القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اغتصاب حالمة الفصل السابع وعشرون 27بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية اغتصاب حالمة الفصل السابع وعشرون 27بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية اغتصاب حالمة الفصل السابع وعشرون 27بقلم الكاتبه سلمى سمير حصريه في مدونة قصر الروايات




#خلقت_من_اجلك


#البارت_السابع_والعشرون 


***___***____***____****____&&&


تعترف عبير الي إلياس بأن سبب هروبها منه هو غيرتها من حبه لهيفاء الذي مازال رغم موتها من ٧ سنوات وحبها معشش في قلبه بل ويعتبرها عشقه الاوحد"


يسالها إلياس بحيرة وأستغراب"


مذكرات ايه!! ومين قالك اني بحب هيفاء وباقي علي وفائي ليها، نفسي افهم مين ملي دماغك بالحكاية دي؟



تتطلع اليه بعصبيه وتفتح شنطتها وتصيح فيه"


المذاكرات دي اللي كنت بتكتب فيها ليلة ما انقطع النور كنت بتشكي لها عشرتك ليا، وتبكي فراقها،وبعدها كنت في حضني عاشق بتعطيني حنانك بسخاء


مش ده كلامك لها يا باشمهندس ولا انا كذابة وانت بتقولها



(حبيبتي سامحيني ان الروح قد هلكت ولكن وجب عليا ان اضحي ببعض من روحي الهائمة في محراب حبك  لاجل هذة البدينة كي انقذ نفسي من ذنب لا يغتفر 


سلام يا عشق الروح اليوم ساغلق معك الحديث ليتواصل بعد ان انهي مهمتي فانتظريني فانا لكي ساعود لاني ملكت قلبك الرقيق الذي تخلي عني ورحل بلا وداع لكني اسامحك 


وبانتظار اللقاء يا عشق الروح   حبيبك الي الأبد إلياس)


ايه هي مهمتك انك تخليني حامل منك وترجع لها ولعشقها


صحيح بحبك وبموت فيك لكني برفض اكون مجرد جسد ليك ووعاء لانجاب اولادك فهمت هربت ليه!!



ينظر اليها وللمذكرات التي بيدها ويضحك بسخرية"


هو انت اللي اخدتيهم، اخر حاجه كنت اتوقعها انك تقرائي مذكراتي ،بس صدمتي فيكي دلوقتي فاقت كل توقعاتي، بجد يا عبير انت المادة الخام للتهور والغباء


اخرجي بره يا عبير قبل ما اتهور عليكي واقتلك لاني حبيت واحدة متخلفه ومجنونه وعمرها ما فكرت بعقلانية


 


يتدلي فكها ببلاهه وتنظر اليه بذهول لتقول بصوت مهزوز"


بتقول ايه يا الياس بتحبني!! ، انت بجد حبيتني اللي هو ازاي وانت عمرك ما قولتها كنت دايما بتتمنر عليا ، وبتتنقد بدانتي


وحتي لما بقيت رشيقه انتقدت برودي


ثم لما انت بتحبني كنت بتكتب مذكراتك لحبيبتك هيفاء ليه؟؟



يمسكها من رقبتها ويجذب منها المذكرات بعنف"


مكذبتش لما قلت  لسانك وتهورك  هيودكي في داهية، ما انتي لو كنتي مره من المرتين اللي هربتي فيهم اديتني فرصه اقولك علي اللي جوايا كنت عرفتي ، بحب مين وايه حكاية هيفاء ،لكن تهورك وتفكيرك الطفولي ضيع مني ومنك احلي سنين عمرنا  في البعد والفراق


افتحي المذكرات وأقرأيها يا عبير بس قبلها اقرائي التاريخ


تفتح عبير وتقراء تاريخ اخر صفحه لتنصدم بالتاريخ المدون


فيها (٢٠٠٥/٧/١٥)  يرتجف جسدها وهي تسمعه يسالها"


ها شوفتي التاريخ ده كان قبل ما اعرف هيفاء ب٤ شهور كان في اجازة اخر سنه ثم مكتوب عيد ميلادك


تسمحي تقوليلي (٧/١٥) ده عيد ميلاد مين ؟؟ وارجعي للتاريخ ٧ سنين هيكون كام هيكون ١٩٩٨ عارف التاريخ ده كان عمري كان كام كنت ١٥ سنه مين اللي فارقتنا وانا عندى ١٥ سنه يا عبير مين اللي كان هروبها الاول يا بيرووو


اقرئي اول صفحه يا غبية وشوفي التاريخ يمكن مخ العصفورة يشتغل ويفهم يا اغبي خلق الله


تقلب عبير  الصفحات  وتفتح الصفحه الاولي وكان مكتوب فيها(  اليوم رحلت من حياتي من ادمنتها واخذت روحي  ومات قلبي فاصبحت جسد بلا روح ولا قلب  ينبض بانتظار لقائها من جديد "


لتنظر الي التاريخ وتبكي عينها  التي تنكسها خجلا منه لقد كان تاريخ هجر امها لابيها (١٩٩٨/٨/١٦)


ترفع راسها له ناظرة اليه بخجل وتمزقها الحسرة"


الياس انا كنت حبيبتك ، انا اللي كتبت ليها مذكرات انا اللي انتظرتها طوال عشر سنوات وزودت الفراق ل٧ سنين كمان !!


لما انا حبيبتك ليه كنت مش طايقني ورفضت جوازك مني لولا اجبار بابا وعمو عرفان ليك


ليه كنت بتضايقني  ودايما تفهمني اني مش مناسبه ليك!



يحاول الياس ان ينهض ، لكن لعدم قدرته علي تحمل الالم والارهاق الناتج  عن حالته الصحية السيئة و اهماله في نفسه لينظر اليه موبخآ وخانقآ عليها"


ايوة يا عبير كنت بحبك وقبل ما تتولدى او حتي ابوكي وامك يفكروا فيكي وكنتي ليا قبل ما تجي الدنيا


عايزة تعرفي ازاي هقولك يمكن تفهمي قد ايه كرهتيني فيكي


.______


يريح رأسه علي احد مساند الاريكة وياخذ نفس عميق قائلا"


كنت طفل عمري ٧ سنين تقريبا لما ماما طلبت من باباكي انه يتجوز بعد موت  والده الحج صابر -خولي العزبة-


ووالدك كان دايما عندنا كان مرح ودايما بياخدني انا وسارة نركب خيل تعرفي انه هو اللي علمني ركوب الخيل والصيد


بعد محاولات من ماما وبابا وافق يتجوز والدتك  ودي كانت غلطة عمره


رغم اني كنت طفل لكن يومها قالي كلمه عمري ما نسيتها


 ........فلاش باك


يحتضن عبد الرحيم إلياس بقوة ويحمله علي اكتافه بحب"


عارف يا الياس انا رضيت اتجوز رغم اني مكملتش العشرين ليه ومعرفش مديحة دي من اساسه ولا بحبها ؟


يضحك اليه بشقاوة وهو يلعب في طاقيته "


ليه يا عمو عبدة اكيد علشان متبقاش عايش لوحدك  صح


يضحك وينزله عن اكتافه "


لاء اتجوزت علشان  الحق اخلف بنت واجوزهالك قبل ما تكبر وتبقي راجل وهخليك تسميها بنفسك ايه رايك



يضحك الياس بمرح ويقطب حاجباه فجأة"


ايه ده انت هيبقي عندك بنت ومش هتلعب معايا انا وسارة



يعود عبد الرحيم لحمله فوق اكتافه"


لا يا ابن الغالي هلعب معاك ومع بنتي، وكمان هبقي حماك



ويتزوج عبد الرحيم من مديحة التي تكرهه في حياته من اول يوم زواج لتقنعها الحاجه امينة بالاقامة  معها يوميا ولا تذهب لبيتها  مع زوجها عبد الرحيم غير علي النوم ، وذلك بعد حملها


وتمر الشهور سريعا وبعد ٩ شهور 


يدخل عبد الرحيم بيت المزرعة لتجري عليه سارة هاتفا"


الحق يا عم عبدة مراتك بتولد وتعبانه اوووي وماما اتصلت بدكتور المركز وزمانه في الطريق


وقبل ان تنهي كلامها يحضر الطبيب ليطلب منه عبد الرحيم إنقاذ زوجته وطفله"


يصعد الطبيب الي الاعلي لتدخله امينه علي زوجة عبد الرحيم 


الذي اخذ الياس علي رجله وقال له بقلق"


ادعيلها يا الياس تقوم بالسلامه وربنا يرزقنا ببنت وهتبقي عروستك باذن الله يضحك عرفان وهو يقول"


والله كلمتك ما هترجع فيها لو ربنا رزقك بننت هتكون من نصيب الياس وعهد عليا أمام  الله  لاوفي بكلمتي مهما حصل


يضحك الياس ويحضن عبد الرحيم من رقبته"


يارب يا عمو عبدة ربنا يديلك بنت وتبقي عروستي،


يرفع كفه الصغير الي السماء ليدعو وكأن الله استجاب له


ليعلو صوت صراخ المولود وتخرج الحاجه امينة تحملها بين يداها وتنزل اليهم لتعطيها لعبد الرحيم"


مبروك يا عبدة ربنا رزقك ببنت زي القمر ،ربنا يرزقك برزقها وتشوفها عروسة وتفرح بيها 



يحملها عبد الرحيم وجسده يرتجف ويكبر في اذنها وينظر الي وجهها الملائكي الجميل ويري الياس يسحبه من جلبابه ويصيح فيه بغضب طفولي"


انا زعلان منك يا عم عبدة مش قولت لو جبت بنت هتبقي عروستي هو في عريس مبيشوفش عروسته هاتها علشان اشوفها حلوه ولا لاء وكمان اسميها زي ما قلت


ينزل عبد الرحيم الي مستواه ويطلب منه فرد ذراعيه ليضع عليهم المولود التي ينظر اليها الياس بفرحه ويضمها لصدره بقوة ويهتف بحماس منقطع النظير"


الله عروستي حلوة اووي ،خلاص انا هاخده ليا وهسميها بيرو


تضحك امه الحاجه امينة وتاخذها منه بالعافية"


ياواد سيبها دي لسه صغيرة لما تكبر ابقي خدها، وكمان اسم بيرو ده  مينفعش لانه دلع عبير ، لو ابوها موافق نسميها  عبير 


وندلعها ببيرووو ايه رايك يا عبد الرحيم؟



يحضن عبد الرحيم الياس بقوة"


خلاص يا حجه عريسها سماها وهي بنتك ومرات ابنكم واللي تقولو عليه ماشي



وتعيش عبير في بيتهم كواحدة منهم لتكبر امام الياس حتي صار عمرها ست سنوات ليهتم الياس بها وبمذاكراتها وتعليمها


وبدات المشاكل تزداد بين عبد الرحيم ومديحة وذلك بعد علمها بان زوجها كتب القيراطين هدية ولادتها لابنته عبير ليخيب امالها في ان يكون لها املاك وتبدأ تنغص عليه حياته


في ذلك الوقت كان لالياس وعبير حياة اخري يعيشونها،


لان عبير كانت تابعه لالياس كانه ابيها وامها لا تفارقه الا وقت النوم، وهذا كان يسعده وبعد زواج اخته سارة


اصبحت مديحة ترفض مكوث عبير في بيتهم، ليقوم الياس ببناء منزل فوق احدى الاشجار  ليقوم فيها بهوايتهم في عمل الاعشاش لفراخ السمان 


وفي يوم تاتي اليه عبير وتعطيه بعض الاعشاش من القش وتساله ببراءة وطفولة"


الياس هو السمان بيخلف ازاي وبيكون ليه فراخ كتير من مين؟



ياخذها الي بيت الشجر ويريها احد لاعشاش وفيها البيض"


بيخلف عن طريق فقس البيض الملقح من ذكر السمان فهمتي


يعتي كل زوجين بيبيضوا البيض ولما يفقس يبيضوا تاني 


لحد ما بقي عندهم  فراخ كتير



تحتضنه من رقبته وتقول له بمرح"


انا كمان عايزة ابيض ويكون ليا ولاد منك كتير  ماشي


يضحك الياس ويبعد يدها عن رقبته"


لما نكبر يا عبير، وكمان  الانسان مش بيبيض  لكن بيتولد


شوفتي سارة بطنها كبيرة ازاي لانها حامل وهتجيب بيبي 



تحضنه بعفوية وتقبل خده "


وانا كمان عايز ابقي حامل واجيب منك بيبي  دلوقتي 


يشعر الياس بالصدمة من حديثها الكارثي ليثور عليها"


 انت مجنونه، بقولك انتي طفله، لو مبطلتيش الكلام ده ونسيتيه خالص انا هخاصمك ومش هخليكي تطلعي بيت الشجرة تاني، نفسي افهم هي امك بتعلمك ايه؟



تبكي عبير وتضرب الياس في كتفه "


انا اللي مخصماك  ومش عايزة اكلمك تاني يا وحش، ولا اتجوزك  انا هتجوز  عمو صالح بيلعب في شعري وبيبوسني زي ما بيبوس ماما وبيقولها انه نفسه يخلف بنت زي منها!!


يلا نزلني من هنا علشان اروح له


يمسكها الياس من يدها ويعنفها "


انتي بتقولي ايه، مين ده اللي بيبوسك ، ده انا هقطم رقبتك وافضح امك ،ومن النهاردة مش هتروحي لها تاني دي هتفسد اخلاقك دي ام دي انا لازم ابلغ بابا



تدفعه عبير بقوة ليختل توازنه ويسقط من فوق الشجرة ويصرخ متالمأ من جراء السقطه وتنزل لتطمئن عليه وتراه ينظر اليها بغضب ويشدها من شعرها"


انتي مجنونه انا عايز انقذك من امك المنحرفه وانت بتوقعيني علشانها ماشي يا عبير اما ربيتك لما نتجوز بس تكبر الاول


 لتصرخ فيه عبير لغضبه منها "


انت وحش يا الياس ومش عايزة اتجوزك، انا هروح مع ماما وعمو صالح وهسيبك ومش هلعب معاك تاني


وتجري ويحاول الياس الحاق لكنه لا يستطيع ان يتغلب علي الالم لكي يلحق بها ويعود للعزبة لتصيبه الحمي  بسبب كسر في رجله وبعض الرضوض في ظهره ليلزم الفراش  لمده اسبوع وبعد الشفاء يذهب الي عبد الرحيم لزيارته وزيارة عبير التي اشتاق اليه ولشقاوتها "


يطرق عليه بابه عدة مرات الي ان فتح له و كان في حالة سيئة وقد اطلق لحيتة واغلق علي نفسه بابه يساله الياس ما به "؟؟


ينظر اليه بعين مكسوره وقلب حزين"


مراتي سابتني وطلبت الطلاق وبنتي رفضت تقعد معايا وراحت معاها وقالتلي علشان مش عايزة اشوفك


اتفضحت يا الياس مراتي جابت ليا العار ولولا بنتي ممكن تتربي يتيمه كنت قتلت امها وغسلت عاري


ينظر اليه الياس بحزن وضيق"


بنتك عايزة كسر رقبتها لانها هتطلع زي امها منحرفه 


ليصفعه عبد الرحيم بقوة ويصرخ فيه"


اطلع بره انت السبب في انها رفضت تعيش معايا انت السبب


....... باك


من اليوم ده كرهت امك وكرهت ابوكي ، مقدرتش اكرهك  لانك   بنت قلبي  لكن خلاص يا عبير بغبائك  قتلتي حبك في قلبي وانتهيتي من حياتي فهمتي بقي المذكرات كانت لمين



تتطلع إليه ودموعها تسيل ولا تتوقف لتساله بتردد"


لكنك كتبت بالمذكرات البدينة تقصد بمين البدينة؟ 



يتطلع اليه بضيق وغضب"


شئ ميخصكيش انا بس حبيت اعرفك اخطائك، علشان تتحملي ذنبك وكده خلصت اللي عندى يلا مع السلامه محتاج ارتاح منك ومن ازعاجك لحياتي 



تقترب منه وتساله بضيق"


بس بردك مفهمتش ازاي بتحبني  وبتنتظر رجوعي وبنفس الوقت لما لقيتني مكنتش طايقني ونفسك تخلص مني!!



يغمض عيناه ويفتحهم  ليتطلع اليها بغموض"


كان من خوفي عليكي اتصدمت لما شفتك بدينه بالشكل ده وخوفت يصيبك اللي صاب هيفاء


هي اللي كنت اقصدها بالبدينة في مذكراتي يا مدام ريري



ترتبك وهي تنظر إليه بتمعن وحيرة وتهتف بحماس"


انا عايزة اعرف ازاي بدات علاقتك بهيفاء، ولو معاك صورة ليها ياريت اشوفها   عايزة اشوف شكلها كان ايه



يرجع راسه للوراء ويضحك بخبث"


حكايتي معاها غريبة لكن نهايتها اغرب ، وانتي مش محتاجه تشوفيها علشان تعرفي شكلها لانك تعرفيها كويس


تحدق به بقوة بدهشة وذهول"


اعرفها كويس ، ازاي وفين وامتي  قصدك انها عايشه؟!!


ينهض الياس متحاملا علي آلامه لينظر اليها من عليائه"


من امتي تعرفيها من سبع سنين فين في منتجع الصحي لمدام جيلان  اما هي مين احب اقولك واللي متعرفهوش  او تتوقعيه


ان  هيفاء ونجلاء واحد........؟؟؟؟


       ☆☆☆☆☆●●●●●☆☆☆☆☆


يتبع.....


 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







تعليقات

التنقل السريع