دي قلتوو ولا اي

مهاب.  متقلقش يا بابا 

مراد.  تمام 

هنا.  البنت صعبت عليا اووي منوو لله عمها 

مهاب.  انا استغرابت في عم يعمل في بنت اخوه كده 

مراد.  متستغربش يا مهاب مش مل الناس طيبين في منهم الحلو و في الوحش 

مهاب.  معاك حق...  يلا تصبحو علي خير 

مراد و هنا.  وانت من اهل الخير...  يلا يا مراد انت كمان لازم ترتاح اليووم كان طويل علينا 

مراد.  يلا يا هنون 

_________________ 

 في غرفه سجده بتكون قاعده هي و دنيا و اتعرفوا علي بعض 

سجده بضحك.  بس يستي و كل يووم مهاب يصحي مفزوع من نوم 

دنيا بضحك.  يالهوووي عليكي سجده 

سجده.  اه صح انتي كنتي في كليه ايه 

دنيا.  في اعلام 

سجده.  ماشاءالله 

دنيا.  وانتي 

سجده في كليه إلسن 

دنيا.  ماشاء الله دي اخر سنه ليكي صح 

سجده.  اه....  ايه رايك نشغل فيلم و تنامي معايا 

دنيا.  اشطاا يصحبي 

سجده بضحك.  اشطاا 


# يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع