رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ليلة واحده لاتكفي الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم ايلا إبراهيم حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ليله واحده لا تكفي 33
خرج سراج.عشان ميتعصبش على لبنى و ميخرجش جنانه عليها أما لبنى مكنتش فاهمه هو بيعمل كده ليه .. دي جدته بلغته أن دي اقرب حاجه ليه لما كان صغير كان بيحبها اووي رسمه رسمها وهو طفلهط ليه هو وباباه مع مامته كانت الجده مبروزتها ومحتفظه بيها عشان كانت عارفه أن سراج بيحب الرسمه دي عشان لما رسمها كان طفل جواه مشاعر كتتيره محدش فهمها غيره ..
فضلت تجمع الرسمه وهي مش فاهمه هو عمل كده ليه .. كانت حابه تعمله مفاجأه عشان يتبسط لكن اتقلبت كل حاجه فجأه. هو حتى مستناش يفهمها سبب زعله واتعصب ليه. كانت عاوزه تقوله انها هتفضل معاه ومش هتفرق عيلنهم وهتتحمل حتى لو عليا رفضاها عشان خاطره مش هتكون سبب تفرق ما بينهم.. كانت معتقده أن اللي في الرسمه دي عليا ... فضلت مستنيه الليل بطوله وهو مرجعش . كانت خايفه يرجع زي المره اللي فاتت شارب أو يعمل مشاكل فضلت سهران لحد مانامت في الصاله وهي مستنيها بعد ماحولت كتتتير أنها تكلمه ..
مر اللي بطوله واخيرا رجع سراج .. كان مخنوق بيحاول يداري مشاعر كتتتير جواه ..
فضل واقف مكانه لما شافها نايمه في الصاله عالكنبه وباين انها فضلت مستنياه وقت طويل جدا..
قرب منها وقعد عالأرض مقابل ليها ومسح شعرها بحنان وهو بيقول مش هيأثر علينا الماضي مش هيأثر على حياتنا.. انا وانتي هنكمل بعض يالبنى .. نزل بشفايفه على خدها وباسه برقه وهو مغمض عينيه مستشعر بقربها.
فتحت عينيها بنعاس اول ما حست بيه..
لبنى سراح انت رجعت اتأخرت اووي كنت فين قلقتني عليك اووي..
سراج نايمه هنا ليه
كنت مستنياك انت كويس
كويس انا زي العاده كويس اوووي
لبنى حاوطه وشه بقلق مش باين وشك مصفر كده ليه.. انا اسفه إن كنت زعلتك بحاجه لكن انا اللي طلبت الرسمه بتاعتك من تيته لما ورتهالي.. مكنتش اعرف انك هتزعل كده.. سامحني.. نيته جابت هديه تانيه خالص بس انا اصريت اجيب دي كنت فاكره انك هتتبسط لما افتكر طفولتك وبرأتك...
كان بتكلم وهو بيلعب في شعرها وقال اخر حاجه اتمنى افتكرها هي طفولتي .. لو بتحبيني أو حتى لسا معزه فقلبك بلاش ترجعيني لنقطه الصفر انا مصدقت نسيت..
لبنى بضيق من نفسها انا حاسه اني جرحتك اوووي لكن مش عارفه ازاي..
سراج دفن وشه برقبتها وقال قربك هينسيني كل حاجه انتي متبعديش عني بس.
بعدت عنه بهدوء وقالت بس انا عاوزه اعرف اللي زعلك لدرجه دي ... ممكن تحكيلي ياسراج.. عشان انا كنت عايزه افهمك اني مش هتعصب من مامتك ولا هفرقكم انا كانت نيتي كويسه والله..
مسح وشه بخنقه وقال حصل خير
سراج قولي مالك ايه السر اللي زعلك من رسمه قديمه ليك مبروزه انت اتعصبت اوووي حتي انا خفت من شكلك ساعتها
في حجات متتحكيش..
بس انا مراتك سرك المفروض اعرف اللي يزعلك قبل اللي يبسطك.. رسمه فيها مامتك وباباك وانت اي اللي يعصب فيها
عشان اللي في الرسمه مش مامتي..
لبنى باستغراب ازاي نيته قالتلي انها مامتك.
دي الست اللي خلفتني..بس ... انا امي اللي تعبت وربتني وهي عليا .
لبنى وقفت ثواني تستوعب اللي يقوله..
انت بتقول. كده على مامتك ليه..
ارجوكي يالبنى انا معنديش الا أن وحده بس اللي هي عليا .
لبنى حست أن في حاجه غلط لكن سراج كان شكله تعبان ومش حمل مناهده ولا مناقشه ابدا.. حاوطه وشه بكفها وقالت بحتواء طيب ياحبيبي ..اللي انت عايزه..
سراج بص اعينها وقال عايز انام فحضنك.. ممكن عاوز انسى كل حاجه وانا فحضنك.
شدت رأسها لصدرها وهي بتقول انا جمبك. وهفضل جمبك دايما .
*******
عليا بانفعال في ايه يااسر بتخبط على اوضتي بالشكل ده ليه.
اسر اناس ياماما بتقول اني بحب لبنى معرفش جايبه الكلام منيني ودلوقتي عاوزه ترجع تسافر وتفصخ الخطوبه
خطوبته ايه اللي تفسخها دي فاكره لعب عيال
وخرجت عشان تشوفها واسر قال أنا هطلع اوضتي شوفي انتي هتحليها دي ازاي .
عليا بصت ناحيته بغيظ وراح عند اناس دخلت اوضتها وأناس كانت بتعيط..
انت بتعيطي ليه
اناس اسر بيحب لبنى ياعمتو هو خطبني ليه انا ذنبي ايه فكل ده.
عليا بكدب هو اللي يحب لبنى ياغبيه دي كانت بتجري وراه وهو منفظلها واصلا اتجوزت اخوه عشان تفضل جمبه بس انتي مين اللاهطل اللي قالك الكلام ده ..
اناس ..
عليا .
بعد مرور يومين
دخل سراج البيت وكان هادي جدا على غير العادي حتى الشغالين مش موجودين الصاله مترتبه والسفره جاهزها عليها اجمل الاكل.. ابتسم وهو بينده للبنى ايه الجوى الحلو ده حبيبتي انتي فين..
لبنى خرجت وكانت لابسه فستان وردي جميل وحريته عليه وحضننته. بفرحه مش سيعاها..
سراج شالها ولف بيها وهو دافن وشه برقبتها وقال ايه الحلاوه دي انا هحسد نفسي والله .
لبنى وحشتني..
سراح بصدمه ايه واخيرا قلتيها واخيرا سمعتها ولسا هيبوسها حطت أيدها على شفايفه تمنعه وقالت استنى عندي ليك مفاجأه .
مفاجأه ايه بعد الجمال ده كله ولسا هيقرب منها .. قربت هي وهمست في ودنه بحماس وهي مغمضه عينيها مستنيه فرحته الف مبروك انا حامل..
سراح اتصدم هو مش عايز عيال ولا فكر أنه يخلف ابدا بعد عنها وهو لسا مصدوم وقال قلتي ايه
مبروك انا حامل قالتها بحماس..
سراج وكان مصدوم وهو بيكرر حلو. حلو اوووي انتي حامل . حلو. جميل اوووي جيمل. وبص ناحيتها من غير مايستوعب كلامه ابقى اختار الدكتور اللي هيخلصنا من الحمل ده..
سراج...
لبنى ..
يتبع ..
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا