القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عودةإبليس الفصل26-27-28-29-30-31الاخيربقلم رشا منصور جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)

 

رواية عودةإبليس الفصل26-27-28-29-30-31الاخيربقلم رشا منصور جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)



رواية عودةإبليس الفصل26-27-28-29-30-31الاخيربقلم رشا منصور جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)

#الجزءالسادس_والعشرون

#عودةإبليس 


نورين…. 

عرفت قرار الأمراء علشان كدا روحت ل عزيز وقولت له 

وجودك فى عالم الأنس مطلوب جدتك قلقانه عليك وميسان زوجتك كمان وع فكرة هى ظهرت ل جدتك ع أنها الحارس. الخاص بك 

عزيز…

ميسان ظهرت ليه أنا مأكد عليها تنفذ طلبات جدتى من غير ما تظهر زمان جدتى مرعوبه. دلوقتي 

نورين.. 

بالعكس ظهور ميسان طمنها هو كل اللى شاغلها دلوقتي انت وبس 

عزيز…. 

يعني جدتى كويسه وكلهم بخير ولا فى حاجه حصلت 

نورين …  

بخير اطمن صحيح لوفيرا دخلت بيتك وحاولت تختر'ق جسم سهي لكن طبعا فشلت. وواضح ان ميسان معجبه ب سهي وعاوزة تحميها. وده أمر غريب بالنسبه ليا 

عزيز…. 

 ولا غريب ولا حاجه ميسان عارفه ان لو سهي حصل لها حاجه أنا اللى هتحا'كم علشان كدا هى بتحميها ع الأقل طول ما أنا معاكم 

نورين… 

عارف يا عزيز أنا عمري ما شوفت حد من نسل إبليس صادق فى كلامه زيك يا تري انت كدا ع طول ولا علشان انت معانا 

عزيز…. 

أنا مش بكذب إلا لما أكون مضطر. وبس وبالنسبة لكم أنا مكنتش عاوز غير المعرفه يعني مافيش حاجة تستحق الكذب 

يا تري فى اى حاجه تانيه حصلت أثناء غيابي 

نورين…. 

مافيش غير ان غدير ومامتها عمها استلمهم وادفنوا خلاص 

عزيز….  

كويس ياريت بكره بعد شروق الشمس توصليني مكتبي فى المستشفي علشان اشوف الشغل ماشي ازاى وبعدين اخد عربيتي من الجراج واروح  وبعدها اختفت نورين وأنا فضلت أفكر هقول إيه ل إبليس أول ما أشوفه 

لحد ما فكرت فى حيلة علشان كدا طلبت من الحارس. انى عاوز أقابل الحكيم لقمان وجالى بعد لحظات وقالي الحكيم هيقابلك بعد نص ساعه من الآن 

عبدالله…. 

انتظرت لما انتهت الورديه وطلبت من عم محمد الموبايل وروحت بعيد أكتر من نص كيلو لحد ما لقيت شبكه وطلبت سهي واطمنت عليها وكلمت امي واخدت منهم أسم العريس والمكتب الهندسي اللى شغال فيه لأن ليا واحد زميلي من القاهرة نازل إجازة أسبوع وهيرجع قبل سفري وهخليه يسأل عنه علشان اطمن 

أمير….

كنت قاعد مشغول اتصلت ع موبايل عزيز لقيته مغلق فأتصلت ع جدته لقيتها متعرفش حاجه عنه ياتري عامل إيه يا صاحبي 

أميرة…  

نزلت مع أصحابي نشتري شويه حاجات ليا لان المفروض عندي بكره شغل ومش عارفه امتى هاخد اجازة الجواز لسه الشقه مجهزتش ولسه أمير محددش ميعاد الخطوبه ولا عارفين اخو سهي هيرجع امتي يعني واحدة هتجوزوالتاني هيخطب ومحدش فينا عارف الميعاد 

        اومال مين المفروض يعرف 😕؟؟؟ 

الحكيم لقمان…. 

وافقت ع مقابله عزيز أكيد عنده أستفسار عن حاجه وطلبت من الحارس. حضوره بعد نص ساعه 

عزيز… 

أنا بعتذر لكن حاسس أنى عاوز استفاد بكل دقيقه معاك ده غير إنى عاوز منك تذكار بصراحة أنا قررت اعلم اولادى كل حاجه عرفتها مش عوزهم يطلعوا زيي وكنت طمعان فى كرمك بأنك تسمح ان اخد العبائه اللى ارتديتها أول مرة دخلت فيها المملكه وقابلتك بها . عاوز أحتفظ بحاجة تفكرني بك وبالمملكة واتباها قدام اولادى إنى قابلتك وقضيت معاكم كام يوم 


الحكيم لقمان… 

انت تلميذ نجيب والعلم لا يقف عند احد وجميل إنك هتعلم أولادك علشان كدا أنا موافق أنك تأخذ العبائه لكن مش اى واحدة انت هتاخد العبائه بتاعتي أنا هديه مني  وعوزك تحكي لاولادك جميع القصص اللى قولتها لك فمن لآ يعرف الماضي لا يستطيع أن يتقدم فى المستقبل وأنا أتمني لهم مستقبل مشرق 

روح دلوقتي جناحك وأنا هجهز لك العبائه هتاخدها غدا بعد صلاة الفجر ع الأقل اضمن إنك هتسلم عليا قبل ما تمشي 


شكيت فى طلب عزيز لأنه لو خد العبائه ده معناه أنه يقدر يدخل المملكه فى آى وقت من غيرما نعرف علشان كدا قررت أقدم له عبائه خاصه ليس لها اى دور. فى دخول أو خروج أحد من المملكه ولكن لها دور اخر وطلبت من المتخصصين أنهم يزخرفوا العبائه وأن تاخذ اللون الذهبي وأن تكون لها نقوش قريبه من شكل العبائه الأخرى 

عزيز….

كدا اللعب هيحلو…  معايا العبائه ومكان البوابات أعتقد كدا أنا أكون تلميذ إبليس النجيب  هاهاهاهاها 

وعدي اليوم وأنا بفكر وارتب فى الخطه. وازاى تكون محبوكه وتدخل ع الكل واقدر اصطاد العصافير كلها بحجر واحد 

اومال ده أنا إبن المبروكة وتربيتها 

 وتانى يوم صحيت كالعادة قبل الفجر قومت واتوضيت لوحدى ما انا اتعلمت بقي وقولت بصوت مسموع أنا مستعد للصلاة 

واتنقلت للساحه ووقفت فى الصفوف وبعد انتهاء الصلاة أنا اللى سلمت ع الكل ولما وصلت للحكيم لقمان قولت له كان نفسي أشوفك تاني قالي كل شئ جايز العلم عند الله ولو فى نصيب أكيد هنتقابل 

وأمر الحارس. بحضور الهديه واعطاني العبائه شكلها جميل جدا أجمل من التانيه بكتير وشكرته عليها وشيلت شنطه السفر وقولت ل نورين أنا مستعد وفى لحظه لقيت نفسي فى المستشفي وقاعد ع مكتبي 

والغريب إنى فعلا مش حاسس بأى تعب يا دوب  صداع خفيف جدا 

بس عملت نفسي تعبان ورنيت الجرس ودخلت السكرتيرة واستغربت وجودي وطلبت منها مج قهوة واتصلت ع جدتى اطمنت عليها وعرفتها إنى رجعت من السفر وكمان ساعتين هكون عندها 

ميسان…. 

أول ما موبايل رن وسمعت أسم عزيز ظهرت لجدته ع طول وشوفت الفرحه فى عيونها ومجرد ما قفلت معاه قولت لها طمنيني هو عامل ايه ضحكت ليا وقالت بخير يابنتي هو فى المستشفي وجاي بعد ساعتين فرحت أوى وطرت ع طنط نهي في الحال 


جدتى….

قومت ناديت سهي وام عبدالله وقولت لهم عزيز رجع من السفر كلها ساعتين ويوصل أنا هقوم اعمله الأكل هو بيحب المكرونه بالشاميل أوى 

سهي…. 

خلي عنك يا تيتا أنا هقوم أجهز كل حاجه وقومت دخلت المطبخ ولقيت امي جت تساعدنى وقالت ليا أول ما الدكتور عزيز يوصل لازم نرجع بيتنا كتر خيرهم لحد كدا يابنتي 

قولت لها عندك حق يا ماما ده حتى عبدالله كان مأكد عليا أننا نمشي 

ونرجع بيتنا وأنا قولتله مينفعشي نسيب جدته لوحدها 

نهي….

لقيت ميسان قدامي وقالت ليا عزازيل بخير أتصل ع جدته وطمنها أنا جيت ابلغك قبل ما أروح له واشوفه 

قولت لها روحى له يا ميسان وقوليله أني عاوزة اشوفه  

عزيز….

 قعدت أشرب القهوة وأنا عامل نفسي تعبان ودايخ ولقيت ميسان ظهرت ليا وفضلت تبصلي وقالتلي وحشتني أوى يا حب عمري 

شاورت لها تقرب لأني مش قادر أقف وتعبان 

وقولت لها طمنيني عليكم عاملين ايه حكت ليا كل حاجه حتى عن لوفيرا وقربت منى وقالت تعالي ع المغارة وهنرجع بسرعه بس جالي اتصال من أمير 

أمير….

كنت لسه واصل الشغل ولقيت تيتا جدة عزيز بتتصل رديت بسرعه خوفت يكون في حاجه ولقيتها بتفرحني بوصول عزيز وأنه ف المستشفى بيشوف الشغل وراجع ع البيت 

مكدبتش خبرواتصلت عليه ع طول وبعد السلام والسؤال ع امي واختى لقيته بعدها قالي خلي المكتب الهندسي يبدأ الشغل بكره علشان الأجهزة هتوصل فى خلال عشر أيام 

ميسان….

 بعد ما خلص المكالمه خدت عزازيل للمغارة وعملت درع. الحمايه علشان محدش يسمعنا وقولت له أوعى تسمع كلام إبليس وتقدم له سهي وقت الجد هيتخلي عنك وينكر معرفته بأى حاجه وحكيت له اللى حصل مع عمي والغريب أن عزازيل كان بيسمع كلامي وهو مبتسم وقالي انه عارف لكن مضطر. يعمل اى حاجه علشان يحمينا حتى لو ضحي بنفسه وعرفته ان طنط نهي عاوزة تشوفه وأنها قلقانه عليه وطلب منى انقله ل هناك لأنه مش قادر يتحول ويطير وفعلا نقلته فى الحال 

عزيز…. 

مجرد وصولي للعشيرة حسيت بتعب شديد زي ما قالي الحكيم لقمان بالظبط  وشوفت أمي واتخضت عليا أوى واطمنت ع أولادي 

وبعدها لقيت امي بتقولي 

نهي…

 فيك إيه يا نورعيني حاسس بأيه مش قادر تقف ليه هما عملوا فيك إيه أنطق فهمني ولقيته اتواصل معايا وقالي 

اطمني أنا بقوتي لكن طول ما انا هنا هفضل تعبان كام يوم كدا وهرجع كويس فهمت وقتها ان خلاص عزيز مبقاش يؤمن ب إبليس بس طبعا منكش ينفع أوضح حاجه علشان كدا قولتله مدام بقي شوفتك واطمنت عليك أنا عاوزة أروح ل مها اساعدها دى ام العروسه  

عزيز… 

أنا فعلا كنت هطلب منك تساعديها وخدى معاكي الأولاد وميسان كمان علشان أكون مطمن عليكي وهنا ظهر أبي الأمير صرماط ولقيته قالي انا سعيد برجوعك بخير واطمن انا هنقلهم لعالم البشر بنفسي وهوفر لهم الحمايه 


قولت لهم تمام دلوقتي المفروض أرجع المستشفي فى حاجه لازم اشوفها قبل ما أروح ل جدتى وطلبت من ميسان تنقلني 

ووصلت مكتبي واخدت شنطتي ونزلت ع الجراج وحطيت الشنطه وقولت للعامل من بكره فى مهندسين جايين هنا لازم تبعد العربيات وخلي الاسعاف تبقي تدخل من البوابه الرئيسيه لحد ما يخلصوا شغلهم ووقفت قدام المغسله وناديت ع لوفيرا وأول ما ظهرت قولت لها  …..

يتبع…

  ياتري ناوى ع ايه يا عزيز يابن المبروكة 


بقلم الكاتبه 

#رشامنصور


#الجزءالسابع_والعشرون

#عودةإبليس 


عزيز….

وقفت قدام المغسله وناديت ع لوفيرا وأول ما ظهرت قولت لها  

الإتفاق إنى اجيبلك سهي لعندك لكن اللى كنتي ناويه عليه كان هيعرضني. للموت. وحذرتها لو أتصرفت من دماغها مرة تانيه أنا اللى هحاسبها مش إبليس وركبت عربيتي ووصلت البيت 


جدتى… 

عزيز حبيبي كدا متسألش عني ولا تتصل عليا هونت عليك 

عزيز… 

حبيبتى هو أنا ليا غيرك بس الخطوط هناك مختلفه ولو جبت خط لازم اغير نظام الموبايل وقولت هما أربع أيام وهرجع 

شوفي جبتلك إيه وطبعا طلبت من الجن جابولى حاجات كتير وجبت ل سهي ومامتها كمان وقولت لها ع فكرة يا تيتا أنا هاخدك بكره عند طنط مها كانت محتاجاكي معاها فى تجهيز حاجات أميرة بس كانت منتظرة رجوعي وأنا هنشغل فى المستشفي الفترة الجايه وأول ما يرجع عبدالله أخو سهي تبقي تعالي مع طنط مها أكون أنا كمان خلصت توضيب المستشفى واستلمت الاجهزة. الرياضيه والآلات الطبيه اللي شحنتها من ألمانيا 

أم عبدالله. …

ربنا يفرحكم يابني إحنا كمان مروحين بيتنا نشوف حالنا ونستني رجوع عبدالله وسهي تبقي تتصل بأمير وتعرفه بوصوله  

عزيز… 

أنا حقيقي مش عارف اشكركم ازاى لولاكم مكنتش قدرت اسافر  انا هوصل جدتى بكره الصبح عند طنط مها وهرجع ع طول وعاوزك يا طنط تيجي المستشفي علشان الدكتور عمر يشوفك وتعيدي التحاليل ونشوف اذا كنتي هتغيري حاجه فى العلاج ولا هتستمري عليه أوعي تنسي يا سهي ولا أقولك أنا هعدى عليكم واخدكم معايا المستشفى وأول ما تخلصوا هوصلكم ع طول 

ام عبدالله. .. 

 كتر خيرك يابني والله ما عارفه أودى جمايلكم دى فين ربنا يحفظك ويحميك من كل شر 


عزيز… كفايه عندى الدعوة دى مش محتاج غيرها 

جدتى…

 يلا يا جماعه علشان ناكل زمانك يا حبيبي جعان اما  سهي بقي عملت لك صنيه مكرونه وفراخ مشويه بصراحة مخلتنيش أعمل اى حاجه عقبال ما أعمل لها يوم فرحها يارب 

عزيز… 

إيه مكرونه وروحت جري ع السفرة فضلت أكل كنت جعان أوى وبعد كدا تظهرت بالتعب وانى محتاج أنام ودخلت أوضتي ونمت ع السرير بهدومى وكنت منتظر إى لحظه أكون قدام إبليس وفعلا بعد دقايق لقيت النور بيترعش ولقيت نفسي قدامه وطبعا تظاهرت بأني بقاوم التعب وقالي 

لوسيفر… 

مرحبا ب ولي العهد أنا ملاحظ أنك تعبان طمني ع حالك ويا تري  عملت إيه معاهم كنت قلقان عليك يا ابني العزيز 

عزيز…. 

كنت واقف بشكلي البشري وقولت له بعتذر بسبب ضعفي مش قادر اتحول ولكن اطمن أنا قدرت اخدعهم لحد ما عرفت مكان البوابه وأفضل ميعاد هو وقت الفجر كلهم بيكون بيمارسوا طقوس. غريبه كدا إسمها الصلاة ومحدش بيكون واقف ع البوابه وقدرت كمان أضحك ع بنت هناك واخدت منها عبائه علشان أبقي اروح اشوفها من غير ما حد يعرف 

وكدا إحنا معانا المكان والميعاد ووسيلة الدخول أتمني أكون  قدرت انال رضاك وتمنحني بعض من قوتك انت شايف ضعفي 


لوسيفر…

هايل انت عملت اللى مقدرش حد يعمله قبل كدا كنت واثق من ذكائك وأنك هتقدر تخدعهم ومتقلقش كلها كام يوم وقوتك هترجعلك بس فى حاجه أكيد هلاقي لها تفسير عندك 

انت ليه هتنقل نهي لعالم الانس وهتاخد جدتك كمان مش غريبه دى 

عزيز…. 

امي أعصابها تعبانه من كتر احتجازها فى العشيرة ولقيت أنها لما تقضي كام يوم مع صاحبتها أكيد ده أفضل لها اما جدتى طول ما هى موجودة سهي هتفضل فى البيت لكن لما تسافر وقتها سهي هترجع بيتها وقتها هقدر استفرض بها بسهوله 

ثق فيا أنا مرتب كل حاجه وهخليها تدخل برجليها المغسله 

لوسيفر….

أنا فخور بك أنت تستحق أن تكون ولي عهدى ووريثي ع الأرض 

عزيز…. 

كل ما اتمناه رضاك المهم ان لوفيرا تحضر وياريت سموك تكون موجود انت شايف أنا قدرتي ضعيفه فى الوقت الحالي ووجودك هيقويني ويشجعني وأكيد هتساعد لوفيرا أنها تقدر تختر'ق جسد سهي هى لوحدها مش هتقدر وهى جربت بنفسها ومعرفتش 

لوسيفر…. 

اطمن هتلاقيني موجود والمره دى هتبقي ضر'به قويه للجن المسلم 

والفضل يعود لك سيكون لك شأن عظيم 

عزيز…

عملت نفسي دايخ وهقع ولقيت لوسيفر نقلني ونمت ع السرير فى الحال واستسلمت للنوم علشان كنت سهران طول الليل وفضلت نايم ل بالليل وصحيت ع جدتى بتصحيني 

جدتي. …

قوم يا حبيبي اتعشي انت نايم من الظهر والساعه داخله ع 10 دلوقتي وكمان نايم بهدومك قوم خد شاور من تراب السفر ع ما اجهزلك الأكل وع فكرة سهي ومامتها مشيوا من بدري بس أنا خدت رقمها علشان أبقي اطمن عليهم وأنا عند مها 

عزيز… 

تمام يا جدتى أنارشامنصورصحيت خلاص بس عاوز أتكلم معاكي فى حاجه مهمه وعاوزك تسامحيني  أنا فى حاجه كذبت عليكي فيها لكن كان غصب عني بصي أنا  اصل هو يعني  يعني  اااان

وخدت نفس كبير وبعدين ابتديت امهد للموضوع وقولت 

إنتي عارفه ان ماما كان معاها حارس بيحميها وبفضل الحارس ده أنا كمان فى حمايه و ويوم تنفيذ حكم. الإعدام. الحارس خدع. الكل وانقذ ماما وحط  تمثال مكانها وخدها معاه لعالم الجن. وطبعا مكنش ينفع أقولك ان أمي وسط الجن بصراحه خوفت عليكي ومينفعشي طبعا حد من الناس يشوفها أحسن ينكشف الموضوع والحارس بتاعي كل فترة بيخليني أشوفها واطمن عليها 

جدتى… 

بقي كدا يا عزيز هان عليك تشوف قهرتي ع امك ومتقوليش طب كنت طمني وأنا مكنتش فتحت بوقي ده أنا سيبت إبني الوحيد وقطعته علشانها ده أنا اعتبرتها بنتي اللى مخلفتهاش وهى مفكرتش فى مرة تشوفني للدرجه دى هان عليكم حر'قة قلبي 😓 

عزيز… 

مكنش مسموح لها تخرج من عالم الجن لكن أنا فضلت اتحايل عليهم لحد ما وافقو أنها تيجي لعالمنا كام يوم بس بشرط من غير ما حد غريب يشوفها علشان كدا أنا هوديها عند طنط مها لأن كل اللى فى العمارة عارفين اني يتيم وكمان قولت تكون فى وسطكم علشان كدا أنا هاخدك بكرة عند طنط مها 

علشان خاطرى دموعك دى غاليه عليا كفايه أرجوكي أنا أمي لازم تفضل قدام الناس ميته فاهمه يا تيتا أوعى تقولى حاجه قدام حد 

جدتى…. 

بعد الشر عليها يابني والله ما عارفه أفرح برجوعها ولا ازعل لإن محدش فيكم فكر يطمني ولو بكلمه وياتري يا عزيز فى ايه تاني مخبيه عليا قول ما أنا طلعت أخر من يعلم 

عزيز. …

هى خربانه. خربانه بصي بقي يا تيتا أنا عيالي من لميس الجن خطفهم فعلا بس الجن اللى بيحمي أمي وعايشين معاها 

لقيت جدتى برقت ليا وفتحت بوقها قولت أكمل بقي ما هى باظت.  

والبنت اللى ظهرت لكى يا تيتا تبقي ميسان حبيبتي ومراتي وأم اولادى حابس وناحس 

جدتى. … 

ايه متجوز وعيالك محبوسين. كمان هما عملوا إيه 


عزيز …. لا يا تيتا دى أسماءهم كدا 

جدتى….

 يعني انارشامنصور شايله الهم وحزينه عليك علشان امك ماتت وعيالك اختفوا. ومراتك وطلقتها  فى الآخر يطلع كل ده كدب عايشه فى نكد تلات سنين وانت أصلا متجوز ومخلف وعيالك عايشين مع امك  طب تعالي بقي ومسكت الشبشب وهو نط من السرير وأنا وراه والله يابن نهي ما أنا سيباك 

عزيز….

 الحقونى 🏃🏃وفضلت أجري قدامها وميسان ظهرت وتقولها خلاص يا تيتا معلش حقك عليا 

جدتى … 

بقي أنتي طلعتي مراته ومتقوليش ليا طب خدى أنتي كمان 👊


ميسان…. اة اضر'بيه هو انا مالي هو منبه عليا منطقش 

جدتى….

 ليه ياختى ده انتى زى القمر ازاي توافقي يابت ع كدا يكنش الواد ده متجوزك من وراء أهلك طب وعيالك يا خيبه أكيد معملش لهم شهادة ميلاد أنتي ارفعي قضيه' نسب واضمني حق عيالك 

عزيز… 

هو فى ايه إنتي طلعتيني واطي. ومتجوز فى السر ومشرد. عيالي إيه الفيلم الهندى ده يا تيتا اطمني كل أهلها عارفين 


جدتى …. بقي كلهم عارفين وأنا لآ طب خد 👊

عزيز… 

اة اة ياني أخدت ضر'ب مخدوش حرا'مى غسيل اة يا ضهري أه يا وشي ياني أول مرة أعرف ان تيتا بتلعب بوكس. 

ميسان… 

فضلت أضحك ع عزازيل وقولت له كان ممكن تختفي ولا تطير إيه اللى وقفك قدامها قالي كفايه عليها اللي عرفته عوزانى كمان اطير قدامها 

فضلت اضحك ع منظره  بس من جوايا كنت مبسوطة أنه أعترف بيا وهيخليني مع جدته وطنط نهي والأولاد عند طنط مها بكره ولأول مرة من يوم جوازنا ابات مع عزيز فى اوضته فى عالم الأنس واحس إني معترف بيا زوجة فى عالمه 

جدتى.. 

صحيت من قبل الفجر عملت ساندوتشات لزوم السفر يمكن الواد يجوع فى السكه وصليت الفجر وخبطت ع عزيز ولقيته مراته اللى فتحتلي قولت لها صحي جوزك علشان نفطر ونسافر وطلعت جهزت الأطباق ع السفرة وأول ما عزيز ومراته قعدوا ع السفرة 

ميسان …. 

اتفاجأت ب جدة عزيز جايبه ليا سلسله وبتلبسها ليا وتقولى هديه جوازك متزعليش منى أنا مكنتش متخيله ان عزيز ممكن يخبي عليا حاجه مبروك يا حبيبتي 😙

عزيز …. 

خدت جدتى بالحضن وقولت لها حقك عليا وفطرنا وسفرت واتصلت فى الطريق بأمير وقولت له جهزاكل حلو جدتى ومراتي واولادى جاين فى السكه بلغ طنط مها 

وقولت ل ميسان أول ما نوصل بلغي الجماعه يجيبوا أمي والأولاد وطبعا كان قصدى ابي الأمير صرماط بس مكنش ينفع أقول كدا قدام جدتى ووصلنا بعد ساعتين وأمي والأولاد وبعد السلام والاحضان والعتاب والعياط . قولت لهم أنا عندى شغل سلام 

وسيبتهم ورجعت السويس واتصلت ع سهي علشان يستعدوا 

وفعلا أول ما وصلت لقيتهم خرجوا ع طول وروحت المستشفي وقولت ل سهي استني هنا فى العربيه رجعلك ع طول واخدت إم عبدالله في المستشفي فوق وطلبت منهم إعادة التحاليل والاشعه  ونزلت بسرعه قولت ل سهي 

تعالي المغسله أنا هدخل معاكي علشان تطمني واسألي الطفله ع العنوان علشان نبلغه ل أمير 

سهي… 

أنا خايفه آوى وقولت له طب ما انادى عليها وانا بره وبلاش ادخل بس قالي مش عاوزين نلفت النظر ولا عاوزة الناس يشفوكي بتكلمي نفسك يلا بينا وفضلت اقرئ الفاتحة وآيه الكرسي والمعوذات وأول ما قربت من الباب لقيت القطط فضلت تشدنى من الفستان عاوزة تمنعني من الدخول مش عارفه ليه لقيت الدكتور عزيز بص لهم وزعق ومسك إيدي ودخلني ومرة واحدة لقيته قال بصوت عالى 

لوفيرا…. لوفيرا …. قولت له بتنادى ع مين وببص لقيت 😲  

يتبع…. 

ياتري ايه اللي هيحصل ل سهي منتظرة توقعتكم 


بقلم الكاتبه 

#رشامنصور

#الجزءالثامن_والعشرون 

#عودةإبليس 


جدتى…. 

بقي يا نهي هونت عليكي مافيش فى مرة تقولي أشوف مرات عمي وانتى يا مها تطلعي عارفه ومتقوليش ليا 😓

مها… 

عزيز كلمني بالليل وفهمني هو قال إيه ل جدته بالظبط علشان ملخبطتش فى الكلام وقالي أنه مفهم نهي كل حاجه 

علشان كدا قولت ل جدته والله ما أعرف حاجه غير لما كنت عندك 

عزيز لما شافني ببكي علشان عيالي خلاص هيتجوزا وأنا معرفش اتصرف لوحدى ومافيش حد جنبي قولت له ان نهي صاحبتي الوحيدة راح قالي وقتها أنها عايشه لكن ممنوع حد يشوفها وان الجن مانعها غير كدا أنا معرفش إي حاجه حتى اسأليها 

نهي…. 

مافيش حد كان يعرف إنى عايشه غير عزيز بس وكبير الجان أمر عزيز إن ممنوع يقول لحد وإلا هيمنعه أنه يشوفني 

وبعد كدا عزيز أتعرف ع ميسان وحبها واتجوزها وبقت عايشه معايا وكان بيجي يشوفها ويطمن عليا ويرجع تاني لحد ما ميسان استسمحت كبار الجان أنها عاوزة تحضر تجهيزات الفرح وتكون موجودة جنب جوزها كفرد من العيله وقتها بس وافقوا إنى أحضر ولولا كدا مكنتش عرفت أبدا أجي واشوفكم 

جدتى…. 

خلاص يابنتي لكي عذرك وكفايه عليا إنى شوفتك بخير ودول بقي عيال عزيز يااااه  فرحة قلبي بهم عارفه يا نهي أنا كنت بقعد اكلم نفسي وأنا لوحدى وكان صعبان عليا حال عزيز لكن دلوقتي 

انا مبسوطة  اوي وأنا قاعدة كدا وكلكم حواليا وبكره يا مها عيالك يتجوزا وتفرحي بعيالهم حواليكي يارب جمعنا دايما ولا تفرقنا ابداااا 

ام عبدالله 

الدكتور عزيز اخدنى فى المستشفي فوق وطلب منهم يعملولى تحاليل واشعات وأفضل قاعدة لحد ما النتيجه تطلع علشان الدكتور يحدد ليا العلاج اللى همشي عليه بس مش عارفه ليه قالي خلي سهي عاوزها تشوف المكان اللى هعمله للعلاج الطبيعي ولما عبدالله يرجع هشغله فيه ويبقي جنبك هنا بدل ما يسافر ويبعد عنك 

بصراحه مش عارفه أرد جمايله فين ربنا يحميه ويوسع رزقه 

سهي…..

ببص لقيت نفسي فى المغسله قدام التلاجات حسيت أنى متخشبه ولقيت 😲القطط قدامى مش عارفه دخلت إزاي ولقيت الدكتور عزيز قال بصوت عالى لوفيرا لوفيرا آن الأوان 

ببص لقيت دخان كتير وخارج منه واحدة شكلها أعوذ بالله من منظرها لها قرون وبشرتها زى الفحم المتولع. اللى لونه اسود والنار. مخلياه لونه محمر ولسه هصر'خ لقيت اللى بيشدنى ببص لقيتهم القطط ومرة واحدة لقيت حجمهم بيكبر وبيطول وشكلهم بيتغير وبيتحول ل بني آدمين ولقيتهم بقوا راجل وست وطفله صغيرة والراجل شدنى ووقفني جنب الست والطفله وراح يمسك فى الدكتورعزيز ويقوله أنا حذرتك. إياك تقرب منها  

ولقيت الست اللي متفحمه. اللى خرجت من الدخان بتضحك بشكلها المخيف. وبصوت ير'عب وبتقرب مني وفجأة شاورت بأيدها لقيت الست والبنت الصغيرة ارتفعوا فى الهواء واتخبطوا فى الحيطه ووقعوا ومرة واحدة لقيت نفسي برتفع لفوق وبقيت واقفه فى الهواء وحسيت زى ما يكون روحى بتتسحب  و فجأة ظهر نور ملئ المكان مكنتش قادرة افتح عيني منه وبعدها محستش  بأي حاجة 


عزيز…  

أول ما دخلت سهي ناديت ع لوفيرا والقطط  اهلها ظهروا بشكلهم 

الحقيقي وأبوها كان بيها'جمني وأول ما لوفيرا جت تقرب من سهي لقيت نور ظهرعرفت أنها نورين  وفضلت انادى ع لوسيفرعلشان يحضر واقوله ساعدنا ساعد أبناء نسلك العظيم لوسيفر  

وببص لقيت نورين ظهرت ومعاها أتنين من الحراس' وقالت ليا 

نورين….

كنت عارفه إنك خاين' وغشاش. بس اظاهر نسيت أنت بتلعب مع مين والمرة دى هديك درس يعلمك ويعرفك حجمك الحقيقي يا إبن إبليس اللعين. وشاورت للحرا'س يمسكواا لوفيرا بحزام من نار. 

عزيز…. 

إنتي اللي نسيتي نفسك يا نورين أنا ولي عهد الأمير المخلد لوسيفر أقوى ما فى الأرض فوقي زمانكم خلاص أنتهي 

يا لوسيفر اظهر وريها قوتك أقضي عليها وكل ده وابوه سهي بيحاول يمسكني وأنا رشامنصورمركز مع نورين لحد ما ….

لوسيفر….

ظهرت ولقيت أتنين من حر'اس الجن المسلم ماسكين لوفيرا بحزام من النار. وبتصر'خ وعزازيل واقفه قصاده نورين وبيستنجد بيا  

قولت بأعلي صوت أنا لوسيفر المخلد 

وضر'بت برجلي علي الأرض اهتزت ومسكت الحر'اس وبعدتهم عن لوفيرا اللي كانت بتتعذب. وقولت لها اخترقي. جسدها فى الحال ومرة واحدة لقيت الحرا'س بيرفعوا سيو'فهم قدامي ولقيت عزازيل بيصرخ ويقولى البس العبائه بسرعه محدش فيهم هيقدر يقربلك واخدت العبائه ولبستها ولقيت 😲

عزيز….

مجرد ما لوسيفر ارتدي العبائه اكتف بجنز'ير من نار وصر'خ بأعلي صوت ولسه بيحاول يخلعها جريت عليه بسرعه وروحت مسكت العبائه وقولت بأعلي صوت

 أنا عزيز عبد الله... الله الواحد الأحد أنا من يملك حمايه من الله بحق الحي القيوم الذي يقول للشئ كن فيكون قويني عليه يا الله فأنا الضعيف وانت القوي وهنا اتحولت وبقي جناحي كبير ولونه ابيض ناصع وحسيت بقوة عمري ما حسيتها قبل كدا مكنتش مصدق نفسي وببص لقيت نورين رفعت سيفها' فى وش لوفيرا وقالت لها قالولك اني بحميها وجايه تتحديني انا ولسه هتضر'بها ظهر الحكيم لقمان وقال كفايه ✋


 لقد اختر'قت المعاهدة يا إبليس وحسابك عند ملوك الجان وليس لنا معك كلام وفى لحظه اتنقلنا كلنا لساحه كبيرة ولقيت زى قاعة محكمة وفى أمراء الجان اعوان إبليس موجودين كشهود ومنهم أبي الأمير صرماط  وشافني بشكلي الجديد والغريب أنه أبتسم ليا 

الحكيم لقمان….

كان لازم أنقل الجميع إلي محكمه  ملوك الجان السبعه قبل ما نورين تعمل حاجه فى لوفيرا وهناك كانت القاعه متكونه من جانبين 

الجانب الأيمن ويقف فيه نورين وعزيز وأنا والحراس. الاتنين 

والجانب الأيسر ويقف فيه إبليس ولوفيرا  فقط 

ويجلس خلفهم أمراء الجان من أعوان إبليس 

وبدء الحاكم بالكلام فى حضور ملوك الجان السبعه وقال 


الحاكم سفيان….

ما سبب وجودك يا نورين فى عالم الأنس وما علاقتك بالهجين 

نورين….

حضرة الحاكم بأمر الله الأمير سفيان أنا أعرف اهل الفتاة الانسيه وأهلها كانوا من الصالحين وعند موت ابيها وصاني عليها واصحبت فى حمايتي خصوصا أنها تمتلك دم زوهري وهذا الهجين تقرب منها وعندما علم بوجودي طلب مني أن يعرف عن أمور الجان المسلم وسر قوتنا وبعد أن عرف الحق 

قال ان إبليس يريد ان يجعل أحدي بناته تختر'ق جسد الانسيه وبعد ذلك تتزوج من البشر وتخلق هجين من نسل الشياطين' وانت تعلم ان هذا ضد قانو'ن المعاهدة 

ولكن كان لابد لنا ان نتأكد من صدق كلامه لذلك رقبت الفتاة أنا والحراس. صباحا ومساءآ واليوم كانت لوفيرا تفعل ما قالوا لنا الهجين وسمعت إبليس. يقول لها اختر'قي جسدها فى الحال وحاولت ان امنعها وحاول الهجين يساعدنى فى منع إبليس وحمايه الانسيه منه 

الحاكم سفيان … 

نظرت إلي الهجين وقولت له كنت ولي عهد إبليس ماذا حدث هل اجبرك أحد ع التخلي عنه 

عزيز…. 

لا لم يجبرني احد ولكن أنا كنت لا اعلم شئ عن وجود الجن المسلم وعند ظهور نورين طلبت منها أن أزور مملكتهم وأعرف سر قوتهم وعندما علم إبليس طلب منى ان ازرع الفتن. بينهم واعرف كيف نختر'ق حصنهم ولكن عند زيارتي قابلني الحكيم لقمان وعلمنى الكثير من أمور الدين وعرفت ان القوة عند الله وحده وأن إبليس مخلوق وليس بخالق وانه ضعيف قدام ربنا ولقيت ان الحق أحق ان يتبع علشان كدا عرفت الحكيم لقمان ونورين اللي إبليس ناوي يعمله مع الفتاة الانسيه ومعاهم 

وطلبت منهم عبائه علشان لو غدر بيا البسها واروح للجن المسلم يحمونى منه ولما طلبني إبليس قولت له إنى أعتذر عن المهمه وقال أنه هيجعل لوفيرا تنفذ مهمتها لذلك فكرت ان احضر الانسيه وأعمل معاهدة صلح بين لوفيرا ونورين علشان اقدر احمي الانسيه  ولكن لوفيرا كانت ناويه الغد'ر ولقيت إبليس يشجعها ع اختر'اق جسدها 

الحاكم سفيان…. 

الأمير صرماط أنت المسؤل عن العشيرة وعن أبنك الهجين إيه رأيك فى كلامه هل فعلا إبليس كلفه ب هذه المهمه 

الأمير صرماط. … 

كل العشيرة تعلم أن الأمير لوسيفر طلب من عزازيل ان يحاول اختر'اق مملكة الجن المسلم وكنا نستعد للهجو'م عليهم بأمر الأمير المخلد ولكن عند رجوع ابني قال أنه تنحي. عن المهمه وأنه أسلم ولم يعد يؤمن ب لوسيفر لذلك طردته هو وامه وأولاده من العشيرة وأخذهم عند جماعه من الأنس المسلم لحمايتهم  من غضب إبليس عليهم خوفا من ان يقوم بتعذ'بهم 

الحاكم سفيان….

ما هى اقوالك يا لوفيرا من طلب منك الدخول في جسد الانسيه 

لوفيرا…  

كنت مربوطه بحزام نا'ري يمنعني من الكذب قولت له الأمير المخلد لوسيفر طلب منى اختر'ق جسدها واتزوج من أنسي وأعمل علاقات مع البشر وأنجب أطفال كثيرة وينتشر الشر'  والرزيلة. بين الأنس وعند تنفيذ مهمتي ظهر الجن المسلم ومنعوني 

الحاكم سفيان. …

بعد كل اللى اتقال ده يا إبليس عندك كلام تقوله أم معترف بجر'يمتك فى حق الانسيه والجن المسلم 

لوسيفر…

أنا معرفش آى حاجه عن الكلام ده أول مرة اسمع عنه 

أنا مالي ومالهم أنا فجأة سمعت عزازيل ولوفيرا بينادوا عليا وأول ما ظهرت لقيت عزيز بيكتفني وجايب الجن المسلم علشان يمو'تونى أنا كنت مصدوم من اللى بيحصل هو اتفق معاهم يخلصوا منى هما اللى بيكسروا المعاهدة أنا معرفش اى حاجه ومش مسؤل عن كلامهم ده أنا برئ هاتولى حقي منهم لازم كلهم يتحكمواااا 

ومن حقي احتفظ بأولاد عزازيل هما من نسلي  إذا كان هو اسلم فأولاده من ميسان بنت من ابناء نسلي وعاوزها هى كمان 


عزيز…. لااااااا إلا اولادى فاهم 

لوسيفر…..  تخسر يا عزازيل ده جزاء اللي يفكر يلعب ضدي. هاهاهاهاها😁

الحاكم سفيان…. لا أحد يتكلم دون أذني  

سكووووووت ….. 

يتبع….

 ياتري إبليس هيكسب الجوله وهياخد أولاد عزيز ومراته ولا…. منتظره توقعتكم 

بقلم الكاتبه 

#رشامنصور

#الجزءالتاسع_والعشرون 

#عودةإبليس


عزيز…. لااااااا إلا اولادى فاهم 

لوسيفر…...  تخسر يا عزازيل ده جزاء اللي يفكر يلعب ضدي.

هاهاهاهاهاهاها 😁

الحاكم سفيان…. لا أحد يتكلم دون أذني  

سكووووووت ….. 


عزيز…. واقفت ابكي ع حالي وقولت بصوت عالي يارب أنت القوى أرفق بحالى وحال عيالي احفظهم يارب 😓

نورين….

 كان صعبان عليا أوى عزيز لكن محدش يقدر ينطق أمام ملوك الجان والحاكم بأمر الله 

الحاكم سفيان… 

انت صح يا إبليس إذا كنت لم تختر'ق المعاهدة ف من حقك أبناء الهجين وزوجته ونظرت إلي الهجين ولقيت مش بيقول غير يارب اظهر قوتك واحفظلي أولادي واستغربت ان من خلال كام يوم فقط أصبح يقينه بالله قوى إلى هذا الحد ونظرت إلى إبليس ووجدت الفرحه والشماته فى عينه إتجاه الهجين 

ثم نظرت إلي ملوك الجان وقولت 


يا ملوك الجان يا من تحققون العدل بالميزان إليكم المجر'م اللعين. 

أعتقد أنه يستطيع ان يكذب ويضحك علينا ونسي ان الله ظاهر الحق 

وينصره

 هذا اللعين. أدعي ان فى مكيدة دبرت لكي يتخلص. منه الجن المسلم كيف ذلك إذا كان الحكيم لقمان هو من بلغني بخطته.  وانه أرسل إليهم الهجين لتنفيذ. المهمه 

وأنا من صنعت العبائه بنفسي لكي تكون عقا'ب لاى أحد سولت له نفسه فعل المعصيه وهذا ما حدث له عند ارتدائه لها وفى الحال قام الحكيم لقمان بنقلهم إلي هنا تحت مراقبتي لكل ما يحدث


بالاضافه أنه يقول أن الهجين أتفق مع لوفيرا كيف هذا وهى من أبناء إبليس وتطيع أمره واعترفت عليه تحت تأثير الحزام النا'ري الذي يمنعها من الكذب 

فأذا كان الهجين أسلم ومصلحته ان يقضي ع إبليس. 

فما هي مصلحه لوفيرا فى القضاء عليه أذا والآن  يا ملوك الجان السبعه 


أطالب بحمايه الهجين وأهله من إبليس اللعين. ومن أعوانه 

ولذلك احكم ع إبليس بفقدان الجزء الخاص بالهجين وأهله من ذاكرته ويتم الحكم ع لوفيرا بالسجن. الابدي حتى تكون عبره لكل من حاول كسر. المعاهدة وع الأمراء تكتم ما تم هنا وإذا نطق أحد او تعرض أحد إلي الهجين سيكون جزاءه المو'ت حر'قا هو وأبنائه  


ملوك الجان السبعه. ….

 نوافق ع حكم الحاكم بأمر الله وجاري التنفيذ فورا 

الحاكم سفيان…. 

نظرت إلي الهجين وقولت له طلبت العون من الله فأستجاب لك وأظهر الحق وحفظ أبناءك 

والآن عيش انت واهلك فى سلام وامان ورعايه من الرحمن 

ونظرت إلي الحكيم لقمان ونورين والحرا'س وقولت 

والآن اذهبوا فى أمان الله وحفظه 

عزيز…. 

لقيت نفسي اتنقلت فى جناح الحكيم لقمان ومعايا نورين ولقيته قالي

 

الحكيم لقمان….

لأول مرة نقدر نثبت التهمه. ع إبليس كل مرة كان بيطلع منها وده طبعا بفضل الخطه بتاعتك 

منكرش إنى كنت شاكك فيك وبالذات لما طلبت العبائه علشان كدا روحت للحاكم سفيان وقولت له ع مؤامرة. إبليس وع طلبك للعبائه وهو اللى عملها بنفسه وقالي أنها سلاح'  لو اى أحد من الجا'ن المسلم ارتداها مش هيحصل له حاجه لكن إبليس. وأعوانه هتتحول ل جنز'ير من نار. وتضعف من قوته 

والآن أقولها لك مرحبا بك فى اى وقت انت هنا فى وسط اخواتك 

نورين….

انارشامنصورفخورة بك وكنت واثقه فى ذكائك وقدرتك ع التمثيل أمام إبليس وتقنعه انه يحضر مع لوفيرا علشان كدا عندى لك مفاجأة  واثقه أنها هتعجبك 

عزيز…. 

ببص لقيت ميسان داخله جناح الحكيم لقمان وعليها العبائه وبتبتسم ليا قولت لها بتعملي إيه هنا وبصيت ل نورين 

ميسان…. 

أنا هنا لأنى مش مؤمنه ب إبليس وبحبك وعاوزة أفضل معاك وإذا كنت اختارت أن تعبد الله فأنا كمان هعبدوا 

عزيز… 

بردو مش فاهم إيه اللي جابك هنا كان ممكن تقوليلي ده وأحنا مع بعض من جوايا كنت قلقان ع ميسان وخايف تكون بتكذب ويطلبوا منها تقف ع بساط البيان ووقتها يحبسو'ها عندهم 

نورين….

حسيت بتوتر عزيز وخوفه ع زوجته فقولت له 

يا عزيز لما كنت عندنا وقفت ميسان فى حجرتك ونطقت إسمي وطلبت مقابلتي والاطمئنان عليك وبعد ذلك قالت أنها لآ تعترف ب إبليس ولكنها مغصو'به لخوفها. من أهلها ومن العشيرة وخوفها. منك أنت أكتر وقالت لمجرد وصولك لعالم البشر هى هتمهد لك أنها تترك. العشيرة لأنها كانت خا'يفه من رد فعلك 

وعندما علمت إنك أصبحت معنا أعلنت إسلامها وقومت بعمل تحصين وحمايه لها ولاولادك و ل مامتك وجعلت معهم حر'اس 

وعند انتهاء المحاكمه. لصالحنا طلبت من الحا'رس أحضرها لأنها كانت شديدة القلق والخوف عليك 

عزيز…. 

اخدت ميسان فى حضني وفضلت أقول الحمد لله وقدرت المرة دى اطير واخدت ميسان لعالم البشر وكنت مستغرب أنا ازاى عرفت الطريق ومجرد وصولى البيت اتفاجئت بوجود أبي الأمير صرماط 

ومنكرش إنى خوفت من وجوده صحيح أنا أقوي منه لكن مقدرش أقف أمام أبي حتى لو كان كا'فر 😦


الأمير صرماط…

كنت مبسوط وفخور بأبني هو الوحيد اللى قدر يتفوق ع إبليس ونجي. بحياته وحافظ ع أولاده وقولت له 

أنا وصيت نهي تحميك انت وأولادك بس واضح أنك قادر تحميهم بنفسك كان نفسي اشوف احفادى وهما بيكبروا لكن ممنوع أقرب منهم😓 المهم أنهم دلوقتي بخير وكفايه عندى إنى أطمنت عليكم 

وخلي بالك من نهي دى حب عمري إبليس ياما استغل حبي لها لكن دلوقتي خلاص هى فى أمان معاك قولها إنى عمري ما هنساها

 

عزيز… 

ابي الأمير صرماط دلوقتي ولا ماما ولا أنا ولا اولادى معاك هتعيش ازاى لوحدك أيه رأيك ما تعيش معانا وأبعد عن إبليس. 

الأمير صرماط. …

 خلاص يا بني فات الآوان تفتكر لوعملت كدا هيقبلونى معاكم أنا عملت حاجات كتير مؤ'ذيه في البشر علشان أرضي الملعو'ن ودلوقتي في سني ده لو فكرت أتوب وأذهب لطريق الحق ممكن يرفضوا ولو وافقوا يمكن يخلونى خادم عندهم بعد ما كنت أمير عشيرة واتهان فى سني ده خليني أموت بكرامتي أحسن 

عزيز… 

مين قال كدا انت هتعيش معايا هنا ومش هنحتاج لأي حاجه شغلي موفر ليا حياة كريمة 

الأمير صرماط. …  

أخاف عليك لو عملت كدا الجن المسلم يزعل منك ويأذوك لا يابني أنا مش مهم عندى حياتي انت وأولادك ونهي أهم عندى من نفسي 


نورين…  

احم احم بصراحه للمرة التانيه ألاقي حد من أبناء إبليس. مستعد يضحي. بحياته علشان خاطر أولاده  

الحكيم لقمان….

ظهرت لهم وقولت ل صرماط مين قال ان ربنا لآ يقبل التوبه وان إحنا ممكن نهين حد اصلا لجئ الي الله انت لك الحريه تعيش معنا او مع أبنك المهم تلتزم وان تبعد عن إبليس وأعوانه قولت إيه 


صرماط…  

دموعي نزلت مكنتش مصدق نفسي أنت بتتكلم جد يعني أنا هقدر اعيش مع إبني واحفادى ونهي حب عمري 

الحكيم لقمان..  

لحظه إذا كنت تريد ان تعيش مع الست نهي لابد ان يتم الزواج بها ع سنه الله ورسوله ولابد لها ان توافق وممنوع الاقتراب منها فى حاله عدم موافقتها ع الزواج منك قولت إيه 

صرماط …. 

انا موافق طبعا بس هى توافق وأنا أعمل كل اللى تقولوا عليه 

الحكيم لقمان… 

فى حاله موافقتها سيتم الزواج فى مملكتنا ولكم جناح خاص بكم هديه منا لكم والآن نستأذن وتظل انت هنا إلي ان يبشروك بالموافقه 

عزيز…..

استنوا ايه اللى حصل مع سهي وهقولها ايه ع اللي شافته ولا القطط إنا مش عارف اتصرف ازاى وهقول ل مامتها إيه 

نورين….

نظرت إلي ميسان وقولت لها اذهبي إلي الست نهي أحكي لها اللي حصل واللي كان وانت هتنتظر هنا يا أمير صرماط وأعتقد ان من الأفضل تختار أسم آخر يليق بك 

وتعالي معي يا عزيز إلي المستشفي وذهبنا معا 

فعند ظهوري جعلت سهي تفقد الوعي لأن العقل البشري صعب عليهم استيعاب ما يحدث وعندما أمر الحكيم لقمان بالذهاب إلي المحكمه أمرت الحر'س بوضع سهي فى غرفه بداخل المستشفي والقطط برفقتها حتى ننتهي من المحاكمة. 

عزيز …. 

نورين خدتنى لغرفه سهي ووجدت القطط تحولت ل بني آدمين نظرت إليهم وقولت تسمحولى اكشف عليها ابتسم لي الأب وقال الآن أصبحت فى أمان تفضل  

ابتديت اقيس النبض والضغط ولقيت ضغطها منخفض نظرت إلى نورين لقيتها وضعت ايدها ع رأسها ثم قالت لي لا يجب ان تتذكر شئ وبعد ذلك نظرت اليها وقالت فوقي الآن 

سهي….

آه آه أنا فين دماغي مش قادرة إيه اللي حصل وببص لقيت الدكتور عزيز وقالي أخيرا فوقتي أنا معرفش إن قلبك خفيف كدا 

قولت له هو أيه اللي حصل أنا مش قادرة افتكر غير القطط أيوة أنا شوفتهم بني آدمين ومرة واحدة افتكرت كلام أميرة أن القطط ممكن تكون أرواح وبتحاول تتواصل معانا وتذكرت الحلم والست اللى كانت بتشكر أمي أيوة هى نفسها القطه 

بصيت ل عزيز قولت له أنا مش فاهمة حاجه وايه اللى جابني هنا وأمي فين فهمني 

عزيز…. 

مافيش كل الحكايه إنى فكرت اخد الاوضه اللى فى المغسله وراء وافتحها واضمها مع قسم العلاج الطبيعي وطلبت منك تدخلي معايا علشان اشوف المساحه وإذا كانت تنفع وأول ما دخلتي فضلتي تبصي حواليكي وبعدها وقعتي ع طول فضلت احاول افوق فيكي معرفتش طلبت ترولي من الطوارئ وجبتك هنا 

حمدالله ع السلامة ومامتك منتظرة نتيجه الاشعه بلاش تقولي لها حاجه أحسن تقلق عليكي إنتي خلاص بقيتي زى الفل 

سهي….

يااااه تصدق أنا مش فاكرة غير إنى دخلت المغسله بس فاكرة إنك طلبت مني أعرف العنوان من غدير وفاكرة القطط 

عزيز …. 

غدير ما خلاص ادفنت أنا قبل ما اسافر قدرت اتواصل معاها وبلغت أمير وقدر يوصل ل عمها وادفنت من يومين أما بالنسبه للقطط أنتي صح يا سهي آن الأوان تعرفي حقيقتهم 

يتبع….

يا تري إيه رد فعل سهي لما تعرف الحقيقه 

الكاتبه 

#رشامنصور

#الجزءالثلاثون 

#عودةإبليس 


عزيز…..

غدير ما خلاص ادفنت أنا قبل ما اسافر قدرت أوصل لطريقه اعرف بها العنوان وبلغت أمير به وقدر يوصل ل عمها وادفنت من يومين أما بالنسبه للقطط أنتي صح يا سهي آن الأوان تعرفي حقيقتهم ..  إنتي فاكرة أول مرة القطط شافتني فيها كانوا عاوزنى أبعد عنك كانوا خا'يفين عليكي وأنا كنت مستغرب جدا 

لأني عرفت أنهم أرواح طاهرة وبيحبوكي ومكنتش فاهم سبب وجودهم معاكي لحد ما اتكلمت معاهم وقالولى الحكايه من البدايه 

لكن أنا خو'فت عليكي لما تعرفي علشان كدا قولت ل أمير وأميرة 

وحاولت أميرة تمهد لكي يمكن تعرفي لوحدك الحقيقه 

سهي….

كنت بسمع كلام الدكتورعزيز وأنا مش فاهمه حاجه من كلامه أرواح إيه ومالهم بيا وأمير يعرف إيه عن موضوع القطط ده 

وهنا افتكرت كلمة أمير لما قالي أهو القطط دول بالذات مقدرش امنعك عنهم أنا إزاي ماخدتش بالي من كلمته دى 

وبصيت للدكتور عزيز وقولت له مين القطط دول يقربولي إيه 

عزيز…

الأفضل أجيب الست أم عبدالله وهي هتحكي لكي بنفسها وفعلا روحت عند إم عبدالله وقولت لها تعالي معايا سهي لما وقفت قدام المغسله اغمي عليها وأنا نقلتها لغرفه وهى فاقت وبقت أحسن دلوقتي 

سهي…. 

بردو مش فاهمه إيه علاقه أمي بالقطط ولقيت القطط ظهرت قدامى ولسه هتقرب مني قولت لهم اقفوا بعيد عني وفضلت استعيذ من الشيطان واقرء قرآن وهما واقفين عادى 

أم عبدالله. ..

دخلت الاوضه اللى فيها بنتي مالك يا ضنايا فيكي إيه شكلك مخضو'ض كدا ليه ملكش حق يا دكتور عزيز ليه توديها عند المغسله أنا بنتي قلبها خفيف واستغربت لما لقيت سهي بتشاور ليا ع القطط قولت لها والله فيهم الخير جاين يطمنوا عليكي دول بيطمر فيهم أكتر من البني آدمين 

عزيز….

يا ست أم عبدالله أنتي فاكرة اليوم اللى اتولدت فيه سهي ولما روحتى المستشفي مع زوجك الله يرحمه وتركتي عبدالله عند الجيران فاكرة وانتوا راجعين من المستشفى وشوفتوا العربيه المصدومة في عمود الكهرباء اللى جنب كشك الست أم هشام 

إم عبدالله…..

انت انت وفضلت أبص ل سهي ودموعى نزلت وقولت له مين اللى قالك عرفت منين محدش يعرف ومش لازم حد يعرف حاجه وبقيت أبص له اترجاه يسكت 

سهي… 

هو فى إيه وعربيه مين اللى اتصدمت ومال ده بالقطط 

عزيز…. 

تحبي اقول أنا ولا تقولي أنتي يا ست ام عبدالله 

الاب. … 

اتحولت لشكلي البشري وبصيت ل ام عبدالله ولقيتها اتر'عبت قولت لها اطمنى إحنا عاوزين نشكرك ع معروفك لنا 

لولاكي الله وأعلم إيه اللي كان حصلها ونظرت ل سهي وقولت لها احكيلك انا اللي حصل فى يوم أنا وزوجتى وبنتي الصغيرة كنا فى المستشفي وزوجتى أنجبت بنت جميله 

وزوجتي اتعرفت  هناك ع الست ام عبدالله ولما خرجنا من المستشفي وركبنا تاكسي للأسف الفرامل فكت فى الطريق ودخلنا فى عمود الكهرباء وزوجتى وبنتي ماتت والسواق والطفله المولودة ربنا حفظها وأنا كنت بطالع فى الروح وجت الست ام عبدالله اخدت الطفله ووصتها عليها وعرفتها إسمها وهى اعتبرتها بدل بنتها اللى ماتت ومن وقتها وأحنا أرواحنا فى المكان وامنيه حياتنا نشوف بنتنا 


الطفله دى تبقي أنتي يا سهي  واليوم اللى جيتي فيه الكشك عرفناكي وكنا فرحانين بكي وحاولنا نساعدك ع اد ما نقدر 


سهي…. 

يعني ايه انت بتقول ايه وبصيت ل امي وقولت لها قوليله انه غلطان قوليله اني بنتك انتي لا لاااااا اكيد فى حاجه غلط 

لقيت امي بصتلي والدموع فى عنيها وبصت للأرض … يعني ايه انا طول السنين دى عايشه ع كدب وانتى مش أمي وعبدالله مش أخويا يعني أنا يتيمه وماليش أهل ازاى متقوليش ليا وابتديت ابكي ع حالي وازاى الدكتور عزيز وأمير وأميرة كل دول عارفين الحقيقه وأنا لا أنتي خد'عتيني 😢

أم عبدالله. … 

فضلت أبكي وقولت لها أنا بنتي ماتت وربنا عوضني بكي مافيش لحظه حسيت فيها أنك مش بنتي أنا اللي شيلت وسهرت وتعبت لحد ما كبرتك وبقيتي عروسه 😢😢😢 أنتي بنتي أنا 

عزيز.. 

صعبت عليا الست ام عبدالله بس أعمل إيه أهلها كانوا عوزينها تعرف الحقيقه وبصيت ل  سهي وهى منهارة وقولتلها ليه متقوليش ان ربنا بيحبك وكرمك ب ست حنينه اعتبرتك بنتها وبدل ما كان لكي إم واحدة ربنا رزقك ب اتنين 

وبدل ما تزعلي منها المفروض تشكريها تخيلي لو كنتى فضلتي فى العربيه كان إيه حصلك ولا كان حد مش كويس اخدك

أنا لما فكرت اكشف لكي الحقيقه كان علشان تعرفي أد أيه الست دى بتحبك وحافظت عليكي وأنتي شايفه اهلك نفسهم بيشكروها وأنا كمان بشكرك يا ست أم عبدالله قليل جدا لما واحده تحافظ ع بنت مش بنتها أصلا  

حقيقي كتر خيرك وفعلا سهي نعم العوض ولولا ان ربنا بيحبك مكنش رزقك ب بنت زيها ولا إيه يا سهي 

سهي…. 

كنت قاعدة مصدومة ومش مستوعبه الكلام حاسه إنى فى إى لحظه افوق والاقي كل ده كابوس فضلت ساكته منتظرة اللحظه اللى اصحي فيها لحد ما لقيت القطة تحولت لست المفروض أنها أمي وقالت ليا 

وحشتيني يا سهي كنت منتظرة اليوم اللى أشوفك فيه والحمد لله شوفتك واطمنت عليكي وبقيتي أحلي عروسه وهفضل جنبك لحد يوم فرحك وبعد كدا نقدر نرتاح 

 إحنا يابنتي أرواحنا كانت متعلقه حوالين المكان كنا عاوزين نطمن عليكي ودلوقتي بعد ما نسلمك ل عريسك نقدرنرتاح خلاص والست ام عبدالله جميلها ع رأسي أوعى تزعلي دى أمك يا سهيله 

الام مش بس اللى تولد لا الام اللى تعبت وسهرت وربت إحنا كنا عاوزينك بس تعرفي الحقيقه لأننا بعد ما نطمن عليكي مش هتشوفينا تاني وكنا مش عارفين نودعك إزاي علشان كدا طلبنا من الدكتور عزيز إنه يساعدنا 

وإحنا متأكدين أنك هتكونى بخير بأذن الله مع عريسك وعزيز أكيد هيخلي بالوا منك 

فضلت ابصلها وأبكي نفسي اترمي في حضنها بس مش عارفه هى كأنها شفافه مش زينا كدا 

قالت ليا أنا مش هطمن عليكي إلا لما أشوفك فرحانة وسعيدة فى حياتك عيشي يا سهي ومتفكريش فى اللى فات فكري فى بكره ولو عاوزة روحنا ترتاح يبقي كفايه دموع يا بنت قلبي 

عزيز…. 

وبعدين يا جماعه هى اتقلبت نكد ليه كدا ده إحنا داخلين ع أفراح ولا إيه يا عروسه 

الطفله…. 

يا سهي أنا عاوزة أمسك لكي الطرحه بس خليها طويله علشان أنا صغننه 😯

سهي… حبيبتي إنتي قمر ولو مطلوتيش الطرحه امسكي الفستان 


عزيز…. 

طب إيه ما تشوفي عبدالله عاوزين نفرح ما تسمعينا زغروطه يا ست أم عبدالله كدا خلونا نعيش اجواء الفرح ونستعد 

ويلا بلاش قاعدة المستشفي دى تعالوا لما اوصلكم البيت  وع فكرة يا سهي عبدالله ميعرفش حاجه عن الموضوع ده والأفضل أنه يفضل مش عارف أحسن أمير بيغيير من خياله أنا مثبته بالعافيه 

سهي…..

يا نهار أبيض ربنا يستر 😁😁😁 كنت بضحك بس من جوايا كنت عامله زى اللى واخده خبطه ع دماغها حاسه بوجع وتعب ودوخه وقومت من ع السرير وأنا حاسه إنى هقع من طولي  

عزيز….

كنت حاسس بوجعها قولت جوايا يا نورين عندك حل لقيتها ظهرت بس محدش شايفها غيرى انارشامنصور وأهل سهي بس وبصت ل سهي وحطت ايدها ع قلبها  وغمضت عنيها لحظات وبعدها فتحت وشالت ايدها وبصت ليا وهزت لنا رأسها واختفت ولقيت بعدها سهي بدأت تتكلم عادى وتهرج مع ام عبدالله وأهلها واخدتهم فى العربيه علشان اوصلهم وبصراحه كنت مبسوط بكل حاجه حصلت من اول اليوم وطول الطريق عمال كل شويه أنزل واجيب لهم حلويات واكل وفاكهه ووصلتهم البيت وقولت ل إم عبدالله هعرف نتيجه التحاليل وهجيبلك العلاج وهجيلك بكره ان شاء الله 

ودخلت سهي وام عبدالله وأهلها البيت وأنا كمان هروح أشوف أبي اخباره إيه أكيد قاعد ع نار. منتظر موافقه أمي 

الأمير صرماط. …

كنت قاعد قلقان خايف نهي متوافقش طب وقتها مش هينفع أعيش معاهم ولأول مرة فى حياتي أقول يارب توافق صعب عليا أعيش من غيرهم 😑

ميسان. ….

أول ما نورين طلبت مني أحكي كل حاجه ل طنط نهي طرت فى الحال والغريب إنى بقيت أسرع من الأول ووصلت فى أقل من ثانيه وكنت عند طنط نهي وكانت قاعدة مع تيتا وطنط مها والأولاد ولقيت أميرة معاهم قولت لها عوزاكى لحظه 

تيتا…. 

فى ايه ما تقولي قدامنا ولا ناويين تخبوا عليا تانى انطقي بدل ما اقوملك ولسه همسك الشبشب 

ميسان…. 

لأ لا من غير ضر'ب كل الحكايه ان طنط نهي جالها عريس ولو وافقت هتقدر تعيش فى عالم الانس ع طول 

نهي….

 فهمت طبعا ميسان تقصد إيه وكنت مبسوطة لأن معني كلامها أن عزيز بخير وأن صرماط كمان ساب عشيرته وأسلم 

وبصيت ل مرات عمي عارفه ان حاجه زى دى تزعلها 

مرات عمي….

ع عيني يابنتي تتجوزى حد غير ابني لكن بعد اللى عمله معاكي أنا اللى بقولك اتجوزى وعيشي معانا وكفايه عليا أنك أنتي واحفادى تكونوا حواليا أنا معنديش إستعداد أعيش لوحدى تانى وانتوا بعيد عني افرحي يابنتي وخلينا نفرح كلنا بوجودك معانا 

نهي… 

حضنتها وقولت لها أنتى أمي وأنا مقدرش أبعد عنك 

يا ميسان بلغي العريس إني موافقه بس بشرط المهر بتاعي حفظ سورة البقرة كامله قبل يوم خطوبه أمير وعاوزة فستان زفاف وأننا نعيش مع مرات عمي وعزيز 

ميسان… 

الأمير صرماط يحفظ سورة البقرة شكلك كدا عاوزه تطفشيه 😂

عزيز…. 

تواصلت مع ميسان علشان أعرف رد أمي ع موضوع الجواز واتفاجأت لما قالتلي امك بتطفش أبوك بالطريقه 😲

قولت فى بالي ميسان قعدت يومين فى عالم الأنس اتعلمت كلامهم مش بعيد بعد كام يوم الاقيها تقولي خد كيس الزباله وانت نازل وتتصل عليا فى عز الشغل علشان تقولى هات عيش وانت طالع أنا شكلي داخل ع مرار طافح😁😁😁 مكنش يومك يا عزيز يابن المبروكة 

يتبع….

تفتكروا رد فعل صرماط إيه ؟ ؟؟ 

انتظروني فى الجزء القادم والأخير 

بقلم الكاتبه 

#رشامنصور

#الجزءالواحدوالثلاثون والأخير 

#عودةإبليس 


صرماط…. 

فضلت قاعد لحد ما لقيت عزيز وصل وبيقول يا ميسان تعالى حسيت ساعتها كأنه بيستعد يبلغني خبر سئ 

بصيت لهم وقولت نهي مش موافقه ع العموم أنا أتمني لها السعادة وكفايه إني بقيت مطمن عليها وأنا هعيش في مملكة الجن المسلم بس تبقي تعالي شوفني ولو مرة في الشهر 😟 

عزيز….

بصراحه أمي ولا وافقت ولا رفضت هى لها طلب لو نفذته اعتبر نفسك عريس يعني الموضوع فى إيدك انت 

صرماط… طلب إيه 

ميسان….

 لقيت عزيز بيخلع نفسه وقالي قولي إنتي يا ميسان هى بلغتك أنتي 😮 بص يا عمي هى عاوزة فستان زفاف وأنكم تعيشوا فى الشقه هنا و و 👀 من الآخر كدا عوزاك تحفظ سورة البقرة فى خلال الإسبوع ده كنت بتكلم وأنا بقرب من الباب علشان الحق أجري قبل ما يعمل فينا حاجه 

صرماط…

 بس كدا أحلي وأجمل فستان بس سورة البقرة دى أنا أخاف أنطق كلماتها أحسن اتحر'ق وكمان انا عمري ما قرأت القرآن محتاج مساعدة من الجن المسلم ممكن تتوسط ليا يا عزيز حد يعلمني 

عزيز… 

ركزت كويس وقولت فى بالي نورين محتاجك هنا فى الحال 

وظهرت نورين ومن غير ما انطق بصت ل أبي وقالت له تعالي معايا وفعلا اخدته واختفت 

وبصراحه من جوايا كنت مبسوط ان أبي مستعد يعمل اى حاجه مهما كانت صعبه بالنسبه له علشان خاطر أمي الحب حلو وحلاوته لما تثبت حبك بالفعل مش مجرد كلام 

وطرت أنا وميسان ع أمي ابلغها ما هى عروسه بقي ولقيت تيتا وطنط مها مرة واحدة بدوء يزغرطوا ويكلموا بعدها عن الفساتين 

هو انا مش هخلص من حوار الفساتين ده 

ولقيت ميسان بتقولي عزيز عاوزة فستان أنا كمان  😮😦 خدت بعضي وطرت فى الحال  

عبدالله….

لقيت عم محمد بيقولى يا عبدالله خد فى واحد بيسال عليك  اخدت الموبايل وبرد لقيت زميلي وقالي أنه راح سأل عن العريس وفضل يقولى عليه كلام حلو أوى وبعد ما قفلت معاه اتصلت ع سهي وقولت لها عرفي عريسك إنى بعد أسبوع هكون موجود مبروك يا عروسة ربنا يسعدك ويتمم بخير يارب 

سهي…. 

فرحت أوى بكلام أخويا واتصلت ع أمير وبلغته وقالي قبل الميعاد هيكون موجود عند الدكتور عزيز 

عزيز… 

أمير كلمنى وفرحنى أوى قولت له إيه رأيك نعمل فرح أميرة معاك وطرت لهم واخدت أميرة وقولت لها شاوري ع كل اللي انتي عوزاه وفعلا فى خلال ساعات كانت شقتها مفروشه ومتوضبه وحجزت قاعه كبيرة وابتديت استعد أنا كمان واجهز البدل وجبت بدل للاولاد وطبعا فستان ل مسيان علشان تسيبني انام 

وبقينا طول الاسبوع كلنا مشغولين حتى تيتا كمان وبقيت أروح المستشفي ساعتين بس يا دوب أشوف المهندسين عاملوا إيه  وكلمت شركة متخصصه فى الأجهزة الرياضيه وأن شاء الله قريب هفتتح قسم العلاج الطبيعي 

صرماط….

طرت مع نورين ولقيتها خدتنى لمملكة الجان المسلم مكنتش متخيل أنها بالجمال ده ولا رائحة العطر اللى فى كل مكان ولقيت شاب وجهه بشوش منور وناصع البياض وعرفت ان هو اللى هيساعدنى ع حفظ سورة البقرة وطمنى وقالي مدام أصبحت مؤمن بالله عمر ما القرآن يأذيني بالعكس ده هيزود من قوتى وفضلت صبح وليل احفظ لحد ما قدرت بعد خمس أيام أحفظها بالتجويد كمان وكنت فرحان أوي وحسيت نفسي أقوى من الأول وكأنى رجعت شباب وطرت وروحت عند الست مها بس وقفت عند الباب واستاذنت بالدخول وطبعا أخدت شكل بشري وبعد ما سمحوا ليا 

تيتا…. 

أهلا وسهلا ما شاء عليك انت عريس نهي وبصيت ل نهي وقولت لها راجل زى القمر الحقي اتجوزيه يا خيبه قبل ما تيجي واحدة تاخده منك وروحت مزغرطه وقولت ل مها هاتي الشربات 

نهي…. 

بصيت له وقولتله فين الفستان يا صرماط لقيته بيقولى إسمي مؤمن

إيه رأيك فى الإسم اللي اختارته 

قولت له عسل يا مؤمن ويلا جهزلى الفستان مدام نفذت طلبي يبقي فرحنا مع العيال بعد يومين 

عزيز….

رغم انشغالي إلا ان الفضول شغلني وطرت لحد مملكة الجن المسلم وطلبت مقابله الحكيم لقمان ونورين وسألتهم ليه معرفوش سهي أنها زوهريه واستغربت كلامهم 

الحكيم لقمان….

عدم معرفة سهي حمايه لها لأنها  لما تعرف هتفضل تسعي للمعرفه  

والفضول هيخليها تتكلم وهتلفت نظر الجن المؤذي لها ووقتها ممكن يمسها جن منهم ويوهمها بأنها تقدر تعرف الغيب وأن أحلامها كلها بتتحقق لحد مرة وراء مرة تبعد عن ذكر الله وممكن كمان قرينها نفسه يساعد الجان يعملوا لها سحر ويعطلوا حالها 

وانت عارف ان فى بينا معاهدة منقدرش ندخل 

عزيز …. يعني إيه لو حاجه حصلت هنسيبها كدا 

نورين…. 

الإنسان لازم يحصن نفسه بالقرآن والأذكار صباح ومساء وبعد كل صلاة قراءة آية الكرسي والمعوذات وقتها الجن المؤذي ميقدرش يقرب منها ولو حاول بيتم صاعقه فى الحال 

علشان كدا عدم معرفه سهي افيد لها طول ما الإنسان مشغول بحاله ومالوش دعوة بعالم الجان هيفضل فى أمان  

عزيز. … 

عندك حق وأنا متشكر ع اللي عملتوا مع أبي وكل حاجه بتعملوها معايا استأذنكم انتوا عارفين عندى عرايس وعرسان 

وطرت رجعت تاني للبيت واتفقت مع ميسان نبدأ نجهز البيت علشان طنط مها والكل هيجي هنا علشان خطوبه أمير 

وابتديت اكتب طلبات الست ميسان من حلويات وعصائر وزينه للديكور وعوزانى أجيب بلالين انفخها يا خسارتك فى البهدله يا عزيز من يوم ما عاشت هنا وهي بقت قويه ومستقويه وجدتى اللى مقوياها عليا ربنا يسامحك يا تيتا 

وعدت الأيام ولقيت أمير بيتصل ويقولى أجهز يا أخ إحنا جايين فى الطريق أطلب لنا أكل  

عبدالله….

أخدت إجازة بعد ما قبضت المرتب بتاعي وسافرت ومعرفتش سهي بميعاد وصولي علشان أعملها لهم مفاجأه 

سهي…. 

كنت قاعدة واهلي وأمي معايا وعاملين يتكلموا ع جهازى وبيتناقشوا فى أسامي عيالي اللى هما لسه فى علم الغيب  

ولقيت الباب بيخبط وأهلي اتحولوا ل قطط  وواقفوا ع جنب روحت فتحت الباب لقيت عبدالله كان وحشني أوى حضنته ولقيت القطه أمي بتشد في عبايتي كنت نسيت خالص أنه مش أخويا 

عبدالله. …

وحشتيني يا سهي والله يابت كبرتي وبقيتي عروسه زى القمر أكيد امه دعياله😙 وببص لقيت قط بيشدنى وقطه تانيه طلعت وقفت ع رجل سهي إيه ياما هو أنا لما سفرت جبتي بدالي قطط 😁😁😁

أم عبدالله. …

يخيبك يا عبدالله ضحكتني ربنا يفرحك يابني أحكي لنا أخبار الشغل إيه جهزى الأكل يا سهي زمان اخوكى جعان 

كنت فاهمه ان القطط عاوزة تبعد عبدالله عن سهي علشان كدا خليتها تقوم ولقيت عبدالله حكي لنا عن العريس والكلام اللى صاحبه قاله وعرفته ان أمير كان بيفكر يكتب الكتاب بالمره قولت إيه يا عبدالله وافق يابني خلينا نفرح ونطمن ع أختك  

عبدالله. …

أصبري بس يا أمي لما هو يقولى بنفسه يا سهي اتصلي ع خطيبك خليه يجي نقرأ الفاتحه 

سهي… 

هو فى الطريق كان مكلمني الصبح بدري وقالي أنه هيجيب أهله ويستنوا عند الدكتور عزيز لحد ما أنت توصل بالسلامه وأنا كلمته دلوقتي وعرفته أنك وصلت 

عبدالله. ..  

اة يا شقيه لحقتي ع طول بلغتيه 😁😁 ماشي ياست البنات  

عزيز…. 

يلا يا ميسان عملتي الأكل ولا لسه ولقيتها بتقولي أنا طلبت دليفري أنا مش فاضيه بعمل ماسك  

نعم ياختى دليفري تاني هو انا مش هترحم من الدليفري ده ابداااا 

ميسان…. 

متزعلش يا حبيبي دلوقتي بقي فى مساواة افتح اليوتيوب واتعلم أنا مش مطلوب منى أفضل  واقفه فى المطبخ أنا مش ملزمه 

عزيز….

إيه هى وصلت ل مش ملزمة تعالي يا مبروكة شوفي أبنك واللي جري له 

ووصولوا الجماعه وأمي وطنط مها وأمير وأميرة وتيتا والاولاد وطبعا أمي لابسه نقاب علشان محدش يشوف وشها ويعرفها وبعد ما ارتاحوا من الطريق واتغدوا قام أمير يتصل ع سهي واتكلم مع عبدالله واستأذنه أننا نروح لهم ونقرأ الفاتحه وننزل نجيب الشبكه ولأول مرة اكتشف أن أمي أستاذة فى الزغاريط 

روحنا وقدمت أمي ع أنها خالتي أنا وأمير وهى اللى ربتني وقراءنا الفاتحه واتفقنا ان تكون شبكه وكتب كتاب والفرح يبقي فرحين أمير وأميرة فى يوم واحد وكانت أكبر مفاجأة لهم لما قدمت لهم مراتي واولادى وعرفتهم أنهم كانوا مسافرين ولسه واصلين علشان يحضروا الفرح 

سهي…

 كنت فرحانه ومتلخبطه وبدل ما كانت خطوبه قلبت ل جوازة والدكتور عزيز قال أنه حجز قاعه كبيرة وأن شقه طنط مها اتوضبت وأنه حاجز لنا أسبوعين فى الغردقة هديه الفرح أنا مش مصدقه نفسي كل دى حاجات عمري ما كنت أقدر أحلم بها احمدك وأشكر فضلك يارب 

أم عبدالله ….

كنت فرحانه ل سهي وحزينه أنها هتبعد عني بس الدكتور عزيز قالي ان أمير هيجيب شقه فى السويس وكل إجازة هيجوا يقضوها هنا وهيشغل عبدالله ابني فى المستشفي علشان يفضل جنبي 

نهي…. 

كنت فرحانه أوى مش علشان رجعت أعيش فى عالم الأنس تاني وبس لكن علشان توبت بجد ودعيت ربنا يتقبل توبتي ويغفر لي ذنبي والتزمت فى الصلاة وابتديت احفظ القرآن وصرماط قصدى مؤمن اثبتلي أنه أسلم بجد لما قدر يحفظ سورة البقرة وبصراحه أنا بحبه بسبب اهتمامه بيا ووقفته جنبي دايما وعمري ما احتاجت حاجه إلا والاقيه جابهالي وبحس أنه عاوز يسعدنى طول الوقت ورغم سني الكبير ألا إنى بحس معاه إنى طفله وحاسه بفرحه كأني أول مرة اتجوز 

مؤمن (صرماط )....

اتعلمت حاجات كتير من الجن المسلم منها الصلاة والتسبيح والأذكار اليوميه ورغم إنى لسه جديد ع الموضوع ده بس حاسس كأن حياتي لسه بتبدأ واحلي ما فيها أنك تعيش مع حبيبتك وتبدأ معاها صفحه جديدة

عزيز…. 

قبل يوم الفرح أخدت أهل سهي وحجزت لهم فى فندق اللى فيه القاعه وطبعا أميرة كانت متفقه مع الميكاب ارتيست وحجزت سويت كامل ل سهي وأميرة وميسان وأمي وأحنا الرجاله فضلنا فى غرفه أمير وجه الحلاق روق علينا وفضلنا طول اليوم منتظرين الهوانم يخلصوا مش عارف إيه كل ده 

وجه ميعاد الفرح ووقفت قدام السويت واخدت أميرة وسلمتها ل عريسها وعبدالله سلم سهي ل أمير وببص لقيت أمي وأبي اختفوا راحوا مملكه الجن يحتفلوا بزفافهم شقاوة كبار 😁واخدت ميسان وجدتى وطنط مها وام عبدالله وقعدوا ع تربيزة وانا روحت عند الرجاله وقعدت اسمع الأغاني كانت كلماتها جميلة 

نسيت أقولكم انى عملت الفرح إسلامي معنديش استعداد اغضب ربنا تاني بعد ما توبت والحمد لله العروسه للعريس ومافيش يارب اى متاعيس وكان يوم جميل وحياة جميله وبعد الفرح أمير خد سهي وطلعوا الغردقه وأميرة خدت عريسها وطلعوا ع نوبيع  وأنا أخدت جدتى ومراتي وطنط مها وقعدنا فى شقتها يومين 

وحجزت يومين ل عبدالله وام عبدالله فى فندق علشان نرتاح بعد تعب السفر والفرح وبعد كدا اخدتهم كلهم وطنط مها معانا طبعا مينفعشي نسيبها لوحدها وطلعنا السويس 

وبجد مافيش أحلي من الحياة الهاديه الجميله وتعيش مرتاح البال بعيد عن القيل والقال وتكون واثق ان ربنا دايما بيختار لك الأفضل 

وعاوز اقولكم حاجه مهمه أوى 


 أنا عزيز مؤمن اللي كان عزازيل صرماط سابقا حكيت لكم تجربتي وكل اللى مريت به علشان تعرفوا حاجه واحدة بس ان باب التوبه مفتوح دايما ومش عيب أننا نغلط لكن لما نعرف إيه الصح نغير نفسنا للأحسن فالحق أحق ان يتبع 

ربنا بيقبل التوبه المهم أنها تكون من قلبك ومتقررش غلطك تانى أتمني تكون رسالتي وصلت للكل 

تمت ...... 

ودلوقتي أحب اقولكم ان قصتنا خلصت 


بقلم الكاتبه 

#رشامنصور





تعليقات

التنقل السريع