رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
سند مين.... تقصدني انا...وبتخطبلي من غير ما ادرى كمان طب كنت اديني خبر ..كنت اقل ما فيها فصلت جلابيه بيضا للمناسبه الغاليه دي
غنوه اتوترت قوي واخوها ما كانش فاهم اي حاجه
اما نوح ضحك وقال ..واديك عرفت جهز بقى كل اللي عايز تجهزه
سند بص له بدهشه من كلامه ولسه هيتكلم اخو قاطعو وقال ...هنتكلم بعدين
سند نفخ بغيظ وسكت
وحميد بصلهم باستغراب وقال.... هو ايه اللي بيحصل هنا جنابك... مش توعيني
نوح حط ايده على كتفه ومشي بيه خطوات بعيد عنهم وقال ....انا افهمك كل الحكايه تعال معاي
اول ما بعدو عنهم شويه غنوه بقت تلطم بخوف وقالت.. يا مري يا مر مري ما داهيه يقولو وش الأذى ده
سند قال باستغراب.... يقولو..يقولو ايه
غنوه كانت متابعه نوح واخوها بعيونها وقالت بتوتر ....يقولو ان انت اللي غلطت معاه
سند اتسعت عنيه بزهول وقال ...غلطتي معايا كيف... هو في ايه
غنوه نفخت بزهق من كتر اسألته وقالت... ما تعرفش تقعد ساكت واصل الساعه دس...مش كفايه علي اخوك ده انتوا عيله هم
سند بصلها بزهول من جرأتها عليه وفاجأها لما مسكها من هدومها زي الحراميه وقال بغضب...عيله هم....ده انتي اللي اتكتب عليكي الهم والغم انهارده وليلة ابوكي مش معديه
اما حميد كان متوتر قوي من كلام نوح وقال... انا شايف انها بردك ما تنفعش يا عمده ..انا عارف انك حابب تساعد بس حتى لو اخوك خطبها مهينفعش تقعد وياكم قبل الجواز ما انت عارف عوايدنا
نوح قال ...عوايدك اهم ولا اختك.... اسمع يا حميد..انا لو هتعامل على اني صاحب كلمه في النجع وعمدتها المفروض اسلم اختك للطار لانها ما اتكلمتش وده بيخليها هي الغلطانه ...انما كراجل قانون متاكد ان في حاجه اختك مخبياها ..انا اترافعت في قضايا اوعر من كده وطلعت المتهم بريئ... فده اخر حل اقدر اقدمهولك.. اختك هتفضل هنه على انها خطيبه اخوي واحنا هنحميها من المشاكل اللي حاصله حواليها ...وانا هحاول معها والله اتكلمت وكان معاها مبرر لللي عملتو هفضل واقف معاكم لو مظلومه....ولو ما تكلمتش واصرت على سكاتها يبقى ما باليد حيله ..ووقتها زي ما اخذتها منك هسلمها لك في يدك وانت تتصرف بس ساعيتها هرفع يدي ومش همنع حسنين عن حاجه ويبقى عداني العيب
حميد اتنهد باستسلام وقال....عداك العيب قوي يا عمده...انت مغلطانش وكتر خيرك على وقفتك معانا...وانا هسيبها هنه معاك حق هنه امنلها
ولسه هيمشي بيأس نوح قال...مهتدخلش تقولها
حميد اتنهد بحزن وقال..لاه ..ملوش لزوم قولها انت...غنوه عنيده قوي وهتصر تاجي وياي
ومشي خطوات والتفتلو وقال برجاء...هسيبها امانه عنديك يا عمده
نوح ابتسم بيحاول يطمنه وقال..لحد ما اسلمهالك في يدك هتفضل امانه في رقبتي مش عندي ...اطمن
حميد ابتسم بارتياح نوعا ما ومشي
ونوح اتنهد بحيره واستغراب من الموضوع ده ومستغرب من نفسو اكتر انو خايف على البنت دي واصر تفضل في بيته رغم اعترافها
قطع شروده صوت زعيق شديد من سند وغنوه مع بعض دخل بسرعه
وكان فيه راجل كبير في السن بيحاول يبعد ما بينهم وبيقول ....يا سند يا ولدي مش تفهمني طيب مين دي وماسكين في خناق بعض ليه
سند قال بزعيق... مش لما اعرف ابقى اعرفك يا عمي ....اهي داهيه الله اعلم ولد اخوك جايبها منين..لا و كمان بتطول لسانها بقى احنا عيله هم ..ياللي ما عندكيش ريحة الدم
غنوه قالت بغيظ شديد... بقول لك ايه انا على اخري منكم ..بس يخش اخويا وهغور من خلقتكم فعدي الدقائق دول على خير عشان حنجرتك اللي فرحان بيها دي ولا هتخوفني ولا تهز فيا شعره واحده
اخوكي روح خلاص
نوح قال الكلمه دي لما دخل وشافهم بيتخانقو وبصلهم بضيق وقال... لو سايب جوز عيال واقفين مع بعض مهيعملوش الفضايح دي
سند قرب منه بغضب شديد وقال بانفعال.... شوف انا مش هسكت لك زي كل حاجه بتعملها واسكت دلوك تفهمني مين دي وبتعمل ايه هنه
بقلم زهرة الربيع
عمو قال باستغراب ....صوح يا نوح مين دي..و ايه الكلام اللي اخوك بيقوله ده
نوح اتنهد وقعد على الكرسي بهدوء وقال... اقعد يا عمي ما تتعبش نفسك معاهم...و انا هقول لك كل حاجه
عمه قعد وبقى يسمعه باهتمام ونوح قال...دي واحده كانت جايه متهومه في قضيه وطالبينها للطار بس هي لسه ما اتكلمتش ولا قالت حاجه ..فما كانش ينفع اسلمها وعلشان كده هتفضل في حمايتي هنا لحد ما احل القضيه واعرف عملت كده ليه بالظبط
سند بصلة بزهول وقال..... ايوه وانا دخل امي ايه
نوح ضحك بخفه على عصبيته وقال ....مبلاش سيرة امك احسن بتجبلي مغص....وبعدين يا ابو المفهومه عشان تفضل هنا في البيت لازمن يبقى لها صفه فانا قولت انها خطيبتك يعني ما لزقتش يا سند
سند قال بغضب شديد ....خطيبة مين انا سند الحاكم اخطب دي
غنوه قالت بغيظ شديد.... وانت تطول اصلا يا اعمى البصر انت
سند قال بغضب شديد.... طب سامع قلة الادب
نوح قال بضيق شديد.... وبعدين عاد في الصداع ده ....انا بقول لك دي مجرد كلمه محدش قال لك اتجوز النهارده اهو كلام ولد عم حديت
سند بصلو بزهول وقال ....ولما هو كلام ولد عم حديت ما تكلمتش عليها انت ليه ولا انت بس تحب تورطني
نوح بصلو بدهشه وقال ....به به به...اتهفيت في دماغك ولا ايه..ما انت عارف اني خاطب بت الوزير ولا عايزنا نضيع نسب الوزرا عشان واحده ما تسواش 3 مليم
غنوه بصت له بصدمه وقالت.... مين دي اللي ما تسواش 3 مليم
بس اتجاهلوا سؤالها وسند قال بسرعه.... اديك قةلتها بنفسك انا ولد العمده حاكم الجندي تدبسني في واحده ما تسواش 3 مليم
غنوه اتسعت عنيها بدهشه اكبر وقالت.... بسألكم مين دي اللي ما تسواش 3 مليم
بس اتجاهلوها للمره التانيه ونوح قال .....ما هي عشان ما تسواش 3 مليم هنلم الموضوع ونفركشوه وما حدش هيسمع ولا حد هيقولنا ليه عملتو كده
هنا غنوه قالت بزعيق ......مين دي اللي ما تسواش 3 مليم يا خنزير منك ليه
سند مسكها من ذراعها بغضب وزعق فيها وقال... في ايه.. مش وعيانا بنتحدتوا بترطي ليه....امشي انجري اطلعي فوق لحد ما نشوف الموضوع ده
و بص لها من فوق لتحت بوقاحه وقال.... اطلعي دلوقتي وتتسهل كده كده هنحتاجك
غنوه بصت له بغضب ونوح ضحك جامد وقال.... شكلك ما سمعتش كلامي زين يا ود ابوي.. بقول لك جايه في طار .. اللي قدامك دي يا مطيره رقبه ومش رقبة حرمه لاه...رقبة راجل كامل مكمل واقف على رجليه
سند اتصدم بشده وغنوه ابتسمت بطريقه تخوف وبصت على ايده اللي ماسكها بيها
سند سابها فورا ورجع لورا وقال بصدمه....ايه
فوق كانت حليمه لسه هتمشي بعد ما كبت ميه على الارض قدام اوضة شروق بس اتفاجأت بصوتها بتقول ...مرت عمي...بتعملي ايه
حليمه اتوترت جدا ولسه هترد جات ست في الاربعين ووقفت قدامها وقالت بغضب بتحاول تخبيه...مفيش يا حبيبتي...دي مرت عمك بس بتحب تشغل نفسها باللي ملهاش فيه...قصدي كانت عايزه تمسح الارض وانا قولتلها ده شغل الخدم
حليمه بلعت ريقها بارتباك وشروق استغربت بس هزت راسها بلا مبالاه ولسه هتدخل مسكت ايدها وقالت ....متدخليش...روحي اوضتي انا وابوكي جيبيلي منها طرحه عيزاها حاسه اللي لبساها متوسخه
شروق كانت مش فاهمه اي حاجه بس قالت بطاعه..حاضر ياما
ومشيت على اوضة والدتها
امها خلتها بعدت وبصت لحليمه بغضب وقالت....ايه اللي كبيتيه على الارض ده يا حليمه مش هتبطلي القرف بتاعك ده انا مش قولت لك بعدي عن بتي وما لكيش دعوه بيها
حليمه قالت بخوف وارتباك ....انا معملتش حاجه لقيت بقعه على الارض و كنت بمسحها يا هويده
هويده ابتسمت وبصت لها بهدوء
وحليمه اتنهدت بارتياح لانها صدقتها بس صرخت لما مسكتها من شعرها بقوه وقالت بغضب.....بتمسحيها اه..ومن ميته ده يا بت بدران اياك فكراني ما خبراش حركاتك القرعه دي
حليمه كانت بتصرخ بس سكتت بخوف لما هويده قالت بسرعه.... اشش اتكتمي لو حد سمع حسك وسأل فيه ايه هقولهم على كل اعمالك والسحر اللي بتعمليه يا فاجره...واسمعي الكلمتين دول وحطيهم حلقه في ودنك بتي خط احمر وجنبها ما تجيش... ولو ولدك اخر واحد في الدنيا دي مش هجوزهاله يا حليمه مش لانه وحش لا هو زينه الرجاله بس لانك انتي امه و يكرم الورد لاجل شوكه
ودفعتها بغضب ونادت لواحده من الخدم وقالت... بت يا سماح انتي يا بت
جات واحده من الخدم وقالت.... نعمين يا ست هويده
هويده قالت بضيق.... نشفي الميه اللي على الارض دي ونضفي مكانها وعطريه كويس وبسرعه قبل ما ستك شروق تيجي
الخدامه هزت راسها بطاعه وقالت.... امرك يا ست هويده
حليمه بصت لها بغضب ومشيت على اوضتها وهيه بتتوعد لها
وهويده فضلت مع الخدامه لحد ما نشفت الارض وغسلتها كويس
اما شروق كانت خايفه جدا من سند خصوصا لما شافته نازل تحت بغضب نسيت ان امها بعتتها وفضلت تبص عليه من عند السلم وشايفاه بيتخانق مع نوح
سند كان بيتخانق بسبب غنوه بس هيه فكرت انه بيتخانق علشانها ومش سامعه اي حاجه من كلامهم
اخذت نفس و ما قدرتش تستنى اكثر ونزلت بسرعه تشوفهم
سند كان بيزعق مع نوح وقال ....انت جايب لنا واحده قاتله جوزها ولسه مستني تحل و تربط ما هي معروفه قتلته ليه
نوح ضحك وقال .....ما انا شاكك في اللي دماغك راحتلو بس بردك ما فيش قضيه قابلتني زي كده ..انت عارف في قضايا الشرف اللهم احفظنا القتيل بيبقى مين ...ومع ذلك هاتاكد من كل حاجه اصبر علي بس كم يوم لو ليا خاطر عندك يا سند استحملهم معايا بس يا ود ابوي
سند اتنهد بخنقه وقال ...اووووف...ماشي ... بس تحل الموضوع ده قوام قوام مش ناقصه مصايب
غنوه نفخت بغيظ شديد وقالت... صبرني يا رب
سند لسه هيتكلم نوح قال بسرعه ....خلاص عاد....الوزير وعياله زمانهم على وصول فضو المولد ده
سند بصله بدهسه وغضب وقال... ولاد مين.... ولدو الملزق ده جاي معاه
نوح حمحم وقال .....معرفش ..بس يا ود ابوي انت عارف هو بياخده معاه في كل مكان
سند قال بغضب شديد.... لو جيه هنه هقطع رجليه الاتنين ولا ناسي انه غازل بت عمنا في دارنا
نوح اتوتر منه وقال بسرعه....وحياتك ماناسي بس يعني الوزير بذات نفسه جيه واعتذر وقال انه ما كانش يفتكرها واحده من بناتنا وانا هخلي بالي معاه انت متشيلش هم
سند مسح على وشو بخنقه وقال..ربنا يعدي يومك انهارده .....طيب سيبك من كل ده انا عايزك في موضوع بعيد عن كل الكلام ده لوحدنا
نوح قال ....تحت امرك و
بس شروق قاطعتو وقالت بسرعه ...لاه
نوح استغراب وقال... هو ايه اللي لاه
شروق قالت بتوتر..... قصدي يعني انا عايزه سند شويه وبعد كده اتكلموا براحتكم... يلا يا سند
سند قال بضيق...لا ما جاييش
نوح بصلهم باستغراب وغنوه لفت حواليها وقالت باعجاب.... يا لهوي على الجمال مين الحلوه دي
شروق ضحكت وقالت.... جمال عينيكي يا حبيبتي ..انا شروق بت عم نوح بيه
سند بص لها بغيظ وقال... بت عم نوح بيه بس
شروق نفخت بضيق منه وقالت..... يلا يا سند بقول لك عايزاك
سند لسه هيرد دخل نجاتي وقال بسرعه.... عربية جناب الوزير وصلت بره يا نوح بيه
نوح قال بسرعه..... فوق يا سند ودي البنات فوق وبالذات غنوه خبيها ما تخليش حد يلمحها عشان ما يسالش ونضطر نقول له انها خطيبتك
سند قال بسرعه .....طيب حاضر وبص لشروق وقال... تطلعي على اوضتك وتقفلي عليكي الواد الملزق اللي جاي معاهم ده لو لمحك هقطع خبرك..... وانا هبقى اجيلك و نتكلمو
عمه قال بتحذير....اتكلمو بره الاوضه
سند ضحك وقال ....من عنيا يا عمي
وشد ايد غنوه ولسه هيطلع بيها
دفعت ايدو وقالت.... ماسك يدي ليه هو انا بت اخوك موديني الحضانه
سند قال بغيظ شديد منها ....طب اطلعي قدامي وعدي يومك على خير بدل ما اجيب اجلك هنا
غنوه قالت بسخريه ...اطلع ما اطلعش ليه
ومشيت معاه وجات عند السلم وقالت...يلا اطلع قدامنا انت
سند بصلها باستغراب وقال ..اطلع قدامكم ليه
غنوه قالت ....قولت اطلع قدامنا وهنكون وراك على طول مبطلعش سلالم قدام رجاله
سند ابتسم بسخريه وقال..اااه....ونعم الاخلاق..طيب
ونفذ رغبتها وكان طالع هو قدامهم بس غنوه على نص السلم صفرت وقالت بمغازله.... الخطوه مياله ...والقلب حالته حاله
شروق ضحكه جامد وسند كان عايز يضحك على كلامها بس كتم ضحكته ومسكها من رقبتها من ورا وقال... اطلعي قصادي يلا
وطلعو قصاد بعض وهيه بتضحك عليه
تحت دخل شاب وبنت في العشرينات
الشاب سلم على نوح والبنت سلمت عليه وحضنته قدامه عادي
نوح اتنهد بخنقه وحرج وقال..... حمد لله على سلامتكم اتفضلوا اقعدوا.... امال فين معالي الوزير
الشاب ولع سيجاره وحط رجل على رجل وقال بمنتهى الغرور ....هو مش فاضي وقال لي اتكلم معاك انا في امور الشغل
نوح حاول يتمالك اعصابه منه وبص له من فوق لتحت باستحقار وقال .....لا والله ما هينفعش ...ما جربتش اتعامل مع عيال وابوك عارف كده زين
حصريا بقلم...زهرة الربيع
بصله بضيق وقال ....انا بعمل شغل بابا كله مش عيل يا عمده وفهمي خطيبك الكلام ده يا دولي
قال كده ووقف ولسه هيمشي نوح بصلو باستغراب وقال... رايح فين... الباب الناحيه التانيه
بصله بغيظ وقال.... انا مش همشي يا عمده انا رايح الحمام ومشي من قدامهم بغضب
دولي اتنهدت وقالت ....ايه اللي عملته ده يا نوح.. ليه تحرج مازن كده
نوح اتنهد وقال.... انا ما قولتش غير اللي حاسه... والغلط اصلا من عندكم...الشغل ده بيني وبين ابوكي و انا مش صغير عشان يبعتلي ولدو
دولي بصتلو بزهول وقالت.... مازن مش صغير يا نوح مازن من سنك
نوح قال بضيق ... اخوكي ممكن يكون قدي في السن لكن محتاج 100 سنه ضوئيه على ما يبقى قدي بالفعل... قصرو الحركه دي ما تتكررش تاني وتقولي لابوكي الحديت ده
قالت بلا مبالاه ....اتس اوكي لما ارجع هبقى اقوله ..اصل انا عملالك سبرايز...اتحايلت على داد ووافق يخليني هنا يومين معاك
نوح بصلها بدهشه وقال....معايا فين
دولي قالت..... هنا معاك في السرايل قال لي اقعدي يومين معاه ...بس متتأخريش
نوح اندهش اكتر وقال.... ابوكي قال لك روحي اقعدي معاه يومين هنا ويايا...ومتتاخريش
قالت بسعاده.... اه ايه رايك بقى في مفاجئت داد
نوح ضحك بخفه وقال بسخريه... يا حلاوة مفاجئاتو ... وإريلو وقنواته
اما مازن طلع على فوق وهو بيتسحب وراح على اوضة شروق ودخل وقفل الباب وراه بالراحه جدا
لقاها واقفه بتختار حاجه من الدولاب وقرب منها حضنها من وراها وقال بهمي عند ودنها.... وحشتيني يا كتكوته انا جيت مخصوص النهارده علشانك
بس اللي كانت عند الدولاب كانت غنوه واتسعت عنيها بزهول و ما فيش ثواني وكانت ماسكاه من هدومه ومطلعه سكينه صغيره حطاها على رقبته وقالت بغضب ....انت مين يا جحش الترع انت؟؟
مازن اتسعت عينيه بصدمه وووو
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا