رواية وتقابل حبيب الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية وتقابل حبيب الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة قصر الروايات
مريم اتسعت عينيها بصدمة و توتر كلام طار عاجزة عن الكلام بصتله و بصت لحماته الى بتبصلهم بشر :- لدرجة دى نسيت مراتك
ياسين بهدوء:- انستي و نورتي يا مرات عمي و حماتي اه بالنسبة لحفيدك تشوفيها في اى وقت بس ابقي خدي معاد الاول مانتي عارفه انى مش بحب المفاجآت
مرات عمه و حماته بصتله بصدمة و غضب و بصت على مريم باحتقار و توعد :- ماشي يا ياسين يا ولدي
مرات عمه أو حماته مشيت بغضب ياسين بص لطيفها لحد ما اختفت مريم نطرد ايديها منه بغضب و عصبية:- اانت مجنون ازاى تقول انى مراتك انت مش طبيعي بجد انت مريض نفسي روح اتعالج بدل ما انت بترمي تهمك على الناس مالي انا ة مال جنانك و انت اتجننت سبني
ياسين كان شايل حوريه و الايد التانية مسك مريم بعصبية و بحازم:- صوتك لو اترفع تاني هتزعلي... انا مش برمي تهمي على حد انا هتجوز انا و انتي هتجوز لاننا شبه بعض في كل حاجة انتي محتاجه لينا و احنا محتاجين ليكي
مريم اتنهد بتوتر و ضيقة حررت ايديها منه:- انسا انا ماشية و مش عايزة اشوف وشك تاني
مريم طالعت بغضب فتحت الاب توب بعصبية دخلت على صفحة نادين حطت ايديها على بؤها بوجع لم شافت فيديو كتب كتابهم نادين و عامر يعني و صورهم مع بعض حست بخصة بقلبها و دوران معقول هى بيكرهوها لدرجة دى معقول هما التلاتة مشفوش منها حاجة حلوة حتي امها متصورة معاهم و مبتسمة يااه على غدر البشر قفلت الاب بعنف و نزلت جري على السلم كان قعد بيلعب حورية قال من غير ما يلتفت ليها:- يا نعم ... عارف انكي موافقة مش محتاجة تتعبي نفسك كل دا اه و ياريت بلاش تبدبة السلم ملوش ذنب في عصبيتك
مريم كانت حطه ايديها في خصرها و بتبصله بذهول و غيظ في نفس الوقت
ياسين كمل كلامه برضو من غير ما يبصلها :- افردي وشك يا ماما و تعالي اقعدي نتكلم بالعقل و هدوء لاني مش بحب النكد
مريم بسخرية:- سبتلك انت الفرفشه يا خويا
ياسين :- خوت في نفوخك تعالي اقعدي
مريم نزلت قعدت على الكرسي:- نعم انا مش عايزة اتكلم لاني حقيقي مش قادرة اتكلم تمام
ياسين بصلها بهدوء:- لدرجة دى . شوفي يا مريم انا لازم اعرف اي الى وصلك كدا مفيش واحدة عاقلة تروح تنتحر بكل بساطة الا لو كانت شافت كارثة
مريم اتنهد بمرارة:- اعتبرني مجنونة انا مجنونة و بعدين هو مش المفروض نتكلم بعقل انا مش شايفة غير تحكم لو الموضوع كدا ننهيها احسن و يا دار ما دخلك شر
ياسين بصلها بهدوء و محبش يضغط عليها:- اطلاقتي امتي
مريم بهدوء:- من يومين بالظبط و مستعدة نتجوز النهاردة قبل بكرا
ياسين بهدوء:- بعد العدة نتجوز و بلاش انا يا مريم لان زعلي وحش ربنا يكفكي شر زعلي
مريم بهدوء:- هو انت عايش لوحدك فين اهلك ولا انت من غير اهل ولا اي حكايتك
ياسين بصلها:- اكيد اطلاقتي بسبب لسانك السكر لا يا ستي انا عايش هنا و في الصعيد اصلي من الصعيد لكن عايش هنا بحكم شغلي و الشركات بتاعتي و بتاعت العيلة باذن الله هنسافر الصعيد
مريم بهدوء:- طبعا بيت عيلة
ياسين هز راسه بمعنى اه
مريم:- نهار اسود و حماتك هتولع فيا
ياسين يزهق:- يا بنتي انتي لسانك دا اي افصلي شوية و بعدين انا معاكي مستحيل حد يتجرأ ياذيكي طول ما انا عايش
مريم:- الله عليك و على الثقة و انا اش ضمني انك متشتركش معاهم
ياسين:- دا انتي ست قلق يخربت دماغك
اول مره في حياتي تكون عفوية أو تلقائية مع حد غير ابوها ياسين عكس عامر تمام سيبها تتكلم مقطعش كلامها ولا استخف بيه و هو نفس الكلام مرتاحين و اكنهم يعرفوا بعض من سنين كلامهم مع بعض تلقائية و عفوية و جنان في صمت لكن نظراتهم لبعض قالت كل حاجة عد خمس شهور على طلاق مريم تم جواز ياسين و مريم و طبعا في الى مش حبيبها خالص طبعا هما دلوقتي في الصعيد يعني شوية في مصر و شوية في الصعيد
بالليل في القصر أو البيت الكبير
الام:- دا عوايدنا يا ياسين متخفش عليها مش هتموت يعني
ياسين كان هيتكلم مريم مسكت ايديه بابتسامة:- طبعا يا طنط كلامك على راسنا و اكيد محدش فينا يكسر لحضرتك كلمة ولا لاي حد من حضرتكم
مريم قلع.ت الجزمة بهدوء و قلق و بدات تمشي على الازاز لكن قبل ما تكمل ياسين كان شايلها و مشي هو عليه الكل اتسعت عينيه بصدمة و دهشة و دا عصب امو و ستات العيلة اكتر طبعا دى مش تقليد عائلة هما بس عايزين يخلصوا منها باي طريقه كان هيطلع
الام بحازم:- استنا عندك لسه مخلصنش
الاب بسخرية :- اي هتولعو فيها ولا هتعملو زار في البيت
الكل ضحك
ياسين بجدية:- و انا مش عايز التقليد دى
ياسين سبهم و طالع و هما على اخرهم
في اوضة ياسين
ياسين نزلها مريم ضحكت:- يا نهار اسود دا انتوا عائلة مسخرة بس مامتك ظريفة جدا
ياسين بصلها بهدوء و إحراج:- والله ما عارف اقولك اي حقك عليا بس امي لم بتحب حد اوى بتعمل كدا حقك عليا
مريم ربعت رجليها:- انت مكبر الموضوع اوى عادي يعني حماتي حبت تقلش معايا بس هزارها خفيف شوية الا قولي يا استاذ هو دا حصل مع الكل
ياسين:- اول واحدة يحصل معاها كدا هى انتي لان للاسف احنا مينفعش نتجوز برا بنات العائلة أو البلد
مريم:- و مالهم بنات مصر صيع ولا وحشين هاا اتكلم مالهم بنات مصر
ياسين:- انهدي بقا انا مقولتش حاجة هما دماغم ناشفة و اهو اتجوزتك و معاهم حق بنات مصر مجانين
مريم :- دا انتوا الى خاينين الا مجانين الا بس بقا مش عايزة اتكلم
ياسين بصلها بصدمة اتكلمت مية و عشرين كلمة في ثانية
مريم:- و بعدين بص اهلك بوظو ايدي ازاى اكل ازاى أو ابصلها ازاى انا دلوقتي حنة يييييه اي الارف دا
ياسين:- معلشي حقك عليا
مريم:- و انا اعمل اي بيها هاا اعمل اي بى معلشي
مريم اتغطت و نامت و هى بتبرتم شالت الغطاء و دخلت التواليت غيرت هدومها و رجعت تنام تاني ياسين بصلها دهشة دخل التواليت و بعد شوية خرج و نام على الكنبة
تاني يوم مريم خلصت الاكل لانهم طالبوا منها انها تعمل هى الاكل مريم خلصت و راحت تشوف حورية الى بتعيط مرات عم ياسين و مرات عمه أو حماته دخلوا المطبخ داقو الاكل كان حلو اوي و كله حاجة مظبوطة جابوا الملح و الشطة و حطهم في كل الاكل و خرجوا وقت الغداء الكل كان على السفرة و للاسف كلو الكل
مرات عمه بسخرية:- بنات مصر يا خونا عايزينها تكون اي غير قلت ادب
الام بزعيق:- طلامة مش بتعرفي تطبخي دخلتي المطبخ ليا هاا عجبك كدا
ياسين بيسمع بهدوء مسك ايديها قبلها و قام فتح الفون :- اي رايك يا امي قولك اي يا مرت عمي... يعني البت دخلة تعمل الاكل بصفة نية تقوم تستغلو عدم وجودها و تبوظو الاكل و على فكرة ان قصدت ان الكل يكل علشان كل واحد يعرف حقيقة مرته و يحطها عن حادها اي قولك يا عمي بعد كدا يا امي ابقي اتاكدي الأول قبل ما تتعصبي
ياسين مسك ايديها و قام مريم كانت بتبصلها بصدمة و الدموع في عينيها فرح حزن مشاعر متلخبطة
طالعوا اوضة حورية
مريم شالتها و قعدت مش بتتكلم
ياسين قبل راسها :- حقك عليا
مريم بصتلها بهدوء:- محصلش حاجة يا ياسين هما مكنش قص
ياسين بصلها:- هو انتي عبيطة ولا هبلة يعني اي مش قصدهم لا دا قصدهم و نص كمان انا معرفتش اعمل حاجة بس لو دا حصل تاني ولا اتكرر هنسا انهم اهلي
مريم دموعها نزلت غصب عنها ياسين مسح دموعها :- طول ما انا عايش مش عايز اشوف دمعة في عيونك انا مموتش علشان تكوني حزينة انتي مش لوحدك انا معاكي و مش هسيبك مهم حصل و سبب طلاقك مش عايز اعرفو طلامة سيرته بتتعبك
ياسين شال حورية منها و حضنها و هى بتبكي مش من مواقف اهلو لا من الى حصلها بتبكي بقهرة و وجع
بالليل في الصالون
بس بنات مصر طالعو حلوين و قمرات اهم ما مرت ياسين زي القمر الى اومال بتقولي عليها وحشة ليه يام ياسين
ام ياسين :- لا قمر ولا حاجة دى عندها الصفرة يا عيني و مدوخنة مريم قومي اعملي شاي او اى حاجة
مريم كانت هتقوم
ما تسبيها قعدة معانا شوية هى حلقت دى من ساعة ما جيت و هى رايحة جاية ولا العجلة شكلها لهلوبة و بتسمع الكلام مش زى بقيت البنات طب دى مرات ابني مطلعة عيني
عمة ياسين:- النهاردة الخميس الساعة خمسة
مريم هنا مقدرتش تمسك نفسها من الضحك عليهم
و ضحكت حلوة كمان يعني ضحكتك قمر و انتي قمرين يلا بى الاذن انا
الضيفة مشيت أو قريبتهم مشيت مريم قامت طالعت كام درج لكن حست بدوران و وقعت
الجميع اتجه ليها ياسين كان دخل القصر لكن جري على التصويت و اللمة
ياسين:- اي الى حصل
الام:- معرفش كانت كويسة فجأة لقينها زى ما انت شايف
العمة:- ما قولت بلاش الست دى تشوف مريم دى استغفر الله العظيم
مرت العم:- ازاى ما هى جاية تبارك ليها لازم تشوفها
العمة بصوت واطي لياسين:- عين جلالة جت في مرتك يا ياسين لو لقيتها شتمت اعرف ان عين جلالة جت فيها
ياسين بصلهم بطرف عينه و شال مريم و طالع امر الشغالة تجيب الدكتورة دخل اوضته حطها على السرير بعد شوية جت الدكتورة فحصتها و قالت انها مش هتقدر تمشي أو تقف على رجليها لفترة و خرجت
مريم فاقت :- اي يا دماغي هو اي الى حصل
ياسين :- تعبتي يعني اي الى حصل انتي كويسة
مريم بهدوء:- حاسه بتنميل في رجلي اكني مشلولة
مريم جت تقوم لكن مقدرتش سندت راسها على كتفه و بدات تبكي لانها حاسه انها مش كويسة في حاجة ياسين ضمها له اكتر و بيحاول يهديها و هو بيتوعد لزوجات عمامو و لجلالة
عد ست سنين طبعا أنا قولت انهم في مصر شوية و في الصعيد شوية
بعد ست سنين في مصر في الملاهي
حورية :- انا عايزة العب اللعبة دى بليز يا ماما خليه يوافق
مريم نزلت لمستواها:- قلب ماما انتي بس اللعبة دى و نروح لاننا اتاخرنا اوى اوكي
حورية:- وعد اخر لعبة
مريم قامت وقفت:- حبيبي
ياسين بصلهم بهدوء:- بس دى اخر لعبة علشان منزعلش من بعض فاهمين متستخبيش فيها كدا امك مبتعرفش تعمل حاجة
مريم بهدوء:- مش هتكلم
حورية سبت ايد مريم و جريت قدمهم مريم جريت وراها حورية و هى بتجري خبطت في شخص
حورية:- اوبس اسفة
نادين بصتلها بابتسامة:- ولا يهمك يا حبيبتي
عامر نزل لمستواها:- ازاى تجري في الزحمة دى لوحدك فين ماما فين ابوكي
نادين كانت مسكة ايد بنتها
حورية بابتسامة و هى بتشاور على مريم:- ماما اهى
مريم اتقدم ناحيتها بعصبية و حادة مصتنعين:- كدا تسيب ايد في الزحمة طب اي رايك انا مفيش خروج تاني
مريم رفعت عينيها لى الى بيبصلها بصدمة عامر بيبصلها بصدمة و اشتياق اما نادين بتبصلها بصدمة و غيرة و حقد كرها
عامر بابتسامة:- مريم فينك انتي فين انا دورت عليكي وحشتيني
ياسين جاه و ......
يتبع
ليلتك سودة يا عامر يا تري رد هيحصل اي و رايكم في شخصية ياسين و يا تري ياسين سمع ولا لا و نادين هتعمل اي
و لسه الى جاي دمااار 🔥🥰
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا